přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady

KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady

KDE

Verze 4.11 desktopového prostředí KDE bude poslední verzí čtvrté řady, pak už se budou jen opravovat chyby. Vývojáři se budou plně věnovat vývoji Plasma Workspaces 2 nad KDE Frameworks 5 a Qt 5.


Aaron Seigo informoval o důležitém mezníku ve vývoji desktopového prostředí KDE. Verze 4.11, která bude v blízké době vydána, ukončí čtvrtou řadu KDE z hlediska přidávání a úprav funkcí; nadále se budou prakticky již jen opravovat chyby. Vývojáři plně soustředí své úsilí na přípravu Plasma Workspaces 2 nad KDE Frameworks 5 a knihovnou Qt 5. Ve verzi 4.11 se objeví funkce jako KIO-Slave podpora MTP, WebP plugin pro Kolourpaint nebo editace a přehrávání Ogg Opus v programu JuK.

Vývoj Plasma Workspaces 2 dosud probíhal v těsné vazbě na KDE Frameworks 5, to by se ale nyní mělo změnit – oba projekty budou relativně nezávislé (nebudou se na sebe vázat ani s vydávání verzí), takže vývojáři Plasmy předpokládají dostupnost verzí svého softwaru v nejdřívějších možných termínech. To umožní vývojářům aplikací testovat je brzy v novém prostředí.

Nahoru

Příspěvky

KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Milamber 24. 05. 2013, 20:26:18
Odpovědět  Odkaz 
No mě by docela stačilo (místo řady 5) aby už konečně chodilo to co má v KDE4... a aby někdo vyhodil nepomuk a další otravné nesmysly (nebo aby se dali alespoň vypnout)
Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Jirka 24. 05. 2013, 22:01:55
Odpovědět  Odkaz 
Jo, přesně tak.

Pane Bože, jenom ne "novinky" ve stylu přechodu KDE3 => KDE4. Trvalo několik let, než se spolehlivost a funkčnost 4 dostala alespoň srovnatelně na úroveň 3...

Jestli je co závidět Windows, tak stabilitu pracovního prostředí (samozřejmě přitom neuvažuju úlety typu Windows 8).

Proč se toho v Linuxu taky nedržíme? Kdo je zvědavý na neustálé polofunkční bazmeky a hlavně PROČ?
Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Vladimír Kozák 25. 05. 2013, 00:23:54
Odpovědět  Odkaz 
Windows XP stabilní byly, ale do budoucna čekám už jen ty úlety, protože je třeba uživatele dotlačit k pravidelné koupi upgradeu, což se s XP moc nedařilo (protože byly stabilní). Windows bych jako vzor nedával.
Re: Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
jadd 26. 05. 2013, 00:27:22
Odpovědět  Odkaz 
+
Re: Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
davkol 26. 05. 2013, 15:09:38
Odpovědět  Odkaz 
Do SP1 moc stabilní nebyly. Pak byly stabilní aspoň ve smyslu "moc se to neměnilo" (s výjimkou SP3).
Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
James Heather 25. 05. 2013, 00:24:45
Odpovědět  Odkaz 
Na Linuxu jsou i jiná stabilní prostředí která netahají s každou verzí jen nové nestabilní zbytečnosti. Takové Xfce se nemohu vynachválit.. 4.10 verze je opravdu skvělá a nedá se ji téměř nic vytknout...
Adam Radiměřský Re: Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Adam Radiměřský 25. 05. 2013, 10:27:17
Odpovědět  Odkaz 
XFce už jsem dlouho nezkoušel, ale už jde konečně normálně a jednoduše přesunout zástupce na plochu?
Re: Re: Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
James Heather 26. 05. 2013, 20:37:11
Odpovědět  Odkaz 
Neví u jaké veze jste se zasekl a co je pro vás normální přesunutí. Ale přesunout jde na plochu vše i zástupce pouhým uchopením a přetažením myši.
Re: Re: Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
James Heather 26. 05. 2013, 20:39:30
Odpovědět  Odkaz 
Nevím u jaké verze jste se zasekl a co je pro vás normální přesunutí. Ale přesunout jde na plochu vše i zástupce pouhým uchopením a přetažením myši.
Adam Radiměřský Re: Re: Re: Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Adam Radiměřský 28. 05. 2013, 20:18:52
Odpovědět  Odkaz 
Jednou by mi to stačilo, ale díky za upozornění. Stáhnul jsem si Xubuntu 13.04 a vážně to funguje. Vůbec to XFce nevypadá zle. Ale zůstanu pravděpodobně u Ubuntu s Unity. Unity jsem si překvapivě zamiloval a utekl jsem k němu právě od KDE, které jsem používal od verze 3.5 a pak skoro celou řadu 4 od verze 4.2 až po 4.10.
Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
davkol 25. 05. 2013, 10:15:22
Odpovědět  Odkaz 
> Pane Bože, jenom ne "novinky" ve stylu přechodu KDE3 => KDE4. Trvalo několik let, než se spolehlivost a funkčnost 4 dostala alespoň srovnatelně na úroveň 3...

Přitom by místo kydání hnoje v diskuzích stačilo párminutové STFW, aby ses dozvěděl, že přechod na "KDE 5" má být naprosto plynulý a má se de facto změnit jen rozčlenění součástí projektu (větší modularita).
Lukáš Jelínek Re: Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Lukáš Jelínek 25. 05. 2013, 14:17:04
Odpovědět  Odkaz 
Ono už se hodně změn odehrálo ve čtvrté řadě - postupný přechod na QML atd. - takže žádnou "léčbu šokem" neočekávám.
Re: Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Petr Ježek 29. 05. 2013, 12:26:05
Odpovědět  Odkaz 
A právě to mne vede k opatrnému sledování KDE, které již asi deset let nepoužívám. Molochy totiž z racionálních důvodů nesnáším v jakékoli podobě.
Re: Re: Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
davkol 29. 05. 2013, 13:28:20
Odpovědět  Odkaz 
Pokud jsou náboženské důvody racionální, oukej.
Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Vladimír Kozák 24. 05. 2013, 23:43:25
Odpovědět  Odkaz 
Používám OpenSUSE 12.3 s KDE4. Nepomuk se dá velmi jednoduše vypnout: Nastavení systému -> Vyhledávací služby. Ve výchozím stavu je stejně zapnuté jen indexování e-mailů. Zdá se mi, že z kritizování Nepomuku a KDE se stal časem jakýsi folklór, který přetrvává, i když se již mnohé změnilo.
KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Krulik 25. 05. 2013, 10:40:29
Odpovědět  Odkaz 
Odjakživa běžím na KDE a nikdy jsem s ním neměl žádný větší problém. Naopak, zdá se mi, že 4. verze je hodně odladěná a celkově o mnoho lepší, než trojka.

Co se týče hardwaru: Myslím, že při dnešní ceně pamětí je jedno, jestli KDE bere o 100 MB více než Gnome.
Lukáš Jelínek Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Lukáš Jelínek 25. 05. 2013, 14:22:02
Odpovědět  Odkaz 
Čtyřka opravdu na začátku nebyla nic moc. Třeba padající Plasma nebo občas i KWin mi šly dost na nervy.
lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
SpookY 25. 05. 2013, 16:03:44
Odpovědět  Odkaz 
Tak mám smíšené pocity. Ne jednu stranu radost, že KDE4 půjde do kopru a na stranu druhou zděšení nad tím, že bude KDE5. Nedej bože aby ještě vznikl fork KDE4, to už by byl konec světa.

Za posledních 6 let je vývoj linuxového desktopu tak "úžasný", že nám po všech těch moderních desktopech, jejich forcích, vylepšeních a evolucích zůstalo jediné trochu použitelné prostředí - Xfce. :-(

KDE je překombinované, vývojáři GNOME asi jedou na drogách, LXDE je holobyt, uživatelé si z toho v zoufalství dělají fórky a jihoafrický kosmonaut se zbláznil a po Unity chce stavět celý Mir.
Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
MOJE 25. 05. 2013, 20:18:46
Odpovědět  Odkaz 
:)))
Andrej Pavelka Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
Andrej Pavelka 26. 05. 2013, 06:31:43
Odpovědět  Odkaz 
Toto bol neskutočný príspevok. :D:D Kámo, ty máš talent. :-)
Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
Vladimír Kozák 26. 05. 2013, 12:07:24
Odpovědět  Odkaz 
Tak jsem se zasmál (jako humor dobrý), ale nedozvěděl jsem se, v čem je ta překombinovanost KDE4. Jestli v tom, že si každý může nastavit vše, jak mu nejlépe vyhovuje (možnosti nastavení jsou opravdu velké), tak to mně osobně přijde jako přednost.
Re: Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
jadd 26. 05. 2013, 13:23:31
Odpovědět  Odkaz 
Nastavit vše nelze, například tmavou barvu okna, vždy to někde bude vadit. Koncept rolovacích lišt který se mi nelíbí vypnout nemůžu.
Re: Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
SpookY 26. 05. 2013, 13:57:44
Odpovědět  Odkaz 
Pokud jde o KDE, tak se ztotožňuji s názorem Linuse:
http://diit.cz/clanek/linus-torvalds-vs-kde-4-po-peti-letech
... omalovánkový styl, v celé té konfigurovatelnosti se ztrácí jednoduchost a účelnost pro práci.

KDE to prostě s konfigurovatelností přehnalo. Problém není ani tak v tom, že nastavit jde všechno. Problém je spíš v tom, že všechno je defaultně nastaveno tak nešikovně, že to obtěžuje. Navíc všechny změny se dají udělat jen jakoby "jedním stylem".

KDE mi svým způsobem připomíná EU. V první řadě je to těžkopádný moloch. Místama samé zbytečnosti. Místama dobrý nápad, ale špatně realizovaný. Udělátko a nástroj na kdejaký prd, ale nikdo ho nepoužívá, protože je to těžkopádné. Pořád se to snaží být chytřejší než uživatel, pořád nějaké indexování a kdoví co. Když chci něco změnit, tak jen v rámci povoleného. Dodávám - velmi omezeně povoleného. Plýtvání prostředky. Zkouší to dělat všechno, ale jen máloco to dělá pořádně. A když z toho něco chci vypnout nebo dát pryč, tak se to brání zuby nehty a nedovolí to.

A ergonomie je hrůza, prostě se v tom špatně dělá.

Kdysi jsem měl KDE3, s příchodem KDE4 jsem přemigroval na Gnome2. Několikrát jsem se zkoušel vrátit, ale nikdy se mi nepovedlo nastavit chování, ergonomii a vzhled tak jak bych si to představoval. KDE sice jde nastavit, ale ne tak jak chci. O celkové zabugovanosti prostředí ani nemluvím.

Přitom paradoxně jednotlivé aplikace z KDE jsou vesměs výborné a kvalitní a hojně je používám. V současnosti jsem na Xfce, ale kombinuji aplikace z KDE, Gnome, Mate, Cinnamonu i Xfce podle toho co mi v tu chvíli nejvíce vyhovuje. Ono je to bohužel tak, že každý nástroj umí něco a žádný neumí všechno co chci či potřebuji.

Uvedu příklad. Jako správce souborů používám podle aktuální potřeby Caju, Nemo, Dolphin, Krusader nebo Thunar. Nebudu rozepisovat do detailu, co mi v kterém chybí a v čem je nenahraditelný. Prostě používám všechny.
Sice je v tom trochu guláš, ale funguje to. Ideální by bylo spojit Caju, Nemo, Dolphin a Thunar do jednoho "lehkého" nástroje a Krusader dát jako "těžký" file manager.

KDE prostě vznikalo jako zrcadlo Windows Vista a podle toho to taky vypadá.
Re: Re: Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
davkol 26. 05. 2013, 15:01:22
Odpovědět  Odkaz 
Ty máš dobrý matroš, můžeš doporučit dealera?
Re: Re: Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
Kamil 27. 05. 2013, 13:21:58
Odpovědět  Odkaz 
Tak ty to už vážně nehul!
" KDE prostě vznikalo jako zrcadlo Windows Vista a podle toho to taky vypadá. "
Spíš naopak Windowsy "vykrádají" Linux!!!! XP vypadali nic moc, ale bylo tady KDE, které bylo Graficky povedené, tak ho Windowsy hnedka vykradli a udělali Vistu, akorát, že se jim to nepovedlo....
To samé Gnome, Windows 8 ho "vykradli", ale zase jim to nyvyšlo. Co jiného je metro, než vykradený Gnome shell/Unity?!!!

Jak pravil klasik "Dobří umělci kopírujou a ti nejlepší kradou."

jj, Picasso měl pravdu :-D
HOWG
Re: Re: Re: Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
SpookY 27. 05. 2013, 16:02:27
Odpovědět  Odkaz 
Tím KDE jsem měl samozřejmě na mysli KDE4! Taky tam píšu, že KDE3 jsem používal a KDE4 opustil! KDE4 přišlo až po Vistách. A co se týče Visty, tak právě tam začalo masivní rozšíření tmavých barev, průhlednosti a dalších blbostí.

Teď už se jen můžeme hádat, kdo doprasil desktop více.

A pokud se chceme bavit o omalovánkách, tak nejen KDE3, ale i XP a jejich výchozí motiv Luna byl barevností hnus (vždycky jsem si XPčka přepínal na W95/98 téma, Mandriva bývala barevně ještě snesitelná). Navíc nesmíme zapomenout na klan Rozežraného jablka, což je taky kapitola sama pro sebe. Každý na desktopu napáchal svoje. Další generace tomu jen nasadila korunu.

Nemá smysl se dohadovat, co pohnojilo celý desktop víc. Jestli šílené nápady Compiz/Beryl/Plasma/Gnome'sHell/Unity a nebo pošahané Aero/Metro.

Problém je v tom, že nemáme pořádný konzervativní desktop na práci a jestli začnou "opravovat" i Xfce, tak fakt nevím, kam dál utéct.
Re: Re: Re: Re: Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
jadd 27. 05. 2013, 21:18:48
Odpovědět  Odkaz 
Compiz tu byl dávno před Vistami. A před Compizem tu byly jiné jako Looking Glass, Mettise, Croquet. V Mandrivě byl Mettise.
http://en.wikipedia.org/wiki/Compositing_window_manager
Určitě si nemají co vyčítat, inspirují se navzájem.
Re: Re: Re: Re: Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
Petr Ježek 29. 05. 2013, 12:32:35
Odpovědět  Odkaz 
Průhlednost uměl už starý Enlightenment v devadesátých letech, kdy se o ní v MS ani nesnilo. Takže doporučuji otestovat Enlightemnet E17 jako důkaz, že eye.candy lze udělat za minimálních nároků na systém a paměť. Jo, pracovat se s tím da také slušně až na některé odlišné a nekonfigurovatelné uzance...
Re: Re: Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
Vladimír Kozák 27. 05. 2013, 19:50:42
Odpovědět  Odkaz 
Podle mne KDE4 chybí především nějaké propracované skupiny nastavení, tak aby se vybráním jednoho nastavení vše nastavilo do alespoň přibližné podoby nějakého OS (třeba WinXP nebo Mac OS atd.). Tím by zřejmě hodně remcalů ubylo - nastavování všeho do konkrétní podoby je přece jenom dost pracné a málokdo na to má čas. Na druhou stranu - pokud jednou něco nastavím, zůstane to nastavené navždy (výjimky potvrzují pravidlo :-) a tudíž to není zas taková hrůza.
Re: Re: Re: Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
davkol 27. 05. 2013, 22:52:07
Odpovědět  Odkaz 
Třeba u klávesových zkratek to jde celkem jednoduše.
Re: Re: Re: Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
Petr Ježek 29. 05. 2013, 12:38:19
Odpovědět  Odkaz 
Hmm, ono to nezná Aqua a Redmond styly? Tak to opravdu musí být DE pro kočku... :)))
Re: Re: Re: Re: Re: lokálně smíšené pocity, globálně holá hrůza
davkol 29. 05. 2013, 13:30:37
Odpovědět  Odkaz 
Zná, nicméně jde také o klávesové zkratky (ačkoliv ty jde také jednoduše skupinově nastavit), chování správce úloh, drobnosti typu "zda se má adresář otevřít jedno-, nebo dvojklikem" apod.
Andrej Pavelka KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Andrej Pavelka 26. 05. 2013, 05:52:15
Odpovědět  Odkaz 
Dúfam, že budúce verzie KDE budú menej baštiť hardware, lebo na mojom staršom booku (a vlastne ja som nový počítač doma hádam nikdy ani nemal :D ) je nemysliteľné, aby som používal KDE, teda aspoň s tými nastaveniami, ktoré sú tam defaultne navolené. KDE až tak nepoznám. U mňa sú v súčasnej dobe TOP Unity 2D, Xfce a trochu menej Gnome Classic. Dúfam, že v budúcich vydaniach KDE bude aspoň nejaký fallback pre slabšie počítače. Ak by takýto fallback je v súčasnej dobe k dizpozícii a ja o ňom neviem, dúfam, že sa o ňom veľmi rýchlo dozviem.
Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
davkol 26. 05. 2013, 15:07:55
Odpovědět  Odkaz 
To by mě zajímalo, co lidi používají za šrot, když nadávají na Plasma Workspaces. KDE 3.97 jsem začínal používat na laptopu se slabším pentiem M, integrovanou grafikou se svobodnými ovladači a asi gigovou pamětí, od té doby jsem snad nikdy neměl problém.
Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Honza 28. 05. 2013, 18:14:55
Odpovědět  Odkaz 
Mám Kubuntu 13.04 nainstalovaný na amd Athlon x2 2.7GHz a 4GB RAM, a grafice nějakou co je přivařená na desku cosi rs700 nebo co. A jede mně systém plynuleji než Mint 14 s jeho slavným cinnamonem. Povypínal jsem některé zbytečné efekty a jedu suprově :)
Re: Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Petr Ježek 29. 05. 2013, 12:41:12
Odpovědět  Odkaz 
Ono také v Cinnamon Mintu stačilo jen trochu přemýšlet a konat a výsledek by se dostavil lepší než v Kubuntu (nehledě na to, že Mint s KDE existuje) :)
Re: Re: Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
davkol 29. 05. 2013, 13:32:11
Odpovědět  Odkaz 
Má zkušenost je, že v Cinnamonu (a vůbec GNOME 3) byl (možná stále je) bug, který způsoboval pomalost GTK2 aplikací, namátkou ve Wiresharku se výpis vykresloval strašně pomalu.
KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
martink 28. 05. 2013, 09:51:24
Odpovědět  Odkaz 
To ale neni vubec pravda! Neni pravda, ze KDE 4.11 budou v posledni KDE4. Jen se zmrazuje vyvoj plasmy (kdelibs uz jsou nejaky ten patek taky v mrazaku). Ostatni casti - aplikace, kwin, se budou dal normalne vyvijet a releasy KDE 4 budou dal vychazet - az do KDE 5. - dokonce o tom asiego v tom blogu pise asi ve 4. odstavci :)
Lukáš Jelínek Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Lukáš Jelínek 28. 05. 2013, 12:37:43
Odpovědět  Odkaz 
S KDE je to složité. KDE Plasma Workspaces, KDE, KDE SC ... to aby v tom byl co největší chaos. Podle mě se nebude vyvíjet KDE "jako takové" (i když asi nejpřesněji se jako "KDE" označuje projekt nebo komunita), protože KDE je Plasma + knihovny. Vyvíjet dál se bude KDE SC, tedy ty aplikace, které se šíří v rámci celého balíku.
Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
martink 28. 05. 2013, 14:24:04
Odpovědět  Odkaz 
S tim, ze v nazvech se KDEckarum povedlo nadelat slusny hokej souhlasim, nicmene stale tvrdim, KDE Plasma Workspaces != KDE. Treba kwin je urcite jednou z klicovych komponent KDE (ok, muzete KDE pouzivat s libovolnym WM, ale kdo by to delal, ze..) a ten se rozhodne mrazit nebude, technologie typu nepomuk, akonadi.. taky normalne pokracuji ve vyvoji a za aplikace bych je rozhodne nepovazoval (tim ale rozhodne netvrdim nic o tom, jestli k necemu a k cemu jsou, pripadne kolik bugu obsahuji :) )
Navic myslim, ze kdyz se rekne KDE, tak si vetsina lidi predstavi to, co se oficialne jmenuje KDE SC (tise doufam, ze nazev KDE SC uz nebyl nahrazenou nejakym novym krasnym matoucim buzzwordem :))
A KDE (SC) jako takove bude mit dal normalni releasy 4.12, 4.13.. KDE Plasma Workspaces v ramci KDE (SC) bude mit ale uz jen male releasy 4.11.1, 4.11.2...
Lukáš Jelínek Re: Re: Re: KDE 4.11 bude poslední ze čtvrté řady
Lukáš Jelínek 28. 05. 2013, 15:26:07
Odpovědět  Odkaz 
Ano, s těmi verzemi to bude pravděpodobně skutečně takhle. Díky za doplnění srozumitelných informací ;-)

Odpovědět

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz