přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Dark Oberon, Liquid War, Wing

Vera

Dark Oberon, Liquid War, Wing

Ty nejlepší hry pro Linux testuje Martin Janíček.


reklama

Dark Oberon

Strategie Dark Oberon odehrávající se v reálném čase je typově podobná druhému dílu populární série Warcraft. Vaším úkolem je v co nejkratší době vybudovat silnou armádu a s její pomocí zničit všechny soupeřovy jednotky a budovy.

K úspěšné instalaci se neobejdete bez knihovny glrw (ta je volně ke stažení na adrese glfw.sourceforge.net). Dark Oberon je projektem několika slovenských vysokoškolských studentů působících na Karlově univerzitě v Praze.

Po spuštění hry je potřeba zvolit mezi dvěma režimy: Zatímco Quick play náhodně vybere mapu, rasu a jednoho počítačového protihráče, Play nabízí možnost vše si řádně nastavit. V první řadě se jedná o lokalitu, kde se budou bitvy odehrávat. Dále je nutno zvolit typ soupeře - do hry se mohou zapojit i lidští hráči prostřednictvím sítě.

Principiálně nepřináší Dark Oberon žádné nové prvky. Hned na začátku je tedy potřeba zaměstnat dělníky, k jejichž "produkci" slouží základní budova. Ti totiž mohou těžit potřebné suroviny, mezi které patří například zlato a dřevo. Kromě toho mají jako jediní schopnost stavět budovy.

Obrázek: 1.jpg

Nutnou podmínkou pro budování je právě dostatek potřebných materiálů. Každé stavení má svůj význam. Farmy slouží k produkci potravy a umožňují proto vznik nových jednotek. Kasárna produkují vojáky, obranné věže zmírňují soupeřův útok. V některých budovách vznikají vynálezy, díky kterým je možno produkovat nové a silnější jednotky. Ty nemusí být pouze pozemní - ve hře se lze setkat například také se vzducholoděmi. Některé budovy lze za určený materiální obnos upgradovat, což má za následek především rychlejší výcvik jednotlivých příslušníků armády.

Ovládání hry je jednoduché a kopíruje osvědčený model. Pomocí levého tlačítka myši lze označovat jednotky a budovy, pravé pak slouží k vyvolání akce. Využít můžete také kolečko, kterým lze přibližovat a oddalovat hrací pole (stejného efektu lze docílit pomoci kláves [+] a [-]). Po krajině se lze pohybovat například prostřednictvím mapy umístěné v pravém horním rohu či pohybem myši se stisklou klávesou [Alt]. Pro komfortnější práci s vámi ovládanými obyvateli slouží klávesnice. Například pomocí [Ctrl] můžeme k označené skupině přidat další. Jednotky lze také sdružovat do čísly označených skupin, opět k tomu slouží klávesa [Ctrl] a příslušná cifra.

Dark Oberon má roztomilou grafiku, a přestože v mnoha ohledech není úplně dotažená, hráčovo oko jistě neurazí. Textury všech elementů jsou provedeny v jednotném stylu reálných plastelínových modelů.

Počet jednotek a stavení není nikterak závratný, hra obsahuje pouze dvě mapy a dvě skoro totožné rasy. Největší výhodou hry je však její snadná konfigurovatelnost a hlavně možnost vyrobit si vlastní herní data. Na domovské stránce projektu dark-oberon.sourceforge.net lze stáhnou velmi podrobnou dokumentaci ve slovenštině, kde se dozvíte jak na to. Všechny konfigurační soubory jsou dobře čitelné, veškerá nastavení jsou zde totiž uložena ve formátu XML. Pouhou změnou některých hodnot se dá dosáhnout zajímavých výsledků - experimentovat se rozhodně vyplatí.

V Dark Oberon jsou původní data situována do středověké fantasy krajiny plné hradů, kde hlavními zbraněmi jsou meče a šípy. Není však problém hru kompletně předělat a po výměně dat se tak stát svědkem futuristické strategie v novém kabátu.

Absence příběhu a hlavně nějaké bohaté a zábavné kampaně ve hře je jejím největším mínusem a zamrzí jistě každého příznivce tohoto režimu. Přestože není problém si vyrobit prakticky svoji novou hru instanciací tohoto enginu, ne každý má chuť a čas tak činit.

Nevýhody jsou však vyváženy skvělým technickým zpracováním, které potěší každého fanouška real-timeových strategií. Pořádnou dávku zábavy pak poskytne především síťová hra.

Liquid War

V originálně pojaté strategii se stáváte pomyslným velitelem speciální tekutiny a vaším úkolem je pohltit kapalinu svých protihráčů. Na první pohled ne zcela jasná, ale zajímavá myšlenka posouvá hru Liquid War mezi nejzábavnější hry pro více hráčů. Ve hře tedy udáváte směr své barvou odlišené kapaliny. Děje se tak pomocí kotouče stejné barvy, kterým hýbete po hrací desce a který je jednotlivými tečkami znázorněnými molekulami kapaliny vzorně následován. Je však potřeba myslet na to, že molekuly následují kotouč nejkratší možnou cestou.

Stejnou činnost provádějí vaši soupeři, jejichž kapaliny mají samozřejmě jinou barvu. Při střetu dvou různě zbarvených tekutin dochází k chemické reakci, která končí zbarvením molekuly na právě tu barvu, která se v jeho bezprostřední blízkosti vyskytuje v nejvyšším zastoupení. Velmi brzy přijdete na to, že nejlepší taktikou je část nepřátelské kapaliny obklíčit.

Obrázek: 2.jpg

Hrací pole jsou rozmanitá. Vetšinou obsahují různorodé překážky, skrz které kapalina nepřeteče. S tím je tedy potřeba počítat a přizpůsobit tomu svou taktiku. Svou mapu si také můžete jednoduše nakreslit v interním editoru. Navíc lze nastavit velikost hracího pole a dokonce i texturu podkladu a překážek.

Po několik hrách s počítačem zjistíte, že umělá inteligence není na zrovna vysoké úrovni a naučíte se ji snadno porážet. V takovém případě je nejlepší sehnat lidského hráče, který vaši taktiku jistě brzy prokoukne a krátké bitvy se tak změní v dlouhé taktické přesunování tekutin a čekání na soupeřovu chybu.

Jedné hry se může na jednom počítači zúčastnit až šest různých protivníků, přičemž platí platí pravidlo, že s počtem hráčů roste míra zábavy. Liquid War lze provozovat také po síti, nastavení je intuitivní stejně jako přehledné menu hry.

Bezesporu kvalitní hře trošku kazí renomé její nepříliš propracovaná grafika. Ta je velmi strohá a ne moc pěkná. Neobsahuje ani jeden překvapující detail, stav hry je hráčům servírován ve velmi hrubé podobě. O něco lépe jsou na tom zvukové efekty, avšak ani zde nečekejte nic originálního.

Na domovské stránce Liquid War se mimo jiné dozvíte, že hra získala titul "Nejoriginálnější linuxová hra 2002". Ocenění je to jistě oprávněné. Samozřejmostí je možnost jejího stažení.

Nedokonalé technické zpracování je naštěstí jediným záporem hry a pokud vám nevadí, že u hry musíte občas i zapřemýšlet, jistě se u ní zabavíte. Liquid War je vhodný pro všechny generace.

Wing

Žertovná rekurzivní zkratka Wing neznamená nic jiného než Wing is not Galaga a prozrazuje nám tak, že se jedná o klon staré vesmírné střílečky. Charakterizuje ji především prostředí hlubokého vesmíru, akční zběsilé tempo a velké množství protivníkových raket.

Svým rozsahem tato ryze arkádovitá hra nemůže ohromit, protože obsahuje pouhých šest levelů, ve kterých je potřeba zničit všechny nepřátelské jednotky. Je však velmi chytlavá a rozhodně vám nedá spát, dokud se přes všechny úrovně neprobojujete až na samotný konec.

Pomocí šipek ovládáte nevelkou raketu, která má jednu velkou výhodu. Disponuje totiž neomezenou sadou zbraní. Ty lze přepínat pomocí kláves [F1] až [F4] a každá z nich se vyznačuje rozdílnými vlastnostmi. Zatímco například laser produkuje konstantně rychlé a průměrně silné modré střely, torpédomet chrlí v nepravidelných dávkách pro nepřítele velmi nepříjemné rakety. Střelu lze aktivovat klávesou [Ctrl], již budete asi během celé hry držet. Obecně na výběru zbraně moc nezáleží. Důležitá je především přesnost a rychlost vašeho pohybu.

Obrázek: 3.jpg

Celá hra se odehrává v přímo ďábelském rytmu. Čeká na vás několik druhů mnohdy až nečekaně aktivních počítačových nepřátel, kteří vás doslova zahltí palbou ze svých kánonů. Každý náraz vaší lodi s nepřátelskou vás stojí život, kterých máte na začátku pouze tři. Proto se vyplatí vyhýbat se srážkám i za cenu obdržení dávky z nepřátelské zbraně. V takovém případě dojde pouze k mírnému poškození vašeho dopravního prostředku.

Ani z technického hlediska se jistě nejedná o žádný zázrak. Grafika i zvuky jsou jednoduché, ale kvalitní a splňují svůj účel. Hra nevyžaduje hardwarovou akceleraci a její velikost je něco málo přes 2 MB. Proto neváhejte a stahujte Wing na adrese wing.sourceforge.net. Určitě za to stojí.

Nahoru

Odkazy

(Jako ve škole)
Průměr: 3,33 | Hodnotilo: 3
 

Top články z OpenOffice.cz

Přidat téma diskuse

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Martin Janíček

(* 1984) studuje katedru informatiky Univerzity Palackého v Olomouci. Kromě používání OS
GNU/Linux patří mezi jeho zájmy především funkcionální programování a tvorba webových aplikací


  • Hodnocení autora: *