Jak všechno začalo
Historie 0 A.D. se začala psát již v roce 2001, kdy ještě nešlo o samostatnou hru, ale o „mod“ (respektive dokonce tři nezávislé mody) pro hru Age of Empires II – Age of Kings. Teprve na přelomu let 2001 a 2002 došlo ke shodě na budoucnosti samostatné hry s vlastním herním enginem. Samotný vývoj pak běží od roku 2003 a jeho konec je pořád ještě v nedohlednu – samotná hra je stále ještě označovaná jako alfa verze, a to i přesto, že ji rozhodně nejde označit za „zabugovaný nedodělek“ a samotná hratelnost je na velmi dobré úrovni. Faktem ale zůstává, že do finální verze chybí dodělat ještě spoustu větších i menších „drobností“. Důležitým mezníkem ve vývoji pak je také rok 2009, odkdy je celý projekt dostupný s otevřenou licencí – kód má od té doby licenci GNU GPL a grafika a soundtrack pak Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci.
Historii 0 A.D. jsme si již přiblížili a nyní již ke hře samotné. Jak již bylo řečeno, kořeny 0 A.D. lze nalézt v populární sérii Age of Empires. Nejedná se sice v žádném slova smyslu o kopii, ale herní mechanismy jsou si velmi podobné a hráč některého z dílů série AoE najde u 0 A.D. mnohé podobnosti.
Základ hry je tak vcelku prostý – existují čtyři druhy surovin: jídlo, dřevo, kámen a kov, které je potřeba těžit (resp. pěstovat či lovit) a za ně následně stavět budovy, najímat vojsko a dělníky a platit za případná vylepšení či nové technologie. I zde si ale 0 A.D. našlo neobvyklé vylepšení v podobě pracujících vojáků-občanů, kteří (na rozdíl od elitních vojenských jednotek) mohou těžit suroviny či stavět a v případě potřeby vytáhnou meč a štít (či jinou zbraň) a jdou bojovat za větší slávu říše.
Národy a pronárody
0 A.D. si velmi zakládá na historické přesnosti. Samotná hra se odehrává mezi léty 500 před naším letopočtem a 500 našeho letopočtu. Z těch dat také pochází název samotné hry, protože „nula“ je prostě hezky „mezi“, a to i přesto, že žádný rok nula (ať už před nebo po Kristu) nikdy nebyl. Vývojáři podle svých vlastních slov pilně ponořili do studia historie a podoba, a dokonce i jména všech budov a jednotek jsou historicky přesná (alespoň podle našich současných znalostí). S tím také například souvisí to, že každý národ ve hře má své unikátní vojenské jednotky – není zde žádný „obecný“ kopiník či lučištník stejný pro všechny.
Když jsme se již dostali k národům, těch je v současné době „k dispozici“ jedenáct: Řekové, kteří jsou ale rozděleni do tří „frakcí“ (Athéňané, Sparťané a Makedonci), Keltové rozdělení na Galy a Brity, Kartaginci, Iberijci, Peršané, Římané, Maurijci a Egypťané v době vlády Ptolemaiovců.
Celkový počet národů v 0 A.D. by se „prozatím“ měl zastavit na čísle dvanáct. Posledním v současné době připravovaným národem jsou Seleukovci, kteří mají doplnit ptolemaiovský Egypt jakožto zástupce říší Diadochů, tedy nástupců rozpadlé říše Alexandra Velikého.
Hudbou budoucnosti jsou zatím další národy z období let 1 až 500 našeho letopočtu, které by se měly objevit po dokončení vývoje samotné hry ve formě rozšiřující verze. K těmto národům by mohli patřit germánské kmeny (Vandalové, Gótové), Sarmati, Hunové, Dákové nebo Římané v pozdějších obdobích Říše.
Co vlastně chybí?
Jak bylo již výše zmíněno, 0 A.D. se stále nachází ve fázi alfa verze. V současné době to je alfa verze číslo 15 s názvem Osiris, kterou nám vývojáři nadělili přesně pod stromeček 24. prosince loňského roku.
O tom, co všechno je ještě třeba dodělat (a také kolik taková „sranda“ vlastně stojí), si můžete udělat celkem pěkný obrázek z fundraisingové kampaně, která loni na podzim proběhla na serveru Indiegogo. (Fakt, že se nevybrala stanovená částka, neznamená, že vývoj bude ukončen, jen bude i nadále pokračovat stejně rychle – či spíš pomalu – jako doposud.)
K těm nejpalčivějším problémům, které přímo ovlivňují hratelnost, patří problémy s občasným zasekáváním hry, obzvláště při větším počtu jednotek a vylepšení by zasloužila i umělá inteligence – počítačový nepřítel například v současné době vůbec nezvládá námořní mapy a občasné pomatené pobíhání vlastních i nepřátelských jednotek také nevypadá příliš profesionálně, i když na celkový dojem ze hry mají spíše menší dopad.
K dalším položkám na TODO listu vývojářů patří například vylepšení hry pro více hráčů, přidání historické kampaně nebo třeba další, třináctý národ. Jedná se o opensource hru jejíž vývoj prostě jen tak neskončí a rozšiřování v podobě dalších národů, jednotek, staveb či technologií může být teoreticky nekonečné.
Jak 0 A.D. získat?
Ještě před rokem by tato otázka byla docela složitá, ale s tím, jak se zlepšovala hratelnost, se 0 A.D. pomalu, ale jistě dostávalo i do repozitářů většiny běžných distribucí. Balíček 0ad tak naleznete v Debianu, Ubuntu, Fedoře, Slackwaru a dalších. Instalátory jsou k dispozici i pro Windows a Mac OS. Abyste si 0 A.D. mohli zahrát, budete potřebovat alespoň 512 MB RAM, grafickou kartu zvládající OpenGL 1.3 a samozřejmě 3D akceleraci.
0 A.D. rozhodně stojí za vyzkoušení. Pro milovníky strategií je tato hra prakticky povinná, pro ostatní alespoň doporučuji vyzkoušet, nudit se určitě nebudete.