přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, LinuxEXPRES a public relations v praxi

LinuxEXPRES a public relations v praxi

Jak psát o Linuxu v podnikání a nebudit dojem, že jsme koupení?


reklama

Inspirovala mě reakce čtenáře pod článkem o internetové kavárně na Linuxu (Linux v internetové kavárně Oceán Café), který lapidárně konstatuje, že celý článek je stejně jen obyčejné public relations. Má pravdu, ale stejně mě zajímá, co si myslí ostatní.

Pojmem public relations se označuje trvalá aktivita organizace, jejímž cílem je vytvořit a udržovat dobré vztahy s veřejností. Je to jednoduché - každá organizace se navenek projevuje nebo aktivně prezentuje tak, aby vztah veřejnosti k ní byl co nejlepší. Veřejností se míní nejen obecná veřejnost, ale také odborná veřejnost - PR je tedy segmentováno podle cílových skupin. Další rozdělení je v oblasti použitých metod nebo prostoru, kde se realizují.

Zkráceně řečeno - PR je normální součástí vztahů a dělá ho nejen firma, ale také jednotlivci - každý z nás si přeje, aby ho okolí vnímalo pozitivně a aby bylo jasné, co dělám, čemu se věnuji a v čem jsem dobrý. PR vám dělají rodiče ("ten náš kluk už je ve třeťáku na škole, mají to strašně těžké, ale všechny zkoušky zvládl v červnu"), přátelé ("řeknu Milanovi, on tomu rozumí, já ne, sorry"), děláme si ho sami.

V internetovém prostoru se vinou nekvalitní práce mnoha PR manažerů stala z pojmu public relations nadávka. Degradovalo na tupé články psané přes šablonu a rozesílané desítkám lidí (pokud možno přímo v kopii, ani ne ve slepé). Takový člověk seká "tiskové zprávy" jako Baťa cvičky, protože je to jeho práce v PR agentuře. Za každé vydání článku, kde se objeví připravené sdělení, agentura inkasuje hodně moc peněz. Nahlédněte do mnoha časopisů, přečtěte si zpravodajské portály - občas to poznáte. Je legrační sledovat, jak jsou někteří redaktoři rychlí - mailem přijde zpráva a za půl hodiny už ji mají na webu jako "novinku". (Podotýkám, že tím NEmyslím Živě, kdyby někdo chtěl použít otřepaný argument.)

Pak jsou články, za jejichž vydání agentura nebo firma prostě zaplatí, protože sdělení potřebuje dostat ke čtenářům. Typicky jde o slevové akce nebo jinak časově omezené nabídky - ryze komerční. To pak jde zpráva do rubriky Inzerce, Reklama nebo podobné. Několik jsme jich měli.

Vzniká tedy hlavní otázka, kterou si musí každá redakce ujasnit - co je a co není cílené a řízené PR? Máme v tom jasno:

  1. Mailem doručené "tiskové zprávy" jsou PR a příliš se jimi nezabýváme. Až na výjimky, kdy lze navázat nějakou spolupráci, což se v minulosti občas podařilo - získali jsme např. hardware pro testy, náš autor ho otestoval a článek jsme vydali. My sami, dotyčná agentura nebo firma do textu nijak nezasahovala, protože jsme jim nedali příležitost. Neptáme se jich.
  2. Existuje firma, která má takový vliv na obor, že o ní prostě nejde nepsat. Canonical, Google, Red Hat. Red Hat má pobočku v Brně a jsme rádi, že s nimi můžeme spolupracovat, např. na konferenci LinuxAlt.
  3. Existuje řešení z praxe, které realizovala firma, a my o tom chceme napsat. S firmou komunikujeme ohledně dodání informací a podkladů a z logiky věci vyplývá, že ji v článku musíme zmínit. Ale mezi "zmínit" a "chválit" je podstatný rozdíl. To jsou případy, kdy jsme našli Linux ve stavebninách, Linux v internetové kavárně nebo třeba jednáme o článcích, které popisují nasazení Linuxu v bankách, ČEZu a dalších klíčových firmách - on tam je, ale k informacím nám pomůže jen a pouze implementátor.

Ano, toto je součást public relations. Firmy chtějí být vnímány jako úspěšné. LinuxEXPRES chce být vnímán jako úspěšný. Co na to linuxový čtenář?

Nahoru

(Jako ve škole)
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

LinuxEXPRES a public relations v praxi
Pavel Kysilka 29. 06. 2011, 09:47:03
Odpovědět  Odkaz 
zdravim,
ono se PR nevyhnete stejne, pokud se budete chtit nejak zvetsovat.
Bud mi PR prinese nezanedbatelne penize/prostredky nebo nejakou odbornou hodnotu pro ctenare. Ale nevynechaval bych jednu vec a to "neztratit tvar".
Co se tyce PR, tak to zde na "LE" jde. Je to lepsi nez u ostatnich.
gf
Vlastimil Ott LinuxEXPRES a public relations v praxi
Vlastimil Ott 29. 06. 2011, 10:13:06
Odpovědět  Odkaz 
Toto považuji za typické řízené PR (mimo náš obor):

http://kultura.idnes.cz/vypravej-pokracuje-kostymy-z-osmdesatek-oblekli-bocanova-i-prachar-11e-/televize.aspx?c=A110628_162609_televize_tt

Článek o tom, jak se točí jakýsi seriál. To není událost, pouze udržování povědomí o tom, že ČT a herci pracují.
LinuxEXPRES a public relations v praxi
host 2. 07. 2011, 16:28:30
Odpovědět  Odkaz 
V článku se píše: My sami, dotyčná agentura nebo firma do textu nijak nezasahovala, protože jsme jim nedali příležitost. Neptáme se jich.

No flame, ale osobně považuji za lepší požádat toho, kdo hw zapůjčil na testy (např. prodejce hw) o vyjádření ke zjištěným problémům. Když se nevyjádří, jeho věc. Když se vyjádří, je možné informovat čtenáře o jeho názoru na problém. Podle mých zkušeností to vyjádření bývá docela zajímavé.
Vlastimil Ott Re:LinuxEXPRES a public relations v praxi
Vlastimil Ott 4. 07. 2011, 08:22:10
Odpovědět  Odkaz 
Nevybavuju si, že by při nějaké recenzi byly objektivní nedostatky, ke kterým by mělo smysl žádat vyjádření prodejce (což bývá pod jeho rozlišovací schopnost). Tohle bych viděl jako možnost autora. V principu s tím souhlasím, ale recenze řeší redakce a autor, kteří komunikují mezi sebou, zapůjčitel si přečte až výsledek (obvykle samozřejmě chce maximální pozitivní dopad článku).
Re: Re:LinuxEXPRES a public relations v praxi
Merlin 16. 07. 2011, 15:46:51
Odpovědět  Odkaz 
No a když ten pozitívní dopad nenastane, tak vám už nikdy nic nepujčí.
Výsledkem jsou media plná recenzí na šunt o kterém si nikdo nedovolí otevřeně napsat, že se jedná o brak. (například na jednom webu zabívajícím se HW jsem roky čítával neutrální recenze na ntb jisté značky, až nedávno se tam objevila recenze, která čtenářům oznamuje, že toto je první ntb značky, který je srovnatelný s konkurencí... naopak jistý motoristický novinář už nikdy nedostane k recenzi vůz koncernu VW, protože si dovolil napsat o jejich problémech s motory, které nevydží ani 100tis km)
Negativní recenze tak vlastně hrozí pouze ve dvou případech. Buď je výrobek tak zjevně zmatlaný, že nekritizovat ho by znamenalo zahrávání si s dobrým jmenem recenzenta, nebo se jedná o bezvýznamného výrobce jehož odvetu pravděpodobně nikdo moc nepocítí.

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Vlastimil Ott

Vlastimil Ott

Spolupracuji s obecně prospěšnou společností Liberix, školím LibreOffice, WordPress, rozumím open source.


  • Distribuce: Xubuntu, Linux Mint
  • Grafické prostředí: Xfce
  • Hodnocení autora: ***

| proč linux | blog



Public Relations

QNAP uvedl novou modelovou řadu NAS TVS-x82T

Společnost QNAP uvedla na trh novou modelovou řadu NAS TVS-x82T, kterou tvoří tři různé modely (TVS-1282T, TVS-882T a TVS-682T). Nová řada je založena na vícejádrových procesorech Intel Core aktuální generace se 14nm výrobním procesem. Díky nim mohou nové NASy nabídnout dostatek výkonu i pro aplikace náročné na CPU.

Pokračování ...


CIO Agenda 2016