přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901

Vera

Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901

Mini-notebook ASUS Eee 901 o rozměrech zhruba formátu A5, vybavený úsporným procesorem Atom, SSD úložištěm místo pevného disku a kvalitním displejem o rozlišení 1024 x 600 bodů dokáže oslovit mnohé zájemce. Nebyl jsem výjimkou.


reklama

Při hledání na internetu jsem ASUS Eee PC 901 Win XP 20GB Black našel v nabídce slovenkého e-shopu eee-pc.sk a protože 20GB SSD jiný český nebo slovenský prodejce dle mého mínění dosud nenabízí, bylo moje rozhodování velice krátké. Notebook jsem objednal a jeho velice rychlé doručení do ČR mě příjemně překvapilo.

Slovenská Windows XP obývající SSD úložiště (disk) přístroje jsem měl v úmyslu nahradit linuxovou distribucí eeebuntu. Jaké bylo moje překvapení, když mi při instalaci nástroj pro rozdělení disků zobrazil pouze dvanáctigigovou diskovou kapacitu. Abych byl přesný, SSD je u Eee 901 rozděleno na dvě části. První má kapacitu 4 GB, druhá měla mít očekávaných 16 GB, tedy celkem dohromady dodavatelem slíbených 20 GB. Jenže instalátor zobrazoval kapacitu u druhé části SSD pouhých 8 G.

1.jpg

Problém mě zaujal. Instalaci jsem přerušil a restartoval notebook znovu do Windows. Tam vypadala kapacita SSD úložiště v pořádku 4 GB + 16 GB.

2.jpg

Podíval jsem se do BIOSu přístroje a začalo mi docházet něco, čemu jsem zpočátku nechtěl věřit. Souhrnná fyzická kapacita SSD úložiště byla opravdu pouze 12 GB. Zvětšení prostoru na 8GB jednotce byl docíleno pomocí softwarové komprese!

Pro uživatele toto řešení znamená fakt, že pokud umístí na jednotku obtížně komprimovatelné soubory, např. fotografie ve formátu JPG, hudbu ve formátu MP3 nebo filmy v komprimovaných formátech MPEG2 (DVD) a DivX, využitelný prostor nebude větší než 8 GB.

Zformuloval jsem dotaz na prodejce v následujícím znění:

Dobrý den,
patřím mezi vaše zákazníky, kteří si zakoupili mini notebook Asus Eee PC 901 Win XP 20G Black. Vzhledem k tomu, že na tento počítač píšu recenzi pro http://www.linuxexpres.cz, zabýval jsem se jím velice podrobně. Nepříjemně mě překvapilo zjištění, že vámi deklarovaný objem 20GB SSD úložiště není ničím jiným než pouhými 12 GB (4GB + 8GB), přičemž 8GB část je upravena pomocí systémového nástroje DiskPart, tedy pomocí softwarové komprese souborového systému tak, aby se navenek jevila jako 16GB. To znamená, že nabízená verze Asus Eee PC 901 Win XP 20G Black se po hardwarové stránce pravděpodobně vůbec neliší od levnější Asus Eee PC 901 Win XP Black. Jelikož se mi celá věc jeví naprosto neuvěřitelně, obracím se nejprve na Vás s žádostí o vysvětlení.
S pozdravem
Lubomír Čevela

Reakce prodejce byla prakticky okamžitá:

Dobry den pan Cevala,
v prvom rade Vam chceme podakovat za upozornenie.
Notebooky Eee PC 901 sme nakupili na sklad v prvej prezentacnej davke od Asustek a preto sme neboli prekvapeni udajne vacsou kapacitou diskovej pamate. Notebook sme odskusali, videli sme vo Windows kapacitu disku 20GB tak sme to uviedli na stranku. Viac sme sa do hlbky touto informaciou nezaoberali tak ako vy.
Z predchadzajucich skusenosti s modelom 701 mame skusenost, ze kazda dodavka od Asustek sa lisi, takze nas tento zjav vobec neprekvapil. Aj u Eee701 boli v prvej dodavke vyrazne vykonnejsie kusy ako v poslednej.
V kazdom pripade nam ide o spokojnost nasich zakaznikov a preto mozete notebook v neporusenom obale a v povodnom stave zaslat na nasu adresu uvedenu na nasich strankach, peniaze vam budu po doruceni vratene. Po tejto informacii spravime na webe napravu zobrazovania kapacity.
S uctivym pozdravom
Ing.Dusan Kovac
Sales manager
kontakt: +421 902 513406
www.eee-pc.sk

Napadlo mě podívat se na štítek nalepený na papírové krabici, v níž byl Eee PC 901 dodán. Na něm výrobce uvedl kapacitu HDD 12 GB.

Prodejce ovšem nezahálel a 20GB verze Eee 901 tiše a pokojně opustila stránky web shopu. Pokud na stránky http://www.eee-pc.sk zavítáte, najdete na nich pouze 12 GB verzi Eee PC 901. Porovnejte si obrázek sejmutý před před úpravou stránky s jejím aktuálním stavem.

3.jpg

Po telefonické dohodě s prodejcem, jehož vstřícné jednání mě příjemně překvapilo, jsem notebook zabalil a poslal zpět. Asi bych celou záležitost pustil z hlavy, ale při důkladnějším prohlédnutí zmíněné stránky jsem zjistil, že prodejce stále uvádí:4.jpg

Na e-mail následujícího znění jsem už nedostal odpověď:

V návaznosti na náš telefonický rozhovor Vás upozorňuji na dosud ne zcela korektní popis nabízených notebooků ASUS Eee 901 na Vašich stránkách:
S.S.D. disk (Solid-State Drive) - SSD 12GB (Linux OS)/ 20GB (Genuine Windows® XP Home)
Výrobce a všichni prodejci vyjma Vás vždy uvádí fyzickou kapacitu SSD média. Vy uvádíte pro Windows XP Home (Genuine Windows® XP Home) kapacitu SSD média zvětšenou pomocí softwarové komprese na 20GB, což skutečné fyzické kapacitě média neodpovídá. Nevěříte-li mi, nechte si celý problém podrobně vysvětlit Vašimi techniky.

Jen stránka byla doplněna o vysvětlení:

5.jpg

K tomu bych rád poznamenal, že komprimovaný souborový systém NTFS je možné používat i pod Linuxem (vyzkoušeno z Ubuntu 8.04). Opakuji, bude-li uživatel na takto upravenou jednotku ukládat multimediální soubory v komprimovaných formátech JPG, MP3, DivX apod., prakticky žádnou kapacitu navíc oproti fyzické kapacitě média 8 GB nezíská. Na tom použitý operační systém nezmění vůbec nic a uvedené prohlášení jednoznačně poškozuje Linux.

Prosím čtenáře, aby si na celou věc udělal názor sám. Osobně jsem se při této příležitosti rozpomněl na praktiky středověké Prahy, kdy nepoctivé pekaře ponořovali za trest v koších do Vltavy. Po zážitku s nezdařeným nákupem Eee 901 mé nervy nepotřebují vzrušující podívanou, pokud by ale šlo o daného prodejce, rezervoval bych si místo hned u zábradlí.

15.07.2008 - Epilog

V současnosti jsou již informace týkající se Eee 901 na eee-pc.sk v naprostém pořádku.

Nahoru

(Jako ve škole)
Průměr: 1,00 | Hodnotilo: 3
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
djs_core 11. 07. 2008, 14:03:32
Odpovědět  Odkaz 
Díky za článek,
souhlasím s Vámi, že vysvětlení umístěné na web opravdu "hází špínu na Linux". Bojí se s pravdou ven... Pochybuju, že bude mít někdo uloženo i na XP 12GB dat v souborech bez komprimace :) Každý si právě uloží minimálně zmiňované fotografie, hudbu a video. Pak bude nemile překvapen :)
djs_core
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Tomáš 12. 07. 2008, 15:48:53
Odpovědět  Odkaz 
To nejsou obchodníci, ale podvodníci. Člověk si musí dávat velký pozor na to co kupuje a parametry zboží ověřovat přímo u výrobce.
Re:Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
ja 12. 07. 2008, 15:56:40
Odpovědět  Odkaz 
Poslal bych jim jen poloviční "zkomprimovanou" částku za zboží s tím ať si ji "rozbalí". :-)
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Pepa Sobota 12. 07. 2008, 18:53:38
Odpovědět  Odkaz 
Zdravim, nevite kdy by se tu mohla linuxova verze 901 objevit? Premyslim, ze bych ji objednal i ze zahranici.
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Martin 12. 07. 2008, 19:00:40
Odpovědět  Odkaz 
Prečítal som si, pokrútil hlavou a napadlo mi - bolo by možné dosiahnuť tých 20 GB nejakým spôsobom aj v Linuxe? Existujú v ňom príslušné prostriedky na porovnateľnú softvérovú kompresiu?
Martin Šín Re:Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Martin Šín 12. 07. 2008, 20:09:00
Odpovědět  Odkaz 
Jenže proč to dělat, tady jde mj. o to, že pokud už mám komprimovaná data (obrázky, zvuk, video) tak to stejně víc zkomprimovat nejde... Hodil jsem to do googlu a ten mi vrátil třeba toto: http://www.biggerbytes.be/index.php?option=com_content&view=article&id=57:compfused-features&catid=34:installation&Itemid=29
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Boss 13. 07. 2008, 05:51:36
Odpovědět  Odkaz 
Bohuzel jsem toto take zjistil pri formatovani disku. Na prodejce bych vsak vinu nehazel - takto je notebook nakonfigurovany od Asusu. Takze at ho koupite kdekoli, porad to bude 4GB normalni + 8GB (16GB komprimovane).
Prodejce je jinak ochotny a prislusenstvi, co tam ma, jsem zatim jinde nevidel, taze snad to nebude tak zle.
A jen pripominam, ze tento notebook je levny a urceny pro okamzite pouziti i laiky. no a tem to asi takto postaci a cena se nekde projevit musi. Osobne mi to nevadi a hodlam ten 8GB SSD vymenit za neco vetsiho. Poradite? matze nekdo zkusenosti jaky SSD o kapacite minimalne 32GB se tam hodi? Od oka nepoznam, zda 1,8 nebo 2,5 palce a kdyz jsem upgradoval RAm na 2GB, tak se tam technik divsl a rikal, ze ten konektor asi potrebuje redukci, ci co, aby se tam dal dat normalni SSd popripade klasicky disk. Tak kdybyste nekdo neco vedel, tak dejte vedet :-)
jinak fajn masina a na tom 8GB disku se da po uprave v nLite provozovat Vista...a slape slusne - teda po aktualizaci vsech ovladacu (intel grafika a chipset).
Lubomír Čevela Re:Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Lubomír Čevela 13. 07. 2008, 12:01:16
Odpovědět  Odkaz 
Zdravím Vás, souhlasím s Vámi, že notebook je takto připraven už od výrobce. Výrobce ale na krabici a ve specifikaci přístroje uvádí fyzickou kapacitu SSD 12GB a nikoli 20GB. To znamená, že zákazník dostane přesně to, co je uvedeno ve specifikaci výrobce.

Naproti tomu prodejce uváděl u 12GB verze notebooku velikost SSD 20GB přímo v názvu zboží - podívejte se na obrázek v článku. Tímto mně zákazníka uvedl v omyl, že jde o skutečnou 20GB verzi. Ta totiž existuje také - s předinstalovaným Linuxem. Po mém upozornění tento název opravil, ale nesprávný údaj ponechal ve specifikaci přístroje (20GB pro Windows XP). Úplné vysvětlení je obsaženo v článku. Dodávám pouze: "Mýliti se je lidské, setrvat na svém "omylu", zvláště když z mám prospěch, je přinejmenším podezřelé..."
Re:Re:Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
still 13. 07. 2008, 13:36:20
Odpovědět  Odkaz 
A este okrem tabulkovych parametrov nizsie na stranke slovne (za|u)vadzaju: "Nemagnetický pevný disk: Ak si k notebooku dokúpite 16GB SDHC kartu, ktorú permanentne vložíte do SDHC čítačky, tak dostávate spolu 36GB diskového priestoru na ukladanie dát."
Takze vraj 36GB diskoveho priestoru - to je vsak oznacenie pre fyzicku kapacitu, nie mnozstvo ulozenych dat na disku (ked aj po dekomprimacii).
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
LuFa 15. 07. 2008, 14:42:49
Odpovědět  Odkaz 
Ahoj, jak jsem se na netu dočetl, ASUS Eee PC 901 by se měl prodávat ve dvou variantách. S OS Linuxe a Windows XP. Když jsem teď prolézal české ishopy, všude mají pouze verzi s Windows XP. Nevíte, kde se dá tento subnoťas zakoupit s OS Linux?
Lubomír Čevela Re:Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Lubomír Čevela 15. 07. 2008, 19:06:56
Odpovědět  Odkaz 
Ano, je to tak. Obě verze jsou k dispozici v amerických nebo australských e-shopech. Pokud mám přesné informace všichni čeští prodejci mají pouze 12GB verzi vybavenou Windows XP. Nejste sám, koho zajímá, kdy bude linuxová 20GB verze Eee 901 na českém trhu. Nikdo z prodejců, kterých jsem se dosud ptal, zatím neví.
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Ten co neodpovida na prispevky 16. 07. 2008, 12:40:34
Odpovědět  Odkaz 
LINUX SUX ... period
zaprodanec microshitu?
Vlasec 17. 07. 2008, 17:04:28
Odpovědět  Odkaz 
Zrovna eeebuntu je pokud vím nakonfigurované přesně na potřeby očekávaného uživatele EEE PC a je dost intuitivní, člověk se s tím naučí rychleji než s Windows.

Jenže když si takový omezenec jako ty sedne k počítači a nechová se to přesně jako tvůj oblíbený OS (ať už widle nebo MacOs), tak si myslíš, že je horší. A nevzpomínáš, že kdysi dávno ses musel učit zacházet s Windows.
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
jannovk 24. 07. 2008, 12:39:35
Odpovědět  Odkaz 
Zdravim, jen pisi, jestli nekdo ma zpravy o tom, kdy by mel 901 s linuxem prijit na nas trh? dostal jsem odpoved z obchodu asus.as ze se snad ani nebude prodavat. Slysel nekdo neco podobneho?
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
mmmm 24. 07. 2008, 19:41:14
Odpovědět  Odkaz 
Moja skusenost s politikou predaja eee-pc.sk je velmi negativna, pretoze nakupili iba xp verzie. Dlho cakajuci clovek na 901 to uz vzda, kedze na SK, mozno aj CZ trhu inu moznost nema a kupi xp verziu. Tymto sposobom nema na vyber a podporuje priamo ms a predaj xp. Na zelanie vam nainstaluju za priplatok linux, ale stale si zaplatite aj tu ms licenciu + za linux, a to vas nato ani neupozornia. Tolko k moznosti si vybrat na nasom trhu. Dakujem eee-pc.sk.
Re:Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
lump 4. 12. 2008, 09:13:08
Odpovědět  Odkaz 
jednej veci vôbec nerozumiem... ako niekto dokáže vôbec deliť Hardware na XP a linux verzie. A čo ak chcem len HW a žiadny software? Čo majú zmluvu s MS, ktorý chce rozšíriť legálne windows v Európe? Ešte je smutné, že Eee vlastne nemá konkurenciu :-(
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Lubomír Čevela 28. 07. 2008, 14:05:32
Odpovědět  Odkaz 
Připojuji informaci o možnosti upgrade na 32BG nebo 64 GB SSD od společnosti Buffalo. Viz. http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=8630&Itemid=36 .
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Jan Vejbor 6. 08. 2008, 11:06:34
Odpovědět  Odkaz 
Dobrý den,

předem díky autorovi za podnětný článek/recenzi. Chtěl bych se zeptat, jestli netušíte, zda-li Linuxová verze oplývá opravdovou celkovou fyzickou kapacitou 20 GB nebo se opět jedná o kompresi?
Jinak podle vyjádření českého Asusu zřejmě česká linuxová verze 901 nebude. Škoda. Není ale problém si ji obědnat např. přes Ebay a za ještě lepší cenu. Horší to bude v případě potřeby řešit záruku. Každopádně o tom uvažuji. A na závěr podotýkám, že je škoda, že model 1000 má standartní HDD :(
Re:Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
michal29a 14. 08. 2008, 22:11:43
Odpovědět  Odkaz 
dobry den,
tak podle mne se nejedna ani o kompresi ale ve skutecnosti je to jenom prepsani udaje o velikosti oddilu (viz. problemy pri dosazeni 8GB na disku > nejde zapisovat, winxp prepnou disk do pio modu a hlasi chybu)... verze s linuxem ma opravdu 20GB. jde o to ze na desce je na pevno 4GB flash a ve slotu je bud 8GB (win) nebo 16GB (linux) flash pamet....
jinak k tomu modelu 1000 (myslim ze ma byt i verze s SSD), zajimava je podle mne moznost HDD nahradit SSD modulem pro ATA/SATA(nevim co tam je) takove kapacity jakou si zvolite (snad max. 64GB)
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
estevez 8. 08. 2008, 11:35:15
Odpovědět  Odkaz 
"Jinak podle vyjádření českého Asusu zřejmě česká linuxová verze 901 nebude." nějaký odkaz na toto vyjádření? taky na to čekám a nákup v cizině je až krají řešení.
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
maSque 1. 12. 2008, 15:40:03
Odpovědět  Odkaz 
Sam asus se vyjadril ze u notebooku eee chce delat ruzne kombinace takze verze 1000 s SSD se urcite dockame..Me spise vadi ze 901 nebo se ne a ne ukazat s linuxama..ale vzhledem k tomu ze bych chtel anglickou klavesnici tak premyslim o koupi ze zahranici..nebudu platit microshitu zato abych dostal hardware s kterym by nemeli mit ani nic spolecneho..
Lubomír Čevela Re:Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Lubomír Čevela 2. 12. 2008, 09:24:03
Odpovědět  Odkaz 
Linuxový Eee 901 už je na trhu. Zkuste www.zbozi.cz a do hledání zadat eee 901 linux. Co dodat? Už bylo na čase.
Divný
kgsws 7. 12. 2008, 18:30:59
Odpovědět  Odkaz 
Nějak se mě to nezdá, ty údaje co tam píší, a i ty obchody co to nabízí, všechny sou si podobný, některý dokonce mají stejné prodavače.
Například katalogové číslo je všude 900A, což je úplně jiná verze, a velikost disku údajně 16GB, přitom má být 20GB.
Lubomír Čevela Re:Divný
Lubomír Čevela 8. 12. 2008, 13:37:44
Odpovědět  Odkaz 
Prošel jsem několik nabídek a můžu říci, že máte pravdu. Někteří prodejci nedokáží nebo nechtějí rozpoznat rozdíl mezi Eee 900A a lépe vybaveným Eee 901. Pozor při nákupu.
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
kruťas 14. 01. 2009, 00:58:14
Odpovědět  Odkaz 
je to tak... linux a asus nikdy
Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Ales 24. 01. 2009, 21:43:44
Odpovědět  Odkaz 
Tak dufam ze uz 36 GB nieje komprimovane :)

http://www.eee-pc.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=164&Itemid=32
Lubomír Čevela Re:Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Lubomír Čevela 25. 01. 2009, 23:06:00
Odpovědět  Odkaz 
Zajímavá verze devětsetjedničky. Na stránkách českého ani slovenského ASUSu není ani zmínka o 36GB modelu Eee 901. Vzhledem k tomu, že tento prodejce už měl jednou problém s udávanou velikostí SSD úložiště, informujte se před případnou koupí přímo u něj. Zeptejte se například, zda je možné na použité SSD úložiště uložit 34GB fotografií ve formátu JPG. Dva gigabajty jsou rezerva na přepočty objemů dat.
Re:Jak jsem (ne)koupil ASUS Eee 901
Martin Kiklhorn 8. 02. 2009, 22:02:57
Odpovědět  Odkaz 
V detailech http://www.eee-pc.sk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage_new&product_id=231&category_id=27&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=46

je psáno "Najrýchlejší 9" notebook s nárazuvzdorným SSD diskom s úložnou kapacitou až 36GB"

Důležité je slůvko "až" - velmi typický příklad reklamštiny
stejně jako v tabulce technických parametrů má za údajem o kapacitě uvedeno "36GB (Genuine Windows® XP Home) "
Můj odhad je že se jedná o 20GB verzi s kompresí.

Nechcete třeba tento netbook s až 1TB SSD úložištěm?
Vezmu 20GB SSD, vytvořím na něm sparse file o velikosti TB a budu to prodávat s tím že tady máte disk, je už na něm nahrám 1TB soubor a ještě máte 20GB volných. Nebo 36:D

ještě čekám že začnou u výdrže namísto výdrž 4.2 ~ 8 hodín (Genuine Windows® XP Home) uvádět hodnodu 4.2 ~ 700 hodin
s tím že to klidně oněch 700 hodin vydrží pokud se nebude zapínat.

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss