přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Spring: Svobodný 3D herní engine

Spring: Svobodný 3D herní engine

springrts.png

Spring je multiplatformní 3D herní engine pro real time strategie. Díky značnému využití skriptovacího programovacího jazyka Lua je téměř každý aspekt od GUI až po AI jednotek snadno přizpůsobitelný.


reklama

Spring Engine vyvíjí od roku 2005 švédští Yanspankers, původním záměrem tohoto enginu bylo přenést herní zážitek hry Total Annihilation z roku 1997 do tří rozměrů. Již od začátku měl ovšem engine perfektní podporu nepřeberného množství moderních a flexibilních funkcí a velké možnosti rozšíření díky využití skriptovacího jazyka Lua. A tak vznikl svobodný 3D herní engine pro real time strategie pod licencí GNU GPL, který je dnes základem mnoha svobodných i proprietárních her. Jmenuje se Spring Engine.

Původní záměr mířil na předělání hry Total Annihilation z roku 1997 do 3D Původní záměr mířil na předělání hry Total Annihilation z roku 1997 do 3D

Systémové nároky a vlastnosti Spring Enginu

Ačkoliv je tento herní engine na velmi dobré úrovni i po stránce grafické, jeho nároky nejsou příliš velké, bez nějakých větších problému jej rozjedete i na starší sestavě. Podporovaným operačním systémem je buď Linux, nebo Windows (podpora Mac OS X je právě implementována). Minimální hardwarové požadavky:

  • 1,6GHz procesor

  • 512 MB RAM

  • Grafická karta se 128 MB paměti Nvidia nebo ATI (Integrované grafické karty nejsou podporovány)

Samotné možnosti Spring Enginu jsou chvílemi více než překvapivé. Nechybí zde samozřejmě multiplayer pro hru s kamarády ať už po síti, nebo po internetu. Velikost bitev je prakticky limitována jen výkonem použitého počítače, engine totiž podporuje až pět tisíc jednotek, které se spolu mohou utkat v jednu chvíli. Herní prostředí jsou rozsáhlá a snadno modifikovatelná s texturami ve vysokém rozlišení, 3D stromy a podobně. Velmi důležitou vlastností jakéhokoli herního enginu je samozřejmě i chování „kamery“. Na tom si dali tvůrci ve Spring Enginu záležet, a tak máte možnost vidět jednotky z více „kamerových módů“ a téměř všech úhlů. Bitvy se odehrávají na souši, ve vodě i ve vzduchu, vše plně ve 3D s realistickými trajektoriemi zbraní díky propracované fyzice.

Ukázka herní mapy ze hry Star Wars: Imperial Winter založené na Spring Enginu Ukázka herní mapy ze hry Star Wars: Imperial Winter založené na Spring Enginu

Co bohužel tento engine nepodporuje, jsou integrované grafické karty a to i přesto, že jsou v dnešní době velmi rozšířené. Hra se na nich sice rozběhne bez problémů, ale prostředí i jednotky jsou zobrazeny chybně. Tak například prostředí je celé jakoby „pokryto sněhem“ a všechny vaše jednotky jsou například žluté, včetně tanků, budov a podobně. Hra je sice hratelná, ovšem herní zážitek je následně o dost slabší.

Na integrované grafice hra nevypadá příliš dobře Na integrované grafice hra nevypadá příliš dobře

Jaké hry běží na tomto enginu?

Už ale přikročíme k tomu nejdůležitějšímu, ukážeme si dvě skvělé open-source hry postavené právě na Spring Enginu, které jsou neodolatelným herním zážitkem pro všechny od občasných hráčů až po ty náruživé.

Spring: 1944

Již dle názvu je nám naprosto jasné, o čem hra bude. Hra Spring: 1944 je zasazena do roku 1944 za druhé světové války, kupodivu ne na jaře, ale v září. Roku 1944 již byla německá armáda pomalu, ale jistě zatlačována zpět do své říše. Spojenci se rozhodli urychlit konec války a vznikla operace s názvem Market Garden, která spočívala ve vysazení parašutistických jednotek v Belgii, kde očekávali jen slabý odpor. Cílem byl rychlý postup na hlavní město Třetí říše Berlín, a tím uspíšení konce války. Rychlý postup se ovšem ukázal jako nereálný, v Belgii byla velmi silná německá armáda rozhodnuta ubránit své pozice. Ve skutečnosti byla operace Market Garden nejneúspěšnější operací spojenců ve druhé světové válce. Vy ovšem můžete vše změnit, máte možnost hrát za všechny hlavní mocnosti druhé světové války, jako je Německo, Rusko, USA, Velká Británie. Ve hře je nepřeberné množství jednotek, všechny plní svůj důležitý úkol a dotváří dokonalý efekt strategické bitvy na mnoha mapách. Nejvíce zábavy jistě zažijete v multiplayer módu, ten je totiž obrovskou předností této hry.

Spring: 1944 Spring: 1944

Zero-K

Zero-K je sci-fi strategie s mnoha zajímavými možnostmi. Obsahuje obrovské množství bojových strojů od bleších robotů až po gigantické superzbraně, které z vašich nepřátel nadělají prach během pár okamžiků. I zde je každičká střela spočítána tak, aby byla věrnost co možná největší, proto budete muset být velmi opatrní v tom, kam své jednotky umisťujete, a využívat aktuálního terénu se všemi jeho strategickými výhodami i nevýhodami. Najdete zde i velmi specifické herní vlastnosti jako například vysoké skoky k překonávání překážek, takže nepřítel nebude ani na kopci s jednou přístupovou cestou zcela v bezpečí. Obrovskou výhodou této hry je ovšem možnost ovládání jednotek z pohledu první osoby, takže máte možnost se s nepřítelem setkat „tváří v tvář“. Hra samozřejmě obsahuje i multiplayer.

Zero-K Zero-K

Her je pochopitelně mnohem více, jejich seznam najdete na stránkách enginu.

Téměř dokonalý engine

Spring Engine je opravdu téměř dokonalý engine. Má pěknou grafiku, malé hardwarové nároky, je svobodný a zdarma. Má na svědomí již pěknou řádku zajímavých her, které jsou jistě všechny velmi zajímavé a stojí za vyzkoušení. Zamrzí tedy jen dle mého zbytečná absence podpory integrovaných grafických karet, která zabraňuje mnoha hráčům prožít dokonalý herní zážitek.

Nahoru

(Jako ve škole)
Průměr: 1,80 | Hodnotilo: 5
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Spring: Svobodný 3D herní engine
aip 30. 08. 2012, 08:41:34
Odpovědět  Odkaz 
Zero-k je ve světě opensource strategií nepřekonatelná hra a opravdu stojí za vyzkoušení.
Taky myslím že hlavní vývojář (Licho) je čech, co pracoval na státních maturitách :)
Spring: Svobodný 3D herní engine
Redi 31. 08. 2012, 01:04:09
Odpovědět  Odkaz 
Vůbec nechápu proč nejsou u tohohle podporovaný Intel grafičky...
Re: Spring: Svobodný 3D herní engine
Payne 8. 09. 2012, 18:31:55
Odpovědět  Odkaz 
Blbost
Re: Re: Spring: Svobodný 3D herní engine
Redi 10. 09. 2012, 16:26:32
Odpovědět  Odkaz 
???
Re: Spring: Svobodný 3D herní engine
Jouda 13. 09. 2012, 14:29:39
Odpovědět  Odkaz 
Integrovane grafiky jsou podporovany jen Mesa potrebuje knihovnu s patentovanou kompresi textury (S3TC) nebo nejakou nahradu...

http://packages.debian.org/sid/libtxc-dxtn-s2tc0
http://springrts.com/phpbb/viewtopic.php?f=20&t=20809

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Tomáš Mores

Tomáš Mores

Student střední odborně školy oboru IT. Vášnivý zemědělec. Zajímá se o Linux, nemá rád Windows a má velmi vyhraněné názory prakticky na všechno.


  • Distribuce: Ubuntu
  • Grafické prostředí: GNOME
  • Hodnocení autora: *

| blog