přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Kolektivní správa autorských práv

Kolektivní správa autorských práv

pirat.png

Seriál věnovaný historii, principům a současnosti ochrany duševního vlastnictví, kolektivní správy autorských práv a vše, co s tím souvisí. Jde nejen o peníze, ale svobody jednotlivců, kteří se špatným zákonům a lobbistickým organizacím mohou bránit jen ztěží.


Problémy a kontroverze kolektivní správy

koule.jpg

Praktická aplikace kolektivní správy přináší mnohé kontroverze, spory a překvapivé zvraty. Stejně tak není nouze o názorově rozličná vyjádření, často i v rámci různých složek státní správy. Podívejme se tedy na některé zajímavé události – k čemu došlo a proč, jaké byly reakce atd.


 

Kolektivní správa autorských práv: Za co se platí a kterým organizacím

pirat.png

Výše poplatků (náhradních odměn) ze zboží a služeb se již víckrát měnila. Má to dva důvody – jednak se technologie posouvají kupředu, ale samozřejmě je to také výsledkem střetu dvou zájmů, tedy strany „autorské“ a strany „uživatelské“. Například roste kapacita úložných médií a klesá výrobní, a tedy i prodejní cena za jednotku kapacity. Pokud se poplatky platí z jednotky kapacity, roste jejich poměr k vlastní ceně média a může tvořit i velmi podstatnou část celkové ceny (i desítky procent).


 

Princip a historie kolektivní správy

penize.png

„Klasickým“ postupem při využití kopírovacího monopolu nebo jeho obdoby je uzavření licenční smlouvy mezi autorem nebo vykonavatelem práv. Myšlenka kolektivní správy vychází z faktu, že v některých případech je tento klasický postup složitý a zdlouhavý. Pokud by například orchestr hrál na koncertě skladby deseti autorů, musel by oslovit každého z nich a vyjednat s ním uzavření smlouvy.


 

Kolektivní správa autorských práv: Historie a počátky regulace

dolary.jpg

Když se řekne „kolektivní správa autorských práv“, málokomu je hned jasné, o co jde. Ovšem pokud se hovoří o „autorských poplatcích“, „poplatcích za hudbu“, „desátcích“ nebo případně i „výpalném“, je situace už podstatně jasnější a s někým dokonce začnou (často oprávněně) cloumat emoce. Přečtěte si první díl seriálu.


 

Použité zdroje 

[1] VYLEŤAL, Martin. Michal Horák (MusicJet): Hudbu budeme muset možná dotovat i z daní. In: Lupa.cz [online]. Praha: Internet Info, s.r.o. c1998–2012, 2012-04-06 [cit. 2012-08-15]. Dostupné z: <http://www.lupa.cz/clanky/michal-horak-musicjet-hudbu-budeme-muset-zrejme-dotovat-z-dani/>.

[2] MICHÁLEK, Jakub, FERJENČÍK, Mikuláš. ACTA: Zostřený boj za „duševní vlastnictví“. In: Open source & praxe [online]. Olomouc: Liberix, o.p.s. c2011, 2012-03-01 [cit. 2012-08-24]. Dostupné z: <http://osspraxe.cz/wp-content/uploads/2011/11/open-source-praxe_4-2011_web.pdf>.

[3] KASÍK, Pavel. ACTA skončila. Europoslanci ji definitivně zamítli drtivou většinou. In: Technet.cz [online]. Praha: MAFRA, a.s., c2012, akt. 2012-07-04 [cit. 2012-08-15]. Dostupné z: <http://technet.idnes.cz/acta-skoncila-europarlament-zamitl-actu-fdq-/sw_internet.aspx?c=A120704_132333_sw_internet_pka>.

[4] LACINA, Jan. Chyby Ochranného svazu autorského. In: Lidové noviny. Praha: Lidové noviny, a.s., 1996-04-16, roč. IX, čís. 90, s. 1. [cit. 2012-08-15]. Dostupné z: <http://www.volny.cz/jiri.hradec/tisk/ln160496/ln160496.htm>.

[5] Sazebník autorských odměn OSA. In: osa.cz [online]. Havlíčkův Brod: OSA - Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním, o.s., c2012 [cit. 2012-08-15]. Dostupné z: <http://www.osa.cz/media/108966/sazebnik_osa2012_a5.pdf>.

[6] Sazebníky. In: intergram.cz [online]. Praha: INTERGRAM, c2012 [cit. 2012-08-15]. Dostupné z: <http://www.intergram.cz/cs/sazebniky/>

[7] Kolektivní správa. In: dilia.cz [online]. Praha: DILIA, o.s., c2012 [cit. 2012-08-15]. Dostupné z: <http://dilia.cz/ke-stazeni/?p=kolektivni-sprava>.

[8] KOLOC, Tomáš. OSA vymohl od ústavu pro postižené platbu za benefiční vystoupení písničkářů, o jejíž prominutí žádali sami písničkáři. In: Britské listy [online]. Občanské sdružení Britské listy, c1996–2012, 2011-07-11 [cit. 2012-08-15]. Dostupné z: <http://www.blisty.cz/art/59352.html>.

[9] FRÁNEK, Tomáš. Hostinský pouštěl jenom sport, musí platit i za hudbu. In: aktuálně.cz [online]. Praha: Centrum Holdings, s.r.o., c1999–2012, 2011-05-23 [cit. 2012-08-15]. Dostupné z: <http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/nakupy/clanek.phtml?id=701144>.

[10] DUBEN, Stanislav. Hotelové pokoje – rozsudek krajského soudu v Praze. In: OSA Děkujem [online]. 2007-04-24 [cit. 2012-08-15]. Dostupné z: <http://www.osa-dekujem.cz/hotelove-pokoje-rozsudek-krajskeho-soudu-v-praze/>.

[11] OOA-S – grafické uživatelské rozhraní. In: ooas.cz [online]. Praha: OOA-S, o.s., c2011 [cit. 2012-08-15]. Dostupné z: <http://www.ooas.cz/pro-uzivatele/OOA-S---graficke-uzivatelske.html>.

[12] Jak se u nás píšou zákony? Aneb malá domů. In: pirateleaks.cz [online]. Praha: Česká pirátská strana [cit. 2012-08-15]. Dostupné z: <http://www.pirateleaks.cz/www/home/blog/kz_sumar.html>.

Nahoru

Přidat téma diskuse

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz

Lukáš Jelínek

Lukáš Jelínek

Dlouholetý člen autorského týmu LinuxEXPRESu a OpenOffice.cz. Vystudoval FEL ČVUT v oboru Výpočetní technika. Žije v Kutné Hoře, podniká v oblasti IT a zároveň pracuje v týmu projektu Turris. Ve volném čase rád fotografuje, natáčí a stříhá video, občas se věnuje powerkitingu a na prahu čtyřicítky začal hrát tenis.


  • Distribuce: Debian, Kubuntu, Linux Mint
  • Grafické prostředí: KDE

| proč linux | blog