přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows

Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows

notebook_windows.jpg

Jeden z dotazů, který obvykle pokládají linuxoví (a jiní unixoví) začátečníci, je dotaz, proč mají tyto systémy výrazně nižší podíl na desktopech. Jedním z důvodů je kromě řady jiných věcí i vázaný prodej operačních systémů s notebooky. Podívejme se na toto téma blíže.


reklama

Pokud jste někdy zkoušeli vybrat vhodný laptop a dali jste si jako jedno z kritérií, že v jeho ceně nesmí být obsažena licence Microsoft Windows, dáte mi asi za pravdu. Zejména pokud jste současně s tím měli i jiné požadavky (úhlopříčka obrazovky, výdrž baterie, počet jader procesoru, velikost operační paměti, velikost a rozložení klávesnice nebo třeba kompatibilita s GNU/Linuxem). Pak totiž zjišťujete, že místo výběru z desítek modelů třeba nenajdete žádný, a zůstane vám výběr mezi tím, který by vám vyhovoval, ale bez Windows ho neseženete, a tím, který sice Windows nemá, ale také nemá některou z dalších vámi požadovaných vlastností.

V tuto chvíli si můžete říkat, že uživatelé jiných operačních systémů než Windows to mají těžké, pokud se chtějí vyhnout koupi licence, kterou nevyužijí. Tenhle problém se ale nevyhne ani uživatelům Microsoft Windows. Představme si situaci, kdy vy už licenci na Microsoft Windows máte, a mohli byste ji tedy použít i na vámi pořizovaný notebook. Asi mi dáte za pravdu, že v takové situaci je zbytečné kupovat další licenci, když už jednu máte. Tento problém je ještě palčivější v případě komerčních firem nebo třeba státních institucí, které už mají s Microsoftem příslušné smlouvy a multilicence, a jediným výsledkem pak je, že zbytečně platí (souhrnně) velké sumy za instalace Windows, které pak třeba stejně přepíší svými vlastními imagi.

Jiná situace nastává, když notebook má jinou verzi/typ/edici Windows než tu, kterou chcete. Třeba máte zájem o Vistu Ultimate, ale s notebookem nabízí výrobce pouze Business edici. Nebo máte zájem provozovat na notebooku serverovou edici Windows, atd.

ThinkPad X100e při startu

To, že tato situace poškozuje konkurenční operační systémy, včetně GNU/Linuxu a řady dalších, snad hovořit nemusím – to je jasné.

Naneštěstí ale tenhle problém skoro nikoho nezajímá. České právo samozřejmě zná vázaný prodej, a rozhodně se mu nezamlouvá. Jeho definice ovšem na tento případ bohužel naroubovat nejde (dominantní postavení Microsoftu vytváří z této praktiky „zvyklost“, která je v přímé kontraindikaci s touto definicí).

To, že se řada notebooků prodává s předinstalovaným operačním systémem od Microsoftu, skutečně může být odrazem typické tržní situace, zvyklosti (jinými slovy důsledkem tržní síly Microsoftu). Problém pak není ani tak v tom, že se notebooky dodávají s Windows, ale že Windows pak nelze od notebooku oddělit – výrobci/dodavatelé v tomto případě nemají vytvořeno žádné schéma pro vracení nepoužitých/odmítnutých licencí, a tak je běžnou praxí buď zákazníka odmítnout, maximálně mu nabídnout vrácení celého notebooku i s Windows, nikoliv však Windows oddělit od notebooku a poskytnout mu adekvátní slevu.

Výjimečně se zákazníkovi může podařit za pomoci díry v EULA Windows (a po mnoha urgencích a otravování manažerů příslušných výrobců) vydobýt nabídku na vrácení jisté částky peněz, samozřejmě výměnou za příslib mlčenlivosti, aby se o tom nikde moc nemluvilo. Samozřejmě od té doby, co se tento případ proflákl, už někteří výrobci/distributoři tuto možnost raději nenabízejí a umožňují nanejvýš vrátit celý notebook i s Windows, patrně v naději, že to lidi odradí a notebook si nechají i s tímto operačním systémem.

Zavřený ThinkPad Edge 13

Microsoft může být z této situace právem nadšen – jeho systém je prodáván lidem vícekrát a jeho koupi se neubrání ani mnozí uživatelé jiných operačních systémů. Firmy utrácí peníze za nevyužité licence a statistiky prodejnosti produktů Microsoftu spokojeně rostou. Evropská komise raději pokutuje Microsoft a Úřad na ochranu hospodářské soutěže České republiky a samozřejmě na celé věci nevidí nic špatného. Ekonomové v této situaci problém také nevidí, ti vidí problém pouze ve státem garantovaných monopolech. To Microsoft není, takže je samozřejmě všechno v pořádku.

Jistě, zákazníci by mohli lecos změnit, kdyby prostě přestali kupovat notebooky s předinstalovaným Microsoft Windows, ale víme dobře, že to se nestane. Většina lidí to bere jako zcela normální věc, protože je toho názoru, že operační systém = Microsoft Windows a záležitosti jako licence a jejich působnost neřeší. Někteří uživatelé GNU/Linuxu či jiných systémů koupi nepotřebné licence strpí, protože je pro ně přednější hardwarová stránka notebooku, tj. nemají příliš na výběr. A těch pár jednotlivců, co se o něco zasadí, nebo alespoň odmítne koupit notebook s předinstalovanými Windows, zůstane jako výjimka potvrzující pravidlo.

A Microsoft si mne ruce…

Nahoru

Odkazy

(Jako ve škole)
Průměr: 1,17 | Hodnotilo: 18
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Lukáš Kryške 22. 07. 2010, 08:14:28
Odpovědět  Odkaz 
Jediným řešením, které vidím je hromadná žaloba:
1. tj. poshnánět lidi, kteří používají Linux a kterým vázaný prodej PC+Win vadí
2. rozdělit tyto lidi do skupin podle výrobce PC/notebooku
3. každá skupina podá hromadnou žalobu na vázaný prodej

A pokud by neuspěli v Česku, je třeba domáhat se práv v Bruselu. Najde se někdo s iniciativou, kdo by to zorganizoval? Asi ne - a tohle je ten největší problém.
Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
David 13. 04. 2011, 01:24:29
Odpovědět  Odkaz 
http://www.heise.de/newsticker/meldung/Microsoft-muss-im-OEM-Streit-Niederlage-einstecken-29554.html

Rozhodnuti Vrchniho soudu v Nemecku... S nepouzitou OM verzi je mozno obchodovat a prodat zajemcum... I to by mohlo byt reseni. A jestlize nepotvrdim prijeti licence, tak jsou nwin neaktrivovany a ja je mohu prodat....
V Nemecku muze byt 40.000.000 lidi s win... POkud s tim MS nic nedelal, vi dobre, ze nema sanci....
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
okradený 22. 07. 2010, 09:03:41
Odpovědět  Odkaz 
Děkuji za článek. Bohužel nejde k jádru věci a podsouvá, že je vše tak nějak legální a nejde s tím nic dělat.

Opakovaně jsem vracel licence od počítačů, které dodává fy Lenovo ČR. Ve firemním prostředí používáme GNU/Linux a Windows nám byly vnuceny při nákupu.

OEM Licence k Windows říká, že je možné licenci vrátit a získat zpět peníze.

1. Lenovo odmítá říci, kolik zákazník za Windows zaplatil. Je toto legální pokud licence říká, že mohu žádat o vrácení peněz?
2. Lenovo se vymlouvá, že náklady na refundaci jsou vyšší než cena za licenci. Že počítače nakupuje už s Windows.
3. Microsoft vše přehazuje na Lenovo a zříká se odpovědnosti.
4. Obě firmy se zákazníkem při pokusu o vrácení licence komunikují, je tedy zjevné, že si jsou vědomy nekoektního jednání na své straně.

Rekapitulace:
Microsoft prodal licenci fy Lenovo. Lenovo dále prodalo licenci
zákazníkovi. Obě uskutečnily prodej se ziskem, jak jinak by tak nečinily. Zákazník byl okraden oběma firmami, tj. Microsoftem i Lenovem.
Odpovědné osoby jsou za Microsoft p. Lukáš Křovák (Windows Client Product Manager), za Lenovo p. Petr Toman, (General Manager Czech and Slovakia).
Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
corwin78 22. 07. 2010, 10:53:59
Odpovědět  Odkaz 
Zrovna Lenovo je bohužel MS only firma (což je zvláštní, když ThinkPady jsou jedny z nejlépe fungujících laptopů s Linuxem). Také jsem kdysi zkoušel koupit ThinkPad bez Windows, ale je to naprosto bez šance, Lenovo nemá o obyčejného zákazníka žádný zájem. Nicméně jsem získal informace, že počítače bez OS lze získat v rámci velké zakázky.

Faktem bohužel zůstává, že řada firem, včetně naší, má multilicence a i přes to nakupuje nové počítače s OEM Windows, které jsou následně přehrány imagem s firemními Windows v jiné verzi, případně jiným OS. Není divu, že statistiky prodeje OS od MS, včetně takových sr...k jakou jsou Vista utěšeně rostou. Škoda těch prachů :-/
Ivan Bíbr Re:Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
bibri 22. 07. 2010, 11:05:14
Odpovědět  Odkaz 
Toto je bohužel česká (možná evropská) specialita - na americkém webu si naklikáte jaké Thinkpad chcete včetně možnosti bez OS (možná je tam DOS,teď přesně nevím).

Nicméně kdo ví, kolik platí Microsoft za loga Windows a věty "Doporučujeme Windows 7", ten se výrobcům zas tolik nediví. Schválně hledejte, kde všude tato poznávací znamení najdete.
Re:Re:Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
dadasfx 22. 07. 2010, 12:24:12
Odpovědět  Odkaz 
To je nesmysl. Na webu lenova US jsem nenasel jediny s moznosti jineho neo zadneho OS nez WIN
Ivan Bíbr Re:Re:Re:Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
bibri 22. 07. 2010, 13:50:20
Odpovědět  Odkaz 
No vida, ještě nedávno to tam bylo. Zřejmě dostali hodně zaplaceno :).
Re:Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
okradený 22. 07. 2010, 11:30:32
Odpovědět  Odkaz 
> řada firem, včetně naší, má multilicence a i přes to nakupuje nové počítače s OEM Windows, které jsou následně přehrány imagem s firemními Windows v jiné verzi, případně jiným OS.

Dle informací, které jsem získal od p. Křováka, by v tomto případě mělo jít licence refundovat. Minimálně bych to na vašem místě zkusil. Lukas(.)Krovak(at)microsoft(.)com
Re:Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Petr 17. 08. 2010, 16:20:54
Odpovědět  Odkaz 
Jen chci reagovat na Vase - "...Thinkpady jsou nej pro praci s Linuxem...".
Dovolim si oponovat a to z mych zkusenosti s jinou kvalitni znackou Fujitsu Siemens ;-)
Ivan Bíbr Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
bibri 22. 07. 2010, 11:08:14
Odpovědět  Odkaz 
> 1. Lenovo odmítá říci, kolik zákazník za Windows zaplatil. Je toto legální pokud licence říká, že mohu žádat o vrácení peněz?

Nemá důvod to uvádět, protože vracet to nebude celé (viz bod 2). Cena za OEM licenci bude u Lenova IMHO do tisícovky.

>2. Lenovo se vymlouvá, že náklady na refundaci jsou vyšší než cena za licenci. Že počítače nakupuje už s Windows.

To je možné, viz výše.

>3. Microsoft vše přehazuje na Lenovo a zříká se odpovědnosti.

Má pravdu, takhle fungují OEM licence, je to čistě a jen věc Lenova.
Re:Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
okradený 22. 07. 2010, 11:59:48
Odpovědět  Odkaz 
>> Nemá důvod to uvádět, protože vracet to nebude celé (viz bod 2). Cena za OEM licenci bude u Lenova IMHO do tisícovky.

Jak mohu žádat o vrácení ceny licence, když cenu neznám?? V tomto vidím zásadní rozpor. Obě firmy lenovo i Microsoft zjevně mlží skutečnost, že zákazníka okrádají, a snaží se pozornost rozmělnit do ztracena.

>>2. Lenovo se vymlouvá, že náklady na refundaci jsou vyšší než cena za licenci. Že počítače nakupuje už s Windows.

>To je možné, viz výše.

To je jejich problém/business. Zákazník je nenutí Windows předinstalovávat, právě naopak.

>>3. Microsoft vše přehazuje na Lenovo a zříká se odpovědnosti.

>Má pravdu, takhle fungují OEM licence, je to čistě a jen věc Lenova.

Nemá :) OEM licence je vytvořena Microsoftem, vztahuje se k jejich produktu. Microsoft se s Lenovem dělí o zisk z prodeje licence. Microsoft slibuje refundaci (přes prodejce). Při funkčním právním systému, by už byl dávno před soudem za vázaný prodej a nedodržení smlouvy. Jak jsem uvedl výše, jedná se o zjevnou krádež. Stačí si položit jednoduchou otázku: Kde skončily peníze za nepoužitou licenci?
Ivan Bíbr Re:Re:Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
bibri 22. 07. 2010, 13:49:22
Odpovědět  Odkaz 
>Nemá :) OEM licence je vytvořena Microsoftem, vztahuje se k jejich produktu. Microsoft se s Lenovem dělí o zisk z prodeje licence. Microsoft slibuje refundaci (přes prodejce). Při funkčním právním systému, by už byl dávno před soudem za vázaný prodej a nedodržení smlouvy. Jak jsem uvedl výše, jedná se o zjevnou krádež. Stačí si položit jednoduchou otázku: Kde skončily peníze za nepoužitou licenci?

Má pravdu - OEM smlouva mez MS a Lenovem jasně říká, že všechno(!) si řeší samo Lenovo. A proto je v preambuli licence napsané, že se máte obrátit na prodejce/instalátora, tedy Lenovo, nikoliv na Microsoft.

Takhle to funguje a proto MUSÍTE nárok uplatňovat u Lenova.
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Honza 22. 07. 2010, 10:05:16
Odpovědět  Odkaz 
Někdy mi přijde, že MS snad prodej s Win ještě dotuje. Před třemi lety jsem si koupil notes FS Amilo Pro a dodavatel ho měl s Win XP levnější (asi o 800,–) než verzi toho samého typu BEZ Win.
Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
jos 22. 07. 2010, 12:35:12
Odpovědět  Odkaz 
jen jestli v tom nebyl nějakej trik jako s asus eee - s XPčkama stál stejně, ale měl si slabší baterku a menší RAMku
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Andrej Pavelka 22. 07. 2010, 10:08:49
Odpovědět  Odkaz 
Vista sa Gatesovi dodrbala, tak spravil rýchlo čo sa dalo, spravil Win 7. Ľudia keď už majú Windows XP, nebudú si kupovať nový Windows len preto, aby ho ten novší mali. Microsoft potrebuje na tom Win 7 zbohatnúť a preto sa ho snaží trepať, kde sa len dá. Iným spôsobom sa mu ho totiž predať nepodarí. Takto to bolo pri každom predošlom Windowse.

/*Ja keď som si kupoval pred vyše 2/5 rodmi notebook, pomerne ľahko som zohnal notebook bez predinštalovaného operačného systému, dokonca neviem, či tam nebol Linux bežiaci v textovom rozhraní, ale to bol nejaký divný. Fakt neviem, čo to bolo zač. Zdá sa mi, že teraz je väčší problém zohnať notebook (aspoň v kamenných predajniach) bez predinštalovaného uzavretého systému. Ale možno sa mýlim.*/
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Milhouse 22. 07. 2010, 11:43:37
Odpovědět  Odkaz 
No, mě by přece refundace, jako zákazníka, nezajímá. To je přece problém Lenova, kolik ho stojí vrácení licence. Ať prodává i bez OS a nebude mít žádné náklady navíc!
Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Andrej Pavelka 22. 07. 2010, 13:02:09
Odpovědět  Odkaz 
Lenovo a Microsoft ale majú určite medzi sebou mastné zmluvy.
Re:Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Milhouse 23. 07. 2010, 09:34:32
Odpovědět  Odkaz 
A co to na věci mění? Vůbec nic, je to problém Lenova...
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
ondro 22. 07. 2010, 14:06:29
Odpovědět  Odkaz 
vymozitelnost prava je v tomto zmysle tazka. Zodpovedny ludia by s tym mohli nieco urobit. To by ale asi nesmel mat MS licencne zmluvy so statom a nesmel sa pouzivat v celej statnej sprave software od MS. Potom by to niekomu vadilo, ze musi kupovat licencie, ktore nepotrebuje.
Som za, zeby sa sa vsetky PC predavali a ponukali bez OS a OS by bol ako prislusenstvo. Ak chces PC aj s OS pri kupe notebooku alebo PC si ho k nemu prikupis za poplatok. Bolo by aj zaujimave vidiet kolko by takto stal Windows. Neviem ako je to v praxi na dokladoch pri kupe ale podla OEM licencie MS (studoval som ju asi pred dvoma tyzdnami) by mal byt Windows uvadzany ako samostana polozka na doklade o kupe PC alebo notebooku. Fascinovala ma este jedna vec a to, ze OEM hardware od MS (mysi, klavesnice....) sa tiez nedaju predat samostatne. Musia sa predavat s inym HW od ineho vyrobcu. To licencovanie MS je uchvatne.
Inac mam tiez ThinkPad T60 a aj licenciu, ktoru nevyuzivam.
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Pavel 22. 07. 2010, 15:29:32
Odpovědět  Odkaz 
Ms cpe obrovské peníze do marketingu,do uzavírání smluv s výrobci počítačů aby udržel Windows tam kde je a jak se zdá nikomu to nevadí.Dokonce ani v USA to nevadí úřadu pro hospodářskou soutěž (nebo jak se to jmenuje).Kdyby se počítače prodávali s OS jen jako s příslušenstvím asi by se lidé začali zajímat o to kolik vlastně takový OS stojí a z čeho si vlastně můžou vybrat a jaké jsou v tom rozdíly.Jenže to by potom vedlo asi k nevyhnutelnému,zákazník si vezme to co bude nejlevnější a to Windows rozhodně nebude.
Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
MKzB 1. 08. 2010, 22:39:00
Odpovědět  Odkaz 
Proč by to úřady USA neměly tolerovat, když jim Microsoft odvádí nemalé daně?
A jsme zase u peněz.
a co na to Liberix?
ondrej 22. 07. 2010, 17:57:50
Odpovědět  Odkaz 
Zdravím. Nebyla by právě tohle záležitost pro sdružení Liberix? Např.podat nějakou stížnost, vyzkoumat konkrétní fungující model refundace..? Myslím že by se jim úsilí vrátilo v darech; já bych třeba přispěl..;)
Vlastimil Ott Re:a co na to Liberix?
Vlastimil Ott 22. 07. 2010, 19:45:35
Odpovědět  Odkaz 
Liberix je obecně prospěšná společnost, ne sdružení - tj. nemá žádné členy, nýbrž zaměstnance, příp. spolupracovníky.

Stížnost je plesknutí na klidnou hladinu. Je to oblíbená, skoro vždy bezzubá metoda. Nestane se nic. Komu a na co by si měl Liberix stěžovat, když není účastníkem žádného sporu?

Darovat Liberixu můžete už nyní, souvislost se stížností v tom nevidím a podobná podmínka se mi ani nelíbí.

Zatím jsem nečetl realizovatelný nápad, který má právní váhu. Bohužel.
Re:Re:a co na to Liberix?
ondrej 22. 07. 2010, 21:51:06
Odpovědět  Odkaz 
Máte pravdu. Další možností by mohlo být oslovení výrobců (OPS působí, i když jen o málo zajímavěji než běžný anonymní zákazník). Nejspíš by to změnu nepřineslo, ale možná by nějaký dodavatel pod vidinou pár prodaných kusů navíc s nějakým návrhem přišel.
Nemyslel jsem to samozřejmě jako nějaký úplatek - spíš že by to byla hmatatelná věc, která by lidem kolem Linuxu mohla pomoci a ocenili by ji každý po svém;)
Vlastimil Ott Re:Re:Re:a co na to Liberix?
Vlastimil Ott 22. 07. 2010, 22:38:29
Odpovědět  Odkaz 
>> ale možná by nějaký dodavatel pod vidinou pár prodaných kusů navíc s nějakým návrhem přišel.

Dosavadní zkušenosti říkají, že ne.

>>Nemyslel jsem to samozřejmě jako nějaký úplatek - spíš že by to byla hmatatelná věc, která by lidem kolem Linuxu mohla pomoci a ocenili by ji každý po svém;)

Já jsem pochopil, že nemyslíte úplatek (to by ani nemělo smysl). Tzv. komunita, nebo jak říkáte "lidé kolem Linuxu", neradi platí. Skoro bych si troufl možná na plnou hubu říct, že - a promiňte mi ten výraz - jsou spořiví.

Ale vážně. Nemáte naše zkušenosti a informace. K tomu, aby se něco změnilo, nepomůže, že nám někdo za odměnu daruje tři stovky. Motivace Liberixu by nebyla finanční, protože to penězi ovlivnit nejde. Z toho vyplývá

a) pokud chcete darovat ve prospěch linuxových aktivit, udělejte to bez ptaní a podmínek
b) pojďte s námi vymýšlet realistické postupy, které musí mít byrokratický charakter, protože to není romantika, ale otravná a dlouhá dřina, která nikoho nezajímá
c) nespoléhejte na komunitu
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Cejl 23. 07. 2010, 18:30:13
Odpovědět  Odkaz 
Linux není operační systém. Je to bastl, navíc v tisících variantách. Skutečně nevidím jediný důvod, proč by prodejci techniky měli brát v potaz, zda chce někdo Linux č. 1, č. 2, .... č. 958, ... Znám pár lidí ze státní správy, kde ho musí používat (na noteboocích) a jsou zhnuseni. Ten člověk, co ho sobecky prosadil proti vůli všech, by se nevešel do ZOO, kdyby se měl proměnit ve všechna zvířata, jejichž názvy jej otrávení zaměstnanci v kuloárech nazývají.
Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
fri 23. 07. 2010, 19:16:09
Odpovědět  Odkaz 
Mně až půjdu jednou koupit nový přenosný počítač, bude zajímat jedna věc - půjde mi o to, aby byl OS prostý. Řekl bych, že o to v tom příspěvku jde. U stolního počítače to, předpokládám, není problém, sehnat si něco, co danému člověku vyhovuje.

Výrobce, který splní tuto podmínku, ať už vyslovenou, nebo nevyslovenou, dostane ty prachy. A když ne, mně to tedy rozhodně nevadí.

Zamysleme se, proč bysme měli rozdávat prachy těm, které nezajímají, když to, co jede, může ještě ještě nějaký čas vydržet. On se vždycky našel někdo, kdo zákazníkovi neodpověděl: "Táhni!"

Mějme nějakou hrdost, lidé... :-D
Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Martin 23. 07. 2010, 19:21:44
Odpovědět  Odkaz 
Pozri sa na to aj z druhej strany - máš predstavu koľkí ľudia (aj zo štátnej správy) sú nútení používať Windows, hoci ho nechcú a radšej by mali Linux?
Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Michal Dočekal 23. 07. 2010, 20:03:29
Odpovědět  Odkaz 
Mám silný pocit, že jste si článek nepřečetl. Já opravdu nechci po výrobcích notebooků, aby prodávali varianty svého HW s každou z 350 existujících distribucí. Dokonce po nich nechci ani to, aby prodávali variantu s jednou aktuálně nejpopulárnější linuxovou distribucí (Ubuntu?). Mně úplně stačí, pokud budu moci získat variantu daného notebooku bez Windows, nebo budu moci zajít za výrobcem a dostanu zpět peníze za licenci, kterou nepotřebuji, nechci, se kterou nesouhlasím a se kterou, na rozdíl od kterékoliv jiné komponenty notebooku, nemohu nic dělat (přeprodat třeba HDD mohu, pokud se mi nezamlouvá, přeprodat OEM licenci AFAIK nesmím).

Vy se zlobíte, že vašim známým někdo v práci nutí Linux. Představte si, jak se asi cítí uživatelé Linuxu, kterým je vnucován Windows na každém rohu - ve školách, v médiích, v zaměstnání (dovolím si odhadnout, že počet pracovních pozic, kde je povinnost/nutnost používat Windows, dalekosáhle převyšuje počet pracovních pozic, kde je zaměstnancům "nucen" Linux), v prodejnách výpočetní techniky, atd. A co je horší, uživatelé Linuxu jsou za jistých okolností (viz článek) nuceni platit za licence Windows, i když je nechtějí. Vaši známí dostávají alespoň za práci na Linuxu zaplaceno. My musíme zaplatit Microsoftu, abychom mohli používat Linux.
Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Petr 17. 08. 2010, 16:40:22
Odpovědět  Odkaz 
Pane Cejl, vy jste ale idiot... :O
Ne pro rozdilny nazor, na ktery mate pravo, ale pro tu vasi stupidni, infantilni a idiotksou argumentaci i s uzavey o ZOO apod. Mate laespon ukoncenou ZS (zakladni skolu)? Nebo asi jen tu a nic vic, asi...

Pro takove ... jako vy a vam podobne, zkuste si nainstalovat pres treba FREEWARE :) VirtualBox (http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Primy odkaz na instalacku pro windows :)
http://download.virtualbox.org/virtualbox/3.2.8/VirtualBox-3.2.8-64453-Win.exe
aby jste to nemusel ani nahodou hledat :p) na vas jiz existujici slavnej Windows, tak lehkou ditribuci (lehci uz ani nemuze byt) jako je Greenie - http://www.greenie.sk/ukaka-greenie.html
a pak stazeni instalace
http://linuxfreedom.com/greenie/greenie-7l-final.iso
Predpokladam, ze .iso obraz umite vypalit, jste prece Windwsackej borec, tak vas nechci podcenovat ;-)
My, linuxacke socky, pujdeme vsichni povinne v nedeli na navstevu ZOO, aby jsme vedeli, kde jednou skoncime... :p
Greenie je navic ve slovenstine/cestine, takze ani vam by nemela instalace delat potize.
A jeste jedna vec: prodejce nemusi se skrabat na hlave, jakou ze to distribuci ma nainstalovat na notebook, nikoli. Ma zakazniku nabidnout moznost treba Windowsu s ovladaci pro ten notebook, nebo nabidnout pomoc pri poskytnuti nejake verze linuxu (treba te Greenie) s tim, ze v prodejni smlouve musi byt pak explicitne vymezeno (v pripade toho media s linuxem), ze cena je pouze za hw - notebook, nic vic. Popripade pridat polozku - cena media + cena za "praci" :) pri vytvareni boot CD s linuxem, jelikoz jak urcite vite, linux je zdarma ;-)

Snad, jednou (nebo asi az v pristim zivote :p) zmenite nazor...
Chjo ;-)

P.S. Omluva linux. komunite za reklamu, ale pro takove omez*nce, je potreba hodit ->posledni
Re:Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Petr 17. 08. 2010, 16:43:35
Odpovědět  Odkaz 
...jen dokonceni "uriznuteho PS" :)

P.S. Omluva linux. komunite za reklamu, ale pro takove omez*nce, je potreba hodit ->posledni
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Martin 23. 07. 2010, 19:19:02
Odpovědět  Odkaz 
Pred pár mesiacmi som na túto tému písal Slovenskej obchodnej inšpekcii a prišla mi od nich odpoveď v tom zmysle, že počítač s predinštalovaným OS sa pokladá za jeden výrobok.
Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Habo 27. 07. 2010, 23:07:57
Odpovědět  Odkaz 
A čo tak odporovať tým, že súčiastku môžem ďalej predať ale win nie? Mohli by ste to rozpísať podrobnejšie?
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
1x23 23. 07. 2010, 19:37:42
Odpovědět  Odkaz 
Zkoušel jsem v Brně koupit R500 bez os a šlo to. Cena ntb -500 kaček. Vázaný prodej se mi taky nelibí. Nekupovat hw, který nemá podporu v linuxu a neopravovat pc s widlema....ať to všechno popadá....:).
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Roman 25. 07. 2010, 15:29:09
Odpovědět  Odkaz 
Lenovo TP SL510 T6570 15,6" HD/WXGA UMA 2GB 250GB DVDRW WL DOS:
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Roman 25. 07. 2010, 15:30:41
Odpovědět  Odkaz 
https://online.asbis.sk/lenovo-tp-sl510-t6570-15-6-hd-wxga-uma-2gb-250gb-dvdrw-wl-dos_d121344.html
Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Leinad 30. 07. 2010, 00:05:38
Odpovědět  Odkaz 
Já mám Lenovo IdeaPad G550 a ten byl také bez OS. Lenovo pár notebooků bez OS prodává. Ale jen ty z levné řady.
Martin Šín Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Martin Šín 25. 07. 2010, 21:19:33
Odpovědět  Odkaz 
Co mi nevyhovuje, to nechci a pokud to "smlouva" umožňuje, pak to vrátím ... Co je těžkého na tom zeptat se zda je možné licenci MS vrátit (nechtít) a pokud ne, pak to nekoupit? Je to volba každého z nás a buď na tu hru přistoupíme nebo ne. Zda jedna firma vnucuje produkty té druhé záleží pouze na nich.
OEM Win
vitamin 28. 07. 2010, 10:55:32
Odpovědět  Odkaz 
Na zive.cz je pod jednym clankom podobna diskuzia. Jeden tam mal zaujimavy nazor:
[quote]
to, ze sa nb predavaju s oem win je paradoxne vyhodnejsie, ako keby sa predavali bez systemu.
robi to totiz ten nb lacnejsi. mozno sa ti to nebude pacit, ale je to tak. je to sposobene tym, ze vyrobca sice zaplati cca 30 dolarov za licenciu, ale mu to poskytuje bazu na predinstalovany sw tretich stran, ako su sracky typu norton atp. a tieto tretie strany su ochotne za predinstalacie platit.
ak zoberies suvahu prijmov a vydajov, tak ti vyjde, ze paradoxne ten nb stoji menej s win, ako bez.
[/quote]
Vlastimil Ott Re:OEM Win
Vlastimil Ott 28. 07. 2010, 11:41:42
Odpovědět  Odkaz 
Křiví to trh. A to tak, že to někteří uživatelé považují za správné. :-/
Re:Re:OEM Win
vitamin 28. 07. 2010, 11:53:44
Odpovědět  Odkaz 
Netvrdim ze to je spravne, ale faktom je ze nb s Win moze byt lacnejsi ako nb bez OS. M$ je na tom ale velmi dobre, je jedno aky Win spravia a ci ho dakto bude chciet, maju istotu ze sa bude predavat...
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Phorusrhacos 31. 07. 2010, 00:00:21
Odpovědět  Odkaz 
S těmi ekonomy nemáte až tak moc pravdu. Vybral jste si totiž jenom jeden názor a to dost extrémní. Hošánci z Liberálního institutu jsou totiž dost radikální v obhajobě volného trhu vůči zásahům státu. Jejich názory ale nejsou v ekonomické obci majoritní. Anglosaský svět (ke kterému lidé z LI vzhlížejí jako k božstvu) možná je baštou uctívačů neviditelné ruky trhu, ale kontinentální Evropa nikoliv, tam je ekonomický diskurz mnohem vyváženější, s významnou rolí keynesiánů a jiných směrů, které preferují státní zásahy. Těm se rozhodně nelíbí monopoly jako je Microsoft (lidé z LI budou vždycky tvrdit, že MS není monopol, protože není garantovaný státem, ale to je v ekonomii minoritní názor) a bezpochyby ani vázaný prodej jeho produktů s novými počítači.
Re:Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Michal Dočekal 2. 08. 2010, 12:14:59
Odpovědět  Odkaz 
Máte pravdu, ten obrat byl docela nešťastný, mělo tam být "někteří" ekonomové.
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
HDraf 3. 08. 2010, 15:24:57
Odpovědět  Odkaz 
Řešení je velice jednoduché! Vytvořte systém (linux), který bude bez problému šlapat, spolupracovat s veškerým hardwarem a nabídne i něco nového převratného), než má windows 7. Možná by naopak pomohlo, kdyby systém stál třeba jen korunu, aby byl v eshopech apod. ...sby o něm lidé věděli, měli ho denně na očích!
Vázaný prodej notebooků s Microsoft Windows
Marek B. 4. 08. 2010, 11:57:38
Odpovědět  Odkaz 
Docela dobre se v tomto choval Dell, cast notebooku nabizi bez OS.
Bohuzel je nema v konfiguratoru na webu, ale internetove obchody je bezne prodavaji.
Takhle jsem koupil 2 posledni notebooky do kancelare, verze bez OS byla levnejsi cca o 2000.
(dell vostro 1510 vysel na 11tis bez DPH, vcetne 3lete NBD zaruky)

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Michal Dočekal

GNU/Linuxový nadšenec a zastánce svobodného softwaru. Jeho pracovní náplň zahrnuje správu několika linuxových serverů. Snaží se být aktivním členem linuxové komunity, dlouhodobě vytváří dokumentaci pro začínající uživatele Linuxu.


  • Distribuce: Arch Linux
  • Grafické prostředí: Awesome
  • Hodnocení autora: ****

| blog



Public Relations

QNAP uvedl novou modelovou řadu NAS TVS-x82T

Společnost QNAP uvedla na trh novou modelovou řadu NAS TVS-x82T, kterou tvoří tři různé modely (TVS-1282T, TVS-882T a TVS-682T). Nová řada je založena na vícejádrových procesorech Intel Core aktuální generace se 14nm výrobním procesem. Díky nim mohou nové NASy nabídnout dostatek výkonu i pro aplikace náročné na CPU.

Pokračování ...


CIO Agenda 2016