přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Zločincem snadno a rychle

Zločincem snadno a rychle

Nadpis tohoto článku by vás měl upoutat k faktu, že i když používáte svobodný operační systém Linux, přesto se můžete dopouštět „zločinu“, a nemusí to být jen v rovině teoretické. Článek vznikl na základě diskuze, kterou jsme v redakci vedli, když jsme připravovali červnové číslo zaměřené na internet . Uvedu v něm několik naprosto konkrétních příkladů jasného porušení zákona, i když se vám může zdát, že je to malichernost. Právo však nerozlišuje malý a velký zločin.


reklama

Předem upozorňuji, že nejsem právník, a proto mohou být některé formulace kostrbaté a z právního hlediska příliš zjednodušující. Chci vás jen přinutit k tomu, abyste více přemýšleli nad tím, co děláte. Fakta, která zde přinesu, jsou však jasná a snažím se je nevytrhávat z kontextu.

Případ první: Instant messaging čili kecálkové

Kdo by dnes neznal ICQ. Ten úžasný komunikační prostředek, který nám pomáhá v reálném čase komunikovat s kýmkoliv na kterémkoliv místě planety (pokud samozřejmě ICQ používá). Ale je tady jedno veliké ALE. Ve všeobecných podmínkách je „zašito“ několik skoro nepodstatných odstavců, které nikdo nečte. Zvedám varovný prst – ale měli byste si je přečíst! Při zakládání svého ICQ účtu s nimi souhlasíte. A souhlasíte také s podmínkami nazvanými „Restriction in Use“? Je zde totiž definováno, co nesmíte dělat. Například nesmíte bez písemného svolení používat jiný software než ten vytvořený ve společnosti ICQ nebo AOL pro připojování se k ICQ síti, ani jej vytvářet, nesmíte blokovat jakoukoliv reklamu na této síti a navíc je striktně zakázáno používat ICQ ke komerčním účelům.

A teď si to shrňme. Všechny GAIMy, Mirandy, Jabber transporty – čili v podstatě jakékoliv programy nabízející komunikaci pomocí ICQ protokolu – jsou tedy nelegální, i když používají ICQ jen jako doplněk a rozšíření svých možností. Troufám si tvrdit, že písemné povolení nemá nikdo z nich. Navíc existují i programy, které umí odstraňovat reklamu z oficiálních klientů a to je také trestné. A poslední, velmi podstatná záležitost – kolik znáte firem (např. internetové obchody, hostingová podpora), které se svými zákazníky komunikují pomocí ICQ? Porušují zákon.

Ale ICQ v tom není samo, podobné striktní podmínky má i MSN, v jejich podmínkách je řečeno, že software pro použití v síti MSN musí být Microsoftem autorizován. Možná si řeknete, že je to prkotina, z pohledu zákona však nikoliv. Zatím nebyl nikdo obviněn, ale opravdu se to může změnit. Je to příliš velké riziko na to, abychom nad tím mávli rukou.

Pro Linux neexistuje žádný oficiální ICQ klient, jakákoliv implementace ICQ v Linuxu má velmi vratký základ, alespoň co se práva týče. Je tady jedno jisté řešení, které bylo nastíněno při naší redakční debatě. Pod křídly firmy AOL je i protokol AIM, pro který existuje oficiální klientský program. A protože síť AIM je s ICQ plně kompatibilní, mělo by být i použití ICQ skrz oficiálního AIM klienta právně v pořádku.

Pokud chcete používat opravu svobodný komunikační protokol podobný ICQ, jednoznačně lze doporučit Jabber. Na stránkách www.jabber.cz si můžete stáhnout příslušné programy a najdete zde i postupy, jak si zaregistrovat svůj uživatelský účet. Pak už jen stačí přesvědčovat své okolí, že není všechno zlato, co se ICQ...

Nakonec jsem však ještě zjistil, že ICQ na svých stránkách nabízí ještě tzv. ICQ2Go, což je ICQ klient fungující v internetovém prohlížeči. Je naprogramován v Javě, proto by měl fungovat všude tam, kde je Java. Tedy je to oficiální klient a za jeho používání nehrozí žádné sankce. V podstatě nevidím rozdíl mezi tím, zda si nainstalujete ICQ klienta nebo použijete Java online klienta.

Zmiňované klauzule nejsou v podmínkách pro použití ICQ nějakou novinkou, jsou zde v podstatě od začátku. Neberte to proto jako nějaký objev naší redakce, jen jsme se rozhodli vás o tom informovat. Další perličkou je to, že souhlasem s podmínkami se také zavazujete k tomu, že budete dodržovat i jakékoliv další podmínky, které si AOL stanoví v pozdějším znění svých podmínek. Takže byste se po nich měli pídit v podstatě pořád a kontrolovat, co se změnilo.

Závěr je bohužel zcela jednoznačný, pokud se nechcete zaplést, ICQ nepoužívejte. Zvolte alternativu, u které něco takového nehrozí. Zkuste si něco najít o Jabberu. Vím, je to těžké, když všichni z okolí prostě mají ICQ, ale jen proto, že to dělají všichni, začneme krást v samoobsluze?

I Skype nabízí možnost komunikace pomocí instant messagingu. Ten se podobným excesům zatím brání jen tím, že používá šifrovací systém, který se zatím nepodařilo (věrohodně) prolomit.

Případ druhý: Když MP3, tak z internetu

V dnešní době, kdy každý máme nějaký ten přehrávač digitální hudby, se stále vynořuje na povrch otázka „Kde získat hudbu?“ Existuje spousta projektů, které nabízejí hudbu ke stažení. Řada začátečníků a běžných uživatelů bezmezně věří tomu, že cokoliv, co na internetu najdou, je právně v pořádku. Sám znám několik „naivních“ uživatelů, kteří objevili tu „báječnou stránku plnou fajnový muziky“ a vše, co tam bylo, si stáhli. Je pak velmi těžké je přesvědčit, že se tím provinili. Ano, existují stránky, kde je možno stahovat hudbu bez omezení (třeba server www.freemusic.cz), najdete spíše více stránek, které nabízejí hudbu nelegálně.

Řešení je vcelku jednoduché – kupovat hudbu v oficiálních internetových obchodech s hudbou, jakkoliv se vám to může zdát komplikované (vzhledem k použití různých zabezpečovacích mechanismů známých pod zkratkou DRM) nebo drahé.

Pokud se chcete dozvědět něco o DRM (Digital Rights Management), zkuste Wikipedii.

Případ třetí: Ten obrázek se mi líbí

Když už se bavíme o internetu, každý se již pokoušel vytvářet internetové stránky. Často jim chcete dát trochu „šmrnc“, a tak hledáte na internetu nějaké vhodné obrázky. Často totiž nemáte vhodné fotografie či kreslené obrázky. A zrovna objevíte něco, přesně to, co jste hledali. Ve svém internetovém prohlížeči kliknete pravým tlačítkem myši, zvolíte Uložit obrázek... a zakomponujete jej do svých stránek. Když stránky vystavíte na web, porušili jste zákon. Veškerý obsah na internetu je chráněn. Jen autor vám může povolit použití svého díla, v tomto případě obrázku. Obvykle musíte uvést, kdo je autorem obrázku, případně zaplatit za využití. A je jedno, jestli jsou to vaše osobní stránky nebo stránky velké firmy. V této chvíli jste si před původním autorem rovni.

Řešení je vcelku jednoduché, domluvit se s autorem, případně zkusit nějaké veřejně dostupné knihovny fotografií a obrázků šířených pod svobodnými licencemi, které přesně upravují, jak a kdy můžete daný obrázek či fotografii použít. Jedna z nejlepších vyhledávacích služeb sídlí na stránce www.yotophoto.com. Myslím si, že tam opravdu najdete to, co potřebujete.

Případ čtvrtý: Redakční systémy a šablony vzhledu

Velkou výhodou redakčních systémů je vcelku jednoduchá možnost změny vzhledu. Stáhnete si nějakou novou šablonu a aplikujete ji na své stránky vytvořené v redakčním systému. Stránky vypadají docela pěkně, jen na konci se objevuje text ve smyslu „Vytvořil Supermachr designer – www.supermachrdesign.com“, což vám kazí celkový dojem ze stránek. Přejdete do kódu šablony a přímo v něm inkriminovaný řádek vymažete. A v tuto chvíli jste pravděpodobně porušili zákon.

Opravdu velké množství kreslených obrázků najdete v kolekci Open Clipart Library na adrese www.openclipart.org. K dispozici je skoro 10 000 obrázků ve formátu SVG nebo PNG, všechny šířené pod licencí Public Domain, která vám zaručuje libovolné použití.

Většina těchto výtvorů je šířena pod takovou licencí, která vám umožní dělat úpravy (měnit obrázky, barevné ladění, loga atd.), ale výslovně uvádí, že zde musí zůstat ta větička o původním tvůrci. Řešením je použít takové šablony, které takto striktní licenci nemají nebo si nechat vytvořit šablonu na zakázku a dohodnout se s autorem, jak je možno jeho dílo využít.

Nahoru

Odkazy

(Jako ve škole)
Průměr: 3,62 | Hodnotilo: 8
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Martin Šín Zločincem snadno a rychle
Martin Šín 23. 11. 2007, 08:44:06
Odpovědět  Odkaz 
Tu nelegálnost např. mp3 jako takovou nechápu. Takže při stahování mp3 z Internetu bych si měl ověřit legálnost staženého díla... No to je pěkné, ale prakticky nerealizovatelné. Uvažujme takový "běžný" příklad. Když si např. nahraju pořad z televize, z rádia, nebo si kamerou natočím pořad v kině :-), je to (ne)legální?

Videa (televizní karty) jsou přeci od toho, aby mi něco nahráli, v dnešní době pak není problém si streamovat internetová rádia přímo na disk a v situaci když si natočím nějaké vystoupení (nebo i to kino a nikde nebude napsáno, že to nesmím), tak jsem jednal legálně nebo ne?

Stejně tak, pokud si vypálím DVD nebo CD, které si půjčím v půjčovně. Je-li dobře napsaná smlouva, brání půjčovna své zákazníky tím, že jsou "spoluvlastníci" jim půjčovaných titulů a jakožto vlastník titulu si mohu pořídit jeho kopii, nebo se pletu?

Osobně bych si pak myslel, že mohu tato díla vytvářet pro svoji potřebu. Jak to je ale s jejich umístěním pro mé kamarády? Tzn. je třeba takové www.pocketmovies.cz legální? :-) Ten postup vytvoření takového filmu (seriálu) na mobil může vypadat třeba tak, že si ho legálně nahraju z televize, pak si ho legálně převedu a pak ho (ne)legálně distribuuji dál.

Jak vidíte, nerozumím tomu. Dokáže-li někdo jednoznačně odpovědět, pak to sem prosím napište, díky moc. Mimochodem, tím, že jsem si koupil vypalovačku jsem nechtěně někomu zaplatil, pominu-li legálnost tohoto výpalného, je zcela jasné, že jsem jim své peníze nedal jen tak (o charitu se zřejmě nejedná).
Re:Zločincem snadno a rychle
Katerina Amiourova 24. 11. 2007, 12:40:10
Odpovědět  Odkaz 
zřejmě ještě neumím dobře číst - varujete mne před jakými si jabbery něco, pak mi hodíte adresu www.jabber.cz, já to promáčknu - jedu někam do wiki a neukáže a neřekne mi to nic. A to není nic proti tomu, že si myslím, že je web živý učící se systém.
Re:Re:Zločincem snadno a rychle
Hobil 25. 11. 2007, 18:40:55
Odpovědět  Odkaz 
jabber umi icq protokol, takze kdyz pouzivate jabber jako klienta pro icq, nikoli jako protokol, tak je to nelegalni. Je taky otazka, jestli zakomponovani icq protokolu do jabbera (klienta) je uplne v poradku.
Re:Re:Re:Zločincem snadno a rychle
h4X0r 27. 11. 2007, 13:11:27
Odpovědět  Odkaz 
ale jabber(protokol) neumí icq!!!! v jabberu(protokolu) je nadefinovaný tzv. transport(ne jenom na icq). na jabberu(serveru) se nainstaluje tento transport, vy si ho zaregistrujete v jabberu(klient) a píšete jako do vlastní sítě.
Lukáš Zapletal Re:Re:Re:Re:Zločincem snadno a rychle
zapletal 5. 12. 2007, 17:17:57
Odpovědět  Odkaz 
A tudíž se tato "nelegalita" pouze přesouvá na server (jabber.cz například). Jabber samozřejmě nic neřeší, řešením je nepoužívat ICQ.

Moc se mi nezdá slovo "nelegálnost", nejsem sice právník, ale pokud je mi známo, tak při použití softwaru (díla) souhlasíme s licenčním ujednáním. Pokud jej poruším, jedná se o "porušení licence". Otázkou je, jak je toto zakotveno v autorském zákoně...
Zločincem snadno a rychle
finn 23. 11. 2007, 09:12:04
Odpovědět  Odkaz 
Mam na vec trosku jiny pohled, pokusim se byt strucny, nemam moc casu:
ad ICQ: To co tu pisete je trosku hysterie. Poruseni podminek uzivani dane sluzby neni apriori poruseni zakona jako takoveho (ktereho?), ale jen tech podminek, a takoveto chovani muze byt trestano tak je v podminkach uvedeno (trebas zrusenim uctu nebo omezenim prakticky cimkoliv v ramci sluzby).
ad MP3: V ceskem pravnim systemu je zakotvena moznost si udelat rozmnozeninu dila (hudby, filmu...) pro svou osobni potrebu a to za predpokladu, ze ono dilo bylo jiz bylo u nas vydano. Samotne sireni je pak trestne, ale to je v podstate problem tech, kteri siri (a problem uzivatelu torrentu ci ostatnich p2p siti).
Re:Zločincem snadno a rychle
Jencek 24. 11. 2007, 20:05:27
Odpovědět  Odkaz 
Přesně tak, ten článek je z větší části nesmysl.
Zločincem snadno a rychle
Lubomír Čevela 23. 11. 2007, 09:26:54
Odpovědět  Odkaz 
Nesouhlasím a autorem článku v otázce legálnosti nebo nelegálnosti stahování MP3. Zákon o tom hovoří jasně:

Oddíl 2: Volná užití
§ 30
(1) Za užití díla podle tohoto zákona se nepovažuje užití pro osobní potřebu; to neplatí pro zhotovení rozmnoženiny počítačového programu či elektronické databáze nebo rozmnoženiny či napodobeniny díla architektonického stavbou.
(2) Do práva autorského tak nezasahuje ten, kdo

a) pro svou osobní potřebu zhotoví záznam, rozmnoženinu nebo napodobeninu díla; rozmnoženina nebo napodobenina díla výtvarného musí být jako taková zřetelně označena,
b) při prodeji originálu nebo rozmnoženin děl, přístrojů pro jejich rozmnožování nebo pro jejich sdělování veřejnosti, rozhlasových nebo televizních přijímačů a počítačů, šíří nebo dočasně zhotoví rozmnoženinu díla v rozsahu nezbytném pro předvedení zboží zákazníkovi.

(3) Do práva autorského nezasahuje ani ten, kdo zhotoví na objednávku pro osobní potřebu objednatele tiskovou rozmnoženinu díla na papír nebo podobný podklad fotografickou technikou nebo jiným postupem s podobnými účinky za předpokladu, že nejde o vydanou partituru díla hudebního a že řádně a včas platí odměnu podle § 25.
(4) Rozmnoženina zhotovená pro osobní potřebu nesmí být použita k jinému účelu.
(5) Ustanoveními odstavců 1 a 3 nejsou dotčena ustanovení § 43 až 45.

To znamená, že neexistují nelegálně stažené MP3, pouze nelegálně šířené a stahování MP3 z vás zločince neudělá.
Jiří Eischmann Zločincem snadno a rychle
Jiří Eischmann 23. 11. 2007, 11:14:20
Odpovědět  Odkaz 
Závěr toho odstavce o MP3 je samozřejmě naprosto mylný. Je ale pravda, že to je omyl velmi rozšířený. Před rokem jsem na toto téma napsal článek, který cituje a rozebírá zmíněný zákon, všiml jsem si, že je v diskusích na toto téma často používán jako argument, takže ho použiji taky: Pokud chcete vědět, jak to opravdu je a nestačí vám výklad v předchozím komentáři, můžete si přečíst toho: http://my.opera.com/Sesivany/blog/2006/11/20/co-je-a-co-neni-legalni
Zločincem snadno a rychle
miro 23. 11. 2007, 13:30:41
Odpovědět  Odkaz 
mp3: prectu si odkaz, ale normalne, je pouze sdileni napadnutelne, nikoliv stazeni.

icq: licence neni zakon. Licence je postavena restriktivne, ale napriklad pidgin MA dohodu s icq (podrobnosti na slashdotu) o pouzivani protokolu. Nekomercni v licenci znamena - pro obycejneho cloveka - budes-li na tom vydelavat, budeme chtit svuj podil (napriklad kdyz budes za penize poskytovat neco co vyuziva ten protokol, nebo pres nej neco prodavat...) a tez to znamena - prijdes-li o zisk a budes nas zalovat, skoncis se zalobou ty.

autor to dramatizuje.
Re:Zločincem snadno a rychle
pavlix 24. 11. 2007, 00:41:09
Odpovědět  Odkaz 
A to by mě zajímalo, kde na slashdotu se píše, že má Pidgin dovoleno používat protokol... a kdo to má vlastně dovoleno (Pidgin osobně asi s nikým nejednal).

U opensource projektů je těžké přesně vymezovat práva.

Každopádně jsem se hodně znažil a žádnou takovou zprávu jsem nenašel. Že by to byla kachna?
Zločincem snadno a rychle
Hanus 23. 11. 2007, 17:26:25
Odpovědět  Odkaz 
Autor to dramatizuje a to je dobře. Lidi by si měli uvědomit, že "anonymita" pohybu ve virtuálním světě Internetu neznamená, že se tu můžou chovat jako gauneři. Stahování nelegálního obsahu je stejné jako kupovat padelana CD,DVD, kradena kola, auta... Osobně se snažím to nedělát.
Re:Zločincem snadno a rychle
gofry 4. 12. 2007, 20:24:55
Odpovědět  Odkaz 
Je rozdiel medzi "nelegálnym obsahom" a "obsahom získaným nelegálne". Audiovizuálne diela však až na výnimky nespadajú ani do jednej z týchto kategórií. Navyše právo vytvoriť si kópiu audiovizuálneho diela (napríklad stiahnutím z netu) už mám predplatené v poplatkoch výpalníkom menom OSA a podobne.

Takže nie, nie je to to isté ako ukradnúť CD z obchodu.
Zločincem snadno a rychle
0-9 23. 11. 2007, 18:40:57
Odpovědět  Odkaz 
Nemôžem si pomôcť ale zdá sa mi to ako obyčajný FUD, nechcene šírený zo strany autora, pretože toto nie sú problémy, ktoré by sa týkali výhradne slobodných operačných systémov.
Re:Zločincem snadno a rychle
hanus 23. 11. 2007, 20:55:57
Odpovědět  Odkaz 
FUD - že by Female Urination Device? ;-) Ne, asi to spíš bude ta marketingová/PR taktika Fear, Uncertainty and Doubt
Jiří Eischmann Zločincem snadno a rychle
Jiří Eischmann 23. 11. 2007, 20:32:16
Odpovědět  Odkaz 
to Hanus:
Naprosto nesouhlasím. Srovnávat stáhnutí mptrojky s koupením kradeného auta je pověstná situace s jablky a hruškami... Jak už jsem psal i v mojem článku žádný nelegální obsah neexistuje, existuje obsah chráněný autorským zákonem a nakládání s ním, které je buď legální nebo nelegální. Pohádky o nelegálním obsahu nejsou ničím jiným než produktem FUD organizací jako OSA. Podle českých zákonů má každý svaté právo si vytvořit kopii díla. Pohybovat se po P2P sítích není automaticky nelegální, člověk může stahovat cokoliv a nabízet obsah, ke kterému má oprávnění (vlastní fotky atd.) nebo mu to licence dovoluje (např. linuxové distribuce). Problém je u sítí, kde se stahovaný obsah automaticky sdílí (torrenty). Organizace typu OSA si stěžují, jak je právo na kopii pro vlastní použití ožebračuje, ale už neřeknou B a to je to, že toto právo je vykoupeno tzv. "výpalným", které platíme všichni bez rozdílu v cenách CD, DVD, rekordérů, vypalovaček, tiskáren atd. Všichni, co tvrdí, že dělat si kopie pro vlastní potřebu, je gaunerství, by si měli spočítač, kolik už kolektivním zprávcům typu OSA vysolili peněz, možná by se divili... Jinak nic nemám proti tomu, aby se poukazovalo (a zveličovalo) na nelegálnost počínání, které je rozšířené a přitom pravděpodobnost postihu je minimální (např. softwarové pirátství), ale odmítám to, aby se za nelegální označovalo počínání legální a ještě více se tak rozšiřovalo FUD.
Re:Zločincem snadno a rychle
hanus 23. 11. 2007, 20:43:34
Odpovědět  Odkaz 
to J.E.:
V čem se mnou nesouhlasíš? Asi to nechápu, ale já za nelegální obsah na webu považuju např. dětské porno nebo film, co někdo zkopíroval z DVD dejme tomu pro vlastní potřebu a na webu ho vystavil k downloadu (bez potřebné licence). V DVD půjčovnách se můžou půjčovat DVD se speciální licencí pro půjčovny, půjčovna si nemůže koupit za 48 Kč přílohu MF Dnes a půjčovat ji. Mimochodem tuším neexistuje takováto půjčovací licence na CDs, proto vzniky "kluby vlastníků CD".
Já si běžně pořizuju z TV záznamy pořadů - pro vlastní potřebu, nikde je však nesdílím, což považuji za nelegální, mám je uložené na DVD v poličce.
Re:Re:Zločincem snadno a rychle
finn 24. 11. 2007, 00:39:25
Odpovědět  Odkaz 
vy pisete - cituji -
"Stahování nelegálního obsahu je stejné jako kupovat padelana CD,DVD, kradena kola, auta..." a hned v dalsim prispevku pisete
"V čem se mnou nesouhlasíš? Asi to nechápu, ale já za nelegální obsah na webu považuju např. dětské porno nebo film, co někdo zkopíroval z DVD dejme tomu pro vlastní potřebu a na webu ho vystavil k downloadu (bez potřebné licence)."

V tom je mozna trosku rozpor, ne (nehlede na to, ze srovnavate stahuty film s detskym pornem)? Kazdopande, zkusim to rict jasne - zakon ROZLISUJE mezi rozmnozeninou (kopii) pro OSOBNI UCELY (stahnu, zkouknu/poslechnu) a rozmnozeninou (kopii) vytvorenou za ucelem zisku (to jsou ty piratske cd/dvd, na kterych ryzuji ti z***i atd.). A to je opravdu rozdil, jak moralni, tak i pravni.

A srovnavani s kradezi auta / kola ci jakehokoliv hmotneho statku je ta nejvetsi omezenost, jake se dopousteji prave vydavatelske spolecnosti. Takze bud jste jednim z nich a nebo nechapete ten rozdil... ;)
Pro upresneni - pokud ukradnu auto - vznikne majiteli hmatatelna skoda rovna cene porizeni, pokud ukradnu kolo, je to to same, pokud ukradnu CD z obchodu, je to to same, rozdil je snad jen v porizovacich nakladech. Pokud si ale stahnu ze site mp3/avi tak nikomu zadna prima skoda nevznika, ta vznika az v okamziku, kdy si nejake spolecnosti zacnou nasobit sve chabe prodeje "tzv. podilem piratskych rozmnozenin". ale to, ze si stahnu film, abych po prvni polovine zjistil, ze to je naprosta sracka a ten film smazu, nepovazuju za nelegalni chovani ale spis za zachvev racionalniho uvazovani, protoze kdyby to nebyla **** tak si ho a) velmi rad koupim a nebo b) ty penize nemama a tudiz bych si ho nekoupil tak jako tak.
Re:Zločincem snadno a rychle
gofry 4. 12. 2007, 20:36:39
Odpovědět  Odkaz 
Nelegálny obsah samozrejme existuje. Jedná sa o obsah, ktorý bol štátnymi byrokratmi označený ako nelegálny. Môže to byť absolútne čokoľvek, stačí, keď sa to dostane do zákona. V súčasnosti sú to napríklad materiály propagujúce hnutia smerujúce k potláčaniu národov a rás (presnú formuláciu neviem), detské porno a ďalšie. Ale môže to byť samozrejme úplne čokoľvek - napríklad v Bielorusku je to kritizovanie Lukašenka (aspoň myslím).
Zločincem snadno a rychle
hanus 23. 11. 2007, 20:48:57
Odpovědět  Odkaz 
Jinak se to ale zvrhlo zcela jiným směrem - myslím, že cílem mělo být poukázat nikoli na nelegální obsah, ale na licencované formy šíření obsahu. Např. MP3 je zatíženo mnoha patenty a tak i když do něj nahraju svůj hlas, teoreticky bych možná měl zaplatit poplatek za to, že je právě v MP3, na rozdíl např. od OGG Vorbis, který je 100% free a navíc open source.
Podobně ICQ je zatíženo limity na rozdíl od Jabberu a spousta takových příkladů.
Tímhle bychom se tu měli zabývat - svobodnými formáty nikoli povahou obsahu.
Jiří Eischmann Re:Zločincem snadno a rychle
Jiří Eischmann 23. 11. 2007, 21:47:15
Odpovědět  Odkaz 
Reaguju na oba dva tvé příspěvky:
Pokud za nelegální obsah považuješ např. dětské porno, tak samozřejmě souhlasím. Já jsem se bavil o tom, o čem je článek, kde se píše o stahování písniček ze stránek.
Licenční zatížení MP3 je druhá věc, o tom, bohužel v článku není ani zmínka. V tomto na rozdíl od autorského zákona si nejsem tak jistý v kramflecích, ale předpokládám, že je to otázka tzv. softwarových patentů, které u nás bohudík neplatí, pokud tomu tak není, rád se poučím.
Lukáš Jelínek Re: :Zločincem snadno a rychle
Lukáš Jelínek 23. 11. 2007, 22:35:12
Odpovědět  Odkaz 
Patentové (nikoli licenční - nejde o licenci na autorské dílo) zatížení MP3 se nás (alespoň zatím) netýká. V EU včetně ČR tento druh patentů neplatí, byť se už o jejich zavedení před časem hlasovalo v Evropském parlamentu.
Zločincem snadno a rychle
Petr 23. 11. 2007, 22:27:28
Odpovědět  Odkaz 
Článek by měl především pravdivě informovat, což se mu nepovedlo zcela. Myslím, že v oblasti licencí je mezi veřejností dost omylů a lidé se dozvídají o této oblasti nepříliš korektně a často notně novinářsky a televizně zabarveně z médií - "... policie zabavila nelegální software, filmy, hudbu..." Běžná veřejnost neví, jak se na toto dívá zákon. Souhlasím s názorem JE a jeho odkazem. Také se tomuto tématu dobře věnuje ve svých článcích časopis Computer.
Re:Zločincem snadno a rychle
finn 24. 11. 2007, 00:48:01
Odpovědět  Odkaz 
obavam se, ze na rozdil od jinych clanku, zde (potazmo v casopise) uvedenych, je tento slatanina 1. tridy a v nepresnostech, ne-li nesmyslech, se kvalitativne vyrovna clankum publikovanym v bulvanich platcich, pripadne primo na serverech vedenych sraci typu OSA, BSA a spol...

Takhle si tedy budoucnost, byt uz jen weboveho LE nepredstavuji. :(
Zločincem snadno a rychle
agent 24. 11. 2007, 14:19:11
Odpovědět  Odkaz 
Takže v článku jsou lživé informace, a to jsem poznal i já, když jsem se začetl. Zejména s tou nelegalitou stahování mp3 mě to trklo hned. Takže nevěřím z článku ani slovo, než se brodit pololžemi, kde něco je pravda a něco není pravda, je lépe zavrhnout ho celý se vším všudy, není třeba se zabývat balastem.

Existují autoři a články, které váží to co napíší, a snaží se alespoň v rámci možností být pravdivé. Budu číst takové kvaitní články, kde si autor dá práci alespoň zjistit fakta a snaží se o pravdu.
Zločincem snadno a rychle
Cygnus 24. 11. 2007, 14:28:29
Odpovědět  Odkaz 
A co to má společného s Linuxem, kromě toho, že to s ním lze provozovat? To, co je v článku se týká prakticky kohokoliv, kdo si nedává pozor na licenční smlouvy bez ohledu na operační systém.

Hnusný článek šířící polopravdy, matoucí uživatele a vyvolávající zbytečný strach.

Porušení podmínek provozu, porušení autorských práv, neoprávněné užití díla a zločin nejsou totéž.
Zločincem snadno a rychle>msn
enki 24. 11. 2007, 15:33:21
Odpovědět  Odkaz 
I msn má web verzi messengera (webmessenger.msn.com), nicméně nevím o tom že by MS někdy odpojoval záměrně alternativní klienty (narozdíl od ICQ, který to dělalo jednu dobu permanentně). Osobně vidim v oblasti IM jako největší zlo Skype a ICQ, i když souhlasim že nejlepší jsou free protokoly.
Dalsi clanek, ktery nemel vzniknout.
Jirka 26. 11. 2007, 09:09:35
Odpovědět  Odkaz 
1) Porusenim smlouvy (treba s ICQ) se nestavate zlocincem. Takove smlouvy jsou vubec diskutabilni, protoze samozrejme bezny Cech neovlada pravnickou anglictinu, do ktere jsou podobne smlouvy zabalene.

2) Stazeni MP3 je naprosto a zcela _legalni_. Tvrzeni, ze stahnutim MP3 z nejakeho webu se clovek neceho dopustil, autora zcela diskvalifikuje.

Dal jsem to necetl. Nema to smysl.
Zločincem snadno a rychle
Filip 26. 11. 2007, 09:12:13
Odpovědět  Odkaz 
Jedné české DVD distribuci lidé občas vyčítají, že to či ono nefunguje a v jiné distribuci ano. Musím konstatovat, že se do mnohých distribucí vloudí různé FREE SW, ale to ještě neznamená, že když je něco zdarma pro koncového uživatele, že to může rozšiřovat distribuce. Je to velký problém. Ikdyž se dají licence rozdělit do určitých skupin, vždy je nutné přečíst celou licenci, protože se může tvářit korektně, ale nakonec je tam třeba "háček".
Zločincem snadno a rychle
luboš 28. 11. 2007, 18:21:07
Odpovědět  Odkaz 
je třeba dodat(pro uživatele),kteří po přečtení výše uvedeného článku nabudou dojmu že jsou "piráti". Že pro komunikaci pro ICQ protokol existuje elegantní řešení(nejen v linuxu) a to přes web.stránky Icq2go,kde prostě komunikujete přes ofic. Icq klienta(akorát je to trošku pomalejší, ale jen doopravdy trošku).Ideální stav je používat jabber ale komunikace přes Icq protokol, je tak zažitá,že jabber zatím prohrává na celé čáře.
Zločincem snadno a rychle
Petr 2. 12. 2007, 05:54:42
Odpovědět  Odkaz 
Nejak mi unika jakakoliv souvislost s Linuxem jako operacnim systeme. Toto se vstahuje na vsechny systemy.


Necetl jsem celou diskuzi, tak se omlouvam pokud duplikuji.
Re:Zločincem snadno a rychle
gofry 4. 12. 2007, 20:40:34
Odpovědět  Odkaz 
Pointa je myslím jednoduchá: To, že používaš Linux ešte automaticky neznamená, že na ňom môžeš robiť čokoľvek a bude to stále legálne.
Zločincem snadno a rychle
vgt 2. 12. 2007, 23:59:30
Odpovědět  Odkaz 
co je toto za blbost
clanok hned v prvej vete doslova zavadza nielen citatela .
specificka formulacia
"Nadpis tohoto článku by vás měl upoutat k faktu, že i když používáte svobodný operační systém Linux, přesto se můžete dopouštět „zločinu“, a nemusí to být jen v rovině teoretické."
dava citatelovi pocit ze nelegalne je samotne pouzivanie OS, a nie ine aktivity ktore moze uzivatel vykonavat na lubovolnom OS.

bod 1 a 2 su docela srandovne
Zločincem snadno a rychle
norg 4. 12. 2007, 07:41:42
Odpovědět  Odkaz 
dle mého laického názoru je tento článek od začátku zavádějící, neboť uvedených zločinů se mohu dopustit i s legálně zakoupeným systémem. Nevím proč autor chtěl aby Linux vyzněl jako systém podporující porušování zákonů. Stejně tak se mohu chovat i jiným operačním systémem. Že by byl placen z peněz oné softwarové firmy? Záměrně nepíšu její název, aby mě autor hystericky nenapadl, že neoprávněně používám ochranné značky :)
Re:Zločincem snadno a rychle
Martin 4. 12. 2007, 09:19:37
Odpovědět  Odkaz 
A všechno to ještě vylepšilo (L)živě.cz, které tento článek převyprávělo (a citovalo) s bulvárním nadpisem "Je Linux jako celek opravdu tak legální?"...

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Svatopluk Vít

Svatopluk Vít

Narodil se v Karviné, momentálně je však trvale usazen v Praze. Pracuje u jedné nadnárodní společnosti jako správce počítačové sítě běžící na produktech Microsoftu, na starosti má i vnitrofiremní počítačová školení. Doma však s úspěchem prohání Linux. Poslouchá dobrou hudbu, zajde si do divadla. Také je aktivní v několika komunitách kolem open-source projektů a rád prosazuje tato řešení do praxe. Největším žroutem času jsou momentálně dvě dcery (ročník 2006 a 2009).


  • Distribuce: Mageia 2
  • Grafické prostředí: KDE
  • Hodnocení autora: *



Public Relations

QNAP uvedl novou modelovou řadu NAS TVS-x82T

Společnost QNAP uvedla na trh novou modelovou řadu NAS TVS-x82T, kterou tvoří tři různé modely (TVS-1282T, TVS-882T a TVS-682T). Nová řada je založena na vícejádrových procesorech Intel Core aktuální generace se 14nm výrobním procesem. Díky nim mohou nové NASy nabídnout dostatek výkonu i pro aplikace náročné na CPU.

Pokračování ...


CIO Agenda 2016