přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?

Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?

V redakci jsme se rozhodli sestavit jednoduchý dotazník a poslat ho politickým stranám. Zajímaly nás odpovědi na otázky, které se týkají světa počítačů, internetu a svobody. Dali jsme stranám deset dní na to, aby nám odpověděly.


reklama

Proč se ptát politických stran?

Není nám lhostejné, kdo zasedne v Poslanecké sněmovně a bude rozhodovat o budoucnosti země. Neumíme natočit video ani parafrázi videa, abychom oslovili další voliče. Dokázali jsme ale v redakci sepsat několik dotazů, najít na webu adresy tiskových mluvčích a otázky jim poslat:

Dobrý den,
obracím se na vás jménem internetových portálů o softwaru, internetu a informačních technologiích. Připravili jsme několik otázek (v příloze) a žádáme vás tímto o jejich zodpovězení do 5. května 2010. Otázky i odpovědi budou zveřejněny na našich internetových portálech, které navštěvují desítky tisíc čtenářů měsíčně - jde o www.linuxexpres.cz a www.openoffice.cz.

Podepsáni Ott, Hrončok za portály a Liberix, o.p.s.

Jakou formou jsme se ptali

E-mail byl odeslán 26. dubna 2010 stranám, které uvádíme níže. V příloze byly dva identické soubory – jeden ve formátu doc, druhý ve formátu odt. Byl to nenápadný test toho, které politické strany používají OpenOffice.org a které MS Office. V praxi totiž nelze předpokládat, že by tiskový mluvčí či pověřený člověk v této situaci uložil dokument do formátu, který není vlastní kancelářskému balíku, jejž používá. Prostě nebude dokument ukládat do ODF, když používá MS Office (a obráceně v případě OpenOffice.org). Navíc to lze samozřejmě zjistit z vlastností dokumentu.

Tímto jednoduchým testem jsme chtěli zjistit, jak moc lze věřit argumentům, které budou v dokumentu samotném. Myslí to s otevřenými datovými formáty vážně ta strana, která používá formát uzavřený? A hraje to roli?

Co jsme se zeptali?

Následující otázky jsme formulovali ve spolupráci s autory našich portálů. V této formě jsme je poslali na vybrané kontakty – viz níže.

Svoboda Internetu

Ve Velké Británii byl nedávno schválen Zákon o digitální ekonomice, který umožňuje ministerstvu průmyslu blokovat takové servery, u kterých je pravděpodobné, že by mohly být zneužívány v souvislosti s činností, která porušuje autorská práva, tedy i bez soudního řízení. Podpořila by vaše strana takový zákon? Jak se ve svém programu stavíte ke svobodě Internetu? Podporujete smlouvu ACTA?

Svobodný a otevřený software ve veřejné správě

Jak se stavíte k nasazení svobodného a otevřeného softwaru ve veřejné správě? Jaký je váš postoj k zavádění otevřených datových formátů typu OpenDocument Format do administrativních procesů státu? Uveďte konkrétní opatření, která hodláte realizovat, pokud získáte vliv v PS.

Linux do škol

Jedním z našich zájmů je nasazování Linuxu a jiného svobodného a otevřeného softwaru na základní a střední školy. Jak se stavíte k této otázce? Uveďte konkrétní opatření, která budete realizovat v případě vlivu v PS.

Poplatky pro OSA

V současnosti jsme nuceni za datové nosiče platit poplatky svazu OSA, i když na médiích máme naprosto legální obsah, například svobodný software nebo naše vlastní fotografie z dovolené. Chápeme, že se jedná o kompenzaci za ušlý zisk v případě kopírování díla pro osobní potřebu. Horší je, že je poplatky platí i právnické osoby, které ze zákona tuto možnost kopírování nemají a platí tudíž za něco, co nemohou dělat. Máte v plánu učinit nějaké kroky pro změnu nebo zrušení tohoto systému?

Čím oslovujete lidi s kladným vztahem ke svobodnému a otevřenému softwaru a obsahu?

Uveďte tři body svého volebního programu, které podle vás mají klíčový význam pro naše čtenáře, tedy především uživatele Linuxu.

Koho jsme oslovili a proč?

Oslovili jsme ty politické strany, které figurují v předvolebním průzkumu agentury STEM za měsíc duben. STEM se respondentů ptal:

Pokud byste (přesto) šel(šla) volit, kterou stranu byste příští týden volil(a) do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR?
(údaje za duben 2010; otevřená otázka  - bez použití karet s názvy stran)

Výsledek předvolebního průzkumu STEMVýsledek předvolebního průzkumu STEM

Naše maily tedy směřovaly na adresy těchto politických stran:

  • ODS – obecný kontakt

  • ČSSD – Kateřina Blechová

  • TOP 09 – Jan Jakob

  • Věci veřejné – Petra Hrušová

  • Strana zelených – René Kubášek

  • SPOZ (Strana Práv Občanů Zemanovci) – tiskové oddělení

  • KSČM – tiskové oddělení

  • KDU-ČSL – Martina Kaderová (přes formulář)

Asi vás napadne otázka, proč jsme se nezeptali také dalších stran, např. ČPS, která má ke svobodě na internetu nejblíž. Zvolili jsme metodiku, která měla za úkol vybrat ty strany, které jsou relevantní. Není možné oslovit všechny, stran, které objektivně vzato nemají šanci dostat se do sněmovny, je zbytečné se ptát – nebudou mít takový vliv, aby mohly něco změnit. Dotazníkem jsme chtěli zjistit nejen to, co strany hlásají, ale zejména to, co skutečně plánují realizovat.

Jaké jsou výsledky?

Na výsledky se můžete těšit během tohoto týdne. Obdrželi jsme čtyři odpovědi, a to následující:

  • TOP09 (30. dubna 2010, v termínu)

  • Strana Práv Občanů Zemanovci (3. května, v termínu)

  • Strana zelených (4. května 23:57, tj. tři minuty před termínem)

  • ÚV KSČM (5. května 16:51, v den požadovaného termínu)

  • paní Hrušová za Věci veřejné reagovala šest minut po odeslání výzvy (26. dubna) sdělením, že věc předává kolegům, žádná reakce však již nepřišla

  • další strany nereagovaly naprosto nijak

Překvapuje vás počet odpovědí? Takový zájem mají strany o své voliče.

Technické aspekty odpovědí

Víme, že strany zodpovídají množství různých dotazů a žádostí a že není směrodatné dívat se na celou věc tak pedantsky a pitvat každý detail, jak se o to snažíme. Jenže také kvůli těmto detailům jsme dotazník posílali. Strany jsou tady proto, aby nám – svým (potenciálním) voličům – poskytly informace, a my máme právo (nebo povinnost?) být kritičtí k formě i obsahu.

Podívejte se, jak jsme dokument připravili: Stáhnout PDF dokument. Všimněte si členění na jednotlivé dotazy – pro nadpisy jsme použili styl Nadpis 3 s definovaným vzhledem. Přesto se v odpovědích objevuje místo něj jiný styl nebo je jeho vzhled změněný.

Jak jsme uvedli výše, posílali jsme dotazník ve formátu doc pro MS Office a odt pro OpenOffice.org. Tři strany poslaly zpět formát doc, jedna strana (TOP 09) odpověděla do těla mailu. Ověřili jsme vlastnosti dokumentů doc a potvrdilo se, že žádná ze stran nepoužívá OpenOffice.org a všechny používají operační systém Windows. To není obvinění, pouze konstatování.

Všechny tři dokumenty s odpověďmi měly podobný název - „Odpovědi – Linux“.

  • Žádná ze stran nedodala dokument v kvalitě, kterou by bylo možné označit za profesionální. Všechny dokumenty jsou amatérské a ošklivé.

  • Žádná strana nepoužila hlavičkový nebo jinak upravený „papír“. Forma dokumentu je ve všech případech ubohá.

  • Žádná strana nezajistila, aby měl dokument číslované strany nebo dokonce funkční záhlaví/zápatí.

  • Žádná strana nedodala PDF, které je k tomuto účelu naprosto ideální.

  • KSČM ani Zelení svůj dokument vůbec nepodepsali. Autor dokumentu SPOZ používá freemailovou adresu na jednom českém portálu (tj. nemá ani adresu v rámci stranického serveru).

Poznámka autora. Osobně se kloním k závěru, že strany tuto oblast naprosto podceňují a stejně jako mnozí úředníci a učitelé jsou i tito lidé zřejmě nepolíbeni v oblasti počítačové gramotnosti. Nechci paušalizovat, ale mám osobní zkušenosti s tím, jak je počítačová gramotnost jinak vzdělaných lidí nedostačující až tristní. A to se bavíme o úrovni používání kancelářského balíku a jeho základních funkcí.

A co tedy strany odpověděly?

Odpovědi strany, které k nám dorazily, vyjdou během tohoto týdne na LinuxEXPRESu. Budou bez komentáře, s odkazem na tento úvodní článek. Chceme tak čtenáře motivovat k tomu, aby šli volit a aby si vzpomněli na tuto sérii článků. Samozřejmě že nás i vás zajímají i jiné body volebních programů. Ale jako redakce počítačového magazínu jsme prostě vypíchli jen něco. Rozhodnutí je na vás – hlavně běžte volit.

Aktualizace. Doporučujeme vám k přečtení články na AbcLinuxu.cz, které se věnují stejnému námětu. Úvodní článek se věnuje ČPS, která u nás prostor neměla: Česká pirátská strana: Stát je v oblasti IT nekompetentní

Nahoru

(Jako ve škole)
Průměr: 1,84 | Hodnotilo: 19
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
martyone 10. 05. 2010, 05:53:06
Odpovědět  Odkaz 
Výborně! Díky.
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Roman Sokol 10. 05. 2010, 16:25:01
Odpovědět  Odkaz 
Jen pro odlehčení. Možná jste pro ty naše největší měli zvolit tabulku. Reakce (antipatie/sympatie) by třeba víc podnítilo, kdyby jim ve Windows vyskočilo: "Vyberte program, kterým chcete otevřít soubor s příponou ODS." ;-)
Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Rodney 12. 05. 2010, 08:36:18
Odpovědět  Odkaz 
:-D :-D :-D Dobrý :-)
Poděkování
Tom 10. 05. 2010, 06:45:14
Odpovědět  Odkaz 
Taky se přidávám ke chvále Vašeho počinu a jsem docela zvědav na výsledky.
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Jarda 10. 05. 2010, 07:07:54
Odpovědět  Odkaz 
Super nápad oslovit politické strany k svobodnému softwaru v našem zadluženém státě.
Možná, kvůli (gramotnosti našich politiků asi nevědí co je svobodný software) jste měli do dokumentu přidat tabulku úspor při nasazení takového operačního systému jako je Linux.
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
djs_core 10. 05. 2010, 08:16:40
Odpovědět  Odkaz 
Perfektní článek! Díky za něj ;)
Jsem "zvědavý" na výsledky...
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Heron 10. 05. 2010, 08:16:47
Odpovědět  Odkaz 
Dobrý nápad, +1.

"Žádná ze stran nedodala dokument v kvalitě, kterou by bylo možné označit za profesionální. Všechny dokumenty jsou amatérské a ošklivé."

Njn. Učí se vůbec někde (na ZŠ asi ne, ale na obecném gymnáziu bych to očekávala a na VŠ považoval za standard) alespoň základy typografie? Nás nutili psát slušně a v LaTeXu jen na VŠ (a to ještě ne všichni), dnes se i diplomky běžné píší v Wordu a bez stylů. Na to, že by mi přišel slušně napsaný email včetně přílohy ve vhodném formátu jsem už bohužel rezignoval.

"Žádná strana nezajistila, aby měl dokument číslované strany nebo dokonce funkční záhlaví/zápatí."

Toto už je vyšší funkcionalita, to neumí skoro nikdo.

"Žádná strana nedodala PDF, které je k tomuto účelu naprosto ideální."

"KSČM ani Zelení svůj dokument vůbec nepodepsali. Autor dokumentu SPOZ používá freemailovou adresu na jednom českém portálu (tj. nemá ani adresu v rámci stranického serveru)."

I když to asi takto nebylo myšleno, tak digitálně podepsané PDF ti strana nepošle. :-) Takhle se pak mohou vymlouvat.
Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
lzap 10. 05. 2010, 09:23:13
Odpovědět  Odkaz 
Rád bych připomenul, že politika by měla být hlavně o lidech. Ne o prostředcích, kontaktech nebo mediálním umu.
Vlastimil Ott Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vlastimil Ott 10. 05. 2010, 09:50:17
Odpovědět  Odkaz 
Já jsem měl samozřejmě na mysli větu "Vypracoval Josef Dobrý, kontaktujte mě na emailu a@b.cz". Základní věc - datum a podpis. Datum jsem prominul.
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Antonín Slejška 10. 05. 2010, 08:22:22
Odpovědět  Odkaz 
Osobně bych neposuzoval informatiku v politické straně podle toho, co má na stole tiskový mluvčí. Konkrétně ve Straně zelených jsou poměrně početné skupiny příznivců Linuxu (zejména v Sekci informatiky) a Mac OS X (například Martin Bursík). Podklady k odpovědím na Vaše dotazy byly zpracovávány zejména v OOo a G.Docs.
Vlastimil Ott Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vlastimil Ott 10. 05. 2010, 09:53:03
Odpovědět  Odkaz 
Já si samozřejmě nemyslím, že to psal mluvčí. Každá strana na to má své lidi. Ale čekal bych od mluvčího (nebo jiného člověka), že vyrobí propagační materiál na úrovni. Zelení mají pěkné weby, proč jsme nedostali odpověď v podobně laděném dokumentu?

Ďábel se skrývá v detailech. Nehodnotím politickou stranu, ale něco mi to říká o její prezentaci a schopností komunikovat s voliči, kteří na tohle dají. Já na to dám.
Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Antonín Slejška 10. 05. 2010, 12:30:08
Odpovědět  Odkaz 
Máte pravdu, že prezentace je zejména v předvolebním období velmi důležitá. Možná ale tiskový mluvčí vychází z toho, že když něco posílá novinářům, tak je lépe to poslat pokud možno bez jakékoliv grafiky, aby to zabralo co nejméně místa a snížilo se riziko nějakých problémů při zobrazení. Když je však něco určeno přímo veřejnosti, tak pak tomu dá odpovídající formu. Ale nechci mluvit za něj :-)
Vlastimil Ott Re:Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vlastimil Ott 10. 05. 2010, 12:48:18
Odpovědět  Odkaz 
Logo, podpis a zelené nadpisy by úroveň zvedly a pozdější úpravě by nijak nebránily..
Vlastimil Ott Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vlastimil Ott 10. 05. 2010, 09:56:35
Odpovědět  Odkaz 
Ještě nechápu jednu věc. Když jsme tak nahráli na smeč a ptali jsme se na otevřený software, dokonce jsme poslali odt, proč toho strana nevyužila a v dokumentu není napsané "Vidíte, my už OpenOffice.org běžně používáme?" Proto jsme to přece taky psali, proto jsme posílali dva formáty. To by přece byla jasná konkurenční výhoda, my jsme to chtěli slyšet. :-)
Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Antonín Slejška 10. 05. 2010, 12:58:20
Odpovědět  Odkaz 
No, možná byl problém v tom, že já jsem měl trochu problémy v práci (neživím se politikou, ale programováním), tak jsem si ulehčil komunikaci v sekci pomocí G.Docs (obvykle používáme Track) a tiskovému mluvčímu to poslal jenom jako odkaz na webovou stránku a ne zabudované do originálního ODT souboru.

Mimochodem, docela mě mrzí, že jste neoslovili i ČPS. Sice chápu, proč jste chtěli zvolili relativně objektivní klíč založený na preferencích, ale možná jste mohli oslovit i strany, které mají open source přímo v programu. ČPS je myslím v současnosti jediná nová politická strana, která vznikla zespodu a na programovém základě, proto ji jedinou vnímám jako dobrý projekt...
Re:Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
UncleFido 10. 05. 2010, 14:12:35
Odpovědět  Odkaz 
Souhlasím, zmiňované otázky jsou pro ČPS prioritní a měla být zařazena i tak.
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Rodney 10. 05. 2010, 09:55:04
Odpovědět  Odkaz 
To, že mluvčí politických stran používají tyto technologie podivným způsobom, tak jako 99% dalších lidí, mně nijak zvlášť nepohoršuje, ani nepřekvapuje. Co mě spíš dostalo je fakt, že ostatní strany (včetně těch dvou nejsilnějších) se vůbec neobtěžovali ragovat. Pokud vím, tak na západě je běžné, že pokud obyčejný člověk pošle tázavý email nějakému politikovy, nebo politickému suběktu, ten, nebo jeho mluvčí, mu odpoví. I kdyby odpověď byla "Sorry, Vaše otázka je uplně blbá a nemáme čas se takovými volovinami zabývat". Vím že i někteří politikové u nás jsou ochotni reagovat na každý slušný email. Nechápu tedy jestli s tím tyhle strany mají nějaký technický problém, nebo jsou prostě na takové intalektuální výši, že je pro ně diskuze s plebsem naprosto irelevantiní.
Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Rodney 10. 05. 2010, 09:57:54
Odpovědět  Odkaz 
Omlouvám se: "Strany se neobtěžovalY"
Vlastimil Ott Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vlastimil Ott 10. 05. 2010, 09:58:22
Odpovědět  Odkaz 
Samozřejmě se může objevit pojem "technický problém" apod. Nicméně pro nás je faktem, že nepřišla ani automatická (!) odpověď. Některé strany prostě nereagovaly vůbec nijak.
Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Rodney 10. 05. 2010, 13:50:48
Odpovědět  Odkaz 
Tak jsem napsal zdvořilé emaily na adresy lídrů všech stran, které nedpověděli, s žádostí o vysvětlení této nečinosti jejich tiskových oddělení a nedostatečnou komunikací s veřejností :-)

Přidá se někdo? :-D
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Jaroslav Slezák 10. 05. 2010, 10:25:38
Odpovědět  Odkaz 
Skvělý nápad.
Jsem zvědavý na výsledky...
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Michal Dočekal 10. 05. 2010, 12:08:46
Odpovědět  Odkaz 
No bude to asi velmi zajímavé, těším se.
Roman Bořánek Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Roman Bořánek 10. 05. 2010, 13:23:47
Odpovědět  Odkaz 
Rád bych upozornil na Stranu svobodných občannů, která obhajuje (nejen) internetové svobody a brání prakticky všem zásahům do nich.
http://www.svobodni.cz/9-program/64-politicky-program-pro-parlamentni-volby/ - konkrétně článek XIV. Příloha 1: Programový dokument „Svobodný trh informací“
??
Jirka 10. 05. 2010, 14:22:01
Odpovědět  Odkaz 
No, nezařazení ČPS je dosti nešťastné...no co,asi provozovatelé webu pokládají volební průzkumy za měřítko kvality myšlenek a lidí jednotlivých stran. že toto provede web zaměřený na otevřené formáty, tak to zůstává rozum stát...
Vlastimil Ott Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vlastimil Ott 10. 05. 2010, 14:46:53
Odpovědět  Odkaz 
To jsem rozhodl já (a kolega Miro), ne provozovatel serveru. Zvolili jsme prostě tuhle metodiku, nějaký filtr byl potřeba. Strany jako ČPS skutečný vliv mít nebudou, nebudou mít politickou sílu na prosazování takových bodů (i kdyby se do PS dostaly). Chtěli jsme zjistit nejen to, co mají strany napsané v programech, ale také to, co konkrétně udělají, až dostanou důvěru. Já si myslím, na základě průzkumů, že ČPS tu důvěru nedostane. To je vše. Můžete nesouhlasit a vymýšlet si populární argumenty o diktátorství a cenzuře, ale na obsah článku to nebude mít vliv. Stejně tak by byli nespokojení příznivci dalších stran - někudy ta hranice jít musí. Názory na otevřené formáty strany Moravané, strany Petra Cibulky, dělnické strany, Balbínovy strany, monarchistů, anarchistů a dalších desítek uskupení mě nezajímají. Pokud zajímají čtenáře, pak doporučuji volební server. My jsme vyzobli jen to, co se nám zdálo zajímavé.
Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Jiří Kadeřávek 10. 05. 2010, 21:20:05
Odpovědět  Odkaz 
Zdravím Vlastimile. Jsem přesvědčen (samozřejmě ode mne je to značně subjektivní), že proud, který reprezentuje ČPS bude sílit. Napovídají tomu i studentské volby. Etablované strany se budou snažit získat naše voliče přebíráním našich témat (a jejich neplněním). Nevím, kolik čtenářů a v jakých věkových skupinách čte LinuxExpress, ale myslím si, že ve věkové skupině čtenářů ČPS až zase takovým outsiderem není. Očekávali jsme možná naivně, že alespoň na "domácím" hříšti budeme mít zastání. Možná se chce LE ve svých metodikách přiblížit těm velkým "nezávislým" médiím, ale v tomto případě Vás mohu ubezpečit kopete proti vlastním zájmům a medializujete ty, kteří se na "ten Váš linux a open-source" vykašlou . ČPS do parlametu půjde, možná ne letos, možná za 4 roky, ale budeme tam. Hodně úspěchů Liberixu a projektu datových schránek ;)
Vlastimil Ott Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vlastimil Ott 12. 05. 2010, 20:08:12
Odpovědět  Odkaz 
Za celou dobu existence jste nám do redakce poslali možná jednu(?) tiskovou zprávu. Nikdo vám nebrání psát každý týden. Nevím, kde berete tu jistotu, že zrovna vaše strana musí mít sympatie redakce. Zvolili jsme filtr, který jsme neprovedli sami (veřejný průzkum agentury), aby nás lidé nemohli napadat, že jsme si pravidla připravili podle svých záměrů a že nějakou stranu upřednostňujeme.
Kdyby nás nějaká strana oslovila a měla zájem zahájit diskuzi nebo vydat článek, rozhodně bych se o tom bavili. Žádná strana to neudělala. U vaší strany se závěry přece dají očekávat, ne? Chcete svobodu internetu, minimum omezením volnost. Proto jste přece vznikli, ne? Smysl byl, abychom oslovili zejména ty strany, které o tom nemají páru, a přesto to budou muset jednou řešit. Jsou u moci nebo velmi blízko.
Je mi jasné, že se do parlamentu dostanete (teď nebo příště), ale myslím si, že nebudete mít politickou sílu.
Vaše přání si budu velmi dobře a velmi dlouho pamatovat, to mi věřte.
Re:Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
JIří Kadeřávek 12. 05. 2010, 21:41:11
Odpovědět  Odkaz 
Hned si píšu Váš email, adresy novinářů má někdo u nás na starosti, neprocházejí se detailně, tak nás omluvte. Přispěli jsme na projekt datových stránek, rozhodně u nás ve straně o Liberixu víme a fandíme Vám (vím, že Liberix nerovná se redakce LE). To, že do Vás necpeme naše názory horem dolem je možná dánou naší malou zkušeností, politickou asertivitou a nedostatkem fondů na propagaci, zatím stále čekáme na to, když se nás někdo na něco zeptá. Sám víte, jak nemá komunita politickou propagaci ráda. Takže třeba příště.
Roman Bořánek Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Roman Bořánek 11. 05. 2010, 14:49:02
Odpovědět  Odkaz 
Ač podporuji malou stranu, tak s tebou víceméně souhlasím. Ono je to těžké, tenhle systém není moc spravedlivý... ale stran je prostě moc, nemůžou dostat prostor všechny, tak jaký jiný systém by byl lepší? Já žádný neznám. Myslím, že je dobré, že si LE udržel nějaký odstup a nevybral jen ty stany, co se mu hodí do krámu. Je to problém slepice a vejce. Dokud strany nemají aspoň pár procent, tak se do médií dostanou opravdu málokdy. Na druhou stranu, když se neobjevují v médiích, tak je těžké získat každý nový hlas.
Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Lamer 12. 05. 2010, 16:14:29
Odpovědět  Odkaz 
Chvalim napad zeptat se politickych stran na nazory, ale zaroven jsem presvedcen, ze to slo opravdu udelat lepe nez rici, ze male strany jako CPS nemaji vliv a sanci neco udelat. Ikdyz mohu castecne souhlasit s vasim nazorem: "Názory na otevřené formáty strany Moravané, strany Petra Cibulky, dělnické strany, Balbínovy strany, monarchistů, anarchistů a dalších desítek uskupení mě nezajímají." neprijde mi proste fer takhle odepsat nektere mensi strany (zejmena CPS) co maji rozumny program, ktery ma u volicu sanci - viz. zminene studentske volby.

Zaroven si myslim, ze vase obavy o to, ze by se seslo prilis odpovedi pri osloveni vice stran jsou liche - staci se podivat na konkurencni server, kde se take ptali politickych stran. Myslim, ze na konkurencnim serveru to proste zvladli udelat objektivneji a pomerne me prekvapuje vas pristup - asi prehodnotim i nazor na LE celkove.
Jiří Eischmann Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Jiří Eischmann 12. 05. 2010, 16:42:22
Odpovědět  Odkaz 
A kdo bude rozhodovat o tom, kdo má rozumný program a kdo ne? Někomu třeba přijde program Moravanů rozumnější než ten od ČPS. Dělat rozhovory s 30 politickými stranami nemá smysl a toto mi přijde jako transparentní řešení.
Vlastimil Ott Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vlastimil Ott 12. 05. 2010, 20:16:20
Odpovědět  Odkaz 
Jaké odepisování? Co ČPS udělala? Ani kampaň snad nevede.. nikde jsem od nich neviděl ani logo. To je snad jejich práce, aby se do médií dostali, ne? Proč už mezitím ty odpovědi neposlali s žádostí o vydání? Třeba bychom je vydali, co vy víte? Já proti nim nemám - ale ani pro.

Nepodsouvejte nám jakýsi argument, že jsme se báli mnoha odpovědí. Nic takového jsme nikde nepsali. Ten filtr jsme zvolili kvůli relevanci - ptát se ČPS na svobodu internetu je jaksi zbytečné, ne? Odpověď přece známe. U ČSSD nebo TOP 09 jsem ji neznal (což částečně platí dál). A reálná šance, že ČPS bude měnit za rok zákony, je mizivá. Kdežto ČSSD zřejmě prosadí, co bude chtít. Proto nás zajímal hlavně postoj těchto majoritních celků. Malým stranám přece nikdo nebrání, ale zas si nedělejme iluze, že mají nějaké velké šance...

Přehodnocujte názory, aspoň máte kritické myšlení. Hlavně pak běžte volit, proto jsme to celé vymysleli, realizovali a odpovídáme vám v diskuzích.
Re:Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
optim 12. 05. 2010, 20:47:42
Odpovědět  Odkaz 
5.5. byl na CT24 predseda CPS (http://www.ct24.cz/domaci/88978-bartos-byt-profesionalni-politik-neni-garance-odbornosti/), 30.4. se mohl na CT1 objevit dobry vysledek CPS z uniklych vysledcich ze studenstskych voleb (http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/210411000100430-udalosti/obsah/112448-vysledky-studentskych-voleb/), kdyby se CT nerozhodla nejake strany z vysledku (http://www.novinky.cz/domaci/198916-ucitel-prozradil-vysledky-studentskych-voleb-vyhrala-top-09-cssd-propadla.html) vyradit.

A chtel bych dodat, ze se mi take nelibi vas pristup zvyhodnujici zavedene strany.
Ivan Bíbr Re:Re:Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
bibri 12. 05. 2010, 21:24:41
Odpovědět  Odkaz 
Hmm, tak VV, TOP09 ani SPO bych za zavedené rozhodně neoznačil, to jsou tři z osmi, čili větší třetina. Kdybych tam zařadil i zelené, což by asi prošlo, byla by to polovina. To není žádné zvýhodnění, že ne?

Vlastův postoj chápu - vybral podle nějakého kritéria a oslovil ty, kteří prošli. Vybral si nezávislý průzkum, co je na tom? Taky má pravdu v tom, že kdyby ČPS chtěla, mohla odpovědi dodat - otázky tady visí veřejně ...
Re:Re:Re:Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
optim 12. 05. 2010, 22:32:04
Odpovědět  Odkaz 
Tak minimalne strany se zavedenymi lidmi, ale o to tu nejde. Jde tu o to, ze autor nejake strany vybral a nejake vynechal. Jednou jsou to volby, kde kandiduje x subjektu, tak proc nejake uprednostnovat?

A vycitat CPS to, ze se nevnucuji sami od sebe, to snad nemyslite vazne, ze?
Vlastimil Ott Re:Re:Re:Re:Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vlastimil Ott 12. 05. 2010, 22:58:17
Odpovědět  Odkaz 
Člověče, tady nejste u voleb! Toto je server, který zpracoval určité téma a vybral podle veřejného průzkumu subjekty, které do něj měly přispět. To je všechno. Máte možnost utvořit si na to názor, proto jsme to dělali. Ale obviňovat nás, že někoho upřednostňujeme, je nepochopení situace.

S 'vnucováním' to i já myslím smrtelně vážně - kdo není v médiích, není. Kdo se tam nesnaží dostat, ani nebude. Jednou třeba bude příležitost, abych napsal o těch desítkách tiskových zpráv, které v Liberixu posíláme a média o ně nemají zájem. Ale když to dělat přestaneme, sebereme si i tu poslední šanci. Protože jednou to někdo vydá.

Strana, o které se neví, nemá ve volbách šanci. Neziskovka, o které se neví, nepřežije. Tak to funguje všude, musíte se sami přičinit, aby se o vás vědělo. A je jedno, co děláte...
Ivan Bíbr Re:Re:Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
bibri 12. 05. 2010, 21:24:42
Odpovědět  Odkaz 
Hmm, tak VV, TOP09 ani SPO bych za zavedené rozhodně neoznačil, to jsou tři z osmi, čili větší třetina. Kdybych tam zařadil i zelené, což by asi prošlo, byla by to polovina. To není žádné zvýhodnění, že ne?

Vlastův postoj chápu - vybral podle nějakého kritéria a oslovil ty, kteří prošli. Vybral si nezávislý průzkum, co je na tom? Taky má pravdu v tom, že kdyby ČPS chtěla, mohla odpovědi dodat - otázky tady visí veřejně ...
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Tom 10. 05. 2010, 16:31:29
Odpovědět  Odkaz 
Pěkné, jen příště prosím bez KSČM.
Vlastimil Ott Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vlastimil Ott 10. 05. 2010, 17:35:30
Odpovědět  Odkaz 
Kdyby je voliči nechtěli, nebudou v průzkumech a nemuseli jsme jim psát. Jsou lidé, kteří je volí, proto jsou i v našem článku. Na naše otázky odpověděli.
Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Tom 10. 05. 2010, 18:01:57
Odpovědět  Odkaz 
Chápu, ale názor zapřísáhlého komunisty je stejně naprosto irelevantní a důvěryhodný jak slib sedminásobného vraha. Jsou to lháři až za hrob.
Re:Re:Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Martin Staněk 10. 05. 2010, 23:39:10
Odpovědět  Odkaz 
Stejně tak já považuju za lháře bývalé komunisty z ostatních stran včetně těch dvou hlavních. To by se pak nesměli ptát nikoho. Takže klídek a více nadhledu.
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Denwerko 10. 05. 2010, 19:59:04
Odpovědět  Odkaz 
Skvelý nápad, som zvedavý na odpoveďe. Ak by to bolo možné, mohli by ste uverejniť aj doc a odt súbory dotazníka ? Mohli by sme to poslať aj stranám na Slovensku ak by Vám to nevadilo.
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vladimír Vojta 10. 05. 2010, 21:08:14
Odpovědět  Odkaz 
Budu reagovat na tři témata, které se objevily v příspěvcích diskutujících přede mnou. :-)

1) používání stylů a obecně kvalitní formát dokumentů
Viděl jsem absolventské práce několika studentek jedné nejmenované VOŠ, nadpisy styly žádné, řešeno pouze tučným písmem a změnou velikosti fontu, odrážky (významově stejné) na začátku, v prostředku a na konci dokumentu pokaždé jiné, vždy jak se od oka dotyčné podařilo odsunout odstavec. Obsah tvořen ručně, vč. vodících linek (klávesou tečka) mezi nadpisem a číslem stránky atd.
Na druhou stranu podobně formátované dokumenty najdete např. na webu ministerstva zdravotnictví.
Proč se tedy divit dokumentům politických stran, že vypadají jinak - myslím, že spoustě uživatelů by stačil psací stroj s televizí na víc nemají.

2) Je to tak měsíc, co jsem si přečetl článek jedné politicky činné paní ohledně podpory a zavádění SW do škol. Ptal jsem se ji v reakci na její článek jestli je pro ni důležitý svobodný SW, který je z minimálně ekonomického hlediska výhodnější než SW uzavřený. Na odpověď stále čekám.... :-/
Takže reakce politických stran, mající šancí se dostat do parlamentu mě ani neudivuje.

3) Co si budu namlouvat, lobing je svinstvo. Kdo bude profesionálně lobovat za něco co je zadarmo (obecně otevřený SW), podstatně lépe se lobuje za něco, za co se musí platit a je u toho vysvětlitelná provize. Pro mnoho politiků bude otevřený sW hezká předvolební fráze, která se po volbách (ať již pro ně úspěšných nebo neúspěšných) rozplyne jako sníh na jaře. :-)
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
gert 11. 05. 2010, 17:57:03
Odpovědět  Odkaz 
Pripada mi, ze na tento dotaznik odpovi vsechny strany tak, ze jsou nakloneni linuxu a opensource. Diky duverivosti nekterych volicu se muze stat, ze CPS zbytecne prijde o hlasy a opravdu se do parlamentu nedostane...
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Milan 13. 05. 2010, 15:23:10
Odpovědět  Odkaz 
Já bych vůbec neodpovídal. Linux je pro vás náboženstvím a zatahovat fundamentalistický fanatismus do předvolebního zkoumání koho volit, je scestné. Dobře víte, že jediné správné odpovědi jsou "miluji Linux, miluji svobodný software, nenávidím patenty, do škol jen Linux, všechno bastlit v příkazové řádce, každý kojenec musí umět kompilovat" a podobně. Dejte si sprchu. Uvědomte si konečně, že dobrá věc se umí i ve státní správě prosadit sama. udělejte si průzkum v soukromých firmách. I já raději koupím pár licencí Win a MS Office než bych se týral nedodělky od komunity. proč raději každá domácnost kupuje Win a nebo je pirátí? Proč raději nechtějí ten váš sQělý systém?
Vlastimil Ott Re:Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vlastimil Ott 13. 05. 2010, 15:49:25
Odpovědět  Odkaz 
Nekrmte trola, prosím.
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
Vašek Votruba 14. 05. 2010, 13:35:35
Odpovědět  Odkaz 
Děkuji za anketu. Vedle kohovolit.eu jeden z rozumných způsobů, jak se dozvědět, jak na tom strany jsou. Dobrá iniciativa před volbami.
Zeptali jsme se politických stran: Jaké jsou vaše názory na svobodu a otevřené technologie?
multi 15. 05. 2010, 18:23:04
Odpovědět  Odkaz 
Zase kdyby se oslovily vsechny strany, tak by to ani nebylo o tolik prace navic, rozeslat email neda tolik prace jako delat napr v televizi rozhovor.

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Vlastimil Ott

Vlastimil Ott

Spolupracuji s obecně prospěšnou společností Liberix, školím LibreOffice, WordPress, rozumím open source.


  • Distribuce: Xubuntu, Linux Mint
  • Grafické prostředí: Xfce
  • Hodnocení autora: ***

| proč linux | blog



Public Relations

QNAP uvedl novou modelovou řadu NAS TVS-x82T

Společnost QNAP uvedla na trh novou modelovou řadu NAS TVS-x82T, kterou tvoří tři různé modely (TVS-1282T, TVS-882T a TVS-682T). Nová řada je založena na vícejádrových procesorech Intel Core aktuální generace se 14nm výrobním procesem. Díky nim mohou nové NASy nabídnout dostatek výkonu i pro aplikace náročné na CPU.

Pokračování ...


CIO Agenda 2016