přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu

GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu

gnome.png

V novém vydání udělalo GNOME výrazný krok na cestě k Waylandu, který by měl nahradit X server, který provází linuxový desktop od jeho prvních krůčků. Ale nové GNOME nekončí pouze u této změny. Přináší dále celou řadu novinek: změny v Shellu, nové aplikace, ...


Na začátek článku bych rád zmínil, že do nového vydání GNOME se výrazně zapsala i Česká republika. V létě se totiž v Brně konal GUADEC (GNOME Users And Developers Conference), na který se sjelo přes 250 účastníků z celého světa a kde se plánoval budoucí vývoj, nebo se i přímo implementoval. Velkým tématem byl právě přechod na Wayland. Na GUADEC se kvůli tomu dojeli jeho hlavní vývojáři. Pokud by vás zajímaly přednášky z GUADECu, jsou dostupné online. Nemalá část vývoje GNOME se ale odehrává v ČR dlouhodobě. Vedle několika významných komunitních dobrovolníků má Red Hat v Brně již docela početnou skupinku vývojářů, kteří na GNOME pracují.

Wayland

Jak už jsem psal výše, Wayland je nejvýraznější změnou, kterou GNOME momentálně prochází. Vývojáři za posledního půl roku udělali velký kus práce, úzce spolupracují s vývojáři Waylandu a GNOME je v přechodu průkopníkem. Vypadá to, že bude prvním desktopovým prostředím, které poběží plně na Waylandu. Ve verzi 3.10 je GNOME Shell/Mutter kompozitorem Waylandu a GNOME můžete provozovat na Waylandu jako technologickou ukázku, která je určená především pro pokročilé uživatele a vývojáře, aby mohli nasazení Waylandu reálně testovat. Jarní vydání GNOME už by mělo podporovat Wayland zcela včetně všech aplikací.

I nadále ale bude podporovaný i X server a přechod se v distribucích provede, až bude podpora v takovém stavu, aby uživatelé nic nepoznali. Největším problémem jsou momentálně ovladače. Intel již ovladače pro Wayland poskytuje a je také hlavním tahounem jeho vývoje. AMD a NVIDIA zatím ovladače nemají, ale šéf desktopového týmu Red Hatu Christian Schaller se nechal slyšet, že s nimi intenzivně jednají.

Co se týče podpory konkurenčního projektu Mir, vývojáři GNOME zatím nic takového neplánují. Mir se zatím nechytil žádného desktopového projektu kromě Unity a vzhledem k tomu, že mezi GNOME a Canonicalem po uvedení Unity nepanují zrovna výborné vztahy, nedá se čekat, že GNOME bude v podpoře Miru nějakým průkopníkem. To může být pro Canonical problém, protože stále využívá dost komponent z GNOME, a podporu pro Mir si tedy asi bude muset udělat sám.

GNOME nad Waylandem si můžete vyzkoušet tak, že pustíte celé sezení:

<span></span><span>gnome-session –session=gnome-wayland</span>

Nebo můžete spouštět pouze jednotlivé aplikace nad Waylandem:

GDK_BACKEND=wayland application-name

GNOME Shell

GNOME Shell neboli rozhraní GNOME už docela vyzrálo, a proto již prochází spíše drobnými úpravami a laděním detailů než zásadními změnami. Jedné výraznější změny jsme se ale ve vydání 3.10 přece jenom dočkali. Jednotlivé nabídky s nastavením schované pod ikonami v pravé části horní lišty byly integrovány do jedné nabídky tak, jak to známe z mobilních systémů. Nyní je tedy ovládání zvuku, sítí, Bluetooth, baterie, zamykání a vypínání systému atd. v jedné nabídce. Všechny ikony fungují jako jedna klikací oblast. Důvodů k této změně bylo hned několik, od toho, že některá důležitá nastavení chyběla a nemělo smysl jim dělat samostatnou ikonu, až po to, že se lidem špatně myší/prstem trefovalo do jednotlivých ikon. Kromě toho z pravého rohu zmizelo jméno uživatele. Hodně uživatelů si stěžovalo, že je zásah do soukromí, když člověk pracuje ve veřejném prostoru a kdokoliv si může přes rameno jednoduše přečíst jeho jméno. Už v minulém vydání to šlo vypnout, nyní bylo jméno uživatele z panelu v rámci celkových úprav této oblasti odstraněno úplně.

Přepracovaná stavová nabídka (screenshot © Allan Day, CC-BY 3.0) Přepracovaná stavová nabídka (screenshot © Allan Day, CC-BY 3.0)


Změnou v Shellu z kategorie těch drobnějších je, že matice se spouštěči aplikací se již neposouvá po řádcích, ale po celých stránkách.

Novinkou, kterou ještě asi většina uživatelů neocení, je podpora vysokých rozlišení. Dosud GNOME neumělo kompenzovat vysoké rozlišení (ne, nastavení vyššího DPI u písma opravdu není plnohodnotným řešením) a všechno bylo příliš malé. I když vývojáři na podpoře vysokých rozlišení stále pracují, už v tomto vydání se GNOME automaticky přizpůsobí rozlišení a lze jej tedy dobře používat i na tzv. retina displejích. Děkovat za to můžeme mimo jiné Intelu, který vývojářům GNOME poskytl notebooky Chrome Pixel.

GNOME na monitoru s vysokým rozlišením před a po (foto © David King, CC-BY 3.0) GNOME na monitoru s vysokým rozlišením před a po (foto © David King, CC-BY 3.0)

Nová nastavení

GNOME už několik vydání po sobě přidává nová nastavení. Zcela nový je modul pro nastavení obrazovek. Údajně by měl být jednodušší a přehlednější. Zcela přepracovaný je také modul Datum a čas, který má lepší mapu světa pro výběr lokality. Modul také využívá nového geolokačního frameworku, který využívají i další části GNOME. Časové pásmo už tak většinou nemusíte zadávat, ale nastaví se automaticky podle toho, jaké umístění vrátí geolokační služba.

Modul pro nastavení pozadí nyní umožňuje nastavit zvlášť pozadí pro pracovní prostředí a pro uzamčenou obrazovku. Lze také přímo nastavovat pozadí z Flickru, který je novou posilou mezi službami v Účtech online, které se rozšířily také o různé sítě rychlé komunikace a podporují dvoufaktorovou autentizaci Googlu.

Nově lze nastavit rozdílné pozadí pro plochu a pro uzamčenou obrazovku. Nově lze nastavit rozdílné pozadí pro plochu a pro uzamčenou obrazovku.

Novinky v aplikacích

Živo bylo i mezi aplikacemi. Několik nových přibylo a ty stávající dostaly nové funkce.

Software

Správce softwaru byl největší mezerou v softwarovém vybavení GNOME. Doteď totiž nemělo žádného správce. Každá distribuce si používala svoje řešení. GNOME Software je správce, který pracuje s aplikacemi, ne s balíčky, čímž se liší od většiny správců v distribucích. Nepokrývá také veškerou softwarovou výbavu (jako knihovny), ale pouze aplikace. Ty má ale pěkně rozdělené do kategorií, poskytuje k nim více informací, snímky obrazovky atd. Takovýto nástroj opravdu výrazně pomáhá začínajícím uživatelům zjistit, co za aplikace vůbec Linux nabízí.

Úvodní obrazovka GNOME Software Úvodní obrazovka GNOME Software


Nástroj umí zatím jen základní funkcionalitu, ale i tak už vypadá pěkně a do budoucna se počítá s přidáním věcí jako hodnocení a komentáře uživatelů, na což jsme zvyklí z mobilních platforem. Na rozdíl třeba od Ubuntu Software Center je GNOME Software řešení nezávislé na distribucích. Pro komunikaci s balíčkovacím systémem využívá PackageKit. Neomezuje se ale jen na balíčkovací systém. Počítá se do budoucna i s dalšími zdroji, jako je Klik, a dalšími bundlovacími systémy.

Jeden z vývojářů dokonce domlouvá s Valve zpřístupnění API, přes které by mohli do Software zahrnout i hry ze Steamu, pokud je klient na počítači nainstalovaný. Nicméně Software by měl být do budoucna zaměřený na svobodný software. S platebním systémem pro komerční aplikace se nepočítá. Naopak vývojáři vymýšlejí, jak přes Software zprovoznit dotace projektům, které stojí za jednotlivými open-source aplikacemi. Momentálně je horkým kandidátem Flattr.

GNOME Software zlidšťuje i informace o aktualizacích.<br>Po rozkliknutí se dozvíte, které konkrétní balíky se aktualizují. GNOME Software zlidšťuje i informace o aktualizacích. Po rozkliknutí se dozvíte, které konkrétní balíky se aktualizují.


Nasazení GNOME Software vyžaduje také iniciativu ze strany distribucí, takže je těžké předpokládat, kdy se v distribucích objeví. Zatím s ním má konkrétní plány pouze Fedora, která jej bude mít v podzimní verzi jako technologickou ukázku a do budoucna by to měl být výchozí nástroj pro instalaci softwaru.

Hudba

Je po Software nejzásadnější novinkou mezi aplikacemi. GNOME dosud nemělo plnohodnotnou aplikaci na přehrávání hudby. Většina distribucí používá Rhythmbox nebo Banshee, které sice patří mezi přidružené aplikace GNOME, ale do samotného GNOME nepatří. Tam na přehrávání hudby dosud sloužil Totem, který známe spíš jako přehrávač videí. GNOME Music je mladou aplikací, která je zatím ve fázi technologické ukázky a nabízí jen základní funkce, ale považuji ji za svěží vítr mezi přehrávači pro Linux. Náročným uživatelům asi dostačovat nebude, ostatně pro ty tu je Amarok a spol., ale má atraktivní a jednoduchý design, který bude běžným uživatelům vyhovovat.

Rozhraní GNOME Music Rozhraní GNOME Music

Mapy

Další novou aplikací jsou Mapy. Ty můžou působit jako zbytečnost v době, kdy existuje tolik mapových online služeb. Nicméně desktopová aplikace se může občas hodit a taky ji lze integrovat do dalších částí prostředí. Mapy používají jako podklad OpenStreetMap. Zatím jsou pouze technologickou ukázkou s minimem funkcí, ale už umí díky geolokačnímu frameworku zjistit aktuální polohu (bez GPS ne zrovna přesné), satelitní snímky nebo inteligentnější dotazy jako „restaurace v okolí Poštovní ulice“.

Pokud nemají Mapy k dispozici GPS, není geolokace nejpřesnější. Pokud nemají Mapy k dispozici GPS, není geolokace nejpřesnější.

Fotky

Od minula se Fotky zbavily nálepky technologická ukázka. Základní funkcionalitu už pokrývají spolehlivě. Jsou integrované do Účtů online a lze v nich prohlížet fotografie, které jsou uložené na Flickru. Na dalších službách se pracuje. Také lze fotky poslat do dalších zařízení k prohlížení – konkrétně do televizí a mobilů s podporou DLNA a jiných počítačů s GNOME.

Další změny v aplikacích

Poznámky Bijiben – umí ukládat poznámky do ownCloud. 
Hodiny – nyní mají animované stopky a díky geolokaci dokážou automaticky zobrazit čas pro nejbližší město. 
Tweak Tool – nástroj, který obsahuje méně podporovaná nastavení, která nejsou určena pro běžné uživatele, má úplně přepracované rozhraní, které je přehlednější a nabízí víc možností. 
Web (a.k.a. Epiphany) – poskytuje Shellu data pro vyhledávání, takže lze vyhledávat třeba mezi dříve navštívenými stránkami. Výchozím vyhledávačem se stal DuckDuckGo. 
Boxes – umí konečně importovat virtuální mašiny z jiných nástrojů, a co je obzvláště zajímavé, umožňují přesunovat soubory mezi hostujícím a hostovaným systémem prostým přetažením.
Prohlížeč PDF (Evince) – má konečně implementovanou navigaci klávesnicí, což umožňuje pohodlné označování a kopírování textu.

Lokalizace

Lokalizace rozhraní je u češtiny opět stoprocentní. Zlepšily se i překlady dokumentace – ze 14 na 25 %. Čeští uživatelé tak opět nemusí mít obavy, že by softwaru GNOME nerozuměli. Slušně se drží i lokalizace do slovenštiny, která je v případě rozhraní na 88 %. Kolegové ze Slovenska také po letech začali překládat dokumentaci, i když jsou teprve na začátku (1 %). GNOME je celkově přeloženo alespoň z 80 % do více než 50 světových jazyků.

Video novinek v GNOME 3.10 (od WebUpd8)

Na co se těšit

Tématem číslo jedna pro další vydání GNOME bude přechod na Wayland. Vývojáři si stanovili ambiciózní plán plně podporovat Wayland ve vydání 3.12. Kus cesty už ušli, ale pořádný kus práce mají ještě před sebou.

Aktivita nebude polevovat ani v oblasti aplikací. Přehrávač Totem by měl mít nové rozhraní, které bude lépe zapadat do GNOME 3 (předběžný design). Pracuje se na nové aplikaci pro rychlou komunikaci (podívejte se na předběžný návrh). Empathy už je s námi pět let, ale pořád patří k nejchybovějším aplikacím GNOME. Navíc jeho integrace do GNOME Shellu není dobrá (i když nutno říct, že stále nejlepší ze všech). IRC se pravděpodobně vyjme do samostatné aplikace.

Posledními aplikacemi, které chybí z plánované základní softwarové výbavy, jsou Kalendář, na kterém už se pracuje, Přenosy a Pošta, i když je otázka, jestli se do tak komplexního programu někdo pustí, když existuje Evolution. Ten je mimochodem stále živě vyvíjen, a především podnikoví uživatelé by se měli dočkat zajímavých zlepšení.

Pracuje se na bezproblémové podpoře Exchange a Zimbry. Další verze se pravděpodobně s konečnou platností zbaví závislosti na GtkHtml a plně přejde na WebKit. Taky se dočká určitého faceliftu, což už si určitě zaslouží, protože rozhraní Evolutionu se neměnilo už roky. Vývojáři také zvažují, že by Evolution měl vlastní vývojový cyklus, protože půlroční cyklus GNOME je podle nich na takovou aplikaci příliš krátký.

Pracuje se také na sandboxovacím mechanismu, který by měl usnadnit život autorům aplikací a zlepšit bezpečnost linuxového desktopu. Nicméně na pracovním setkání na GUADECu se ukázalo, že je to dost komplexní problém, který s sebou nese řadu nástrah. Návrh a implementace tedy asi ještě nějakou dobu zabere.

Dočkat bychom se měli i určitých výkonnostních zlepšení v GNOME Shell a správci oken Mutter. Federico Mena, jeden ze zakladatelů GNOME, který na něm i nadále pracuje, se nechal slyšet, že pracují na optimalizacích v těchto dvou komponentách. GNOME už je dnes hodně rychlé prostředí, pokud k tomu má odpovídající hardware. Tyto snahy by měly zlepšit jeho výkon i na slabším hardwaru, a především ve virtuálních strojích.

Nahoru

Příspěvky

GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
johnyBeGood 4. 10. 2013, 10:14:29
Odpovědět  Odkaz 
Vyvijet stopadesaty mailovy a IM klient mi prijde jako neuveritelny mrhani casem, jako kdyby nebylo potrebnejsich aplikaci.
Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
BoneFlute 4. 10. 2013, 18:55:24
Odpovědět  Odkaz 
Vyjmenuj prvních pět.
Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Karel 6. 10. 2013, 07:55:03
Odpovědět  Odkaz 
Dvoupanelový file manager. Neznám žádný použitelný, integrovaný do gnome 3.
Václav Sedmík Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Václav Sedmík 7. 10. 2013, 23:07:59
Odpovědět  Odkaz 
Co Double Commander?
Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Karel 8. 10. 2013, 19:37:03
Odpovědět  Odkaz 
Není to špatný program, ale není moc dobře integrovaný (to je problém všech multiplatformních programů). Tlačítka jsou přehozená oproti gnome aplikacím, nesedí grafické rozhraní ani struktura menu, neumí připojovat disky do gnome. Neříkám, že se to nedá používat, ale není to ono. Když si vezmu třeba zmiňovaný rhythmbox, tak ten je integrovaný mnohem lépe a přesto vznikla oficiální aplikace na hudbu. Pořád se myslí na začátečníky, ale občas by bylo dobré se zamyslet i nad lidmi co v gnome pracují a tak potřebují perfektní nástroje.
Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Michal Procházka 29. 10. 2013, 20:43:13
Odpovědět  Odkaz 
Já třeba v Gnome pracuji, ale i tak oceňuji a těším se na tyhle nové aplikace. Konečně bude přehrávač atd... co bude pasovat přímo s Gnomem. Pokud jde o dvoupanelovej správce souborů, tak buď pužívám Nautilus s více okny a nebo MC (midnight commander), na který prostě nedám před grafických správcem dopustit :-)
GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Ivan 4. 10. 2013, 13:17:54
Odpovědět  Odkaz 
Tohle chci na tablet!
Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Petr 4. 10. 2013, 13:47:15
Odpovědět  Odkaz 
Jo, na tablet dobrý. Na desktop je lepší MATE. Už se nemůžu dočkat až tabletoidně zmrví i Totem a Evolution. :-D
Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Ivan 4. 10. 2013, 14:14:21
Odpovědět  Odkaz 
Já mám G3 k plné spokojenosti i na desktopu :) Zvykl jsem si na něj (na rozdíl od Unity) hodně rychle. Mate a jiné obdoby tlačítka Start mi už vůbec nechybí. Ale na tabletu to musí být teprv paráda. Až na to, že žádný pořádný tablet s plnohodnotným linuxem asi zatím neexistuje :/
GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
tobik 4. 10. 2013, 13:41:38
Odpovědět  Odkaz 
Zaujala mě ta podpora retina displejů. Jak se to chová u aplikací, které nejsou přímo součástí Gnome? A co takový Firefox?
Jiří Eischmann Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Jiří Eischmann 4. 10. 2013, 23:55:02
Odpovědět  Odkaz 
Na to bohužel nejsem schopen odpovědět, protože displej s vysokým rozlišením nemám já ani nikdo v mém okolí, abych to vyzkoušel.
GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Mircopan 4. 10. 2013, 17:59:54
Odpovědět  Odkaz 
Já si také na Gnome 3 na fedoře zvykl, design se mi líbí a uživatelsky mi vyhovuje.
GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Kuba 4. 10. 2013, 20:19:25
Odpovědět  Odkaz 
No zrovna verze GNOME 3.10 mi přijde jako takový nedodělek. Čekal jsem, že bude víc programů ve stylu nového Nautila a Map, tj. bez pruhu s názvem okna a křížkem (a případně mini/maxi-malizací). Aspoň kdyby ještě Evince a EOG.
GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Bunak 7. 10. 2013, 07:18:16
Odpovědět  Odkaz 
Říkal jsem si že Gnome nějak přehlížím. Přečtení tohoto článku mě navnadilo natolik, že jsem udělal čistou instalaci Gubuntu, dotáhl poslední build Gnome a zkoušel. Celý víkend jsem se snažil Gnome přijít na chuť, ale nepřišel :-( Možná dobrá věc na tablety, ale na desktop použitelné tak pro velice nenáročného běžného uživatele. Pokud chcete například jako já vyvíjet weby a mít několik otevřených oken, mezi kterými máte přepínat a občas si spustit třeba kalkulačku na výpočty šířek prvků, nebo když budete psát rešerši ve Writeru, kde čerpáte z různých zdrojů, které si průběžně otevíráte, tak zjistíte, že Gnome je pro takovouhle práci nepoužitelné (přepínání oken, práce s menu okna, práce s menu Gnome, zbatečné vyhledávání aplikací). Stejně jako Unity (i když to o trochu míň). Nemohu si pomoci, ale klasické menu nahoře známé z Gnome2 nic jen tak nenahradí. Používám Ubuntu s Cinnamonem a asi ještě dlouho na něj nedám dopustit.
Jiří Eischmann Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Jiří Eischmann 7. 10. 2013, 13:49:28
Odpovědět  Odkaz 
Na heavy multitasking vždy nejlépe fungoval Alt-Tab. V GNOME 3 je ještě rozšířený o Alt-tilda pro přepínání mezi okny stejné aplikace.

Jinak k tomu zbytečnému vyhledávání aplikací: to si děláte prd..., že? Vždyť je to suverénně nejrychlejší způsob pouštění aplikací. Stisknu klávesu Super, napíšu tři písmena (např. fir), dám Enter a už se mi pouští Firefox. Je to otázka tak 2 sekund. Zkuste to udělat stejně rychle přes klasické menu.
Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Bunak 7. 10. 2013, 14:59:13
Odpovědět  Odkaz 
K tomu vyhledávání aplikací. Pr... si nedělám, začíná mi to připomínat Windows, kdy si musím pamatovat na co která aplikace je a jak se jmenuje. Pak samozřejmě napíšu a mám. Nevím jak vám, ale mě lépe vyhovuje seznam aplikací členěných do skupin jako tomu bylo v Gnome2. Nehledě na to, že od určitého věku si už ty názvy aplikací moc pamatovat nebudete (fakt, nedělám si pr...). Vidím to na sobě :-) Ale do toho stavu máte asi ještě tak 20-30 let. Pak mi asi dáte za pravdu. To už ale asi bude úplně jiné uživatelské rozhraní, takže to možná nebude třeba řešit :-)
Jiří Eischmann Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Jiří Eischmann 7. 10. 2013, 15:09:40
Odpovědět  Odkaz 
No, v tom případě si stačí nainstalovat rozšíření z extensions.gnome.org a to přidá na horní lištu tradiční rozbalovací menu. Případně používat tzv. Classic Mode, který GNOME Shell předělá do podoby starého GNOME 2.
Výchozí nastavení nemusí být ideální pro každého, ale možnosti přizpůsobení tam jsou.
Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Bunak 7. 10. 2013, 15:25:32
Odpovědět  Odkaz 
Gnome Classic jsem zkoušel, to mi vyhovuje a nemám tam problém. Na starších strojích je to asi jediné řešení. Alespoň na Ubuntu nebere tolik prostředků jako Unity nebo Gnome3 nebo Cinnamon. Instaluji ho i kamarádům na starší počítače pro rodiče (mnohdy mladší než já). Ti také nezkousli Gnome3 ani Unity. A mám s ním velmi dobrou odezvu. Dokonce takovou, že když jim děti koupili nový notebook s W7, tak mi ho přinesli, že rodiče tam chtějí "ty starý windows", kde nemusí nic hledat a mají to seskupené podle druhu použití.
Jiří Eischmann Re: Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Jiří Eischmann 7. 10. 2013, 17:35:30
Odpovědět  Odkaz 
Toto není to samé, co Ubuntu nazývalo GNOME Classic. GNOME 3 Classic Mode je sada rozšíření, které předělávají GNOME Shell do podoby GNOME 2. Náročné je to stejně, protože je to pořád to samé prostředí, jen se to ovládá stejně jako staré prostředí a výhodou je, že člověk může používat nejnovější funkce z GNOME 3.

Nevím, pod jakým balíčkem a jestli je to v repozitářích Ubuntu, ve Fedoře to je v balíčku gnome-classic-session.
Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Pavel Šimerda 8. 10. 2013, 12:46:11
Odpovědět  Odkaz 
„si nedělám, začíná mi to připomínat Windows“

To ale opravdu vypadá jako vtip. Windows byly za všech okolností menu-based, a až po přechodu na Linux (s různými grafickými prostředími) jsem mohl opět začít ovládat systém klávesnicí.

Možná vám spíš vadí, že se to od Windows příliš odklání. Samozřejmě chápu krásu klasického windowsoidního víceúrovňového menu.

„Nehledě na to, že od určitého věku si už ty názvy aplikací moc pamatovat nebudete (fakt, nedělám si pr...).“

To mi zní jako nesmyslná předpověď, vzhledem k tomu, jak s počítačem pracoval například můj děda.
Lukáš Jelínek Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Lukáš Jelínek 8. 10. 2013, 13:06:47
Odpovědět  Odkaz 
To klasické windowsoidní víceúrovňové menu je první věc, kterou si v KDE zapínám po instalaci nového systému (přestože častěji spouštím aplikace jinak - z lišty, plochy nebo přes vyhledávání). Kickoff je zoufale neefektivní (podobně jako obdobné řešení ve Windows Vista/7; ve Win7 to už ani nejde vypnout). Ve Windows 8 už víceúrovňové menu není vůbec, ani v té kickoffové podobě - je tam ta dlaždicová obdoba Unity Dash.
Jiří Eischmann Re: Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Jiří Eischmann 8. 10. 2013, 13:37:02
Odpovědět  Odkaz 
Jak říkám, já ta různá menu neřeším. Aplikace spouštím výhradně vyhledáváním, což je suverénně nejrychlejší způsob, tedy aspoň pro člověka, který má většinu času ruce na klávesnici. Do menu s aplikacemi jdu tak jednou za čtvrt roku a to mi je fakt jedno, jestli to trvá 3s nebo 10s.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Petr 9. 10. 2013, 23:11:14
Odpovědět  Odkaz 
Jenže podle mých zkušeností má běžný uživatel většinu času ruku na myši... A nutnost ji vlastně pro nic předělat na klávesnici tak leda obtěžuje. A podobně většina uživatelů chce GNOME, KDE a spol. používat na desktopu, ne na tabletu...

Podle mě lidé, kteří nyní ovlivňují vývoj linuxového desktopu, jdou špatným směrem. Jenže se mezi sebou se vzájemně ujišťují, že jdou správně. Tak jsem zvědavý, komu dá budoucnost za pravdu.

Cesta, kdy pro každý takový problém musím hledat nějaké rozšíření se mi taky nezdá správná. :-) (Existuje? Kde ho najdu? Následuje dlouhé hledání... Bude umět česky? Co když mi to něco rozbije? A co když budu mít takových rozšíření moc?) Vím, jsem jenom uživatel... :-)
Jiří Eischmann Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Jiří Eischmann 10. 10. 2013, 01:21:33
Odpovědět  Odkaz 
"Cesta, kdy pro každý takový problém musím hledat nějaké rozšíření se mi taky nezdá správná. :-)"

A jak byste to chtěl řešit? Aby prostředí myslelo na každý corner case a způsob uživání, který někdo z jeho několika milionů uživatelů má? Rozšíření dávají možnost uspokojit potřeby všech bez toho, aby to prostředí bylo zaplácáno nastavením.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Petr 10. 10. 2013, 09:45:52
Odpovědět  Odkaz 
Stačilo zůstat u GNOME 2, s tím byla většina uživatelů spokojená. ;-)
Jiří Eischmann Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Jiří Eischmann 10. 10. 2013, 11:16:14
Odpovědět  Odkaz 
"Stačilo zůstat u GNOME 2, s tím byla většina uživatelů spokojená. ;-)"

Napsal jste to správně. Většina uživatelů s tím BYLA spokojená. Ten minulý čas tam je velmi důležitý.

Jsem toho názoru, že nebrat v pozat aktuální trendy a držet se konzervativně osvědčených věcí může výpadat z krátkodobého hlediska výhodněji. V dlouhodobém člověk zjistí, že zaspal dobu a jeho produkt už lidem nic neříká. Když dneska lidem, kteří nikdy neviděli Linux, ukážu GNOME 2, přijde jim, že je to jako z minulého století. Já osobně mám ten samý pocit, ač jsem měl GNOME 2 svého času hodně rád.
Např. v IBM hromadně přecházejí na desktopu na RHEL, ale kdo chce, může si zvolit i Fedoru. Už jsme od jednoho člověka, který tam pracuje, slyšeli názor, že bychom měli na desktopu prodávat Fedoru a RHEL k tomu dávat zadarmo :) Jejich desktopy vypadají, jako kdyby mezi nimi bylo 10 let, přitom jsou to pouze 3.
Zakonzervování nějakého stavu není strategie, s kterou by nějaký desktopový projekt kdy uspěl. Tak to prostě je.
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Petr Valach 10. 10. 2013, 03:00:38
Odpovědět  Odkaz 
Ani tento článek mě nepřesvědčil, příznivcem Gnome se asi nestanu, ne z pozice programátora (tomu nerozumím ani trochu), jako uživatele.

Lukáši, já zásadně používám klasický Kicoff... je to naprosto super - zmáčkne se Win a napíše počáteční tři písmena a hned mám, co chci. Aplikace samozřejmě nevyhledávám, protože to je opruz. Zajímavým počinem je Lancelot, ale žere podle mě příliš paměti.
Právě protože aplikace nespouštím myškou ale přes vyhledávání, je spouštění rychlé.

http://kde-apps.org/content/show.php?content=154569
Lukáš Jelínek Re: Re: Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Lukáš Jelínek 10. 10. 2013, 12:35:01
Odpovědět  Odkaz 
Na takové spouštění není potřeba Kickoff. Klávesovou zkratku lze přímo nastavit (i když samotnou klávesu Win bohužel ne, musí se k ní něco přidat), prostě se přidá nová globální a jako příkaz se dá krunner. Možná je i nějaká přednastavená zkratka, ale nevím o ní.
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Petr Valach 10. 10. 2013, 23:59:55
Odpovědět  Odkaz 
Lukáši... díval ses na ten odkazovaný článek? Nepřidával jsem ho sem jako reklamu.... způsob, kterak namapovat spuštění startovací nabídky jen prostřednictvím Win.
Lukáš Jelínek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Lukáš Jelínek 11. 10. 2013, 00:35:07
Odpovědět  Odkaz 
Díval jsem se a proto jsem odpověděl právě tak, jak jsem odpověděl ;-)

(Jinak řečeno - samotný Plasma Desktop to neumí, ale pokud si někdo vystačí s klávesovou kombinací, nemusí nic dalšího instalovat.)
Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Marv-CZ 19. 10. 2013, 20:47:12
Odpovědět  Odkaz 
Název aplikace si netřeba pamatovat. Vyhledává se nejen podle názvu aplikace, ale i podle jejího popisu a klíčových slov. Když už si například ve svém věku nepamatuješ, že Firefox se jmenuje Firefox, stačí napsat třeba „web“ nebo „prohlížeč“ a nabídne ti ho také.
Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
nasson 9. 10. 2013, 12:11:35
Odpovědět  Odkaz 
Nesouhlasím. Alt-Tab není na těžký multitasking nejvhodnější. Možná když mám na ploše 2-3 okna, tak fajn. Ale když mi počet naskočí na 10, tak je to nepoužitelné a už je i lepší šáhnout po myši. V tomhle tleskám Ubuntu, do 10 oken je přepínání klávesnicí řešeno dobře (ovšem nesmí jít o okna stejného programu:( a to nemluvím o naprosté hrůze při přepínání myší). Mně se nejvíce osvědčilo nastavit si pro program X zkratku alt-X, pro Y alt-Y, atd. Alt-Tab za mě určitě ne, leda v nouzi.
Možnost spouštění vyhledáváním podle jména je jasná volba. Ale zároveň vím, jaká hrůza mě jímá, když chci v Ubuntu (Gnome Shell moc neznám) najít program, který neznám, nepamatuju si jeho jméno. A ne, není to ztráta 10 s, je to často mnohem více.
Jiří Eischmann Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Jiří Eischmann 9. 10. 2013, 14:13:30
Odpovědět  Odkaz 
A v čem vám to Alt-X, Alt-Y pomůže? Pokud máte otevřených 15 různých programů, tak pochybuju, že si pamatujete, která zkratka je pro kterou aplikaci. Minimálně já bych neměl šanci. Pokud mám otevřených 15 oken z 3 programů, tak nevím, jak mi ona zkratka pomůže, když chci konkrétní okno konkrétního programu. Obě varianty podle mně opravdu slušně pokrývá Alt-Tab (přepínání mezi aplikacemi) a Alt-tilda (přepínání mezi okny jedné aplikace). Mám tam náhledy jednotlivých oken, je to přehledné a rychlé.
Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
nasson 9. 10. 2013, 16:22:49
Odpovědět  Odkaz 
Hodně pomůže. Mám dejme tomu 3x textový editor, browser, 3x konzoly. To je taková normálka. K tomu např. film, hudbu, prostě něco, kam vůbec nechci. Takže tím, že zmáčknu Alt-T skočím na posledně otevřené okno textového editoru, když to zopáknu, cyklicky projedu ta 3 okna texťáku. A je mi jedno, že je tam ještě puštěné okno filmu, hudby, stahování, dvoupanelového manažeru, prostě čehokoliv. Při Alt-Tab mi všechny ty programy, které ani cyklovat nepotřebuju (klidně na ně jednou za hodinu kliknu myší), prostě překáží a pijí mi krev. Když si to spočítám, tak při Alt-Tab jedu při běžné činnosti přes 6 a více programů (počítám i s výhodou té tildy, i s okny by to bylo 10 a více) a to může být hodně. 6 kliků vs 1 (tildu budu brát rovnou znovu zmáčknutí Alt-X). Neříkám, že to každý využije, ale pro "těžký multitasking" se to s Alt-Tab prostě srovnat nedá!
Jiří Eischmann Re: Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Jiří Eischmann 9. 10. 2013, 17:32:22
Odpovědět  Odkaz 
Ale to už ani není multitasking, spíš takový ultratasking :) Tím heavy multitaskingem jsem myslel spíše vysokou frekvenci přepínání mezi aplikacemi než velké množství aplikací. Podle toho, jak pracuji já nebo pozoruji u kolegů, člověk přepíná při práci intenzivně mezi 2-3 aplikacemi. Tím, že Alt-Tab řadí posledně použité aplikace za sebe, se člověk při takovém multitaskingu moc neukliká. Pokud člověk potřebuje přepínat mezi 10 náhodnými aplikacemi a nechce se uklikat, vidím jako jediné schůdné řešení zmáčknout Alt+Tab a okno si vybrat myší. Je to rychlé, ale už to vyžaduje mít myš v ruce.

Bavím se samozřejmě pouze o tom, co nabízí GNOME v defaultu. Na extensions.gnome.org je minimálně 10 rozšíření, který různými způsoby modifikují chování Alt+Tabu a přidávají další možnosti přepínání mezi aplikacemi včetně toho namapování Alt+... na jednotlivé aplikace. Vzhledem k tomuto a také k tomu, že si člověk pomocí rozšíření může přidat i taskbar a další způsoby přepínání mezi aplikacemi, si stojím za tím, že GNOME zvládne i těžký multitasking.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
nasson 9. 10. 2013, 18:05:20
Odpovědět  Odkaz 
Já se bavil o Alt-Tab. Ne o Gnome. Osobně ho moc neznám, ale vím, že bylo extension, které umožnilo dost podobné používaní přepínání oken jako u Ubuntu (přitom více cool, přepínalo se z toho seznamu oken číslem, myslím). A to je určitě dobrá cesta. Jen škoda, že to tam nebylo (a asi ani není) defaultně.
Re: GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
Michal Procházka 29. 10. 2013, 20:47:35
Odpovědět  Odkaz 
Ano, to přepínání mi při přechodu na Gnome Shell taky lehce vydilo. Pak jsem si na to nějakým způsobem zvykl, když v tom jsem narazil na rozšíření Task Bar ( https://extensions.gnome.org/extension/584/taskbar/ ). Super věcička. Aplikace z 95% puštím přes alt+F2 a tak do činností lezu max 5x za den :-)
Václav Sedmík GNOME 3.10: Na cestě k Waylandu
V7s 7. 10. 2013, 23:23:57
Odpovědět  Odkaz 
Na letošním LinuxDays jsem si vzal instalační placku Fidorky 19 s GNOME (byť ve starší verzi) a vyzkoušel liveko. Ač to nebyl nejnovější počítač (Core2, 3GB RAM DDR2), vše běželo rychle a svižně, ovládání intuitivní a přehledné. Vývojářům všechna čest, jestli to takhle půjde dál, asi zběhnu z Ubuntu (a to používám už od 8.04 Hardy Heron).

Teď bude zajímavé sledovat souboj MIR vs. Wayland :-)

Odpovědět

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz