přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Vektorový editor Inkscape

Vektorový editor Inkscape

Inkscape.png

Jsem velkým obdivovatelem a také uživatelem kancelářského balíku OpenOffice.org. Za nejpovedenější modul celého balíku považuji nenápadný a ne moc prosazovaný modul OpenOffice.org Draw. Jedná se o velmi vyspělý a užitečný nástroj k vytváření vektorové grafiky.


reklama

Trpí však jedním závažným nedostatkem. Nemá žádnou podporu pro dnes se rychle vyvíjející formát SVG vyvinutý konsorciem W3Cmm, což je jazyk pro popis dvojrozměrné grafiky v XML. Dnes jej používá mnoho grafických aplikací a stává se standardem pro vektorovou grafiku na Internetu.

Formát SVG (Scalable Vector Graphics) nabízí nejen vektorový popis scény, ale také používání animací a snadnou přenositelnost mezi různými prostředími. S tímto formátem pracuje mnoho komerčních programů, například CorelDraw a Adobe Illustrator. V Linuxu můžete soubor SVG načíst v programech Sodipodi, Sketch a právě Inkscape (a také v DTP aplikaci Scribus, pozn. red.). Ne že bych byl tak posedlý tvorbou vektorové grafiky pro Internet, ale nadchla mne jeho univerzálnost a multiplatformnost. K SVG formátu jsem se dostal při zkoumání projektu Open Clipart Library, která se snaží vybudovat databanku obrázků nezatížených žádnými autorskými právy. Jako hlavní formát byl zvolen SVG, což je důležité.

SVG je otevřený formát založený na technologii XML, která hraje klíčovou roli. Je velmi snadné souborový formát v XML dokumentovat, kontrolovat správnost a zejména vytvořit programy manipulující s takovým dokumentem. U XML také odpadá problém s přenositelností, všechny informace jsou totiž zapsány v takovém tvaru, který je pro člověka (a tudíž i pro počítač) snadno čitelný. Nevýhodou je velikost souboru formátu SVG, která je vyšší než například CDR nebo WMF. Dnes jsou však disky velké, připojení k Internetu rychlé a komprimační algoritmy velmi sofistikované.

Již před nějakou dobou jsem narazil na program Sodipodi, který s úspěchem používám. Při prozkoumávání archivu Open Clipart Library jsem však objevil zmínky o programu Inkscape a zkusil jsem se po něm podívat. Musím říct, že na mne čekalo velké překvapení.

Domovská stránka www.inkscape.org je velmi dobře navržena. Najdete zde spoustu zajímavých informací a návodů. Nejzajímavější informací pro mne byl fakt, že až do loňského roku byl Inkscape vlastně Sodipodi (www.sodipodi.org). Pak se část vývojářů rozhodla, že se jim směr vývoje programu Sodipodi nelíbí a rozhodla se použít stávající kód jako základ a vystavět na něm svou představu. Dle mého názoru došli dál než tým vyvíjející Sodipodi. Program Inkscape je multiplatformní (Linux, Windows, Mac OS) vektorový editor založený na knihovně GTK+, ale nemá tak roztříštěné rozhraní jako např. GIMP. Všechna okna a menu jsou "slepena" dohromady, lze je ovšem rozdělit a udělat z nich plovoucí nabídky.

ilustrace 1

K dispozici jsou dvě verze (podobně jako u GIMPu) - stabilní, označená číslem 0.39, a vývojová, označená číslem 0.40 (v době psaní článku). Vývojová verze ovšem přináší řadu podstatných novinek. K těm až později. Je možno jej stáhnout jak v podobě zdrojových kódů tak i v balíčcích RPM. Každý, kdo někdy pracoval s nějakým vektorovým editorem, bude s programem Inkscape spokojen, protože ovládání je standardní a ničím nepřekvapí. Ze základních nástrojů zde najdeme kreslení obdélníků, elips (čtverce a kružnice jsou zvláštní případy obdélníků a elips - můžete pro jejich kreslení využít klávesu CTRL) a hvězd. Samozřejmostí je kreslení Beziérových, kaligrafických křivek nebo volných křivek.

Ani nástroj Text zde nechybí, i když v poněkud spartánském prostředí. Na nějaké inteligentnější svazované textové bloky zatím zapomeňte. Můžete sice text vycentrovat na šířku bloku, případně zarovnat na prapor zleva nebo zprava, změnit písmo nebo jeho směr, ale tím výčet vlastností končí. Na druhou stranu se potom tento blok chová jako každý jiný objekt, tzn. lze jej otáčet, obarvovat, zjednodušovat či nastavovat mu průhlednost. Najdete zde i sadu rozšířených nástrojů: kombinace, spojování, průniky, zarovnávání a rozmisťování nebo zrcadlení. Speciální zmínku si zaslouží nástroj pro klonování objektů. Jeho použití si vysvětlíme na příkladu.

Vektorový editor používám k tvorbě vizitek formátu 10x5 cm. Začnu tím, že si nejdříve navrhnu první. Řádně si ji vytvořím včetně textů a případných firemních log, pak ji jen devětkrát zkopíruji. Zjistím-li, že jsem přehlédl nějakou drobnost, opravím ji a opět musím provést devítinásobné kopírování (včetně zarovnání apod.) Problém nastává při úpravě, kdy musím všechny objekty znovu kopírovat. S využitím nástroje klonování se celá operace značně zjednodušuje. Vytvoříte si první vizitku a devět jejích klonů. Po změně "mateřské" vizitky se všechny změny automaticky projeví na všech klonech. Právě nástroj klon je novinkou verze 0.40.

Další silnou zbraní nové verze 0.40 je nástroj pro převod bitmapových obrázků na vektorové. Pokud jste někdy pracovali s CorelDraw, víte, že tento program disponuje podobnou funkcí již někdy od roku 1993. Byla to ovšem výsada spíše komerčních programů. Na podobné převody je možno s úspěchem použít tři nástroje: Autotrace, Delineate a Potrace. Všechno jsou to open-source projekty multiplatformního charakteru a najdete je na sourceforge.net. Právě posledně jmenovaný byl integrován do programu Inkscape. Jeho vyvolání je velmi jednoduché. Stačí do obrázku importovat bitmapu a z nabídky vybrat funkci pro převod bitmap na vektory. Nevýhodou tohoto řešení je, že i barevné obrázky převádí jen na černobílé a nejlepších výsledků dosáhnete převodem ručně kreslených obrysových obrázků, které později dobarvíte v Inkscape. I tak je tato funkce opravdu dobře použitelná a užitečná. Pro grafiky, kteří svá dílka skenují a pak převádějí do vektorové podoby, to může být velmi užitečný nástroj. Pokud se vám výstupy nebudou líbit, zkuste program Autotrace, který umí i barevné výstupy.

Další zajímavůstkou může být funkce Simplify, která umí relativně složitý obrázek zjednodušit. Představte si křivku, na které je 2 bodů. Funkce provede zjednodušení tím způsobem, že prostě některé body odstraní a mezi body proloží delší křivky. V mnoha případech to opravdu funguje, obrázek neztrácí na kvalitě, a přitom se s ním lépe pracuje. Samozřejmostí je také proložení obrázků mřížkou a používání vodicích linek. Zajímavou funkcí je tisk. Umožňuje tisk přes ovladač, který máte nainstalován, ale také i přímý tisk, kdy se na tiskárnu posílají data jako bitmapa nebo jako postscriptový soubor. Někdy to může hodně urychlit práci, zvláště u složitějších kreseb.

S programem Inkscape dokážete importovat obrázky vektorových formátů AI, WMF, PS, EPS či SK a samozřejmě i bitmapové obrázky, z kterých můžeme jmenovat BMP, JPG, GIF nebo TIF. Výčet je samozřejmě delší. Pro export je to trochu komplikovanější. Samozřejmostí je ukládání do SVG, ale více z něj nedostanete. Pro export bitmapových obrázků jste omezeni ještě více, když jediný podporovaný formát je PNG. Tato část je asi nejslabším článkem celého programu, ale snad se to v příštích verzích zlepší. Autoři zatím jaksi nepočítají s tím, že byste chtěli na výstupu cokoliv jiného než SVG formát. Podpora vstupních formátů je určitě lépe dotažena než u konkurenčního Sodipodi.

Zajímavě jsou vyřešeny výukové materiály (tzv. tutoriály). V nápovědě naleznete několik odkazů na SVG soubory, které obsahují ukázky různých technik práce. Doporučuji si vše řádně projít a prohlédnout, získáte tak přesný přehled o tom, co vše Inkscape umí.

Inkscape využívám především jako propracovaný vektorový editor s možností převodu SVG obrázků na bitmapové. Využití projektu Open Clipart Library (www.openclipart.org) je proto velmi pohodlné. Jedná se o kolekci obrázků ve formátu SVG, které jsou vydávány pod licencí public domain, která umožňuje zacházet s nimi, jak se vám zlíbí. Můžete je používat pro osobní potřebu i komerční využití, vše je dovoleno. Kolekce se neustále rozšiřuje, v září 2004 čítala více než 1 700 obrázků. Mimo to se dá na stránkách stáhnout ještě i několik dalších balíčků s obrázky a určitě stojí za to podívat se na stránky Sodipodi, kde jsou soubory se všemi vlajkami zemí světa.

Spousta uživatelů je překvapena vyspělostí tohoto produktu i s tak nízkým číslem verze. Autoři totiž kráčí ve stopách Sodipodi a i když je číslo verze menší než jedna, jsou jednotlivé verze vždy označeny za stabilní a je možno je používat naostro. Verze 1.0 se zřejmě dosáhne až za hodně dlouhý čas. Se stabilní verzí jsem proto opravdu nikdy nedošel k tomu, že by program nešel používat či se choval podivně. Chcete-li mít jistotu, doporučuji použití verze 0.39, chcete-li si vyzkoušet nové vlastnosti, nainstalujte si verzi 0.40, která má ovšem sklon k tomu, že někdy ukončí svou činnost chybou. Na odstranění těchto chyb se však intenzivně pracuje. Jedná se o velmi zdařilý produkt, jehož kvality dosahují starších verzí proslulých vektorových editorů. Nabízí řadu funkcí a pro účely tvorby grafiky pro internetové prezentace se dobře hodí.

Nahoru

Odkazy

(Jako ve škole)
 

Top články z OpenOffice.cz

Přidat téma diskuse

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Svatopluk Vít

Svatopluk Vít

Narodil se v Karviné, momentálně je však trvale usazen v Praze. Pracuje u jedné nadnárodní společnosti jako správce počítačové sítě běžící na produktech Microsoftu, na starosti má i vnitrofiremní počítačová školení. Doma však s úspěchem prohání Linux. Poslouchá dobrou hudbu, zajde si do divadla. Také je aktivní v několika komunitách kolem open-source projektů a rád prosazuje tato řešení do praxe. Největším žroutem času jsou momentálně dvě dcery (ročník 2006 a 2009).


  • Distribuce: Mageia 2
  • Grafické prostředí: KDE
  • Hodnocení autora: *


CIO Agenda 2016