přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Recenze: Herní mikrokonzole OUYA

Recenze: Herní mikrokonzole OUYA

ouya_logo.png

Do rukou se nám dostala nová linuxová konzole OUYA, která definuje novou oblast herního světa - OUYA je takzvaná mikrokonzole. Nahradí Playstation 3 a XBox 360 ve vaší ložnici? Podrobně jsme ji prozkoumali. Video uvnitř článku.


reklama

Asi bych měl na úvod rovnou uvést dvě věci: OUYA není herní konzole, je to mikrokonzole. A vaši současnou herní konzoli zřejmě zcela nenahradí, spíše ji doplní nebo k televizi přitáhne příležitostné hráče z tabletů a telefonů k televizi. OUYA pomáhá definovat novou oblast herního světa - takzvané mikrokonzole. Zakladatelka a šéfka projektu Julie Uhrmanová sice preferuje výraz nekonzole (game unconsole), nicméně to v rozhovorech uvádí s určitou nadsázkou. V recenzi budu používat pojmy konzole a mikrokonzole současně - není důležité, jak zařízení zaškatulkujeme, důležité je, co umí.

Ouya_Console.png

Levnější, dostatečně výkonný a otevřený hardware

Mikrokonzole dávají hráči za pomoci levnějšího hardwaru podobný prožitek, jakoby seděl u plnohodnotné herní konzole. Může se jednat o technologii streamingu přes internet (podobně jako služba OnLive), nebo přímým spouštěním her a aplikací. Pakliže ignorujeme fakt, že současné herní konzole budou mít vždy lepší kvalitu obrazu nebo pohotovější ovládání, OUYA může zasáhnout poměrně širokou skupinu uživatelů.

OUYA je postavená na Androidu, což je linuxový operační systém, který byl vyvinut pro dotykové telefony a později upraven pro tablety a jiná zařízení. Android samotný je open-source software vyvíjený firmou Google. OUYA tedy staví na open-source.

Ve snaze odlišit se od dnešního způsobu vývoje her pro současnou generaci herních konzolí tvůrci dali vývojářskou sadu (knihovny, dokumentace, ukázky) k dispozici zdarma. Uživatelům, tedy samotným hráčům, nezakazují nahrávat a spouštět vlastní software (APK soubory). Stejně tak nikomu nebrání konzoli rozebírat (standardní šrouby, otevřením neporušujete záruku) nebo flashovat firmware (servisní mikro-USB port je na všech konzolích - každá tedy funguje i jako vývojářská sada). Jde tedy o novátorský přístup, za který mají tvůrci u mě body.

Hardware a jeho herní předpoklady

OUYA samotná je veliká asi jako hrnek na kafe (které v poslední době ho potřebuju trošku víc než obvykle) a obsahuje procesor NVidia Tegra 3 v nejvýkonnější verzi T33 (1,7 GHz, čtyři jádra, aktivní chladič), 1 GB RAM, 8 GB interní flash paměti, wifi, bluetooth, ethernet a jeden USB 2.0 port. Kromě toho je k dispozici ještě zmíněný micro-USB port využitelný zejména pro vývojáře. No a samozřejmě herní ovladač (gamepad) komunikující přes bluetooth.

Poslední jmenovaná věc je pro úspěch platformy nesmírně důležitá. Společnost Google se z nějakého důvodu přes velké rozšíření systému Android vyhýbá herní oblasti. Ano, pro Android existuje záplava her, které se ovládají dotyky, nicméně soudě podle počtu blogů a videí na YouTube existuje velká skupina lidí, která by si hry zahrála raději na “normálních” ovladačích. Tato skupina, ke které patřím, se všemožně snaží zprovoznit různé tituly na USB/bluetooth gamepadech, nutno přiznat, že střídavě s větším či menším úspěchem.

Klíčem je podpora herních ovladačů

Herní ovladače dnes Android dokáže detekovat a aplikace je mohou využít, ovšem chybí zde jakýsi standard. Je potřeba, aby firma Google “bouchla” do stolu a řekla: “Takhle má vypadat gamepad pro Android, taková a maková má tlačítka a hry, které jej podporují, budou mít tuhle ikonu v obchodě Play.” Jenže to se nikdy nestalo. Určitou snahou na herním poli je nedávné zprovoznění trofejí (alias medajle nebo achievementy), ale to na kvalitní herní prožitek prostě nestačí. Různé hry zkrátka podporují různé typy ovladačů a je v tom guláš.

Ouya_Family_large.jpg

Podobně se chová i firma Apple. Ta má nejen telefony a tablety, ale daleko lépe prorazila do obývacích pokojů s produkty Apple TV (úspěch Google TV se zatím nedostavuje). Současná generace je tak výkonná, že by s přehledem utáhla většinu her z Apple App Store, jenže firma ne a ne vyrobit ovladač a dodat vývojářům potřebné nástroje. Když Google představil svoji streamovací krabičku Nexus Q připojitelnou k televizi, opět chyběl herní ovladač. Prostě není zájem.

To může OUYA změnit. Již dnes má gamepad této konzole plnou podporu v herním enginu Unity 3D, který tento měsíc vývojáři výrazně zlevnili (základní verze pro 2D i 3D je nově zcela zdarma). Díky rozšíření v mobilech a webových prohlížečích je Unity 3D zřejmě nejpoužívanější herní engine na světě. Začít s tvorbou kvalitních her je dnes již opravdu poměrně snadné, pominu-li fakt, že potřebujete nějaké to know-how a talent.

OUYA díky svému dobře navrženému ovladači, který mimochodem velmi dobře sedí i ve velkých rukou, pomáhá definovat ovládání budoucích her pro Android. Nezbývá než doufat, že se trh s hrami na Androidu v ovládání sjednotí a z ovladače OUYA bude jakýsi standard, který se do budoucna třeba i promítne do nové verze tohoto operačního systému, takže tyto výhody budou moci využít hráči na jiných zařízeních.

OUYA_Controller1.jpg.jpg

Tvůrci jsou si tohoto faktu velmi dobře vědomi, takže ovladači věnovali patřičné úsilí. Najali renomované designéry a inženýry a vybírali z mnoha návrhů. Rozložení prvků (páčky, d-pad, tlačítka) má finální produkt stejné jako XBox 360. Ovladač samotný je rozhodně těžší než ten xboxový nebo Playstation Sixaxis. Přední tlačítka (R2, L2) jsou tlaková (triggers), což jistě potěší fanoušky závodních her (plyn, brzda).

Někoho může překvapit použití tužkových AA baterií (můžete použít i dobíjecí 1,2 V, což jsem vyzkoušel) namísto vestavěného dobíjecího článku, nicméně rozebrání je otázkou chvilky a výdrž dostatečná (starší nabíjecí baterie mi vydržely tři dny testování). Díky tomu může ovladač budit dojem levného “šuntu”, ale s klidným svědomím mohu říct, že designéři odvedli dobrou práci a kryty rukojetí drží pevně. Může to být paradoxně i výhoda, protože vás nemusí zdržovat případné vybití baterií - bez čekání je nahradíte novou sadou a ihned se může začít “pařit”. Občasného konzolového hráče totiž obvykle trápí dvě věci, když po čase usedne k televizi: spousta aktualizací a vybitý gamepad.

Jak tento kousek obstojí v klasické disciplíně herních ovladačů - výdrži páček a tlačítek - to ukáže až čas. Musím ovšem doplnit, že samostatně se bude prodávat za poměrně vysokou cenu (ve srovnání s konkurencí je 49 dolarů hodně). Výrobce zde zřejmě dohání cenu konzole samotné s jedním ovladačem za 99 dolarů.

Injekce pro nový segment herního trhu

Je jasné, že OUYA není obyčejnou herní konzolí. Ačkoliv se může zdát, že tvůrci prostě jen dali vnitřnosti mobilu do krabičky s ovladačem, hlavní přidanou hodnotou této konzole, a dovolím si tvrdit i posláním, je vytvořit novou herní platformu a znovu rozhýbat zakrnělý trh s hrami. Ten v poslední době ustrnul, konzoloví tvůrci omílají staré značky stále dokola, nových nápadů je málo a trojice Sony, Microsoft a Nintendo se až příliš soustředí na plnění obchodních plánů v prodeji her na úkor hráčů.

Pro úspěch hraje i fakt, že herní konzole není jen hardware a software - nýbrž hlavně hry, jak ostatně ukázala firma Nintendo se svým konzolovým bestsellerem Wii. Těch se prodalo ke dnešnímu dni sto milionů kusů, ovšem XBoxů a Playstationů jen zhruba 70 milionů. Zákazníky totiž nezajímalo, že konzole od Nintenda je desetkrát pomalejší než konkurence. Zaujaly je hry, nové nápady a originální ovládání. Mimochodem jméno Wii je ještě bizarnější než OUYA a hardwarově je Wii také méně výkonná.

OUYA_Console.jpg.jpg

Faktem také je, že konzole Playstation 3, XBox 360 a koneckonců i WiiU (nástupce Wii) už hardwarově zastarávají a část hráčů se přesouvá na PC. Jisté oživení očekávám samozřejmě s příchodem nové generace konzolí včele s Playstation 4 a XBox One, ale je to právě OUYA, která by mohla ukousnout z koláče značně znuděných až znechucených hráčů. Určitě ne těch, kteří na blozích a ve fórech houfně srovnávají tuto konzoli se současnou generací a poukazují na to, že hardwarový výkon je příliš nízký. Tvůrci této herní platformy na tyto “hardcore” hráče necílí a neočekává se, že by producent her EA začal připravovat nový Battlefield 4 pro systém OUYA. Mikrokonzole cílí na příležitostné hráče. Jen tak na okraj - “hardcore” hráče by mohla zajímat konzole jiná - Steam Box.

Znechucených hráčů přibývá každým dnem. Není tajemstvím, že například firma Sony ve snaze ztížit pirátství na maximum vyvíjí “operační systém” systému PS3 vlastními silami a neinvestuje dostatek úsilí do jeho vylepšování. Za sebe musím říct, že mě pomalé domovské prostředí PS3, nepoužitelný internetový prohlížeč a aplikace YouTube zcela iritují. Telefon s nesrovnatelně pomalejším procesorem i grafickou kartou má plynulejší ovládání než sedmijaderná nadupaná konzole.

Tvůrci konzole OUYA nejsou první na světě s ideou herní konzole postavené na “telefonním” hardwaru s Andoidem - stačí jít na stránky dealextreme.com a hned si můžete vybrat z desítky různých zařízení, ať už přenosných nebo televizních. Hlavní rozdíl spočívá nejen ve zmíněném softwaru, ale také v rozšíření konzole samotné. A tady se týmu kolem Urmanové povedl “husarský” marketingový kousek. Je zde tedy šance, že konzole se uchytí, bude dostatek hráčů, prodejů, her a peněz na další vývoj celé platformy. 

Pokračování: Mikrokonzole OUYA: Otevřená herní platforma s Androidem

Nahoru

Odkazy

(Jako ve škole)
Průměr: 1,00 | Hodnotilo: 32
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Recenze: Herní mikrokonzole OUYA
polesny 4. 06. 2013, 08:11:55
Odpovědět  Odkaz 
Vim, ze zitra bude pokracovani :D , ale uz ted me zajima - jakou ma spotrebu (hlavne v klidu), jestli se na ni da nahrat linux a pouzivat jako nas a kolik vytahne z usb na ethernet. A pak samozrejme jestli se da ten bluetooth ovladac pouzit i na beznem PC.
Lukáš Zapletal Re: Recenze: Herní mikrokonzole OUYA
lzap 4. 06. 2013, 09:20:48
Odpovědět  Odkaz 
Zdravím Vás!

Zrovna včera jsem to testoval a výsledky byly mířně řečeno zajímavé. Měřičem EMOS jsem naměřil v klidu nulu, tedy spotřebu do 1-2 W (chyba měření). V mírném zápřahu, například dekódování streamu z TwitchTV nebo menší tabletová hra se hodnota nezměnila. U náročnější hry jsem pak naměřil 7-8 W a v plné zátěži u hry The Ball pak maximálku 20 W.

Zdroj má maximum 24 W a je celkem efektivní (tj. vůbec netopí), což mě mile překvapilo. Ovšem konzole samotná je docela horká, což je určité překvapení. Větráček se sepne téměř hned, jakmile jde přístroj do akce a nezastavuje se, dokud není konzole chvíli v klidu.

Nedovedu si představit, jak asi Tegra3 T33 1.7 GHz topí v některých těch super-tabletech (např. ten Asus Infinity nebo HTC One X+). To musí být horký jak topinka...

Další dotazy budu rád zodpovídat.
Lukáš Zapletal Re: Recenze: Herní mikrokonzole OUYA
lzap 4. 06. 2013, 09:26:38
Odpovědět  Odkaz 
Ad Linux - tak to netuším, určitě se to dá, ovšem za jakou cenu (asi hodně pracné). Určitě to časem někdo rozjede.

Otázku na USB/Ethernet jsem nepochopil, nicméně POE to nemá a pevný disky jsem nepřipojoval, jestli je utáhne to nevím. Včera jsou zkoušel flešku s ext4 file systémem a OUYA ji nenačetla. Tohle chtějí ještě ladit.

Ovladač jsem na PC taktéž nezkoušel, ale mělo by se jednat o standardní protokol. Funguje to totiž opačně, takže nevidím důvod aby to nešlo.
Re: Re: Recenze: Herní mikrokonzole OUYA
polesny 4. 06. 2013, 16:23:07
Odpovědět  Odkaz 
Dekuji mnoho za jasne informace.

S tim ovladacem take necekam nejaky zadrhel, ale dokud to neni odzkousene, jisty si byt nemohu.

USB/Ethernet jsem myslel jakou rychlosti to kopiruje z externiho pevneho disku na pocitac v siti a zpet. Jestli bude hrdlo USB, ethernet (ani nevim jestli to ma 100 nebo 1000 Mbit) nebo samotny vykon tegry. On i androind ma, pokud vim, nejake aplikace pro ftp/smb server, ale pro server na hrani to proste asi bude chtit nejaky ten cistokrevny linux.

V linux distro na miru pro ouya doufam, kdyz se sami vyrobci k otevrenemu bastleni stavi celem, zajimalo me, jestli uz bezi treba nejaky komunitni projekt s timto cilem.

Ta spotreba je velmi potesujici, prekvapujici mi spis prijde, ze topi a roztaci vetrak i pri tak nizkych odberech? Tech 8 wattu jsem myslel, ze lze uchladit vcelku dost snadno.

Ale jinak jeste jednou dekuji za odpovedi :)
Re: Re: Re: Recenze: Herní mikrokonzole OUYA
lzap 4. 06. 2013, 21:50:29
Odpovědět  Odkaz 
Ad rychlost - kopiroval jsem po stomegove siti 1 gb a slo to velmi rychle v radu par minut. Byl jsem mile prekvapen. Takze ethernet dobry.
Recenze: Herní mikrokonzole OUYA
tobice 4. 06. 2013, 18:46:01
Odpovědět  Odkaz 
Co se myslí tím "husarským" kouskem? Nebo to bude až příště? :-)
Re: Recenze: Herní mikrokonzole OUYA
lzap 4. 06. 2013, 22:01:17
Odpovědět  Odkaz 
Bude to priste - uz za par hodin :-)
Recenze: Herní mikrokonzole OUYA
Ladislav Thon 4. 06. 2013, 20:01:00
Odpovědět  Odkaz 
> Znechucených hráčů přibývá každým dnem.

To ovšem platí i pro OUYA. Nevím, jak moc to sleduješ, ale komentáře na Kickstarteru, na Redditu i na Twitteru jsou plné vzteku a zloby na způsob, jakým OUYA s "backery" komunikuje. Doufám, že se Julie chytí za nos a něco s tím provede, protože OUYA má imho obrovský potenciál, který svojí děsivou komunikací může velmi rychle pohřbít.

P.S.: závist! Pořád mi nepřišel ani ten první shipping e-mail :-)
Re: Recenze: Herní mikrokonzole OUYA
lzap 4. 06. 2013, 22:05:04
Odpovědět  Odkaz 
Sleduju. Njn nic neni dokonale, ale me treba uz odpovedeli asi na 8 tweetu. Zkusenosti mam dobre. Ono to neni jednoduche, zajem je veliky. Nadesignuj, vyrob a distribuj 70 tisic konzoli geekum. Ukol bez nastvanych jedincu neresitelny... :-)

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Lukáš Zapletal

Lukáš Zapletal

Senior Software Engineer @ Red Hat


  • Distribuce: Fedora
  • Hodnocení autora: ***

| blog


CIO Agenda 2016