Linux E X P R E S, Recenze knihy Digitální fotografie v programu GIMP

Recenze knihy Digitální fotografie v programu GIMP

GIMP je grafický editor, který se vyvíjí již patnáct let a patří mezi vlajkové lodi open source softwaru. Přesto povědomí o jeho možnostech je malé a mnoho knih v češtině o něm nevychází. Nejnovějším počinem je „Digitální fotografie v programu GIMP“.

Autorem knihy je Lubomír Čevela, kterého mohou čtenáři znát jako autora článků na LinuxEXPRESu. Měl jsem to štěstí, že jsem byl přítomen představení knihy přímo autorem. Měl jsem také možnost do ní krátce nahlédnout a od té doby jsem se opravdu těšil, až si ji budu moci pročíst důkladněji. Před dvěma lety jsem si zakoupil digitální zrcadlovku a rozhodl se začít s fotografií trochu vážněji. GIMP byl pro mě jakožto uživatele Linuxu přirozenou volbou. Nemohl jsem však najít žádnou publikaci, která by mě zpracovávat fotografie v GIMPu naučila. Proto jsem zůstal jen u základních úprav jako je vyvážení bílé nebo ořez.

Kniha „Digitální fotografie v programu GIMP“ je však přesně to, co jsem hledal. Není totiž zaměřena na popis nástrojů GIMPu a jejich možností, ale zaměřena na cíl. Na začátku každé podkapitoly je vytyčen cíl a čtenář je potom krok po kroku proveden celým procesem až ke kýženému cíli. Kniha tak bude nejlépe sloužit jako referenční příručka, po které sáhnete, když budete chtít provést nějakou úpravu fotografie. Dá se ale i přečíst od začátku do konce. Kniha se totiž neomezuje pouze na strohé návody k jednotlivým úpravám fotografií, ale také je zasazuje do kontextu.

Ukázka z knihy Digitální fotografie v programu GIMP, autorsky chráněný materiál © Computer Press, a.s.Ukázka z knihy Digitální fotografie v programu GIMP, autorsky chráněný materiál © Computer Press, a.s.

Na začátku každé kapitoly, která se věnuje vždy nějakému tématu, autor čtenáři poskytuje určité teoretické minimum, takže kromě návodů pro GIMP se laik dozví také něco o pořizování a zpracovávání fotografií obecně. Navíc je látka podána velmi čtivým způsobem a kapitoly často začínají anekdotou nebo vtipem.

Kniha je rozdělena do 12 kapitol. V první autor seznamuje čtenáře s GIMPem. Věnuje se také instalaci a to jak v Linuxu, tak ve Windows. Zajímavým doplňkem je také část pro uživatele Adobe Photoshop. Tento profesionální grafický editor de facto určuje standardy v této oblasti a GIMP je často kritizován za to, že si jde svou cestou a není s Photoshopem uživatelským rozhraním a ovládáním příliš kompatibilní. Autor proto věnuje stránku tomu, jak si přizpůsobit GIMP tak, aby co nejvíce vyhovoval lidem zvyklým na Photostop. Jedním z témat knihy je také práce s RAW formátem. Je vysvětlen postup, jak nainstalovat doplněk UFRaw a tomuto tématu je věnována i celá kapitola, v které se čtenář kromě nezbytné teorie najde také nejčastější úpravy.

Kapitoly knihy:

1. Přichází GIMP

2. Jak nepřijít o své fotografie

3. Malá a velká

4. Napravte, co nezvládl fotoaparát

5. Ostré a neostré

6. Tajemství RAW

7. Retuš nežádoucích objektů

8. Černobílý svět

9. Portréty jako ze žurnálu

10. Skládání fotografií

11. Pokročilé úpravy

12. Finální úpravy

Také bych nechtěl opomenout zpracování knihy, které je velmi povedené. Je použit velmi kvalitní křídový papír, díky kterému jsou všechny fotografie v knize kvalitně vytištěny a nejste tak ochuzeni o to, jak se fotografie pomocí různých úprav mění. Kniha je od fotografa fotografům a je dobře, že jí nechybí i umělecký rozměr. Na začátku každé kapitoly je velká fotografie ať už od autora samotného nebo od dalších fotografů. Kniha tak má nejen zajímavý obsah, ale také pěkně vypadá.

Vyplatí se knihu zakoupit? Obecné doporučení asi neexistuje. Pokud jste ve stejné pozici jako já, tedy že jste laici, ale máte zájem o serióznější fotografování, je pro vás kniha jako dělaná a investice do její koupi se určitě vyplatí. Čtivou formou vás seznámí jak se základními, tak pokročilými úpravami a srozumitelně vám vysvětlí, jak je provést v GIMPu. Mnoho nových informací v ní asi nenajdou pokročilí fotografové. Na druhou stranu jim může dobře posloužit, pokud neznají GIMP a chtějí se v něm naučit pracovat.

Název: Digitální fotografie v programu GIMP
Autor: Lubomír Čevela
Formát knihy: 167 mm × 225 mm
Počet stran: 192
Vydal: Computer Press v roce 2010
Typ vazby: brožovaná
ISBN: 978-80-251-2585-4
Běžná cena: 349 Kč / 14,48 €

Andrej Pavelka 8. 05. 2010, 09:50:44
Ja som si chcel pred nedávnym časom kúpiť alebo túto, alebo ešte druhú inú knihu o programu GIMP keď som raz bol v jednom väčšom kníhkupectve. Sklamaný som bol z oboch. Nič proti žiadnej z nich nemám, neboli tam zlé veci, ale mňa zaujíma skôr ako v programe vytvárať špeciálne efekty (tiene, odlesky, krivky, oheň, ľad, pavučiny, atď.) Žiaľ, žiadnu knihu špeciálne s týmto zameraním som nenašiel. Zatiaľ som toho najviac našiel na internete. Nakoniec som si kúpil Google Story :D
Petr Šafařík Re:Recenze knihy Digitální fotografie v programu GIMP
Peťoš 8. 05. 2010, 10:17:44
Tvé zklamání bylo dáno jednoduše tím, že jsi od knihy očekával naprosto jiné zaměření. Neboli ty hledáš knihu, která se NEbude jmenovat "Digitální fotografie v programu GIMP", ale "Speciální efekty v GIMPu" -- aneb "byl jsem zklamaný z Oktávky, protože jsem k ní nemohl připojit vlečku s dlažebními kostkami" ;)

Recenzovanou knihu mám doma a přiznám se, že je to něco, co tu dlooooouho chybělo. Jednoduché a jasně napsané HOWTO návody pro zpracování fotek - od jednoduchých úkolů až po celkem náročné.

Jiří Eischmann

Jiří Eischmann

(*1984) studoval na VŠE a Memorial University of Newfoundland. Je členem GNOME Foundation. Podílel se na knihách o Mandriva Linuxu a Ubuntu a momentálně pracuje ve společnosti Red Hat jako manažer zodpovědný za vývoj desktopových aplikací a je Fedora ambasadorem pro ČR. Ve volném čase se věnuje sportu a cestování.

• Distribuce: Fedora
  • Grafické prostředí: GNOME

| proč linux | blog