přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému

Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému

dell-vostro-1220_1.jpg

Po roce se opět podíváme na to, jak si stojí Linux na netboocích. Tentokrát se však nezaměříme jen na ně, ale i na klasické notebooky, ultrabooky, nettopy a další kategorie počítačů. V této souvislosti se také dotkneme certifikací linuxových distribucí a jejich podpory. Někteří výrobci sice neinstalují Linux na nové počítače, ale aspoň mu na vybraných modelech dávají šanci.


reklama

Situace na trhu s netbooky se pro Linux nezlepšila

Minulý rok jsme udělali malý průzkum trhu a přinesli zprávu o tom, jak si stojí linuxové distribuce na trhu s netbooky. Výsledek byl poměrně žalostný. Jediní z velkých výrobců, kdo předinstalovával Linux alespoň na některé modely, byli Acer a Hewlett-Packard, byť ten s jediným dohledaným modelem. Ostatní výrobci dávali šanci na jiný operační systém jen v možnosti přeinstalace – ta však byla ekonomicky adekvátní často jen u nižších modelů s Windows 7 Starter, který neměl na konečnou cenu netbooku takový vliv.

Přitom linuxové distribuce jsou dodnes pro netbooky prakticky ideálním řešením – jsou často zdarma, umožňují využívat hlavní funkce takových přístrojů a lze je snadno přizpůsobit. Navíc na netbooku stejně nerozběháte moderní počítačové hry nebo aplikace náročné na výkon (CAD, zpracování videa apod.), takže oficiálně nedostupnost některých aplikací ani není nevýhodou.

A jaká je situace letos? V první řadě je třeba říci, že netbooky ještě více ustoupily z dob své tehdejší slávy, tedy alespoň na první pohled, na úkor tabletů a ultrabooků, jež si získávají stále více příznivců. Přesto je jejich nabídka více než dostatečná a stále si lze vybírat nejen na základě hardwarových parametrů a ceny, velikosti úhlopříčky, ale také ceny a konečně operačního systému.

Z našeho pohledu stále nejvíce sympaticky vyhlíží nabídka Aceru. Ten vyrábí netbooky bez operačního systému, s Windows 7 Starter, ale i Linuxem. Konkrétně se jedná o distribuci Linpus Linux. Až u dražších modelů s 4GB operační pamětí předinstalovává Windows 7 Premium.

Acer Aspire 522, zdroj laptopdemon.com Acer Aspire 522, zdroj laptopdemon.com

U vyšších modelů má stejnou strategii většina ostatních známých výrobců. Jenže ty u levnějších modelů běžně nenabízí žádnou alternativu, ale instalují rovnou Windows 7 Starter. Jedinou dobře vyhledatelnou výjimkou je Lenovo se svým 11,6“ modelem IdeaPad S205 a Asus EEE PC X101CH s úhlopříčkou 10,1“, které lze zakoupit bez operačního systému.

Asus EEE PC X101CH, zdroj asus.cz Asus EEE PC X101CH, zdroj asus.cz

Lenovo IdeaPad S205, zdroj lenovo.com Lenovo IdeaPad S205, zdroj lenovo.com

U notebooků je to lepší, i když…

Na trhu s klasickými notebooky je situace trochu lepší napříč výrobci. Tedy co se týče počtu, nikoliv procentuálně.

Největší výběr notebooků v tomto ohledu nabízí Asus. Ten však na vybrané modely neinstaluje žádnou linuxovou distribuci, nýbrž nechává počítače zcela bez operačního systému. Se stejnou strategií přistupují k notebookům bez Windows také Lenovo a Toshiba, i když u nich je nabídka takových modelů v našich zeměpisných šířkách podstatně nižší.

Přímo s Linuxem, konkrétně s distribucí SUSE Linux Enterprise 11, nabízí vybrané modely Hewlett-Packard. Podobnou nabídku má pak také Packard Bell. Samozřejmě nabídka takových notebooků závisí na samotném prodejci. Situace však rozhodně není nijak tragická, a tak pokud nepreferujete určitou značku nebo model, jistě je na výběr mezi celou řadou úhlopříček a hardwarových výbav. Bohužel většina notebooků bez předinstalovaného systému nebo s Linuxem patří do nižší nebo střední třídy. Vyšší modely notebooků jsou dostupné zpravidla jen s Windows.

Projekt Sputnik: Dell oznámil linuxový ultrabook

Dell již v minulosti nabízel notebooky s Linuxem, a ačkoliv tomu tak u nás v současné době není, leccos se možná v budoucnu změní. Známý výrobce notebooků a počítačů totiž oznámil projekt Sputnik, v rámci něhož hodlá nabídnout ultrabooky s Ubuntu. A ačkoliv jsou podle článků na internetu určeny pro vývojáře, ve skutečnosti jsou použitelné pro všechny uživatele.

Právě ultrabooky jsou v současné době v médiích často skloňovaným pojmem. V podstatě se jedná o notebooky, které splňují určité parametry jako například tloušťku, hmotnost, rozlišení displeje, výdrž nebo použití úsporného procesoru od Intelu. Ten si totiž nechal pojem ultrabook zapsat jako ochrannou známku a diktuje si vlastní pravidla, která musí přenosné počítače s označením ultrabook splňovat.

U Dellu to není poprvé, co se jméno této značky objevuje v souvislosti s Linuxem. Bohužel zájem výrobce o tuto platformu je spíše střídavý. Dell se nyní v podstatě rozhodl, že bude oficiálně podporovat distribuci Ubuntu ve verzi 12.04 LTS, tedy s delší podporou ze strany Canonicalu, na ultrabooku XPS13. Tím se odlišuje od konkurence, která sice nepředinstalovává na některé modely notebooků žádný operační systém, na druhou stranu ale na žádný nedává oficiálně podporu.

Dell XPS13, zdroj dell.com Dell XPS13, zdroj dell.com

Speciálně upravenou distribuci si nyní navíc mohou stáhnout i stávající uživatelé, a to ve 32- i 64bitové verzi. Dell navíc spolupracoval přímo s Canonicalem, tedy vývojářem Ubuntu, takže dokázal zajistit plnou podporu. Oproti standardnímu vydání je tak například zajištěná bezproblémová funkčnost speciálních kláves a ovladačů. Samozřejmě jsou budoucnost projektu a další rozvoj Ubuntu na počítačích Dellu závislé na úspěchu současného kroku, který má spíše vyzkoušet aktuální zájem a takovou podporu.

Podle dostupných informací začne Dell tento model prodávat přímo s Ubuntu tak, aby nebylo třeba platit za licenci Windows. Bohužel ale není vůbec jisté, zda tomu tak bude i v našich končinách.

Canonical certifikuje počítače známých značek

Mimochodem mezi OEM partnery Canonicalu jsou například i Asus, Lenovo, HP a Acer. Na stránkách Ubuntu.com tak lze nalézt seznam certifikovaných počítačů včetně instalačních souborů se systémem. Bohužel zde však narazíte na stejný problém jako u všech jiných notebooků, na kterých Linux rozběháte (s oficiální podporou nebo bez ní), zdaleka ne všechny modely pořídíte s čistým diskem.

Canonical nicméně myslí na všechny a přímo nabízí možnost si i online nechat provést základní certifikaci. Tu tak mohou využít například místní prodejci výpočetní techniky, kteří nabízejí vlastní počítačové sestavy.

Linux ve stolních počítačích, nettopech a přehrávačích

Samozřejmě v případě prodejů počítačů nelze opomenout ani výše zmíněné místní prodejce. Jejich prodeje jsou však v globálním měřítku velmi malé a možnost se povětšinou týká jen stolních počítačů, které jsou dlouhodobě na ústupu. Navíc jejich největší přívrženci jsou často počítačoví hráči a ti pochopitelně sáhnou, a to není žádným tajemstvím, po počítači s Windows.

Zcela specifickou skupinou počítačů jsou tzv. nettopy, tedy malé stolní počítače. Ty se začaly ve větší míře objevovat po nástupu netbooků, když se velcí výrobci jako například Asus rozhodli vzít stejný nebo podobný hardware a umístit jej do malé krabičky bez displeje. Nettopy jsou charakteristické také nižší cenou a většinou nižším výkonem dostačujícím na kancelářské použití, elektronickou komunikaci a prohlížení fotek. To vše alternativním systémům samozřejmě nahrává.

Nettop od Aceru, zdroj acer.com Nettop od Aceru, zdroj acer.com

Přesto je na našem trhu v podstatě jediným velkým hráčem, který instaluje Linux na nettopy, opět již mnohokrát zmíněný Acer. Celá řada dalších méně či více známých výrobců však nechává své počítače bez operačního systému, a tak je možné bez nákupu nechtěné licence linuxovou distribuci nainstalovat vlastnoručně.

Velikostně podobnou kategorií nettopů jsou také HTPC a multimediální přehrávače. Někteří výrobci proto využívají populární XBMC, které je pro hudbu a film přímo stvořené. Jiní naopak využívají jen linuxové jádro a stavějí na něm vlastní firmwary. V tomto ohledu bychom však našli na světě skutečně velkou spoustu elektronických zařízení…

Nahoru

(Jako ve škole)
Průměr: 1,70 | Hodnotilo: 10
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Marv-CZ 31. 07. 2012, 07:38:18
Odpovědět  Odkaz 
To je zase článek. Konkrétní informace téměř žádné, jen samé obecné pindy.
Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Jenda 31. 07. 2012, 08:39:45
Odpovědět  Odkaz 
Známá mi přinesla na opravu Asus eee PC s Windows 7 Starter. Star systému do plné funkčnosti 5 minut, vypínání asi 4 minuty. Počítač nepoužitelný. Samozřejmě že je to chyba jen a jen Asusu, že si takhle kazí jméno a relativně praktické netbook zařízne systémem, který si po startu sebere 800MB RAM z celkového 1GB. Pokud by na stroji bylo nějaké distro linuxu, byl by to skvělý stroj. Podotýkám, že paní pouze brouzdá po netu, telefonuje přes skype a prohlíží fotky a PDF soubory. Opravdu na tuto činnost potřebujete Windows 7? Samozřejmě se jedná o typického BFU, která na otázku "Jaký používáte prohlížeč" odpoví Seznam.
Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Peter Kotrčka 1. 08. 2012, 11:31:32
Odpovědět  Odkaz 
recicky, recicky..

sam pracujem s X101 (N455 - jednojadro, 1 GB RAM, 32 GB POMALE SSD) a start do minutky. ano, aplikaciam trochu trva, pokial nastartuju, ale bezna praca (s prihliadnutim na typ uzivatela - teda 1-3 zalozky, pustena hudba) UPLNE V POHODE.

samozrejme, pokial po nabootovani startuje este nejaky "dobre vybraty" antivirus, skype, kopec "uzitocnych" doplnkov, tak to moze trvat aj tolko. ale to by nezachranil s rovnakym nastavenim ani linux ani nic zazracne (na rovnakom stroji som skusal aj linux, rovnako rychly/pomaly - samozrejme, da sa argumentovat, ze spouzitim vhodnych aplikacii a vhodneho WM to bude rychlejsie - ale bude to len pre geekov, nie pre normalneho pouzivatela, tam potrebujete minimalne XFCE).

k clanku: ponuka PC bez systemu odpoveda dopytu, ba dokonca si myslim, ze ho vyrazne prekracuje. je len jedna skupina zakaznikov, ktora odo mna pocitac bez windows pyta - ukrajinci a rusi. a vsetci vieme preco.
Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Martin "SpookY" Raus 1. 08. 2012, 15:30:24
Odpovědět  Odkaz 
Pokud tvrdíte, že o noťasy bez OS není zájem, tak buď o tom nemáte šajnu, nebo úmyslně lžete.

Stačí se podívat na CZC nebo Alzu a dát si seřadit patnáctipalcové noťasy podle prodejnosti. V první desítce je polovina bez Windows (bez OS, FreeDOS, Suse). Takže o notebooky bez OS je velký zájem.

Pokud jde o zájemce, tak tvrzení "Ukrajinci a Rusové" je vyloženě účelová lež, řekl bych až trollování. Účelově chcete nalepit na takové zákazníky štítek "socka", "softwarový pirát" nebo i něco horšího.

Firmy běžně nakupují noťasy bez OS. Když mají firemní multilicenci a firemní systémy na WinXP, tak se jich drží. A uživatelé Linuxu nepotřebují licenci na Wokna a ani ji nechtějí. Další zákazníci si raději koupí krabicovou verzi, protože ji pak můžou použít na jiný počítač. Třeba chtějí Profi nebo Ultimate a noťas se prodává jen s Home.

Takže přestaňte lhát.
Notebooky by se měly prodávat bez OS a k nim ať si uživatel sám dokoupí systém dle svého výběru.
Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Peter Kotrčka 1. 08. 2012, 19:56:26
Odpovědět  Odkaz 
som promoter alzy pre znacku ASUS, takze je to skutkovy stav.

zaujem o newindowsove stroje ma minimum ludi, z nich drviva vacsina je rusov/ukrajincov.
Otakar Haška Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
otula 1. 08. 2012, 21:26:21
Odpovědět  Odkaz 
Když už je tedy tak obrovský většinový zájem o předinstalovaná OEM Windows 7 Home Premium (beru to dle drtivé převahy tohoto OS v nabídce Alzy od firmy ASUS), tak věřím, že by určitě nebyl problém tento OS klidně předinstalovat na všechny notebooky (cena předinstalace se limitně blíží nule) a zájemcům o tento OS prodat licenci spolu s nálepkou s klíčem. Jednoduché a prosté, spokojenost na všech stranách. Výrobce by vyšel vstříc skutečným zájemcům, a ti ostatní by si prostě nainstalovali OS dle svých požadavků. Žádné soudy k vracení peněz, žádné dohady...

A nebo že by to bylo všechno jinak?...
Re: Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Peter Kotrčka 1. 08. 2012, 22:48:44
Odpovědět  Odkaz 
prave ze to nie je jednoduche.

jednoducho urazeny linuxak.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Pavel Šimerda 2. 08. 2012, 01:31:19
Odpovědět  Odkaz 
Ono je jedno, jestli uražený linuxák nebo windowsák.
Otakar Haška Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
otula 2. 08. 2012, 17:27:31
Odpovědět  Odkaz 
A co jako není jednoduché? Předinstalovat Windows, ale licenci prodávat až na vyžádání? Vždyť by se tím ohromně vyšlo vstříc právě uživatelům Windows, kteří by to měli naservírováno v plné parádě. A ostatní by si museli instalovat sami (mně osobně by takováto forma zvýhodnění Windows vůbec nevadila - nebylo by to sice fair play, ale aspoň by to uživatele nic nestálo). V čem je ta složitost? V tom nahrátí obrazu na disk? No to snad ne. Nebo v tom, že by MS nepřistoupil na zvýhodnění svého systému? To mi připadá nepravděpodobné. Tak kde by bylo problém?

A odpusť si impertinentní poznámky. Nemám důvod být a ani nejsem uražený. Stolní PC jsem si skládal vždy sám a notebook jsem koupil bez Windows od Lenova a jsem s ním naprosto spokojený. Funguje mi s Linuxem skvěle. Kolegyně si koupila také notebook bez Windows a je s mou instalací Linuxu také naprosto spokojená. A nevím proč, ale kolegové, co mají notebooky s Windows, si pořád na něco stěžují a mají nějaké problémy... ;-)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Peter Kotrčka 2. 08. 2012, 21:24:16
Odpovědět  Odkaz 
klasika.. vsetci s linuxom su vysmiati a vsetci s windows maju len problemy :-D

aspon som sa utvrdil v nazore o tom urazenom linuxakovi.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Martin "SpookY" Raus 2. 08. 2012, 22:38:53
Odpovědět  Odkaz 
Vyjádřím to takhle: "I use Windows if I forced to. I may use Mac if I choose to. I use Linux because I can."
(asi si tuhle hlášku dám na tričko :-) )

S Linuxem jsou samozřejmě taky problémy, ale u Linuxu si je dokáži většinou opravit sám. Nebo nápravu snadno najdu na fórech nebo v dokumentaci. Navíc si svůj systém dokáži nastavit a upravit přesně tak jak chci.

Nemusím řešit licence, nemusím se otravovat s náladovostí systému. Nemusím překopávat registry, odstraňovat a vypínat zbytečné součásti systému (prefetch, výpočet pí na nekonečno desetinných míst běžící na pozadí a další podobně užitečné "služby").

Mám možnost výběru. Když se mi nelíbí jedno prostředí či řešení, vyberu si jiné (už jsem absolvoval cestu KDE->GNOME2->Xfce). Můžu si postavit linuxový systém na míru pro nadupaný desktop, pro server, pro staré železo, pro mobil, pro cokoliv...

Nezažil jsem jedinou instalaci Windows, která by nějakým způsobem nezlobila. Linux si můžu samozřejmě rozbít. U Windows to dělat nemusím, ten systém se rozbije sám už jen tím, že s ním pracuji.

Vím o tom svoje, protože jsem čtyři roky učil na gymplu a vím, co to je starat se o učebnu s linuxem a o učebnu s windows. A moji studenti si oblíbili linux víc než windows. Ti nejšikovnější ho i začali používat a windows si nechali jen na hry.

Nastavení a vyladění linuxu je snažší a rychlejší než doladění Windows. Údržba je na rozdíl od Windows zcela minimální, spousta věcí jde plně automatizovat. Vnitřní struktura linuxu má logiku, což o Windows říct rozhodně nemůžu.

O spoustě dalších věcí bych se zmínil, ale bylo by to na celý článek.

Uzavřu to jednou hláškou, co jsem měl se studenty když jsme probírali Windows:
- "Pane profesore, proč nepoužíváte Windows, když jim tolik rozumíte?"
- "Protože jim rozumím."
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Petr Valach 2. 08. 2012, 23:39:54
Odpovědět  Odkaz 
Jako vždy svou pitomostí jsem si ondyno - před týdnem - podělal instalaci linuxu.

Takže jsem přes live zazálohoval všechno, co jsem chtěl, a udělal kompletní reinstal. Ani to moc dlouho netrvalo, protože jsem měl stažené balíky.

Instalace linuxu se vším všudy mně trvala JEDEN CELÝ DEN. Pouze jeden den. Protože v linuxu se instalují i rozsáhlé programy jak po másle. Navíc díky balíčkovacímu systému si můžu vybrat, co chci. A protože jsem bažant, tak zkouším. Zkouším všechno, co se dá, vč. desktopů. Takže pokud započtu kubuntu-full, dělá to dva dny. A ani o chlup víc. A do toho počítám i konfiguraci...

Jak dlouho to trvá u widlí? Teď na tom pracuju u druhého kompu. Instalovat jsem widle. Hned s nimi byly ale obovské problémy. Například mi pořád padal explorer.exe. Musel jsem jít nanovo. Ale to už jsem tam měl antivirák, firewall, nějaký čistící soft a spoustu strašně důležitých blbostí. Na které si v linuxu vystačím s prelinkem a Janitorem.

Po celých deset let jsem prakticky nic jiného než widle neznal. Zásadně odmítám Kotrčkovu urážku, že jsem uražený linuxák. Ano, jsem uražený jeho chováním a především tím, že se snaží hájit svůj byznys i za cenu lží. Jestli je tu někdo uražený linuxák, tak on je zase typický česko-slovenský PAN podnikatel z divokého Východu.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Luk 4. 08. 2012, 00:34:50
Odpovědět  Odkaz 
No já nevím, ale instalace Ubuntu cca 20 minut + nějakou tu hodinu - 3 dotahováním pár věcí z centrum SW + instalace LAMPu, nejnovější GIMP... Instalace Windows 7 taky cca 20 min, ále instalace Antiviru + v podstatě veškerého SW + ladění, tak to je tak fakt minimálně na celý den (možná i na dva, když to přeženu) :-(
Tím nechci říct, že je jedno lepší než druhé, Windows mi nevadí a nemám a nikdy jsem s tím neměl nijak závažný problém, ale Linux, ten jsem si oblíbil a hlavně dělám v něm. Mám rád svobodu, ne stádo a diktát.... PEACE
Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Hura 3. 08. 2012, 10:31:23
Odpovědět  Odkaz 
Být promoterem Alzy - to se tedy mate.
sehnat na "specifickém českém trhu" solidní noťas bez Windows - MISSION IMPOSSIBLE
Martin "SpookY" Raus 31. 07. 2012, 12:35:48
Odpovědět  Odkaz 
Poslední dva měsíce jsem řešil podobný problém. Sháněl jsem něco menšího (13 palců), přitom ale výkonného (i5 Sandy nebo Ivy) a s grafikou nVidia (sorry, ale Linus by měl ukazovat spíše ATI, že jsou "jedničky"). A samozřejmě bez Windows.

Jenže ouha, bez Windows není v 13 palcích s i5kou vůbec nic. Na CZC jsou ze 150 noťasů bez woken jen dva Asusy U30SD s i3 a dvě Lenova E330 s Pentiem.
Líbilo se mi Lenovo Z380, jenže bez woken u nás není.

Proč píši "u nás"? Protože jsem prohledal zahraniční weby a třeba v Polsku jsem tu Z380 našel bez Windows. A co více. Třeba v Thajsku se většina notebooků Lenova prodává bez OS a právě ta Z380 tam už před dvěma měsíci byla s i5 IvyBridge a s FreeDOSem. Teprve minulý týden se Z380 s Ivy objevila i zde, ale už s Windows. A v Thajsku se prodává za cenu v přepočtu o čtvrtinu levněji než u nás.

Mezitím jsem zkoušel kontaktovat většinu velkých obchodů i oficiální obchody Lenova, zda by bylo možné refundovat cenu Windows. I když jsem argumentoval i právními případy a rozhodnutím francouzského soudu z letošního jara, že prodej vázaného OS je v rozporu se směrnicemi EU, odpovědí od obchodníků bylo buď stručné "NE" ve smyslu úředního alibizmu "konfigurace bez Windows k nám dodavatel nedováží", anebo mě prostě ani neodpověděli. Prostě stylem "necháme ho vycukat, on se nakonec přizpůsobí".

Nakonec jsem objevil opravdový poklad kousek za hranicemi, na Slovensku. Jmenuje Asus U36SG-RX236 a sehnal jsem ho za 14148,- z Bratislavy. Díky tomu, že má obchod pobočku i v ČR, tak mi ho DPD za dva dny dovezla až k domu a já zaplatil v českých korunách. Jsem spokojený a moc. Má sice slovenskou klávesnici (popisky u 3 kláves), ale vůbec mi to nevadí. A především má vše co jsem chtěl. Navíc jako bonus výdrž skoro 10 hodin a jako balzám na moji duši působí fakt, že nebyl zasviněný Windosama.

A proč o tom píši?

Protože skoro ten samý noťas se prodává i u nás. Jde o konfiguraci Asus U36SG-RX236V, která je téměř shodná až na písmenko "V". To ovšem neznamená "Victory", ale "Wokna". A cena? V současnosti přes 18 tisíc korun. Ty čtyři tisíce je výpalné za Wokna a nenažranost českých obchodníků.

A je velice zajímavé, že Asus má pro střední Evropu stejnou centrálu. I servis pro ČR a SR je společný v Ostravě. Proč tedy do dvou sousedních zemí ve stejném regionu dováží ASUS fyzicky stejný notebook, ale jen v jedné z těch zemí je k dispozici bez Windows?

Odpověď je jasná - ASUS by dovezl U36SG i do ČR, ale čeští podvodnikatelé cpou zákazníkům předražené konfigurace s Windows s cílem urvat finančně co se dá. Kdyby měli obchodníci zájem a řekli si ASUSu (Lenovu, Dellu, ...) o noťasy bez OS, dovezl by je i do ČR.
Takže fráze "dodavatel nám konfigurace bez Windows nedodává" je normální úmyslná lež českých obchodníků a klamání zákazníků.

Takže se nám podobně jako u dalších odvětví potvrzuje, že ČR je "specifický trh".

A já osobně jsem se po téhle zkušenosti rozhodl vyhlásit systému válku. Když český podvodnikatel nehodlá respektovat přání zákazníka, tak to prostě nakoupím za hranicemi, kde "to bez OS jde". Zisk, marži a DPH dostanou tam, kde si zákazníka váží, v tomhle případě na Slovensku. A odvádět daně českému bordelsystémovému státu, kde to spadne do chřtánu Kradouskovi, je stejně házení perel sviním.

Až se čeští obchodníci chytnou za nos a sjednají nápravu, tak u nich třeba něco koupím.
Re: sehnat na "specifickém českém trhu" solidní noťas bez Windows - MISSION IMPOSSIBLE
Mark 31. 07. 2012, 21:41:57
Odpovědět  Odkaz 
Kdyby 15.6, tak bych bral tenhle ThinkPad - http://www.czc.cz/lenovo-thinkpad-edge-e530-cerna/108130/produkt - i podpora pro Linux je v pohodě http://www.linlap.com/wiki/lenovo+thinkpad+edge+e530
Re: Re: sehnat na "specifickém českém trhu" solidní noťas bez Windows - MISSION IMPOSSIBLE
Martin "SpookY" Raus 1. 08. 2012, 02:17:59
Odpovědět  Odkaz 
No právě ve velikosti 15.6 palců je to ještě dobrý. Tam je z čeho vybírat. ASUS i Lenovo nabízejí spoustu noťasů bez Woken.

Problém je ve velikosti 13 palců. Zde je bez OS k mání jen Lenovo E330 a ASUS U30S. Klasická velikost 15 pro mě byla nepřijatelná, jinak bych koupil Lenovo Z580. Já mám noťas jen jako přenosný nástroj na přednášky, adminování a testování "v terénu" a do postele :-) Na pořádnou práci mám desktop.
Re: Re: Re: sehnat na "specifickém českém trhu" solidní noťas bez Windows - MISSION IMPOSSIBLE
Marv-CZ 1. 08. 2012, 08:07:35
Odpovědět  Odkaz 
No já skončil už na výběru hardwaru. Chtěl jsem 14" alespoň ve Full HD. Nabídka: nula. 99 % notebooků má nízké rozlišení 1366 px a ten zbytek jen o trochu víc. Přitom v menší uhlopříčce to dělají. Tak zatím vyčkávám.
Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Rover623 31. 07. 2012, 13:15:19
Odpovědět  Odkaz 
Čeští obchodníci objednávají to co lidé chtějí (většinou). Český zákazník je prostě "konzerva", která se nechce nic učit a o změnách jen mluví, ale nedělá je. Uvedu příklad, známý si před 3 lety koupil rekordér od Panasonicu, 3 roky na něj soustavně nadává, že mu nevyhovuje tohle a tamto (obvykle zmatečnosti v ovládání) a co myslíte, že si koupil poté ce mu nedávno tenhle rekordér odešel. Zase Panasonic, prý že už je na to zvyklý a nechce se nic učit, takže bude výhledově zase 4 roky nadávat a potom koupí zase Panasonic, o tom že příště koupí jinou značku jen mluví, ale ve skutečnosti to nikdy neudělá.

Teď si tuhle věc překlopte na počítače, lidí kteří jsou nespokojeni s funkcí Windows není zrovna málo, jenže o změně jen mluví, fakticky ji nikdy neprovedou. Opět mám příklad, kolegyně z práce má neustále zavirovaný domácí počítač (desktop). Zatím se mi to pokaždé podařilo odvirovat a systém znovu rozchodit, jenže naposled už to nešlo. Vzhledem k tomu, že už 2 roky tvrdí, že Windows nechce, že chce něco spolehlivého, nabídl jsem jí, vzhledem k nutnosti nové instalace, že tedy Windows nahradím Linuxem. Po zjištění, že Linux není vylepšený Windows zadara, si vyžádala instalaci Windows.

A teď se na to podívejte z pohledu obchodníka. Lidí co o změně OS mluví je hodně, ale fakticky pak jdou a koupí si zase něco s Windows, i kdyby ten samý stroj byl k dispozici i s něčím jiným.

Poslední věcí jsou praktiky MS na území ČR, kdy zastoupení MS na obchodníky tlačí aby propagovali Windows a řešení postavená na něm. Pokud nespolupracujete, výsledkem je obvykle velké znevýhodnění vaší pozice na trhu ze strany MS (prodraží vám nákupy jak licencí, tak HW). Obrana u nás prakticky není, protože obvyklé vyjádření našich úřadů je, že MS nic neporušil.
Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Martin "SpookY" Raus 31. 07. 2012, 18:29:00
Odpovědět  Odkaz 
No, v podstatě jste shrnul čecháčkovskou povahu - věčně budeme brblat nad pívem na "ty grázly", ale vzít klacek a dát "těm grázlům" po palici, to ne.

A jako stádo přijmeme co nám podstrčí a i když budeme bečet, tak se potáhne dál. Něco změnit totiž znamená, že z toho stáda je potřeba vystoupit.

A situace s uživateli počítačů je děsivá - všichni s "tím dělají" a myslí si, že s počítačem umí. Bohužel v praxi "umí" spustit tak maximálně tři programy a to nedej bože, aby jim někdo posunul ikonku na ploše někam jinam. A Windows berou tak, že je to součást počítače.

Občas zažívám vražedné stavy, když slyším, že "Internet je to modré éčko" nebo "Internet to je ten Seznam". V takovémto prostředí se těžko něco dá změnit.

Existuje na to léčba šokem - nechat BFU spadnout do problémů, které mu nadělal jeho OS a nechat ho ať se v tom vymáchá sám. Kdyby si museli sami opravovat rozdrbané zavirované počítače, tak by je to donutilo trochu myslet.

Jenže když BFU pošleš do pryč s cílem, aby se donutil něco sám naučit, tak si najde nějakého jiného troubu, který mu ty wokna alespoň nějak dá do původního stavu. S tím, že za rok se to může dělat znovu :-(

A mezitím bude BFU brblat u píva, jak jsou ty Windows hrozný.
Petr Valach Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Petr Valach 4. 08. 2012, 02:08:44
Odpovědět  Odkaz 
Co mi to připomíná? Jistou českou firmu, pro níž pracuju. Ustavičné, denní potíže s pomalostí a padáním Outlooku, vyjebaný systém. Předvledl jsem zač. roku alternativu, kterou si šéf pochvaloval, od té doby ticho po pěšině a NEZMĚNILO SE LAUTR NIC. Proč? Konzerva. Nikdo se nechce nic učit. Tak něják to funguje, tak co bysme se snažili, že.

Na zabití.
Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Martin "SpookY" Raus 4. 08. 2012, 02:34:47
Odpovědět  Odkaz 
To nejsou jen firmy a jen počítače. Mám zkušenost z gymnázia jako učitel IVT a správce sítě (v obojím už naštěstí bývalý). Nezažil jsem zabedněnější a línější stvoření než je gymnaziální profesor.

Nainstalovali jsme na linuxovou učebnu desítky programů na výuku. Poslal jsem kantorům seznam aplikací ať se na to mrknou a zkusí to použít na výuku.
Podívala se na to jen jedna jediná kantorka a přišla fňukat, že to nejde použít, protože tam jsou tlačítka s anglickými popisky... a ona (není ji ani 40) se prý učila jen ruštinu... OMG!!

Její starej tam přitom "učí" (ehm..) angličtinu. A dotyčná "vysokoškolačka" se dvacet let po kleptomanském převratu není schopná naučit aspoň základy angličtiny. Zvláště pikantní to je dneska, kdy chtějí angličtinu už pomalu i v konkurzu na "manažerku sanitárního vybavení" (česky "h.a.j.z.l.b.á.b.u").

To, že by se kantoři naučili používat Wiki, Moodle nebo podobné systémy, na to jsme rezignovali. Zvládal to tak jeden z deseti. Pobyt na poradách ve sborovně české školy je zážitek.

A to že se lidi nechtějí nic učit... Když přijde nová verze Windows, tak je tam všechno překopaný a všichni se to poslušně naučí. A nikdo neremcá... Ale když se mají naučit Linux, tak to je závod ve vymýšlení výmluv.
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Petr Valach 4. 08. 2012, 14:33:59
Odpovědět  Odkaz 
Nechť mi Vlasta Ott (jsa bývalým učitelem) promine, ale o českých kantorech a "šerifech" mám určitý svůj názor daný letitými zkušenostmi a je mi z toho dost nevolno. Občas lze narazit na nějaký kvalitní kousek, ale většinou je to děsné zklamání.

Ano, ty světlé výjimky existují, a fakt si jich vážím. Ale kantorstvo dneška je na zabití. Kdo umí, umí, kdo neumí, učí. Znalosti dosahující úrovně učebnic a ani o chlup víc (a mnohdy ani to ne), zoufalý přístup k děckám, čistokrevná pedagogická neschopnost, na děcka se řve (viděl jsem nedávno na jednom lepším gymplu - kluk z asi sedmé osmé třídy šel za kantorkou něco vyřídit a ta na něj začala ječet - a ten kluk, určitě slušný, jen stál a nebyl schopný slova, jak byl vyděšený). Co chcete proboha s takovým materiálem dělat?

A o nějaké přizpůsobivosti a schopnosti se něco učit, o tom běda. Já vím, že ti kantoři nemají zrovna nejlepší podmínky, jít studovat peďák a pak jít učit, to je dneska na vraždu, protože na děcka rodiče buď kašlou nebo je příliš hejčkaj a podle toho to vypadá... úroveň dětí = kalašnikov, ale ptám se: proč já s děckama většinou nemívám problémy, proč zrovna já mám u nich autoritu jako řemen a i puberťáci mě mají rádi a dokonce mi to i říkají přímo a bez obalu (a to jsem opravdu v pozici jejich nadřízených)? Je to o přístupu, a kdy si to kantoři sami dělají špatný svým ultradebilním přístupem k děckám, tak ať se pak nediví.

Měl jsem před lety taky cukání jít učit a dodělat si vzdělání. Pár hodin jsem si i odučil. Ale byl to těžký omyl. V českém školství je to pro někoho aspoň trochu normálního sebevražda. Ani ne kvůli dětem, ty bych uměl zvládnout. Ale kvůli rodičům a kvůli superdebilnímu školnímu systému a prostředí. Zcvokl bych do roka.
Re: Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Martin "SpookY" Raus 6. 08. 2012, 01:39:29
Odpovědět  Odkaz 
Jak to tak čtu, tak jsme se školstvím zažili stejnou zkušenost. Já jsem na gymnáziu vydržel čtyři roky a jsem tak nějak vděčen osudu za to, že škola byla dovedena "šerifem" a zbytkem neschopného vedením do stavu, kdy jsem se nemusel složitě rozhodovat, jestli zůstat nebo ne.

Poslední rok jsem tam zůstával jen kvůli studentům, na kterých jsem viděl, že jim moje hodiny něco dávají.

Je zajímavé, že všichni nadávají na to, jak jsou studenti "slabí". Moje zkušenost je naopak trochu jiná. Studenti nejsou hloupí a nejsou ani neschopní. Když se jim dá řád a vyžaduje se od nich plnění povinností, tak jsou schopní a naučí se toho hodně.
Ale jejich nízká úroveň je obrazem nejen jejich rodičů, ale především líných, zbabělých a neschopných "pedagogů" a celkově rozložené společnosti.

Kam může dojít společnost, kde kantoři uhnou a napíší lepší známku jen proto, že na si ně přijdou rodiče otvírat pusu na rodičák. Kam jsme dospěli, když zbabělý ředitel nařídí přezkoušení a u komise se prohlasuje lepší známka jen proto, že dotyčná je dcera tajemníka z radnice? A jak je možné, že studentovi, který přijde do školy opilý do němoty se nic nestane a ještě se mu u maturity promine, že maturitní práci opsal... protože se rodinka toho studenta kamarádí s rodinkou pana ředitele.

Školství je neskutečný bordel. Systémovej i po stránce lidskýho materiálu. Nezažil jsem jiný prostředí, který by tak křivilo lidský povahy a ničilo kreativitu.

Zmiňujete Vlastimila Otta jako bývalého kantora. Měl jsem s ním možnost se při jedné příležitosti bavit a pod jeho věta ve smyslu "nezapomenutelné zážitky z porad ve školní sborovně" bych se podepsal.

A za sebe můžu říct, že jsem byl na děcka dost tvrdý, učil jsem naprosto bez servítek daleko za běžné osnovy, takže děcka znají Linux, znají dopodrobna jak dělat civilizovaně dokumenty (OpenOffice a LaTeX pomocí stylů), dělali jsme programování, webovky, GNU Octave, modelovací software, databáze (normálně SQL dotazy), grafiku, video...
Řada studentů dost nadávala, protože flákačům jsem nic neodpouštěl a právě ti největší vychcánci si na mě i stěžovali. A kolikrát jsem se dohádal i s ředitelem, protože se mu nelíbilo, že jsem z informatiky napsal čtyřky nebo pětky lidem, kteří se do školy chodili jen ohřát.

Zajímavý byl ale konec mého působení. Dotáhl jsem letos v květnu své poslední dvě třídy k maturitě a studenti začali zjišťovat, co budou dělat na vysoké... a ejhle... v osnovách na vysoké mají věci jako programování, GNU Octave, Maple... najednou se jejich přístup dost změnil.

Na facebooku té třídy zaznělo takřka jednohlasně "brblali jsme na něj, ale buďme rádi, že jsme ho měli, protože druhej by nás toho tolik nenaučil a na vysoké to jako když najdeme".
Na rozloučení na pomaturiťáku jsem si se studenty potykal (končili jsme na škole všichni tak o nic nešlo) a jeden ze studentů mi povídá: "Všichni kantoři nadávají jak padá úroveň studentů, ale nakonec uhnou. Ty jedinej jsi dal laťku vysoko a i když jsme nadávali, tak jsi nás dokopal k tomu, aby jsme to udělali. A tohodle si já vážím. Kdyby byli ostatní kantoři jako ty, tak by ty školy takhle nešly do háje."

Takže jsem odcházel z gymplu nasranej až na půdu, kvůli systému, neschopnému vedení a líným křivákům ve sboru. Ale odcházel jsem s tím, že jsem si získal respekt studentů, se kterými jsem za ty čtyři roky udělal spoustu práce a kterých jsem si sám vážil za to, jak to všechno zvládli.
Nakonec nelituji toho, že jsem to tam vydržel celé ty čtyři roky (poslední rok se sebezapřením), protože to rozloučení, co mi studenti dali, to stálo za všechny hádky se ředitelem a všechen ten binec, co jsem zažil.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Pavel Šimerda 6. 08. 2012, 01:52:22
Odpovědět  Odkaz 
„ale především líných, zbabělých a neschopných "pedagogů" a celkově rozložené společnosti.“

Tesat do kamene. Ač mě za to mnozí mít rádi nebudou.
Petr Valach kantoři
Petr Valach 6. 08. 2012, 03:02:03
Odpovědět  Odkaz 
Co vám mám na to říci. Tak abych neuhýal příliš od tématu, snad jen tolik, že bohužel máte pravdu a odráží se to pak i na přístupu k IT a Linuxu.

(Některý kantorstvo a ředitelstvo je opravdu, ale opravdy opravdu na zabití....)
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Petr Valach 4. 08. 2012, 15:21:09
Odpovědět  Odkaz 
Ještě k těm výmluvám. Člověk, u kterého jasně vidím, že hledá výmluvy, u mě skončil. Nemá cenu s ním dále ztrácet čas. Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody.

Ať se ty pohodlné slepice napíchnou na widle a odnesou na hnůj.
Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Oldřich Menzel 31. 07. 2012, 16:29:34
Odpovědět  Odkaz 
Koupil jsem si na Alze ntb HP-635 a byl na něm již nainstalovaný SUSE Linux. Vše bylo perfektní, jenže já mám raději UBUNTU takže jsem si to přeinstaloval.
Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Stefan 31. 07. 2012, 16:57:03
Odpovědět  Odkaz 
Ja sice momentalne ziju v Anglicku,ale prodej notebooku bez OS alebo sponukov linuxu je celosvetovej. Tak jsem objevil tuhle stranku a muzu si nakofigurovat co chci. viz link: http://www.pcspecialist.co.uk/
Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
ferri 31. 07. 2012, 17:38:26
Odpovědět  Odkaz 
Som dlhoročným čitateľom slovenského PC Revue.
Tak som im navrhol, aby sa pozreli na ponuku notebookov bez OS alebo s linuxom.
Ale téma je, zdá sa, nad ich sily, lebo mi na môj návrh ani neodpovedali, aj keď to doteraz vždy spravili.
Zrejme aj pre slovenský prestížny počítačový magazín je toto silné sústo, alebo že by M$ lobby.
Petr Valach Vrácení
Petr Valach 31. 07. 2012, 22:07:20
Odpovědět  Odkaz 
Máte ze zákona právo požadovat po prodejci noťas bez windows. Není to zvykem a budou vás čekat nepříjemné štrápace, ale vůči zákonu jsou krátcí. Sežeňte si patřičné informace, nastudujte si zákon, abyste nebyli za pitomce, a jděte do boje.

Pokud vám prodejce nevyhoví nebo se bude cukat, upozorněte ho, že v případě nevyhovění žádosti věc budete medializovat na českém internetovém věstníku s plným uvedením prodejce i jeho provozovny. Nechci mluvit a psát za redakci LinuxExpresu, ale jsem si skoro jist, že pokud se se svými zážitky svěříte, mohla by tu být o tom zmínka.

Pokuste se o to, čím víc zkušeností, tím líp. Ať se už sakra vytvoří nějaká jednotná strategie, jak s těmi podplacenými prodejci zatočit.
Vlastimil Ott Re: Vrácení
Vlastimil Ott 31. 07. 2012, 22:26:48
Odpovědět  Odkaz 
Petře, zdá se, že neznáš existující kauzy. Jedna stará na AbcLinuxu, druhá nedávno na Rootu. Nezmění se nic.
Petr Valach Re: Re: Vrácení
Petr Valach 31. 07. 2012, 23:12:13
Odpovědět  Odkaz 
Hm, tak právě tu "rootovskou" jsem měl na mysli. Ale myslím si, že se věci nezmění, pokud to bude hurá akce jednotlivce.

Nejsem šaman a neoplývám všeléky na všelijaké neduhy. Vlastně opravdu nevím, co by pomohlo. Snad jen, kdyby prodejci ucítili komerční zájem, ale ten jim linuxáři asi moc teď nemůžou nabídnout.
Re: Re: Re: Vrácení
Pavel 2. 08. 2012, 22:16:39
Odpovědět  Odkaz 
Já vím co by pomohlo, tak jako vždy osvěta. To není jako "za mých mladých let", kdy mě PC jenom někdo, jelo se na DOSu a co si člověk neopravil a neudělal, tak to neměl. Dneska lidi už "od mala" znají jen Windows, "pohodlné blbuvzdorné", pokud mačkáš jen pár ikon, jako cvičená opice. Lidi jsou jen konzum a stádo, to by fakt musel někdo asi kdo je hodně známý vyrukovat s tím, jak je to děsně COOL a moderní, mít Linux a nepatřit ke stádu.... Ve škole by se měli děcka taky učit Linux, ať ví co je a ať se pak můžou sami svobodně rozhodnout. To samé výrobci, mafie M$ to ale nedovolí. Když jsou všechny PC s Win. asi těžko někoho "normálního" napadne, že je ještě něco jiného a bude to chtít. Pokud by to bylo 50/50, tak by se možná lidi začali zajímat, co že je to ten Linux...
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Vrácení
Petr Valach 2. 08. 2012, 23:30:59
Odpovědět  Odkaz 
Zkuste jít vlastním příkladem. V posledních měsících ať se bavím s kýmkoliv Linuxu neznalým, tak doslova padfne na zadek.

Ty argumenty jsou prostě jasné, evidentní, nelze je pominout a nevidět. Když je vhodně přinesete na talíři, máte o dalšího usera navíc.
Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
Pavel 4. 08. 2012, 00:47:10
Odpovědět  Odkaz 
Snažím se jak můžu, pár lidí, díky mě, už přešlo. Když ale vím, že někdo je zarytý Windowsák, tak to je pak těžké ale hlavně, nechci nikomu nic nutit, ani nic zatajovat. Každý má svobodu volby se rozhodnout. Nechápu např. lidi, co furt nadávají na Win. přitom používají akorát prohlížeč, aby mohli jít na ten svůj FEJSBÚK, popřípadě ÍMEJL (samozřejmě většinou u seznamu, přes prohlížeč a ani netuší, že je něco jako e-mailový klient), ale Linux nechtějí, protože by se prý museli učit něco nového, atd. atd. Prostě jak tu někdo napsal, typický čech akorát umí remcat u píva a je děsnej hrdina a když přijde reál, stáhne ocas mezi nohy, až bůhví kde.... Ale to už bych se trochu rozepsal do OT. Já za sebe si myslím, že takovým cca 70 - 90% BFU by bohatě stačil Linux.
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
Petr Valach 4. 08. 2012, 02:24:17
Odpovědět  Odkaz 
Souhlasím se vším až na poslední poznámku. Co tím chcete jako říct? Že Linux a jeho software je méněcenný? No tak jasně, Krita a Dragon a podobně, to je kus softu k ničemu, ale máte přece už v samotném operačním systému veliké možnosti no a na výběr máte opravdu kvalitní aplikace. Žádné takové "bohatě by jim stačila". To fakt evokuje dojem, že FOSS je něco míň.
Otakar Haška Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
otula 4. 08. 2012, 17:13:21
Odpovědět  Odkaz 
Nemyslím, že by Pavel chtěl svobodný software urážet. A myslím, že jeho poslední odstavec není vzdálen realitě. Linuxové systémy jsou skvělé na servery, jsou skvělé na běžné použití, jako je surfování po netu, čtení novinek či pošty. Je bezproblémový pro přehrávání hudby či videa nebo třeba pro prezentace, kdy je práce s více displeji na lepší úrovni, než ve Windows. I běžnou kancelářskou práci zvládne - LO/OOo je v něčem lepší, v něčem horší, než MSO. Nebo umí skvěle katalogizovat fotky, či dělat spoustu dalších věcí.

Jenže spousta speciálního software (který potřebuje těch 10 až 30 % nonBFU) nemá linuxovou verzi. GIMP má daleko k Photoshopu, Scribus má daleko k InDesignu, a Inkscape to má k Illustratoru celá světelná léta. Pokud někdo tvrdí, že to není pravda, tak to znamená, že s danými programy neumí moc pracovat. A koneckonců, bez WINE bych nebyl schopný ani "vyvolat" fotky ze svého fotoaparátu (dcraw podporuje FOVb velmi špatně). V dalších oborech se nějak moc nepohybuji, takže nevím, co chybí jiným lidem.
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
Petr Valach 4. 08. 2012, 17:46:55
Odpovědět  Odkaz 
Ano, omlouvám se Pavlovi, nedobře jsem ho pochopil. A i vy máte pravdu. Přesně na ty účely, o kterých píšete, nejde linuxové programy moc dobře použít. Je to tak, sféra grafiky je tou, kde má linux (aplikace pro něj) ještě hodně, hodně co dohánět. Podle mě deset let bude trvat vývoj. A při současném hlemýždím tempu se ty programy do normální použitelnosti nedostanou nikdy.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
Pavel 6. 08. 2012, 02:03:32
Odpovědět  Odkaz 
Občas něco napíšu a vyzní to jinak, než jsem myslel. To "bohatě by jim stačil" jsem myslel asi takhle: kdo používá např. pouze pár programů - jakýkoliv webový prohlížeč, popřípadě MS OFFICE, atd. tak je zbytečné za to platit M$, když to samé (a možná i kvalitnější) mají v Linuxu. Proč vyhazovat např. prachy za Widle 7 + M$ Office, když Linux je taky skvělý systém a LO (OO) jsou úplně perfektní aplikace. Určitě jsem nemyslel, že by Linuxové aplikace byly pouze pro nějaké BFU, nebo nějaké "matlaly", nebo tak něco... Linux je pro mě kvalitní a taky jeho aplikace, proto ho denně používám a mám GNU/Linux rád. Linux se snažím propagovat, kde můžu, ale ne nijak násilně (přece jen "Linuxák fanatik", nadělá více škody než užitku). Jen šlo o to, že lidi používají pouze pár programů a nechtějí přejít na Linux, proč? Vždyť na ten "jejich" FB se dostanou stejně kvalitně i z Linuxu, na to nepotřebují Widle. To samé s Photoshopem, raději si stáhnou PS, s kterým si ořežou pár fotek, než aby použili skvělý GIMP, který to v pohodě umí taky, ale asi by nebyli tak COOL, "vždyť GIMP je přece pro LAMY a PS je pro profíky" a oni, když umí ořezat fotku v PS, jsou děsní KINGové machři a profíci... :-D jenže GIMP jim taky ten ořez fotky udělá a ještě navíc na rozdíl od PS jde hýbat s výběrem :-). Pokud někdo např. maluje, tak je úplně šumák, jestli "vyhodí z okna" 20k za PS, nebo má zdarma GIMP, kdo to pak na obrázku pozná? Jde o výsledek, ne o nástroj a lidi to nějak nechápou. Takže když to shrnu, tak si myslím (a vidím kolem sebe) spoustu lidí, co by mohli používat GNU/Linux, který jim v pohodě nahradí Windowsy a ještě jim ušetří peníze (když si OS, potažmo SW řádně zakoupí, respektive licence:-) a taky hromadu starostí a stresů, konečně nebudou muset řešit věci jako: viry, defragmentaci, zpomalování "hnití" systému, odkud co stáhnout... atd. Tím nechci povědět, že je Linux ten nejlepší OS na naší planetě, protože tím není žádný, všechny OS mají svoje, záleží na preferencích a využití.
Jinak souhlas s panem Otulou, nějaké speciální aplikace možná cca 10% lidem chybí, mě např Photoshop ("trochu" se tím "živím"). PS jde sice pod Wine, ale nefungují zkratky (některé co používám), a zdá se mi, pocitově že to moc dobře nejede, prostě to není ono, i když je fakt, že jsem zkoušel naposledy před cca rokem, možná dvoumi, tak třeba se to už zlepšilo. Jinak já osobně trochu dělám i v Gimpu, je to skvělý program a držím mu palce. PS to ale není a to bohužel, ani z daleka. Hodně se mu blíží ale mě tam chybí spousta věcí (hlavně ta "interaktivita" v PS a tak, ale to by bylo snad na článek), nebo spíš, taky jsou udělat, ale o dost složitěji. Taky chápu, že GIMP není a nemá být kopie PS, v něčem je GIMP i lepší, ale má opravdu co dohánět. Jsou to sice jen drobnosti a možná kdybych nepracoval v PS už tolik let (v práci musíme), tak bych byl určitě 100% spokojený. Každopádně vyhrát miliony, tak tam určitě nějaké to mega nasypu, ať je na vývojáře, protože s Gimpem to bylo v poslední době dost špatné :-(
Re: Vrácení
Martin "SpookY" Raus 1. 08. 2012, 01:56:26
Odpovědět  Odkaz 
Teoreticky máte na vrácení právo. Praxe je však jiná.

Poslední dva měsíce jsem psal na různé prodejny i oficiální kontakty výrobce a reakce byly:
- konfiguraci bez OS nemáme na skladě (alibizmus)
- dovozce konfiguraci bez OS nedodává (alibizmus a lež, jak dokazuji výše s mým ASUSem U36SG)
- mlčení (necháme ho vycukat, pokud ten noťas opravdu potřebuje, koupí ho i s Windows)

Mrcho$ofti se na tohle už taky připravili:
EULA ve Vistě: "pokud s licenčními podmínkami nesouhlasíte, žádejte refundaci"
EULA ve Win7: "pokud s licenčními podmínkami nesouhlasíte, můžete vrátit celý produkt (rozuměj celý notebook)"

Na tohle jsou následující možnosti:

individuální
- najít něco bez Win (slušný dobře vybavený noťas - mission impossible)
- koupit za hranicemi (což jsem udělal)
- koupit s Win a pak se dlouho dohadovat s bandou právníků a marketingových oblbovačů... s nejistým výsledkem

skupinové
- udělat hromadnou komunitní akci a objednat větší počet kusů (jak to dělají firmy) a vyjednat konfiguraci bez OS
- nájezd na některý z obchodů - více lidí koupí noťasy ve stejný čas, požádají o refundaci a po odmítnutí budou chtít vrátit noťasy a zpět dostat peníze... nárok na to je a když takhle bude obchod terorizovaný hromadně, třeba to začnou řešit
- založit firmu/sdružení/skupinu kolem nějakého IT magazínu, která by se specializovala na noťasy bez OS... něco podobného jako trička a nálepky s linuxem... otázka je, jestli by se uživila a jestli by dodavatelské řetězce pod vlivem Waffen-M$ nedělaly naschvály
- sdružit se pod hlavičkou nějakého sdružení a rozjet právní válku proti dodavatelským řetězcům a velkým obchodům... což by taky bylo na dlouhé lokte
Re: Re: Vrácení
Peter Kotrčka 1. 08. 2012, 11:51:12
Odpovědět  Odkaz 
poskodite len predajcu, nic viac.

myslite si, ze keby existovala moznost, ze by prdajcovia nemali konfiguracie bez OS aspon na obejdnavku?

ak je jeden z 20 notebokov aj vo variante bez OS, tak to niekolkonasobne prekonava rozsirenie linuxakov a rusov na nasom uzemi.
Re: Re: Re: Vrácení
Martin "SpookY" Raus 1. 08. 2012, 15:53:09
Odpovědět  Odkaz 
- "poškodíte jen prodejce"

A proč bych ho nepoškodil, když mi cpe notebooky s něčím, co nechci? Když mi cpe předražené konfigurace se starými součástkami? Když mi lže o tom, že není možné licenci vrátit? Když lže o tom, že nejde sehnat daný notebook bez OS.


- "kdyby existovala možnost, byl by bez OS na objednávku"

Podívejte se na ZAHRANIČNÍ weby.

příklad 1)
Na Slovensku jsem koupil Asus U36SG za 14 tisíc bez OS. Ten samý se v ČR prodává jen s Windows a za cenu 18 tisíc. Přitom SR a ČR jsou stejný region, dokonce servis pro obě země je společný v Ostravě. Ať mi nikdo nelže, že ten notebook není možné dovézt i do ČR.

příklad 2)
Lenovo Z380. U nás byl až do minulého týdne jen se SandyBridge procesorem a stále je jen s Windows. V e-shopech v Thajsku jsem už před dvěma měsíci našel Z380 s IvyBridge a bez OS (resp. s FreeDOSem).
Cena v Thajsku v přepočtu 12500,- Kč. Cena v ČR 16000,- Kč.
V Polsku jsem našel Z380 s procesorem i3 za stejnou cenu, za jakou se prodává u nás s Pentiem B960. Jen ten polskej byl bez OS.
Takže ČR je prostě zase "specifický trh".

příklad 2a)
Lenovo Z580 se u nás prodává jak s Win, tak s FreeDOSem. Rozdíl v ceně cca tisícovka. Proč není k mání i Z380 s FreeDOSem? Rozdíl mezi těmi dvěma noťasy je prakticky minimální, jsou ze stejné řady.


- "rozšíření linuxáků a Rusů na našem území"

Na tuhle (de)mentálnost, kterou zde opakujete, je moje reakce o pár příspěvků výše. Řeknu to jen stručně - seřaďte si notebooky podle prodejnosti na Alze nebo na CZC a spočítejte, kolik noťasů bez Windows mezi nimi je.

Rusů moc neznám a od odchodu jejich vojsk jich tu zas tolik není, takže pokud byste měl pravdu Vy, byl bych potěšen, že je Linux u nás tak rozšířený. :-P
Re: Re: Re: Re: Vrácení
Peter Kotrčka 1. 08. 2012, 19:59:57
Odpovědět  Odkaz 
slovensky notebook je predajny v cechach (a naopak)?

nemyslim si.

a to ze sa dovaza nejaka konfiguracia do SR neznamena, ze bude aj v CR.

denne notebooky predavam, viem o tom myslim dost (co sa predaja a zaujmu tyka).

samozrejme, chapem tu nervozitu, linuxakom sa tato pravda bohuzial nehodi.
Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
Rover623 1. 08. 2012, 22:52:51
Odpovědět  Odkaz 
Kdyby jste blbě nekecal a raději vyklopil pravdu, ale to se nehodí do krámu pro změnu vám. Znám spoustu lidí co dělali promotéry nebo prodejce počítačů, někteří odešli, někteří u toho zůstali, ale praxe je pořád stejná u většiny firem.

Prvně, hodně lidí se ptá na počítače s Windows, ale málokdo je nakonec kupuje. I když největší prodeje počítačů s Linuxem generují online objednávky, tím může být ta statistika na e-shopech zkreslená, protože přímý prodej se do ní nepočítá.

Ale to hlavní co jste nám jaksi zapomněl říci, za to že cpete počítače s Windows a k nim doplňkový SW jako je Office nebo placené AVG máte peníze navíc, pro vás je Linux pohroma, protože za prodej počítače s Linuxem nedostanete navíc vůbec nic.

Jinak poslední věc, slyšel jste někdy něco o Evropské Unii, asi ne. Jinak by jste věděl, že můžete u nás v klidu prodávat počítače z Anglie nebo Německa, musíte jen zákazníka upozornit, že se nejedná o počítač určený k prodeji v ČR.
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
Petr Valach 1. 08. 2012, 23:09:26
Odpovědět  Odkaz 
Protože jsem měl možnost nějaký čas v Alze pracovat, dověděl jsem se i něco z marketingu, takže musím dát za pravu vám a Spokymu. Obávám se, že pan Kotrčka docela nemluví pravdu a záměrně mlží. Opravdu inkasuje provize za předinstalované operační systémy. Aspoň podle informací, které mám. Nevypadá to na habaďůru.

A v tom je taky zakopaný pes.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
Pavel 4. 08. 2012, 00:53:43
Odpovědět  Odkaz 
U Alzy jen, když nikde nic levnějšího není. Monitor za cca 10k mi "spravovali" snad 3 měsíce, prý, že to mám na firmu a můžou to opravovat, jak dlouho chtějí. Monitor jsem jim musel zavést. Jaké bylo však moje překvapení, když se to vše za neskutečnou dobu vyřešilo, když jsem na netu našel, že HPčko přijede k vám snad do 24 hod, odveze si "vadný" panel a vám dá protikus, takže nejste bez monitoru. To mi ti pitom.ci z Alzy taky mohli povědět. Vím, že je to taky moje blbost, holt, příště budu asi více pátrat po možnostech, protože to s tou reklamací mi váženě uniklo...
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
Petr Valach 4. 08. 2012, 02:29:03
Odpovědět  Odkaz 
Hm tak to je průšvih... ale to samé je v Datartu, nemyslete si, cokoliv jsem si od něj koupil, byl to shit, a hlavně monitory!!! A reklamace, to bylo martyrium.

Alza... no, co dodat. Jak mi řekl nebo napsal jeden z šéfů: "S mnohými zaměsntnaci a brigádníky bych nejradši zametl podlahu a vyhodil je na ulic." Poznal jsem tam fakt dobré lidi, ale taky ty, kteří by se hodili spíš k té lopatě. Na druhou stranu - jsou to taky jen lidi a kdybyste věděl, za jak otřesných platových podmínkách ještě tak před rokem a půl fungovali, tak by vám taky bylo fuk, jestli je zákazník spokojený nebo ne.

Ale už se to vylepšilo, lidi tam dostávají víc peněz, tak doufám, že se to změnilo i na přístupu. Přeju jim jen dobré, nemají to jednoduché.
Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
Martin "SpookY" Raus 2. 08. 2012, 01:09:30
Odpovědět  Odkaz 
Děkuji pane Kotrčko
Dobře, že jste se přiznal, že děláte placeného oblbovače zákazníků u Alzy. To vysvětluje Vaše polopravdy a lži. :-D

Slovenský notebook prodaný v Čechách:
http://notebooky.heureka.cz/asus-u36sg-rx236/
Všechno to jsou firmy ze Slovenska, jen mají české pobočky. Fakturu jsem dostal v českých korunách. Notebook mi dovezlo DPD přímo z Bratislavy už druhý den po objednání, což je fofr, který jsem v případě českého obchodu ještě nezažil.

Rozdíl slovenské RX236 oproti české RX236V je ve slovenské klávesnici (tři klávesy jsou jiné, ale vůbec mi to nevadí), ve FreeDOSu místo Windows7 a v krásné ceně. Cena je o víc jak 4 tisíce (zhruba o 25%!!) nižší, než ve známých českých obchodech.

ASUS dává na notebooky mezinárodní záruku, takže je jedno, kde noťas koupím. Opraví mi ho kdekoliv na světě.

Za ty ušetřené čtyři a půl tisíce si pořídím ještě SSD a budu mít noťas výkonem ekvivalentní verzi U36SG-RX281X, jehož česká cena začíná na 23 tisících! V ALZE za něj chcete dokonce 24 tisíc. Tůdle (_!_)
A jako bonus mi zůstane ten 500GB disk se 7200 otáčkama (výkonem je úžasnej) do USB boxu nebo do desktopu. :-D

Takže budu mít v součtu víc než pět tisíc doma a k tomu ještě velice dobrý pocit, že jsem vy****l s tímhle podvodným systémem - Mrchochvo$t, čeští podvodnikatelé ani Kradousek moje peníze nedostali.

Doufám, že tohle k Vašemu usvědčení ze lži a klamání zákazníků stačí.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
Pavel Šimerda 2. 08. 2012, 01:37:55
Odpovědět  Odkaz 
Díky,

až bude někdo z okolí potřebovat počítač, nebo nedej bože já, i když to v nejbližší době nehrozí, zkusím slováky. Na alzu se můžu vybodnout a zvlášť když nám sem posílají nějaké
prudiče. I dřív jsem nakupoval u ostraváků, ale delší dobu jsem nic nepotřeboval.
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
Petr Valach 2. 08. 2012, 02:22:57
Odpovědět  Odkaz 
Vážení, děkuji vám za to, že jste se podělili o vaše zkušenosti a názory. Myslím, že předložené argumenty, informace, postupy jsou solí do očí různým vykukům, kteří těží z neinformovanosti zákazníků. Toto je česká specialita a dost bych se divil tomu, že takovýto odporný přístup by byl ve světě běžný. Chci věřit tomu, že vyspělost daného státu a jeho občanů se dá doložit na přístupu obchodníků obchodníků k zákazníkům.

Pokud je pan Kotrčka skutečně pracovníkem Alzasoftu, jsem tím, mírně řečeno, zklamán. Měl jsem o tom podniku lepší mínění, vždyť jsem měl možnost jej poznat zevnitř. Jenže... možná právě proto snad ani zklamaný být nemůžu. Nemám zájem na tom, abych byl popotahovaný soudně, musel jsem podepsat mlčenlivost, ale myslím, že komukoliv mohu prozradit způsoby, kterak se v Alze nakládá se zbožím. Prozradím ze všeho jediné: Běžící pás se zbožím pro zákazníky, ve výšce asi tak metr nad zemí. Pracovník jde kolem něj a zboží přesouvá na zem tím způsobem, že ho rukou kosí. Upozorňuji - píšu o monitorech za dvacet tisíc.

Atd.

Úsudek si udělejte vlastní.
Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
Martin "SpookY" Raus 2. 08. 2012, 08:31:37
Odpovědět  Odkaz 
Ještě doplním jednu věc, která mě docvakla až teď ráno.

Pak Kotrčka tvrdí, že o noťasy bez Woken mají zájem hlavně Ukrajinci a Rusové.

Myslel jsem, že jenom trolluje a naznačuje úmysly k softwarovému pirátství, ale on jenom pokřivuje skutečnosti a vykládá polopravdy.

Uvažujme selským rozumem:
1) Proč by Rus nebo Ukrajinec chtěl noťas bez Woken?
2) Moment, jak píšou Rusové a Ukrajinci?
3) Správně, azbukou!
4) Jaký Wokna najdete v českých noťasech?
5) České :-D
6) Je v české verzi Woknousů azbuka a podpora ruštiny?
7) Není!
8) Proč by Rus nebo Ukrajinec kupoval noťas s ČESKÝMI Wokny?
... a jsme doma :-D

Neuvědomil jsem si to hned napoprvé, protože Linux touhle demencí netrpí. Tam si prostě vyberu na začátku instalace ze všech jazyků a pak můžu každému uživateli nainstalovat nezávisle na ostatních potřebný jazyk. Beru to jako normální věc.
Ale u Woken máte jazykové verze podle regionu. I u nás najdete v obchodech verze Windows ve verzích CZ, SK, EN, RUS :-D

Až budete v Číně, Arábii, Indii nebo v Japonsku, tak budete taky chtít noťas bez OS, protože těm jejich klikihákům nerozumíte.

Čech si v Alze nebo CZC objedná noťas přes Internet, aby se nemusel bavit s lidmi jako je pan Kotrčka. Cizinci ze západu si objednají noťas u sebe doma (levněji). A Rusové se budou ptát po noťasu bez Woken :-)

A pan Kotrčka tady bude trollovat blbými řečmi :-) Nevěříme žádné statistice, pokud si ji nezfalšujeme sami, že?
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vrácení
cechi 12. 08. 2012, 13:07:02
Odpovědět  Odkaz 
tak jste přišel na to, že má pravdu, ale stejně ho tu urážíte do trollů. četl jsem tu diskuzi celou a je to z vaší strany skutečně trapné.
Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
bob 2. 08. 2012, 12:01:40
Odpovědět  Odkaz 
Vraj o nb bez OS nie je zaujem.
Rad by som videl vysledky par ankiet na dostatocne navstevovanych webstrankach rozoberajucich pre a proti nb s/bez OS. Nezaujima ma odpoved predajcu(ov), uz som mal s nimi cest ked som pre nase oddelenie potreboval kupit IT vybavenie bez OS. Pre nich je jednoduchsie vziat od dodavatela celu varku s Win ako ju rozdelit na dva (aj ked nerovnake) diely.

PS: Preco u aut na vyber mam: benzin, nafta pripadne hybrid, ale u nb nie?
Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Luk 4. 08. 2012, 00:17:36
Odpovědět  Odkaz 
Škoda u toho DELLu jen toho mizerného TN displeje s prehistorickým rozlišením, který se leskne jak zrcadlo. Nejlevněji jsem ho našel u czc a s Windowsy :-( Ale na
Moje představa ultra(note)booku je max 13 - 14", i5, 4-8GB RAM, min 60 - 120GB SSD, ISP displej kolem cca 1600x900, bez DVD ROMky s co nejmenší váhou, výdrž cca 8hodin (stačilo by opravdická výdrž 6hodin), tenký, kvalitně zpracovaný, aby se neohýbal, jak nějakej dětskej plasťák od "ťamanů".....
Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Martin "SpookY" Raus 4. 08. 2012, 02:12:18
Odpovědět  Odkaz 
No a tady narážíme na blbá rozhodnutí managorů řídících technická oddělení.

Příklad 1: Poslední osmdesátková řada Lenovo IdeaPad (Z380, Z580, k námd dosud nedovezená Z480) je deklarována jako "multimediální" notebooky. Ale dali tam síťovku 10/100 místo 10/100/1000. Buď chtějí vyprázdnit sklady od starých součástek, nebo jim vyloženě kape na karbid. Cenový rozdíl mezi 10/100 a 10/100/1000 síťovkou je pár korun.

Příklad 2: Grafika nVidia GT610M a integrovaná grafika Intel HD4000 v procesorech IvyBridge. Zatímco předchozí HD3000 ze Sandy měla proti GT610M jen poloviční výkon, HD4000 a GT610M už mají výkon zhruba nastejno. Skvělá technologie Optimus vám umožní transparentní přepínání mezi těmito stejně silnými grafikami. :-)
Pokud by měla mít ta nVidia smysl, tak by tam musela být GT630M. Bohužel se stačí podívat, kolik noťasů má kombinaci IvyBridge+GT610M ... ale co, ono se to vždy nějak prodá.

Příklad 3: Jsem se zajímal, kolik stojí matný displej na můj nový U36SG. Jako náhradní díl stojí asi dva tisíce, kupodivu stejně jako lesklá varianta. Jenže do prodávaných sestav dávají jen lesklou verzi. A bohužel se to leskne jak psí kulky. Na třináctce je to ještě větší problém než na patnáctce. Klidně bych si to vyměnil sám a lesklý displej prodal, ale montovat takhle do noťasu jiné součástky znamená přijít o záruku. :-(

Příklad 4: Většina noťasů má velké disky. Už i 1TB. Proboha, proč? V noťasu přece nebudu nosit celou filmotéku. A mít data v noťasu, když životnost jeho součástek je loterie, je pitomost. Stejně musím mít externí disk na zálohování. Navíc je většina disků s 5400 otáčkama. A je to největší brzda. Takže máme v notebookách velké, ale extrémně pomalé disky, které nám pěkně zkriplí výkon :-( My šťastnější máme mnohem rychlejší disky se 7200 otáčkama. Tyhle disky jsou celkem rychlé, ale dost topí, dělají hluk a vibrace a žerou baterku. Takže taky nic moc.
Přitom už máme zázrak jménem SSD. Do noťasu stačí dát Crucial M4 128GB nebo 256GB a je vymalováno. Bleskový start, okamžitá reakce, nulové teplo, žádné vibrace a hluk, obrovská spolehlivost, spotřeba baterky nula-nic... A rozdíl ceny proti mechanickému disku je u 128GB (stačí) jen asi tisícovka.


Uzavřu to takhle: nenašel jsem v nabídkách JEDINÝ notebook, u kterého můžu prohlásit, že ho navrhoval jen inženýr. Pokaždé jim do toho kecali nějací managoři.
Zoufale mi chybí konfigurátory. :-(
Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Roman Sokol 5. 08. 2012, 14:37:49
Odpovědět  Odkaz 
Ve spravedlivém rozhořčení jste se dopustil docela zásadního pochybení, či spíše dvou. Jednak budu sebou nosit celou filmotéku, pokud budu mít tohle coby využití pro noťas. Mám přesně takového kamaráda, který je invalidní důchodce a přivydělává si jako vrátný. Je to ohromný fanda do filmů, a moje soukromá videopůjčovna :-), takže jich má opravdu hodně. Samozřejmě že sebou nemůže nosit na noční na zádech skříň. Takže jsem ho naučil grabovat dývka a jak se mu rychle zaplnil interní 500 GB ani nemusím říkat, obzvlášť když samozřejmě nekouká jen na filmy, ale má tam i jiné věci, např. pár her. Jistěže by nemusel mít sebou všechno, vždyť se stejně za tu noční podívá na jeden dva filmy, no ne? Nebo by si jich mohl vzít v nějaké brašně dvacet, že? Ale síla a význam takové sbírky zásadně roste, když ji máte sebou a můžete si z ní vybrat přesně to, na co se zrovna teď chcete dívat. Mohlo by se říct, že takových není mnoho. Jenže jsou i další.
Třeba jeho kolega nosí skoro stejný nb našlapaný hrami, rovněž kvůli možnosti vybrat si, co se mu bude zrovna chtít hrát. A pokud by jste i to chtěl odmávnout, pak jsou i seriózní data, která mohou zabírat sakra hodně místa (audio, grafika, fotografie). A ta data musí nebo chtějí mít sebou. Mohou mít externí disk, jenže to je něco navíc, co dost zásadně ovlivňuje používání notebooku. Už vidím, jak u nás projektanti, architekti a další pobíhají po stavbě a žonglují s připojeným externím diskem. Ještě tak s flashkou, ale ona ta CAD data jsou taky pěkně velká, obzvláště když se dnes dělají na všechno vizualizace.
A tím se dostávám k tomu zásadnějšímu pochybení, kterého jste se dopustil, totiž že externí disk je jaksi automaticky záloha. Záloha je něco, s čím se v první řadě nepracuje a v případě externího zařízení se to co nejméně přenáší nebo se s tím jinak manipuluje. Takže třeba já mám externí 2,5" sebou a doma velký 3,5" v USB rámečku jako zálohu. A ta záloha funguje výhradně tak, že ji vyndám ze skříně, synchronizuji a zase do skříně vrátím. Nic co nosím sebou nepovažuji za zálohu. To jsou pracovní data. Takže mít data v nb není žádná pitomost, ale praxe využití notebooku jiná, než ta Vaše. Toť vše. Ostatně, v čem se liší životnost dílů notebooku od životnosti dílů pro PC? Takže by vlastně podle Vás byla pitomost mít data i v něm. Jenže podle mne se dopouštím pitomosti teprve pokud budu mít data na jednom místě a je jedno že na externím disku (mimochodem, co ta jejich životnost?).
Protože s body jedna až tři nelze než souhlasit, tak předpokládám, že jste to takhle napsat nechtěl a jenom v již zmíněném rozhořčení jste přehlédl, že tady jste už poněkud příliš generalizoval něco, co je jen částí z možných využití počítačů. Je mi jasné co obhajujete. Třeba znám techniky od senzorů nebo od kamer, kterým mluvíte z duše. Jejich data jsou sotva v megabajtech, ale každé zrychlení jejich analýzy a interpretace je pro ně důležité. Ovšem lidí, pro které není problém ty stovky giga zaplnit znám o dost víc. Obzvláště u dnešních Windows, kde s prominutím každý prd odkrajuje z disku stovky mega ani se nezačervená :-)
Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Martin "SpookY" Raus 6. 08. 2012, 00:42:44
Odpovědět  Odkaz 
Uznávám, že jsem asi trochu tu věc s diskovým prostorem generalizoval. Já chápu notebook především jako mobilní doplněk desktopu.

Máte samozřejmě pravdu, že je řada lidí, kteří používají notebook spíše jako náhradu stolního počítače. Jde to, ale samozřejmě je potřeba říct, že jediná výhoda je v tom, že takový počítač schováte po práci do šuplíku. Vše ostatní hraje proti - cena, výkon, pohodlí, spolehlivost.

Kamaráda vrátného chápu. Tam se velký disk uplatní.

Co už nechápu je druhý kamarád, hráč her. Hraní chce výkon a notebook je to poslední, co bych si pořídil na hraní her. Výkon malý, výdrž na baterky při zátěži malá, cena je obrovská, pohodlí minimální, herní periférie (herní myš, klávesnice a joystick, solidní repráky a velký monitor) prakticky nepoužitelné. Na hraní her navíc chci mít klid a rozhodně nechci hrát někde na veřejnosti. Navíc za cenu herního notebooku dostaneme 4x výkonnější stolní počítač.

Z Vámi uvedených specialistů se profi grafik notebooku vyhne (displeje sotva podporují sRGB, málokterý je IPS). Architekt a projektant má většinou dost peněz, aby šel do profi notebooku s druhou šachtou (např. kombinace SSD+HDD). Tyhle profese navíc mají většinou notebook jako mobilní doplněk k desktopové grafické stanici, kde mají např. dva monitory a další potřebné vybavení.

Se zálohováním máte pravdu, asi jsme se úplně nepochopili. Pro zálohování, jak správně říkáte, musíte mít data na dvou fyzicky odlišných místech tak, aby zničení jednoho nevedlo ke ztrátě druhého. Já to řeším podobně jako Vy. V desktopu mám data, jejich synchronizovanou kopii ve skříni. V notebooku mám jen "pracovní aktovku", jakýsi výběr "mobilní kanceláře", kterou synchronizuji s desktopem.


Jediné s čím si dovolím hlasitě nesouhlasit je tvrzení o životnosti součástek. Notebooky JSOU extrémně nespolehlivé. Začínal jsem na Didaktiku Kompakt a včetně něj do dneška jsem měl cca 6 počítačů (ne tak docela, šlo většinou o skládanku předchozího a nových dílů) a dva notebooky (ten poslední je 14 dní starý).

Za celou tu dobu (skoro 20 let) jsem měl na desktopech 6 závad (2x deska, 1x zdroj, 2x mechanika, 1x reklamován disk). A ty desky chcíply především kvůli nestabilní elektroinstalaci na vysokoškolských kolejích.
Naopak můj první notebook byl za první dva roky 2x na záruční reklamaci, přičemž se na něm opravovalo celkem 7 závad (deska, repráky, mechanika, klávesnice...). A před třemi měsíci (po více než čtyřech letech služby) ho poslal do křemíkového nebe studeňák na základní desce.
Přenášení, nárazy, miniaturizace součástek, zahřívání, špatná možnost ho vyčistit... to všechno si na notebooku vybere daň.

A když už se něco pokazí, je cena opravy notebooku astronomická. V normálním počítači je cena součástky poloviční a výměnu si udělám sám. U poruchy notebooku jsem odkázán na servis. Často je cena opravy po záruce tak vysoká, že se notebook vůbec nevyplatí opravovat.
Stejně tak modernizace. Modernizace desktopu je doslova za hubičku, řada součástek vydrží dlouho a jde použít znova. Notebook ale musím koupit celý nový.

Doufám, že takto to pro vyjasnění našich přístupů postačí.
Re: Re: Re: Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Roman Sokol 7. 08. 2012, 17:16:49
Odpovědět  Odkaz 
Mně bylo hned jasné že to je jen "informační šum", však jsem to i tak napsal. A i teď chci jen doplnit pár věcí, ne nějak polemizovat. Ostatně většinu Vámi napsaného jsem sám někdy někde napsal či řekl, např. i podle mne jsou absolutně vyhozené peníze za notebook, pokud se nehne ze stolu. Úspora energie není dostatečný argument (jsou i úsporné desktopy) a hlavní protiargument jste taky zmínil přesně, to jest servisní náklady. Bratrovi teď dosluhuje desktop a uvažoval o nb. Jasně jsem mu řekl: "Kup si ho a já ti na něm nic neudělám. Nevyčistím ti ani větrák na procesoru, protože se do něj nedostanu a riskovat, že ho bez správných nástrojů rozbiju nebudu. A vyčištění stojí okolo sedmi set! Ne deset minut, jako s pc co máš teď.". U pořizovacích nákladů to dnes už není tak propastný rozdíl, ale každý další peníz je katastrofální. Stejně tak s tou životností jsem se jen nepřesně vyjádřil. Pokud nb skutečně cestuje, pak není absolutně o čem.
A teď k těm vsuvkám :-) Ten "pařan", to je mylná, i když dokonale běžná asociace. On nehraje nejnovější pecky za tisíce. Kde by na ně taky vzal jako vrátný? Jestli se dobře pamatuju, tak asi nejnáročnější hra co jsem tam u něj viděl byla Mafia. Jinak tam má buď hry, co jsou už uvolněný jako freeware, třeba starý Command and Conquer, Hidden and Dangerous Deluxe apod, potom normální freewarovky, kde se obvykle autoři taky drží s nároky nízko, no a pak samozřejmě když cena dostatečně spadne i placený hry. Rozhodně nemá a dlouho mít nebude problém že nerozběhne co já vím Diablo III (ani nevím jestli by ho hrál). Jestli na něco narazí s výkonem nejdřív (alespoň podle mne, protože jsem mu párkrát pomáhal) tak až bude muset definitivně do virtualizace kvůli hodně starým věcem. Zatím ale s XP má všechno co chce. A vzhledem k tomu jak si vedou třeba GOG.com asi nebude až tak extra unikát, který si vyzkouší co mu v minulosti uniklo. I když GOG.com jsou pro něj (a nejen pro něj) zároveň trnem v oku, protože u her brzdí "odchod" do freeware či je dokonce z free vytáhnou znovu do placena. Vzpomínám si, jak jednu dobu měli slogan něco jako "Where the games live forever" a mne svrběly prsty jestli jim mám napsat, že by to správně mělo být spíš "Where you will pay for games forever" ;-)
No a druhá vsuvka je k těm architektům a grafikům, potažmo nb jako doplněk desktopu. To co píšete je všeobecně správně, ale jsou z toho i nemalé výjimky. S požadavkem pohodlí například přímo koliduje potřeba udržovat dva počítače ve stejném stavu včetně třeba pluginů, individuálních nastavení atd. Stejně tak zdaleka ne všechny programy lze mít na obou bez dvou licencí a to jsou leckdy nemalé náklady s diskutabilní užitečností. Samozřejmě že "stacionární" grafik z herního studia asi nedostane na stůl notebook. Ale třeba jeden můj kamarád dělá webovou grafiku (včetně nezřídka 3D, byť v menším měřítku) a DTP. To obnáší časté prezentování výsledků u klienta a nic pro něj není snazší než vzít ten nb, na kterém si to připravil. Konkrétně tenhle kluk není vyvrácením toho, co jste psal, protože on má nb našláplý a disk SSD + externí. Uvádím ho proto, protože je opačným příkladem k pojetí nb jako doplněk desktopu právě kvůli pohodlí.
A s těmi architekty máte zase pravdu, ovšemže mají své nemalé penízky, mají také ale své týmy, které musí vybavovat plus mají zvýšený podíl terénní práce (minimálně ty týmy, závisí to na velikosti firmy). A tam už jistě hraje větší roli cena versus životnost. A to nejen kvůli poškození. Teď zrovna jeden u nás letěl po pracovní době na stavbu, kde nechal noťas na paletách. A uspěl, alespoň protentokrát :-) Takže oni určitě patří k těm, co zase víc zvažují poměr mezi tím co od toho chci, jinak řečeno kdo a co na tom bude dělat, a tím jak dlouho to budu pravděpodobně mít, než budu potřebovat nový.
Krom tohoto "kosmetického doostření" :-) se ale už shodujeme v tom, že ačkoli je to dneska prakticky módní, pořád je rozumné kupovat notebook jedině pokud je mobilita důležitá potřeba. Jinak ne. A jak to tak u těch nejplodnějších diskusí bývá, je to na čem se shodneme, zároveň to, o čem jsme se vlastně vůbec nepřeli :-)))) Dělám si legraci. Jediná skutečná neshoda bylo odpočátku zálohování a to ještě jen nedorozumění. Ostatní bylo jen doladění.
Petr Valach Poděkování
Petr Valach 4. 08. 2012, 02:20:03
Odpovědět  Odkaz 
Vážení, když si pročítám tuhle diskusi, nemůžu se ubránit lehkému úsměvu a uspokojením nad tím, jak se vám podařilo argumentačně vy...t s jedním podvodníkem. Prostě tohle považuju za nebetyčné vítězství a je to jakési malé vítězství. Doufám, že ten člověk má nahnáno, že přijde o kšefty, a pokud ne, jeho boj. Každopádně je třeba, abyste svoje zkušenosti a zjištění šířili dále a nebáli se toho.

Je velmi zajímavé sledovat tuhle typicky českou show. Ale myslím, že třebaže to nemusí v současnosti být tak jasné, už teď lze říci, kdo vyhraje. Proč se Mrkvosoftu třesou půlky z LibreOffice a Linuxu, takže musí dělat štvavé mediální útoky vůči linuxu i lo a zablokovat biosy noťasů certifikací?

Protože je jiná doba a FOSS chca nechca už musí být - alespoň v určitých kruzích a na určité úrovni - brán vážně.

Poznámka mimo diskusi. Napadlo mě, nevím o žádném soudním sporu spočívajícím v tom, že by si některá společnost přivlastnila kus svobodného kódu. Proběhlo někdy něco takového? A je komunita a všechno kolem na něco takového vůbec připravena? Jednou k tomu dojde. Co se pak bude dít?
Re: Poděkování
Pavel Šimerda 5. 08. 2012, 01:08:48
Odpovědět  Odkaz 
„Proběhlo někdy něco takového? A je komunita a všechno kolem na něco takového vůbec připravena?“

Řekl bych, že je s tím dostatek zkušeností za poslední dvě desetiletí a kousek. Na posledním
LinuxConu v Praze byla na toto téma přednáška:

http://ebb.org/bkuhn/talks/SCALE-2012/compliance.html

Začíná přivlastněním kódu GCC firmou NeXT někdy v roce 1989...

Případy z modernější doby:

http://gpl-violations.org
Re: Poděkování
cechi 12. 08. 2012, 13:17:51
Odpovědět  Odkaz 
já jsem si pročetl taky celou diskuzi a je mi špatně z Vás (myšleno množné č.), nikoliv z p. Kotrčky. Ten aspoň ví, o čem mluví a pokud v Alze pracuje, nemám důvod mu nevěřit. Vy jste ho pouze ubili svým trollováním o tom, že lže, a jako správní trollové jste jeho obvinili ze svého jednání. navíc jste nakonec přišli na to, že může mít pravdu - viz výše (jazyková verze).
myslím, že se limitně blížíte militantním linuxákům, kteří dělají komunitě ostudu. nerespektujete cizí názor. argumentace taky velice slabá až mizivá.

mám pro vás malé tajemství - většinu zájemců o NTB bez systému nezajímá Linux, ale cenová úspora. Windows jim totiž doinstaluje známý "zdarma".
Petr Valach Re: Re: Poděkování
Petr Valach 12. 08. 2012, 14:08:15
Odpovědět  Odkaz 
A vy jste jako kdo? Kolega nebo kamarád pana Kotrčky?

Uznáte aspoň, že záměrně instaluje do notebooků, které prodává, software proto, že si tím zvyšuje marži a navíc patrně dostává od výrobců daného sw nějaký bonus?

A pak tu vypráví báchorky o tom, kterak to není možné... JE to možné.

Ke cti Alzy ale musím uvést, že prodává i noťasy s openSUSE. Tehdejší šéf si ho koupil, ale nevěděl, že na něm je tento systém :-)) nebyl zrovna potěšený, protože on linuxu rozhodně nefandí...
Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Aksavaden 13. 08. 2012, 12:16:29
Odpovědět  Odkaz 
Tohle neni normalni
Same urazky. stydim se za takove radoby "Linuxaky" . Jak mam nekomu ze znamych doporucit Linux a jeste s tim at si najdou napr. Linuxepress.cz kde jsou super informace. coz je sice pravda, ale kdyz narazim na takovou diskusi. O tom jak jsou nekteri Trolove a jak Linuxakum vsichni ublizuji a jak jsou vsichni hloupi a nic nevi
Tohle delaji lidi s velmi nizkym sebevedomim a s neuctou k ostatnim lidem. A tomuhle ma nekdo uverit a brat to vazne?
Myslim ze ne. Linuxexpress se stava hnizdem neschopnych zvanilu a nic vic.
Je to skoda.
Re: Jak je na tom nabídka počítačů s Linuxem nebo bez operačního systému
Milhouse 14. 08. 2012, 14:57:30
Odpovědět  Odkaz 
Jestli nevidíte ty argumenty, pak nízká inteligence je zjevně u vás. Bohužel takových "lidí" v diskuzích vídávám čím dál tím více. :/

Na druhou stranu je vidět, že se něco v zajetých kolejích IT opravdu děje a my se všichni dočkáme změny!
Podpora ze strany lidí co prosazují Linux
Harkonnen 18. 08. 2012, 19:06:26
Odpovědět  Odkaz 
Diskuze pěkná, plná polopravd a mýtů, jak by řekl klasik. Každý si prosazuje to své ale kde je pravda...kdo ví.

Pár námětů k diskuzi:
- Microsoft dnes a denně navštěvuje své partnery, prodejce, distributory. Představuje bonusové programy, které za prodej generují $, informuje o produktech, novinkách atd..
- Lidé okolo Linuxu (např. Liberix) dělají to samé ? Teď nemluvím o $ ale o podpoře a edukaci lidí v obchodech a v distribuci IT v ČR ?

- Microsoft tlačí na prodej PC s MS software, tlačí většinou penězi, ale i školeními, na které zve obchody a distributory.
- Lidé okolo Linuxu, dělají to samé ? (nečekete že si někdo bude sám hledat školení, to dělají nadšenci).

Uvědomte si dvě věci:
1. Velké obchody a velcí distributoři se s Vámi bavit nebudou, jejich priorita je vydělávat peníze a nic jiného je nezajímá. Proto tlačí Microsoft, protože to generuje balík peněz (u velkých prdejců se jedná o desítky tisíc dolarů za 1/2 roku). Oslovte s podporou (ne finanční) ty malé a flexibiní.
2. Vidět v nabídkách českých obchodů PC s Linuxem, jde přes nadšence, kteří to udělají bez nároku na peníze. Jsem si jistý, že existují i v ČR ale je potřeba za nimi přijít.

Lidi jsou pohodlní a koupí to, co funguje na první pokus a nemusí nic řešit. Někdo to tady už zmiňoval (zapnout, nahodit facebook, mail, youtube) a konec, soustě lidí to stačí a na to nepotřebují PC s Microsoftem. Stačí dobře poskládaný počítač s nainstalovaným Linuxem.
Petr Valach Re: Podpora ze strany lidí co prosazují Linux
Petr Valach 18. 08. 2012, 21:38:26
Odpovědět  Odkaz 
Tak jste právě uhodil hřebíček na hlavičku. Neexistence linuxové podpory je něco, na žehrá pan Ott, a čemu je vlastně činnost Liberixu podřízena; edukaci, morální a informační podpoře, nakopnutí lidí, aby se nebáli rozjet byznys na Linuxu a svobodném softu - a do toho počítám i školení apod., aby to právě nebyla věc nadšenců, ale normální byznys.

Pan Ott vždy říká a píše: Neřečněte a udělejte to. Ano, o tom to přesně je.

Mimochodem, máte už nejnovější openMagazin? :-) Číslo přesně určené pro začínající uživatele. A co Softwarové noviny, dostáváte?
Re: Re: Podpora ze strany lidí co prosazují Linux
Harkonnen 27. 08. 2012, 17:24:08
Odpovědět  Odkaz 
Tak si jen říkám, jestli činnost Liberixu není namířena na ne úplně přesné místo. Samozřejmě edukace veřejnosti je jasná, nicméně k veřejnosti se to spíš dostane přes ty prodejce. Když se podívám do nabídky českých obchodů (přůřez malými i velkými) tak vesměs u těch známějších Linux v jakékoliv podobě nenajdu. I k tomu mířil ten dotaz, jestli lidé okolo Linuxu dělají to samé jako Microsoft a to jsou např. návštěvy obchodů.

Poslední openMagazin mám už přečtený a paradoxně jsem s o novém čísle dozvěděl na webu jednoho z distributorů IT, což mě velmi mile překvapilo. Dokonce i na facebooku mají odkaz. Takže přeci jen asi Liberix chodí na správná místa, jen by to chtělo houšť :-)

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss