přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, NVIDIA zhoršila linuxový ovladač, aby ho sjednotila s tím pro Windows

NVIDIA zhoršila linuxový ovladač, aby ho sjednotila s tím pro Windows

Zhoršení pro Linux

Firma NVIDIA v linuxové verzi proprietárního ovladače grafických karet snížila počet monitorů využitelných pomocí Base Mosaic ze čtyř na tři. Důvodem bylo sjednocení s verzí pro Windows. Navíc už nefunguje ani Xinerama.


Base Mosaic je funkce v ovladači grafických karet NVIDIA, která umožňuje transparentně roztáhnout jednu obrazovku X serveru přes více monitorů (tzv. multihead). V linuxovém ovladači šlo donedávna roztahovat až přes čtyři monitory na jedné grafické kartě, počínaje verzí 310 už to ale lze jen přes tři.

Důvodem je fakt, že firma podporovaný počet tiše snížila. Podle člověka, který zřejmě ve firmě NVIDIA pracuje, se tak stalo proto, aby se sjednotily funkce v ovladačích pro Linux a pro Windows. Kromě Base Mosaic podporují ovladač a některé karty také režim SLI Mosaic, který umožňuje HW akceleraci a synchronizaci výstupů z více karet (např. pro 3D zobrazení nebo více projektorů).

Pro účel roztahování obrazu přes více monitorů existuje také rozšíření X nazvané Xinerama, které však s proprietárními ovladači NVIDIA počínaje verzí 319 nefunguje.

Nahoru

Příspěvky

NVIDIA zhoršila linuxový ovladač, aby ho sjednotila s tím pro Windows
Michal Procházka 5. 10. 2013, 16:15:54
Odpovědět  Odkaz 
Nějak se po tom dál nepídím, tak doufám, že k tomu měla pořádný důvod. Jak tak sleduji vývoj, tak příští půjdu snad raději do Intelu/AMD. Nechápu, proč by měla dělat linuxové ovladače po vzoru Windowsáckých. Spíš to měla brát jako kladnou vlastnosti Linuxových driverů :O
Lukáš Jelínek Re: NVIDIA zhoršila linuxový ovladač, aby ho sjednotila s tím pro Windows
Lukáš Jelínek 5. 10. 2013, 16:41:54
Odpovědět  Odkaz 
Ten důvod neznám, ale faktem je, že ten proprietární linuxový ovladač je každopádně balancováním "na hraně zákona". Linux má licenci GPL, proto každý ovladač musí mít rovněž GPL nebo kompatibilní licenci. Proprietární ovladače nelze šířit. NVIDIA to obchází tak, že má proprietární "blob", který nemá nic společného s Linuxem (není odvozeným dílem) a je údajně společný pro všechny platformy. Pro Linux k tomutu blobu přidává miniovladač licencovaný pod GPL, který volá API toho blobu. Tím zřejmě neporušuje GPL, ale komunita svobodného softwaru z toho není příliš nadšená (z řady důvodů).

Možná je důvodem právě to, aby to bylo opravdu všude stejné, i když se jedná jen o číselný parametr (přičemž omezení na 3 monitory je ve Windows technické). Nebo to může mít i nějaké technické důvody, třeba snazší testovatelnost, těžko říct.
Re: Re: NVIDIA zhoršila linuxový ovladač, aby ho sjednotila s tím pro Windows
Peter Fodrek 7. 10. 2013, 09:55:53
Odpovědět  Odkaz 
Co ja viem, je to trochu inak, resp. spresnim Vas vyklad
Proprietarny ovladac pre jadro Linux ide pouzit, ak sa skompiluje na cielovom pocitaci.

nVidia (aj AMD) to riesia tak, ze dodaju predkompilovanu kniznicu a zdrojaky napajajuce kniznicu na jadroi. Tie sa skompiluju a zlnuikuj s kniznicou, cim vznikne modul jadra...
Lukáš Jelínek Re: Re: Re: NVIDIA zhoršila linuxový ovladač, aby ho sjednotila s tím pro Windows
Lukáš Jelínek 7. 10. 2013, 13:28:19
Odpovědět  Odkaz 
Takhle to funguje, pokud si to člověk stáhne přímo od Nvidie. Ale existují repozitáře (např. pro openSUSE), kde je to předkompilované. Právní problém v tom nevidím, podobně se šíří například proprietární firmware některého hardwaru.
NVIDIA zhoršila linuxový ovladač, aby ho sjednotila s tím pro Windows
SpookY 6. 10. 2013, 02:14:52
Odpovědět  Odkaz 
... sjednocovat Linux a Windows tak, že Linux zdegradujeme na úroveň Windows? ... ach jo :-(

... snad Linus zase brzy provede nějakou neverbální konverzaci s nVidií. Je to škoda, nVidia byla vždycky na Linuxu v pohodě... teď se na ni dotahují fanATici, se kterými byla vždycky potíž co mi paměť z praxe sahá.
NVIDIA zhoršila linuxový ovladač, aby ho sjednotila s tím pro Windows
P3tro 6. 10. 2013, 10:22:50
Odpovědět  Odkaz 
No to mi přijde taky uhozené a patřím mezi uživatele ati grafik a poslední dobou pozoruju obrovské zlepšení výkou ať už svobodné a nebo nesvobodné verze ovladače já bych už do nvidie nešel u ati stejný výkon za méně peněz a v dnešní době je vše o penězích
Re: NVIDIA zhoršila linuxový ovladač, aby ho sjednotila s tím pro Windows
Solitary 6. 10. 2013, 19:48:17
Odpovědět  Odkaz 
To, ze pozorujes obrovske zlepseni vykonu je mozna dane taky tim, ze je tam co zlepsovat... ted samozrejme mluvim o proprietarnim driveru. Na open source driveru to asi nikoho neprekvapuje. Catalyst je proste stale pozadu, osobne mam tez AMD grafiku, moderni highend (HD6950) a do te doby nez se objevil Steam jsem s ni tak akorat obcas neco spustil pod Wine - kde jsem vsak taky mival casto problemy, zrovna pred par dny jsem akorat zjistil, ze Bioshock pod Wine a Catalysty je zapovezena kombinace. Far Cry 2 jedine na minimalni detaily, to ze pod Windows 7 bezel na uplne maximum a to jeste s nejakymi 120fps je vec druha. Se Steamem jsem pak narazil mnohem okateji... Serious Sam 3 pouze na medium, Left 4 Dead 2 ma stale pochybne skoky v fps... ani nechci vedet jak pobezi Metro: Last Light az ho vydaji, protoze Metro je jedna z opravdu narocnych her. V tomto Nvidia skutecne moc nezlepsuje, protoze je na tom podstatne lepe.
Tomáš Crhonek NVIDIA zhoršila linuxový ovladač, aby ho sjednotila s tím pro Windows
Tomáš Crhonek 6. 10. 2013, 16:12:01
Odpovědět  Odkaz 
+1

AMD poslední dobou opravdu jede, dvě nové herní konzole (PS4 jede na BDS) mají AMD HW a ta podpora se znatelně zlepšuje. Osobně jsem moc rád, že jsem si nový linuxový počítač postavil právě na AMD.

Odpovědět

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz