přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows

Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows

Krátké povídání o tom, jak uživatel Linuxu po dlouhé době instaluje Windows.


reklama

Jelikož si pořizuju nový notebook, prodávám ten starší své sestře. Nainstalované jsem na něm měl Ubuntu 8.04, ale sestra se rozhodla, že chce Windows. Takže jsem vzal instalační CD Windows XP Professional, které jsem tenkrát k notebooku dostal. Očekával tak hodinovou práci. Samotná instalace probíhala bez problémů. Dokonce to detekovalo oddíly, i když byly na disku pouze ty linuxové. To prý taky nebývá samozřejmost. Trochu zádrhel nastal při zadávání licenčního čísla. Kde to sakra mám vzít? Pak jsem si vzpomněl, že je pořád na spodní straně notebooku nějaká nálepka od Microsoftu. Bylo to tam!
Instalace zdárně proběhla a já poprvé zapnul systém. Z toho, co jsem viděl, jsem nebyl zrovna nadšený. Nefungovalo prakticky nic. Grafika běžela v nějakém základním režimu, zvuk nefungoval vůbec, wifi karta nebyla detekována, takže připojení do sítě se nekonalo, a touchpad se choval nějak divně.
Jelikož jsem se nemohl připojit do sítě, zapnul jsem druhý počítač a jal se hledat ovladače. Měl jsem štěstí, že jsem měl o hardwaru v notebooku trochu povědomí. Stránky podpory výrobce mi moc nepomohly. Docela jsem se v nich ztrácel, ale nakonec se mi podařilo najít ovladače pro ATI a wifi kartu. Jejich modely jsem přesně znal. Horší to bylo s integrovanou zvukovou kartou a touchpadem, tam jsem nevěděl, čeho se chytit. Ale nakonec i ovladače pro ně se mi podařilo najít. Jelikož měl každý ovladač tak 20 až 30 MB a nemám doma zrovna nejrychlejší připojení, pendloval jsem s flashkou mezi počítači, zatímco se mi stahovaly další ovládače. To jsem ale ještě netušil, že ve Windows jsou také něco jako závislosti. Při instalaci ATI ovladačů na mě vyskočilo, že to chce .NET 2, takže jsem opět běžel k druhému počítali, hledal a stáhnul .NET 2, hodil na flashku a běžel opět k notebooku.
Po dvou hodinách od instalace mi konečně naběhnul funkční systém, bohužel bez jediné aplikace navíc. To už ale není můj problém. Mým úkolem bylo na notebook nainstalovat původní Windows s ovladači, další věci už jsou problémem nového majitele.
Možná to je případ extrémní. Možná, že zkušení uživatelé Windows mají postupy, které tuto činnost výrazně urychlí. Fakt je ten, že jsem Windows instaloval po několika letech a už jsem z nich vypadl. Na druhou stranu mě tento zážitek opět přesvědčil o tom, že my, linuxoví uživatelé, na tom nejsme zase tak špatně. Na stejný notebook jsem před měsícem instaloval nejnovější Ubuntu, takže můžu porovnávat. Samotná instalace trvala půl hodiny, všechen hardware byl rozpoznán a funkční. Ovladač pro ATI jsem nainstaloval kliknutím na jedno tlačítko a tento krok ještě nebyl vyloženě nutný, protože i open source ovladač už má slušný výkon a lze jej používat. To nemluvím o tom, že jsem neměl po instalaci k dispozici holý systém, ale systém s několika desítkami aplikací.

Nahoru

(Jako ve škole)
Průměr: 1,00 | Hodnotilo: 2
 

Top články z OpenOffice.cz

Příspěvky

Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
LinX 5. 06. 2008, 17:27:57
Odpovědět  Odkaz 
No a wotom to je. Podobny orisek jsem resil minule jednomu znameho.
Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Ilfirin 5. 06. 2008, 17:51:42
Odpovědět  Odkaz 
Hmm, ty Windows XP z roku 2001? Proč, když jste to chtěl srovnat s aktuálním Ubuntu, jste neinstaloval Vistu? Nebo nesrovnával s Debianem z roku 2001.
Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
D.Watson 5. 06. 2008, 19:29:00
Odpovědět  Odkaz 
...tak ono asi nejde nainstalovat na starsi notas Vistu k, rekneme, rozumnemu behu, coz naopak u aktualniho Ubuntu neni problem... Mozna by to resil pack SP3, ale myslim ze autor chtel poukazat na rozdilnost instalacniho procesu plus "organizaci" dotvoreni systemu do jeho plne funkcnosti.
Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
D.Watson 5. 06. 2008, 19:30:37
Odpovědět  Odkaz 
...tak ono asi nejde nainstalovat na starsi notas Vistu k, rekneme, rozumnemu behu, coz naopak u aktualniho Ubuntu neni problem... Mozna by to resil pack SP3, ale myslim ze autor chtel poukazat na rozdilnost instalacniho procesu plus "organizaci" dotvoreni systemu do jeho plne funkcnosti.
Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Mr. K 6. 06. 2008, 11:40:04
Odpovědět  Odkaz 
Naprosto souhlasím. Jsem jen občasný a povrchní uživatel Linuxu, poněvadž pro mou práci jsem bohužel odkázaný na Microsoft, ale porovnávání útrap při instalaci systému by se mělo provádět s časově srovnatelnými produkty. Win XP z roku 2001 s nějakým Linuxem z téhož roku.

Je jasné, že nejnovější Ubuntu apod. bude skvělé a vybavené XX aplikacemi - ale má za sebou 7 let intenzivního vývoje oproti na stejném základu zaseklým Win XP.

Nestraním ani jednomu systému, oba mají své výhody, ale objektivita by měla být zachována.
Jiří Eischmann Re:Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Jiří Eischmann 6. 06. 2008, 13:16:35
Odpovědět  Odkaz 
Jak už jsem psal, v době koupi notebooku jsem na něj instaloval Mandrivu 2005LE a poradila si s hardwarem bez problémů. S čím tedy mám srovnávat tehdejší Linux? Windows XP SP1 byl tehdy nejnovější systém, který Microsoft prodával. Já ani Linux nemůžeme za to, že nebyl Microsoft schopný tolik let vydat nový systém. Navíc tento zápisek do blogu byl brán z mého pohledu. Já si tam můžu zadarmo klidně nainstalovat novou verzi Ubuntu, ale asi bych byl padlý na hlavu, abych kupoval nejnovější verzi Windows. Visty by na tom pořádně neběžely a XP SP3 by si s hardwarem neporadil o nic líp, jednoduše proto, že tam ty ovladače nejsou.
Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Newkiller 5. 06. 2008, 18:26:38
Odpovědět  Odkaz 
Ilfirin, Protože ty Windows dostal k tomu PC... :-)
Takže bych předpokládal (jako každý rozumný člověk),že mu dali windows s integrovaným service packem + ovladači...
Bohužel se tak nestalo a byl tam jen holý napolo funkční OS... ;-)
Jiří Eischmann Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Jiří Eischmann 5. 06. 2008, 18:52:47
Odpovědět  Odkaz 
Dostal jsem ty XP k PC a vůbec jsem neřešil, jestli jsou k tomu ovladače nebo ne. Chtěl jsem na to rovnou instalovat Linux a tenkrát jsem neměl možnost koupit notebook bez OS. Navíc ty Windows nebyly rozhodně z roku 2001, byly minimálně po servis packu 1, což je určitý upgrade od první verze XP. Navíc s tím notebookem si stejně dobře jako nejnovější Ubuntu poradila už Mandriva 2005LE, což je tři roky starý systém. Visty jsem na to neinstaloval ze dvou důvodů: 1. nevidím důvod, proč znovu dávat peníze za Windows, které už k tomu jsou, 2. silně pochybuju, že by na tom Visty vůbec rozumně běžely.
Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
roman.swe 5. 06. 2008, 19:00:41
Odpovědět  Odkaz 
CD s ovládači nebylo?
Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
claudius 5. 06. 2008, 18:54:25
Odpovědět  Odkaz 
obavam sa ze by na viste dopadol velmi podobne, typol by som si ze jeden hw navyse by bol detekovany. maximalne, aspon co som skusal vistu. a samozrejme ze by to islo priserne pomaly. (na tom notebooku)
Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Lubomír Čevela 5. 06. 2008, 21:27:52
Odpovědět  Odkaz 
Zkušeností s instalací obou systémů mám dostatek a rád bych dodal jeden opomíjený fakt. Jde o kompatibilitu základní instalace systému s konkrétním kusem hardware. Na některých počítačích se vám Windows XP chytí včetně všech ovladačů, jinde je jejich instalace úvodní školení pro očistec. Například nutnost instalace ovladačů v určitém pořadí po sobě je poměrně známou věcí.

Šlo-li o notebook, který byl prodáván v době před vydáním instalačních CD k Windows a který byl poskládán s kvalitních komponent, jež mají ovladač například přímo od Microsoftu, neměl by nastat problém. Například některé starší notebooky IBM nebo DELL jsou v pohodě. U novějšího HW je nutné mít instalační CD dodávaná s notebookem. Bez nich se může dohledávání ovladačů protáhnout.

Existuje rovnice: Čím horší výrobce, tím větší problém s ovladači. K ní přidám ještě druhou. Jste-li fandové Linuxu, nepodporujte výrobce, kteří nepodporují Linux.
používám XPP
kolemjdoucí 5. 06. 2008, 21:40:03
Odpovědět  Odkaz 
nehodlám na tom nic měnit, aspoň v nejblyžší budoucnosti, akorád vám musím dát za pravdu, Linux jsem vyzkoušel a chvíli používal a je to mnohem propracovanější a přátelštější systém. A vyjádřil bych to takto: kdyby se u většiny uživatelů nenašel nějaký soused, nebo kamarád, který by jim nepomohl rozchodit windows xp, tak by je brzo to nadšení pro xp opustilo a rozšířenost linuxu by byla zhruba dvacetinásobná oproti dnešnímu stavu (1-2%). Tomu pánovi co radil nainstalovat na starý notebook Vistu, bych poradil , ať si jí tam dá sám a užije si to:-) Pak nám tady může vykládat a to učitě bude, jak to bylo super:-)
Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Yohann 5. 06. 2008, 23:51:44
Odpovědět  Odkaz 
naprosto souhlasím s autorem článku, něco podobného se mi stalo v práci ... bylo potřeba přeinstalovat PC s WXPP a měl jsem na dopoledne zaděláno, než jsem našel cdčka, ovladače, programy a hlavně než to všechno nainstaloval 10krát restartoval počítač kvůli každý blbosti ... no prostě jsem rád že doma jedu na Ubuntu 8.04, konečně mám radost z používání operačního systému :-)
Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Ruddy 6. 06. 2008, 12:11:12
Odpovědět  Odkaz 
Naprostý nesouhlas s popisem instalace Windows Xp na notebook.Když ten notebook kupoval tak určitě dostal na CD ovladače pro daný notebook.Tak proč hledal a složitě instaloval?.Sám mám na notebooku Mandrivu,Ubuntu a XP.Na druhém mám Vistu a problémy jsem nikdy neměl.
Jiří Eischmann Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Jiří Eischmann 6. 06. 2008, 13:23:56
Odpovědět  Odkaz 
Už si nepamatuji, jestli jsem dostal ještě zvlášť CD s ovladači. Jak říkám, Windows jsem na tom nepoužíval a byl jsem rád, že jsem vůbec našel po třech letech to instalační CD Windows. To je ale irelevantní. Smyslem článku bylo na příkladu srovnat automatickou podporu hardware Linuxu a Windows. Zatímco Linux si v mém notebooku najde všechno sám a automaticky zprovozní, Windows XP to neumí a otázkou už jenom zůstává, kolik práce navíc člověk má, jestli ty ovládače má a stačí je doinstalovat nebo je hledat po internetu a stahovat.
Re:Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
jz 6. 06. 2008, 22:20:18
Odpovědět  Odkaz 
Vytáhnout CD s ovladačema ze šuplíku, dát do mechaniky, odklikat jednoho průvodce ve smyslu "Install ALL drivers". To je moc práce? Pokud je někdo lajdák a to CD zahodí, tak si holt práci přidělá ...
Jiří Eischmann Re:Re:Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Jiří Eischmann 6. 06. 2008, 23:50:41
Odpovědět  Odkaz 
Vy ale stále obhajujete neobhajitelnou věc a to, že si samotné Windows s tím hardwarem neporadí a to ani se základními věcmi. Ten notebook neobsahuje žádný exotický hardware, jenom věci z chipsetu Centrino a svého času velmi populární ATI Radeon 9700. Já můžu být sebevětší lajdák, ztratit všechny CD, stačí si stáhnout libovolnou současnou linuxovou distribuci pro desktop a s tím hardwarem si bez problémů poradí. To, že je tento přístup správný, dokažuje i to, že se k němu ve Vistách ochýlil i Microsoft. Bohužel Visty bych vzhledem k výkonnosti notebooku pravděpodobně ani nenainstaloval.
Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
m&m 6. 06. 2008, 12:22:04
Odpovědět  Odkaz 
Korektnější porovnání by bylo opravdu Ubuntu 8 versus XP Sp3. Integrace service packu do instalačního cd je otázkou minut a může to ulehčit dost práce.
Na druhou stranu takové nové Lenovo Notebook to je mazec. Žádné CD a člověk stahuje asi 15 souborů a velikosti 200 mega. Pro běžného uživatele nepřekonatelné, pokud nemá předinstalovaný systém.
Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
jz 6. 06. 2008, 22:17:32
Odpovědět  Odkaz 
Nemohu s autorem příliš souhlasit.
"Běžná" instalace Windows spočívá v instalaci 1, windows z CD a za 2, v instalaci ovladačů z CD, které je ve většině případů k hardware dodané. To že druhé CD "neměl" je zajímavé, ale kdyby býval ztratil první CD s Windows, bylo by to ještě zajímavější.

Navíc je třeba podotknout, že ovladače na některá zařízení pod Linux třeba vůbec nejsou, v případě takového hardware by nejspíš člověk skončil "místo hledáním drajvru na netu" s psaním ovladače v céčku.

Jinak když už si člověk kupuje Windows, které OEM stojí kolem 3000 Kč, krabicová verze je mnohem dražší, je možná lepší zaplatit profesionálovi pár stovek za instalaci a ušetřit si trápení, samozřejmě jen tehdy když se v tom člověk moc nevyzná (autor článku se v tom evidentně moc nevyzná). Koupíte-li si nový "předinstalovaný" počítač ať už s Linuxem nebo s Windows, nemusíte takové věci řešit ...
Ivan Bíbr Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
bibri 10. 06. 2008, 12:20:38
Odpovědět  Odkaz 
>"Běžná" instalace Windows spočívá v instalaci 1, windows z CD a za 2, v instalaci ovladačů z CD, které je ve většině případů k hardware dodané.

Dělal jsem podporu hardwaru několik let a není to vůbec tak růžové, jak tvrdíte. Ovladače na CD zdaleka nebývají všechny a zdaleka nebývají v použitelné verzi, stahovat poslední updaty z netu je nutností i u renomovaných výrobců. Každý výrobce má nějakou vlastní databázi ovladačů a lidi, kteří se o ně starají a testují je. Pomlčím o tom, že i ve světě Windows se vám velice často stane, že ovladače nejsou (třeba pro stále používané W2000, 64bit Visty apod.). Zeptejte se nějakého většího prodejce hardwaru a budete se divit, co vám všechno řekne.

U předinstalovaných PC to jistě není třeba řešit, ale všude jinde ano. A za těch pár posledních let mohu říci, že Linux vyhrává na plné čáře - za 15 min mám na disku kompletní operák i s aplikacemi. Za další 2 hodiny mám aktualizováno a vyladěno. Za tu dobu se mi stěží nainstalují samotné Visty (XP tak hodinu), aktualizace trvají neskutečně dlouho, je třeba antivir a spousta pomocného softwaru a pak tam ještě natahat uživatelům aplikace. V případě problémů práce na celý den.

S názorem v článku souhlasím. Franta Běžný postavený před problém instalace OS na počítač to má dnes mnohem jednodušší s Linuxem než s Windows (výsledek vidíte v článku - Jirka je ekonom a linuxový fanda, celkem běžný Franta, vyzkoušeno to mám i v mnoha jiných případech). Platí to za předpokladu, že má Franta podporovaný hardware. Když nemá, je v pytli - s Linuxem i s Windows.

Když to vezmu z komerčního hlediska, nemá běžný zákazník žádný důvod sáhnout po Windows. Kromě toho, že ušetří za licence, ušetří i při instalaci a vyladění počítače (což u neznalých doporučujete). Nepodporovaný hardware je problém, ale hodně se to zlepšilo. Už se těším na dobu až všichni výrobci konečně pochopí, že open-source ovladače jim mohou ušetřit spoustu peněz, zlepšit kvalitu podporu a rozšířit skupinu zákazníků. Modlím se za to každý den...
Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
qwertz 8. 06. 2008, 18:26:25
Odpovědět  Odkaz 
...no já bych tam nainstaloval Ubuntu 8.04 a tvrdil bych sestře, že jsou to nejnovější Windows 2009...:) ...
Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
petr 10. 06. 2008, 08:47:29
Odpovědět  Odkaz 
Perfektní odpověď možná i pro blondýny. Kreativní řešení.
Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Bob 23. 06. 2008, 20:09:15
Odpovědět  Odkaz 
Popisovana situacia je tak trochu extrem. Tak pridam aj ja svoj. Mam wifi klienta ASUS WL-169gE. Ziadne linuxove distro ho nerozpozna, a verte mi, skusal som ich aspon 10. Ani NDIS nevedel pouzit ovladac z WinXP. Po case mam dojem, ze je to snad jediny wifi klient, ktory proste na linuxoch nejde a nikdy ani nepojde.

Napriek tomu fandim linuxu. Mozno by sa nasiel niekto, kto vie rozchodit Asus WL-169gE pod linuxom. Bol by som mu velmi vdacny.
Martin Šín Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Martin Šín 23. 06. 2008, 21:27:35
Odpovědět  Odkaz 
On by to neměl být zas takový oříšek. Podle toho co psal google:
http://www.jooz.net/rndis/
a
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=749873

Víc bohužel neporadím, ten HW tu nemám ... Do ntbka jsem si koupil nejlevnější pcmcia kartu edimax a bezi dobre. U vas je problem s tim, ze bude ten hw docela novy, ale dnes nebo zitra bude urcite fungovat.
Re:Re:Jak jsem smazal Linux a instaloval Windows
Bob 24. 06. 2008, 19:37:53
Odpovědět  Odkaz 
Dakujem za tipy. Ten HW mam asi rok. RNDIS z http://www.jooz.net/rndis/ som skusal, no len na Live distribuciach a stale hlasil chybny driver. Asi som urobil niekde chybu, mozno je potrebny restart a to pri LiveCD asi nezachova taketo zmeny :-)

Tym som len chcel povedat, ze ak nieco v linuxe nejde (typicky driver k hw), pre bezneho uzivatela nie je trivialne to rozchodit. No s vacsinou toho co autor clanku pise o linuxe suhlasim. Naozaj je od instalacie pouzitelnejsi ako windows, v mojom pripade snad len okrem wifi.

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Jiří Eischmann

Jiří Eischmann

(*1984) studoval na VŠE a Memorial University of Newfoundland. Je členem GNOME Foundation. Podílel se na knihách o Mandriva Linuxu a Ubuntu a momentálně pracuje ve společnosti Red Hat jako manažer zodpovědný za vývoj desktopových aplikací a je Fedora ambasadorem pro ČR. Ve volném čase se věnuje sportu a cestování.


  • Distribuce: Fedora
  • Grafické prostředí: GNOME
  • Hodnocení autora: *****

| proč linux | blog



Public Relations

QNAP uvedl novou modelovou řadu NAS TVS-x82T

Společnost QNAP uvedla na trh novou modelovou řadu NAS TVS-x82T, kterou tvoří tři různé modely (TVS-1282T, TVS-882T a TVS-682T). Nová řada je založena na vícejádrových procesorech Intel Core aktuální generace se 14nm výrobním procesem. Díky nim mohou nové NASy nabídnout dostatek výkonu i pro aplikace náročné na CPU.

Pokračování ...


CIO Agenda 2016