přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, 0 A.D.: starověké říše v Linuxu

0 A.D.: starověké říše v Linuxu

0ad_105px.png

S příchodem platformy Steam na Linux a s ním spojeným přívalem „áčkových“ herních titulů se docela zapomíná, že existují zajímavé svobodné hry, které mají hráčům hodně co nabídnout. Jednou z her, na kterou by se rozhodně zapomenout nemělo, je již přes deset let vyvíjená real-time strategie 0 A.D.


reklama

Jak všechno začalo

Historie 0 A.D. se začala psát již v roce 2001, kdy ještě nešlo o samostatnou hru, ale o „mod“ (respektive dokonce tři nezávislé mody) pro hru Age of Empires II – Age of Kings. Teprve na přelomu let 2001 a 2002 došlo ke shodě na budoucnosti samostatné hry s vlastním herním enginem. Samotný vývoj pak běží od roku 2003 a jeho konec je pořád ještě v nedohlednu – samotná hra je stále ještě označovaná jako alfa verze, a to i přesto, že ji rozhodně nejde označit za „zabugovaný nedodělek“ a samotná hratelnost je na velmi dobré úrovni. Faktem ale zůstává, že do finální verze chybí dodělat ještě spoustu větších i menších „drobností“. Důležitým mezníkem ve vývoji pak je také rok 2009, odkdy je celý projekt dostupný s otevřenou licencí – kód má od té doby licenci GNU GPL a grafika a soundtrack pak Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci.

Historii 0 A.D. jsme si již přiblížili a nyní již ke hře samotné. Jak již bylo řečeno, kořeny 0 A.D. lze nalézt v populární sérii Age of Empires. Nejedná se sice v žádném slova smyslu o kopii, ale herní mechanismy jsou si velmi podobné a hráč některého z dílů série AoE najde u 0 A.D. mnohé podobnosti.

Základ hry je tak vcelku prostý – existují čtyři druhy surovin: jídlo, dřevo, kámen a kov, které je potřeba těžit (resp. pěstovat či lovit) a za ně následně stavět budovy, najímat vojsko a dělníky a platit za případná vylepšení či nové technologie. I zde si ale 0 A.D. našlo neobvyklé vylepšení v podobě pracujících vojáků-občanů, kteří (na rozdíl od elitních vojenských jednotek) mohou těžit suroviny či stavět a v případě potřeby vytáhnou meč a štít (či jinou zbraň) a jdou bojovat za větší slávu říše.

Národy a pronárody

0 A.D. si velmi zakládá na historické přesnosti. Samotná hra se odehrává mezi léty 500 před naším letopočtem a 500 našeho letopočtu. Z těch dat také pochází název samotné hry, protože „nula“ je prostě hezky „mezi“, a to i přesto, že žádný rok nula (ať už před nebo po Kristu) nikdy nebyl. Vývojáři podle svých vlastních slov pilně ponořili do studia historie a podoba, a dokonce i jména všech budov a jednotek jsou historicky přesná (alespoň podle našich současných znalostí). S tím také například souvisí to, že každý národ ve hře má své unikátní vojenské jednotky – není zde žádný „obecný“ kopiník či lučištník stejný pro všechny.

Když jsme se již dostali k národům, těch je v současné době „k dispozici“ jedenáct: Řekové, kteří jsou ale rozděleni do tří „frakcí“ (Athéňané, Sparťané a Makedonci), Keltové rozdělení na Galy a Brity, Kartaginci, Iberijci, Peršané, Římané, Maurijci a Egypťané v době vlády Ptolemaiovců.

Celkový počet národů v 0 A.D. by se „prozatím“ měl zastavit na čísle dvanáct. Posledním v současné době připravovaným národem jsou Seleukovci, kteří mají doplnit ptolemaiovský Egypt jakožto zástupce říší Diadochů, tedy nástupců rozpadlé říše Alexandra Velikého.

Hudbou budoucnosti jsou zatím další národy z období let 1 až 500 našeho letopočtu, které by se měly objevit po dokončení vývoje samotné hry ve formě rozšiřující verze. K těmto národům by mohli patřit germánské kmeny (Vandalové, Gótové), Sarmati, Hunové, Dákové nebo Římané v pozdějších obdobích Říše.

Co vlastně chybí?

Jak bylo již výše zmíněno, 0 A.D. se stále nachází ve fázi alfa verze. V současné době to je alfa verze číslo 15 s názvem Osiris, kterou nám vývojáři nadělili přesně pod stromeček 24. prosince loňského roku.

O tom, co všechno je ještě třeba dodělat (a také kolik taková „sranda“ vlastně stojí), si můžete udělat celkem pěkný obrázek z fundraisingové kampaně, která loni na podzim proběhla na serveru Indiegogo. (Fakt, že se nevybrala stanovená částka, neznamená, že vývoj bude ukončen, jen bude i nadále pokračovat stejně rychle – či spíš pomalu – jako doposud.)

K těm nejpalčivějším problémům, které přímo ovlivňují hratelnost, patří problémy s občasným zasekáváním hry, obzvláště při větším počtu jednotek a vylepšení by zasloužila i umělá inteligence – počítačový nepřítel například v současné době vůbec nezvládá námořní mapy a občasné pomatené pobíhání vlastních i nepřátelských jednotek také nevypadá příliš profesionálně, i když na celkový dojem ze hry mají spíše menší dopad.

K dalším položkám na TODO listu vývojářů patří například vylepšení hry pro více hráčů, přidání historické kampaně nebo třeba další, třináctý národ. Jedná se o opensource hru jejíž vývoj prostě jen tak neskončí a rozšiřování v podobě dalších národů, jednotek, staveb či technologií může být teoreticky nekonečné.

Jak 0 A.D. získat?

Ještě před rokem by tato otázka byla docela složitá, ale s tím, jak se zlepšovala hratelnost, se 0 A.D. pomalu, ale jistě dostávalo i do repozitářů většiny běžných distribucí. Balíček 0ad tak naleznete v Debianu, Ubuntu, Fedoře, Slackwaru a dalších. Instalátory jsou k dispozici i pro Windows a Mac OS. Abyste si 0 A.D. mohli zahrát, budete potřebovat alespoň 512 MB RAM, grafickou kartu zvládající OpenGL 1.3 a samozřejmě 3D akceleraci.

0 A.D. rozhodně stojí za vyzkoušení. Pro milovníky strategií je tato hra prakticky povinná, pro ostatní alespoň doporučuji vyzkoušet, nudit se určitě nebudete.

Nahoru

(Jako ve škole)
Průměr: 1,14 | Hodnotilo: 14
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Ondřej Kolín 13. 01. 2014, 19:13:32
Odpovědět  Odkaz 
No, přeji tomu vývoji co nejvíc úspěchů ... Je to opravdu hezké a opravdu promakané, vývojáři jsou mi tím trochu podobní, hlavně dělat fíčury, ale dokončovat ... Tak přeji hodně štěstí
František Zatloukal 0 A.D.: starověké říše v Linuxu
František Zatloukal 13. 01. 2014, 22:12:13
Odpovědět  Odkaz 
Hra je ve velmi slušném stavu (na to, že se stále jedná o alfa verzi), mně schází možnost změnit nastavení grafických detailů - ve výchozím nastavení je vše "jakoby na nejvyšší" a hraní na slabších strojích (nebo bez funkční 3D akcelerace na grafice) je utrpením. Pro někoho může být i problémem chybějící česká lokalizace, na které se však již pracuje (zájemci se mohou zapojit https://www.transifex.com/projects/p/0ad/ ).
Vojtěch Trefný Re: 0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Vojtěch Trefný 14. 01. 2014, 08:08:05
Odpovědět  Odkaz 
Tak dají se vypnout stíny a podobně což docela pomůže. Otázkou je, co je slabší stroj -- s notebookem jen s Intel HD 4000 jsem na žádný problém nenarazil a to rozhodně není nic extra výkon.

S angličtinou bych se už vůbec netrápil -- AoE jedničku jsem hrál někdy tak ve 12letech, anglicky uměl leda tak prd a stejně jsem se zabavil :-)
František Zatloukal Re: Re: 0 A.D.: starověké říše v Linuxu
František Zatloukal 14. 01. 2014, 22:51:37
Odpovědět  Odkaz 
Jasně, ale třeba na mém pracovním "noťasu" mám GMA 3150, kde ani vypnutí stínů nepomůže ;D
0 A.D.: starověké říše v Linuxu
davkol 14. 01. 2014, 11:59:37
Odpovědět  Odkaz 
Háček je v tom, že finální hra asi nikdy nevyjde. Bude živořit na okraji zájmu jako Spring. Nejsou lidi, nejsou jasné cíle... a nejsou prachy. Hra více hráčů začala být aspoň trochu použitelná až teď (hlavní problém byla synchronizace).

Pro srovnání: AoE2 stále žije. Proč? Protože je docela dobře vyvážená, multiplayer včetně ladderu funguje na Voobly a GameRangeru... a Microsoft lije finance do turnajů (na profesionální úrovni). Mezitím vyšlo AoE2HD a na Steamu už je nějaký ten pátek i datadisk od tvůrců Forgotten Empires. Sice je to zatím strašně zabugované, ale během letoška by se to mohlo ustálit. Co je nového? Obrovské/náhodnější mapy a hlavně AI, která se bude chovat jako skuteční hráči (přestože zatím jenom loví kance).

Jediná šance 0 A.D. je snadná tvorba uživatelských kampaní jako ve Wesnothu.
0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Losik 17. 01. 2014, 02:57:06
Odpovědět  Odkaz 
Grafika alespoň ze screenu, strašně připomíná Empire Earth od Sierry. Na příští Lance zkusíme :-)
0 A.D.: starověké říše v Linuxu
quadro 24. 02. 2014, 08:10:10
Odpovědět  Odkaz 
K historické přesnosti, nevím jestli je vhodné použít označení Iberijci, když se jedné o dva na sobě nezávislé národy (Pyreneje, Kavkaz).
Re: 0 A.D.: starověké říše v Linuxu
fri 24. 02. 2014, 09:04:12
Odpovědět  Odkaz 
Ve hře je "Iberians" přeloženo jako "Iberové".
0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Attila 15. 03. 2014, 13:12:38
Odpovědět  Odkaz 
Privítal by som tam národy starotureckých húnov a slovanov.
0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Plankton 13. 04. 2015, 19:04:44
Odpovědět  Odkaz 
Chválím autora/y článku za super recenzi :-). Nadchlo mě to a hra je prostě boží, ikdyž nějaké mouchy ještě má.

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Vojtěch Trefný

Vojtěch Trefný

(*1987) dříve dlouholetý Ubunťák nyní uživatel Fedory a KDE a nově také vývojář ve společnosti Red Hat, kde se věnuje instalátoru Anaconda a k němu přidruženým projektům především v oblasti storage.


  • Distribuce: Fedora
  • Grafické prostředí: KDE
  • Hodnocení autora: ***

| blog