přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Moodle – e-learning pro každodenní výuku

Moodle – e-learning pro každodenní výuku

moodle.gif

Je to téměř deset let, kdy spatřil světlo světa e-learning Moodle, který se s koncem minulého roku dočkal své další verze. Moodle se může pochlubit více jak padesáti tisíci instalacemi ve více než dvou stech zemích po celém světě. Článek vám představí principy e-learningového systému a popíše, jak se používá na Univerzitě v Hradci Králové.


reklama

Moodle je open-source

Moodle je zdarma a přitom je vyvíjen širokou skupinou programátorů a uživatelů. Díky tomu je zajištěn dlouhodobý vývoj e-learningu a podpora v podobě komunitních diskuzních fór a systému hlášení chyb.

Distribuce s open-source licencí zaručuje, že si v případě potřeby může zdrojový kód kdokoliv prohlédnout a, je-li to nutné, také jej změnit. Díky použitému programovacímu jazyku (PHP) existuje možnost provádění úprav bez předchozích zkušeností profesionálního programátora.

Moodle je nenáročný

Moodle používá běžnou kombinaci programů označovanou jako „LAMP“, tedy operační systém Linux, webový server Apache, databázi MySQL a programovací jazyk PHP. LAMP lze snadno nainstalovat doma, ve škole, v práci nebo použít některé hotové řešení v podobě různých webových hostingů. Pokud by to nevyhovovalo, Moodle poběží i na webovém serveru Microsoft IIS a databázi Microsoft SQL server.

TIP: PHP patří mezi běžné programovací jazyky, se kterými se setkal nejeden programátor. To lze využít např. při výuce programování a vhodně motivovat studenty k práci na Moodlu – úpravy stávajícího kódu, psaní vlastních modulů atp.

Logo Moodle Logo Moodle

Moodle umí ověřovat uživatele z interní databáze, adresářů LDAP a Microsoft Active Directory či přímo z e-mailového serveru. Externí možnosti ověřování uživatelských účtů ocení především správci sítí, kteří nemusí importovat uživatelské účty do e-learningu; stačí použít stávající řešení v podobě již vytvořených uživatelský účtů.

TIP: Moodle je možné nastavit tak, aby ověřoval uživatele přes protokol IMAP poštovního serveru. Díky tomu lze např. zpřístupnit přihlášení všem uživatelům, kteří mají e-mailový účet u společnosti Google, tzn. používají Gmail.

Moodle není jen pro jednoho

Jinými slovy – Moodle je víceuživatelský. Stejně jako u jiných webových aplikací i u této se předpokládá, že s e-learningem bude pracovat v jednom okamžiku více uživatelů, studentů a učitelů. Od tohoto počtu uživatelů se odvíjí hardwarové požadavky Moodlu.

TIP: Moodle lze snadno přenést na nový počítač prostým překopírováním (nezapomeňte na datové úložiště) a importem*používané databáze. Migrace na nový, výkonnější počítač je snadná a rychlá.

Moodle můžete použít na cokoliv

Moodle mohou používat nejen vyučující, ale také studenti. Lze jej využívat pro výuku ve škole nebo vytváření kurzů ve firmách či jiných organizacích. Jedná se však zejména o nástroj vhodný pro učitele, protože jej mohou bez obav doporučit studentům i spolupracovníkům – vše je zdarma a legální.

TIP: Kurzy vytvořené v Moodlu lze jednoduše sdílet s kolegy nebo i prodávat jako hotová řešení na míru. Oblastí, které je možné učit prostřednictvím e-learningu, je spousta.

Snímek obrazovky Snímek obrazovky

Moodle neudělá práci za vás

Moodle je e-learning a jako takový se používá jako podpůrný prostředek klasické výuky a samozřejmě také jako nástroj pro distanční online výuku, typicky prostřednictvím Internetu. Moodle obsahuje nástroje pro vytváření učebních textů, vkládání materiálů, animací, videí a v neposlední řadě i testů a úkolů pro studenty.

Díky tomu se může obsluha soustředit na tvorbu obsahu kurzu, na vytváření učebních materiálů i kontrolních testů, jinými slovy na plánování obsahu kurzu i jeho průběhu. Nejdůležitější věc, kterou je naplnění obsahu kurzu, zůstane vždy na uživateli, a to je ostatně velmi dobře. O zbytek se postará Moodle.

TIP: Zda je kurz vytvořený v Moodle dobrý, nebo ne, se zjistí během jeho používání – zpětnou vazbu poskytnou až studenti. Z tohoto důvodu je lepší obsah kurzu vytvářet postupně a dolaďovat za běhu. Je velmi obtížné vytvořit ideální kurz, který bude hned na poprvé obsahovat vše potřebné.

Moodle je přehledný

Co tedy Moodle dělá? Moodle předkládá nashromážděné materiály a studijní texty studentovi ve zvolené podobě a v čase, kdy to je vhodné. Moodle se postará o to, aby byl student vtažen do výuky a postupoval podle předem daného plánu. Jednotlivé úkoly je možné vhodně načasovat a tím zajistit kontinuitu výukového procesu. Není třeba nic nechávat na poslední chvíli, student plní úkoly tak, jak jsou mu předkládány, a na základě materiálu, který má dostupný online.

TIP: Pro dodržení časového harmonogramu se hodí používání termínů pro vypracování úkolu. Student jasně vidí, do kdy je úkol potřeba vypracovat, a může tomu přizpůsobit své studium i volný čas.

CC: arvindgrover CC: arvindgrover

Moodle není hračka

Moodle je mocný nástroj, jehož používání vyžaduje přípravu. Software se postupně mění a má řadu modulů, které mu mj. umožňují vytvářet diskuzní fóra, slovníky cizích pojmů, filtrovat obsah nebo naopak ho propojovat na základě klíčových slov, psát matematické vzorce, hodnotit studenty podle libovolné škály hodnocení (nejen obvyklou stupnicí 1 až 5) a mnohé další.

TIP: V Moodlu můžete používat nejen obvyklou školní škálu hodnocení (1 až 5), ale také slovní hodnocení (např. prospěl, neprospěl) nebo hodnocení bodové. Kromě toho je možné hodnocení každého úkolu spojit i se slovním komentářem hodnocení učitele.

Moodle je e-learning

Distanční výuka a obzvlášť výuka přes Internet má svá specifika, kterými se bezesporu liší od té klasické, při které jsou student a učitel v osobním kontaktu. Na druhou stranu se dá vhodně využít pro podporu klasické výuky nebo jako jedna z forem či možností výuky dálkového studia.

Moodle se stará o to, aby student a učitel byli v kontaktu, aby o sobě navzájem věděli, aby student viděl, co dělá učitel, a učitel mohl sledovat, jak si student vede při plnění zadaných úkolů. E-learning rozvíjí samostatnost a přitom díky různým termínům plnění zadaných úkolů určuje jasné mantinely, kudy se ubírat, co je potřeba se naučit nyní a co je možné nechat na později.

TIP: Moodle může o hodnocení nebo novinkách v kurzu studenty i učitele informovat prostřednictvím e-mailu. Tak je možné reagovat téměř okamžitě.

Článek vyšel ve třetím čísle magazínu Open source & praxe.

Nahoru

Odkazy

(Jako ve škole)
Průměr: 1,00 | Hodnotilo: 3
 

Top články z OpenOffice.cz

Přidat téma diskuse

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Martin Šín

Martin Šín

Martin Šín (*1980) vystudoval pedagogickou fakultu a nyní pracuje jako učitel matematiky a výpočetní techniky na střední škole. Ve volném čase překládá a také hraje hry (ani jedno mu příliš nejde). V práci se snaží prosazovat open-source programy.


  • Distribuce: Debian
  • Hodnocení autora: **

| proč linux


CIO Agenda 2016