přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Sedm výhod Linuxu

Vera

Sedm výhod Linuxu

Tento příspěvek je reakcí na článek Sedm kotev, které táhnou Linux ke dnu, který vyšel na serveru Živě.cz. Jakub Čížek v něm popisuje Linux možná až příliš jednostranně a my mu budeme kontrovat z druhé strany stolu. Takže můžeme? Jdeme na to.


reklama

Doporučujeme přečíst si článek, na který Lukáš Zapletal reaguje: Sedm kotev, které táhnou Linux ke dnu.

Kotva č. 1: Operační systém musí být „blbuvzdorný“

Jakub tvrdí, že Linux vlastně není vůbec „blbuvzdorný“ a vychází z předpokladu, že Windows nebo Mac OS, které zřejmě dává na druhou misku vah proti Linuxu, „blbuvzdorné“ jsou. To ale není pravda. Myslet si, že „typický uživatel“ typu právník nebo instalatér je schopen spravovat počítač s Windows, je zcela mylná. Podaří se mu vykonat pouze základní úkony - stejně jako v Linuxu. Dejte ale obyčejnému uživateli ADSL + wifi router, CD s ovladači, příručku a instrukci: „Zprovozni to, nejlépe šifrovaně, po celém bytě.“ Ať má Linux nebo něco jiného, zřejmě si zavolá odborníka.

Intuitivní chování v Linuxu je přímo úměrné intuitivnímu chování ostatních operačních systémů. A pokud má Jakub stále pocit, že tomu tak není, pokládám slavnou otázku Jamese „Jima“ Hackera: „Jmenujte šest.“ A kdyby se Jakubovi podařilo vyjmenovat šest neintuitivních věcí v Linuxu, v diskuzi pod článkem prostě někdo jmenuje jiných šest od konkurenčních operačních systémů. Jedna padne níže v tomto článku. Máme tu remízu. Díky konceptu superuživatele a delegování práv, který tak chyběl ve Windows XP, byl nešikovně udělán ve Windows Vista a konečně začíná pomalu fungovat ve Windows 7, je Linux „blbuvzdorný“ dostatečně. Kotva číslo jedna neplatí.

Kotva č. 2: Hurá, nové barvičky

Jakub zcela správně naráží na přílišné změny v ovládání Linuxu za posledních několik let. Ano, Linux se hodně vyvíjí. U čtení těchto řádků jsem ale kroutil hlavou. Stačí si vzpomenout na všechny ty uživatele zvyklé na Windows XP, kteří musejí den co den bojovat s naprosto odlišnými Windows Vista. Kolik nadávek už asi padlo? Stejný problém mají uživatelé s Windows 7. Dodneška slýchávám, jak si na nový systém někdo nemůže zvyknout, a jak zůstává u „XPéček“. A vzpomínáte si na slavný Service Pack, který doslova pokazil miliony počítačů po celém světě? Modré obrazovky a nefunkční programy. Tohle už nejsou jen barvičky, to je zadřený motor.

KDE 4.5 v distribuci Mandriva Linux KDE 4.5 v distribuci Mandriva Linux

To se netýká jen Windows. Co třeba Mac OS X a jeho slavná Aqua? To nebyly evoluční kroky, ale velký třesk. Těch je naopak v Linuxu málo (například KDE 4). Takové Ubuntu, nejvíce používaná linuxová distribuce na světě na poli pracovních stanic, se mění pomalu a postupně. Nejdřív bych si uklidil před vlastním prahem. Kotva číslo dvě je nefér a platí i pro jiné systémy.

Kotva č. 3: Programátoři tvoří Linux pro sebe

Programátoři tvoří Linux pro sebe, používají jej. No to sice ano, ale pak tu máme firmy, jako je Red Hat, Canonical nebo Novell, které to všechno zabalí a dají tomu pořádek, stabilitu a kontinuitu. Jakub vytahuje eso v podobě „škaredého programu pro nastavení monitoru“, které nedávno probublalo Internetem. Inu, jako IT odborník si dovolím kontrovat dialogem pro nastavení TCP/IP, který je katastrofálně navržen už od roku 1993 (!) a do Windows 7 (2009) se nezměnil.

Najděte mi jediného uživatele, který vám řekne, že se mu nastavuje TCP/IP ve Windows pohodlně. A pokud takového budete mít, dejte mu nastavit dvacet počítačů na pevnou adresu (IP, maska, DNS) a sledujte to. Potřebuje k tomu vždy tři dialogy, mnoho klikání a naprosto neintuitivní zadávání čísel pomocí myši nebo šipek (tabelátor v tomto případě nefunguje dobře). Jediná možnost je formou automatizace, což zvládnou spíše programátoři a správci. Ano, jsme v devadesátých letech minulého tisíciletí. Ale všichni. Linux, Windows i Mac OS X. Jeden systém jako druhý, bok po boku. Kotva číslo tři je velmi zavádějící.

LXRandr - jednoduché a prosté LXRandr - jednoduché a prosté

Kotva č. 4: Zvládnu Linux, jsem skutečný geek

Kotva, která vlastně není žádnou kotvou. Jakub tvrdí, že Linux nelze používat k jednoduchým účelům. Obhajoba této kotvy bude opravdu snadná. Každý, kdo moderní Linux kdy zkusil, mi potvrdí, že číst poštu, prohlížet Internet a upravovat fotky s Linuxem není žádný problém. Nepotřebujete být expert. Do redakce nám přicházejí kladné ohlasy od uživatelů, kteří s počítačem (tedy nejen s Linuxem) začali po padesátce.

Naopak. Linux dnes startuje rychleji než jiné operační systémy, je bezpečnější a poskytuje vše, co běžný uživatel dnes potřebuje. Tedy výše uvedené. Plus něco navíc. Kotva číslo čtyři je naprosto nerelevantní.

Kotva č. 5: Bezpečnost v uvozovkách

V kotvě číslo pět se Jakub snaží stavět bezpečnost někam do symbolické roviny. Jakože by tam vlastně nemusela být. Je v uvozovkách. Všichni IT odborníci mi dají jistě za pravdu, že největší slabinou bezpečnosti vždy byl a bude uživatel. Ten uživatel, co si píše hesla na papírky, co si nastavuje slabá hesla, co je zapomíná, co se snaží nejvíc si ulehčit práci a nehledí na varování, která mu na obrazovce blikají.

Svalovat ale vinu na Linux je naivní. Navíc za situace, kdy bezpečnost Linuxu je obecně vyšší než u jiných operačních systémů (zejména Windows). Pakliže posadíme nepoučenou osobu k počítači a neřekneme jí, že zadáním „hlavního hesla“ může poškodit počítač, tak se může stát neštěstí. To ale pochopitelně platí jak pro Linux, tak pro jiné systémy! A linuxové distribuce myslím uživatele varují dostatečně před tím, než provedou nějakou nebezpečnou akci. Stačí číst, co je na obrazovce.

Například distribuce Red Hat Enterprise Linux splňuje ty nejpřísnější nároky na bezpečnost – vždyť mezi zákazníky patří velké vládní instituce i banky. Nepoučený uživatel si může Linux „rozvrtat“ stejně rychle jako Windows. Zdatný správce však může Linux (i Windows) nastavit tak, aby uživatel nemohl systému nic provést. Tedy pokud jej nerozmlátí kladivem. Kotva číslo pět je ve své podstatě ironickou střelbou do vlastních řad.

Kotva č. 6: OEM

Výrobci prý Linux vůbec nechtějí nabízet jako OEM (se slevou k počítači, notebooku nebo serveru). Tady se dostáváme opět do sporu. Linux totiž nepotřebuje OEM. Zákazník Linuxu nepotřebuje OEM. Linux se neprodává „na licence“, a tedy není třeba nic vázat na hardware. Uživatelé, kteří opravdu potřebují stabilitu a profesionální podporu, platí firmám, jako je Red Hat, Novell nebo Canonical formou předplatného. Je to podobné jako předplatné časopisu. Dokud firma platí, má záruky. Záruky v podobě aktualizací a profesionální pomoci. Takové pomoci, která je v IT naprosto výjimečná a nedosažitelná u jiných systémů, které se prodávají na licence a přes partnery.

Například u Windows máte pramalou šanci řešit nějaký závažný problém v operačním systému přímo s člověkem, který má danou věc na starosti. Obrátíte se obvykle tam, kde jste si licenci Windows koupili. Luxus přímé komunikace s Microsoftem mají jen ti největší zákazníci. V případě firmy Red Hat obvykle komunikujete přímo, dokonce není výjimkou, když se zákazníkem nepřímo komunikuje člověk, který má danou věc na starosti. Velmi často to také bývá autor samotné komponenty. Tohle je u linuxových služeb běžné a všechno to mají zákazníci obvykle za ceny nižší, než je OEM licence Windows.

Zjednoduším to. Pokud potřebujete Linux a hardware dohromady, prostě jděte buď tam, kde prodávají hardware s Linuxem (takové firmy navzdory Jakubovu tvrzení opravdu existují), nebo si hardware prostě kupte a objednejte si Linux s podporou třeba u firmy Red Hat. Mimochodem pokud si hardware objednáte u dobrého prodejce, prodá vám ho bez licencí na Windows. V případě pracovní stanice si Windows můžete nechat a nainstalovat je do virtuálního počítače.

Stejné služby nabízejí linuxové firmy pro servery i pracovní stanice. U kotvy číslo šest se autor snaží tlačit pojem OEM do pozice „přidávání Linuxu k hardwaru zdarma“, což je nepřesné a hlavně neaplikovatelné.

Kotva č. 7: Software a hardware

Jakub poukazuje na nevyzrálost programů v Linuxu. Jako „reprezentativní vzorek“ vybral dva programy, které jsou ve verzích 0.7 a 0.13.5. Velmi mladé programy, u kterých probíhá bouřlivý vývoj, místo nějakých těch vyzrálejších. PiTiVi pochopitelně nelze srovnávat s konkurencí typu Adobe Premiere za dvacet tisíc korun. Na druhou stranu například takový PiTiVi již dnes nabídne asi polovinu funkčnosti populárního levného programu na editaci videa Pinnacle.

Linux nabízí obrovské množství programů, ale pakliže chce uživatel Windows používat ten či onen oblíbený program, tak to nejde. Linux, stejně jako Mac OS, není s Windows kompatibilní ve smyslu spouštění programů. Tohle se ale (opět) netýká jen Linuxu. Chcete spustit účetnictví pro Linux, ale máte jen Mac OS? Smůla. Ale snad pomůže emulace nebo virtualizace, kterou Linux umí.

Nedávno jsem instaloval vzdálenou tiskárnu Hewlett-Packard DeskJet F300 na Linux, a poté na Windows. Na Linuxu jsem zcela intuitivně přidal tiskárnu přes volby Tiskárny | Přidat tiskárnu. Okamžitě byla k dispozici a já po několika desítkách vteřin tiskl. Na Windows jsem zkusil nejprve podobný postup, nenašel jsem však v ohromném seznamu tiskáren Hewlett-Packard tento typ. Vložil jsem tedy CD a zahájil čtvrthodinovou instalaci asi dvaceti programů od této firmy. Na konci jsem byl vyzván, ať tiskárnu připojím k počítači, což jsem nemohl. Tento krok jsem tedy přeskočil, v položce Start jsem však nebyl schopen v těch dvaceti programech najít žádného průvodce, který by fungoval. Musel jsem znova ručně přidat tiskárnu, vyhledat vlastní ovladač k instalaci a najít adresář na CD, který obsahoval ten správný INF soubor. Teprve poté tiskárna tiskla. Tolik k paragrafu o hardwaru.

Linux nabízí mnoho kvalitního softwaru, ať už placeného, nebo neplaceného. Některé programy se z historických důvodů odlišně ovládají a úplně nezapadají do pracovního prostředí dané distribuce, ty ale uživatel vůbec nemusí používat a v základní instalaci ani nejsou. Linux neumí podobně jako jiné systémy, spouštět programy z Windows, ale v dnešní době virtualizace to nepředstavuje až takový problém. Poslední kotva je jen výstřelem do prázdna.

Kotva navíc: Hry

Problém v nekompatibilitě spouštění programů má jeden nehezký důsledek. Hry. Ano, v Linuxu nefungují hry, které jsou určené pro Windows. Těch je nejvíc, z pochopitelných důvodů. Některé lze spustit přes příslušný software (Wine, Cedega), jiné přes virtualizaci (Solitare), některé existují i pro Linux (Quake a další) a mnoho jich funguje naopak jen v Linuxu.

Hrát hry jde samozřejmě i v Linuxu Hrát hry jde samozřejmě i v Linuxu

Tento problém se ovšem netýká businessu, a také dospělých uživatelů. Na hry jsou naštěstí na trhu herní konzole typu Sony Playstation 3, Nintendo Wii nebo DSi. Pro ně existuje opravdu nepřeberné množství herních titulů.

Kotva číslo osm naštěstí nepadla.

Citát

Místo nějaké polemiky či shrnutí skončím jedním citátem, který znám z plakátu visícím u nás v kanceláři. Jedná se sice „pouze“ o interní marketing, ale podle mého názoru je to vtipné zakončení mého článku.

Nejdříve vás ignorují,
pak se vám smějí,
pak s vámi bojují,
pak vyhrajete.

-- Mahátma Gándhí

Nahoru

Odkazy

(Jako ve škole)
Průměr: 1,69 | Hodnotilo: 39
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Sedm výhod Linuxu
Jirka 19. 10. 2010, 00:23:35
Odpovědět  Odkaz 
Děkuji za článek, ta provokace na lŽivě k němu přímo vybízela. Sám jsem po jejím přečtení uvažoval o něčem podobném, ale jste určitě fundovanější...

Vždycky když čtu něco takového, tak uvažuju ve stylu "Cui prodest?" No a ačkoliv bych se rád vyhnul paranoidním představám, tak se mi stále vtírá slovní spojení "agent MS". Nakonec proč ne, peníze na to ona firma nepochybně má a šíření FUDů je dávno oblíbená a vcelku funkční metoda nejen mezi tajnými službami. Polopravdy bývají z mnoha důvodů účinnější než vyslovené lži, zejména mezi "prostým lidem"...
Jiří Eischmann Re:Sedm výhod Linuxu
Jiří Eischmann 19. 10. 2010, 01:22:57
Odpovědět  Odkaz 
Neřekl bych, že Jakub je agentem MS. Tím byl na Živě Vlastimil Waic, který už je naštěstí pryč. Myslím, že Jakub má docela pozitivní vztah k Linuxu a open source, jen se snaží dívat na věc kritickým okem. Problém byl v tom, že ten článek ukazoval pouze negativa Linuxu, proto to působilo tak výbušně. O relevanci výtek lze taky diskutovat, mně se moc nelíbily. Některé z nich jsou podle mě irelevantní a naopak opomněl některé, které naopak hrají zásadní roli. Podle mě popularizaci Linuxu blokují především tyto věci:
1. Software - ani ne hry (zase tak moc lidí nehraje a pořád jsou tu ty konzole), ani ne profi software (Photoshop, AutoCAD,..., většina lidí si vystačí s tím, co už Linux dávno nabízí), ale specializovaný software. Třeba otec je náruživý cyklista a koupil si pokročilý tachometr, který ukládá rozsáhlé statistiky a pomocí specializovaného softwaru si může v počítači dělat profily ujetých tratí. Tento software je jenom pro Windows. Koupíte si telefon nebo navigaci, software na zálohování nebo aktualizaci map je jen pro Windows. Potřebujete se připojit k firemní databázi zákazníků přes speciální firemní software, který je jen pro Windows. Toto lidi odradí a raději zůstanou u Windows, kde to všechno funguje.
2. Peníze - stačí se podívat na Android. Chopil se toto Google, natlačil do toho peníze a najednou je to raketová střela mezi mobilními systémy. Jenže Google má peníze na to, aby tomu udělal marketing, protlačil to na telefony. Takové peníze ale v byznysu linuxového desktopu nejsou a nikdy nebudou, protože prolomit síťový efekt Windows by vyžadovalo neuvěřitelné investice a finanční návratnost by tomu neodpovídala ani v případě úspěchu.

P.S. Nechápu ty výtky vůči dialogu pro nastavení monitorů. Myslím, že je rozdíl mezi ergonomií a vzhledem. Ano, ten dialog nevypadá bůhvíjak, ale funguje bezvadně. Myslím, že se pomocí něj nastavují monitory stejně snadně nebo i snadněji než pomocí obdobného dialogu ve Windows.
Lukáš Zapletal Re:Re:Sedm výhod Linuxu
zapletal 19. 10. 2010, 13:51:12
Odpovědět  Odkaz 
Rád bych se připojil k názoru o vcřícném přístupu Jakuba Čížka k Linuxu i Open Source. Jakub není typ člověka, co by svými články šel vyloženě proti Linuxu, jen v tomto případě nějak opomněl zohlednit i druhou stránku věci. Příliš často se mu to nestává.

Živě.cz jinak patří k těm přívětivějším serverům, co se týče vztahu nejen k linuxovým technologiím. My jsme se ale chopili vhozené rukavice... ;-)
Re:Re:Sedm výhod Linuxu
Enigma 20. 10. 2010, 10:54:25
Odpovědět  Odkaz 
S tím tachometrem jde o problém takový, že výrobci software na Linux, jakožto minoritní platformu pro pár vyvolenejch, dlabou. Stejně tak já musím za sebe říci, že na strojích, kde mám Linux, mám v dual-bootu i Windows, neboť stále používám aplikace, které jsou jen pro Windows. Občas si také zahraju nějakou hru, takže v tomto případě také nastartuji Windows.
Kdybych měl třeba jablečný stroj, dal bych si tam i Windows, no jako herní konzoli.
Re:Re:Re:Sedm výhod Linuxu
Mr.Slider 15. 11. 2010, 14:33:11
Odpovědět  Odkaz 
Já doma již kompletně přešel na Linux. Většinu aplikací jsem dokázal nahradit příslušnou aplikací pod Linuxem. Až na jednu, která je hodně specifická. Tu se mi ale povedlo bez problémů nainstalovat pod Winem. Pod Wine lze instalovat i aplikace pro vzpomínané tachometry. Dokonce existuje i Linuxová alternativa. V tom bych tedy takový problém neviděl.
Sedm výhod Linuxu
Roman Sokol 19. 10. 2010, 05:01:43
Odpovědět  Odkaz 
S ohledem na to, co na Živě představuje standard, je tenhle článek velmi dobrý. Je v něm jasná snaha věci skutečně posoudit "podle nejlepšího vědomí a svědomí" autora. Nebudu se jím zabývat, neb měl vlastní prostor a diskusi, spíše jen lehce naťuknu (No Flame!) na příkladu tohoto článku, že objektivita je nesmírně těžká věc. Když už jste totiž hovořil o fér a nefér pro kotvu sedm, tak jste neuvedl co se nepovedlo při "Přidat tiskárnu", a to je (alespoň pro mne) podstatné. Nemám teď jak si to ověřit, ale ono u toho rozsáhlého seznamu tiskáren není možnost přidat novou, nainstalovat atd? To se mi nechce věřit. Nemůže být problém, že by jste měl častěji instalovat pod Windows? Ono je třeba číst, co vlastně instaluji, ne prostě odklepnout "Nainstalovat" v tom, co se rozběhlo z autorunu. Klíčové slovo "ovladač" je/není přítomno? A ony Windows ve vašem případě nenašly zmíněný ovladač na CD samy, že jste musel procházet až na konkrétní .inf? Nebo jste prostě místo Vyhledat ovladač a následně Zahrnout CD rovnou zvolil Vybrat ručně (Vybrat ze seznamu či jak se ty nabídky jmenují, proto je ani nedávám do uvozovek) a pak rovnou hup na CD a zcela o své újmě ručně listoval k inf souboru? Takovýmhle popisem jste jen vystřihl standardní taneční figuru "flame dance" popisovanou jako "Já používám X. Nedávno jsem v Y zkoušel Z a byla to katastrofa". Bez dalšího je to jen plácnutí do vody.
A kotva osm, co nepadla? Opakuji, že se nechci pouštět do flame, ale větu "Tento problém se ovšem netýká businessu, a také dospělých uživatelů." jste asi nemyslel tak úplně vážně, že ne? Tenhle názor byl už tolikrát rozcupován, že se mi nechce věžit, že by to někdo ještě opakoval jako pravdivý fakt. Zkuste si to znovu rozmyslet a příště se radši přidržet standardního uznání nedostupnosti komerčních herních titulů pro Linux způsobené jeho okrajovostí na poli desktopových OS. Nesklouznete pak do nesmyslnosti. Holt, ono udržet si objektivitu je setsakramentsky těžká věc.
A mimochodem, naprosto chápu, že mýlit se je lidské a všem se nám to stává, ale u některých druhů článků se nemůžu donutit, aby jsem to přehlédl. Oni totiž ani na Živě nepočítají jedna, dva, čtyři, pět, pět.
Miroslav Hrončok Re:Sedm výhod Linuxu
Miro Hrončok 19. 10. 2010, 10:05:25
Odpovědět  Odkaz 
Ale počítají. Konkrétně 1, 2, 4, 5. Pak to celé přečíslovali, článek přejmenovali z Osm kotev... na Sedm kotev... a udělali nám v tom nepořádek. Opraveno.
Lukáš Zapletal Re:Sedm výhod Linuxu
zapletal 19. 10. 2010, 13:56:43
Odpovědět  Odkaz 
Pane Sokol,

prosím přečtěte si paragraf o mé instalaci tiskárny pozorněji. Postupoval jsem nejprve intuitivně (tak jako u každé instalace síťové tiskárny ve Windows). Po zjištění že Windows ovladač neznají (není to nejnovější model) pak podle pokynů, které jsou u tiskárny. Windows v tomto okamžiku nenabízely žádné automatické dohledání ovladače. Prostě suše oznámily, ať jej vyberu.

Že bych něco "odklepával" bez čtení z textu ani nevyplývá, ani jsem tak nečinil. Ani druhý pokus nevyšel - to proto, že některé tiskárny od HP s pomocí dodaného softwaru vzdáleně prostě nenainstalujete. To je holý fakt, se kterým jsem se musel smířit já, a budete muset i Vy. Síťově je možná pouze "ruční" instalace s "ručním" dohledáním ovladače.

Ale tohle je jen jeden příklad z mnoha. Snažil jsem se tím naznačit, že ve Windows není všechno "ideální".
Re:Sedm výhod Linuxu
Slavko 19. 10. 2010, 19:10:56
Odpovědět  Odkaz 
Som platený za správu počítačov, najmä s Windows od 98 do 7 (hmm, podobnosť s od 9 k 5 je čisto náhodná). S tlačiarňou jeden príklad za všetky. Vzhľadom k nehomogenite prostredia som veľmi pozorne vyberal sieťovú tlačiareň, tak aby podporovala najmä staré W98. Rozhodol som sa napokon pre značkovú tlačiareň, ktorej na stránke renomovaný výroca deklaroval podporu naprieč spektrom. Po doručení a rozbalení tlačiarne som sa na CD dočítal, že podpora W98 bola zastavená pred 2 mesiacmi (od nákupu).

"Intuitívna" inštalácia ovládačov do W98 mi zabrala niekoľko hodín hľadania a pátrania po obchvate... Druhá sranda nastala po doplnení W7. Ovládač pre tento typ OS samozrejme nejakú dobu neexistoval, dal sa nainštalovať ten z Visty a inštalácia dopadla dobre vtedy, keď skončila chybou!

Niet nad rozšírené a podporované Windows, ale povedzme si úprimne, kto by mi platil toľké prachy za správu Linuxu???
Re:Sedm výhod Linuxu
RadovanTurnovský 23. 10. 2010, 10:16:28
Odpovědět  Odkaz 
Původní článek se vztahoval hlavně k BFU, který se nebude "hrabat" v systému a řešit nic co mu systém sám nenabídne. V tom případě dávám za pravdu kolegovi s instalací tiskárny HP. Má zkušenost je velmi podobná jen tiskárna lokální. Těch krámů, které se mi objevily v PC po zhruba půlhodinové instalaci ve WinXP, bylo opravdu mnoho. Bez této instalace z CD jsem neměl šanci tiskárnu používat.
Sedm výhod Linuxu
eee 19. 10. 2010, 08:33:14
Odpovědět  Odkaz 
musim se ohradit vuci tomu hrani, jsem dospely, je mi pres 30, mam rodinu, dite a presto hry hraju rad, hraju je na ps3, psp, windows i linuxu. Linux pouzivam od roku 1997, pouzivam ho na vse, windows mam prave a jen na hry. A myslim, ze hry jsou nejprodavanejsi komercni software, jsou tedy dulezite i pro byznys.
Lukáš Zapletal Re:Sedm výhod Linuxu
zapletal 19. 10. 2010, 13:57:31
Odpovědět  Odkaz 
Naprosto souhlasím, vždyť jsem to myslel tak, že "dospělí mají Playstation 3" :-)
bohužel s Živě částečně souhlasím
Pavel 19. 10. 2010, 08:53:04
Odpovědět  Odkaz 
Ten článek na zive.cz jsem četl při vybalování TV kary, která podle předchozího průzkumu měla být 100% v Linuxu podporovaná. Článek je velmi tendenční, na tom se shodneme. Bohužel se spoustou věcí musím souhlasit. Já jedu v Ubuntu už rok, jak doma, tak v práci. Avšak asi po 3 hodinách zprovozňování karty, ladění, zkoušení programů, editování různých souborů... bych článek na Živě také podepsal. Pokud bych měl shrnout, co vše mi na desktopu linux "vzal", tak ten seznam by byl hodně dlouhý. Mnohé takové kroky skončí tím, že mi nejede TV karta, nejede webkamerka... to co bylo na 2 kliky, mi najednou v práci trvá kliků 10. No prostě seznam je dlouhý. Ano, můžete namítat, že se dá vše vyřešit. Dá, ale o tom je ten článek. Kdybych se na linux vykašlal a jel ve Win dál, tak by to a) fungovalo b) bylo zprovozněno rychleji. A v tom chápu smysl toho článku. Jste tu možná všichni nadšení programátoři. ALe já jsem jen ten typický "doktor", co chce, aby mu PC fungoval. Takže mám dvě možnosti. Vykašlat se na to nebo se v tom další hodiny hrabat a nakonec to zprovoznit. Volím tu druhou, protože chci dál pracovat s Linuxem.
Re:bohužel s Živě částečně souhlasím
Michal Dočekal 19. 10. 2010, 10:31:08
Odpovědět  Odkaz 
U TV karet je bohužel často problém s tím, že výrobce časem vymění "vnitřnosti" karty, ale prodává to stále pod tím samým označením. Takže, kupříkladu, v první várce modelu TVKarta-A1 je čip X, který v Linuxu funguje. Vy se za čas podíváte, co je v Linuxu podporováno, naleznete označení modelu "TVKarta-A1", kterou někdo označil za plně funkční, a jdete do obchodu si ji koupit. Jenomže v obchodě už nemají první várku, ale n-tou várku, kam výrobce mezi tím zakomponoval čip Z, který v Linuxu nechodí, ale název modelu "TVKarta-A1" ponechal. Takže vy přijdete domů, vybalíte TV kartu, která měla fungovat, a ona nefunguje.

Je to smutné, až k vzteku, ale stává se to (zažil jsem to na vlastní kůži). Proto je důležité s tím počítat a kartu si vyzkoušet nejlépe ještě před koupí, popřípadě obratem vrátit (u e-shopů máte 14ti denní lhůtu na vrácení zboží bez udání důvodu).
Re:bohužel s Živě částečně souhlasím
Kerala 19. 10. 2010, 13:44:30
Odpovědět  Odkaz 
To je nevýhoda sestavy, kterou si kompletuji doma. Jinou zkušenost jsem nabyl s notebookem, když je vše v jednom. Např. notebooky od Lenova. Pokud jsou ovladače svobodné, okamžitě po nainstalování OS OpenSuse vše jede. Ale jakmile je tam wifi od Realteku, tak se musí doinstalovávat nesvobodný SW. Pak i wifi jde používat.
Lukáš Zapletal Re:bohužel s Živě částečně souhlasím
zapletal 19. 10. 2010, 13:59:40
Odpovědět  Odkaz 
Nezlobte se, ale Váš příspěvek je mimo mísu. Instaluje snad "normální uživatel" televizní karty?

Vy jste pokročilý uživatel. Já ve článku bojuji s nařčením, že Linux není pro "normální uživatele".

Takže s Vámi souhlasím, je mi líto, že Vám karta nefunguje dobře, ale to už jsme v trochu jiných vodách...
Re:bohužel s Živě částečně souhlasím
phr 19. 10. 2010, 20:28:05
Odpovědět  Odkaz 
Bohužel mám velmi podobné zkušenosti s některými ovladači pro Windows různých verzí. Takže v tomhle ohledu jsou oba OS naprosto kvit.
Sedm výhod Linuxu
Honza 19. 10. 2010, 09:40:50
Odpovědět  Odkaz 
Ten článek je jenom vata, přesně takový bych napsal, pokud bych neměl žádné skutečné téma. Co si z něj mám jako čtenář vzít, pokud bych byl uživatelem Windows?

Před časem jsem si koupil notebook s OEM verzí Win XP. Samotná instalace XPček mi trvala několik hodin, stejně jako instalace historických verzí Ubuntu. Dnes mi reinstal Ubuntu trvá kolem půl hodiny, Win 7 jsem nezkoušel, nemám 3 papíry navrch pro zábavu.

Jako nejsilnější argument, a to je argument, dámy prominou, jako prase, je centralizace zdrojů softwaru. Když něco potřebuju pro Win, musím lézt po googlu, paranoidně projíždět všechno antivirem, antispywarem, antimalwarem atd. Jistě, člověk s čtyřjádrem bude namítat, že strojový výkon je dnes již v pohodě, ale to je stejná špička ledovce (stále musím každé pondělí skoro na dvě hodiny v práci přestat pracovat, protože se spouští antivir a ač mám normální dvoujádro a 2GB paměti, nedá se na tom skoro dělat). A skutečně mám jako uživatel neustále čistit registry, defragmentovat a zajímat se o bezpečnost svého připojení a o to, co že mi to zpomaluje systém?

Dřív jsem taky trávil hodiny na fórech, teď už mi Ubuntu pár let slouží a do terminálu skoro nelezu. Stejnou dobu jsem kdysi trávil na Win, než jsem si vše osahal a pochopil, v čem je u čeho zakopanej pejsek.

Z článku mi vyplývá jediné – komunita musí pracovat s velkými firmami a musí být co nejvíce jednotná. Nebýt Ubuntu a Mandrivy či SuSe, možná by se linux krom krabiček v raketoplánu skutečně už vytratil.

Ten článek mě irituje hlavně proto, že škodí dobrému úmyslu a nenabízí východisko. Přesně takhle objektivně se dívají na svět politické pamflety.
Lukáš Zapletal Re:Sedm výhod Linuxu
zapletal 19. 10. 2010, 14:11:44
Odpovědět  Odkaz 
Zbývá doplnit, že "tím článkem" patrně myslíte článek na živě.cz.
Sedm výhod Linuxu
Jan Kulhánek 19. 10. 2010, 10:14:57
Odpovědět  Odkaz 
Díky za článek jako protiváhu k tomu na Živě, ale to, že existují "kotvy", které linuxu přinejmenším nepomáhají v rozletu, je asi jasné.

1. V podstatě souhlasím hlavně se sedmým bodem - pokud vše při instalaci linuxu nebo při zapojení nového hardware funguje "out of the box" (a je toho naštěstí čím dál tím víc), pak je to perfektní. Když je ale třeba instalovat ovladače stažené z netu (například u multifunkčních tiskáren Samsung, USB TV tuneru, nových tabletů od Wacomu,.....), pak je často pro běžného uživatele situace příliž komplikovaná. Sice za to nemůže přímo linux, ale výrobci, kteří ovladače nedodávají a nebo alespoň nejsou "user-friendly", ale to na výsledku moc nemění. Často jsem slyšel větu: "Nanistaloval jsem si ten linux, nefungovalo mi to a to, návod na instalaci byl moc složitý, tak jsem to smazal".

2. Hraní her v linuxu možné určitě je, situace je lepší než jak se často prezentuje při srovnávání s jinými systémy, ale růžové to také určitě není a asi nebude, dokud nebude více uživatelů linuxu. Velkým firmám prostě nestojí za to vyvíjet a distribuovat linuxové verze. Někdy pomůže Wine či jeho placené verze, ale často také ne, pak zbývá " pařmenům" virtualizace nebo ještě lépe dual-boot.

Zdravá sebekritika je výborná věc, většinou ukáže na to, co je třeba zlepšovat. Linux mám fakt rád, kdybych byl programátor, asi bych pracoval na aplikaci, která by přes GUI uměl instalovat to, co není v repozitáři nebo v balíčcích ke stažení.
Re:Sedm výhod Linuxu
Mirek_ 22. 10. 2010, 18:44:25
Odpovědět  Odkaz 
No aspoň zčásti za to Linux může, na rozdíl od Windows nenabízí pro binární ovladače stabilní API, natož SDK.
Sedm výhod Linuxu
Ivko 19. 10. 2010, 11:11:38
Odpovědět  Odkaz 
Podľa mňa všetky systémy sú dobré, ale každý je iný. Problém, prečo je rozšírenie Linuxu také slabé je jasný - peniaze. Microsoft mal šťastie v tom, že prišiel v čase, keď na trhu s operačnými systémami bol voľný priestor pre určitú filozofiu a veľmi rýchlo si vybudoval pozíciu (čím aj finančné zdroje). Akákoľvek alternatíva je teraz komplikovaná nie pre to, že by to bol zlý a nedostatočný systém, ale reklamou formovaní ľudia sú presvedčení, že nič iného ako Windows nemôže fungovať. Nie raz sa stretám s otázkou: "Ty používaš Linux? A to si kde študoval?" Bežní ľudia o alternatívach buď nevedia alebo sú pod vplyvom reklamy, ktorá im natlačila do hláv, že jediný dobrý systém je Windows.
Tu je bariéra. Všetko ostatné sú dôsledky. Ľudia sa boja Linuxu (a vôbec iných OS), lebo sú presvedčení, že to nezvládnu. Výrobcovia ovládačov a softu sa sústreďujú na Windows, čo sa opätovne vracia k bežnému užívateľovi. Uzavretý kruh.
Podľa mňa práve úlohou takých portálov ako Živě je ponúkať alternatívu a vzdelávať ľudí k tomu, aby sa nebáli vyskúšať niečo iné ako Windows. Lenže znova sa to rozbíja o peniaze (kto ich financuje) a ich vlastné presvedčenie. Ak si tvrdia, že majú rozhľad, tak otázka je vyriešená - niekto im platí za reklamu pre Microsoft. Ak im neplatia, tak to svedčí o ich rozhľade...
Dnešná doba sa stáva dobou monopolov - maličké firmyčky to majú zo dňa na deň horšie. Pritom práve väčšia konkurencia dáva priestor pre rozvoj a rôznorodnosť. Už také pokusy o monopolizáciu sme tu mali vyše 40 rokov. Vieme, ako to dopadlo. Ak niekto podporuje mamutie podniky, ktoré ničia konkurenciu, vlastne sa podieľa na tom, že sa z trhu vytráca motivácia k snahe stále a stále a stále zlepšovať výrobky.
Vývoj bude. Len či by nebol lepší, keby tá konkurencia bola väčšia???
Roman Bořánek Sedm výhod Linuxu
Roman Bořánek 19. 10. 2010, 12:31:54
Odpovědět  Odkaz 
Ahá, tak proto ten článek zmizel z blogu. A já už si řikal, že se Lukáš Zapletal taky stal agentem MS... :))) Ale jinak souhlas. Myslím, že jinak Jakub Čížek o Linuxu píše objektivně, ale tenhle článek se tak nějak nepovedl.
Třeba "a i když si nakonec svého „tučňáka“ vyladíte k dokonalosti, zabere to v lepším případě dny a týdny" - to bych se hádal. Prostě se mi zdá, že takhle zabarvené věty do takového článku nepatří.
Re:Sedm výhod Linuxu
Tuxok 19. 10. 2010, 13:49:14
Odpovědět  Odkaz 
Článek na Živě tentokrát oparvdu moc objektivity nepobral. Spíše se mu podařilo trefit do Achillovi paty. Největším problémem onoho článku je zevšeobecňování.
Na řadě notebooků a stolních pc Ubuntu funguje bez potíží. Zažil jsem však také mašiny, u kterých jsem byl nucen kvůli nefunkčnosti Ubuntu doporučit Windows. Atd...

Takže k článku na Živě: Někdy to tak skutečně bývá, ale většinou ne.

PS: Když používáte Linux, musíte tomu podřídit nákup hardwaru i výběr softwaru, to dá rozum. Pak je vše OK.

(Slyším, jak tučňák Tux tleská křídly...)
Lukáš Zapletal Re:Sedm výhod Linuxu
zapletal 19. 10. 2010, 14:24:18
Odpovědět  Odkaz 
Takže skutečně to někdo čte :-) Odpověď jsem omylem vydal asi na 20 minut na svém blogu, pak jsem si toho všiml a stáhnul to. Plán byl totiž změněn a pod novým názvem to vyšlo zde.
Sedm výhod Linuxu
migelo 19. 10. 2010, 14:25:01
Odpovědět  Odkaz 
Zmíněný článek na Živě není psaný neználkem (jak tomu obvykle u článků a výroků o Linuxu bývá) a proto mne překvapilo co obsahuje a hlavně jakou formou je napsán. Zrovna od Jakuba Čížka bych očekával objektivní pohled na věc. To co předvedl ve svém článku je ale korektní novinařině na hony vzdálené, některé výroky jsou naprosto mimo realitu dnešních distribucí a samozřejmě aplikací (to byla regulérní "podpásovka"). Výběr kotev je velmi diskutabilní, to ostatně zaznělo v tomto článku, za který bych chtěl autora pochválit. Našlapoval jste lehce, to já neumím a proto na takové články nereaguji. Ač jsem měl tentokráte opravdu velkou chuť.
Sedm výhod Linuxu
LadaF 19. 10. 2010, 14:30:15
Odpovědět  Odkaz 
Zajímala by mě diskuze pod tímto článkem, kdyby ho někdo otiskl na ŽIVĚ. Ale to je asi utopie.
Re:Sedm výhod Linuxu
FB 19. 10. 2010, 15:49:17
Odpovědět  Odkaz 
re LadaF : Redaktoři Živě tvrdili, že v rámci Linuxového expresu (který přebírají z Linuxexpresu) má Linuxexpres zcela volnou ruku pro kritiku Windows. Viz komentář 14 od autora kritizovaného článku k blogpostu http://linuxzblizka.blog.zive.cz/2010/10/opoustim-zivecz/
Sedm výhod Linuxu
Jana 19. 10. 2010, 15:28:52
Odpovědět  Odkaz 
Na většinu práce už pár let používám střídavě Ubuntu, Fedoru nebo Mandrivu a co se týče administrace systému, považuji Linux za o něco přehlednější než Windows. Měla jsem zapsaný předmět o administraci Windows a jen těžko jsem si na to znovu zvykala. Líbí se mi hlavně přehlednost Linuxu. Po nějaké době už člověk ví, jestli má sáhnout do /usr/share, /etc apod. Úpravu konfiguračních souborů, která je v článku na Živě taky zmiňována jako nevýhoda, mi rozhodně přijde přehlednější, než přehršle registrů. Ale asi je to otázka zvyku a nikomu nezazlívám, že to třeba vidí úplně naopak.
P.S.: Že vy jste z Red Hatu? Nikde jinde než tam jsem neviděla viset ten citát, ale je v angličtině a doteď jsem nevěděla, že je to vůbec nějaký citát a ne jen nějaké firemní motivační heslo.
Lukáš Zapletal Re:Sedm výhod Linuxu
zapletal 19. 10. 2010, 23:32:31
Odpovědět  Odkaz 
Mohu potvrdit, že zmíněný plakát je vylepen v brněnském Red Hatu. Jméno Gándhího je uvedeno přímo na plakátu. Koukám na něj denně...
Sedm výhod Linuxu
Miroslav Fotyi 19. 10. 2010, 15:32:42
Odpovědět  Odkaz 
Naprosto souhlasím s autorem článku, není co dodat :)
Sedm výhod Linuxu
Jakub Čížek 19. 10. 2010, 16:27:33
Odpovědět  Odkaz 
Díky, takovou odezvu jsem čekal a jsem rád, že původní článek vzbudil i něco podobného, nejen pouze agresivní výlevy. Na pátek připravuji ještě živácký pohled na nové Ubuntu, takže na Vás s dovolením určitě odkážu.
Re:Sedm výhod Linuxu
luboš 20. 10. 2010, 17:46:30
Odpovědět  Odkaz 
Jak to říct? No vlastně je to jednoduché zrovna včera večer jsem šel "řešit"(přiznám se nerad) problém,který vznikl mému známému na notebuku acer s předinstalovaným systémem windows xp home.Šlo o to že počítač nenašel při bootu žádný operační system a odkazoval na zavedení v nouzovém režimu nebo vrácení k předchozí konfiguraci.Jen prozradím výsledek takového kroku-ani v jedné volbě systém nenaběhl i po opakovaných resetech,prostě černá obrazovka s chybovou hláškou.Nakonec jsem to řešil celkovou reinstalací windows.Uvádím to proto,že jsem si při té reinstalaci "vzpoměl" na článek pana Čížka o "bezproblémovosti" windows.Nechci se tady pouštět do rozboru článku-vše už bylo řečeno,ale neodpustím si malou poznámku.Pane Čížku já používám linux k plné spokojenosti 4 roky(ubuntu) ani jednou za tu dobu mi systém nespadl,nemusel jsem ho reinstalovet je stabilní a pracuje naprosto perfektně.Nesouhlasím s vaším článkem který je zavádějící matoucí a nemluví úplnou pravdu o linuxu tod vše tečka.
Sedm výhod Linuxu
e.xitu.s 19. 10. 2010, 16:32:02
Odpovědět  Odkaz 
Naprostý souhlas, žádné jiné argumenty nemám :)
Sedm výhod Linuxu
Pietro 19. 10. 2010, 19:00:10
Odpovědět  Odkaz 
Ja len ku kotva číslo 4. Tá podľa mňa vôbec neexistuje. Moja 6-ročná dcéra nemá s používaním linuxu žiadny problém.
Lenost uživatelů a schopnost se učit nové věci.
Tobiáš Potoček 19. 10. 2010, 19:03:21
Odpovědět  Odkaz 
K té použitelnosti a "blbuvzdornosti" bych měl několik poznámek. Většina především postarších uživatelů příliš intuice nepobrala a proto naučit se pracovat s nějakým systémem je pro ně otázka několika měsíců až let, přičemž většinu postupů se učí zpaměti. A proto pokud by měli z Windows přejít na Linux, znamenalo by to učit se vše znovu a tedy by ony hodiny a hodiny učení vyšly nazmar. A vůbec se jím nedivím, že se jim do toho nechce.

V nejhorší pozici jsou ti takzvaní "poweruseři", co se dlouhodobým úsilím naučili Windows relativně dobře ovládat a připadají si mocní v porovnání s ostatními lidi. Tito uživatelé si také často Linux nainstalují, aby si rozšířili své vzdělání, ale v okamžiku, kdy do Linuxu doopravdy vstoupí, přestanou jejich postupy fungovat, oni se cítí bezmocní a zrazení, tak Linux zase odinstalují a pomluví ho. Oproti tomu uživatelé počítačově skutečně zdatní jsou schopni nad počítačem přemýšlet abstraktně a není proto pro ně těžké přijmout nové uživatelské prostředí a nové postupy, protože v konečném důsledky nejsou od sebe jednotlivé systémy natolik odlišné.

Zajímavým příkladem je situace kolem mobilních telefonů. Každý telefon vypadá jinak a přesto se ho většina uživatelů naučí celkem rychle ovládat. Je to dáno tím, že každý uživatel už vystřídal několik mobilních telefonů a několikrát se musel učit nový způsob ovládání. Díky tomu získal určitou zkušenost a naučil se postupy zobecňovat (vždycky tam je nějaké menu, vždycky tam je nějaké nastavení apod.). V počítačích to bohužel tak nefunguje (všichni odjakživa používají Windows). Jedinou výjimkou jsou právě uživatelé Linuxu, kteří vystřídali řadu různých prostředí a jsou tak zvyklí učit se nové věci a nedělá jim problémy je přijímat.

Samostatnou kapitolou jsou uživatelé počítačem zcela nepopsaní (třeba naše babičky), protože ti nový systém přijímají bez jakékoliv předchozí zkušenosti. Pokud jim dáme do ruky Windows, naučí se ho ovládat a budou pak odmítat cokoliv jiného. Ale ono to bude platit i obráceně, uživatel odrostlý na Ubuntu bude nadávat na Windows. A nový uživatel ocení spíše Linux především proto, že díky bezpečnostním principům v Linuxu nemůže v podstatě nic zkazit, což je jak pro něj velice užitečná informace. Díky tomu se nebude bát experimentovat a to je pro výuku s počítačem velice podstatné.
Re:Lenost uživatelů a schopnost se učit nové věci.
e.xitu.s 19. 10. 2010, 20:15:58
Odpovědět  Odkaz 
+1
Lukáš Zapletal Re:Re:Lenost uživatelů a schopnost se učit nové věci.
zapletal 19. 10. 2010, 23:39:24
Odpovědět  Odkaz 
Neodpustím si poznámku, která bude v duchu mého článku.

"A proto pokud by měli z Windows přejít na Linux, znamenalo by to učit se vše znovu..."

No to je pravda, ale jaká je pointa? Protože:

...pokud by měli z Windows přejít na MacOS, znamenalo by to...

...pokud by měli z Windows 98 přejít na Windows Vista, znamenalo by to...

...pokud by měli z Windows přejít na /doplňte cokoli/ znamenalo by to...

Co to má vlastně společného s Linuxem?

Jinak s těmi ještě "nedotčenými" uživateli jste to vystihl přesně. Znám několik takových lidí...
Re:Re:Re:Lenost uživatelů a schopnost se učit nové věci.
Tobiáš Potoček 20. 10. 2010, 18:04:08
Odpovědět  Odkaz 
Jak se to vezme. Jistě se shodneme na tom, že rozdíl mezi jednotlivými verzemi Windows je mnohem menší než mezi Windowsem a Linuxem. Od verze 95 mají Windows nabídku Start, pracovní plochu, dokumenty, modré éčko na ploše. Oproti tomu třeba takové Ubunu má rovnou dva panely, přednastavený větší počet virtuálních ploch a místo éčka lištičku. Takže při přechodu z Windows na Windows se dá využít mnohem více předchozích znalostí a postupů, než při přechodu Windows -> Linux. U Linuxu je to téměř "vše znova".

Druhá věc je to, že přechod z Windows na Linux je věc dobrovolná (samozřejmě s výjimkou zaměstnání, ale teď jde hlavně o domácí používání). Jinými slovy to znamená, že by se uživatelé dobrovolně začali učit něco nového. A to dobrovolně udělá málokdo, většina lidí si radši platí (či krade) Windows, protože je to stojí méně úsilí a nervů. To není kritika líné společnosti, mám pro ně pochopení (také se rád učím jen to, co mě baví), pouze konstatování jednoho z faktů, proč je Linux tak málo rozšířen. Je to vidět i na tom, jak moc je ještě rozšířen Windows XP, lidé odmítají Visty, odmítají sedmičky, a když je dostanou s novým notebookem, v dost případech zpátky nainstalují XP, "aby si ušetřili starosti".

Takže ano, tento argument se dá použít i na Windows, lidé by nejradši vůbec verzi Windows neměnili. A když k výměně dojde, je to dost často z donucení ("přišel mi notebook s Windows 7 a neumím si tam dát XP, je to hrozný systém, ale co nadělám"). Takže pointa je taková, že tento argument platí i pro Windows, ale na rozdíl od Linuxu je zde na lidi vyvíjen poměrně výrazný tlak, kterému se špatně vzdoruje. Takže zatímco Windows 7 se poměrně dobře rozšiřuje, Linux nikoliv.
Lukáš Zapletal Re:Re:Re:Re:Lenost uživatelů a schopnost se učit nové věci.
zapletal 1. 11. 2010, 08:03:01
Odpovědět  Odkaz 
To jste obhájil ty Windows-Windows. Co ten Mac?
Re:Re:Re:Re:Re:Lenost uživatelů a schopnost se učit nové věci.
Tobiáš Potoček 5. 02. 2011, 12:11:57
Odpovědět  Odkaz 
Už je to více než 2 měsíce, ale stejně odpovím.

Na Mac tento argument platí také, protože Mac je rozšířen stejně málo jako Linux (přesná čísla nevím). Tedy ono "přeučování" je stejně jako u Linuxu jeden z důvodů, proč je tak málo rozšířen. Na druhou stranu, Mac je známý heslem "it just works", tedy je ho imho snazší se naučit ovládat. Další motivací navíc pro uživatele oproti Linuxu je image. V dnešní době je pro spoustu lidí image to nejdůležitější a jsou pro něj schopni hodně obětovat. A pokud to znamená naučit se pracovat s OS X, aby vypadali cool, že mají Apple, tak to udělají. Dále je Mac známý tím, že ho používá velké množství grafiků, což jsou vzdělaní profesionálové a těm nedělá problém se adaptovat na nové rozhraní. Posledním možným argumentem je cena. To je taková dvousečná zbraň, na jednu stranu odrazuje od nákupu, na druhou stranu, když už někdo investuje do macbooku několik desítek tisíc, jen tak ho nevyhodí. O proti tomu Linux se sice snadno nainstaluje, ale stejně tak snadno odinstaluje.
Re:Lenost uživatelů a schopnost se učit nové věci.
uzivatel OO 20. 10. 2010, 08:03:40
Odpovědět  Odkaz 
" Oproti tomu uživatelé počítačově skutečně zdatní jsou schopni nad počítačem přemýšlet abstraktně a není proto pro ně těžké přijmout nové uživatelské prostředí a nové postupy, protože v konečném důsledky nejsou od sebe jednotlivé systémy natolik odlišné."

Tim si nejsem tak jist. Spise bych rekl, ze ti zdatni maji spis nejaky vaznejsi duvod (casto pracovni nebo z presvedceni), proc prave tu odlisnost zkousnou. A ubytek klikatelnosti je reseny narustem prikazove radky (cim hloubeji se jde). Treba ja nemam problem s prikazovou radkou, ja mam problem s vlastni pameti (jasne muzete si myslet, ze jsem ten pracny Power User...)
Re:Re:Lenost uživatelů a schopnost se učit nové věci.
Tobiáš Potoček 20. 10. 2010, 18:17:57
Odpovědět  Odkaz 
Tak máte pravdu, že z počátku je potřeba nějaký důvod. Ale pokud se uživatel vedle Windows naučí i ovládat a chápat logiku Ubuntu (tj. Gnome), bude pro něj snazší přizpůsobit se KDE, XFCE apod. Když pak vyzkouší Enlightenment, ve Fluxboxu bude za chvilku jako doma. Je to stejné jako s těmi mobilními telefony a podle mě je to podobné i k výuce jazyků, čím víc člověk umí jazyků, tím je pro něj snazší naučit se nový.

Takže důležité jsou zkušenosti, ale vedle toho i samozřejmě inteligence (ta "počítačová") a především věk. Mladý tvárný mozek se snáz přizpůsobuje a učí. Ten zmíněný "poweruser" je v tom nejhorším hanlivém smyslu člověk postrádající všechny tři aspekty, zkušenost, inteligenci i mladý věk:) Ale samozřejmě se tím nechci nikoho dotknout :)
Re:Lenost uživatelů a schopnost se učit nové věci.
Tonanek 21. 10. 2010, 16:33:21
Odpovědět  Odkaz 
Naprostý souhlas. Jsem uživatelem-ke vší spokojenosti-Ubuntu od 9.10 na EEE9O1 a i doma na desktopu. Před tím Win 95-XP. Ze začátku jsem tápal,ladil,,hledal,ptal se, ale nakonec vše jede jak má k obrazu mému. Zvykla si na to i má přítulkyně,která jede v práci na Win. Ani neví jaké. Dnes jí ani nepříjde,že doma si svou práci udělá v Linuxových aplikacích. Jde jen o to chtít a mít trošku trpělivosti.T
Re:Lenost uživatelů a schopnost se učit nové věci.
Tonanek 21. 10. 2010, 16:33:52
Odpovědět  Odkaz 
Naprostý souhlas. Jsem uživatelem-ke vší spokojenosti-Ubuntu od 9.10 na EEE9O1 a i doma na desktopu. Před tím Win 95-XP. Ze začátku jsem tápal,ladil,,hledal,ptal se, ale nakonec vše jede jak má k obrazu mému. Zvykla si na to i má přítulkyně,která jede v práci na Win. Ani neví jaké. Dnes jí ani nepříjde,že doma si svou práci udělá v Linuxových aplikacích. Jde jen o to chtít a mít trošku trpělivosti.T
rionka Re:Lenost uživatelů a schopnost se učit nové věci.
rionka 22. 10. 2010, 12:59:08
Odpovědět  Odkaz 
+1. Ano, ano. Skvěle vystiženo, děkuji.
Re:Lenost uživatelů a schopnost se učit nové věci.
M. Goliaš 23. 03. 2011, 12:24:09
Odpovědět  Odkaz 
Myslím, že jste velmi pěkně vystihl rozdělení uživatelů. Také se setkávám se spoustou "zkušených" uživatelů Windows, kteří nechtějí přejít na Linux hlavně kvůli tomu, že by tam už nebyli tak "mocní". Pro starší lidi je opravdu problém měnit zaběhnuté věci, takže jakmile je jejich první setkání s PC ve stylu Windows, těžko se nechají zlákat k Linuxu. A běžní uživatelé (kteří mají doma PC hlavně na fotky, prouzdání po internetu, chatování a psaní dokumentů) si na Linux zvykají celkem rychle. Už jsem se ale nekolikrát setkal s tím, že i když jim Linux připadal skvělý a všechno jim perfektně fungovalo, rozhodli se ho po čase zbavit kvůli ohlasům jejich okolí (např. údiv přátel nebo kolegů v práci nad tím, jak můžou používat Linux).

Osobně si myslím, že Linux je dnes (v roce 2011) velmi vyspělým a propracovaným systémem, který pro běžnou práci bohatě stačí, má hezké grafické prostředí, je zdarma, má lépe řešený systém závislostí a napojení aplikací na jádro a vynikající možnosti instalace a aktualizace programů (včetně obrovských softwarových repozitářů). Kromě toho je obdivuhodné, jak dokážou některé distribuce držet krok s vývojem hardwaru a docílit toho, aby většina moderního hardwaru fungovala bez nutnosti složitého zasahování do jádra systému (což je o to obdivuhodnější, o kolik méně výrobců vyvíjí ovladače pro Linux).

Také se mi velmi líbilo přirovnání práce s různými operačními systémy k ovládání telefonu. Souhlasím s tím, že různé operační systémy se pro běžné uživatele s praxí od sebe tolik neliší (všechny mají plochu, zástupce na ploše, startovní nabídku, nastavení systému, kancelářský balík, nějaký ten hudební a filmový přehrávač, webový prohlížeč apod.). Jediné, co podle mého názoru běžný uživatel řeší, je vzhled (otázka vkusu) a funkčnost (zda systém obsahuje jeho oblíbené aplikace a zda mu tam všechno funguje). Pokud Linux tyto jeho základní "potřeby" naplní, nebude s ním mít běžný uživatel žádný problém, a naopak by ho mohl kvůli ceně začít dokonce i upřednostňovat. Co se týče vzhledu, Linux nabízí bohaté možnosti (Gnome, KDE apod.). Co se týče funkčnosti, většina aplikací má své linuxové alternativy a většina moderního hardwaru už bude na moderní linuxové distribuci také bez problémů fungovat).
Jiří Nedavaška Sedm výhod Linuxu
Aksavaden 19. 10. 2010, 21:35:38
Odpovědět  Odkaz 
Četl jsem si článek na zive.cz i tady. Podle mě jsou oba pravdivé. Neviděl jsem v článku na živě nějakou zvlášť velkou nepravdu nebo chybu. Myslím, že v tom článku je snaha být objektivní i když se to některým nemusí líbit. Záleží na úhlu pohledu a taky kdo se dívá, jestli je to zkušený uživatel nebo začátečník.
Je třeba se na to dívat nezaujatě.
Sedm výhod Linuxu
dadasfx 19. 10. 2010, 21:43:33
Odpovědět  Odkaz 
Krasny clanek. Ale s kotvou 6 souhlasim s Jakubem. Linux se masove bez OEM nerozsiri. Ten "obycejny uzivatel" si jde koupit pocitac do prodejny s elektrem a od porodavace chce vedet jestli na tom prehraje sva DVDcka. Nebo to kupuje babicka vnouceti a zepta se s tim bude vnoucek moci delat vsechno tak jako ostalni. Nezajimaji se o OS.
Lukáš Zapletal Re:Sedm výhod Linuxu
zapletal 19. 10. 2010, 23:45:44
Odpovědět  Odkaz 
To není pravda. Prodejce klidně může prodávat notebooky s Windows, ale ke každému dát Linux - navíc. Nejedná se vůbec o žádný OEM, ale přesto se Linux k uživateli dostane.

Další scénář by mohl být předinstalovaný Linux spolu s Windows. Licence Windows nezakazuje, aby na počítači byl nainstalován také jiný systém. Někteří výrobci již toto činí, se svými technologiemi Instant On (TM) a variacemi.

Jiná možnost je dodávka různých slevových kuponů (či kuponů opravňujících instalaci a několikaměsíční podporu) na placené verze Linuxů.

Linux se vážněji rozšíří s příchodem netbooků a tabletů postavených na technologiích ARM, kde Windows nemohou zatím nic nabídnout. Nejsou s ARMem kompatibilní, kdyžto Linux ano. A aktuální verze distribuce Ubuntu jasně naznačuje tento směr. Lidé si budou Linux kupovat přímo se zařízením. Nepůjde ale o OEM z již vysvětlených důvodů.
Jiří Eischmann Re:Re:Sedm výhod Linuxu
Jiří Eischmann 20. 10. 2010, 02:16:41
Odpovědět  Odkaz 
O ARM netboocích se mluvilo již před dvěma lety. Pamatuji se, že měly být na trhu již koncem roku 2008 a pořád nic. Až mám pocit, že MS platí společnosti ARM nemalé peníze, aby do netbooků nešla. Každopádně pokud nějaké ARM netbooky někdy budou, poběží na nich Android, což je Linux už opravdu jen v uvozovkách.
Re:Re:Re:Sedm výhod Linuxu
lzap 20. 10. 2010, 11:45:09
Odpovědět  Odkaz 
Ano na Android jsem zapomněl, nicméně prosadí se i Linux. Například Maemo nebo Ubuntu.
Re:Re:Re:Sedm výhod Linuxu
vesp 20. 10. 2010, 12:51:53
Odpovědět  Odkaz 
Já vím, že to není zrovna masová záležitost, ale existují.. A budou přibývat další.

http://alwaysinnovating.com/products/smartbook.htm
Re:Re:Re:Re:Sedm výhod Linuxu
Mr.Slider 15. 11. 2010, 15:09:52
Odpovědět  Odkaz 
Třeba tento se mi líbí: http://www.alza.cz/toshiba-ac100-10n-cerny-d184300.htm
Re:Re:Sedm výhod Linuxu
dadasfx 20. 10. 2010, 12:35:37
Odpovědět  Odkaz 
Jasne. Spatne jsem se vyjadril. Tim OEM jsem mel na mysli, ze kdyz pujdu na web treba dell.com nebo hp.com atd. a budu si skladat PC tak dostanu na vyber jestli chci WIN nebo LIN popripade jake distro a to uz mi vyrobce nastavi tak aby to PC opravdu slo hned vcetne treba uz nainstalovanych nesvobodnych nesvobodnych ovladacu nvidia nebo java atd atd soucasti ktere napr. Ubuntu s sebou nikdy z "politickych" duvodu vsobe nema. Bylo by to tak uz od vyrobce odladeno aby pak ten "obycejny uzivatel" neresil ze mu nejde treba zvuk.
Re:Sedm výhod Linuxu
melikles 20. 10. 2010, 00:44:02
Odpovědět  Odkaz 
Ale obyčejní uživatelé se zajímají o OS. Je nedělitelnou součástí počítače, který hodlají používat. Bez OS si totiž na počítači žádné DVD nepřehrají. Tím pádem "kotva 6" je nesmysl.
A celý ten článek je vlastně nesmysl, neboť veškeré kotvy, v tom článku popsané, nejsou pouze kotvy Linuxu, ale prolínají se do všech Operačních Systémů.
Existuje pouze jedna, jediná kotva, která způsobila, způsobuje a bude dlouho ještě způsobovat, že Linux má tak malou penetraci. A tou kotvou jsou dva letopočty:
1955 a 1969.
Ne, nedělám si srandu, jsou to opravdu letopočty narození Bila Gatese a Linuse Torvaldse. Do toho si ještě promítněte historii vývoje počítačových systémů a není co řešit.
Kvalita OS, v tomhle historickém vývoji, samozřejmě nehraje žádnou sebemenší roli:
Antivir: Windows - nutné
Linux - netřeba

Defragmentace: Windows - nutné
Linux - netřeba

Čištění registru: Windows - nutné
Linux - netřeba

Množství nainstalovaných programů: Windows - rychlost systému rapidně zpomaluje
Linux - rychlost systému se nemění
Re:Re:Sedm výhod Linuxu
Uzivatel OO 20. 10. 2010, 11:13:31
Odpovědět  Odkaz 
Co chcete porad v registrech cistit?
Jak naionstalovane programy zpomali win? (pokud je nenecham vsechny po startu spustit?)

Ja Vam neberu, ze nekdo kope do Linuxu/OO, ale je nutne delat to same a psat bud nesmysly nebo o vecech, co jste videl pre 15 lety?
Re:Re:Re:Sedm výhod Linuxu
Melikles 20. 10. 2010, 16:45:55
Odpovědět  Odkaz 
To jako ,že na windows nemusíte dělat žádnou údržbu?
Registry se čistí proto, poněvadž každý nainstalovaný program si do nich ukládá nějaká nastavení a pokud program odinstalujete tak ta data tam po něm zůstanou. Stačí Windows trochu intenzivněji používat a po nějaké době se vám jejich běh tak spomalí, že jejich používání bude téměř znemožněno.
Re:Re:Re:Re:Sedm výhod Linuxu
uzivatel OO 20. 10. 2010, 23:40:35
Odpovědět  Odkaz 
Nerikejte, jeste ze jsem doted nevedel, ze mi system vlastne nebezi. Dik za upozorneni... :-)
Re:Re:Re:Re:Re:Sedm výhod Linuxu
melikles 21. 10. 2010, 14:39:09
Odpovědět  Odkaz 
Nebojte , však se dočkáte :D
rionka Sedm výhod Linuxu
rionka 20. 10. 2010, 05:58:03
Odpovědět  Odkaz 
Zajimavy clanek, diky. Podepisu se pod nektere jiz vyse popsane pravdy - Jakubuv kriticky pristup k veci mam rada, i kdyz nekdy dokaze nadzvednout ze zidle, ale flame kolem tematu me spise pobavil, takze odezva touto formou mi prijde daleko lepsi. Vzdycky zalezi hlavne na hardware a na tom, jak je clovek ochoten experimentovat, ucit se... Po letech si uvedomuji, ze tohle nema kazdy stejne. Linux mi take par veci "vzal", ale nepomerne vic jsem se jich zatim mela moznost naucit.
Sedm výhod Linuxu - přidám své zkušenosti
Enigma 20. 10. 2010, 11:12:07
Odpovědět  Odkaz 
Mám Linux Debian na dvou strojích, na laptopu a na desktopu. Dosti zajímavou zkušenost mám v případě hardwaru. Na laptopu se žádné velké překvapení takhle nekoná. Více překvapení je v tom desktopu. Jedná se o TV kartu Hauppauge 1100 a tiskárnu HP-5L. Na Windows bylo třeba ovladače pro TV kartu nalít ručně, tiskárnu nebyl problém nainstalovat. Jenže zprovoznění a provoz TV karty nebyl ve Windows procházka růžovým sadem. Pracná konfigurace programu, ani pak to nefungovalo 100% dobře, později to nefungovalo vůbec. V případě tiskárny je problém při tisku něčeho objemnějšího, ovladač tiskárny v novějších Windows neumí hospodařit s pamětí tiskárny. Na Linuxu byla situace mnohem lepší. TV karta byla podporována přímo v jádře. Nakonfiguroval jsem akorát cesty pro ukládání záznamů a naladil jsem telku eins zwei. Tiskárna HP-5L se v CUPS dobře našla a tiskne mi i objemnější věci.
No je to spíše náhoda, že to někdy výjde tak, že určitá sestava je vhodnější pro provoz Linuxu.
Používám již dospělé distro, naučil jsem se dosti věcem na Kubuntu. Ani takhle mi dnes nepříjde, že by Debian byl nějak moc user-unfriendly. Musel jsem si sice některé věci udělat sám, ale je tam mnohem méně problémů.
Sedm výhod Linuxu
sheik 20. 10. 2010, 22:50:38
Odpovědět  Odkaz 
Jakub Čížek si robi zalusk na tu krisalovu lupu.. a preto takyto ultra lacny hallo clanok.
najviac sa mi paci ze ak chcem pridat reakciu na zive.cz (co je cisto ms fetis server) tak sa musim registrovat, vyhodu maju teda windows uzivatelia kt. tam registrovany su a mozu komentovat okamzite.

ja pouzivam linux vsade, ale chvalitt sa tym nemusim lebo beztak to 99percent windows retards nepochopi, ci uz ide o filozofiu open source alebo o to ze mi v lin. proste nic nechyba, nech si pouziva kazdy co chce, na to im serem ale tu komercnu srakcu nemusim ani vo virtualboxe...
Josef Vanžura Sedm výhod Linuxu
gindar 21. 10. 2010, 21:35:15
Odpovědět  Odkaz 
To je mamlas (JČ). A tento článek je taky mamlasovina (no offense). To je jako reagovat na některý článek z blesku.

Václav Klaus si 10x uprdnul před prezidentem USA!!! => reakce?
Deset výhod (českého) prezidentského prdu.
Josef Vanžura Sedm výhod Linuxu
gindar 21. 10. 2010, 21:36:08
Odpovědět  Odkaz 
A touto reakcí jsem sám sebe potvrdil jako mamlasa.
Lukáš Zapletal Re:Sedm výhod Linuxu
zapletal 22. 10. 2010, 16:53:19
Odpovědět  Odkaz 
+1 :-)))
Sedm výhod Linuxu
mates 21. 10. 2010, 21:42:39
Odpovědět  Odkaz 
Dalsi recenze nahodneho klikace alias administrator/pokrocily uzivatel woken.
Nejvic jsem se zasmal u bodu s OEM licenci, ostatni jen prebira texty vytvorene v Mrkvosoftu...

P.S: Jakub ma kvalitni travu :D:D
Sedm výhod Linuxu
sroub 23. 10. 2010, 11:31:53
Odpovědět  Odkaz 
No nevim, osobně už nedokážu porovnat wokna a linux, protože od W98SE který sem používal naposled se určitě dost změnily. Na duhou stranu, je mi to jedno, je mi ukradenej i MacOSX protože ho nepoužívám, a používat nebudu. Na všechno co na počítači dělám mi stačí linux, zatim sem nenarazil na problém kterej bych na linuxu, nebo s pomocí linuxu vyřešit. Hry a podobný věci jdou kolem mě, počítač využívám pro organizaci času, čtení mailů (evolution) získávání informací z webu (firefox) případný chat s kamarády (pidgin s facebookchat pluginem)a poslouchání muziky a koukání na filmy (audacious a mplayer) Doma máme heterogení síť, máti dostala ntb s W7 a mladá má Visty, jinak všechno běží na linuxu (server ze starý PIII a PII + AP) Mám kamaráda z IT kterej se mě snaží přemluvit na wokna, ale nějak nenacházim nic co wokna maj a linux ne, kdežto naopak toho je spousta (např používám starší hw na kterym se wokna už jen plazej, o běhu nemůže být řeč)
V dohledný době se bude pořizovat nová televize s nějakym stream přehrávačem, takže budu muset vyřešit sdílení videa nebo něco jako DLNA, ale strach z toho nemám, Tux to zvládne. Debaty jestli je linux lepší než wokna nebo naopak čtu už jen ze zvědavosti, protože podle mě je linux hlavně jinej než wokna, asi jako srovnání kamionu s traktorem, oboje jezdí dopředu a tahá zátěž.
Momentálně jezdim s náklaďákem, jinak sem vyučenej instalatér, žádný IT, nemám ani maturitu, takže asi typickej uživatel nejsem, ale linux používám, prostě proto že funguje a sem na něj zvyklej. Tolik asi k článku ;-)
Sedm výhod Linuxu
Lubos 24. 10. 2010, 18:53:02
Odpovědět  Odkaz 
Tak dovolim si len malu poznamku k intuitivite: Pisete ze intuitivita je u win a linuxu porovnatelna. Z vlastnych skusenosti toto vyjadrenie musim trochu skritizovat.
Pre porovnanie: Win - Nikdy mi nik nevysvetloval ako nainstalovat a rozbehat lubovolny win, neprehladavl som k tomu diskusne fora... Jednoducho som to jedneho dna potreboval spravit a tak som to spravil. Do hodiny bol pocitac pripraveny na pouzitie, funkcny, aktualizovany, vybaveny zakladnym softwareom ktory som potreboval pouzivat.
Linux - Zvolil som Fedoru (povedal som si ze win ma niektorymi vecami trochu stvu a treba si rozsirit obzory). Instalacia systemu prekvapujuco rychla a jednoducha - vravel som si "zatial parada". Problemy nastali potom: grafika, zvuk, wifi, kablove pripojenie, zvolenie nevhodnej polozky v menu systemu a nasledne zamrznutie a pad... Nadseny z novych vyziev som stravil tyzden ich riesenim - prehladavanim diskusnych for, patranim v roznych logoch - vacsinu casu v terminale(intuitivita?:)).
Po tyzdni boli vysledkom rozbehana grafika a fungujuci zvuk. Na wifi zial neexistovali ovladace a ine pripojenie som po vacsinu casu k dispozicii nemal. Povedal som si - system sa mi paci ale tak holt podpora zo strany vyrobcov HW trochu slabsia. Skusim to o rok a snad uz to bude lepsie.
O rok a o dve verzie Fedory dalej, nastastie alebo zial na novom stroji, vysledok velmi podobny. Vacsinu casu som nevedel kde co hladat a samostatne som skutocne nebol schopny system rozbehat tak aby splnal aspon tie najjednoduchsie ulohy. Bez diskusnych for a par ochotnych ludi, ktori na moje "hlupe" otazky len s jemnou nechutou aj odpovedali, by som sa nedostal asi ani k tomu aby som si mohol pustit hudbu z cd. Obavam sa, ze pokial clovek musi v linuxe nieco serioznejsie riesit o intuitivite sa teda neda hovorit. Mozno to skusim zas na jar o dalsie dve verzie Fedory dalej - myslite, ze sa pribeh nezopakuje?:)
(niesom ziadnym radikalnym zastancom win ani linux - mam rad len nieco co rozumne funguje)
Jiří Eischmann Re:Sedm výhod Linuxu
Jiří Eischmann 25. 10. 2010, 02:40:26
Odpovědět  Odkaz 
Není moc fér vyčítat tyto problémy Linuxu. Vím, že vám jakožto uživateli může být jedno, čí je to vina, ale toto je problém výrobců hardware. Těm si máte postěžovat. Na jaro se ten váš příběh s největší pravděpodobností zopakuje, pokud nebudete při výběru hardware brát ohled na Linux. Na světě existují miliony hardwarových kombinací a není v silách žádného operačního systému je podporovat, pokud se o to nepostarají výrobci hardware. Toto nemá nic společného s intuitivností systému.
Já kupuju pouze podporovaný hardware (a vězte, že ten výběr není zase tak zúžený) a již několik let jsem neměl problémy tohoto typu.
Sedm výhod Linuxu
Lubos 25. 10. 2010, 08:18:45
Odpovědět  Odkaz 
No ja tym ani nemyslim nejaku priamu kritiku - mozno som to skor zle popisal. :) Ide mi o to ze aj ked o win ako takom clovek az tak vela nevie ma vacsiu sancu jednoducho intuitivne vyriesit problem.
U linuxu je to skvele kym problemy nenastanu - ked nastanu zvycajne ich jednoduche a intuitivne riesenie neexistuje. U win to velmi casto obnasa stiahnut nejaky exac a spustit ho, u linuxu ... ved to poznate.
No na jar sa to pokusim spustit zas na inej HW zostave.:)
Sedm výhod Linuxu
rr2 25. 10. 2010, 16:37:38
Odpovědět  Odkaz 
Vcera som kamaratovi instaloval starsi notebook Acer, pretoze mu prestali fungovat windows XP.
1) Na ukazku, ci by nechcel ubuntu, som mu najprv nainstaloval najnovsie ubuntu:
cas: 20 min aj s updatmi
2) Po vete, ze je uz zvyknuty na word, som mu dal XP + MS office, tak ako to mal predtym
cas: 4h
(instalacia win, ms office, service packy, stiahnutie ovladacov, ms essential, a cca 250 MB updatov,)

Nic viac k tomu nenam co dodat. Ludia su proste zvyknuti na word a windows
Sedm výhod Linuxu
Pavel Kysilka 28. 10. 2010, 18:53:10
Odpovědět  Odkaz 
zdravim,

osobne si myslim, ze linux a windows jsou v hodne vecech kvalitativne podobne. Osobne bych dovedl napsat nejakou analyzu, kdy najdu chyby v Linuxu a ve Windows nebudou a to cele naopak. Pravda je tak nekde napul cesty.

O dost zajimavejsi by byla nejaka kalkulace, co kolik stoji. Protoze tyto kalkulace rozhoduji. A co bude stat sprava a zaskoleni lidi.

Osobne se domnivam, ze Linux ma jeste hodne _blokujicich_ chyb, diky kterym na nej neprejdete a chce to jeste hodne investovat.

A tak nejak si nedovedu uplne presne predstavit, ze nainstaluju do firmy Linux (treba 50 PC) a jak a za kolik budu resit vselijake opravy zakladnich aplikaci.

Podle me to chce misto clanku na zive.cz udelat analyzu na treba 50 stranek a k tomu nejakou kalkulaci. Dalsi vec, co tu chybi, je ze nikdo Vam nenabidne a poradne nezrealizuje desktopove reseni pro celou firmu za prijatelnou cenu.

PS: kdyby byl linux takove terno, tak by byl ve vetsine produktu firmy QCM. A rekl bych, ze QCM se zacla posledni roky spise vice orientovat na webova reseni nez na linuxova reseni jako takova. Podle me na tech "kotvach" v hodne pripadech neco je.

gf
Sedm výhod Linuxu
Milan 3. 11. 2010, 21:09:12
Odpovědět  Odkaz 
No, ta fáze smíchu (viz onen plakát) už trvá nějak dlouho, ne? A s přihlédnutím, jak Linux potichu opouští různé švýcarské kantony a mnichovské radnice je to obzvláště markantní.
Re:Sedm výhod Linuxu
2 15. 11. 2010, 20:08:41
Odpovědět  Odkaz 
No nevim nevim

http://en.wikipedia.org/wiki/TOP500
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux#Servers.2C_mainframes_and_supercomputers

Linux už prakticky vyhrál, poslední co zbývá je dobýt desktop.
Další výhoda Linuxu
Jara 11. 12. 2010, 00:27:50
Odpovědět  Odkaz 
Koupil jsem si notebook Acer 8942G, docela silný stroj, s předinstalovanými Win7. Zhruba půl dne jsem likvidoval všechno smetí, které je do systému narváno, zejména předinstalované trialy, hlavně MS Office je šílenost v řádu gigabajtů, dále >30 trialů her typu "pěstování kraviček a zalévání zahrádky".
Na druhý disk jsem za kratší dobu nainstaloval kompletní Linux i s aplikacemi.
Sedm výhod Linuxu
Pavel 13. 12. 2010, 07:44:43
Odpovědět  Odkaz 
Já myslím, že hádka co je lepší nebo horší je zbytečná.
Linux i Windows jsou dva produkty, které jsou prostě rozdílně.
Ať je to jak chce tak Windows má prostě bohužel větší podporu ze strany ostatních výrobců.
Pro mně je Linux rozhodně jednička na servery, kde běží služby jako jsou mail, web, ftp a jiné veřejně dostupné části, ale když správcuju počítače se systémem windows tak je fakt lepší mít windows server (prostě to spolu funguje líp nebo spíš jednodušeji).
Doma linux i když se mi líbí nemám z jednoho jediného důvodu... HRY ...
Když přijdu z práce tak na počítači brouzdám po netu, koukám na filmy a hraju hry ... a dokud ty emulace budou tak strašný tak asi není co řešit, ale to je dané DirectX které se do linuxu nedostanou asi nikdy.
Jestli to s prosazením linuxu někdo myslí vážně v masovém měřítku tak stačí vyřešit tohle a je vymalováno, protože poté to bude opravdový souboj cen.
Sedm výhod Linuxu
Franta 9. 01. 2011, 11:08:45
Odpovědět  Odkaz 
Ve skutečnosti existují jen dva důvody, proč se Linux moc nerozšiřuje. Prvním jsou sutečně hry, to není nutní nijak dál rozvádět. Druhým je to, že každý, kdo se přece jen rozhodne to zkusit, po dvou dnech přejde zpět na Windows a prohlásí, že Linux je nepoužitelný. Znám mnoho takovýczh případů. Lidi prostě očekávají, že Linux bude lepší než wokna, ale zároveň stejný co se týče ovládání, programů atd. Každou chvíli slyším: On mi tam nejde nainstalovat Photoshop, Jsem zvyklej na Outlook expres, nemám náladu se učit něco novýho, Neexistuje program na to, či ono, atd. Mnohým jsem už dokázal, že se mýlí, ale je třeba snaha i z jejich strany. Každému říkám- když jsi viděl poprvé Windowsy, naučil ses je dobře ovládat za jeden, nebo dva dny? Já jsem tomu čas věnoval, a dodnes jsem šťastný, že jsem tento krok udělal, protože po tom, co jsem v práci dostal PC s win7, nedokážu si představit, že bych tuhle hrůzu měl i doma. A to jsem doma postupně prošel všemi verzemi Win od 3.11 po Visty, a v práci Win7. Díky tomu můžu opravdu porovnávat, a nemám žádný důvod být jednostranný. I mě nejede na Libnuxu jeden velmi specifický soft ani pod Wine, ale pro mě má Linux tolik pozitiv a Windows tolik negativ, že raději oželím te jeden program.
Vlastimil Ott Re:Sedm výhod Linuxu
Vlastimil Ott 9. 01. 2011, 22:35:45
Odpovědět  Odkaz 
Který program to je?
Sedm výhod Linuxu
TAP9701 12. 01. 2011, 18:03:29
Odpovědět  Odkaz 
To na tom zive je dukaz, co z normalniho mozku dokaze udelat Win =)
převykání BFU na Linux
Jakub 7. 06. 2012, 14:31:28
Odpovědět  Odkaz 
Jen drobná zkušenost na okraj. Kdysi bych souhlasil s tím, že překážka je prostě to, že ať se jedná o jakoukoli změnu OS, je pro BFU těžká, nehledě na to jak je nový OS dobrý. Teď mám ale zcela konkrétní zkušenost která to vyvrací.

Byl jsem požádán opravit starý notebook který Windows zcela zahltily a rozložily (standardní zahlcení při delším používání) přeinstalací nových Windows. Tak jsem tam přítelkyni nainstaloval KDE/debian, na lištu dal pár nejčastějších programů na plochu složku Dokumenty a čekal co se stane (smířen s tím, že to obrátím ve vtip a přeinstaluju zpátky Windows). Nestalo se nic, akorát asi po týdnu říkala, že se jí líbí nové nastavení barev v jejím počítači :-)

Povzbuzen tímto nepředvídatelným scénářem jsem zanedlouho po přijetí nové sekretářky slečnu posadil za jeden z počítačů v kanceláři s KDE/debianem a opět čekal co se stane. Tady už jsem se dočkal. Druhý den hlásila, že si nemůže na počítač zvyknout ... prý že nechápe proč panelbar není u dolního okraje obrazovky. Tak jsem ho tam přesunul, poděkovala a od té doby jí její cituji "nové windows" nedělají žádný problém.

Vzhledem k tomu, že ani jedna z dam nepatří mezi žádnou elitu, sekretářka dokonce spíše do dolní části spektra uživatelů (jiný mobil než Nokia by "v životě nedokázala ovládat") musím konstatovat, že na základě tohoto měření je i BFU celkem jedno za čím sedí, pokud tam má ty programy co potřebuje.

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss