přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office

Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office

srovnani_office.jpg

Úvahy o kvalitách kancelářských balíků a o jejich vhodnosti pro použití doma, ve firmách, v neziskových organizacích apod. patří v dnešní době k častým tématům diskusí. Tento článek přináší přehledné srovnání různých vlastností tří nejvýznamnějších kancelářských balíků, nejprve v celkovém pohledu, později i z hlediska jednotlivých obsažených programů.


Toto je první z trojice článků. Další díly očekávejte v prvních týdnech nového roku.

Historický vývoj kancelářských balíků

Kancelářské balíky, tedy sady složené z různých programů používaných v kanceláři (vždy je mezi nimi textový procesor a tabulkový procesor, dále často nástroj k tvorbě prezentací, program pro kancelářskou grafiku, jednoduchý databázový nástroj atd.), mají historii velmi dlouhou. Významněji se prosazovaly již v 80. letech 20. století, skutečný rozmach pak přišel v následující dekádě.

Tehdy existovala řada produktů, jejichž jména už často zmizela v propadlišti dějin. Jednalo se prakticky výhradně o proprietární, relativně drahé programy. Postupně se vyprofiloval jediný balík, který ty ostatní téměř převálcoval. Jedná se samozřejmě o balík Microsoft Office, který získal na přelomu tisíciletí téměř monopol na tuto softwarovou oblast.

LibreOffice Writer LibreOffice Writer

Teprve příchod balíku OpenOffice.org, vzniklého otevřením podstatné části kódu skomírajícího balíku StarOffice, konečně „rozčeřil stojaté vody“ a nabídl konkurenceschopnou možnost volby, a to zejména od své verze 2.0. Právě tento balík je spjat se vznikem formátu Open Document Format (ODF), prvním mezinárodně standardizovaným (ISO/IEC) formátem kancelářských dokumentů.

Rok 2010 znamenal další významnou událost v dějinách kancelářských balíků. Na základě nespokojenosti významné části vývojářské komunity OpenOffice.org s tím, jak k tomuto balíku firma Oracle (která se akvizicí Sun Microsystems dostala mimo jiné i k řízení vývoje tohoto balíku), ale i ke svobodnému softwaru obecně přistupuje, vznikla nová vývojová větev nesoucí název LibreOffice. Funkčně jsou si oba balíky zatím relativně blízké, nicméně v budoucnu se mohou výrazněji rozejít. Je to vidět už na tom, že u verze 3.3 oba balíky ještě v zásadě držely krok; verze 3.4 ale existuje u LibreOffice již delší dobu, zatímco OpenOffice.org je ještě stále u 3.3.

Co, jak a kde se srovnává

Následující srovnání má sloužit v první řadě jako vodítko pro ty, kdo stojí právě teď před rozhodnutím ohledně kancelářského balíku pro běžné použití. Proto se bude jednat o srovnání aktuálních verzí – LibreOffice 3.4, OpenOffice.org 3.3 a Microsoft Office 2010 Professional. Testovací platformou bude systém Microsoft Windows 7 Professional, 64bitová verze (což je nyní nejčastější systém pořizovaný na počítače do firem).

Licence, instalace, operační systémy

Některé položky v tabulce mají komentář/poznámku. Pokud podržíte kurzor myši na čísle poznámky, zobrazí se.

Licence, instalace, operační systémy

LibreOffice 3.4

OpenOffice.org 3.3

Microsoft Office 2010

Licence

svobodná (hlavně LGPL 1)

proprietární 2

Cena

zdarma 3

od cca 2000 Kč 4

Instalátor lze stáhnout

ano

Instalátor lze získat na médiu

ano 5

ano 6

Velikost instalátoru

189 MB 7

129 MB 8

900 MB

Podporované OS

Microsoft Windows (XP a novější), GNU/Linux, Mac OS X, neoficiálně další OS

Microsoft Windows (XP a novější), GNU/Linux, Mac OS X, *BSD, Solaris, některé další

Microsoft Windows (XP SP3 a novější), Mac OS X

Čeština a další jazyky

Čeština a další jazyky

LibreOffice 3.4

OpenOffice.org 3.3

Microsoft Office 2010

České prostředí

ano

Ostatní jazyky

v instalátoru

lze doinstalovat

samostatné instalátory 9, lze doinstalovat

Česká nápověda

lze doinstalovat (není nutné, umí pracovat s on-line verzí)

v instalátoru

České slovníky

lze doinstalovat 10

v instalátoru

OpenOffice.org Writer OpenOffice.org Writer

Paměťová náročnost

Paměťová náročnost

LibreOffice 3.4

OpenOffice.org 3.3

Microsoft Office 2010

Paměťová náročnost 11

(prázdný dokument v textovém procesoru)

76 MB

77 MB

39 MB

Paměťová náročnost 11

(3 textové dokumenty, 2 tabulkové dokumenty, 1 prezentace)

195 MB

209 MB

116 + 70 + 47 MB 12

Datové formáty

Datové formáty

LibreOffice 3.4

OpenOffice.org 3.3

Microsoft Office 2010

Možnost otevření dokumentu z libovolné aplikace 13

ano

ne

Export do PDF

ano 14

Export do PDF/A

ano, PDF/A-1a

ano, PDF/A-1 15

Import PDF

ano (do aplikace Draw)

ne

Podpora ODF

ODF 1.2 16

ODF 1.1, neúplná

Podpora OOXML

neúplná (většina pokryta)

neúplná (většina pokryta), jen čtení

ISO/IEC 29500 Strict (jen čtení), ISO/IEC 29500 Transitional

Podpora binárních formátů Microsoft Office 17

neúplná (většina pokryta)

ano

Možnost publikace/sdílení 18

web (v doplňcích: wiki, blogy, Google Docs, Zoho a další)

web, SharePoint, blogy 19

Microsoft Word Microsoft Word

Další vlastnosti a funkce

Další vlastnosti a funkce

LibreOffice 3.4

OpenOffice.org 3.3

Microsoft Office 2010

Makrojazyk

LibreOffice API (Basic, JavaScript, BeanShell, Python) 20

OpenOffice.org API (Basic, JavaScript, BeanShell, Python) 20

Visual Basic for Applications

Uživatelské rozhraní

klasické 21

ribbonové

Zamykání dokumentů

ano 22

Elektronické podepisování

ano

Doplňkové moduly

ano 23

ano

Možnost automatického obnovení po pádu

ano

Sledování změn

ano

V dalších dílech srovnáme jednotlivé komponenty kancelářských balíků a podíváme se na vhodnost balíků pro konkrétní nasazení.

Poděkování

Tento trojčlánek mohl vzniknout především díky finanční podpoře těchto dárců (řazeno chronologicky dle data zaslání daru):

  • Vojtěch Trefný

  • David Tatarčiak

  • Ubuntu ČR

  • Dalibor Hellebrant

  • Jan Feřtek

  • Věroslav Kaplan

  • Lukáš Grygera

  • David Hawiger

  • Lukáš Pokorný

  • rionka

  • Marek Mahut

  • Helena Polovinčáková

  • Jiří Konopáč

  • David Sulaiman

  • Pavel Hrnčíř

Děkujeme za podporu naší práce.

Poznámky

  1. Část kódu je i pod jinými (obecně permisivnějšími) svobodnými licencemi. Vzhledem k charakteru licence LGPL existují i modifikace balíků obsahující rovněž proprietární kód. zpět

  2. Balík je poskytován pod různými licencemi – krabicové, OEM, multilicence, licenční program SELECT pro školství atd. zpět

  3. Některé firmy poskytují placené modifikované balíky (kde je předmětem platby licence k přidanému proprietárnímu SW, případně doplňkové služby). zpět

  4. Cena se odvíjí od varianty balíku (různé programy v sadě), druhu licence a uživatele (nejlevnější je verze pro studenty a domácnosti za cca 2000 Kč při pořízení s novým počítačem; krabicová verze stojí od 2800 Kč, ale lze ji používat až na 3 počítačích). zpět

  5. Rozšiřování na médiích není omezeno. Některé obchody nabízejí CD/DVD s verzí pro Windows, instalační CD/DVD systému GNU/Linux běžně obsahují instalační balíčky LibreOffice nebo OpenOffice.org. zpět

  6. Krabicové verze, lze také objednat samostatně (za poplatek). zpět

  7. Multijazyčná verze (včetně češtiny), neobsahuje nápovědu v češtině (dalších 9 MB). zpět

  8. Český instalátor včetně nápovědy. zpět

  9. Jednotlivé jazykové verze jsou poskytovány (a licencovány) samostatně. Je ale možnost získat a nainstalovat další jazyky. zpět

  10. Z licenčních důvodů (slovníky pro kontrolu pravopisu a gramatiky a pro dělení slov jsou pod GPL, slovník synonym má proprietární licenci) nemohou být slovníky distribuovány jako integrální součást balíku. zpět

  11. Paměťová náročnost je měřena jako velikost „pracovní sady“ (working set) bezprostředně po spuštění, resp. po otevření náhodně zvolených dokumentů uvedených typů. zpět

  12. Na rozdíl od LibreOffice a OpenOffice.org se jednotlivé aplikace spouští samostatně (v případě programu Excel dokonce pro každý dokument zvlášť), proto jsou paměťové požadavky uvedeny jednotlivě (nelze je aritmeticky sčítat). zpět

  13. Tím je myšlena možnost přímo otevřít z jedné aplikace balíku dokument jiné aplikace (např. z LibreOffice Writer tabulkový dokument nebo z Microsoft Excel prezentaci). zpět

  14. Podpora výstupu do PDF je ve všech balících v zásadě kompletní. LibreOffice a OpenOffice.org mají rozsáhlejší možnosti konfigurace výstupu. zpět

  15. Není jasné, o kterou verzi formátu PDF/A-1 se jedná (zda 1a, či 1b). zpět

  16. Oba balíky podporují ODF 1.2 ve standardizované i rozšířené verzi, ale i starší verze 1.0 a 1.1. zpět

  17. Tím jsou myšleny binární formáty Microsoft Word, Excel atd., používané v Microsoft Office verzích 1997–2003 (.doc, .xls, .ppt atd.). zpět

  18. Jsou uvedeny pouze možnosti výchozí instalace (bez přidání doplňků). zpět

  19. Lze si přímo vybrat z předdefinovaných blogů (např. WordPress nebo Blogger) či použít jiný, pokud podporuje formát MetaWebLog. zpět

  20. API pro makrojazyky LibreOffice a OpenOffice.org je prakticky 100% kompatibilní. Kromě uvedených jazyků lze použít také Javu a případně i (externě) další jazyky. Makra ve Visual Basicu lze spouštět jen ve velmi omezené míře. zpět

  21. Klasickým uživatelským rozhraním se myslí to obecně známé, založené na nabídkách (menu) a nástrojových lištách. zpět

  22. Všechny balíky nabízí, v případě pokusu otevřít uzamčený dokument, možnost otevřít ho jen ke čtení či vytvořit kopii. Microsoft Office umožňuje sledovat zámek a oznámit odemčení. zpět

  23. Doplňkové moduly LibreOffice a OpenOffice.org jsou vzájemně prakticky 100% kompatibilní. zpět

Nahoru

Příspěvky

Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Buňák 23. 12. 2011, 09:19:27
Odpovědět  Odkaz 
S tou podporou binárních formátů Office 2003 u Office 2010 bych si tak moc jistej nebyl. Máme ve firmě spoustu dokumentů a formulářů vytvořených v Office 2003 (hlavně doc a xls) a Office 2010 má dost problémy s tím je zobrazit tak, jak to zamýšlel autor. Nešťoural jsem do toho, ale myslím, že 2010 používá jiný způsob měření, takže se zarovnané dokumenty rozpadnou. Hlavní problém je ale v tom, že autoři nevyužívali možností programů, ale zarovnávali mezerami, jako kdyby měli psací stroj. A to dělá 90% uživatelů doteď :( MS jim k tomu žádné návody nedal a podle toho to taky tak vypadá. Tady je veliký prostor pro osvětu. Krátké články pro úředníky jak dělat jednoduché věci. Pokud budou ochotni je číst, protože většina z nich si myslí že už vědí vše a nic jiného znát nepotřebují :(
Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Martin "SpookY" Raus -... 24. 12. 2011, 15:39:12
Odpovědět  Odkaz 
Zde se musím připojit. "Kompatibilita" mezi jednotlivými verzemi MS Office je hrůza. Stejně tak s jinými formáty. Můžu to potvrdit i proto, že jako učitel (gymnázium a univerzita) a správce sítě musím s tímhle MS svinstvem bojovat skoro denně. Stejně tak souhlasím s kritikou chování BFU.

Příklady:

1) Uvedu jeden příklad - generátor vzorců v MSO 2007/2010 proti generátoru vzorců v MSO 97/2000/2003 aneb "jak znovu objevovat kolo".

2) Kolega měl textové dokumenty uložené ve formátu DOC. Tvořil je v MSO 2007 bez ServicePacku. Přes prázdniny jsme udělali aktualizaci na ServicePack1. U dokumentů DOC mu to hlásilo že "dokument ve starém formátu nelze otevřít". OpenOffice to přitom otevíral bez problémů.

3) Kolega z kabinetu měl léta zpracovanou výukovou databázi v Accessu (asi 2003, možná i starší). Při přechodu na Office 2007 se mu celá databáze rozsypala.

4) Tentýž kolega měl staré soubory vytvořené ještě v T602. Kolegyně matematikářka zase dvacet let staré tabulky v Lotusu. Writer, resp. Calc zabodovaly tam, kde Word s Excelem neměly šanci.

5) Když jsem na našem gymnáziu studoval, používal se tam Novell Perfect Office. Zůstaly po něm hromady souborů, které nikdo po přechodu na MSO nedokázal otevřít. Když jsme se s kolegou na gymnázium vrátili (jako učitelé), začali jsme nasazovat OpenOffice kde to jen šlo a dost lidí se divilo, že dokumenty z WordPerfectu a Quatra umíme otevírat.

6) Uživatelé jsou neskutečné lamy. A tím myslím nejen studenty. Nosí dokumenty v různých formátech. Někteří mají doma 2003, někteří 2007, někteří 2010... všechno vesměs kradené, což je nijak neznepokojuje.
Vysvětlovat jim rozdíl mezi DOC a DOCX je skoro zbytečné. Při "úrovní" naší současné školní generace ("facebook ví všechno") pochopí tak dva z deseti, že si mají dávat pozor, jestli to ukládají jako DOC, nebo DOCX. Potom se hrozně diví, že jim to na jiném počítači nejde otevřít.
Vyřešil jsem to natvrdo tím, že jsem gymnazistům nařídil OO/LO a učím jen v nich. Pokud někdo donese nějaký jiný formát, je to na jeho odpovědnost. Na univerzitě učím prváky (základní kurzy práce s počítačem) tak,že kombinuji LO a MSO (vysvětlím např. princip použití stylů a ukážu, kde se to nastaví v OO/LO a kde v MSO).
Kupodivu zjišťuji, že po počátečním překvapení, že existuje i něco jiného než MSO, se ti šikovnější studenti chopí raději OO/LO než MSO.

7) Kultura práce s počítačem je příšerná. Můžu srovnávat posledních pět let, když dostávám do parády prváky na vysoké. Přestože přece "všichni s počítačem umí", tak se strašně diví, co to jsou styly, tvrdé nedělitelné mezery nebo jak se používá tabulátor. Většina z nich o tom nikdy neslyšela, přestože je to v osnovách a RVP-ŠVP už na základních školách. A je opravdu smutné, že když srovnám posledních pět let, tak byl každý ročník prváků slabší a slabší co se týče základů, které si přinesli ze středních škol.
Petr Valach Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Petr Valach 24. 12. 2011, 17:26:38
Odpovědět  Odkaz 
Nevím, zda si vůbec jste vědom, jak neuvěřitelně užitečné jsou vaše poznámky... tohle je prostě pohled z praxe, příklady ze života na akademické úrovni, a to má cenu zlata. Chtěl byste to dát na virtuální papír a podělit se s ostatními? Redakce openoffice.cz nebo linuxexpresu bude nadšená.

Nejradši bych si vás objednal, abyste zaskočil k mým šéfům v každé práci a tohle vypověděl. Protože tohle jsou prostě argumenty, před kterými se nelze tvářit, že neexistují, a schovávat hlavu do písku.
Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Martin "SpookY" Raus -... 25. 12. 2011, 00:49:02
Odpovědět  Odkaz 
Už jsem psal pro OpenOffice.cz a LinuxExpres tyhle články:
http://www.openoffice.cz/pouzivaji-openoffice-org/gymnazium-jevicko-pouziva-openoffice-org
http://www.linuxexpres.cz/business/gymnazium-jevicko-linux-ve-skole

Kontakt na mne má např. pan Ott. Pokud mi dodáte nějaký nástin toho, jakou máte představu, co by mělo v článku být, zkusím něco vyplodit. Jsem sice časově vytížen krom práce i svým PhD studiem, ale zkusil bych dát něco dohromady.
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Petr Valach 25. 12. 2011, 11:13:58
Odpovědět  Odkaz 
Výborně, díky, popřemýšlím a dám vědět.
Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Sten 1. 01. 2012, 23:41:38
Odpovědět  Odkaz 
Nemohu moc srovnat jak je to s kompatibilitou dokumentů mezi různými verzemi MS-Office, ale na druhou stranu mne překvapuje to neustále opěvování OO/LO. Předpokládám, že dobrý pocit z OO/LO vznikl při tvorbě jednoduchých textů, jinak si to nedovedu vysvětlit a nebo je to tím, že nikdo kromě mne nepoužívá vkládání OLE objektů.
Vkládání většího množství OLE objektů je v podání OO/LO noční můrou pokud není možné vložit objekty v původní rozměru. Někdo hodně inteligentní totiž vymyslel, že původní rozměr objektu není 100 %, ale liší se podle toho, kolik vložený objekt zabíral na stránce v programu, ve kterém byl vytvořen. To v důsledku způsobuje, že změna obsahu (rozměru) objektu vede k jeho deformaci a musí se znovu ručně upravovat. Nahlásil jsem před asi půl rokem a bylo to označeno jako duplicitní nahlášené chyby staré snad dva roky!
Kompatibilita mezi verzemi OO/LO je možná docela dobrá, ale jen do okamžiku než se soubor vytvořený ve Win verzi OO/LO otevře v Linuxové verzi. Je možné, že to souvisí opět s OLE objekty, nezkoušel jsem bez nich. Dochází k nahodilým změnám typu a velikosti písma uprostřed odstavců, obsah OLE objektů je naprosto rozhozený.
Za drobnost je pak možné považovat to, že soubor se stejným obsahem ve formátu ODT, je až třikrát větší než dokument ve formátu DOC (správně tipujete, že se jedná zase o dokument s OLE objekty)Uložení podobně obsáhlého souboru v OO/LO (~30 MB) trvá několik minut a při tom si to vytváří cca ~100 MB dočasné soubory. OO/LO to občas vzdali a havarovali, tak jednou dvakrát denně. MSOffice-XP pak pracuje se stejnými daty ve formátu DOC (~15 MB) mnohem rychleji a uloží je během cca 15 s a vzdal to během měsíce intenzívní práce jen jednou.
Zkusili jste někdo vytvořit tabulku v Ipressu, to je taky lahůdka, protože kurzor se v prázdné buňce nezobrazuje a jakákoliv editace obsahu je časově značně náročná.

S-

PS: OO jsem používal, když to bylo možné, již od verze 1.x! OO a LO jsem věnoval docela dost času a ve verzi 3.X jsem vytvořil desítky dokumentů a prezentací.
Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Pavel Šimerda 2. 01. 2012, 02:09:27
Odpovědět  Odkaz 
„Předpokládám, že dobrý pocit z OO/LO vznikl při tvorbě jednoduchých textů, jinak si to nedovedu vysvětlit“

Tak, vzhledem k tomu, že je to drtivá většina domácího a nejspíš i firemního užití tohoto typu software, tak je to zcela správně. Já tedy opěvování LO/OO taky nemůžu pochopit, ten software mi nevyhovuje. Ale popravdě řečeno mi nevyhovuje celý ten koncept software společný pro LO, OO, MSO, a mnoho jejich předchůdcí.

„Nahlásil jsem před asi půl rokem a bylo to označeno jako duplicitní nahlášené chyby staré snad dva roky!“

Řeknu to, za co mě spousta lidí nemá příliš v lásce. Kecy nemaj cenu. A tohle je opravdu na úrovni hospodských keců, takže jestli vás můžu poprosit...

Kdykoli píšete do diskuze, že existuje chyba, která vás trápí a která je nahlášená a nevyřešená neúměrně dlouho, udělejte pro nás ostatní tu maličkost, že do diskuzního příspěvku zařadíte odkaz na chybu. Já chápu, že třeba nejste vývojář, že nebudete posílat patche, atd, atd (i když samozřejmě na opravy chyb v OpenOffice/LibreOffice neexistuje nárok), ale za ten odkaz člověk opravdu nic nedá.

Jinak, mimo záznam, vidím, že jsem tu asi trochu navíc. Nikdy v životě jsem vědomě nepoužil v OpenOffice OLE objekty, a samotné OpenOffice používám jen v nouzi :). Ale na většinu případů si nemůžu vynachválit to, že poskytují alespoň základní funkcionalitu (víc se neorientuju) podstatně výhodněji než MSO tím, že jsou jednak k dispozici zdarma ke stažení, a jednak jsou OpenSource, takže každý může navázat na práci, která už byla udělána.

A v případě LibreOffice se mi líbí i relativně otevřený způsob vývoje, podpora zajímavých hráčů na trhu, a vůbec celkově dobré vyhlídky do budoucna.

A není v tom jediný OLE objekt :).
Re: Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Sten 3. 01. 2012, 10:50:30
Odpovědět  Odkaz 
Tak aby to nebylo jen teoreticky:
reportoval jsem (2010):
https://issues.apache.org/ooo/show_bug.cgi?id=115638

bylo to duplicitní tohoto (2006):
https://issues.apache.org/ooo/show_bug.cgi?id=72837

Tak se tedy omlouvám, že jsem neuvedl přesné informace, protože ta chyba byla stará 4 roky a ne 2 jak jsem uvedl já. Tak teď je to již 6 let!

S-
Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Ľubomír Štulajter 23. 12. 2011, 13:34:00
Odpovědět  Odkaz 
Bohužiaľ musím súhlasiť, kompatibilita má k dokonalosti stále veľmi ďaleko, ak niekomu na nej záleží a nechce investovať do MS Office, tak napríklad Softmaker Office je v kompatibilite s MS formátmi lepší. Je to komerčný SW, lacnejší ako MS Office, staršiu verziu 2008 nedávno uvoľnili na bezplatné používanie...
Neviem, ako je na tom s češtinou, slovenská lokalizácia doteraz chýbala, novú verziu 2012 som ešte neskúšal.
Výhodou je existencia verzie aj pre Linux, zatiaľ len vydania 2008 a 2010. Keď niekto používa Linux a potrebuje si vymieňať dokumenty s MS okolím, môže byť Softmaker Office lepšou voľbou ako open source balíky.
Teraz ma budú priaznivci čistého open source kameňovať, ale bohužiaľ, je to tak... Zhodou okolností som to pred pár dňami pod Linuxom inštaloval a porovnával...
Ďalšou voľbou pre lepšiu kompatibilitu môžu byť cloudové verzie MS Office, tie pobežia aj pod Linuxom. Samozrejme, zase len v prípade, že Microsoft apriori neodmietate. :-)
Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
ladislav 24. 12. 2011, 13:00:55
Odpovědět  Odkaz 
Softmaker Office je v kompatibilitě s MS formáty možná dobrý, ale nemá český slovník pro kontrolu pravopisu. To je závažný nedostatek.
Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Brepta 26. 07. 2013, 19:28:19
Odpovědět  Odkaz 
Závažný nedostatek? Ehm...
Kontrola pravopisu je podle mě "nutná" asi jako el. kontrola tlaku v rezervním kole v autě, tj. zbytečná.
Kontrolu pravopisu všude vypínám, protože mne naopak obtěžuje.

Osobně si myslím, že takovéto "berličky" prohlubují degeneraci společnosti.
František Bártík cena a omezení edic
František 23. 12. 2011, 14:23:07
Odpovědět  Odkaz 
Problematika ceny MS Office by podle mého názoru měla být rozebrána podrobněji. Uvedeny jsou pouze ceny neplnohodnotné edice "pro studenty a domácnost", která zakazuje všechny komerční aktivity, (ne)ziskové obchodní činnosti, použití ve veřejné správě... Edice "pro studenty a domácnost" je vhodná třeba pro napsání dopisu babičce, ale pro seriozní práci jsou nutné výrazně dražší edice.
Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Hektor 24. 12. 2011, 12:00:25
Odpovědět  Odkaz 
Dobrý článek, ze kterého mi zatím ovšem stále zůstává jako vítěz MS Office (Oprav du má nejnižší nároky??), To se ale asi netýká doby spouštění.. ta je u Office až nesmyslně dlouhá.. :-D

Jestli bych mohl něco doplnit, tak pár věcí které mně napadli při čtení tohohle článku, jsou to ale opravdu jen drobnosti:

1) Porovnával bych i tu dobu startu balíku. Open a Libre jednoznačně vítěz.

2) Co mně u Microsoftu chybí je ta jedna velká ikonka MS Office která by mně dala na výběr (Tak jako Open nebo Libre) kterou její část chci spustit. Takhle máte na ploše spousty zástupců.

3) Není pravda že u MS Office je nápověda nutná. Dokonce i když ji máte nainstalovanou, tak přesto pracuje s aktuální on-line verzí. Samozřejmě pokud je připojení k internetu. A pro hnidopichy, lze tedy nápovědu neinstalovat. Stačí jen vybrat při instalaci tlačítko "Vlastní" a můžete si vybrat nebo zakázat jakoukoliv součást. (Teď nevím jestli to Libre s Open má při instalaci taky, ale asi jo)

4) MS Office otevře OpenFormáty ODF jak je v článku napsané. Neporadí si už ale vůbec např. s formáty SXW a další StarOffice dokumenty (Které jsem z nějakého důvodu měl při přechodu z OpenOffice v2. na disku plno) vyřešil jsem to tedy Free TextMaker a PlanMaker Viewerem (Odlohčená verze Softmaker Office, která jak jsem zjistil má i svoje formáty .PMV a .PMD a vsadim boty že je žádnej jinej Office nezobrazí, ale to nevim jistě)

O tom že každý dokument vypadá na každém Office balíku i přes "zaručenou" kompatibilitu se netřeba zmiňovat.

On i každý Docx soubor se na dvou lautr stejných MS Office zobrazí jinak, a to je pak na vraždu. (Přidají se metadata, a bubliny s popisky které uživatel vůbec nepřidal a na druhým počítači dokument úplně rozhází). Lze tomu předejít v Soubor - Zkontrolovat problémy. Je to ale zbytečná komplikace a jeden by čekal že aspoň MS Office 2010 na MS Office 2010 budou vypadat stejně. :-)

5) Nevím jak u Libre, ale u Open Office jsem si musel doinstalovávat měřák počtu slov, znaků, a písmen. Tak aby byli hned viditelné a člověk při psaní přesně určeného dopisu nemusel po dvou odstavcích klapat kamkoliv myší. (Já vím, klávesová zkratka.. upřímně kdo si je pamatuje) A stejně jsem i tuhle fičuru musel při startu nejdřív zapnout a až pak se objevil v menu aktuální, hned viditelný stav. Sláva MS Office.

6) Po nainstalování doplňku přímo od Googlu (Cloud Connect for Microsoft Office) máte i v MS Office podporu Google Doc. A to ve výsledku dokonce praktičtější než samotná podpora Live Office od Microsoftu, kde musíte soubor na sdílení nejprve odeslat. Google se vám synchronizuje při každém uložení (Lze nastavit).

Je jasné že v článku se porovnává stav bez doplňků. U slovníku pravopisu v Open a Libre má taky autor napsáno (Lze doinstalovat). A to je možná daleko důležitější věc než nějáké sdílení a horší komplikace pro konzumního uživatele, který se ve věcech moc nešťourá.

P.S.: O synchronizaci Google kalendáře s Outlookem pomocí Google Calendar Sync, se zmíním jen pro fajnšmekry jako já.
--------------------------------------------------------------------------------
Moc se těším na další díl článku, a konečně se objevil někdo objektivní.
Lukáš Jelínek Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Lukáš Jelínek 24. 12. 2011, 16:06:38
Odpovědět  Odkaz 
Dobu startu balíků jsem neporovnával záměrně. Podle mých zkušeností totiž velmi kolísá. A jen tak mimochodem, u mně startuje mnohem rychleji MS Office. Hovořím samozřejmě o startu "za studena"; když se to natahá do paměťové cache, je start mnohem rychlejší a programy startují zhruba srovnatelně rychle.
Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
jaster_ba 27. 12. 2011, 15:09:26
Odpovědět  Odkaz 
K tej náročnosti na RAM len tolko, že LO/OOo nezoberie viac ako MSO. Stačí sa pozrieť na tabulku a ten komentár ;)
Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Petr Ježek 24. 12. 2011, 22:55:20
Odpovědět  Odkaz 
Na windowsech jsem donedávna v práci instaloval OOo, nyní LO, kolegové se také divili, jak to, že mohu číst to, co oni nemohou. V linuxu mám ale dost zásadní poznámku k datovému objemu textových souborů. Ať již od počátku zvolím Word 97/2000/XP/2003 nebo do něj ukládám z původního ODT, wordovský dokument je minimálně dvakrát tak velký. Nepídil jsem se po příčinách, beru prostě jako fakt, že to tak je. Bylo by zajímavé porovnat datovou náročnost LO dokumentu ODF v linuxu a pod windows... Že to není prázdné plácání, o tom hovoří nářky na zatížení komunikačních linek, databází a úložišť dokumenty v při intenzivním datovém provozu ve firmách i úřadech.
Ivan Bíbr Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
bibri 25. 12. 2011, 10:55:12
Odpovědět  Odkaz 
Dle mých zkušeností s je to zhruba následovně:

ODT uložený v Linux i Windows je stejně velký a cca poloviční oproti DOC (stejný obsah samozřejmě). Bude to asi množstvím metadat příp. použitou kompresí, nestudoval jsem to, přikládám to lepšímu návrhu ODT.

DOC uložený v MS Office je řádově větší než ten samý DOC uložený v OOo/LBO - bývá i desetkrát menší. Co tam ukládají navíc opravdu netuším :). Kdo nevěří ať vezme DOC vytvořený v MSO a zkusí ho jen otevřít a uložit v OOo.

Kdysi jsem si toho všiml a následně to vyzkoušel na několika desítkách dokumentů jen tak ze zvědavosti. Mluvím o dokumentech obsahujících hlavně text. Jakmile jsou tam obrázky, rozdíly se mění - největší část obsahu jsou pak právě ty obrázky.
Petr Valach Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Petr Valach 25. 12. 2011, 11:17:14
Odpovědět  Odkaz 
Moje zkušenosti jsou jen z widlí (XP a 7). I při přeuložení je prostě soubor z OO menší. Prozatím tomu tak bylo vždy.
Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Petr Ježek 29. 12. 2011, 17:04:07
Odpovědět  Odkaz 
To by podporovalo tezi o omezenějších požadavcích na DOC formát vytvořený v LO (OO), aniž by to vylučovalo identifikaci tvůrce a úpravců, což je důležitá podmínka pro workflow v kanclech. Kéž bych měl čas se v tom povrtat a prokazatelně určit limity pro komplexní použití LO/OO v kancelářích jakékoli instituce a ve všech domácnostech.
Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Laco 25. 12. 2011, 08:33:32
Odpovědět  Odkaz 
Pokiaľ porovnávame Oo/Lo s MS Office Professional, zahrnul by som kompletnú funkcionalitu: Oo/Lo rozšírené o Thunderbird, Scribus, a pre OneNote zatiaľ chýba alternatíva, keď zrejme najbližšie porovnateľné je Zim.
Microsoft poskytuje Office v rôznych balíkoch. Balík MSO Professional obsahuje Microsoft Word 2010, Excel 2010, PowerPoint 2010, OneNote 2010, Outlook 2010, Publisher 2010 a Access 2010. Rozšíreným komponentom edície Professional je Access, s ktorým je ponúkaný v koncovej cene cca 430 € vrátane DPH.
Pokiaľ má byť podobné porovnanie zmysupné, tak s prihliadnutím na schopnosti bežného užívateľa. Microsoft sa chváliť nebude s tým, koľko užívateľov ovláda funkcie kancelárskeho balíka ako sú štýly, pokročilé funkcie s tabelátormi, hromadná korešpondencia, makrá, vzorce v exceli.
Uznávaným štandardom ovládania kancelárskych aplikácií je ECDL - do akej miery ho spĺňa aj ovládanie Oo/Lo? Hlbšia analýza v tomto smere by pomohla aj už avízovanému propagovaniu slobodného kancelárskeho softvéru s poukázaním, že rovnako ako zavedený MSO zvláda 100 % (alebo "len" 98 % ? ) štandardných požiadaviek na spracovanie administratívnych úloh.
Ivan Bíbr Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
bibri 25. 12. 2011, 11:05:33
Odpovědět  Odkaz 
ECDL rozhodně není standard ovládání kancelářských aplikací, ale je to certifikační koncept počítačové gramotnosti, viz www.ecdl.cz. Laicky řečeno je to způsob jak "někoho něco učit" a pak ověřit, jak se to naučil.

Co se samotných kurzů a certifikátů týče, tak je to vždy o lidech. Moje máti si jako učitelka musela nějaké ECDL kurzy udělat. Z toho co ji tam učili mi vstávaly vlasy hrůzou na hlavě - fakt netuším proč by dnes měla vědět k čemu je COM port a 5.25" disketová mechanika, jedním slovem katastrofa. Ona sama pak testy prošla, certifikát získala a přesto má problém zapnout "neznámý" počítač. Tohle ostatně potvrzuje i Martin Raus výše...
Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Laco 25. 12. 2011, 12:30:14
Odpovědět  Odkaz 
Sám som s ECDL sa oboznamoval, veľmi zjednodušene povediac, zbežne. Je možné,že ECDL nemá relevantnú výpovednú hodnotu, uviedol som ho ako potenciálnu alternatívu k preukázaniu rozsahu vyžadovaných zručností.
Existuje iný "certifikačný koncept", ktorý má vyjadriť erudíciu, ktorý zamestnanávateľ štandardne vyžaduje? Na týchto stránkach predpokladáme, že rozsah funkcionalít saturuje Oo/Lo bez nabobtnávania mnohými ďalšími nevyžadovanými úlohami, ako je tomu zo strany MS. Z celého 900 MB MSO balíka koľko akú časť využuje 95 % užívateľov? Predpokladám, že nie viacej ako 5 percent. Z tohto hľadiska teda by som očakával nie kvantitatívne porovnanie, skôr kvalitatívnu analýzu s váhou na reálne požiadavky.
Vlastimil Ott Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Vlastimil Ott 25. 12. 2011, 19:52:58
Odpovědět  Odkaz 
Principiálně lepší je INGOT, ale nemá popularitu ani historii, je to hodně nové. ECDL je testovací (tj. represivní), INGOT je motivační (za úspěch certifikát podle evropského referenčního rámce). Více na ingots.cz
Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Stevo 15. 08. 2012, 10:55:57
Odpovědět  Odkaz 
Oficialne ECDL testy su aj pre OpenOffice.org - cize je v nom mozne priamo realizovat testy a ziskat ECDL.
Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Pavel 25. 12. 2011, 13:35:25
Odpovědět  Odkaz 
Také trochu přispěji, má IT pouť začala někdy v osmdesátých letech na PMD-85 a s PC platformou jsem se setkal až na VŠ (1991), to v ČR kraloval MS-DOS 5 a textový editor T602... se stejnou šířkou znaků (a návykem "mezerování"), ale i dosovský WordPerfect (oproti T602 naprostá bomba). Později mým životem prošel MS Word 2.0 v koexistenci s AmiPro, načež následovali různé vyšší verze MSO. Měkdy v době MSO 97/ MSO XP jsem si začal pohrávat s OO 1. řady (což byla pro mě nepoužitelná věc), nicméně s dvojkovou řadou jsem již začal normálně pracovat, a to jak pod WXP, tak na OpenSuse či Ubuntu. Dá se říci, že jsem v principu plnohodnotně přešel na OO v trojkové řadě.
Samozřejmě pro běžné texty, výpočty atd. ideální freeware, nicméně život mě pracovně zavál opět trochu jinam a již brzy mě začal Calc ukazovat své nedotaženosti či limity... po potřebě spolupracovat s dalšími aplikacemi (Microstation,...) a pokusy s makry ve Star basicu jsem rezignoval a vrátil se k MSO v ribbonové verzi :-) 2007. Prostě podpora VB, respektive VBA pro mě byla mnohem shůdnější než se učit Python, C nebo nevím, v čem by se to dalo nějak jinak udělat a propojit...
Dalším faktorem, který mě definitivně vrátil k MSO bylo "tříštění" OO a LO, kdy zatím opravdu netuším co bych si měl vybrat jako spolehlivou a stabilní větev pro pracovní nasazení.
Prostě po "kolečku (MSO-OO-MSO)" u mě vyhrál MSO, těch cca 10tkč v nákladech (cca týden práce) je ve finále mnohem méně, než se nevím jak dlouho učit něco s nejistým výsledkem...
OO má zajisté své místo v různých sférách, nicméně již chápu, že v učitém segmentu má výrazně navrch MSO...
Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Jiří Šmach 25. 12. 2011, 21:11:02
Odpovědět  Odkaz 
Doma máme na počítačích LO (openSuse), v práci používám MSO2010 na který jsem si zvykal nejméně půl roku, dnes se s ním už domluvím. Co mě ale u MSO fascinuje je jeho vnitřní nekompaktibilita.

V Exelu vytvořím grafy, přenesu je (CTRL C a ctrl V) do prezentace v Powerpointu, té chvíli musím provést editaci popisek grafu v prezentaci, které se rozhází. Při tisku prezenatce s již opravenými grafy se vytiskne opět paskvil s rozhozenými popiskami.

To nezmiňuji pády Powerpointu při tvorbě každého 2. slide (i na nově nainstalovaném OS) .
Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Jirka 25. 12. 2011, 21:13:05
Odpovědět  Odkaz 
pravopisné chyby prosím omluvte, ťukám to na klíně na netbooku, takže občas vynechám čárku nebo jiný znak.
Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
kolemjdoucí 26. 12. 2011, 22:32:07
Odpovědět  Odkaz 
nedávno jsem se rozčílil nad Libre Office 3.4
Doma jsem na W7 SP1 Microsoft Office 2007 dělal několikastránkový dokument, který jsem uložil ve formátu kompatibilním s MS Office 97-2003. Dokument byl doplněn o mnoho obrázků s souvisejícím textem, a tak jsem si dával nesmírně záležet na správném formátování včetně řádného ukončování každé stránky. V práci jsem to otevřel v Libre Office 3.4 na XPP SP3 a celé to bylo rozházené, nepoznalo to ani konce stránek a rozhodilo to i text od obrázků, přestože náležel ke konkrétnímu obrázku v rámci jednoho odstavce. Nic moc.
Lukáš Jelínek Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Lukáš Jelínek 27. 12. 2011, 00:03:33
Odpovědět  Odkaz 
Takhle může rozházet dokument i MS Office, dokonce i téže verze na tomtéž počítači. Stačí změnit výchozí tiskárnu.
Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
lp 30. 12. 2011, 02:36:49
Odpovědět  Odkaz 
Ano, jen je vhodné uvést, že se to týká případů, kdy okraje, které tiskárna vyžaduje jsou větší než nastavené okraje dokumentu. V takovém případě jsou okraje dokumentu nastaveny podle tiskárny a dokument je přeformátován. V případě kancelářského programu asi není dobré řešení - okraje neměnit a riskovat, že ve vytištěné koppii se něco nevytiskne nebo vytisknout vše, ale rozhozeně.
Dnes, kdy většina kancelářských tiskáren tiskne s minimálním okrajem nebo bez okrajů, to považuji za minoritní problém (na rozdíl od problému popsaného výše).
Lukáš Jelínek Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Lukáš Jelínek 30. 12. 2011, 03:19:43
Odpovědět  Odkaz 
V praxi to bohužel tak minoritní problém není. I dnes je mnoho tiskáren, které mají okraje třeba 5 mm. Současně mnozí lidé - i když je to zhovadilost - cpou obsah stránek až do krajů, a to po stranách, nahoře i dole. Ponejvíc se to asi týká tabulek, případně obrázků. Je to samozřejmě záležitost v první řadě toho, naučit se s textovým procesorem správně pracovat. Ale to člověku, který takový dokument obdrží (a rozsype se mu), nijak nepomůže.
Špatný postup
pH 77 27. 12. 2011, 12:06:20
Odpovědět  Odkaz 
Vytvářím-li v OO/LO dokument určený pro Word, přesto ukládám nejprve do ODT a teprve POTOM ukládám i do formátu DOC. Nestává se mi pak to, co se nejspíš stalo tobě, že když export nevyjde, nemám se k čemu vrátit. Více o tomto tématu zde: http://www.molcan.cz/files/Sdileni_dokumentu_OOo_a_MSO.pdf
Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Pavel 30. 12. 2011, 10:36:48
Odpovědět  Odkaz 
To je klasická ukázka chybného formátování dokumentu, nedodržení základních standartů formátování. Využívají se extrémní hodnoty na daném stroji bez nějaké rezervy a neuvažuje se, že jiný strpj může mít jiné hranice formátování.
Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Miroslav Fotyi 27. 12. 2011, 09:52:01
Odpovědět  Odkaz 
Jsem docela nespokojený se srovnáváním. Toto je LINUXEXPRES web a co tu čtu, mě rozhazuje. Proč zkoušíte LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
na testovacím stroji pod WIDLEMA, proč to netestujete na UNIXU, co vám Mrkvosoft za to nabídnul??????
Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
kolemjdoucí 27. 12. 2011, 10:09:09
Odpovědět  Odkaz 
Peníze od Microsoftu bych za tím nehledal. Ale spíš bych to viděl v tom, že na Linuxu má většina LO/OO, ale na Win má většina Microsoft Office, takže pro uživatele používající Win by tento článek(ky) mohl být důvodem, proč přejít na LO/OO, když uvidí, že Microsoft Office není jen jediný funkční kancelářský balík na světě a má i konkurenceschopného protivníka z řad opensource SW. A třeba si uvědomí, že na ty své "důležité a složité" dokumenty (pár dopisů s odsazením enterem a mezerníkem) nepotřebují produkt za kdovíkolik tisíc Kč.
Vojtěch Trefný Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Vojtěch Trefný 27. 12. 2011, 11:20:25
Odpovědět  Odkaz 
A to jsem myslel, že už mě nic nepřekvapí. Ukazuje se ale, že lidská blbost je opravdu nekonečná a vždy mě dokáže něčím překvapit.
Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Marv 27. 12. 2011, 17:05:55
Odpovědět  Odkaz 
Ani nevím jestli se mu mám smát, nebo brečet... :)
Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Pavel Šimerda 28. 12. 2011, 04:18:45
Odpovědět  Odkaz 
Obávám se, že lépe než ty to už nikdo v diskuzi nevystihne.
Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Petr Ježek 29. 12. 2011, 17:14:32
Odpovědět  Odkaz 
Pánové jsou asi přepracováni nebo přežráni. Jinak by si povšimli, že MSO se používají v drtivé většině případů na Widowsech, nikoli na UNIXech. Také by si jistě povšimli, že ze strany byznysu jsou OO a LO považovány za nepoužitelnou náhražku MSO, pochopitelně v prostředí MS Windows... Metodika komparací zjevně nedospěje k synapsím leckterých studentů, natož nestudentů...
Re: Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Pavel Šimerda 1. 01. 2012, 17:06:43
Odpovědět  Odkaz 
„Pánové jsou asi přepracováni nebo přežráni. Jinak by si povšimli, že MSO se používají v drtivé většině případů na Widowsech, nikoli na UNIXech.“

A nejsi taky přepracovaný, když to píšeš do tohoto vlákna? Pokud vím, tak toto vlánko začal jeden člověk tím, že kritizoval to, že na LE vyšlo srovnání, které probíhá na Windows a vytvořil teorii o financování těchto aktivit Microsoftem.

S tím, na jakém systému se používají Microsoft Office to nemá co společného, nehledě na to, že je to všeobecně známá věc.

A pak ještě nerozumím tomu, proč dotyčného označuješ množným číslem :).

„Také by si jistě povšimli, že ze strany byznysu jsou OO a LO považovány za nepoužitelnou náhražku MSO“

To je nesmysl. Ze strany byznysu je tolik rozličných nasazení Microsoft Office, že nelze kategoricky zhodnotit, že žádné z těch mnoha použití neobstará konkrétní jiný software.
Miroslav Hrončok Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Miro Hrončok 27. 12. 2011, 21:37:15
Odpovědět  Odkaz 
Tento článek existuje primárně pro to, abych měli v ruce argumenty, když někomu budeme doporučovat přechod z MSO na LO/OOo. Případně přechod na Linux, což s sebou chtě nechtě nese i přechod na LO.

Obávám se, že za tento článek by nám Microsoft žádné peníze nenabídl. Mimo jiné z něj totiž vyplývá, že jsou všechny balíky více či méně srovnatelné, což odporuje stávajícímu povědomí ("OOo je slabá náhrada z MSO"), které Microsoftu evidentně vyhovuje.
Miroslav Hrončok Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Miro Hrončok 27. 12. 2011, 21:37:43
Odpovědět  Odkaz 
abychom
Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Pavel Kysilka 28. 12. 2011, 10:11:57
Odpovědět  Odkaz 
zdravim,

domnivam se, ze po jednodennim testovanim nejake interoperability nebudete mit v ruce nic, natoz argumenty. Zakaznika nezajima, ze to nejede v 10% pripadu.

Pokud chcete byt uspesni, tak sezente nekde penize na vylepseni importu/exportu dokumentu z MSOffice a delegujte to. Ted nemluvim o nejakych prekladech a lokalizaci.

Kdysi se tady povedlo vybrat na datove schranky 70kKc. Podle me sezenete podstatne vice. No a ja nebudu muset cist uz 10 let, kdy bude Star/Open/Libre Office kompatibilni.....

pekny den
gf
Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Laco 28. 12. 2011, 18:43:31
Odpovědět  Odkaz 
Medzinárodne definovaným štandardom pre kancelárske písomnosti je open document formát. V slovenskej legislatíve ho ustanovuje zákon 312/2010 Z.z. § 19 a vykonávací predpis: "ODF je moderný formát, ktorý má perspektívu nahradiť niektoré zo súčasne používaných formátov, zatiaľ je však pomerne nízko rozšírený. Formát je možné použiť aj pre dokumenty, pri ktorých sa predpokladá ďalšia úprava (editovanie)."
Dokumenty MSOffice nie sú kompatibilné medzi jednotlivými jeho verziami, takže vylepsenie importu/exportu dokumentu z MSOffice a delegovaní je zmätočné. Microsoft sa zaviazal o dodržiavanie odf štandardov, a vynaložil veľké úsilie, aby nevypadol z hry, stále s problémami.
Re: Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Pavel Kysilka 30. 12. 2011, 09:50:14
Odpovědět  Odkaz 
zdravim,

doplnim jeste jednu dulezitou k informaci, proc jsou importni a exportni filtry dulezite.

Hodne dat a podle me vetsina je v MS formatech. A bez dobrych filtru je neprevedete do neceho rozumejsiho. Treba do Open dokumentu nebo i neceho jineho. A uzivatele tak nejak spatne slysi na to, ze se jim ztrati data/text (ztratova konverze), pracne vytvorena formatovani,.....

gf
Vlastimil Ott Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Vlastimil Ott 29. 12. 2011, 15:43:41
Odpovědět  Odkaz 
> domnivam se, ze po jednodennim testovanim nejake interoperability nebudete mit v ruce nic, natoz argumenty. Zakaznika nezajima, ze to nejede v 10% pripadu.

To rozhodně není jednodenní testování. Autor se softwarem pracuje několik let a článek prošel několika koly dost tuhé korektury a kritiky, kdy ho četlo zhruba deset lidí.

> Pokud chcete byt uspesni, tak sezente nekde penize na vylepseni importu/exportu dokumentu z MSOffice a delegujte to. Ted nemluvim o nejakych prekladech a lokalizaci.

> Kdysi se tady povedlo vybrat na datove schranky 70kKc. Podle me sezenete podstatne vice. No a ja nebudu muset cist uz 10 let, kdy bude Star/Open/Libre Office kompatibilni.....


LinuxEXPRES o tom píše, jsme magazín, nejsme firma. Toto je podle mého názoru zárodek businessu - proč to nějaká firma neudělá? Proč někdo nedodělá, na co všichni nadávají, a neprodává to jako své know how? Napadá mě spousta věcí, které je na OOo/LibO potřeba dotáhnout - ale to je podnikání, a to nedělá ani LE, ani Liberix. Tady je to jasně napsané, firemní uživatelé mají zájem o lepší vlastnosti balíku, teď jde o to, aby to konečně někdo začal realizovat.
Re: Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Pavel Kysilka 29. 12. 2011, 16:21:44
Odpovědět  Odkaz 
Pro to nikdo nedela ?

Nikdo nechce pustit par mesicnich platu programatora jako investici. Radeji se lide/firmy zenou do jistejsich veci a vsichni delame ten web 3.0 (s usmevem). Podle me Vam firmy zaplati radi treba flasku rocne za jedno PC a kancelarsky balik s podporou.

Podle me to je o tomto: nejaka mensi kratka analyza, neco par mesicu delat/nakodit zadarmo, zdokumentovat to a zejmena buildy, vyhodit na web reference, pridat platebni branu a nejaky wishlist, ptat se zakazniku co chteji a nabizet. Poskytovat podporu. Udelat treba reseni typu "plat za to, kdy to jen pouzivas". S tim, ze platici zakaznici maji opravy hned a ostatni, az kdyz jim to doda distributor. Ze zacatku bych se soustredil na opravy chyb a male dodelky.

Ano, je to za penize, ale je to taky opensource....

Cilize soucasny stav je o skudleni penez. Zejmena tady v Cesku.

PS: mit 50kKc navic, tak by me zajimalo, co by se dalo za mesic udelat. Pokud se mi povede mit jednou tolik nez mam ted, tak bych do toho pro srandu sel.... Zatim musim ty penize ze zeme porad sbirat....

gf
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Petr Valach 29. 12. 2011, 20:42:12
Odpovědět  Odkaz 
Máte pravdu, že tohle je prostě svět byznysu a je třeba se chovat tržně.

Na druhou stranu si myslím, že není třeba někomu lézt do zadku. Je třeba předkládat skutečný stav věci, hodnocení, argumenty, ne lézt firmám někam. Když jsou manažeri a lidi z IT oddělení hloupí, neudělá s tím nikdo nic. Kdo hloupý nebo zaostalý nebo dogmatický není, informace si prostě sehnat může. Jsou k dispozici. Hlavně u nás. Možná vám ušlo, že díky Liberixu je tady popularizace, o kterou si může Evropa nechat zdát.

Můj dnes už bývalý šéf hloupý ani omezený nebyl, ale měl a má dost špatný odhad, a i když mu nikdo nemůže upřít skvělý tah na bránu, v ledačems se plete. Ale je prostě otevřený novým myšlenkám, to je důležité. Opravdu se najdou i takoví šéfové, kteří mají zájem a hledají alternativy, které by řešily jejich problémy.

Takže sbírka problémů z naší firmy (dneska říkal kolega). Vyrobí se dokument ve Word 2007, uloží jako doc, ale Office 2003 neotevře. Když se uloží jako docx a nacpe se do 2003 patřičný plugin, pak už to jde. Takže 2003 víc podporuje docx jak doc.

Vážně chcete být takoví masochisti a na tomhle shitu stavět svůj byznys???!! Vždyť to musí spolykat peněz jako želez!

Tak dál. Servisní manuály. Dělá je chudák Standa S. a je z toho zoufalý. Přišel jsem za ním s nabídkou kvalitního sexu a nabídl mu alternativu v podobě OpenOffice. Program vlastně nezná, ale když jsem mu říkal, vo co go, projevil velký zájem. Ve firmě jsem sice dnešním dnem skončil jako zaměstnanec, ale rozhodně tam budu aspoň jednou týdně docházet na konzultace. (Zadarmo.) OpenOffice tam totiž začíná používat vícero lidí.... zde vidím řešení; v dobrovolnících, kteří informují svoje nadřízené.
Re: Re: Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Laco 30. 12. 2011, 05:03:27
Odpovědět  Odkaz 
Keď teoretizujeme... Oveľa lepší spôsob podpory OpenSource kancelárskeho balíka by bolo (bude) ho uprednostniť v štátnej/verejnej správe. Financie na proprietárny viacnásobne zaplatený a preplatený komerčný softvér vynaložiť na podporu open source. Ideálne by bolo (bude) na úrovni Európskej únie v rámci projektov "Softvér ako súčasť infraštruktúry informačnej spoločnosti". A základný soft je ten, ktorého ovládanie je súčasťou do digitálnej gramotnosti, nadobudnutú so základným vzdelaním: alokovanie technických prostriedkov (operačný systém), čítanie, písanie, počítanie, kreslenie, prezentácia, vzorce...
Otázka je, prečo sa najjednoduchšie idey najzložitejšie presadzujú. Ale o tom je už zastupiteľská demokracia európskej/českej/slovenskej úrovne. Len pre názornosť: http://dokumentarni.tv/spolecnost/us-now
Poslanie otvoreného softvéru je oveľa väčšie, ako len niečo zadarmo stiahnuť a používať. Vhodnejším slovom ako zadarmo je slobodný, voľne prístupný občanom informačnej spoločnosti. Komerčný softvér sa presadzuje ako podnikateľský záujem a použije všemožné legálne praktiky (ak chceme zostať optimisti). Na infraštruktúrny má prispieť štát zo svojich zdrojov, pritom stále by to bolo efektívnejšie, ako udržiavať licencované, uzatvorené programy. Otvorená spoločnosť je postavená aj na otvorenom softvéri.
Re: Re: Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Pavel 30. 12. 2011, 19:07:37
Odpovědět  Odkaz 
Škoda že máte malé zkušenosti s nasazením těchto balíků ve firemním prostředí. Až budete řešit několikrát do týdne přenositelnost souborů na jednotlivé verze MS Office, tak budete nadávat kdo ten šmejd natáhl do firmy. A těch několik měsíčních platů by se dalo použít užitečněji. O drahých licencích se ani nebudu zmiňovat.

V naši firmě jsem nasadil před pěti lety OO a nyní LO a problémy nejsou. Dokonce není problém s příchozí obchodní agendou v MSO.

PS. Nevím, jak vylepšit filtr v OO/LO, když to neumí na 100% ani MSO mezi sebou.
Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Daniel 28. 12. 2011, 14:18:16
Odpovědět  Odkaz 
Článek začal velmi zajímavě a jsem zvědav jak a kam se bude ubírat.
Snad jen námět k tématu : myslím že by stálo za to oddělit komerční sféru od domácí. V komerční sféře jsou diametrálně jiné požadavky na rozsah "balíku" na rozdíl od domácího použití. Často mě pobaví lidé co si kupují Office za drahé peníze a mají to na psaní životopisu. Ať už OO3 nebo LO mají rozhodně největší prostor a potenciál pro domácí využití. Zvláště pokud se ve zlomku uživatelů hne svědomí a chtějí mí SW legální.
Jinak u mě třeba na celé čáře vyhrálo psaní vzorců v OO3 nad komerční verzí MS.
Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Pavel Šimerda 2. 01. 2012, 02:15:06
Odpovědět  Odkaz 
Mně osobně přijdou ty rozdíly v rámci komerční sféry tak obrovské, že když se kromě komerční sféry zahrne i ta domácí, žádný nový rozdíl nevznikne. „Office“ aplikace se používají na stovky různých účelů, je to takový „stát ve státě“, něco jako novodobá obdoba Emacsu :D (samozřejmě s nadsázkou).
Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
mat 15. 08. 2012, 01:16:06
Odpovědět  Odkaz 
OO používám od verze 2.2, nyní jsem přešel na LO 3.5. Největší mrzutostí v OO 2.x 3.x pro mě bylo, že pokud mi někdo odeslal .doc (.docx) vytvořený v MSO na kontrolu, já udělal korekturu a poslal soubor zpět, v MSO byl rozházený (když ho tedy MSO vůbec otevřel). Toto jsem vyzkoušel mezi mnoha verzemi OO a MSO, vždycky se stejným smutným výsledkem.

Dost by mě také zajímalo, jak moc jsou OO/LO použitelné (instalace, údržba) při nasazení na vícero počítačů po síti. Jak na to koukají správci sítí? Je z pohledu správce sítě balík MSO snažší na správu nebo jsou balíky OO/LO už dostatečně vyspělé a správci sítí se jich nebojí?

Fakt, že většina uživatelů používá kancelářské textové balíky na jednoduché účely nemůžu zcela souhlasit.. Pokud tedy není jednoduchým souborem myšlen 50ti stránkový soubor s tabulkami, ole objekty, různými styly stran, automaticky generovanými seznamy ilustrací, tabulek... je pravda, že gramotnost práce s kancelářskými balíky je bídná - v tom bych hledal i ono mělké využití. Kdo totiž gramotný je, obvykle využívá pokročilejší možnosti i při malých pracích, protože mu usnadňují život..

Pokud se mýlím, rád přijmu konstruktivní kritiku.
S pozdravem,
mat
Lukáš Jelínek Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Lukáš Jelínek 15. 08. 2012, 12:32:07
Odpovědět  Odkaz 
Kdysi jsem dělal správce v nemocnici. Cca 150 instalací OO a několik instalací MSO (nezbytných kvůli propojení s jiným softwarem). Bylo to naprosto bez problémů, jak z hlediska správy, tak u uživatelů. Problém se vyskytl jen v případě, že někdo omylem uložil dokument do ODF (jako default byly všude nastaveny formáty MSO) a poslal to někam na úřad - tam nevěděli, co s tím. Instalaci (včetně úprav výchozí konfigurace) i aktualizaci lze snadno naskriptovat, čili veškerá "správa" OO spočívala v podstatě jen ve sledování nových verzí a jejich vkládání do instalačního/aktualizačního mechanismu.

Jinak uživatele kancelářských balíků bych obecně rozdělil zhruba do tří kategorií. Jedni v tom dělají opravdu jen to nejnutnější, většinou krátké jednoduché dokumenty (dopisy, jednoduché tabulky apod.). Ti nic pokročilého nepotřebují. Tato skupina je největší. Pak je druhá skupina, pokročilí uživatelé. To jsou ti, kdo chtějí a jsou schopni využívat možností a funkcí softwaru. Narážejí na problémy a omezení, ale jsou zase schopni se s nimi vyrovnat. A pak je třetí skupina, taky bohužel docela početná. To jsou uživatelé, kteří kancelářské programy "znásilňují" a chtějí od nich věci, ke kterým nejsou určeny. Například se snaží ve Wordu sázet knihy nebo tvořit reklamní grafiku, v Excelu stavět ERP systémy atd. Bývá s nimi velmi těžká řeč, podle nich "to přece musí jít" a doporučení použít vhodnější program zcela ignorují.
Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
mat 15. 08. 2012, 14:35:34
Odpovědět  Odkaz 
Díky za odpověď :)

Podle Vaší charakteristiky se řadím do druhé, občasně třetí skupiny.. sazbu půlnočních novin pro maturák jsem dělal kompletně v OO 3.3 Writeru a i když to bylo nejspíš zbytečně složité (grafika - několik desítek fotek a obrázků), byla to výjimka a naučit se v něčem vhodnějším by mi pravděpodobně trvalo mnohem déle.

Konečně můžu bez stínu pochyb doporučit OO/LO i pro masivní nasazení, nejen pro domácí využití..

Existuje nějaký OpenSource software určený pro sazbu řekněme brožur, který by si s grafikou poradil snáz než Writer? Nárazově se dostanu k tvorbě něčeho takového a rád si nechám doporučit vhodnější soft.

Díky
mat
Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Pooky 15. 08. 2012, 14:51:17
Odpovědět  Odkaz 
Zkus Scribus - http://www.scribus.cz/
Re: Re: Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Matěj K (mat) 15. 08. 2012, 15:20:56
Odpovědět  Odkaz 
Díky, po prvním průzkumu to vypadá dobře - mrknu na to hlouběji :)
Otakar Haška Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
otula 15. 08. 2012, 16:05:03
Odpovědět  Odkaz 
> "Největší mrzutostí v OO 2.x 3.x pro mě bylo, že pokud mi někdo odeslal .doc (.docx) vytvořený v MSO na kontrolu, já udělal korekturu a poslal soubor zpět, v MSO byl rozházený (když ho tedy MSO vůbec otevřel). Toto jsem vyzkoušel mezi mnoha verzemi OO a MSO, vždycky se stejným smutným výsledkem."

Nechci být uštěpačný, ale žádný soubor, který jsem kdy uložil z OOo jako .doc, se mi po otevření v MSO "nerozházel" a ani nebyl problém s jeho otevřením. Jediné, co zlobilo, bylo jedno konkrétní zarovnání obrázků, a to pouze při cestě MSO -> OOo, jelikož ho OOo nepodporoval, takže obrázek zarovnal jinak.

Veškeré problémy s "rozházením" textů při otevření v jiném kanc. balíku souvisejí s neschopností autora daného textu používat správně textový editor. Jenže takové zprasené dokumenty vypadají různě i jen napříč spektrem různých verzí MSO. Ani není potřeba je přenášet v rámci různých kancelářských balíků.
Lukáš Jelínek Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Lukáš Jelínek 15. 08. 2012, 17:05:18
Odpovědět  Odkaz 
K rozsypání ani není potřeba ty dokumenty přenášet v rámci různých verzí MSO. Mnohdy stačí změnit aktuální tiskárnu.
Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Matěj K 15. 08. 2012, 19:02:52
Odpovědět  Odkaz 
..což je důvod, proč je radno veškeré doma vytvořené soubory uložit do PDF a pak je kdekoliv (třeba ve škole) tisknout tak, jak bylo zamýšleno.. ale to taky nejde vždy, kvůli dodatečným úpravám a opravám.
Otakar Haška Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
otula 16. 08. 2012, 00:10:19
Odpovědět  Odkaz 
Jo, to je pravda. A nejen to. Dokonce už jsem byl žádán o radu i u extrému, kdy z tiskárny lezlo něco jiného, než MS Word ráčil zobrazit :-)
Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
Matěj K 15. 08. 2012, 18:59:40
Odpovědět  Odkaz 
je fakt, že většina těch dokumentů byla vytvořena skutečně prasácky... místo užívání tabulátoru mezerník a podobné...
já měl na mysli to, že pokud jsem vzal takový soubor, opravil v něm dejme tomu jazykové hrubky, uložil zpět do .doc a poslal nazpátek, po otevření v MS na druhé straně (ve kterém byl původně soubor vytvořen) bylo formátování v háji /jiné, než před jazykovou korekturou a uložení přes OO.
Otakar Haška Re: Re: Srovnání LibreOffice, OpenOffice.org a Microsoft Office
otula 16. 08. 2012, 00:15:31
Odpovědět  Odkaz 
Já to většinou "nemohu rozdýchat" a provádím u takových dokumentů alespoň opravy těch největších prasáren.

Ono hodně vypovídá už i to, že většina lidí se přímo zhrozí, když vidí u mne na počítači zobrazen svůj dokument: "Co to tam je, to jsem tam neměl/a?!" při pohledu na netisknutelné znaky, bez jejichž zobrazení jsem nesvůj. A pokud sednu k někomu z nich, tak je to první věc, kterou chtějí po mém odchodu hned vypínat, aby je to nemátlo (a mohli si tam cvakat své mezerníky a entery)...

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz