Linux E X P R E S, Recenze knihy UNIX podrobný průvodce

Recenze knihy UNIX podrobný průvodce

Kapitola o příkazové řádce je součástí prakticky každé uživatelské příručky k Linuxu. Knížek o příkazové řádce (Linuxu) také není úplně málo. O webových seriálech nemluvě. Je tedy kniha UNIX podrobný průvodce něčím zajímavá? Předně o sobě tvrdí, že je obecná: použitelná pro Linux, (Open)Solaris, *BSD, Mac. A také slibuje, že se naučíte senzační triky, které nikdo jiný nezná.

Tloušťka přes 400 stránek dává naději, že se člověk skutečně dozví vše, co chce. Dle autorů se kniha hodí i pro lidi, kteří na příkazovou řádku v životě nesáhli. Jde-li o osobu technicky alespoň trochu zdatnou a nebojící se té černé věci s blikajícím kurzorem, může to fungovat. Kniha se snaží začít opravdu od nuly: představením UNIXu a pár radami k jeho sehnání a instalaci. Trochu jsem z toho získal dojem, že UNIX je na rozdíl od Windows a Mac OS X jen příkazová řádka. To sice jaksi nesedí, nicméně ten, kdo se do téhle knížky pustí to stejně pravděpodobně ví.

Možná je to podmíněno snahou o obecnost a potřebou použitelnosti na dosti odlišných systémech, ale pořadí témat je pro mně místy poněkud nepochopitelné: obecný úvod, připojení přes SSH, hesla, pohyb po adresářích (cd, ls, pwd), roury, more (less zmíněn není - není všude), cat, odhlášení. Dále práce s adresáři a soubory, kde se opět hojně řeší ls. Zajímavá je kapitola o shellech popisující jejich různé vlastnosti a nastavení. Nicméně nemám pocit, že by to byla věc, kterou by člověk řešil mezi prvními (když se s UNIXem teprve učí zacházet).

Následuje plejáda kapitol o práci se soubory, editorech (základy Pica, Vimu a Emacsu), právech, nastavení systému (.bashrc a další), procesech, základech skriptování (podmínky a jednoduché cykly), elektronické komunikaci, bytí superuživatelem atd. Někdy autoři použijí nějaký trik nebo zkratku, která není pořádně vysvětlena nebo je, ale až v dalších kapitolách. To čtení a orientaci poněkud ztěžuje.

Kniha je napsána odlehčeným jazykem se snahou o čtivost. Osobně nemám americký styl psaní plný pocitu vlastní skvělosti a místy rádobyvtipných pasáží vůbec rád. Musím ale ocenit, že prakticky každý příkaz je uveden podrobně rozebraným (i když občas divným) příkladem. Na druhou stranu je nutné spousty parametrů k příkazům lovit z textu. A jsou popsané jen základní parametry. Pro lidi zvyklé jen na Linux může i výběr příkazů být někdy dosti nepochopitelný. Např. v kapitole o práci s kódovanými a komprimovanými soubory se rozebírá uuencode/uudecode. Používá tyto příkazy ještě někdo? Naopak popisovaná práce s tar.gz archivy mi přijde zbytečně složitá. Podobně exoticky na mě působí kapitolka o kódování ROT13.

Kapitola o instalaci software působí hodně zvláště. Popisuje kam patří binárky a skripty, což je s ohledem na rozdíly mezi systémy poněkud netriviální, popisuje základy kompilace a s povzdechem doporučuje balíčkovací systém. Je to tam spíš "aby se neopomenulo ani toto téma", ale reálná použitelnost kapitoly je velmi malá. Já osobně na knize nejvíc oceňuji dodatky, kde je přehled příkazů s mnoha parametry a stručným komentářem.

Závěrem musím říci, že jsem od knihy čekal mnohem víc. Vzhledem k vysoké upovídanosti muselo zákonitě poklesnout množství probraných příkazů a konfiguračních souborů. I přes slovo "průvodce" v názvu jsem doufal v něco bližšího referenční příručce. Pokud se už v příkazové řádce cítíte jako ryba ve vodě, asi to není kniha pro vás: možná se kromě pár zajímavostí nic nového nedozvíte a velmi hezké dodatky s přehledem příkazů a parametrů za tu cenu nestojí. Děláte-li vaše první krůčky do světa bez oken, kniha vám může hodně pomoci. Ale nesmíte se nechat zmást občasnými obskurnostmi a věcmi, o kterých si právem můžete myslet, že se s nimi v životě nesetkáte.

Název: UNIX
Podtitul: podrobný průvodce
Autoři: Deborah S. Ray, Eric J. Ray