přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Outdoorová kamera Contour+: Jízda autem, GPS a další poznatky

Outdoorová kamera Contour+: Jízda autem, GPS a další poznatky

contour.jpg

Testy hardwaru, který zdánlivě nemá s Linuxem nic společného, se zde na LinuxEXPRESu příliš často neobjevují. To je i případ outdoorové kamery Contour+, která ovšem patří mezi velmi zajímavé přístroje, které nelze nechat bez povšimnutí. V tomto díle se podíváme na jízdu autem, zahrajeme si na Velkého bratra a konečně vyslovíme finální hodnocení kamery.


Jízda autem

Protože je mi přece jen bližší auto než třeba skateboard (sice jsem chtěl kameru vyzkoušet také s velkým drakem a tříkolkou, leč drak zalezl do některého z úkrytů, které skýtá půda, a nebyl k nalezení), rozhodl jsem se otestovat i natáčení v tomto prostředku.

S upevněním kamery je to v autě poněkud horší, pokud člověk nemá vhodný držák z volitelného příslušenství. Jako použitelné řešení se jevilo upevnit kameru mezi opěradlo a hlavovou opěrku sedadla spolujezdce. To má kromě jiného i tu výhodu, že si člověk může následně (ze záznamu) vychutnat své vlastní řízení z pozice spolujezdce.

Jízda autem – slunečno Jízda autem – slunečno

Záznam uvedený výše byl natočen za slunečného počasí, v rozlišení 720p s 50 snímky za sekundu. Na záznamu lze dobře sledovat, jak se kamera vyrovnává s velkými kontrasty a jak expoziční automatika reaguje na silně osvětlené plochy. Části jsou zjevně přeexponované, celkově ale obraz působí vyváženým dojmem.

Jízda autem po silnici I. třídy – déšť Jízda autem po silnici I. třídy – déšť

Další záznam jsem pořídil na silnici I/12 za deště. Cílem bylo zjistit, jak bude kamera natáčet skrz mokré sklo (opatřené protismáčivou vrstvou, takže voda tvoří kuličky a odvaluje se po skle pryč). Dá se říct, že i přes velkou hloubku ostrosti (která je pro tento typ kamery ku prospěchu věci) lze přes mokré sklo natáčet.

Jízda autem v Praze po Štěrboholské spojce – déšť Jízda autem v Praze po Štěrboholské spojce – déšť

Na tomto videu je opět deštivé prostředí, tentokrát z pražské Štěrboholské spojky. Lépe demonstruje záznam pomalu se pohybujících, relativně blízkých objektů.

Jízda autem po městě v šeru Jízda autem po městě v šeru

Natáčení jízdy po městě za šera ukazuje, jak kamera zvládá kombinaci dvou zcela odlišných zdrojů světla. Ulici osvětluje modrá obloha a současně také sodíkové výbojky městského osvětlení. Občas do záběru zasáhne také světlo halogenových žárovek. Dá se říct, že automatika kamery zvládla tuto barevnou směsici výborně.

Jízda autem po městě v noci Jízda autem po městě v noci

Při záznamu jízdy v noci (tentokrát, na rozdíl od podobné situace na kole, byla obloha úplně temná) je to ale už o něco horší. Barevnost se posouvá do trochu nepřirozeného tónu a šum je dobře zřetelný.

Boční záznamy

Další dva záznamy jsou pořízeny skrz boční okénko. Kromě jiného je na nich dobře vidět soudkovité zkreslení extrémně širokoúhlého objektivu.

Jízda autem – boční pohled, město Jízda autem – boční pohled, město

Tento pohled ukázal ve vší nahotě kromě soudkovitého zkreslení ještě další optickou vadu, a sice chromatickou aberaci. Všimněte si výrazného fialového pruhu podél okraje okna. Ještě víc je to vidět na dalším videu, natočeném v 1080p/25.

Jízda autem – boční pohled, mimo město Jízda autem – boční pohled, mimo město

Speciality

A nyní jedna lahůdka vysloveně velkobratrská. Již dlouho se hovoří o tom, že se budou do všech aut instalovat „černé skříňky“, které by fungovaly podobně jako ty v letadlech, tedy zaznamenávaly by provozní údaje vozidla (rychlost, otáčky motoru, stav pedálů atd.). Ovšem místo pouhého záznamu hlasové komunikace v kokpitu by v autě byla kamera namířená na řidiče, aby bylo vidět, jestli v osudný okamžik nehody (nebo později – v rámci proaktivní bezpečnosti – i při namátkové kontrole) nedělal něco, co neměl. Třeba jestli nedržel u ucha telefon, nehledal vajgl spadlý do poklopce nebo nesledoval cyklistky jedoucí po paralelně vedoucí cyklostezce.

Abych zakusil pocit, co nás možná čeká, a také aby si to každý mohl představit, nainstaloval jsem kameru tak, aby zabírala řidiče, tedy mě. Jediným vhodným místem pro instalaci byla sluneční clona, takže sice můj obličej vypadá poněkud zdeformovaný, ale zase to prověřilo schopnosti kamery při snímání zblízka.

Jízda autem – záběr na obličej Jízda autem – záběr na obličej

Podle záznamu jsem byl při sledování očividně nervózní, přestože jsem si to ani neuvědomoval. Takže kdo má zájem vidět, jak budeme možná brzy snímáni v autech všichni, nechť se podívá. Za případné zdravotní následky po zhlédnutí záznamu neručím...

Na závěr ještě jedna perlička. Z hlediska testování kamery má zanedbatelný význam. Spíš ukazuje, že zapnutá kamera může leckdy natočit opravdu leccos. V tomto případě chybělo málo, aby natočila čelní srážku.

Jízda autem – „Pozor, jedu!“ Jízda autem – „Pozor, jedu!“

Vestavěný přijímač GPS

Přijímač GPS mě v něčem potěšil a v něčem zklamal. Potěšil rychlým startem – stačí zapnout kameru, spustit záznam a o víc se nestarat. Zjišťování polohy funguje slušně hned od počátku. Čím naopak nepotěšil, bylo dost nepřesné zjišťování polohy, a to i v otevřené krajině, kde musel být vidět dostatek vhodně situovaných družic.

Na druhou stranu si myslím, že GPS je u této kamery věcí podružnou a pro orientační záznam polohy zcela postačuje. Kdo by chtěl přesnější údaje, může si pořídit samostatný kvalitní přijímač a v programu Contour Storyteller si GPS záznam spojit s videem (jde to).

Další poznatky, aneb „co se jinam nevešlo“

Co jsem nevyzkoušel, bylo využití telefonu/PDA jako hledáčku. Nedisponuji vhodným zařízením ani jsem nenašel dobrovolníka, který by mi byl ochoten na dobu nikoli nepatrně dlouhou takový přístroj půjčit. Ověřit jsem tak mohl pouze zprovoznění Bluetooth komunikace a párování zařízení – to fungovalo bez problémů.

Další poznámka se týká HDMI výstupu. Je to hezká věc, vhodná zejména pro nastavení otočného předku kamery připevněné na helmě tak, aby vodorovný a svislý směr byly tam, kde mají být (jde to udělat před zrcadlem, ale není to dokonalé). Bohužel, s kabelem přiloženým ke kameře na rozumné použití zapomeňte. Kabel je dlouhý jen půl metru a v kombinaci s obvyklou lokalizací HDMI vstupů u televizorů (tedy na zadní straně) to znamená, že můžete tak maximálně pouštět svá videa ještě začerstva přátelům. Kdo uvažuje o nějakém vážnějším používání, nechť si při nákupu kamery pořídí i dostatečně dlouhý kabel (na straně kamery typ C, tedy HDMI mini).

Přiložená paměťová karta 2 GB je naprosto nedostatečná, hlavně při záznamu ve Full HD. Vejde se na ni o něco více než čtvrt hodiny takového záznamu, při snížení rozlišení a/nebo volbě nižší kvality tam lze samozřejmě „napěchovat“ více. Ovšem při dnešní ceně paměťových karet (16 GB za cenu něco přes čtyři stovky, 32 GB zhruba za dvojnásobek) se nejedná o takovou investici, hlavně vzhledem k ceně kamery, aby stálo za to zbytečně šidit video na kvalitě.

Doporučuji také pořízení záložní baterie. V závislosti na nastavení (rozlišení, snímková frekvence, zapnutí/vypnutí GPS) se doba provozu na jedno nabití pohybuje okolo 2–2,5 hodiny, spíše u dolní hranice, což je pohříchu málo. V přírodě baterii nenabijete (nemáte-li třeba solární nabíječku), takže je dobré mít aspoň jednu nabitou baterii v rezervě.

Závěr

Kamera mě překvapila hned v několika ohledech. První překvapení je ryze pozitivní a týká se kvality záznamu. Ta je skutečně výtečná, kamera se dobře vyrovnává s velkými kontrasty, slušně natáčí i za šera a za tmy. Automatické vyvážení bílé barvy je také velmi kvalitní, lze na něj plně spoléhat. Za asi nejzajímavější věc považuji vynikající skloubení velké hloubky ostrosti (nutnost daná tím, že objektiv je pevně zaostřen) s dostatečně kvalitním záznamem za špatných světelných podmínek.

Ještě k obrazovému záznamu – při rychlejším pohybu je obraz v 1080p „nekoukatelný“, snímková frekvence je neúnosně nízká. Většinou nezaškodí využít spíše režim s dvojnásobným kmitočtem, byť s menším rozlišením (jen 720p). Potěšila by možnost využívat kmitočet 50/60 Hz i v režimu 1080p, i když tím samozřejmě rostou nároky na úložný prostor i na rychlost karty. Také bych se přimlouval za optický stabilizátor, například při jízdě v hrbolatém terénu se obraz velmi nepříjemně třese. V první řadě by bylo ale žádoucí vyřešit vůli mezi kamerou a držáky (v kolejničkách).

V čem kamera naprosto propadla, je zvuk. Vestavěný mikrofon toho ani na maximální citlivost moc nezaznamená – a když vůbec něco, tak hlavně proudící vzduch. Částečně je to řešitelné připojením kvalitního externího mikrofonu, ale už je to nepříjemná komplikace navíc. Vytkl bych také dost obtížnou manipulaci s úchyty pro kameru, kdy se člověk může při troše neopatrnosti dokonce zranit.

A konečně poslední (multi)výtka směřuje na přiložený software Contour Storyteller. Nemá verzi pro Linux (byť to jde částečně obejít pomocí Wine), nezvládá rozumně export videosouborů a v neposlední řadě pravidelně obtěžuje uživatele, aby se zaregistroval.

I přes poměrně dlouhý seznam nedostatků jde spíše o dílčí věci, které nemohou zkazit celkový dojem z kamery. A pokud by výrobce zapracoval na jejich odstranění (tím myslím včetně přidání stabilizátoru), mohla by se zrodit téměř „kamera snů“.

Nahoru

Odpovědět

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz