Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS SpaceExplo11. 05. 2015, 14:49:42 OdpovědětOdkaz
Hezky clanek, takove jednoduche shrnuti.
Opravim Vam nepresnost ohledne media centra a Kodi/XBMC: "Jen je nezbytné dokoupení licence pro hardwarovou akceleraci videa." - neni to nezbytne, HW akcelerace slape bez jakychkoli dokupovanych kodeku. Ty dokupovane kodeky jsou jen VC-1 a MPEG-2, ktery se stejne uz nekolik let v podstate nepouzivaji, a veskery mkv, i 1080p, jsou prehrany bez potizi.
Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Lukáš Jelínek11. 05. 2015, 16:41:10 OdpovědětOdkaz
MPEG-2 že se nepoužívá? Kromě jiného standardní DVD jsou kódovány tímto algoritmem.
Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS pjenkys11. 05. 2015, 18:17:19 OdpovědětOdkaz
Musím souhlasit, MPEG-2 se už nepoužívá. Jasně, DVD se tím kódují, ale kdo si dnes kupuje DVD? Buď blu-ray nebo HD ripy. A na přehrání DVD ze sbírky by doufám měl stačit CPU.
Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Tomáš11. 05. 2015, 19:31:01 OdpovědětOdkaz
Používá se na DVB-T. Bez koupení kodeku si pak při zapnutí televizního vysílání na malině jen poslechnete zvuk.
Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS SpaceExplo15. 05. 2015, 15:58:52 OdpovědětOdkaz
Jo, jasne, je fakt, ze ja to na TV vubec nepouzivam, takze tohle jde uplne mimo me.
A jak jsem pred chvili napsal nize, cena te license je asi 3 eura, takze to neni ani moc drahe.
Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS mm13. 05. 2015, 13:57:58 OdpovědětOdkaz
Frikulíne, že ty nekupuješ DVD ještě neznamená, že je nepoužívá někdo jiný.
Vycházejí na nich nové tituly a jsou jich plné obchody.... Myslíš, že by je prodávali, kdyby je nikdo nechtěl?
Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS nobody13. 05. 2015, 16:28:08 OdpovědětOdkaz
taky je to jedina moznost jak koupit fyzickej nosic, prehratelnej "donekonecna" "vsude", nenavazanej na HW/cloud, za 20-50Kc...
Re: Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Lukáš Jelínek13. 05. 2015, 18:03:34 OdpovědětOdkaz
Když stál disk nějakých 600-700 Kč, nikdo to moc nechtěl. Ovšem za lidové ceny do 50 Kč se to opravdu prodává navelko. Sice to jsou většinou stokrát v TV ohrané filmy všelijaké kvality, ale když si třeba člověk kupuje v trafice krabičku cigaret za 80 Kč (uvádím jen příklad, jsem nekuřák), už tu dvacku za DVD klidně přihodí. Podobně v samoobsluhách u pokladen, mají tam toho štosy, lidé se v tom hrabou a přihazují do košíků.
DVD rozhodně není mrtvý nosič. Naopak Blu-ray je na tom prachbídně, například mechaniky do počítačů se neprodávají skoro vůbec a se stolními přehrávači a rekordéry je to podobné. Úměrně k tomu se (ne)prodávají i samotné nosiče.
Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS SpaceExplo15. 05. 2015, 15:56:32 OdpovědětOdkaz
Neumim si uplne predstavit, jak na R-Pi 1/2 prehravat DVD. Ne ze by to neslo, ale nezda se mi to prilis logicke/vhodne.
Pokud uz nekdo chce pouzit R-Pi jako media center, tak bude s nejvetsi pravedepodobnosti tahat filmy pres sit nebo z pripojeneho USB disku.
Navic, cena te license je snad 3 eura a cela akce probiha ciste elektronicky s moznou platbou pomoci PayPal.
Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Lukáš Jelínek15. 05. 2015, 16:17:22 OdpovědětOdkaz
Přehrávat DVD na tom jde úplně jednoduše - do USB se píchne externí mechanika. Leckdo ji má například k notebooku (protože u nich se už v poslední době interní mechaniky moc nevyskytují, hlavně u tenkých modelů), takže ji může využít i zde.
Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Michal15. 05. 2015, 23:39:42 OdpovědětOdkaz
Externí mechanika je určitě dobré řešení.
Vadí mi ale, že k malému počítači se nedá sehnat malý displej. ALZA, TS, CZC apod. nabízí nejmenší displeje 14 palců.
Kde sehnat malý displej tak 8-10 palců vhodný k Raspberry Pi 2 model B ?
Re: Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Milhouse16. 05. 2015, 07:04:56 OdpovědětOdkaz
Ach jo, je několik specializovaných obchodů.
http://zakladni-desky.heureka.cz/raspberry-pi-2-model-b-1gb/
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Brdečka16. 05. 2015, 17:08:40 OdpovědětOdkaz
Odpověděl největší inteligent nebo provokatér.
Źádný z těch několika málo displejů nesplňuje podmínku tazatele: uhlopříčka 8-10 palců.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Milhouse18. 05. 2015, 09:37:33 OdpovědětOdkaz
Hmmm, za to ty jsi mu hodně poradil, ty inteligente...
V nabídce je také 7" display, což by mohlo stačit.
Re: Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Lukáš Jelínek16. 05. 2015, 17:43:34 OdpovědětOdkaz
Možná u nás se nedá sehnat (i když při větším úsilí by to třeba šlo, těžko říct...), ale u Číňanů to problém není. Například tady jich mají hromadu: http://www.dx.com/c/car-accessories-799/car-video-systems-718/car-monitors-731
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS nobody18. 05. 2015, 11:08:43 OdpovědětOdkaz
nebo regulerni LCD 7" s 800x600 za 21$ a postovne zdarma :)
http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-7-inch-Raspberry-Pi-IPS-LCD-Simple-version-With-HDMI-VGA-AV-Screen-Display/32295373598.html
narozdil od tech CarLCD nebude pripojeno pomoci nekvalitniho CompositeVideo...
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Lukáš Jelínek18. 05. 2015, 11:40:32 OdpovědětOdkaz
Samozřejmě. Já jsem byl jen líný to hledat, tak jsem sem hodil odkaz na první displeje, které jsem tam našel.
Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS SpaceExplo16. 05. 2015, 17:46:56 OdpovědětOdkaz
Jasne, pripojeni externi mechaniky urcite lze, pak je ovsem zapotrebi mit poreseny i zdroj k R-Pi, aby to cely utahlo.
Kazdopadne, nic to nemeni na faktu, ze dokoupeni licensi neni pro provoz Kodi/XBMC na R-Pi nezbytnou nutnosti - jak je napsano v clanku.
Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Lubomír Čevela11. 05. 2015, 18:06:33 OdpovědětOdkaz
Díky za upřesnění. Vyšel jsem z toho, že nejen DVD, ale většina televizního vysílání v normě DVB-T je kódována v MPEG-2. Totéž platí pro stream z kabelovek v DVB-C a pro satelitním vysílání DVB-S. Například pokud si naladíte na svém satelitním přijímači multiplex satelitu Astra 3B, které obsahuje ČT1, ČT1 JM, ČT1 SM, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D a ČT art, bude jeho stream kódován právě v MPEG-2. S jinými kodeky např. MPEG-4 (spíše H264) se u digitálního televizního vysílání setkáte poměrně výjimečně. Pro úplnost bych měl ještě dodat, že v oblasti streamování po internetu a sdílení filmů vládnou jiné kodeky. V této oblasti vám MPEG-2 opravdu příliš chybět nebude.
Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS XYZ11. 05. 2015, 19:24:09 OdpovědětOdkaz
Chtěl bych z raspberry-pi-2 udělat domácí NAS server, má s tím někdo praktické zkušenosti? Například s použitím ownCloudu atd..
Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Lubomír Čevela12. 05. 2015, 09:08:43 OdpovědětOdkaz
Připravuji navazující článek zaměřený na využití Raspberry Pi 2 pro stavbu serveru. Bude zahrnovat i provoz Owncloudu.
Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS XYZ13. 05. 2015, 10:42:55 OdpovědětOdkaz
Paráda už se na tento článek těším :-)
Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Tester15. 05. 2015, 12:15:39 OdpovědětOdkaz
Raspberry Pi ako NAS neodporucam. Skusal som to s nim, ale nakoniec som presiel k ZBOXu s uspornym Celeronom. Problem je hlavne ak mate k tomu pripojenych viac externych diskov a hlavne ak su niektore z nich formatovane na NTFS. Potom kopirovanie z disku na disk je uplna hroza. Kdesi som sa docital, ze pri pouziti NTFS pod Linuxom sa dost vytazuje procesor a Pi nema vykonu na rozdavanie.
O nieco lepsie je to ak su oba disky napr. formatovane na ext3, ale ani to nie je nic moc. Chvilku som to takto skusal, a to som musel skoro plny 500 GB disk prekopirovat na iny, preformatovat z NTFS na ext3 a znovu to nahrat spet, ale nebolo to ani tak ono a kopirovanie z disku na disk trvalo neskutocne dlho.
Dolezite je to ak by ste sa rozhodli napr. zrkadlit data na iny disk cez rsync, alebo ak nechcete prenasat data z externeho disku, na disk pripojeny k NAS, po sieti, ale pripojite ho k NAS a date kopirovat co potrebujete.
Nakoniec som nasiel ako alternativu ZBOX s uspornym Celeronom, aj s RAM, bez disku, ma to vyslo na 130 EUR. XBMCbuntu mi na tom bez z pripojeneho USB kluca a vo vnutri nemam zatial ziadny disk len same externe pripojene cez USB 2.0 (su tam NTFS aj ext3). Tato krabicka ma ale, na rozdiel od Pi, aj USB 3.0 a eSATA porty, takze moj "cestovny" externy disk, ktory je USB 3.0, a formatovany na NTFS, bez problemov pripojim a rychlo skopirujem z neho, alebo nan co potrebujem.
Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Milhouse16. 05. 2015, 07:09:21 OdpovědětOdkaz
Šmarja panno, proč k linuxovému systému cpát M$ filesystem?! A ano, ntfs není v linuxu moc rychlí, ale za to může M$ svou uzavřeností! Nehledě na to, že samo USB má spotřebu CPU výkonu větší, než použití běžných sběrnic.
Použitím ext4 (né 3) nebo jiných lze dosáhnout kýženého výkonu. A stránek s optimalizací ext4 je na netu dost.
Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Lukáš Jelínek16. 05. 2015, 12:13:13 OdpovědětOdkaz
Linuxový ovladač NTFS je implementovaný pomocí FUSE, tedy v uživatelském prostoru (jako běžná aplikace, nikoli modul do jádra). To samozřejmě přináší i podstatně vyšší nároky na procesor, protože každá operace znamená mj. přepnutí kontextu na jiný proces a pak zpět.
Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Tester16. 05. 2015, 22:53:52 OdpovědětOdkaz
M$ filesystemy pouzivam preto aby v pripade potreby mohla manzelka, ktora ma notebook s Windows 7, odpojit jednoducho disk a pripojit si ho k svojmu notebooku. Ext3 som pouzil z toho dovodu, ze jediny zaujimavy rozdiel, ktory som oproti ext4 registroval bolo, ze ext4 ma implementovane zurnalovanie, ale to na externych diskoch nepouzivam, takze som zvolil ext3 na danom disku.
Dalsim dolezitym dovodom, pre ktory som sa ale rozhodol pouzit radsej ZBOX, ako pisem, je pritomnost USB3 a eSATA, kedze momentalne k nemu pripajam aj USB3 disk, kde napriklad primarne ukladam videa z videokamery a po pripojeni k tomuto NAS ich rsyncom synchronizujem na dalsi disk ktory je k nemu pripojeny a sluzi na finalne zalohovanie. Zaroven z tohto mojho "pracovneho a cestovneho" USB3 disku synchronizujem nove prirastky aj na iny disk, ktory mam ulozeny v inej lokalite.
Len tolko na vysvetlenie mojich dovodov. Mozno niekomu nebude chybat to USB3 a bude pouzivat len Linuxove filesystemy, ale aj tak si myslim, ze v pripade pouzitia viacerych diskov a kopirovania medzi nimi nebude ta rychlost kopirovania komfortna.
Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Milhouse18. 05. 2015, 09:31:40 OdpovědětOdkaz
Hmmm, dovolím si opět navrhnout řešení a uvést věci na pravou míru.
EXT3=EXT2+žurnál. Takže ext3 je žurnálovací FS. Do Win7 mám nainstalovaný doplněk, který zpřístupní EXT3,4 i včetně zápisu. Tudíž není teba použít NTFS. Bohužel si teď přesně nevzpomenu na název, tuším ext2fsd, ext2fs, nebo podobné.
Samozřejmě, pokud je třeba USB3, tak je nutné použít jiný HW. Ale to je na jinou diskuzy...
Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS nobody16. 05. 2015, 09:20:56 OdpovědětOdkaz
a zkousel jsi to s Raspberry Pi 2 ?? pocitam ze s Pi1 a asi jsi si nevsiml o ktere verzi clanek je ;) Pi 2 ma 2x vice RAM, 4x vice jader a CPU je rychlejsi a o generaci vejs...
Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Tester16. 05. 2015, 23:11:10 OdpovědětOdkaz
Raspberry Pi 2 zatial nemam a momentalne o nom neuvazujem, kedze zatial pren nemam vyuzitie a vlastnim oba predosle modely z ktorych jeden mi momentalne lezi nevyuzity v sufliku.
Mozno ten vykon bude pri verzii 2 dostatocny, ale chcelo by to vyskusat ci a v akej konfiguracii bude dostatocny pre funkcionalitu NAS.
Ja vidim hlavne problem v pripojeni cez USB2 a predpokladam, ze v pripade pouzitia NTFS ten vykon nebude stale dostacujuci. Preto som pre istotu upozornil na problemy na ktore som narazil, a o ktorych som sa docital aj na viacerych weboch, pri mojich pokusoch s predoslou verziou.
Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS nobody18. 05. 2015, 10:59:40 OdpovědětOdkaz
jasne, ale priste u upozorneni napis i ze zkusenosti jsou se starsi a pomalejsi verzi HW nez ke kteremu je clanek, ale aspon ze si uvedl cenu tveho ZBOXu za kterou by jsi mohl mit 4x Rapsberry Pi 2 :)
nicmene je pravda ze pokud nejake Pi pro NAS, tak je kvuli 1GBit LAN(i kdyz omezene na ~0.5GBit) a SATA portu vhodnejsi Banana Pi...
http://www.htpcguides.com/raspberry-pi-vs-pi-2-vs-banana-pi-pro-benchmarks/
Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS poldinko 8. 07. 2015, 11:19:43 OdpovědětOdkaz
Rpi2 ako NAS nie je ideálne ale zalezi ake funkcie ten NAS bude splnat, akt o ma byt medialny server a hlavna uloha je pustat filmy na TV s DLNA, tak uplne pohode, pri plnohodnotnejsom pouziti ako sietoveho disku ho najviac brzdi LAN - lebo je len 100MB ale na druhej strane 1GB LAN by nestihal procesor (USB2)
ja som zvolil ako nahradu orange pi, ktorý má SATA konektor a 1GB LAN, ale ani ten nevie vyuzit rychlost siete naplno (obmedzenie procesora)
pri owncloude to Rpi2 uplne staci najvacsi limit je upload internetu na ktorom bude rpi2 pripojene
inak odporucam na manažment NASu používať openmediavault, nastavenie a sprava je klikacka a funguje bezchybne
Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS kolemjdouci11. 05. 2015, 23:25:07 OdpovědětOdkaz
No to je hrozny.
Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS kolemjdouci11. 05. 2015, 23:26:49 OdpovědětOdkaz
To bylo mysleno jako k tomu zakoupeni kodeku.
Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Milhouse12. 05. 2015, 12:13:59 OdpovědětOdkaz
A co je na tom hrozného?
Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS malina14. 05. 2015, 16:37:21 OdpovědětOdkaz
Tvoje reakce. Ale aspoň už víme, komu posílat účty za licence na ten kodek.
Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Milhouse15. 05. 2015, 09:00:24 OdpovědětOdkaz
Ty jsi ale ťuňťa! :D
Raspberry Pi 2 model B - HD ox12. 05. 2015, 12:58:48 OdpovědětOdkaz
- da se pres USB (nebo microSD) jednoduse pripojit externi HD?
- a z nej pripadne bootovat
Jen se obávám, že ta micro-SD karta tam musí zůstat. Bere se jako výchozí bootovací zařízení, ze které se buď zavede boot loader (např. BerryBoot), nebo je nutné zmodifikovat cmdline.txt. Další svazky (/, /boot, /var, /usr, /usr/local, /home, SWAP, ...) se pak už mohou zavádět / montovat z externího zařízení (USB hard disk, USB flash disk, ...).
Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Kroužící orel13. 05. 2015, 12:10:26 OdpovědětOdkaz
Moc děkuji za článek a těším se na jeho pokračování, o Raspberry zase tolik praktických článků v češtině není. Sám zatím používám první řadu ve variantě B+ s TFT displejem jako desktop na web, psaní textů a přehrávání hudby. Pomalejší odezva nevadí, displej je ale dost malý, takže uvažuji o zajímavém notebooku Pi-top s Raspberry 2, který by na desktopovou práci byl pro mé potřeby ideální včetně přehrávání filmů. Nyní se spotřeba jedničky a dispeje bez wi-fi adaptéru s přehledem vejde do 5W a ten Pi-top by podle specifikací na tom měl být podobně, samotný displej si podle údajů na jejich webu řekne o 3W, což je paráda.
Svoje B+ bych poté využíval jako domácí server, moc rád se něco dozvím o jeho praktickém využití. Z důvodu kompatibility TFT displeje musím zatím zůstat u Raspbianu, což se díky Pi-topu změní.
Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Tester15. 05. 2015, 12:33:10 OdpovědětOdkaz
Na beznu pracu a mnoho ineho odporucam Chromebooky s ARM procesorom, teraz je zaujimavy Acer s Tegra K1. Cenovo su Chromebooky s ARM procesormi vyhodnejsie ako ine notebooky, vykonovo su porovnatelne a prenositelnostou by som ich zaradil k Ultrabookom. Ja pouzivam uz skoro dva roky Chromebook Samsung s dvojjadrovym ARM procesorom a som s nim maximalne spokojny. Mam tam nainstalovany dualne okrem Chrome OS aj Xubuntu, prostrednictvom nastroja "crouton", a vyuzivam ho, okrem konverzie videa a upravy velkych obrazkov, na vsetko ostatne. Ma to niektore svoje obmedzenia, ale skoro na vsetko sa da najst riesenie.
Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Milhouse16. 05. 2015, 07:11:12 OdpovědětOdkaz
Zajímalo by mě, jestli je nějaký rozdíl ve výdrži baterie v porovnání Chrome OS a Xubuntu? Můžete poreferovat? A Xubuntu je verze 14.04?
Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Tester16. 05. 2015, 22:26:13 OdpovědětOdkaz
Myslim, ze vo vydrzi baterie nebude nejaky rozdiel lebo oba systemy bezia sucasne a pouzivaju ten isty kernel, z toho vyplyvaju aj obmedzenia, ze Google nedava do kernelu podporu pre Sambu, co je potrebne riesit cez smbnetfs, a zatial sa mi nijak nepodarilo vyriesit pripojenie na zdielane disky cez NFS.
Skor myslim, ze zalezi od toho co sa v danom systeme robi a v Chrome OS surfujem len po nete a pozeram videa na youtube, co najviac vycerpava bateriu. V Xubuntu pozeram napriklad DivX a H.264 videa ulozene lokalne na SD karte a robim nejake skripty alebo sa pripajam cez ssh alebo webbrowser na ine stroje.
Ano pouzivam LTS verziu Xubuntu 14.04.
Re: Re: Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Milhouse18. 05. 2015, 09:34:23 OdpovědětOdkaz
Díky za info. Že běží oba současně jsem si neuvědomil. Ale i to by mohlo ovlivnit výdrž.
Re: Re: Raspberry Pi 2 model B – představení, sestavení, instalace OS Kroužící orel20. 05. 2015, 19:40:30 OdpovědětOdkaz
Ano, rozhodoval jsem se právě mezi Raspberry a Chromebookem. Nakonec jsem zvolil první řešení a kromě malého displeje jsem velmi spokojen, mám k dispozici soustavu tří powerbanků a tyto jsou schopny minipočítač nabíjet více, než den, pokud nemám připojen externí usb wifi adaptér. Výhoda je i v tom, že jej mohu nabíjet přímo z powerbanků a výhledově uvažuji o řešení typu Biolite Base Camp, které pomocí energie z ohně bude narozdíl od staršího Camp stove určitě schopen sestavu plynule nabíjet. Jen ta cena je zatím moc vysoká, ještě počkám. Proto si myslím, že kombinace Pi-top, powerbanků a Base Camp bude jako plně soběstačné řešení pro mě to pravé. Rozhodnu se, až Pi-top vyjde, na přelomu června a července výrobci slibují první várku.
Jinak to řešení přes couton je také zajímavé, kdybych byl schopen nějaký chromebook nabíjet podobným výše uvedeným způsobem a mohl bych použít libovolný linux, je to určitě zajímavé řešení. Měřil jste spotřebu? Tu někteří výrobci neuvádějí nebo např. jen procesoru, mě zajímá především ta. Je možnost některý z modernějších typů nabíjet pomocí microUSB? Pamatuji si, že tohle uměl HP Chromebook 11, o žádném novějším nevím.