přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná

Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná

Bloger Ondřej Trhoň napsal reakci na náš článek Důvody, proč nepoužívám Windows. Ondřej má na uvedenou problematiku odlišné názory a souhlasil s tím, abychom na LinuxEXPRESu jeho příspěvek vydali. Co je tedy podle něj v našem článku špatně?


reklama

Článek vyšel na blogu Ondřeje Trhoně: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná. Vydáváme ho s jeho souhlasem. Jde o reakci na článek Analýza: Proč nepoužívám Windows

Tento článek samozřejmě není cílen proti pisateli zmíněné analýzy, za dobře napsanou analýzu z jeho směru mu patří zasloužené uznání. Spíše mám na mysli zaslepené fanoušky Linuxu, kteří si neuvědomují, že tyto argumenty mají i druhou stranu mince. Takže bych byl nerad, aby to vypadalo, že mám na autora článku nějak spadeno. Pouze reaguji.

Na webu LinuxEXPRES vyšel 15. června článek nazvaný klasicky Důvody: Proč nepoužívám Windows. Sám pisatel říká, že jsou to pouze jeho subjektivní názory, ale většina linuxové populace zvláště teeangerského věku je často používá také. Každý z uvedených argumentů jsem se pokusil logicky rozebrat dle mých zkušeností.

Poznámka: Respektuji GNU/Linux, nejsem fanatickým zastáncem OS Windows a nenutím vás, abyste tento článek považovali za absolutní pravdu. Jen bych rád vyjádřil některé svoje názory na argumenty pro používání GNU/Linuxu uvedené v článku níže. Nechci se dotknout žádných uživatelů GNU/Linux, ale pokud je můj názor naštve a nejsou schopni jej respektovat, potom už je to jejich problém.

Uzavřenost

"Jako každý proprietární software je Windows uzavřený, zdrojové kódy jsou nepřístupné a uživatelé jsou závislí na subjektu, který systém vyvíjí a spravuje, tedy na Microsoftu. Bez podpory nelze operační systém rozumně používat – chyby a bezpečnostní zranitelnosti musí být opravovány, jinak se uživatel vystavuje riziku. To činí závislost uživatele na Microsoftu ještě silnější. (…)"

Pominu-li skutečnost, že drtivá většina uživatelů Windows nemá přirozeně potřebu lézt do zdrojových kódů, tak z následujícího odstavce vyplývá, že k použití Windows je tedy nezbytně nutné systém aktualizovat. To je pitomost. Důležité je si uvědomit, jaké stáří má systém. V roce 2001, když vyšly Windows XP šel systém i bez aktualizace poměrně dlouhou dobu používat. Taktéž u Windows Vista a Windows 7 – pokud nechcete, neaktualizujte – používat půjdou dál, jenom pár aplikací bude mít s chybějícími Service Packy problém – toto je nesporná výhoda – stáhnete si jednou za čas Service Pack a nic neřešíte. Na Linuxu je třeba taky aktualizovat a to dost často.

"Každá další verze tohoto systému je navíc stále více propojena s Microsoftem různými technickými prostředky (product activation, genuine (dis)advantage, software protection platform, apod.). Toto spolu se samotnou uzavřeností znamená, že Windows je pod kontrolou Microsoftu, nikoliv uživatele. Já pereferuji otevřené systémy, které mohu mít pod kontrolou já sám a kterým mohu důvěřovat (viz dále)."

Zde zmiňované „nevýhody“ jsou pouze prostředky pro boj s pirátským softwarem – uživatele, který si systém legálně zakoupil a má legální programy nemusí vůbec zajímat.

Příliš restriktivní licence

"Pokud se člověk začte do nějaké svobodné licence, velmi brzy zjistí, že na používání příslušného softwaru se žádná omezení nevztahují, právě naopak. Licence povolují nejen neomezené používání, ale i svobodu kopírovat, upravovat a šířit upravené verze. Některé svobodné licence dokonce uživateli jistá práva zaručují (v případě licence GNU GPL třeba právo k získání zdrojových kódů)."

Zde uvedená omezení jsou jen logické kroky k posílení Windows na trhu (aby se nešířily upravené neautorizované verze a nepoškozovaly celou rodinu systémů). Není třeba si cokoliv zatajovat, Microsoft je firma vytvořená za účelem zisku, který si chce samozřejmě uchránit. To, že na Linuxu není nikdo schopný pořádně vydělat (kromě pár velkých hráčů), je věc jiná.

"Oproti tomu je Windows EULA studená sprcha. Omezení je mnoho a týkají se řady věcí, mj. počtu instalací, počtu připojených zařízení, počtu procesorů, počtu uživatelů, možností zacházení se softwarem a mnoha dalších. Uživatel se musí podrobit aktivaci a pravidelným kontrolám „validity“ softwaru, přičemž je samozřejmě vystaven možnosti, že proces z nějakého důvodu selže a jeho legální kopie bude označena za ilegální, následkem čehož dojde k „omezení funkcionality“. Přirozeně, Microsoft se zříká veškeré odpovědnosti za jakékoliv škody vzniklé na straně uživatele a nic nezaručuje. Windows EULA navíc opravňuje Microsoft k získávání a využívání nejrůznějších informací z počítače uživatele a jejich sdílení s dalšími subjekty."

Omezení počtu instalací souvisí s výše uvedenými důvody zabezpečení výdělku, počet připojených zařízení i procesorů přesahuje potřeby obyčejných i profesionálních uživatelů a Windows 7 je desktopový systém – na server s více procesory se logicky volí Windows Server, nikoliv desktopové verze os. Aktivace samozřejmě zabraňuje šíření nelegálního softwaru a je otázkou několika sekund (při připojení k internetu). Kontroly validity rozhodně nejsou pravidelné a provádějí se a) pouze při hromadné kontrole (viz kauza s aktualizací, která se Microsoftu tedy moc nepovedla) a b) při stahování originálních programů Microsoftu určených pouze pro legální systémy (Security Essentials, Internet Explorer 8 atd.).

Žádná flexibilita

"S uzavřeností souvisí i to, že Windows existuje v jedné formě, v jednom celku, který se dá jen minimálně přizpůsobovat. S variabilitou a možností výběru v oblasti GNU/Linuxu se to skutečně srovnávat nedá, v GNU/Linuxu lze upravit cokoliv, vybrat si jednu z mnoha distribucí, popřípadě si systém postavit vlastnoručně. Rozmanitost distribucí způsobuje, že GNU/Linux je schopen se přizpůsobit potřebám uživatele a jeho růstu.
Třeba já jsem začínal na přívětivé distribuci (Mandriva), která mi pomohla pomalu proniknout hlouběji, abych mohl časem přejít na Debian. Moje potřeby se časem měnily, a tak jsem přešel na Ubuntu a za čas na Arch Linux. V případě Windows si uživatel „distribuci“ vybrat nemůže a nemůže si ani svůj systém upravit k obrazu svému. Musí žít s černou skříňkou, která je vytvořena tak, aby „padla“ pouze jednomu typu uživatele. Nanejvýš si může pomocí aplikací třetích stran svou černou skříňku „přemalovat“ na jinou barvu."

Musíme si uvědomit, že na trhu s linuxovými distribucemi existuje v majoritní rovině pouze pár hráčů – ano, výběr je tu větší než u Windows, ale za takovou nevýhodu bych to u rodiny Windows nepovažoval. Stejná edice Windows jde používat jak na běžné uživatelské úrovni tak v „advanced user“ rovině s prácí s registry apod.

DRM, treacherous computing a šmírování

"Jsem nerad omezován. Nemám rád DRM (Digital Restrictions Management) v jakékoliv formě, tj. ochrany proti kopírování, multimediální nebo jiný obsah vyžadující pro přehrání černou skříňku apod. Tyto technologie omezují mou svobodu – a té si já vážím. Bohužel, Microsoft se rozhodl tyto technologie podporovat a integruje je do Windows. Už jen samotná produktová aktivace je DRM prostředkem namířeným dokonce proti samotným uživatelům Windows."

DRM je chápáno od počátku naprosto špatně a tahle špatná fáma poškodila Windows Vista. Ve výsledku se DRM spouští pouze na obsahu určeném pro jeho použití – tzn. tam kde má smysl. Systém nekontroluje legalitu vašeho softwaru/videosouborů/hudby/apod., ovlivňuje pouze soubory, které jsou pro něj připraveny – například ilegalne.cz a podobné služby. Nemám DRM rád (zbytečně odrazuje lidi od digitálního nákupu hudby), ale člověka, který a) hudbu legálně stahuje z rapidshare.com a podobných serverů, nebo b) kupuje hudbu nechráněnou DRM naprosto nemusí zajímat. Produktová aktivace je jasná – boj proti pirátům. Dovolím si tvrdit, že pokud by Linux měl vyšší podíl, byl by tu tlak od vydavatelských společností na integraci DRM i do Linuxu.

"S tím tak trochu souvisí treacherous computing (počítač zrádcem). Já tím označuji situaci, kdy program jedná proti zájmům nebo vůli uživatele. Sem patří mnoho věcí, třeba narušování soukromí uživatele (šmírování), (úmyslné) skrývání informací, jednání bez vědomí uživatele nebo přímé jednání proti jeho vůli. Těchto funkcí ve Windows taktéž přibývá. O DRM jsem již hovořil a volání domů či špehování uživatele již dávno nejsou tajemstvím, ostatně, s tím vlastně každý uživatel Windows souhlasí (je to součást licenčního ujednání). Jako další příklad může posloužit aktualizace bez vědomí a svolení uživatele, navzdory vypnutým automatickým aktualizacím, či nemožnost instalovat nepodepsaný ovladač do 64bitové verze Windows. O tom, že jakákoliv aktualizace Windows může být podmíněna nutností souhlasit s upraveným licenčním ujednáním, raději pomlčím."

Není třeba nějak obhajovat Microsoft, tyhle vlastnosti systém prostě má a nemá cenu se o tom bavit, zvlášť když s tím každý souhlasí. Jen bych podotkl, že to, že to Microsoft provádět může, neznamená, že to provádí. Ani jednou se mi nestalo, že by se mi samovolně stáhla aktualizace. A pokud už Microsoft shromažďuje nějaké informace, vždy je někde kolonka, kde se dá tahle „feature“ vypnout.

Problémy s řešením problémů

"Jak lze rozumně řešit problémy s černou skříňkou, do které nevidíte? Jak v takové situaci problém lokalizovat? Mnohdy, když už se mi třeba podařilo problém úspěšně lokalizovat, mi systém Windows v rámci uživatelské přívětivosti zabránil jej odstranit. Prostě odmítl poslušnost.

Až nezdravě často se problémy s Windows řeší reinstalací nebo prostým hádáním metodou pokus-omyl. To je bohužel důsledek uzavřenosti Windows. Příčinu problému je těžké najít, natož odstranit. Oproti tomu, GNU/Linux je otevřený systém s propracovaným systémem logování událostí. To a jeho povaha (modulárnost), ačkoliv negarantuje úspěšné a rychlé nalezení úplně každé chyby, velice pomáhá při řešení problémů."

Tenhle bod je bohužel jasný a hovoří ve prospěch GNU/Linuxu. Nicméně pokud bych měl i tady něco najít, problémů, kterých jsem musel s Windows řešit bylo nesrovnatelně méně, než je u Linuxu. Poslední verze Windows jsou už dobře odladěné a stabilní OS, přičemž většinu problémů způsobují špatně napsané ovladače.

Stabilita a spolehlivost

"Mému stylu práce se Windows nikdy nebyl schopen přizpůsobit. Trpěl jsem potížemi se stabilitou, které vyřešil až přechod na GNU/Linux. Příčin je několik. Jednak tu jsou z mého pohledu problémy se samotnou architekturou Windows (uzavřenost, registr, správa knihoven, decentralizovaná správa softwaru a přílišná snaha zachování zpětné kompatibility) a pak tu jsou následky působení výtvorů třetích stran, jako jsou výrobci softwaru a hardwaru."

"V GNU/Linuxu je většina ovladačů svobodná a otevřená. Navíc jsou tyto ovladače spravovány, opravovány a vylepšovány přímo vývojáři Linuxu. Windows závisí převážně na uzavřených ovladačích, které často obsahují chyby, a přispívají tak k nestabilitě Windows."

"Vzhledem k absenci centralizované správy softwaru se Windows při instalaci a odinstalaci softwaru zanáší. Registr bobtná, hromadí se problémy a nakonec je nutné provést reinstalaci."

"Ostatně, jak říká Scott Granneman: „To mess up a Linux box, you need to work at it; to mess up your Windows box, you just need to work on it.“ Tedy, pokud bych se pokusil o volný překlad do češtiny: „Abyste rozbili Linux, musíte na tom zapracovat; k rozbití Windows vám postačí s ním pracovat."

S prvními dvouma odstavci de facto souhlasím, jak jsem zmínil v předchozím odstavci. S třetím odstavcem by se dalo polemizovat – doby, kdy bylo třeba Windows za čas přeinstalovat, jsou pryč – pokud uživatel neinstaluje desítky neověřených programů měsíčně, není důvod se o bobtnání registru starat – pokud už máte skutečně obavy, lze jej vyčistit pomocí volně zdarma dostupných programů (CC Cleaner).

Bezpečnost, důvěra

"Viry, spyware, malware a podobné nepříjemnosti. Na uživatele Windows tyhle potvory skáčou ze všech stran. Preference uživatelské přívětivosti nad bezpečností má svoje nevýhody. Ano, zkušený uživatel si dokáže svůj systém zabezpečit, ať je to GNU/Linux či Microsoft Windows. Zabezpečit GNU/Linux na přijatelnou úroveň je však o hodně jednodušší a není třeba instalovat řadu programů (antivirus, firewall, antispyware, atd.), které zbytečně zabírají systémové zdroje."

"Uzavřenost Windows brání uživateli i v tom, aby si ověřil, zdali systém provádí skutečně to, co provádět má, a nic „navíc“. A jsme u otázky důvěryhodnosti. Jak už jsem říkal, Windows je pod kontrolou Microsoftu, nikoliv uživatele. Je to černá skříňka, kam skoro nikdo pořádně nevidí. A ti, co tam vidí, jsou vázáni mlčenlivostí. Co se týče svobodného softwaru a GNU/Linuxu, jeho zdrojové kódy jsou otevřené, takže si je mohu prohlédnout sám, nebo spoléhat na to, že v nich není nic závadného, když jsou pod neustálým dohledem veřejnosti. Věřit Windows už z principu prostě nemohu."

Klasický argument příznivců alternativních systémů, které těží ze svého minoritního postavení. Virů a škodlivého softwaru je nepopiratelně více pro Windows. Nicméně největší překážkou bezpečnosti je samotný uživatel – znám lidi, kteří provozují svoje Windows bez antivirů a podobných bezpečnostních programů a už léta neviděli vir. Zabezpečení systému také není s programy od Microsoftu problém – Security Essentials a Defender jsou podle mého názoru velmi user-friendly aplikace. Nedostupnost zdrojových kódů už jsem komentoval výše.

Pracovní prostředí

Tenhle bod je skutečně naprosto ryze subjektivní, nemá cenu ho tedy nijak komentovat.

Technologie

"GNU/Linux má řadu technologických vlastností, které svět Windows nezná. A naopak. Nemá některé vlastnosti Windows, které jsem velice rád oželel. Nebudu se pouštět do nějakého podrobného popisu, omezím se pouze na krátký výčet několika příkladů:

  • GNU/Linux je modulární (systém se skládá z mnoha relativně nezávislých komponent)

    K tomuto bodu se nové Windows také dostávají (MinWin a podobně), nicméně ano, Linux je v tomto směru mnohem dál.

  • centralizovaná správa softwaru, správce balíčků (většina linuxových distribucí; výjimkou je třeba Gobo Linux) – aktualizace veškerého softwaru jedním nástrojem, jedním příkazem či kliknutím

    Nesporná výhoda GNU/Linuxu – nemá cenu se přít.

  • rolling release model vývoje (mají některé distribuce, např. mnou používaný Arch Linux) – software v distribuci je aktualizován průběžně, je drženo tempo

    Placené distribuce určené pro komerční nasazení jsou také vydávány v jednotlivých skokových verzích (např. SuSe Enterprise) – Microsoft chce logicky vydělávat peníze.

  • Linux (kernel) podporuje (nej)více hardwaru out-of-the-box (bez nutnosti instalace ovladačů)

    Jiná věc je kvalita defaultních a doinstalovatelných ovladačů – nižší výkon než na Windows není výjimkou.

  • linuxové ovladače pro hardware jsou otevřené (Otevřenost ovladačů umožňuje nejenom jejich lepší přizpůsobení kernelu a jeho vývoji, ale i opravy chyb, podstatně delší životnost a možnost upravit ovladač a vylepšit jeho funkcionalitu třeba i nad rámec toho, co výrobce implementoval do uzavřených ovladačů pro jiné systémy. Uzavřené ovladače, typické pro Windows, bohužel v řadě případů obsahují chyby, modifikovat je může jenom výrobce, a ten většinou podporuje výhradně nový (a novější) hardware, zatímco na starý kašle. Uživatelé jsou díky tomu nuceni přecházet na novější hardware, i když jim třeba ten starší vyhovuje.)

    Nelze než souhlasit.

  • mocná příkazová řádka

    Ano, Windows má také příkazovou řádku (spustíte příkazem cmd) a doinstalovatelnou pokročilejší variantu. Nicméně Windows je především grafický systém, tudíž se operace provádějí v GUI

  • GNU/Linux nemá registr

Nevím, proč autor pociťuje takovou výhodu v tom nemít registr. Přes registr se dá navíc spousta softwaru dodatečně spravovat (například měnit CD-klíče, instalační cesty apod.).

Tento článek nemá být jednostrannou kritikou Linuxu nebo propagací Windows, spíš jen ve stejném duchu jako původním článku můj pohled na věc. Linux jsem sám používal a rozhodně je to zajímavý systém. Konstruktivní debata má samozřejmě prostor v komentářích.

Nahoru

Odkazy

(Jako ve škole)
Průměr: 3,15 | Hodnotilo: 13
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
Jenda 2. 08. 2010, 04:59:14
Odpovědět  Odkaz 
Ach, tyhle žabomyší války už mě unavují. Asi už jsem z toho vyrostl (je mi 17 :-)). Když se mě někdo zeptá, proč nepoužívám Windows, odpovídám jednoduše: dělám na počítači věci, které ve Windows dělat nejdou.
Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
Ondřej Trhoň 2. 08. 2010, 10:53:11
Odpovědět  Odkaz 
Mně přišlo zajímavé napsat na ten článek reakci a tímto způsobem ji zpracovat.
Nesnažím se nějak s Linuxem válčit, to ani náhodou, Gentoo mám moc rád :)
Re:Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
root 4. 08. 2010, 08:29:39
Odpovědět  Odkaz 
škoda, že je váš článek sám přehlídkou demagogie nejhrubšího zrna. Úplně mě to odradilo vám cokoli pod ten blog psát. A to říkám jako sysadmin, který je odsouzen s tím neuvěřitelným bordelem z Redmondu denně pracovat.
Roman Bořánek Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
Roman Bořánek 2. 08. 2010, 13:20:52
Odpovědět  Odkaz 
Já víceméně souhlasím s oběma články. :D Ono je to fakt o úhlu pohledu a prioritách konkrétního uživatele. Nemá cenu si namlouvat, že BFU zajímá otevřenost softwaru...
Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
Tuxok 2. 08. 2010, 15:10:02
Odpovědět  Odkaz 
Oba články mají hlavu a patu a jsou poměrně objektivní. Článek blogera na mě (až na ten nadpis) nepůsobí jako útok na první článek, ale spíše jako jeho doplnění.

Jde o dva různé úhly pohledu, které nejsou v zásadním rozporu.
Pro někoho je nezávislost na jednom konkrétním dodavateli jen malý benefit, pro mě naopak hraje při výběru zásadní roli.
Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
e-nomad 2. 08. 2010, 15:24:20
Odpovědět  Odkaz 
Jedná se skutečně o 2 subjektivní názory. Teď teda fakta:

Linux je svobodný operační systém.
Windows nejsou svobodným operačním systémem.
Linux můžu získat zdarma.
Windows nemůžu získat zdarma. (pokud neporuším zákon)
Re:Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
Jenda 3. 08. 2010, 04:13:18
Odpovědět  Odkaz 
Jenže jste vybral jenom ta fakta, která hovoří ve prospěch Linuxu :-). Jsou tu i taková, která hovoří ve prospěch Windows. Například:

Pro Windows existují ovladače hardware XY

Pro Windows existuje software XY

atd.

Naštěstí žádný takový SW ani HW nepoužívám, takže v mém případě výrazně převážily výhody Linuxu. Ale dokážu si představit, že někdo, kdo se živí navrhováním, modelováním nebo hardwarem, pro který existuje jen SW pro Windows, to může mít jinak.
Re:Re:Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
František Kučera 16. 08. 2010, 16:22:11
Odpovědět  Odkaz 
Jenže existence ovladačů nebo dodatečného softwaru není vlastnost OS jako takového.
Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
digger 3. 08. 2010, 12:37:04
Odpovědět  Odkaz 
"znám lidi, kteří provozují svoje Windows bez antivirů a podobných bezpečnostních programů a už léta neviděli vir"

Ano, možná neviděli vir, ale právě takové počítače se stávají sídlem např. robotů, kteří rozesílají spam. Tzn. PC je zavirovaný, ale samotnému uživateli to neškodí.
Re:Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
Maxxx 17. 08. 2010, 20:43:58
Odpovědět  Odkaz 
Taky znám lidi, co jedou na Windowsech bez antiviru a firewallu - protože nemají připojení na net :-D
No a pokud mají, tak ať jim toto neskutečné štěstí vydrží, protože dříve, nebo později z hrůzou zjistí, že díky své blbosti (že nebyli chráněni) přišli o data, díky nějakému škodlivému SW. A to vůbec nemusí lézt a stahovat warez, porno, nelegální sw, atd...
Vir můžete např. chytnout i na stránkách úplně obyčejného bloggera....
Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
Marv 3. 08. 2010, 22:17:49
Odpovědět  Odkaz 
"Zde zmiňované „nevýhody“ jsou pouze prostředky pro boj s pirátským softwarem – uživatele, který si systém legálně zakoupil a má legální programy nemusí vůbec zajímat."

Tady bych se chtěl ohradit. Asi pět mesíců zpět mi XP odmítli naběhnout kvůli jakesí hlášce o legalizaci s tím, že mám kontaktovat zákaznické centrum. Když jsem zavolal na podporu Mrkvošrotu dozvěděl jse se, že XP už nepodporují a reaktivace tudíž není možná. Prý si mám koupit Vistu nebo 7. Možná mi autor prozradí jak mě to mělo vůbec nezajímat :-).
Re:Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
root 4. 08. 2010, 08:33:15
Odpovědět  Odkaz 
Autor by měl dostat na starost 200 produkčních systémů na Windows. Do měsíce by přestal takto teoretizovat. Od jeho domácího počítače mu to jde fakt snadno.
Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
Maki 5. 08. 2010, 10:51:00
Odpovědět  Odkaz 
Na Linuxu pracuji již více jak 7 let. Důvodem pro přechod byla katastrofická nestabilita XP.Před necelým rokem jsem se rozhodl znova vyzkoušet Mrkve. Na starý notebook(který podle výrobce není vhodný pro Win 7)jsem tedy nainstaloval Win 7. Pohledal nebo upravil kompaktibilitu některých ovladačů a softu určených pro předchozí verze a k mému údivu vše pracuje a za celou dobu užívání nemám problém. To jsem napsal proto abych potvrdil že i tento OS něco na svém vývoji udělal. Jinak jsem zastánce otevřených systémů Linuxu protože jsem si prostě za ta léta zvykl že mám kdykoli cokoli k dispozici a nemusím vše složitě hledat a nakupovat abych poté zjistil že to nefunguje. Ale jak zde již bylo několikrát uvedeno - Každý má právo jak na svůj názor tak na volbu OS tak proč se do nekonečna dohadovat co je lepší. Někomu prostě chutná v bufetu a jiný si raději zajde k Maximovi :-)
Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
Pavel 6. 08. 2010, 14:11:40
Odpovědět  Odkaz 
Koukám že se pořád do kola omílají stejné bláboly o Lin a Win, peníze, licence, zdarma, množství programů atd. A totalitní názor, že jen tahle cesta je správná a nic jiného mě dopaluje. Nikdo zatím nezmínil základní právo člověka PRÁVO NA VÝBĚR. Já, jako uživatel si mohu vybrat z několika vyspělých systémů, které jsou rovnocenné. Každý má jiné požadavky a přání. Teprve zdravá konkurence je základem kvality a ne kvantita (pozn. Kolik z těch stovek programu pro win se nechá použít na kvalitní práci s textem, grafikou, prezentací? Možná budou stačit prsty jedné ruky, drtivá většina jsou pokusy, mrtvé nedodělky, jednoúčelové věci).

PS. Používám na stejné věci (reklamní grafika, prezentace, web, hospodaření firmy, kancelářské práce) na Linuxu OpenSUSE 11.2 a Win XP SP2.
Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
Roddney 6. 08. 2010, 14:19:47
Odpovědět  Odkaz 
Provozovat Windows, který není aktualizován ihned jak MS vydá aktualizaci je sebevražda. To samé se dá říct o antiviru a firewall. Tyto dvě položky a aktualizace jsou minimem pro to, aby se Windows dal používat. Pokud by se aplikování těchto "zákonitostí" nestalo standardem, tak následky by mohly být katastrofální - ať už vznikem botnetu, odposlechu pomocí spyware nebo smazání důležitých dat. Jinak řečeno, Windows bez toho je velkým a pro většinu uživatelů nepřijatelným rizikem. Pokud jde o argumenty typu, že pro Windows jsou profesionální grafické a jiné typy softwaru, tak k tomu nelze nic dodat. Je to pravda. Ale málo kdo si uvědomuje, že pro Linux by tyto programy mohly být také a stejně nebo dokonce lépe funkční než pro Windows. Tento stav vznikl tím, že MS se stal se svým Windows monopolem. Proto pro výrobce není atraktivní vyrábět třeba Photoshop pro Linuxové platformy, protože cca 90% desktopů jede pod Windows. Jedinou vyjímkou je Apple. Pro Mac OS X se tyto profesionální programy vyrábějí. V tomto směru je to začarovaný kruh, protože kdyby linuxové platformy měly větší podíl na trhu s desktopy, tak by velké softwarové firmy vyráběly profesionální software i pro Linux.
Ad uzavřenost
Tomáš Navrátil 8. 08. 2010, 05:06:40
Odpovědět  Odkaz 
"stáhnete si jednou za čas Service Pack a nic neřešíte"

Argument z původní analýzy se podle mě týká hlavně bezpečnostních aktualizací od Microsoftu, které je potřeba aplikovat průběžně, jinak je používání Windows hazard. Poslední Service Pack uživatele neochrání před zranitelnostmi jako je například nedávná LNK vulnerabilita.
Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
Hanes 14. 08. 2010, 20:13:48
Odpovědět  Odkaz 
Kydy, kydy, kydy
Linuxová distrubuce pohledem dlouholetého Win uživatele
:) 15. 08. 2010, 13:28:44
Odpovědět  Odkaz 
Vážení spokojení uživatelé OS Win skutečně chápu vaše rozčarování z Linuxu. Linux je prostě jiný. Pracovat s Linuxem je jako pustit si tajnou a zakázanou a spousty lidí pomlouvanou hračku. Je to jiný svět. Vaše zkušenosti jsou téměř k ničemu. Zíráte na vše kolem s otevřenými ústy a nechápete. Je to jako jiný svět za zrcadlem. Vše je na Vás. I to jaký ten Váš Linux vlastně bude. To zda bude přívětivý, líbivý, tučný a nebo rychlý či dokonce suchý a pro normálního smrtelníka strohý či nepochopitelný. V tom je ono kouzlo. Linux to není obyčejný Mac či Win , to nejsou regály s předpřipraveným zbožím s visačkami typu "nejlepší produkt roku". Linux je pro ty, kteří se sami chtějí každý den rozhodovat zda to či ono je lepší. Kteří chtějí třeba již zítra zapomenout na dosud nejlepší Firefox a nainstalovat si jakýsi docela neznámý xy browser. Nadšený uživatel Linuxu se nejen nebojí něčeho takového, on dokonce takovou možnost vítá, on má rád možnost volby a když se mu něco skutečně nelíbí je připraven i zatratit tuhle distribuci a chválit nějakou docela jinou a ti nejostřílenější tajně sní o své vlastní nejlepší distribuci očesané od všeho toho co nepotřebují a doplněné tím vším co je fakt super a z jejich pohledu nezbytné. Ono to připomíná nadšeného amatéra fotografa. Sice neumí fotit, ale ty spousty voleb a menu v profi foťáku je pro něj tak fascinující ... A linuxový svět je fascinující. Ve světě "Linuxu" a linuxových distribucí nemusíte totiž být jen divákem. Můžete se stát autorem, programátorem, překladatelem, grafikem, tvůrcem webových stránek, a nebo jen prostým poradcem či začínajícím uživatelem. Všichni tito lidé jsou potřební a všichni mají prostor pro svůj příspěvek. Tohle je hlavní rozdíl oproti světu ryze komerčních aplikací a OS, kde člověk prodává kus po kuse svou svobodu volby a stává se doslova za kus chleba "závislým" na existenci toho kterého komerčního produktu. Ti inteligentnější nebezpečí této závislosti pochopili již dříve a právě díky nim existují nejrůznější linuxové distribuce ale také skutečně svobodné aplikace, aplikace které poskytují onu svobodu také jejich uživatelům a to je právě to, čeho si nadšenci a propagátoři Linuxu myslím váží nejvíce, to je to čeho si cení nejvíce, a to je to, co jim komerční software nemůže nikdy nabídnout .
Re: Linuxová distrubuce pohledem dlouholetého Win uživatele
xteam 83 2. 08. 2014, 12:42:10
Odpovědět  Odkaz 
Gratulujem konečne niekto vychytal to čo som tu povodne chcel písať. víc takých lidi a svet by bol mnohem a mnohem lepší a krajší...
Re: Linuxová distrubuce pohledem dlouholetého Win uživatele
ferri 5. 08. 2014, 06:53:52
Odpovědět  Odkaz 
Perfektné. Nič iné len súhlas.
Názor blogera na náš článek: Demagogie některých zastánců GNU/Linuxu je vážně úsměvná
Inkayacu 5. 08. 2014, 09:27:15
Odpovědět  Odkaz 
Já nechápu, že se furt vedou ty žabomyší války o tom, který software je lepší.. Já áám sLInuxem tolik problémů, až se za to i sám stydíma někdy mě to pořádně rozčiluje, zatímco windows sedm jsou jen „pomalé“. Ale co už. Slovy Járy Cimmrmana: Ale té lípy se nevzdááám. m ň m ň m ň... Je to jako s autem. Někde si koupí A8čku a jede. Někdo škodu 120, do tuningu vrazí stejné prachy jako za audinu a k tomu fůru své námahy a taky jede. A oba mají ze života radost..

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Redakce

Redakce

Redakční tým magazínu LinuxEXPRES.


  • Hodnocení autora: *

| blog



Public Relations

QNAP uvedl novou modelovou řadu NAS TVS-x82T

Společnost QNAP uvedla na trh novou modelovou řadu NAS TVS-x82T, kterou tvoří tři různé modely (TVS-1282T, TVS-882T a TVS-682T). Nová řada je založena na vícejádrových procesorech Intel Core aktuální generace se 14nm výrobním procesem. Díky nim mohou nové NASy nabídnout dostatek výkonu i pro aplikace náročné na CPU.

Pokračování ...


CIO Agenda 2016