přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Oracle a Sun - jak dál?

Oracle a Sun - jak dál?

Zní to jako aprílový žert. Softwarová firma kupuje velkou hardwarovou firmu, která vydělávala také na službách okolo open-source softwaru. Nebo nevydělávala? Nejsem finanční analytik, zaměřím se spíše na to, jak by to mohlo být s produktovým portfoliem Sunu.


reklama

Hardware

Akvizicí Sunu Oracle dostane široké portfolio nabídky hardwaru. Sun dodává na trh servery s procesory AMD, Intel a také vlastní technologií UltraSparc. Ani diskové pole a páskové mechaniky nezústávají stranou a dá se očekávat, že se brzy objeví také pracovní stanice, monitory a myši s logem firmy Oracle. Otázka je – bude chtít softwarový gigant pokračovat ve vývoji a prodeji hardwaru? Zřejmě ano, protože Oracle již nyní označuje operační systém Solaris za klíčový, a tento systém byl vždy předurčen pro architekturu Sparc – Intel byl jaksi „vedlejší produkt“. Abych byl úplný, může se také stát, že Oracle hardwarovou divizi prodá, nebo se jí zbaví jinak. Nemyslím, že by to bylo pravděpodobné.

Oracle se dostává k technologii OpenSPARC T1 a T2 – tedy snaze o otevřený vývoj hardwarové platformy. Jaká bude její cesta? Netroufám si tvrdit.

Software

Asi největším úlovkem na poli softwaru bude zřejmě (pro Oracle) zbrusu nový Solaris 10 a jeho open-source varianta OpenSolaris. Do portfolia firmy Oracle perfektně zapadá hned vedle Oracle Linuxu (jedná se o odnož Red Hat Enterprise Linuxu). Licenční politika u Oracle Linuxu je jednoduchá a podobná praktikám amerického Red Hatu – produkt si můžete stáhnout, ale aktualizace a podporu musíte platit.

Oracle Linux se stane vhodným systémem pro menší nasazení, ať už u velmi malých firem (bez podpory), či větších korporací pro nekritické systémy. Solaris 10 bude zřejmě zařazen vedle Oracle Linuxu jako špičkové řešení pro enterprise sféru a bude patrně bundlován se serverovými systémy. Mezi enterprise zákazníky je tento operační systém zaveden a oblíben, velmi často je nasazován na kritické uzly informačních systémů (messagingové páteřní sítě, databázové servery či menší výpočetní datacentra).

Druhým největším úlovkem na poli softwaru je platforma Java. Jedná se o komplexní balík knihoven, vývojových nástrojů, dokumentace a obrovskou uživatelskou základnou především z řad obchodních firem, kterou hojně využívá a na kterou vsadil i Oracle. Spoustu podpůrných nástrojů a softwarových produktů Oracle postavil na této technologii, je členem konzorcií zodpovědných za vývoj klíčových knihoven a programových nástrojů.

Zajímavé bude sledovat, jakým směrem bude uveden vývoj programovacího prostředí Netbeans. Firma Oracle utratila nejeden milion dolarů za vývoj prostředí JDeveloper, což je produkt postavený na technologiích firmy Borland (JBuilder). Oracle nabízí několik řešení v JDeveloperu včetně komponent pro návrh a implementaci databází, tlustých a tenkých klientů a technologii J2EE. Většina řešení je postaveno okolo proprietárních knihoven firmy Oracle, některé jsou ovšem také open-source. Netbeans nabízí velmi podobné řešení, často ale založené na jiných (open-source) knihovnách.

Firma Oracle získala nedávnou akvizicí firmy BEA špičkové běhové prostředí na Javu (BEA JRockit – nyní Oracle JRockit). Situace může být podobná, jako u operačních systémů Oracle Linux a Solaris – technologie mohou být nabízeny paralelně. Nutno podotknout, že produkt JRockit je optimalizován na provoz javových serverů a příliš se nehodí pro desktop, takže je to technologie spíše doplňující než nahrazující.

Na Javě je postaveno obrovské množství produktů Sunu z oblasti enterprise sféry a middlewaru: GlassFish Enterprise Server, Enterprise Service Bus (ESB), Message Queue, BPM, BAM, B2B produkty a další adaptéry. Mnoho produktů bylo open-source a nejedna firma nabízela na těchto řešeních postavené produkty. Zde Sun přímo konkuroval firmě Oracle, která v této oblasti nabízí také mnoho svých produktů: Oracle WebLogic Suite, Tuxedo, Soa Suite, BPM Suite, DIS či UCM.

Poznámka: V oblasti middlewaru je mnoho produktů, nemohl jsem zajít v analýze příliš hluboko z časových důvodů.

Produktů firmy Oracle je tolik, že se to nedá ani vyjmenovat a pěknou řádku (desítky) společnost získala akvizicí jiných firem (namátkou Siebel, JD Edwards, Tangosol, Stellent, Sleepycat, PeopleSoft či zmíněná BEA). Situace je zatím nepřehledná, ale jedno je jisté. Mnoho produktů Sunu v této oblasti zanikne, bylo by zbytečné dodávat na trh naprosto shodná řešení. Dá se očekávat, že migrace bude postupná – stávajícím zákazníkům bude umožněn plynulý přechod na produkty firmy Oracle. Jiné zřejmě přežijí, například ty v oblasti identity managementu, ukládání dat či webových/proxy služeb.

Dalším tučným tématem je databáze – Sun má v portfoliu hned dvě hlavní: MySQL a JavaDB. Začnu tou méně známou – relační balík JavaDB je postaven na technologii Apache Derby, kterou věnovala komunitě firma IBM (jaká ironie). Ačkoli je to mladá technologie (resp. není tak dlouho dostupná jako open source), v Java světě se jedná o zavedenou věc také proto, že je distribuována spolu s Javou. Troufám si tvrdit, že Oracle tento produkt uspí, projekt si bude dál žít svým životem pod jménem Apache Derby a distribuován s Javou už nebude.

MySQL. K tomu má nejeden blogger co říci, a já nesmím zústat pozadu.

Produkt Oracle Database je zcela a naprosto zásadním a klíčovým pro celý Oracle, v podstatě se kolem něj točí celý business tohoto monstra a dalo by se říci, že firmu katapultoval na vrchol. Kdo měl tu možnost čichnout si alespoň trochu do podnikové sféry, asi mi dá za pravdu, že MySQL není (a zřejmě ani už nebude) přímým konkurentem Oracle Database. Proto si myslím, že produkt jako takový bude žít dál a Oracle jej bude dodávat na trh ve stávajícím (nebo podobném) licencování podobně, jako nabízí jiné databáze získané akvizicí (např. Sleepycat Berekeley DB – nutno podotknout, že nejde o relační databázi).

Proč tak soudím? Inu to proto, že MySQL nikdy pozice Oracle Database neohrožovala. Ve své pozici je Oracle Database tak zavedená platforma, že se o tom nedá ani diskutovat. Zákazníci z podnikové sféry prostě na jiné databáze než Oracle, DB2 nebo snad ještě MS SQL neslyší. MySQL se prosazuje hlavně v nekritických nebo velmi specifických oblastech, kdežto Oracle Database je mocným nástrojem pro všestranné ukládání dat se špičkovou (zřejmě nejrozsáhlejší) podporou po celém světě.

Společnost Oracle se již nějaký ten pátek také zajímá o technologii PHP a podporuje komunitu dodávkou modulů, tutoriálů i softwarových balíčků. Dnes už firmy dodávají špičková řešení postavená na technologii PHP a databázi Oracle s plnou podporou této společnosti, v některých případech dokonce na úrovni partnerství. Například v oboru telekomunikací, kam trošku vidím, se spojení PHP+Oracle aktivně používá v ostrém provozu.

Dá se očekávat další investice Oracle v této oblasti, dokonce bych si dovolil předpovídat, že by se Oracle mohl začít zajímat o firmu Zend, která stojí za vývojem platformy PHP. Už dnes jsou tyto dvě firmy v úzkém partnerství (společně dodávají na trh produkt Zend Server). Oracle by tak mohl pokrýt velký trh – nasazení malých a středně velkých webových aplikací – za pomoci technologií PHP a MySQL. A byl by to trh obrovský, kde by se mohl Oracle snažit nabízet pozdější ugrade na technologie PHP a Oracle Database, případně v kombinaci s Javou.

Oblast virtualizace je dalším plusem, který Oracle akvizicí Sunu získává. Doplní tak svůj produkt Oracle VM (postavený na technologii Xen) o vyspělý produkt Sun xVM známý též jako VirtualBox. Rodina nástrojů VirtualBox nabízí řešení jak pro desktop, tak pro servery a datacentra (Sun xVM Ops). Nedá se očekávat, že by tyto produkty akvizicí utrpěly, mají špičkovou podporu OS Solaris a Oracle má příležitost nabídnout ucelené řešení v oblasti virtualizace Solarisu podobně, jak je tomu u Oracle Linuxu.

Mobilní oblast, to je část trhu, do které podle mého názoru Oracle vůbec necílil. Spolu se Sunem Oracle získává nezanedbatelný trh v oblasti mobilní Javy. Dnes má J2ME v mobilu snad každý a firma Sun měla svést souboj se společností Google a platformou Android, pro kterou velký bratr vyvinul v podstatě „klon Javy“ (DalvikVM). To proto, aby nemusel Sunu platit licence za každé zařízení, které se s Androidem dodá na trh. Součástí mobilního světa Javy jsou také domácí zařízení (set-top-boxy, televize) a JavaCard – jazyk Java na čipových kartách. Možná právě na vaší elektronické kartě nebo v televizi běží „mikrojava“ a ani o tom nevíte. Od Sunu, vlastně už od firmy Oracle.

Na mobilní Javu firma Sun hodně sázela a v poslední době investovala mnoho úsilí také do technologie JavaFX a JavaFX Mobile (ještě horká novinka). Jaké budou další tahy firmy Oracle v této oblasti je těžké předpovídat. Může si jej ponechat (z licencí na J2ME teče nejedna korunka), nebo jej třeba i prodat (což je daleko méně pravděpodobné).

V jednom článku se nedá srovnat portfolio dvou obrovských softwarových společností. Že jsem na něco zapomněl? To je pochopitelné. Čekejte mnoho dalších článků, analýz a předpovědí na toto téma. Vždyť včera a dnes se jich vyrojilo tisíce. Na jeden produkt ale nemohu zapomenout: OpenOffice.org.

Myslím si, že s takovým trumfem v rukávu, jako je OpenOffice.org se společnost Oracle nemusí bát o vstup na trh, o který se zatím nezajímala. Trh s operačními systémy a desktopy uživatelů. Technologií na to má dost.

Nahoru

(Jako ve škole)
Průměr: 1,00 | Hodnotilo: 1
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Oracle a Sun - jak dál?
Milhouse 21. 04. 2009, 11:51:21
Odpovědět  Odkaz 
Moc hezky naspané. Normální smrtelník nemá ani páru, co takové firmy jako Oracle představují. Snad to nebude na škodu OSS...
Jiří Eischmann Oracle a Sun - jak dál?
Jiří Eischmann 21. 04. 2009, 12:15:41
Odpovědět  Odkaz 
S tím Solarisem bych to neviděl tak růžově, respektive komerční Solaris zůstane, protože je hodně výnosný byznys, tak proč se ho zbavovat, ale OpenSolaris? Sun se z něho snažil udělat druhý Linux, proč by v tom měl Oracle pokračovat? Spíš si myslím, že věci jako ZFS nebo DTrace uvolní pod takovou licencí, aby se to mohlo implementovat do jádra Linuxu, a to bude pravděpodobně konec OpenSolarisu.
Na desktop Oracle nepůjde určitě, proč by měl? Microsoft tam má sakra silnou pozici, každé získané procento trhu by znamenalo neuvěřitelné investice a přitom by dostali jen pár dolarů za OEM licenci. Oracle je silný v oblastech, kde od jednoho zákazníka dostane klidně tisíce dolarů. Do desktopu nechce jít pořádně Novell a Red Hat, Oracle do něj nepůjde tím tuplem. Možná udělá nějaké enterprise desktopové distro (de facto už ho má), aby doplnil portfolio jako to udělali Red Hat a Novell, ale tím to hasne. Proto se bojím, že OpenOffice.org buď utlumí nebo prodá. Druhá možnost by nebyla tak špatná.
Jirka Vrba Oracle a Sun - jak dál?
baf 21. 04. 2009, 17:17:56
Odpovědět  Odkaz 
Pripada mi to jako slepenec, ktery nemuze fungovat. Produkty na sebe nenavazuji a netvori nic uceleneho.

MySQL neni konkurence pro Oracle, ale jeho rozvoji to prospivat nebude. Skoda.
Re:Oracle a Sun - jak dál?
lzap 21. 04. 2009, 18:30:27
Odpovědět  Odkaz 
Co ti pripada jako slepenec? Produkty Sunu, nebo to, co by z toho udelalo (v mem pojeti) Oracle?

Podivej se na stranky firmy Oracle uz dneska a uvidis neuveritelny slepenec, ktery Oracle sestavil zhruba tak 30 akvizicema. Maji tam nektere produkty i trojmo! Uplne stejna reseni na jedno a to same. Take samotni zamestnanci se v tom nekdy uplne neorientuji, na skoleni od BEA (uz to probihalo na Oraclu) sam lektor presne jeste nedokazal rici (po pul roce), ktery z produktu se "zahodi" a ktery "zustane".

Takze slepenec uz je to dneska. Jakz takz funguje ;-)

MySQL neni konkurence pro Oracle Database -> Nevidim duvod, proc by mu cokoli nemelo prospivat -> Oracle jej muze vyvijet jako dalsi produkt. Proc by jinak vyvijel BerekeleyDB? Ferove ho nabizi jako obchodni reseni.

MySQL je jen nastroj. Oracle Database je jen nastroj. Pilka na zelezo je nastroj. Motorova pila je take nastroj. Kdyz jsou vsechny od jedne firmy, je to ok. (Horsi to uz je, kdyz nekdo zacne rezat zeleznou trubku motorovou pilou :-)
Jirka Vrba Re:Re:Oracle a Sun - jak dál?
baf 22. 04. 2009, 09:54:29
Odpovědět  Odkaz 
Pred mnoha lety microsoft vzal textovy editor a tabulkovy kalkulator a udel z nich jeden balik. Melo to nejakou vizi a fungovalo to. Naprosto oddelene produkty se podarilo integrovat a dnes nikdo nepremysli nad tim, ze by to mohlo byt jinak.

Google to dela podobne a take mu to funguje.

To co ale dava nyni dohromady Oracle mi s trochou nadsazky pripada jako dort od pejska a kocicky.
Jiří Eischmann Re:Re:Re:Oracle a Sun - jak dál?
Jiří Eischmann 22. 04. 2009, 11:33:49
Odpovědět  Odkaz 
Jen taková technická: tu vizi o kancelářském balíku samozřejmě nevymyslel Microsoft. Před ním to byl minimálně Lotus. Ale povedlo se mu to, co i u jiných produktů - ostatní marketingově převálcovat. Ještě dnes mám v živé paměti, jak k otci do firmy přišel dodavatel software s tím, ať si nekupuje Lotus SmartSuite, ale doslova ho ukecával, aby koupil MS Office, to byl asi jediný důvod, proč to otec nakonec koupil, protože se nám tenkrát líp dělalo s Ami Pro a 1-2-3 než s Wordem a Excelem.
Jirka Vrba Re:Re:Re:Re:Oracle a Sun - jak dál?
baf 22. 04. 2009, 17:12:32
Odpovědět  Odkaz 
AmiPro bylo skvele, ale to byl pouze textovy editor. Lotus to koupil pozdeji a pokud se nepletu, tak Microsoft uz v te dobe mel kancelarsky balik. S Wordem 2 jsem pracoval a oproti AmiPro to bylo slabe, ale uz to bylo integrovane s excelem.
Re:Re:Re:Oracle a Sun - jak dál?
lzap 22. 04. 2009, 13:29:02
Odpovědět  Odkaz 
Souhlasim s tim, ze je to slepenec. Ovsem uz nesouhlasim se srovnavanim Microsoftu a Oracle. Tolik produktu, jako dodava na trh Oracle, nedodava nikdo jiny snad s vyjimkou firmy IBM. Predstavovat si, ze by vsechny produkty integrovaly jako MS Office je nedosazitelny sen.
Jirka Vrba Re:Re:Re:Re:Oracle a Sun - jak dál?
baf 22. 04. 2009, 17:14:08
Odpovědět  Odkaz 
no podivej se kolik produktu microsoft ma. Neni toho malo.
Ucelena rada produktu byla jednim z duvodu proc uspel.
Re:Re:Re:Re:Re:Oracle a Sun - jak dál?
lzap 23. 04. 2009, 22:30:13
Odpovědět  Odkaz 
Do MS moc nedelam, ale pocet produktu Oraclu odhaduju (bez tech ziskanych akvizici) na 500+. Ty co se opravdu prodavaji, nepocitaje nove verze.

Prodkty MS jsou shrnute na jedne strance Wikipedie - kdyz to prezenu je jich stovka.
Oracle a Sun - jak dál?
upresneni 22. 04. 2009, 09:17:17
Odpovědět  Odkaz 
Par upresneni:

Zbusu novy Solaris 10 - Solaris 10 je tu cca od roku 2004 a chyli se ke konci sveho zivotniho cyklu (proto existuje OpenSolaris vznikly z puvodni vyvojove verze Solarisu 11 a do Solarisu 10 jdou prevazne jen fixy. (kupodivu i nove vlastnosti, ale to diky tomu, ze porad neexistuje dustojny nastupce; navic jen formou updatu - neco jako servicepack)

Virtualizace v podani Sunu ma tri casti: xVM server = XEN Dom0 na kernelu OpenSolarisu (neexistuje verze pro Solaris 10) + webovy interface; xVM VirtualBox = koupeny desktopovy nasatroj od Innoteku, vlastnostma plusminus srovnatelny s VMWare Workstation; LDoms = specialni virtualizace pouze pro nejnovejsi multijadrove OpenSPARCy (T1, T2 a novejsi). Cili je tu castecny prekryv (XEN), kde prezije jen jeden nastroj a cast, kterou Oracle doted nepokryval. Budoucnost LDoms je zivotne zavisla na tom, jestli si Oracle ponecha HW divizi, specialne SPARC. xVM Ops center je jen deployment/management nastroj, ktery pres libvirt komunikuje s jednotlivymi instancemi. Teoreticky by nemel zaviset na konkretni technologii virtualizace a v tehle oblasti neni zatim zadny zavedeny nastroj, takze muze mit perspektivu - jakmile se vyvoj zastabilizuje a najde sirsi nasazeni u zakazniku.
Že MySQL nekonkuruje Oracle? Ne tak docela
hlavac 22. 04. 2009, 12:02:18
Odpovědět  Odkaz 
Samotná klasická MySQL je oproti Oracle bez diskuze méněcenná, ale je tady ještě MySQL MAX (původně SapDB) která na Oracle už tak trochu měla - pokud jde o výkon a concurrency. SapDB měl velké nedostatky v oblasti podpory kódování znaků a kompozitních klíčů a debilní query optimizer, ale v principu byl ve stejné lize jako Oracle! TO bude první věc kterou Oracle zabije :)
Re:Že MySQL nekonkuruje Oracle? Ne tak docela
lzap 22. 04. 2009, 13:30:59
Odpovědět  Odkaz 
Bez premysleni bych to udelal taky, kdybych mel tu moznost :-)
"nekritické nasazení"
mmm 22. 04. 2009, 13:38:50
Odpovědět  Odkaz 
Autor trochu zaspal dobu.
Vím o několika nasazeních RedHat Enterprise Serveru spolu s databází Oracle a rozhodně nejde o nekritické nasazení!
Linux od Oraclu je úplně to samé, takže není důvod jej používat jen na něčem tzv. "na hraní".
Spíš už pozoruji tendence vnímat Solaris jako něco v dohledné době na vymření. Oracle jej jistě bude ještě dlouho podporovat - uživatelská základna na serverech je poměrně velká, ale troufám si věštit, že v horizontu 5 let začne význam Solarisu upadat a stane se z něj spíše specialita než masový serverový OS.
Vlastimil Ott Re:
Vlastimil Ott 22. 04. 2009, 14:26:47
Odpovědět  Odkaz 
"Autor trochu zaspal dobu."

Jasně, to je fakt dobrá poznámka od někoho, kdo se nepodepíše a dělá chytrého. I kdyby se lzap netrefil, pořád to má větší hodnotu než takové řeči "insidera, který prostě musí být děsně tajemný". Blablabla.
Lukáš Zapletal Re:
zapletal 22. 04. 2009, 16:16:48
Odpovědět  Odkaz 
Špatně jste mne pochopil - nekritické nasazení mířilo na MySQL, nikoliv na kombinaci RHEL+Oracle. To se používá velmi často, i když ze své zkušenosti z telca vím, že například na produkci zákazník preferuje Solaris+Oracle, ale na testovací protředí už klidně může být RHEL+Oracle.

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Lukáš Zapletal

Lukáš Zapletal

Senior Software Engineer @ Red Hat


  • Distribuce: Fedora
  • Hodnocení autora: ***

| blog



Public Relations

QNAP uvedl novou modelovou řadu NAS TVS-x82T

Společnost QNAP uvedla na trh novou modelovou řadu NAS TVS-x82T, kterou tvoří tři různé modely (TVS-1282T, TVS-882T a TVS-682T). Nová řada je založena na vícejádrových procesorech Intel Core aktuální generace se 14nm výrobním procesem. Díky nim mohou nové NASy nabídnout dostatek výkonu i pro aplikace náročné na CPU.

Pokračování ...


CIO Agenda 2016