přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?

Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?

...když na nich chceme používat Linux?


reklama

Vybrali jste si notebook, je výkonný, má dost paměti, velký disk, nepronese se, celkově se vám líbí a ani cena není odrazující. ale najednou zjistíte, že právě v ceně se jako v kukaččím hnízdě může skrývat jedno nepěkné a zapáchající vejce: cena za licenci Windows.

Řeknete si tohle? "No a, tak ty Windows smažu, stejně si tam dám svou distribuci. A těch pár stovek až tisíc oželím." Asi ne. Zřejmě budete očekávat, že si prostě vyberete stejný notebook bez operačního systému nebo dokonce s nainstalovaným linuxovým systémem. a to je právě věc, která může být pořádným ořechem.

Takové notebooky se bohužel prodávají v o mnoho menším množství než stroje s Windows - čest výjimkám.

Kamil Páral, překladatel a aktivní uživatel Ubuntu, si koupil notebook a po spuštění si v licenci přečetl, že operační systém, který se chystá instalovat, nemusí používat, pokud nesouhlasí s uvedenými podmínkami. Může je odmítnout a kontaktovat výrobce notebooku, který připravil systém k instalaci, s požadavkem na vrácení peněz. Samozřejmě by pak data musel z disku odstranit a systém nepoužívat.

Protože chtěl jistě použít Ubuntu, systém Windows neinstaloval, podmínky odmítl a kontaktoval výrobce se svým požadavkem. Rozběhla se složitá mašinérie, ze které vyplývá, že zatímco jinde ve světě je podobný proces formální záležitostí, u nás je vrácení peněz za zboží/službu, kterou jsme si nemohli vybrat, záležitostí pro silné nervy.

Článek popisující celou situaci najdete na blogu Kamila Párala.

Kupujete si počítače s Windows, když je nechcete používat? Jak se bráníte? Držíte ústa a krok? Necháte si to líbit? Nebo je to podle vás v pořádku? Odpovídejte v naší anketě v pravém sloupci webu.

Nahoru

(Jako ve škole)
Průměr: 1,00 | Hodnotilo: 3
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Jirka Vrba Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
baf 12. 08. 2008, 18:54:35
Odpovědět  Odkaz 
no dobrá úvaha. Zrovna hledám EEE 901 s linuxem a nic moc. Takže myslíš, že je možné koupit s XPH a pak si nechat vrátit peníze?
Vlastimil Ott Re:Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
Vlastimil Ott 12. 08. 2008, 20:51:20
Odpovědět  Odkaz 
Ne. Kamil Páral koupil notebook, kde mu byla nabídnuta možnost nepřijmout podmínky _před_ instalací systému. Výrobce zřejmě nepočítal s tím, že by toho někdo využil, proto pak nevěděl, co s tím.

Když si koupíš notebook s WXP a po zapnutí tam ten systém už bude v provozuschopném stavu, tak sis koupil systém s WXP a nic nenaděláš.
Ivan Bíbr Re:Re:Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
bibri 13. 08. 2008, 14:45:48
Odpovědět  Odkaz 
Nejde o provozuschopny stav ani o XP. Jde o to, ze spravne provedena OEM instalace Windows ti VZDY nabidne souhlas s licenci - je jedno, jaka je to verze. Ty pak ty podminky prijmout nemusis.
Jiří Eischmann Re:Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
Jiří Eischmann 18. 08. 2008, 16:11:01
Odpovědět  Odkaz 
Zajimave, tady v USA je naopak spis problem sehnat Eee s Windows. Abych pravdu rekl, jeste jsem na nej nenarazil a to jsem si jedno Eee kupoval. Jinak tady ma treba Dell program na vraceni penez za Windows, pokud je zakaznik nechce. Jednou jsem o tom cetl clanek a taky to byla trnita cesta.
Martin Šín Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
Martin Šín 12. 08. 2008, 19:46:27
Odpovědět  Odkaz 
Nj, jenže ono podle mě záleží právě na tom, jak tento produkt prodejce (výrobce) prezentuje. Pokud se mě MS Windows při instalaci zeptá, zda souhlasím s licencí a zároveň mi nabídne co dělat v situaci kdy s ní nesouhlasím, pak je situace (selským rozumem) jasná.

Pokud je ale operační systém předinstalován a to tak, že se mi po zapnutí notebooku objeví Windows, pak není asi co řešit a tento produkt bych nazval jako HW jehož součástí je dodávaný SW... (To je jako s repasovaným počítačem IBM, na kterém je nalepené licenční číslo a tak si kupuju zařízení jehož součástí je OS Windows.)

Osobně se pak HW s předinstalovaným OS vyhýbám a dál to neřeším. Myslím, že na našem trhu existuje řada počítačů a notebooků, které jsou "bez OS" a tak výběr tu je. To mně spíš vadí proč mám při nákupu médií, mechanik a disků platit tzv. "autorský poplatek".
Svatopluk Vít Re:Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
svatas 13. 08. 2008, 21:52:38
Odpovědět  Odkaz 
No to je právě ta neznalost lidí, kteří kupují notebook s předinstalovaným OS.

Žádný notebook nesmí být prodán tak, aniž by se uživatele nezeptal na ty podmínky tj. vždy tam musí proběhnout souhlasení s podmínkami. Pokud spustím notebook a naběhnou Windowsy, je to špatně a s notebookem zjevně někdo manipuloval přede mnou. A na to si musím dát pozor (tj. ten někdo odklepnul tyto podmínky a spustil instalaci). Dělají to tak všichni výrobci notebooků.

Standardní způsob (a jediný správný) je ten, že po spuštění se vždy musí objevit nějaký dialog, který mne s podmínkami seznámí a umožní mi s nimi nesouhlasit.
Martin Šín Re:Re:Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
Martin Šín 14. 08. 2008, 10:16:46
Odpovědět  Odkaz 
Nj, jenže co má chudák člověk dělat právě v tomto případě? Obrátit se na výrobce, že má chybně předinstalovaný operační systém, protože se mu neobjevila možnost odsouhlasit licenci? Další věcí pak je, jak to má vědět...

Podle mě, pokud si člověk koupí třeba ntbka s OS MS Windows, tak pokud se mu tato možnost neobjeví (tedy možnost nesouhlasit s licencí), pak si vlastně koupil HW jehož součástí je operační systém Windows, který mu tam byl řekněme na tvrdo nainstalován a dál s tím nemůže nic dělat. Tady bych to přirovnal k prodeji mobilního telefonu, který má na tvrdo nastavené (nainstalované) nějaké blbosti od mobilního operátora. Vy si tam sice můžete nainstalovat něco jiného (zřejmě přijdete o záruku), ale mobil (či MDA) jste si koupili včetně tohoto systému, který je jeho součástí a vy jste si ho koupil s vědomím, že tam právě toto bude (ostatně na to výrobce/prodejce i upozorňuje). Takže asi nechápu ten rozdíl, no.. :-)
Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
Milhouse 13. 08. 2008, 11:05:49
Odpovědět  Odkaz 
V anketě mi chybí podobná možnost jako
"Nelíbí se mi to, vyberu si jiný model, ale bez Windows. Pokud není adekvátní HW za podobnou cenu, budu to řešit jinak."
Vlastimil Ott Re:Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
Vlastimil Ott 13. 08. 2008, 11:22:30
Odpovědět  Odkaz 
Moc dlouhé. :-( Je tam jen první část - vyberu si jiný model (se skřípěním zubů).
Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
steve 21. 08. 2008, 07:04:08
Odpovědět  Odkaz 
Spravne by to malo byt tak, ze HW s predinstalovanym OS by sluzil len k tomu, aby kupujuci v kamennom obchode mal moznost odskusat spravne fungovanie HW. Az nasledne povedat, ci chce stroj s OS /nech sa paci, vyberte si, vieme ponuknut .../. Pri nakupe na dobierku ap. po asi 24 hod. odskusani by mala nasledovat otazka "Suhlasite, nesuhlasite s lic.podmienkami?" Teda, podla mna. Snad raz kazdy bude ponukat HW s moznostou vyberu OS.
Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
cechi 22. 08. 2008, 12:24:21
Odpovědět  Odkaz 
Udělejte svobodnou manifestaci přímo v obchodě - rozdělejte krabici, vyhoďte recovery disky, strhněte licenční štítek z ntb (pokud můžete, spálit na místě), odstraňte nálepky a odejděte s očima všech kupujících v zádech :-)
s sebou si vezměte nálepku s tučňákem a umístěte jí na místo čtyřbarevné obludy. nějaké tričko s nápisem Free tibet není na škodu!
Já jsem vybíral ntb bez systému a pak jsem slevil na parametrech. Mám HP 6720s s rozšířenou 2gb ramkou, cena 10k a skvělá kompatibilita s linuxem!!
Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
jenda 24. 08. 2008, 16:32:13
Odpovědět  Odkaz 
Potřeboval jsem nutně a rychle notebook.
Bohužel jsem nenašel odpovídající bez OS.
Chvíli jsem to řešil přes internet, ale protože situace byla naléhavá, tak jsem nakonec koupil s Windows Vista business (nebyla levnější varianta, chtěl jsem ušetřit).
Doma jsem okamžitě přeformátoval disk a nainstaloval Mandrivu.
Pouze mě mrzí, že jsem za sponzoroval MS a ten si udělal čárku za dalšího uživatele a tím se zkreslil skutečný stav uživatelů.
Taky jsem vlastně vyhodil peníze oknem, za které jsem si mohl koupit něco užitečného.
Bohužel jak jsem zjistil na fórech, tak je to častá volba.
Nyní zrovna píšu z uvedeného počítače.
Proč bychom měli kupovat notebooky s Windows?
DWD 11. 09. 2010, 13:41:13
Odpovědět  Odkaz 
V jednom obchodě mi dokonce řekli, že se notebooky, ani stolní počítače, bez Windows nesmí prodávat, protože by tím prý podporovali nelegální pouřízování software. To už je vrchol! Tvrdí, že každý, kdo si koupí počítač bez Windows, si tam potom nainstaluje kradený Windows. Zapomínají na to, že si někdo ten Windows chce koupit jinde, nebo už ho koupený má. A hlavně zapomínají na to, že Windows není jediný operační systém, existuje více operačních systémů. Zapomínají například na lidi, kteří používají Linux.

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Vlastimil Ott

Vlastimil Ott

Spolupracuji s obecně prospěšnou společností Liberix, školím LibreOffice, WordPress, rozumím open source.


  • Distribuce: Xubuntu, Linux Mint
  • Grafické prostředí: Xfce
  • Hodnocení autora: ***

| proč linux | blog



Public Relations

QNAP uvedl novou modelovou řadu NAS TVS-x82T

Společnost QNAP uvedla na trh novou modelovou řadu NAS TVS-x82T, kterou tvoří tři různé modely (TVS-1282T, TVS-882T a TVS-682T). Nová řada je založena na vícejádrových procesorech Intel Core aktuální generace se 14nm výrobním procesem. Díky nim mohou nové NASy nabídnout dostatek výkonu i pro aplikace náročné na CPU.

Pokračování ...


CIO Agenda 2016