přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?

Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?

Evropská unie

Budeme mít zvláštní verze linuxových distribucí vyhovující chystanému nařízení Evropské unie? Nebo se kvůli tomu změní verze pro celý svět? 


„Cookies panely“ na každém webu jsou otravné…

...což už zřejmě pochopila i Evropská komise. V rámci připravovaného unijního nařízení se totiž má jít v oblasti sledování uživatelů pomocí cookies částečně jinou cestou. Nařízení by mělo řešit i řadu jiných věcí, například ochranu soukromí u všemožných forem elektronických komunikací (včetně různých systémů pro instant messaging, sociálních sítí apod.). Zůstaňme ale protentokrát jen u cookies.

Z hlediska rozdělení moci v EU je významné, že bude tuto oblast nově upravovat nařízení, nikoli směrnice. Nařízení je přímo aplikovatelné (všichni se jím musejí řídit), kdežto směrnici musejí členské státy implementovat do svých zákonů.

Komise se chlubí, že pravidla týkající se cookies budou jednodušší. Ale je tomu tak opravdu? Nebude jisté zjednodušení převáženo novými problémy? Podívejme se na to blíže. Drtivá většina lidí se shodne na tom, že panely pro souhlas s používáním cookies, o které „zakopáváme“ všude, kam se na webu pohneme, nepřinášejí nic pozitivního. A že pokud webový prohlížeč umožňuje nastavit nakládání s cookies, je určitě lepší řešit věc v něm, místo aby se to muselo dělat na každém webu zvlášť.

Prohlížeč může … a proto i musí

Komisaři to ale uchopili „po svém“. Protože prohlížeč může nabízet volbu způsobu práce s cookies (ať již cookies spravovanými daným webem nebo cookies třetích osob, například reklamního systému), rozhodli se tvůrci nařízení, že z toho udělají povinnost. A nezůstane jen u toho. Podívejme se, co mají tvůrci návrhu „za lubem“ (překlad autorem článku z anglické verze návrhu nařízení, oficiální překlad zatím není k dispozici):

Aby byly webové prohlížeče schopny získat souhlas koncových uživatelů, jak je definováno Nařízením (EU) 2016/679, například k uložení sledovacích cookies třetích osob, měly by, kromě jiného, vyžadovat od koncového uživatele koncového zařízení jasnou potvrzující akci, kterou dá najevo svůj svobodně daný, specificky informovaný a jednoznačný souhlas s uložením a přístupem k takovým cookies v nebo z koncového zařízení. Takovou akci lze považovat za potvrzující, například pokud koncoví uživatelé musejí k potvrzení svého souhlasu aktivně vybrat „akceptovat cookies třetích osob“ a jsou jim poskytnuty informace potřebné k učinění této volby. Za tímto účelem je potřeba požadovat, aby poskytovatelé softwaru umožňujícího přístup k internetu informovali v okamžiku instalace koncové uživatele o možnosti zvolit si z různých voleb nastavení soukromí a požadovali, aby si z nich uživatelé vybrali. Poskytnuté informace by neměly koncové uživatele odrazovat od výběru vyššího nastavení soukromí a měly by zahrnovat relevantní informace o rizicích spojených s tím, že se umožní ukládání cookies třetích osob v počítači, včetně sestavování dlouhodobé historie uživatelova prohlížení webu a použití takových informací k zasílání cílené reklamy. Webové prohlížeče by měly poskytovat jednoduchý způsob, jak mohou koncoví uživatelé během používání kdykoli změnit své nastavení soukromí a umožnit uživateli udělat výjimku (i trvalou) pro určité weby nebo určit, pro které weby jsou cookies třetích osob povoleny vždy nebo nikdy.

V kontextu unijní „ochranářské“ politiky, která se snaží držet nad uživatelem ochrannou ruku a zajistit mu maximální komfort, to dává logiku. Ale dává to logiku i z hlediska linuxových distribucí, kde se software instaluje z balíčků?

Tvůrci návrhu nařízení zřejmě žijí ve světě, kde se software instaluje pomocí klikacího průvodce a dodává ho nějaká firma. Ale podobně, jako někteří čeští ministři nevědí, kolik různých druhů podnikání tady máme, tak něco podobného bude asi i tento případ.

Budeme mít speciální eurounijní distribuce?

Předpokládám, že jste někdy instalovali nějakou linuxovou distribuci nebo aspoň přibližně víte, jak taková distribuce vypadá. Linuxová distribuce je sada různého softwaru, dostupná ve formě obrazu ke stažení (a následně k vypálení na CD/DVD, nakopírování na flashdisk nebo spuštění ve virtuálním stroji) nebo na předem připravených médiích.

Linuxovou distribuci lze buď nainstalovat na počítač, nebo ji lze i přímo spustit (tzv. live distribuce), často i obojí. A v případě distribucí určených pro desktop je standardní součástí – po instalaci nebo při přímém spuštění – minimálně jeden webový prohlížeč, většinou Mozilla Firefox či jeho odvozenina (případně to může být třeba Konqueror apod.).

Další prohlížeče bývají k dispozici k instalaci z repozitářů.

Nařízení by znamenalo, že by se mu musely podřídit i linuxové distribuce a uvedenou možnost nastavení soukromí nabízet při instalaci prohlížeče nebo jeho prvním spuštění daným uživatelem (což je mnohem logičtější – tvůrci nařízení zřejmě stále žijí v době, kdy na počítači pracuje jen jeden uživatel a instaluje software jen pro sebe).

Pozor – povinnost se nebude týkat jen webových prohlížečů, nýbrž i jakéhokoli jiného softwaru „umožňujícího elektronickou komunikaci, včetně získávání a prezentace informací na internetu“! Tedy v podstatě cokoliv, co je schopno pracovat s cookies (tedy například všemožné aplikace postavené na prohlížečových jádrech – včetně poštovních klientů, například Mozilla Thunderbird), bude podřízeno stejnému režimu.

To technicky není problém. Bude to ovšem znamenat, že se takto budou muset upravit všechny linuxové distribuce „uváděné na trh EU“ od 25. května 2018 (pro dříve nainstalované se tak musí stát při nejbližší aktualizaci, nejpozději 25. srpna 2018). Vznikne tedy pro každou distribuci (a že jich je…) speciální „EU verze“, nebo se upraví verze společná, která pak podle volby země změní chování pro všechny webové prohlížeče, pokud si uživatel vybere členský stát EU, případně se unijní chování použije i pro zbytek světa.

Nesplnění povinnosti se bude trestat pokutou až do 10 milionů eur, resp. do 2 % celosvětového ročního obratu (podle toho, která částka bude vyšší).

Co si o chystaném nařízení myslíte? Skutečně pomůže uživatelům ke větší ochraně jejich soukromí, nebo to bude jen další zbytečná povinnost vynucovaná až likvidačními pokutami?



Nahoru

Příspěvky

Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
Pave 19. 01. 2017, 15:29:33
Odpovědět  Odkaz 
Takto už narazily ovladače tiskáren v Linuxu. V EU musí mít nastavený defaultně duplex (ekologie), proto je většina výrobců tiskáren přestala dodávat.
Re: Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
uhnije 1. 03. 2017, 13:11:41
Odpovědět  Odkaz 
Aha tak konečně vím proč se mi od určité doby stává že tisknu oboustraně i když jsem to nikde nenastavil a pak musím všechno tisknout znova. Ǎť žije a vzkvétá moudrý učitel, největší přítel a nepřemožitelný bojovník proti/za .....*(doplňte dle momentálně platné směrnice)
Cookies jsou přímo ukázkový příklad toho jak otrávit život uživatelům i provozovatelům a přitom nedosáhnout vůbec ničeno. Celá ta banda by byla k smíchu kdyby nebyla k pláči.
Lukáš Jelínek Re: Re: Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
Lukáš Jelínek 1. 03. 2017, 19:28:10
Odpovědět  Odkaz 
Jsem tomu příliš nevěřil, jenže ono to tam opravdu je (2013/806/EU):

Zařízení k tisku a kopírování, jejichž maximální provozní rychlost v černobílém režimu tisku nebo kopírování je 19 stran formátu A4 za minutu nebo více, musí být vybavena automatickou jednotkou pro oboustranný tisk / oboustranné kopírování.

Funkce oboustranného tisku nebo kopírování musí být v původním softwaru dodaném výrobcem nastavena jako výchozí nastavení. V případě zařízení, která tisknou po zadání příkazu z počítače, musí výrobce formulovat upozornění, které se objeví na monitoru uživatele, pokud se toto výchozí nastavení změní na jednostranný tisk. V obsahu upozornění by mělo být zdůrazněno, že dopady jednostranného tisku na životní prostředí jsou významně vyšší, než je tomu u oboustranného tisku.
Re: Re: Re: Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
nobody 1. 03. 2017, 23:27:24
Odpovědět  Odkaz 
proc ne, kdyby lide se nechovali jak lhostejnej dobytek, nebylo by to treba..
Re: Re: Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
nobody 1. 03. 2017, 23:29:48
Odpovědět  Odkaz 
hlaska o cookies ma jasny vysledek: lide vedi o tom ze si autor webu uklada u nich na disku sve informace ke kterejm ma autor webu dale pristup...

ze pak nekdo (jako ty) fnuka, je jen znamka ubohe zaslepenosti, nebo zaslepene ubohosti ;)
Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
Wrunx 20. 01. 2017, 19:19:21
Odpovědět  Odkaz 
Evropská Mumie je imho spolehlivý generátor totálně (žel, i totalitně) zběsilých idiocií. Pryč odtud, dokud je ještě čas!
Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
Virteal 29. 01. 2017, 18:59:18
Odpovědět  Odkaz 
Cookies panely na kazdem rohu jsou nejen otravne, ale v podstate i na dve veci, protoze neumozni uzivatelovu volbu. V podstate jen oznami, ze navstevou stranky souhlasim s prijmem cookies, stejne jako tady na Linuxexpresu a muzu se jit akorat klouzat a dat souhlasim, aby ten otravnej panel zmiznul nebo to nechat byt, cimz stejne docilim toho sameho. Na nesouhlasny nazor se me v podstate nikdo nepta. Takze k cemu ty panely jsou? Akorat otravujou a ukrajuji cenne misto na vysku.
Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
root 6. 02. 2017, 08:05:57
Odpovědět  Odkaz 
Proč? Stát si má sám hledět na bezpečnost! EU nás nemusí tahat za ručičku a dávat nám "postranní kolečka". Tolik bezpečných distribucí existuje. Proč si je musí dělat! Ale nadruhou stranu, windows je děsss-běsss.
Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
Grumpa 28. 02. 2017, 12:08:11
Odpovědět  Odkaz 
Linuxové distribuce mají otevřenou licenci, takže komisaři EU je mohou upravovat jak je libo, a pak to dát ke stažení na webu EU. Třeba o to bude enormní zájem ;)
Lukáš Jelínek Re: Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
Lukáš Jelínek 28. 02. 2017, 19:06:33
Odpovědět  Odkaz 
Jenže problém je, že sankcionovat mohou prakticky libovolné šíření neupravených distribucí (např. přes zrcadla, prodej instalačních médií, instalace za peníze...), případně alespoň některé z nich (u kterých bude rozhodnuto, že se jedná o "uvádění na trh"). Kdo bude riskovat pokutu až 10 milionů eur?
Re: Re: Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
Rasto 20. 04. 2017, 17:31:25
Odpovědět  Odkaz 
Toto vsetko je sice pekne ale vsetci zzabudate na jednu pdosattnu vec a to ze linux je sireny pod licenciuo GPL. Ten kto by ho chcel predavat ale rozsirovat na komercnom trhu uz nespada pdo licenciu GPL a tym padom sa musi riadit smernicami a nariadeniami EU. Pre ostatnych ktory stahujeme povodne distribucie pod hlavickou GPL by sa nic nemalo menit. Aspon tak to chapem ja.
Lukáš Jelínek Re: Re: Re: Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
Lukáš Jelínek 21. 04. 2017, 13:29:22
Odpovědět  Odkaz 
S licencí to bohužel nemá nic společného. Přirovnal bych to k tomu, když některé firmy přikládají například k tonerům nebo jinému zboží nějakou sušenku nebo něco takového. Podle legislativy EU už se jedná o provozování potravinářského podniku a musejí plnit všechny podmínky (administrativu, podmínky skladování a celého provozu...), jako kdyby měli obchod s potravinami. Dokonce i kdyby ty sušenky jen tak rozdávali (bez souvislosti s nákupem), legislativa se na to pořád dívá jako na potravinářský podnik. A u těch distribucí je to podobné.
Re: Re: Re: Re: Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
Rasto 21. 04. 2017, 16:51:56
Odpovědět  Odkaz 
Dik za odpoved. Ale aj tak mi to neako hlava nebere, aj ked rozumiem kam mierite. Nuz sedliacky rozum je ine a zakon ine...
Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
Martin 13. 03. 2017, 07:58:19
Odpovědět  Odkaz 
A neslo by to zo strany tvorcov distribucii vyriesit tak, ze napisu nieco ako: nie je urcene pre EU trh? To, ze sa obcania EU rozhodnu vyuzivat na vlastne triko je na nich.
Re: Komentář: Budeme mít speciální linuxové distribuce pro EU?
Jirka 13. 03. 2017, 19:09:17
Odpovědět  Odkaz 
Hmmmm....Vy jste ješte zřejmě nepochopil, ze SESR a jeho často samozvané orgány nejlépe vědí, co je pro eurovčana dobré...

Jen na okraj: nejsem pro zrušení či vystoupení, ale pro naprostou změnu tohoto dnes zcela šíleného uskupení.

Dobrovolná a vzájemně výhodná všeobecná spolupráce, volný pohyb zboží a osob, těsná spolupráce ve vojenské oblasti. To je ale tak všechno. Kdyby někdo snad nevěděl, tak cosi jako rozvinutější EHS zkřížený s NATO.

Už to tady bylo, jenže v době, kdy my jsme byli za dráty. Pak bylo chvíli dobře i tady, no a dnes? Jeden ještě docela nedávno nějak netušil, že nejvíc rudo bude v Bruselu, ten nám bude dělat něco jako nový Kreml a český parazit zvaný politik nebo úředník to bude ještě různě "vylepšovat"...

Omlouvám se za OT, ale ve skutečnosti je to jen zdánlivé. Se SESRem se dříve ryze technické otázky v úrovni rad či doporučení transformovaly v neuvěřitelnou povinnou bolševicko-byrokratickou pakárnu...

Odpovědět

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz

Lukáš Jelínek

Lukáš Jelínek

Dlouholetý člen autorského týmu LinuxEXPRESu a OpenOffice.cz. Vystudoval FEL ČVUT v oboru Výpočetní technika. Žije v Kutné Hoře, podniká v oblasti IT a zároveň pracuje v týmu projektu Turris. Ve volném čase rád fotografuje, natáčí a stříhá video, občas se věnuje powerkitingu a na prahu čtyřicítky začal hrát tenis.


  • Distribuce: Debian, Kubuntu, Linux Mint
  • Grafické prostředí: KDE

| proč linux | blog