Linux E X P R E S, Recenze knihy Softwarové pirátství bez záhad

Recenze knihy Softwarové pirátství bez záhad

Ačkoliv se u nás v České republice drží dle statistik BSA míra softwarového pirátství na vysokých 38% (rok 2008), málokdo si pod ním představí víc než stahování a používání nelegálně získaných programů. Kdo ale za pirátstvím stojí, jaké motivy k pirátství skutečné piráty vede, jak se proti pirátům brání softwarové firmy a jaké postihy pirátům hrozí, už mnoho lidí neví.

Kniha Softwarové pirátství bez záhad vám velmi poutavou formou všechny tyto otázky zodpoví a seznámí vás z mnoha zajímavosti z pirátského prostředí.

V úvodu knihy vás autoři krátce uvedou do světa pirátství a formou krátkého rozhovoru vám představí čtyři lidi ze scény.

Poté následuje krátký souhrn z dějin softwarového pirátství. Pokud je vám více než 30 let, jistě vám spousta informací z této kapitoly bude nostalgicky známá.

Další kapitola knihy se věnuje dodavatelům softwaru. Dodavatelé jsou lidé, kteří v co nejkratším termínu, často i před vydáním, dodávají software pirátským skupinám. Jsou to jak lidé přímo z prostředí vývojářských firem, tak lidé sociálně zdatní, kteří se k software dostanou různými podvody. Mimo samotné specifikace dodavatelů se dočtete o motivech, které je k dodávání software vedou. Seznámíte se s přísnými kritérii pro dodávaný software. Na závěr pak autoři představí techniky získávání nového softwaru.

Od dodavatelů putuje většinou nelegálně získaný software k crackerům, jejichž úkolem je zbavit ho ochrany. Crackerům a různým druhům ochran je věnována samostatná větší kapitola. Mimo detailního seznámení s crackerem s přezdívku Fre0n jsou čtenářům představeny jednotlivé softwarové ochrany a metody, jak je odstranit. Celkem vás autoři seznámí s osmi druhy ochran.

Po odstranění ochrany softwaru následuje jeho zabalení a vydání, tj. rychlé umístění sajtu. Jde o místo, odkud si ho ostatní mohou stáhnout. Stejně jako dodavatelé a crackeři musí výbornou práci odvádět i baliči a majitelé sajty. Jednou z velmi rozšířených fám je, že při stahování pirátského softwaru můžete svůj počítač nakazit viry. U skutečných „profesionálů“, kterými opravdoví piráti jsou, je opak pravdou. Vir si nestáhnete, ani kdybyste se na hlavu stavěli. Mimo sajt je pár stránek věnováno i výměnným P2P sítím.

Posledním článkem celého pirátského procesu je distribuce. Zde se autoři mimo softwaru věnují i filmům a muzice. Kapitola je stejně jako kapitoly předešlé proložena mnoha čtivými a zajímavými rozhovory.

Závěr „pozitivního“ pirátského povídání autoři ukončují kapitolou Pirátská scéna, ve které se s nadhledem snaží popsat pirátskou scénu dnešních dnů. Mimo samotného softwaru se v této kapitole zaměřují na konzolové hry, filmy, muziku a elektronické knihy.

Poslední třetina knihy je věnována negativním vlivům pirátů. Celkem ji tvoří dvě kapitoly a čtyři dodatky.

Kapitola Pirátství a zákon se pirátstvím zabývá z pohledu zákona. Bohužel amerického, který na náš český není naštěstí 100% aplikovatelný. Dále je v kapitole čtenářům přiblíženo několik skutečných velkých policejních případů, kdy byli piráti chyceni, soudně usvědčeni a potrestáni.

V poslední kapitole Budoucnost pirátství se autoři zamýšlí nad budoucností pirátství a dochází k celkem logickému závěru:

„Aby vývojáři piráty skutečně vymýtili, musí si vytvořit své vlastní postupy. Tvůrci technologií se musí od pirátů poučit, a postavit jim pak takové překážky proti kopírování, které nikdo z nich nezdolá. Doposud se pirátům podařilo překonat každou z nich. Až nepůjde překonat technologie, nepůjde ji ani zcizit.“

Závěrečné dodatky se zamýšlí nad přístupy a důvody pro pirátský software. Snaží se najít odpověď na otázku, proč se krade software. Uživatele pirátského software seznamují s možnými riziky. Tvůrce softwaru pak s možnosti obrany proti pirátům.

Kniha je velmi svižně napsána, jako čtenáře mě v žádném momentě nenudila. Co se pirátské scény týká, autoři šli skutečně do detailů a já nemám co vytknout. Snad, jen to, že kniha mohla být o něco delší. Rozhovorů s reálnými piráty měli jistě daleko víc, než kolik nakonec do knihy zařadili. Pokud vás pirátská tématika zajímá, knihu vám mohu vřele doporučit.

Název: Softwarové pirátství bez záhad
Autoři: Paul Craig, Ron Honick, Mark Burnett
Přeložil: Tomáš Hlaváč
Nakladatelství: Grada Publishing, a.s.
ISBN: 978-80-247-1765-4
Počet stran: 224
Doporučená cena: 199 Kč

Ruthion 4. 09. 2009, 12:34:11
"postavit jim pak takové překážky proti kopírování, které nikdo z nich nezdolá"

To asi nepůjde. Zatím jediný efekt ochran proti kopírování je to, že pirátská kopie funguje lépe, než originálka (např. není nutné vkládat CD do mechaniky, není nutné mít certifikovaný HW a SW pro přehrávání HD apod.). Překážky tedy spíše motivují k pirátství, než naopak.
Martin Šín Re:Recenze knihy Softwarové pirátství bez záhad
Martin Šín 4. 09. 2009, 15:40:57
Jj, to co nazývají ochranou by se běžně mohlo nazvat chybou a takové vytvořené médium doslova zmetkem. Pokud třeba dají na nějaké médium značku DVD video, pak by se to jako DVD video mělo chovat a ne, abych na jeho přehrání potřeboval zařízení či software X, atp.
Jirka 6. 09. 2009, 21:10:18
Knihu jsem nečetl, ale zeptám se: jestlipak v ní někdo alespoň na jednom místě pojmenoval problém, neboli "pirátství je krádež"? Ono se o ní nemusí jednat ve smyslu slovíčkaření v zákonech (viz Autorský zákon => porušování autorských práv atd.), ale nepochybně to tak je, pokud použijeme selský rozum.

Jinými slovy: jde o zneužití/zcizení cizí věci (myšlenky, práv...) bez souhlasu, ba přímo proti vůli jejich autora či majitele. Tečka. Bez keců o tom, že je "to drahé" (tak si to nekupuj, nikdo tě přece nenutí) a spousty dalších jánošíkovsko-levičáckých lží, překrucovaček, výmyslů a drzých výmluv. Prostě jakákoliv vlastnost čehokoliv cizího mě přece neopravňuje k tomu, abych to ukradl, v tom je celý a jediný princip. Dobře přitom chápu rozlišování tuzemského AZ, kdy třeba hudbu (a podobná díla) lze mít pro osobní potřebu bez vlastnictví originálu (neb jde v takovém případě o soukromé potěšení) na rozdíl od placeného software, který slouží většinou k nějaké práci (hry pomíjím) a u kterého takové použití není možné. Neboli jde o existenci jisté tolerance, aby snad nebyly věci hnány ad absurdum...

Situaci se software značně ulehčuje existence open source, freeware a podobných kategorií. Tam se prostě autor/majitel práv rozhodl, že výsledek jeho snažení ostatní mohou používat bez toho, aby mu bezprostředně zaplatili. Připomínám ale, že jde výhradně o jeho rozhodnutí a jen on takové může udělat. Jinak řečeno kdyby uvedené kategorie neexistovaly, samozřejmě by to jakýmkoliv způsobem neopravňovalo ke krádeži placených produktů. Že je realita jiná, je smutná pravda.
Re:Recenze knihy Softwarové pirátství bez záhad
LuFa 6. 09. 2009, 23:58:09
Ano, pojmenoval. Hned v úvodu knihy, na straně 16 se píše: "Pirátství je loupež a porušení autorských práv. Proto platí, že cokoliv podléhá autorských právům, dá se ukrást, a rovněž skoro všechno, co stojí za autorskou ochranu stojí za to ukrást."
hmm 9. 09. 2009, 18:58:54
Ja na rozdil od autora si musim zejmena na konec knihy trochu ponadavat. Knihu jsem docetl pred par tydny. V obchode me zaujala predevsim kvuli sleve z 489 na 199 kc (trochu nechapu tu puvodni cenu; za 224 stran?). Ze zacatku bylo cteni opravdu mimoradne zajimave. Zhruba v polovine se zacaly objevovat zvlastni chybky, predevsim v tom, ze obsah HDD by popisovan gigabity a net pripojeni naopak v kilobytech. To se opakovalo nekolikrat. Dival jsem se na en verzi na google books a moc to nevypadalo na chyby v prekladu. Teoreticky to neznamena, ze je to chyba, ale urcite nekdo zamerne nebude velikosti HDD udavat v bitech (opravdu neslo jen o preklepy, obcas to bylo vypsano spatne i celym slovem). Tohle se da prehlednout.

Problem ale byl obzvlaste v tech poslednich kapitolach, kde se misty nektere myslenky nekolikrat opakuji a autor jakoby znovu osvetluje pojmy, ktere jiz byly do podrobna mnoho kapitol zpet probirany. Urcite pasaze na konci mi skutecne pripadaly jako hloupe zvaneni. Stejne tak autor na konci opousti nestrannost a treba k zatykani dodava: "Nejde o to, jestli se to stane, jde jen o to, kdy se to stane".

Moc nechapu, proc autor nezminuje, ze en release je z roku 2005, preklad 2008. To je to nejpodstatnejsi, na co se ma clovek u IT literatury divat (i kdyz vetsina z kapitol v teto knize starne pomaleji). S tim, ze by kniha mohla byt delsi souhlasim, napriklad popis urcitych technologii bych uvital.

Za tuhle cenu je kniha opravdu bezesporu velmi zajimava (kolik takovych knih existuje?) a urcite stoji za koupi, ale diky tomu "natahovani", ktere se na poslednich par desitkach strankach objevuje to nemuze byt kniha ciste opevovana.

Odpovědět

Lukáš Faltýnek

Lukáš Faltýnek

Vystudoval informační management na Univerzitě Hradec Králové. Pracuje jako analytik/programátor. Láskou k počítačům vzplanul v roce 1986, kdy dostal svůj první počítač Atari 800 XL. S Unixem se poprvé setkal před dvanácti lety. Chvíli nato pak s Linuxem, který si pro jeho svobodu zamiloval. Je ženatý a má dvě děti. Mezi jeho koníčky patří literatura, kinematografie a cestování.

• Distribuce: Ubuntu

| blog