přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům

Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům

Soud

Několik předních výrobců hardwaru žaluje nizozemský stát kvůli vysokým autorským poplatkům z přístrojů a médií.


V řadě států (včetně ČR) se z datových a jiných médií (a z přístrojů – počítačů, tiskáren, kopírek apod.) vybírají „autorské poplatky“, které mají vykompenzovat ztráty vzniklé právem na rozmnožování některých děl pro vlastní potřebu. Poplatky platí výrobci a dovozci médií a přístrojů, inkasují je kolektivní správci a následně přerozdělují autorům, interpretům a vydavatelům. V Nizozemsku se dosud vybíralo jen ze samostatných nosičů (CD, DVD), od příštího roku budou platbou zatíženy také přístroje obsahující úložný prostor (počítače, tablety, telefony, USB disky apod.).

Firmám Hewlett-Packard, Dell, Acer a Imation (k nimž se přidala i asociace FIAR Consumer Electronics sdružující mnoho dalších výrobců) se to nelíbí a podaly žalobu proti Nizozemskému království. Podle nich jsou poplatky příliš vysoké a poškozují výrobce zařízení. Poplatky byly prý vypočteny i se zakalkulováním škod způsobených nelegálním šířením děl, které by nemělo být kompenzováno touto cestou.

V Nizozemsku se bude platit například z osobního počítače poplatek 5 EUR (cca 127 Kč; v ČR se platí 3 % z ceny interních disků, diskových mechanik a čteček paměťových karet), z externího HDD 1 EUR (25 Kč; v ČR 0,15 Kč/GB, za kapacitu přesahující 1 TB je to 0,10 Kč/GB) a za telefon s kapacitou do 16 GB 2,50 EUR (63 Kč; v ČR 1,50 Kč/GB).

Nahoru

Příspěvky

Otakar Haška Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
otula 22. 11. 2012, 18:13:35
Odpovědět  Odkaz 
Vždyť je úplně jedno, jestli se platí za disk 5 korun nebo stovka - sprosťárna je to v obou případech. Proč mám nějakým vyžírkám a umělcům, které neposlouchám a nesleduji, platit za to, že si koupím disk, který mám nacpaný svými fotkami, nebo tiskárnu, na které si děcka tisknou věci do školy?

Doufám, že tato první vlaštovka rozjede vlnu nevole a vzbouří se výrobci po celém světě, kde se výpalné platí.
Lukáš Jelínek Re: Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
Lukáš Jelínek 22. 11. 2012, 18:22:24
Odpovědět  Odkaz 
Bylo by to hezké, kdyby se to rozjelo. Ale zase mám obavy, aby to neskončilo třeba placením ze státních rozpočtů, jak si někteří představitelé hudebního průmyslu přejí.
Re: Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
mkub 22. 11. 2012, 19:13:17
Odpovědět  Odkaz 
ani ja nesuhlasim, aby sme platili 2x tymto mafianskym spolocnostiam, ktore z tychto debilnych poplatkov ziju, ked si kupim napalovacku a chcem si napalit fotky, resp. zalohovat so svoje udaje, zaplatim tak tej spolocnosti 2x (pri kupe napalovacky a potom pri kazdej kupe media) a takisto dost velka ciastka ide aj z nahrateho media nejakeho umelca prave tymto spolocnostiam, ale strasne malicko umelcovi samotnemu.
a ked chceme robit nejaku oslavu, tak musime ohlasit kazdu jednu pesnicku, co sa na tej oslave bude hrat, lebo tieto mafianske spolocnosti to budu pokladat ako porusenie autorskeho zakona a pozenu to pred sud, presne ako sa to stalo jednemu umeleckemu suboru u nas na Slovensku... cert nam bol dlzny tieto mafianske spolocnosti, ako je napr. SOZA a pod...
Jiří Eischmann Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
Jiří Eischmann 22. 11. 2012, 21:23:18
Odpovědět  Odkaz 
Ti, co tak brojí proti poplatkům za média, by si měli uvědomit, že společnosti jako OSA a SOZA naopak podporují, aby se zrušily, a zároveň s tím, aby se zrušilo právo na kopii díla pro vlastní potřebu. Nevím jak vy, ale já osobně preferuji raději to právo na kopii pro vlastní potřebu.
Re: Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
Petr Svoboda 22. 11. 2012, 21:50:58
Odpovědět  Odkaz 
Já preferuji pravidlo "poctivě zaplaceno za poctivou práci". Rád vysvětlím. Jdu na koncert. Vystupující umělec odvede více či méně poctivou práci, a za tu dostane zaplaceno, protože jsem si koupil lístky. Když nahraje CD nebo nějakou jinou placku, odvede práci ve studiu a producent mu za ni zaplatí. A jestli prodá producent jeden nosič nebo jich bude 100.000 je věcí producenta. To on nese riziko investice. Nebo si může umělec produkovat sám, a pak jde celý zisk "do něj". Nesmí ale být nenažraný a chtít tloustnout bez práce. Musí prostě makat, jako každý jiný. Dělá to sice jinak, ale pořád je to práce.
Pokud se k tomuto modelu nedostaneme, jsme odsouzeni vyhynout na aplikaci "práva autorského a jemu příbuzných".
Re: Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
Petr Svoboda 22. 11. 2012, 21:50:58
Odpovědět  Odkaz 
Já preferuji pravidlo "poctivě zaplaceno za poctivou práci". Rád vysvětlím. Jdu na koncert. Vystupující umělec odvede více či méně poctivou práci, a za tu dostane zaplaceno, protože jsem si koupil lístky. Když nahraje CD nebo nějakou jinou placku, odvede práci ve studiu a producent mu za ni zaplatí. A jestli prodá producent jeden nosič nebo jich bude 100.000 je věcí producenta. To on nese riziko investice. Nebo si může umělec produkovat sám, a pak jde celý zisk "do něj". Nesmí ale být nenažraný a chtít tloustnout bez práce. Musí prostě makat, jako každý jiný. Dělá to sice jinak, ale pořád je to práce.
Pokud se k tomuto modelu nedostaneme, jsme odsouzeni vyhynout na aplikaci "práva autorského a jemu příbuzných".
Petr Valach Re: Re: Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
Petr Valach 23. 11. 2012, 01:59:39
Odpovědět  Odkaz 
Přesně takhle by to mělo fungovat.
Re: Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
ub 23. 11. 2012, 01:09:49
Odpovědět  Odkaz 
prave tieto spolocnosti profituju z tych poplatkov, velka cast z nich totiz ide do ich vlastnych vreciek, preco by sa mali dobrovolne vzdavat zisku?
Re: Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
Pavel Šimerda 23. 11. 2012, 08:30:42
Odpovědět  Odkaz 
Věřím tomu, že takový argument používají. Ale nevěřím tomu, že to skutečně chtějí :).
Jiří Eischmann Re: Re: Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
Jiří Eischmann 23. 11. 2012, 16:37:56
Odpovědět  Odkaz 
Proč by to neměli chtít? Právo na kopii pro vlastní potřebu je poslední záchranou pro služby typu Ulož.to. Měli by výrazně zjednodušený boj proti pirátství a mnohem širší možnosti lidi kasírovat.
Re: Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
Skurut 23. 11. 2012, 09:33:41
Odpovědět  Odkaz 
Souhlasím, také je mi milejší právo zhotovit si kopii pro vlastní potřebu. Tímto způsobem si totiž můžu legálně opatřit věci, ke kterým bych jinak neměl šanci se dostat. Např. některé v dnešní době již nedostupné odborné knihy či články. Koupit či jinak rozumně sehnat se nyní již nedají. Jediná možnost je půjčit si je v knihovně přes mezinárodní meziknihovní výpůjční službu a pak si vytvořit legální kopii pro vlastní potřebu (což je v podstatě zaplaceno tím, že si kupuji pevné disky, flashky, DVDčka, tiskárny, skenery apod.). Kdyby tato možnost nebyla, neměl bych šanci se k těmto publikacím nějak rozumně, legálně dostat.

Takže na jedné straně souhlasím, že současný systém je nespravedlivé zvěrstvo, které nám tu zavádí presumpci viny a na kterém profitují mafiánské organizace, jako je OSA, ovšem na druhé straně musím souhlasit s Jiřím Eischmannem, že než aby se zrušila možnost vytvářet si kopie děl pro vlastní potřebu, to bych osobně raději zůstal u současného stavu, přes všechna jeho negativa.
Re: Re: Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
qk 23. 11. 2012, 10:58:02
Odpovědět  Odkaz 
A nebylo by lepsi mit moznost zlegalizovat si kopii pro vlastni potreby zaplacenim poplatku za tuto kopii?
Mam 3 disky plny fotek, na tiskarne tisknu faktury a veci do skoly pro decka, DVD pouzivam pro zalohy - kurna proc mam platit OSE??

Nehlede na to, ze OSA to zkousi na vsecky strany, nebot kontaktovala nas tanecni soubor a tvrdila, ze nase treninky jsou verejna produkc, a ze jim teda mame platit - od techto pozadavku nas ochranil az pravnik, ktery jim jemne naznacil, ze jakozto cinni umelci vubec pod ne nespadame...
Re: Re: Re: Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
Skurut 23. 11. 2012, 11:40:58
Odpovědět  Odkaz 
Tak jistě by tomohlo být lepší. Samozřejmě by záleželo, jak by to bylo v zákonech implementováno a jaká by byla výše těch poplatků. Určitě se dají vymyslet lepší systémy, než je ten současný, bohužel v tomto ohledu našim zákonodárcům tak úplně nedůvěřuji :-(
Petr Valach Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
Petr Valach 23. 11. 2012, 01:59:11
Odpovědět  Odkaz 
Ono "výpalné" je zločinem. Z uživatelů automaticky dělá gaunery. Kriminálníky. Je neuvěřitelné, že vláda ČR na diktát Osy přistoupila. Totiž ten poplatek je náhrada za to, že se počítá s tím, že zařízení bude sloužit k rozmnožování autorských děl komukoliv. To je prostě nehorázný shit.

Jirko, obávám se, že asi nemáš pravdu. OSA, BASA a podobné spolky jsou založeny na podvodu, lži a nehorázném pokrytectví.
Žaloba výrobců HW kvůli autorským poplatkům
Majkl 23. 11. 2012, 14:58:38
Odpovědět  Odkaz 
Přesně jak v tom prehistorickém fórku:
Chytnou chlápka, že má doma palírnu.
"Ale já nepálím" brání se.
"Ale máte zařízení, to bude 1000 Kč pokuty."
"A kolik je za znásilnění?" na to chlápek.
"Vy jste někoho znásilnil?"
"Ne, ale mám zařízení!"

Odpovědět

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz