přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Skype

Skype

Tomáš Klos volá všude - ale zadarmo!


reklama

IP telefonie se stala fenoménem posledních měsíců. I když se nejedná se o žádnou horkou novinku a řada firem tuto službu již delší dobu nabízí, skutečnou díru do světa Internetu udělala teprve firma Skype Technologies S.A. se svým klientem Skype. V čem je Skype výjimečný, že zaujal tak širokou masu uživatelů Internetu a převálcoval většinu konkurence? Proč jej používají i skalní zastánci open source, i když je Skype proprietární software, takže do zdrojového kódu nelze byť jen nahlédnout? Pojďme se podívat na několik hlavních důvodů tohoto fenomenálního úspěchu Skype.

Obrázek: Přihlášení

První důvod - ceny volání

Skype umožňuje volat ostatním uživatelům přes Internet zcela zdarma. Rovněž je možné telefonovat na pevné linky i mobilní telefony, samozřejmě za poplatek, ale ceny volání na pevné linky jsou nižší než u klasické linky Českého Telecomu, zhruba 80 haléřů za minutu. Navíc - za podobné ceny lze telefonovat do mnoha zemí po celém světě. Ceny za minutu hovoru do mobilních sítí jsou sice vyšší, něco málo přes 6 Kč v rámci ČR, do ostatních zemí jsou však většinou výrazně nižší.

Kompletní ceník v českých korunách naleznete na adrese www.skype.com/products/skypeout/rates/all_rates.html?currency= CZK.

Druhý důvod - přehledný multiplatformní klient

Skype je dostupný pro Windows, Linux, MacOS a Pocket PC. Instalace je jednoduchá, uživatelské prostředí přívětivé, vzhled na všech platformách totožný, nastavení intuitivní, takže jej zvládne i začátečník.

Třetí důvod - snadný průnik firewally

Díky unikátní vlastnosti, kdy Skype dokáže využít pro navázání spojení port 80, běžně využívaný pro http komunikaci, pronikne bez problémů přes většinu firewallů a proxy bez nutnosti jakékoliv změny nastavení.

Čtvrtý důvod - P2P komunikace

Jelikož Skype pracuje na podobném principu jako P2P sítě (tvůrci Skype nasbírali nemálo poznatků v této oblasti při tvorbě Kazaa), nepotřebuje žádný centrální server, který by komunikaci zprostředkovával (to samozřejmě neplatí při volání na pevnou linku nebo mobilní telefon, kdy je zprostředkovatelský server nutností). Rovněž není nutné, aby uživatel vlastnil pevnou IP adresu.

Obrázek: Přizpůsobení lišty

Pátý důvod - způsob přenosu hlasu

Skype veškerou komunikaci šifruje. Není tedy možné hovory odposlouchávat. Rovněž dokáže upravovat úroveň komprese zvuku podle aktuálně dostupné rychlosti připojení k Internetu. Díky tomu mohou Skype používat i uživatelé s dial-up připojením (kromě GPRS, kdy sice spojení navázat lze, ale zpoždění a přerušování je neúnosné).

K zabezpečení hovorů proti odposlechu je použit 256bitový algoritmus AES. Před začátkem hovoru dojde k výměně klíče, který je chráněn pomocí šifry RSA.

Obrázek: Instant messaging

Šestý důvod - konferenční hovory

Skype umí zprostředkovat konferenční hovor až pro pět účastníků, takže se stává ideálním pomocníkem pro vzdálené firemní porady nebo řešení problémů.

Obrázek: Blokování uživatelů

Sedmý důvod - integrovaný Instant messenger

Skype má integrovaný instant messenger, který samozřejmě využívá stejný seznam kontaktů jako pro telefonování a zvládá i chat a přenos souborů. Sice zatím nemůže konkurovat rozvinutým klientům pro protokoly ICQ, Jabber atd., stále se však vyvíjí a umožňuje uživatelům spojit textovou i hlasovou komunikaci do jediného klientu, takže je možné očekávat odliv od ostatních protokolů úměrně s přibývajícím počtem uživatelů Skype.

Nastavení vlastností Skype je velmi jednoduché a intuitivní, podobá se nastavení běžných IM klientů. Je možné zvolit, zda je pro volání vyžadována autorizace, po jaké době se má klient přepnout do stavu Away a Not Available, jaký způsob upozornění na příchozí hovor má být použit či zda má být zobrazena ikona v systémové části panelu.

Ok. Sežeňte mi ho. Hned!

Instalace je jednoduchá, stačí si stáhnout ze stránek výrobce balíček pro příslušnou distribuci a nainstalovat, návod je na stránkách uveden. K dispozici jsou verze pro SUSE 9 a novější, Mandrakelinux 10.1 a novější, Fedora Core 3, Debian a obecný staticky nebo dynamicky (v tomto případě je vyžadováno Qt 3.2) linkovaný balíček komprimovaný bzipem.

Obrázek: Registrace nového uživatele

Minimální požadavky jsou mírné, procesor 400 Mhz, 128 MB paměti a 10 MB volného místa na disku má dnes k dispozici snad téměř každý. Dále je samozřejmě potřeba mít funkční zvukovou kartu s mikrofonním vstupem, mikrofon a sluchátka nebo reproduktory. Jako minimální požadavek na připojení k Internetu autoři Skype uvádějí 33.6 Kbps modem.

Po zapojení mikrofonu a sluchátek nebo reproduktorů do zvukové karty je třeba nastavit záznam na mikrofonním vstupu a mikrofon ponechat ztlumený, aby nedocházelo ke zpětné vazbě mezi mikrofonem a reproduktory. K tomu lze použít libovolný ovládací software, například KMix, Aumix nebo konzolový alsamixer. Nyní je vše připraveno pro první spuštění Skype. Program lze spustit buď z menu (pokud instalátor vytvořil zástupce), nebo pomocí příkazu skype.

Skype umožňuje zvolit si jeden ze 22 jazyků, mezi nimiž bohužel chybí čeština. Ve verzi pro Windows je zde navíc možnost použití překladu z externího textového souboru, podle informací na stránkách firmy však tato vlastnost bude brzy přidána i do linuxové verze.

Při prvním spuštění se zobrazí průvodce, který slouží k zadání přihlašovacích informací. Pokud ještě nemáte svůj Skype účet, zadáte registrační údaje a účet bude vytvořen. Po úspěšném přihlášení se zobrazí okno Skype s aktivní záložkou Start, ve které je zobrazen základní přehled - počet kontaktů, které jsou momentálně online, informace o stavu Skype účtu a tlačítko pro vyhledání nových kontaktů. Ve střední části okna je umístěn řádek, do kterého lze přímo napsat Skype jméno uživatele nebo telefonní číslo, na které chcete zavolat. Pod ním jsou umístěna dvě tlačítka, sloužící k aktivaci a ukončení hovoru. Ve spodní části okna se nachází ještě přepínač stavu - podobně jako u ICQ nebo Jabberu jsou k dispozici stavy Online (připojen), Offline (odpojen), Skype Me (něco jako "zavolej mi"), Away (pryč), Not Available (nedostupný), Do Not Disturb (nerušit) a Invisible (neviditelný). Posledním údajem ve spodní části okna je počet aktuálně připojených uživatelů Skype.

Obrázek: Záložka Start

Jednou z mála nepříjemných vlastností Skype je to, že seznam kontaktů je uložen lokálně, nikoliv na centrálním serveru, jako je tomu například u ICQ. Po přihlášení na jiném počítači bude seznam prázdný. Je ale možné (nejen) kontakty přenášet ručně. Naleznete je v ~/.Skype/vase_skype_jmeno spolu s nastavením a historií chatu a volání.

Pod záložkou Contacts se skrývá seznam kontaktů, které lze třídit do skupin. Kliknutím pravého tlačítka myši na kontakt se zobrazí nabídka akcí, které lze vykonat. Je možné na vybraný kontakt zavolat, začít textový chat, poslat seznam kontaktů nebo libovolný jiný soubor, zobrazit jeho profil, přejmenovat, vymazat, nebo kontakt zablokovat. Rovněž je možné zobrazit pro jednotlivé kontakty historii volání nebo chatu.

Obrázek: Záložka Contacts

Další záložka se jmenuje Dial a nabízí myší ovladatelnou klávesnici pro vytáčení čísel. Poslední záložkou je Call list, ta nabízí seznam odchozích, příchozích a zmeškaných hovorů. U jednotlivých položek seznamu je uveden název kontaktu, datum a čas volání a jeho délka. Položky je možné filtrovat podle typu nebo je ze seznamu mazat. Pravé tlačítko myši vyvolá stejnou nabídku jako u položek seznamu kontaktů.

Obrázek: Záložka Call list

Vyhledávání uživatelů Skype funguje přesně podle očekávání, stačí zadat část jména nebo telefonní číslo a v databázi uživatelů se vyhledají všechny kontakty odpovídající zadanému dotazu. Nalezené uživatele si lze do osobního seznamu kontaktů přidat pomocí menu, které se zobrazí po kliknutí pravým tlačítkem myši.

Obrázek: Výsledky vyhledávání v databázi uživatelů

U každého kontaktu je možné zobrazit profil uživatele, který obsahuje údaje jako jméno, jazyk, e-mailovou adresu nebo telefonní čísla. Rovněž je k dispozici fotografie uživatele (samozřejmě pouze pokud ji dotyčný uživatel do svého profilu vložil).

Obrázek: Profil uživatele

Před uskutečněním prvního skutečného hovoru je dobré otestovat správnost nastavení. K tomu slouží speciální služba, která se jmenuje Echo Test Service. Zavoláním na echo123 lze po zaznění signálu nahrát testovací vzkaz, který je po chvíli přehrán zpět. Pokud je přehraný záznam v pořádku, je zvuková karta nastavena správně.

Obrázek: Echo Test Service

Lze předpokládat, že popularita IP telefonie bude rychle vzrůstat, takže brzy bude možné zdarma telefonovat téměř každému majiteli počítače připojeného k Internetu. Pokud chcete tento fenomén vyzkoušet na vlastní kůži, neváhejte a Skype si nainstalujte, určitě nebudete litovat.

Nahoru

Odkazy

(Jako ve škole)
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Skype
Tomáš 15. 09. 2007, 14:07:58
Odpovědět  Odkaz 
Jak mam vymazat cely skype???
Skype
Lucka 17. 09. 2007, 18:59:17
Odpovědět  Odkaz 
jak vymazat historii ??když to vymažu tak to tam furt zůstává

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Tomáš Klos


  • Hodnocení autora: *

| blog