přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý

Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý

dvatydny.gif

Dva týdny s Linuxem: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý. Patentová válka: První velké vítězství Applu. Diaspora bude vyvíjena komunitně. Ubuntu vyjde v edici s čistým GNOME. Steam pro Linux se pravděpodobně opozdí. Mozilla Thunderbird 15 umí IRC i Facebook.


reklama

Co se děje ve světě Linuxu a open source

Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý

Miguel de Icaza, zakladatel grafického prostředí GNOME, se bez servítek pustil do linuxového desktopu. Je podle něj mrtvý a u běžných uživatelů už nemá šanci. Sám používá hlavně OS X, který označuje za „Unix v pěkném kabátku“. Největším problémem linuxového desktopu je prý roztříštěnost a „pomíjivost“: „To zabilo ekosystém pro vývojáře snažící se dostat na Linux. Jednou to zkusíte a uděláte podporu pro ‚top‘ distribuci, případně přední trojku distribucí. A to jen proto, abyste zjistili, že za šest měsíců už tam váš software nefunguje,“ píše de Icaza v do hloubky jdoucím kritickém příspěvku.

„Jedinou cestou, jak napravit Linux, je vzít jednu distribuci, jeden soubor komponent a upustit od všeho ostatního. Každý by měl přispívat jen do té distribuce. Ale ať už by to bylo Ubuntu od Canonicalu, Fedora od Red Hatu, Debian, či něco úplně nového, nikdy se na tom lidé neshodnou,“ zakončuje de Icaza, který dnes šéfuje firmě vyvíjející framework pro mobilní systémy.

Patentová válka: První velké vítězství Applu

Táhnoucí se patentová válka mezi Samsungem a Applem zná Root.cz, obecně však lze říci, že patentované funkce a postupy používá většina chytrých telefonů s dotykovým displejem. Jedná se například o způsob posouvání, zoomování či rozložení ikon. O tom, zda Samsung bude muset stáhnout svá zařízení z amerického trhu, se rozhodne až později. Proti rozsudku se odvolal.

Právní bitvy mezi Samsungem a Applem nedávno proběhly také v Japonsku a Jižní Koreji. Zatímco japonský soud vůbec žádné porušení patentů nezjistil, v domácí Koreji Samsung uhrál jenom „remízu“: Společnosti si porušovaly patenty navzájem. Výše odškodnění je však nesrovnatelná s tou americkou – jedná se pouze o desetitisíce dolarů.

Aby těch sporů nebylo málo, do hry se vložil ještě Google skrze svoji dceřinou společnost Motorola Mobility, kterou si pořídil minulý rok. Už tehdy se spekulovalo, že důvodem akvizice je hlavně velký balík patentů Motoroly, který by Googlu zajistil silnou pozici v patentové válce. Nyní opravdu přichází žaloba na Apple týkající se sedmi patentů. Motorola požaduje stažení všech produktů porušujících patenty z amerického trhu, tedy všech vyjma iPodů classic a nano.

Diaspora bude vyvíjena komunitně

Diaspora je otevřená sociální síť, která byla spuštěna před dvěma roky poté, co získala dvě stě tisíc dolarů na vývoj na Kickstarteru. Otevřenost Diaspory spočívá v tom, že je k dispozici zdrojový kód softwaru a kdokoliv si jej může nainstalovat na svůj server. Servery spolu přitom komunikují a při používání ani nepoznáte, že jsou vaši přátelé na jiném serveru – zkrátka jako na ostatních sociálních sítích. No a vývoj tohoto softwaru už nebudou řídit otcové projektu, měla by se o něj postarat komunita vývojářů. Přechod na komunitní způsob vývoje bude nějaký čas trvat a zakladatelé na projekt nezanevřou úplně.

Diaspora Diaspora

Pokud se na projekt podíváme jako na dílo čtyř mladých vývojářů, můžeme ho považovat za úspěšný. Srovnání s ostatními sociálními sítěmi však Diaspora nesnese, nepodařilo se jí přilákat dostatečné množství uživatelů, což je u sociálních sítí zásadní faktor využitelnosti. Poslední naděje na větší rozšíření se vytratily nejspíš v červenci 2011, kdy Google spustil vlastní sociální síť Google+, která byla pro mnoho uživatelů lepší alternativou k Facebooku než Diaspora.

Ubuntu vyjde v edici s čistým GNOME

Nejoblíbenější linuxová distribuce Ubuntu sice používá prostředí GNOME, avšak značně přizpůsobené k obrazu svému. Hlavním rozdílem je vlastní rozhraní Unity. Nová edice Ubuntu zvaná GNOMEbuntu nabídne uživatelům „čisté“ GNOME. Přehled hlavních vlastností GNOMEbuntu přináší portál World Of GNOME. Pochopitelně zmizí rozhraní Unity a na jeho místo přijde GNOME Shell. K dispozici stále ještě bude také rozhraní GNOME Classic (alias GNOME Panel), a to s indikátory přidanými Ubuntu.

Dále kvůli závislosti na knihovnách Qt zmizí klient úložiště Ubuntu One a otazník visí nad Centrem softwaru – nahradit by jej mohl PackageKit. Kancelářský balík LibreOffice bude nahrazen textovým procesorem AbiWord a tabulkovým procesorem Gnumeric, o web se namísto Firefoxu postará Epiphany a elektronickou poštu bude mít na starosti Evolution (náhrada Mozilly Thunderbird). Samozřejmostí potom bude zařazení správce přihlašování GDM. Ačkoliv GNOMEbuntu zatím nebylo oficiálně přijato do rodiny Ubuntu, mělo by vyjít ve stejný den jako všechny ostatní „oficiální“ edice – 18. října.

Pokud vás zajímají novinky v „obyčejném“ Ubuntu 12.10, přečtěte si článek Na co se můžeme těšit v Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal.

Steam pro Linux se pravděpodobně opozdí

Příchod herní platformy Steam na Linux (Ubuntu) měl být linuxovou událostí roku, ale možná si na něj ještě chvilku počkáme. Podle neoficiálních informací, se kterými přišel server Phoronix.com, je vydání finální verze plánováno zhruba na únor příštího roku. Ohledně uzavřené betaverze se nic nemění, k dispozici by měla být „brzy“.

Valve se do Linuxu pustilo s velkou vervou Valve se do Linuxu pustilo s velkou vervou

Mezitím pokračuje spolupráce Valve s výrobci grafických čipů a nese ovoce. Pilotní hra linuxového Steamu Left 4 Dead 2 už obstojně běží na čipech Intelu s open-source ovladačem Mesa. Stále je tu prostor pro zlepšení, ale i tak se jedná o velký pokrok. Open-source ovladače totiž většinou výrazně zaostávají za svými proprietárními protějšky, protože se výrobci neradi dělí o detailní informace o svém hardwaru. Otázkou je, jak moc se zlepšení projeví v dalších hrách. Dobrá zpráva přišla také od Nvidie – ta pracuje na ovladačích pro hybridní grafické karty Optimus. Může za to také Valve? Nebo snad Linus?

Novinky ze světa softwaru

Mozilla Thunderbird 15 umí IRC i Facebook

Mozilla je tu opět po měsíci s novými verzemi oblíbených aplikací Firefox a Thunderbird. Většinou je pošťák Thunderbird trochu upozaděn Firefoxem, ale tentokrát je tomu přesně naopak. Firefox 15 nabízí jen pár nezajímavých změn pod kapotou, u Thunderbirdu se toho událo docela dost.

Významnou novinkou je podpora několika komunikačních sítí – IRC, XMPP, Google Talk a Facebook Chat. Spolu s nimi přibyl také velmi jednoduchý klient pro sociální síť Twitter, který dokáže sledovat zmínky o vás a hashtagy. Thunderbirdu se stává označení poštovní klient těsné, lépe by mu sedlo například „komunikační centrum“. Není tomu tak dlouho, co Thunderbird přidal možnost snadno posílat velké přílohy skrze externí úložiště. Nově jím může být Ubuntu One. Menších úprav se dočkal také vzhled aplikace, ouška karet jsou mnohem oblejší (můžete znát z Google Chrome).

Thunderbird 15 a IRC Thunderbird 15 a IRC

Jednou větou

Dropbox zavedl volitelnou dvoufaktorovu autentizaci.

Svobodná éra mobilního systému webOS začíná – je tu první betaverze.

Bílý dům zveřejnil zdrojové kódy systému pro správu petic „We The People“.

Vývojové prostředí Lazarus vyšlo ve verzi 1.0.

Svobodný letecký simulátor FlightGear 2.8 nabízí pestřejší prostředí.

Chrome OS konečně plně podporuje Google Drive.

Nahoru

(Jako ve škole)
Průměr: 3,00 | Hodnotilo: 2
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
PL 5. 09. 2012, 09:33:38
Odpovědět  Odkaz 
"Jedinou cestou, jak napravit Linux, je vzít jednu distribuci, jeden soubor komponent a upustit od všeho ostatního. Každý by měl přispívat jen do té distribuce".

Není nic horšího než centralizace "moci". Stejné hloupé jako když všichni výrobci podporují jednoho prodejce, jako když všichni začnou chodit do jednoho nákupního centra.
Ztratí se možnost volby, protože bez rozumné podpory všech, ti menší postupně pomřou. A ruku na srdce, za vším jsou prachy a jak bude jen "jeden správný Linux" tak bych dal ruku do ohně za to, že se toho chytně jaký mocipán a máme tu druhý Microsoft.

Krávy nahánějí taky vždy jen k jednomu korytu. Na jednom místě se snáze sbírají mrtvoly.

Miguel de Icaza patrně sešel z cesty a chytnul jsem špatné "party".
Mimo mísu
daks 5. 09. 2012, 10:39:48
Odpovědět  Odkaz 
Nevím proč, ale mně ten nadpis článku splývá v "Zakladatel GNOME je mrtvý", stejně jako když vyjdu z obchodu a naproti na lékárně čtu "U nás si můžete zemřít", ve skutečnosti je tam "U nás si můžete změřit tlak". Asi to bude problém s očima, nebo jsem možná celkově vadnej... ;-)
Re: Mimo mísu
Honza Jaroš 7. 09. 2012, 10:00:39
Odpovědět  Odkaz 
Právě se mi stalo totéž. Periferní vidění je mrcha. :-)
František Bártík Důvěryhodnost Miguela de Icazaa
František B. 5. 09. 2012, 11:40:12
Odpovědět  Odkaz 
Chtěl bych se ohradit proti způsobu prezentace názorů Miguela de Icazaa :

* Miguel de Icaza není zakladatelem GNOME. Je jedním ze spoluzakladatelů GNOME.
* Není pořádně vysvětlen vztah Icazaa ke GNOME. Icaza totiž již dávno opustil GNOME.
* Od roku 2001 se věnuje portování technologií Microsoftu na Linux (projekt Mono). Mnohé části GNOME jsou přímou konkurencí Monu, takže Icaza je v jasném střetu zájmů.
* Icaza je známý zavilým kritikem GNOME a dalších open source technologií. Zároveň je náruživým příznicem technologií Microsoftu (resp. svého Mona). Mimochodem na počátku své kariéry neúspěšně usiloval o místo vývojáře v Microsoftu.
* Stejné názory hanící GNOME prezentuje již léta. Proč je to medializováno jako novinku?

Že by po neúspěchu s Mono přešel od Microsoftu k Applu? Místo portování .NETu by mohl portovat rozhraní Cocoa ;)
Roman Bořánek Re: Důvěryhodnost Miguela de Icazaa
Roman Bořánek 5. 09. 2012, 16:25:46
Odpovědět  Odkaz 
* Je jedním ze dvou zakladaatelů GNOME. Mohl jsem použít spoluzakladatel, ale i zakladatel mi přijde v pořádku při tak malém počtu spoluzakladatelů.
* Myslím, že z článku tak nějak logicky vyznívá, že už se na GNOME de Icaza nějak aktivně nepodílí. Poslední věta to v podstatě potvrzuje.
* O jeho spolupráci s Microsoftem vím, stejně jako třeba o tom, že ho Richard Stallman nazval zrádcem. Uvažoval jsem, zda takové informace do článku zařadit, ale přišlo mi to trochu laciné a účelové.
* Medializováno je to proto, že se jedná o nové vyjádření, které strhlo hodně pozornosti.

Ten blogpost je kritický, ale nevidím ho jako nějaký "plivanec". Je to jen názor de Icazy, celkem rozumně odůvodněný a vhodný k zamyšlení. V některých věcech s ním souhlasím, v jiných zase ne. Nerad bych ty názory hodnotil za čtenáře, to ať každý učiní sám. Proto jsem i upustil od spojování jeho jména s Microsoftem, které by mohlo vytvářet zbytečnou předpojatost k jeho názorům. Co se týče vyjádření "Linux na desktopu je mrtvý", tak myslím, že ho každý čtenář LinuxEXPRESu musí brát s velkou rezervou. :)
Re: Re: Důvěryhodnost Miguela de Icazaa
Petr Ježek 5. 09. 2012, 22:07:59
Odpovědět  Odkaz 
No, ono se to zběhnutí k jiné desktopové platformě od svobodného GNU/Linux nazývá nějak eufemističtěji než zrada? Miguel prostě projevil nedostatek invence a entusiasmu, když už mu od počátku chyběla schopnost hlubšího zamyšlení se... Laciné jsou výkřiky do tmy, trefné charakteristiky skutečnosti nikoli. Bez Gnome jsem se obešel stejně jako bez KDE a učím s úspěchem ostatní témuž. Linux je na desktopu včetně toho odlehčeného s ARMy ideální systém pro toho, kdo pracuje jinak než CAD projektant (i když už i tam...). Lidé jako Miguel by se neměli tak shazovat svými myšlenkově vyprázdněnými výroky.
Roman Bořánek Re: Re: Re: Důvěryhodnost Miguela de Icazaa
Roman Bořánek 6. 09. 2012, 01:04:05
Odpovědět  Odkaz 
No "zrada" se dá nazvat i prostě "volbou", záleží jak moc to prožíváte. :) Nemyslím si, že člověk musí celý život podporovat jen jednu věc a nemůže změnit názor... Ale to už jsme někde úplně jinde. To ať každý posoudí sám.

Každopádně si myslím, že některé problémy svobodného softwaru de Icaza popsal přesně. Třeba ten tady v prvním odstavci...
Re: Re: Re: Re: Důvěryhodnost Miguela de Icazaa
Pavel Šimerda 6. 09. 2012, 09:50:00
Odpovědět  Odkaz 
„Každopádně si myslím, že některé problémy svobodného softwaru de Icaza popsal přesně.“

Vážně? Nevím ani o jednom.

„Třeba ten tady v prvním odstavci...“

Zopakování stále omílaného klišé snad nelze považovat za popis problému.

Miguel si chtěl prostě kopnout, tak si kopnul. Takových lidí jsou tu tisíce. U Miguela
je zajímavé pouze to, že předtím než se začal zabývat kopáním do linuxu, tak byl aktivní
v Gnome, později Mono.

Ale asi nejznámější je tím, že aktivně podporoval smlouvu mezi Novellem a Microsoftem,
jejíž výklady jsou různé. Nicméně, jeden z těch výkladů je, že poškozuje celou
komunitu (včetně dalších komerčních subjektů), proto se o něm někdy mluví jako o zrádci.
Icaza = korporátní chudák
Petr 7. 09. 2012, 22:16:48
Odpovědět  Odkaz 
Jak vy prožíváte svobodu?
Jeden desktop
petr 5. 09. 2012, 18:44:38
Odpovědět  Odkaz 
Rád bych oponoval příspěvku PL 5. 09. 2012, 09:33:38

Vzpomínám na dobu, kdy jsem poprvé uslyšel o Linuxu a nainstaloval si první Linux. Tehdy jsem četl článek, kdy se výrobci minoritních distribucí rozčilovali na situací, že většina komerčních firem podporuje pouze RedHat. To měl Linux na desktopu poměrně dobré vyhlídky. Potom to RedHat zařízl vyčleněním Fedory. Následovalo období překotného množení se distribucí. Bohužel Ubuntu přišlo už asi pozdě.

Nechci brát nikomu pocit svobody, že si může kompilovat programy a sestavovat distribuce. Každý máme svého koníčka. Osobně fandím Ubuntu. Dělá jednoduché prostředí pro skutečně obyčejného uživatele. Já osobně se nechci zabývat nekonečným nastavováním svého počítače, já potřebuji počítač používat.
Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Petr Ježek 5. 09. 2012, 21:58:35
Odpovědět  Odkaz 
Miguel vyrostl v takového malého opomíjeného diktátora. Jeho názory nestojí za zlámanou grešli. Ještě že s Linusem ten věk nijak necloumá...
Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
xhc 6. 09. 2012, 05:19:20
Odpovědět  Odkaz 
Linux shouldn't be for everyone .. There is Windows for that ..
Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Rover623 6. 09. 2012, 10:55:57
Odpovědět  Odkaz 
Tohle bude zase jen další konspirační teorie, ale Icaza nejdříve usiloval o práci v MS, až když ho nevzali, založil zřejmě na protest projekt GNOME (naštěstí ne sám). Jenže jeho přínos pro GNOME je nulový, protože se mu to celé vymklo z rukou a v momentě kdy se toho chopila komunita a firmy jako RedHat, už to jeho Mono najednou nebylo v GNOME vítáno.

Z mého pohledu celé GNOME vzniklo jen jako pomsta Microsoftu, jenže nakonec se otočilo proti němu. Navíc jeho přínos pro to prostředí je z mého pohledu nulový.

Navíc z jeho chování a vyjadřování je jasné, že ten člověk naprosto nepokrytě obdivuje Microsoft. Linux a GNOME měli být jen prostředky jak se k Microsoftu dostat. Teď když už má jakousi spolupráci jistou, si může nepokrytě do Linuxového desktopu "kopat".

On sám do Linuxového desktopu nic nepřinesl a GNOME dostalo jasný směr až když do toho přestal kecat nebo spíš v době kdy už ho většina vývojářů přestala poslouchat.
Michal Hrušecký Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Michal Hrušecký 6. 09. 2012, 15:48:59
Odpovědět  Odkaz 
Nahodou prinesl Midnight Commander!!!
Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
sabraq 9. 09. 2012, 11:14:38
Odpovědět  Odkaz 
Nadpisy a články ála Blesk, či Aha, pane Bořánek??

Například já takovou znalost Linuxu nemám, tak bych tomu článku i věřil. Nebo spíš nevěděl, co si o něm mám myslet, protože nadpis hlásá, že autor kritizuje svůj vlastní projekt a článek to jenom podtrhuje. To, že ten člověk už projekt Gnome opustil, mi umožňuje odtušit až poslední větička, ale myslím, že v případě takovýchto "závažných" informací, by se slušelo to napsat celou větou na začátek článku, tak říkajíc na plnou hubu. Ale tím by to ztratilo bombastičnost bulváru, že ano? Nebo, že by Vám to jen přišlo taky trochu laciné a účelové?
Petr Valach Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Petr Valach 9. 09. 2012, 13:45:29
Odpovědět  Odkaz 
Člověče, ovládejte se trochu a myslete, než sem něco napíšete. Zaprvé LinuxEXPRES není žádným bulvárem a pak, takto nemístně napadat mého kolegu, to se mi fakt příčí proti mysli.
Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Pavel Šimerda 9. 09. 2012, 15:17:11
Odpovědět  Odkaz 
Zase tolik toho nenapsal, ne? :)
Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
dub 7. 12. 2012, 00:22:58
Odpovědět  Odkaz 
Situace je daleko vážnější..nejen GNOME,ale LINUX je mrtev,přátelé..

Sleduju to hezkých pár let a je to děs...pacient prostě ohnívá ze všech stran a je před posledním tažením..hnusný na pohled,těžkopádný,pomalý,málo funkční a deset dalších argumentů,proč jít od toho..snad jen ta svoboda je malé plus..

Ráno vstanu a s pokorou tam naperu WINDOWS.. protože funguje,dělá to co dělat má,je rychlejší,vzhlednější..snad jen to,že jsem za něj Billovi zaplatil,mne trochu irituje..

jsemtujenprotebe.kote.moje@seznam.cz
Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Rover623 7. 12. 2012, 00:59:06
Odpovědět  Odkaz 
Další co ten systém viděl na obrázku
Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Dub 22. 12. 2012, 11:45:10
Odpovědět  Odkaz 
Ty guru linuxový,na obrázku ne...troufám si říci,že jsem linux používal,už když ty jsi sral do plínek..
a všiml sis?Základním znakem linuxového fanatika je prostě sepsout jakýkoli jiný než zbožně souhlasný názor..
Re: Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Pavel Šimerda 22. 12. 2012, 15:39:07
Odpovědět  Odkaz 
Přesně tak, hanění nesouhlasích názorů vymysleli linuxáci na konci 20. století :).
Lukáš Jelínek Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Lukáš Jelínek 7. 12. 2012, 12:14:00
Odpovědět  Odkaz 
Chtěl bych, aby systém Windows 7 dělal, co dělat má. Například aby otevíral archivy RAR v tom, v čem chci já, a ne v Adobe Readeru (!!!), jak se z nějakých nepochopitelných důvodů samo nastavilo při mém pokusu nastavit to ručně (protože nastavení z programu 7-Zip selhalo). Nejde to nastavit z Průzkumníka (když vyberu 7-Zip, moji volbu to s klidem ignoruje), nejde to nastavit z Ovládacích panelů (.rar se tam vůbec nezobrazí a nová přípona přidat nejde), v registrech jsem to vůbec nenašel.
Otakar Haška Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
otula 22. 12. 2012, 14:52:26
Odpovědět  Odkaz 
Asociace souborů patří k největším bolestem Windows - myslel jsem, že už to třeba vyřešili, přece jen přicházím s verzí vyšší, než XP, do styku jen výjimečně, ale jak vidím, je to problém stále aktuální. Spoustu asociací může nastavit pouze admin (a to pro všechny společnou, takže si jednotliví uživatelé nemohou vybírat dle svých preferencí), a někdy ani admin nedokáže asociaci změnit.

Největší haluz jsem zažil s prohlížečem obrázků. U jedné kolegyně, ať jsem nastavoval kdekoliv, že se má používat XnView, stále se obrázky otevíraly v jakémsi tom prohlížeči, co je součástí MSO. Porušil jsem asociace obrázků, odinstaloval v rámci MSO ten jejich prohlížeč, v XnView nastavil pod adminem, že se mají obrázky otevírat v něm, přihlásil se na kolegyni (obyčejná domain user s minimálními oprávněními), v XnView také nastavil, že se mají obrázky otevírat v něm, potom jsem poklikal na fotku a...

...stala se pro mne zcela nepochopitelná věc: naskočila instalace toho MS shitu, bez ohledu na oprávnění se nainstalovala a fotka se v něm otevřela... No ale když Dub píše, že Windows dělají to, co dělat mají, tak to takhle asi má být ;-)
Re: Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Pavel Šimerda 22. 12. 2012, 15:37:36
Odpovědět  Odkaz 
Ne že by třeba v gnome control center člověk našel správce asociací a mohl si to tam vše pohodlně upravit.
Lukáš Jelínek Re: Re: Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Lukáš Jelínek 22. 12. 2012, 15:51:01
Odpovědět  Odkaz 
Ale v KDE to pohodlně upravit jde ;-)
Otakar Haška Re: Re: Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
otula 22. 12. 2012, 17:58:44
Odpovědět  Odkaz 
Jak už odpověděl Lukáš, v KDE to jde. Nejen v současném, šlo to i v řadě KDE3 (předtím nevím). A funguje to naprosto spolehlivě a přesně tak, jak by to fungovat mělo (včetně nabídek programů v místních nabídkách, a to včetně jejich pořadí).
Re: Re: Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Rover623 22. 12. 2012, 22:45:42
Odpovědět  Odkaz 
V GNOME je to trochu na hlavu, musí se to nastavit pro každý soubor extra z Nautila a to ještě někdy nejsou všechny asociované programy vidět, když je chci náhodou vyhodit aby nezabíraly místo v kontextové nabídce.
Otakar Haška Re: Re: Re: Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
otula 22. 12. 2012, 23:04:12
Odpovědět  Odkaz 
No tak Gnome přece ví, co jeho uživatelé chtějí, a nezatěžuje je takovými malichernostmi ;-) Předpokládám, že to po nastavení alespoň funguje na rozdíl od Windows.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Rover623 23. 12. 2012, 00:54:06
Odpovědět  Odkaz 
Po nastavení to samozřejmě funguje. Bordel je v tom hlavně proto, že GNOME na to má 2 konfigurační soubory a samozřejmě asociace v /usr/share kam nemá uživatel přístup nejsou v Nautilu vidět a nelze je tedy měnit, to jde pouze pod rootem.
Petr Valach Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Petr Valach 22. 12. 2012, 23:08:49
Odpovědět  Odkaz 
Pane Jelínku, nejlepší je asi použít okno Možnosti složky, řekl bych... ale souhlasím, že s asociacemi býval(bývá ve Windows celkem problém. Akorát se divím, že ten shit ještě používáte.

A jak se zmiňujete dále, ano, v KDE je to vyřešeno výtečně. Daleko lépe než v Gnome. A nemám s tím nejmenší problém.
Otakar Haška Re: Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
otula 22. 12. 2012, 23:18:11
Odpovědět  Odkaz 
Jenže ono to ani v těch Možnostech složky vždy nefunguje (viz ten můj příklad s XnView). A především (teď to neověřím, ale myslím, že se nepletu) tam user vůbec nemá právo nic měnit.
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Petr Valach 23. 12. 2012, 06:01:28
Odpovědět  Odkaz 
Potvrzuju, user nemůže měnit nastavení asociací.
Otakar Haška Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
otula 22. 12. 2012, 23:15:40
Odpovědět  Odkaz 
K těm asociacím přihodím ještě další věc, co by Windows měla dělat tak, jak mají, a to práci s USB disky, což je nejmarkantnější u čteček CF a jiných karet.

Jako jeden příklad za vše uvedu panel, který mám v PC, jehož součástí je i čtečka několika typů karet. V Linuxu zasunu kartu, připojím, uložím na ni něco, odpojím ji, vytáhnu kartu, strčím tam další kartu, připojím...

Ve Windows zasunu kartu, (připojí se), uložím na ni něco, odpojím ji, vytáhnu kartu... a musím vlézt za počítač, vytáhnout vzadu USB konektor a zase ho zastrčit, abych tam mohl strčit další kartu :-D Tedy vlastně nemusím, protože Windows na desktopu už sedm let nepoužívám... ;-) A to vůbec nemluvím o tom, že ve Windows naběhne x písmenek disků a čert aby se v tom vyznal, které je to správné.
Petr Valach Re: Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Petr Valach 23. 12. 2012, 06:04:52
Odpovědět  Odkaz 
Rovněž potvrzuju. Pokud zasunete čtečku, v níž máte třeba čtyři otvory na čtyři karty. Po připojení ve windows se kaaždému "otvoru" přiřadí jeden disk, bez ohledu na to, kolik karet tam fyzicky je. A pak se v tom může uživatel přehrabovat jak bába v koksu...

V linuxu to probíhá jinak, prostě se otevře obsah dané karty. Vynikající a fungující.

Dále. Windows 7 nepodporují starší typy čteček. Ti, kteří je mají, si prostě musí koupit novou.

V Linuxu jsem to zkoušel a je to dobré.
Petr Valach Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Petr Valach 22. 12. 2012, 23:10:45
Odpovědět  Odkaz 
Pro správu asociací lze v Ubuntu použít Ubuntu Tweak.
Andrej Pavelka Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Andrej Pavelka 23. 12. 2012, 12:28:49
Odpovědět  Odkaz 
Linux na desktope nie je mŕtvy a podľa mňa ešte dlho nebude.
Petr Valach Re: Zakladatel GNOME: Linux na desktopu je mrtvý
Petr Valach 23. 12. 2012, 14:26:26
Odpovědět  Odkaz 
To je docela drsné tvrzení. To skoro vypadá, jako by Linux umíral :-)))

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Roman Bořánek

Student ekonomie a v podstatě běžný uživatel, který na Linux pohlíží trochu jinak, a to hlavně z hlediska uživatelské přívětivosti, marketingu a byznysu. Baví ho Ubuntu, protože jako jedna z mála distribucí tyto oblasti nezanedbává.


  • Distribuce: Ubuntu
  • Grafické prostředí: GNOME
  • Hodnocení autora: *****

| blog