Příspěvky Etalab: platforma pro otevřená data ve Francii
Dík, zajímavé :-)) Jedna taková zpráva asi nepřesvědčí, ale soustředěný tlak.. vydrž, Lukáši!
Re: Etalab: platforma pro otevřená data ve Francii
Lukáš Jelínek 28. 12. 2013, 17:37:22
Odpovědět Odkaz
Například podle výroční zprávy našeho města za rok 2010 byly v daném roce podány 4 žádosti o informace, v roce 2012 žádost jediná (1), velmi pravděpodobně moje. Zpráva za rok 2011 na webu chybí, ale předpokládám, že to byl podobný počet.
Tady pak mají úřady částečně pravdu, že nemá cenu zveřejňovat data, když o ně není zájem a kdo by ten zájem měl, může si požádat. Na druhou stranu, přece jen párkrát někde kliknout je mnohem snazší, než sepisovat elaborát, který má zákonné náležitosti a který může někdo kvůli formální chybě s chutí odmítnout. Ale pořád musí primární zájem vycházet od lidí, aby ta data chtěli a aby dali svůj zájem patřičně najevo.
Re: Re: Etalab: platforma pro otevřená data ve Francii
Petr Valach 28. 12. 2013, 17:51:39
Odpovědět Odkaz
Malé procento zastoupení Linuxu a obecně FOSS = bonanza pro další zájemce o tuto věc. Jakmile by to přešlo do udržovacího chodu, je zle. Hle Microsoft, kterak nám degeneruje... Jaký skok za posledních pár let uskutečnily leckteré linuxové nebo svobodné aplikace - a kde je on.
Já bych řekl, že o data není zájem, protože je lidi prostě pro vlastní potřebu nepotřebují. Prošel jsem pár dokumentů a nenašel nic, co by mi k něčemu bylo užitečné tj. dál se o to nezajímám, nemám tam co sledovat.
V podstatě ani dost dobře nerozumím tomu, co bych tam měl hledat a o jaká data veřejné správy se jako občan zajímat.
V podstatě ani dost dobře nerozumím tomu, co bych tam měl hledat a o jaká data veřejné správy se jako občan zajímat.
Re: Re: Re: Etalab: platforma pro otevřená data ve Francii
Lukáš Jelínek 29. 12. 2013, 15:42:54
Odpovědět Odkaz
Typickým případem jsou třeba notoricky známé jízdní řády, kde data otevřená dosud nebyla, dostávala je zdarma vybraná firma a ta nad nimi provozovala svůj monopolní byznys. Přitom aplikace vytvořená nad daty od DP Praha ukázala, k čemu to může být dobré. Totiž nejenže lze podle těch dat hledat spojení (což je už samo o sobě užitečné), ale také například hodnotit změny provedené v dopravních linkách a dát je do kontextu s tím, co politici deklarují.
V závěrečné fázi je samozřejmě na lidech, co z těch zjištění vyvodí. Jestli je budou ignorovat a volit znovu stejné politiky, kteří opakovaně zklamali, nebo zda z nich vyvodí nějaké závěry pro svá rozhodnutí.



