přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Nextcloud Hub 22 přinesl další funkce pro zlepšení spolupráce

Nextcloud Hub 22 přinesl další funkce pro zlepšení spolupráce

nextcloud100.png

Uživatelské skupiny (okruhy), integrace mezi chatem a úkoly či podepisování PDF dokumentů, to je jen výběr z novinek letního vydání svobodné platformy pro sdílení souborů a spolupráci Nextcloud 22.


Na začátku prázdnin, 6. července 2021, byla vydána nová verze produktu Nextcloud Hub 22. Jde o soubor aplikací, který dohromady tvoří řešení pro sdílení souborů a spolupráci mezi uživateli nejen v rámci organizace, ale i s uživateli v internetu. Oproti veřejným službám jako Google Drive a Microsoft OneDrive je možné si toto řešení nasadit ve vlastním prostředí, takže data zůstávají pod kontrolou. Nextcloud Hub však není jen platformou pro soubory, ale celkově podporuje týmovou spolupráci.

Ředitel společnosti Nextcloud GmbH Frank Karlitschek k novému vydání řekl: „Minulý rok si v organizacích vyžádal zrychlení digitalizace. Nextcloud tedy v tomto ohledu upravil plán vývoje tak, aby odpovídal skutečnosti nového způsobu práce v moderních organizacích a aby byl vybaven schopnostmi, které jsou vyžadovány pro bezpapírovou kancelář. Díky optimalizovaným pracovním procesům a efektivnější samosprávě týmů bude Nextcloud Hub 22 ještě více usnadňovat práci na dálku a globální spolupráci týmů.“

Okruhy – uživatelem definované skupiny

Nextcloud Hub 22 přináší možnost sdružovat kontakty do okruhů (Circles). Každý uživatel si tak může vytvořit vlastní skupinu (okruh) uživatelů a v rámci ní sdílet soubory, přiřazovat úkoly nebo chatovat. Tyto skupiny se od běžných systémových skupin liší v tom, že není nutné, aby členy okruhu přidával administrátor a dále, že mohou být okruhy nejen veřejné, ale i soukromé.

Je třeba vytvořit úkol z diskuzního příspěvku? Žádný problém.

Nástroj pro správu úkolů Deck obdržel ve vydání Nextcloud Hub 22 další možnosti díky integraci s aplikací Talk. Uživatelé mohou sdílet úkoly do týmové konverzace a nebo z příspěvku v konverzaci vytvořit úkol. Stačí v kontextové nabídce příspěvku klepnout na akci Vytvořit kartu a v dialogovém okně doplnit základní informace k úkolu.

Tasks

Tasks

Schvalovací postupy pro dokumenty

Pro Nextcloud Hub 22 je díky aplikaci Approval dostupná možnost definovat proces schvalování dokumentů. Administrátor vytvoří schvalovací postup, kde pomocí skrytých štítků definuje stavy dokumentů (čeká na schválení, schváleno nebo neschváleno). Dále uvede kdo může o schválení požádat a kdo může provést schválení. V obou případech lze zvolit konkrétní uživatele nebo systémovou skupinu.

Samotný proces schválení probíhá tak, že uživatel v kontextové nabídce dokumentu zvolí položku Požádat o schválení. Otevře se nabídka s dostupnými schvalovacími postupy, kde uživatel po provedení výběru potvrdí svoji žádost. Uživateli s právy schvalovatele se soubor nasdílí a zároveň se objeví oznámení se žádostí o schválení. V podokně s podrobnostmi o souboru pak schvalovatel vidí tlačítka Schválit / Zamítnout, po jejichž odklepnutí se dokument odpovídajícím způsobem označí. Žadatel poté dostává oznámení o schválení dokumentu a v podrobnostech o souboru vidí stav schválení.

Approval

Approval

Podepisování PDF dokumentů

Pro zajištění platnosti dat je dnes vcelku běžné elektronické podepisování dokumentů. Tuto funkci je možno v Nextcloudu Hub 22 nově použít u PDF souborů, a to prostřednictvím rovnou tří implementací: známého DocuSign, evropského EIDEasy a svobodného LibreSign. Poslední jmenovaný je možné nasadit na vlastní server s interní certifikační autoritou. LibreSign pak spolupracuje s nástrojem Cfssl (Cloudflare’s PKI/TLS toolkit), který je nutné si dokonfigurovat a spárovat s aplikací. Poté je možné v aplikaci vybrat soubor k podpisu a odeslat žádost na zadaný e-mail uživatele, kam se má doručit žádost o podepsání.

LibreSign

LibreSign

Správa znalostí

V nové verzi Nextcloud Hub 22 se představuje aplikace Collectives, která slouží pro zapisování poznámek. Kromě soukromých poznámek je vhodná i pro sdílení napříč týmem – je možné přímo vytvořit zvláštní soubor poznámek pro daný okruh. Mezi přednosti aplikace patří jednoduchost, snadné vyhledávání a integrace do Souborů, kde jsou tyto poznámky ukládány v textovém formátu Markdown, takže je možné je nasynchronizovat i na mobilní zařízení a pokračovat v editaci i zde. Jednotlivé Collectives pak mohou sdružovat stránky a podstránky a takto jejich obsah rozčlenit do různých logických celků.

Collective

Collective

Další vylepšení

Mezi novinkami nové verze jsou uvedeny také funkce:

  • koš v kalendáři,
  • rezervace prostředků,
  • zlepšení třídění do vláken, štítkování e-mailových zpráv a jejich filtrování pomocí Sieve,
  • oznámení v navigaci aplikace,
  • integrované komprimování v Souborech,
  • značné vylepšení výkonu vyhledávání.

Co se týká podpory PHP, tak byla opuštěna verze 7.2 a naopak je podporováno nejnovější PHP 8.

O instalaci

Nasazení a správa systému pro spolupráci Nextcloud Hub 22 je velice jednoduché. Podařilo se mi to během chvilky díky možnosti využít komunitní repozitář na mém systému openSUSE Leap 15.3. Výše zmiňované aplikace jsem musel doinstalovat, naštěstí je na to přímo v administraci nástroj, kde je možné všechny doplňky spravovat, a to včetně jejich aktualizace.

Instalační soubory je možné stahovat i přímo z webu výrobce. K dispozici je i obraz virtuálního serveru, který je možné nasadit na vlastním hypervisoru. Pro nasazení Nextcloudu je možné využít i poskytovatele, kteří jsou uvedeni na webu.

Závěr

Toto vydání Nextcloudu se povedlo, přináší další zlepšení, která dovolují lépe využít možnosti vzdálené spolupráce. Dokážu si představit nasazení tohoto řešení pro menší týmy, které hledají rychlou variantu on-premise řešení jako alternativy ke komerčním produktům.

Nahoru

(Jako ve škole)
Průměr: 1.00 | Hodnotilo: 1
 

Přidat téma diskuse

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz

Jan Papež

Jan Papež

Jsem správcem serverové infrastruktury a do pracovního světa jsem vyrazil hned po střední škole. I přesto, že jsem v práci 13 let spravoval servery s MS Windows, vždy mě bavilo poznávat GNU/Linux. Doma používám distribuci openSUSE, zapojil jsem se do komunity překladatelů a nyní také občas píšu články ze světa svobodného softwaru s otevřeným kódem.


  • Distribuce: openSUSE
  • Grafické prostředí: KDE

| blog


Tagy