přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, 0 A.D.: starověké říše v Linuxu

0 A.D.: starověké říše v Linuxu

0ad_105px.png

S příchodem platformy Steam na Linux a s ním spojeným přívalem „áčkových“ herních titulů se docela zapomíná, že existují zajímavé svobodné hry, které mají hráčům hodně co nabídnout. Jednou z her, na kterou by se rozhodně zapomenout nemělo, je již přes deset let vyvíjená real-time strategie 0 A.D.


Jak všechno začalo

Historie 0 A.D. se začala psát již v roce 2001, kdy ještě nešlo o samostatnou hru, ale o „mod“ (respektive dokonce tři nezávislé mody) pro hru Age of Empires II – Age of Kings. Teprve na přelomu let 2001 a 2002 došlo ke shodě na budoucnosti samostatné hry s vlastním herním enginem. Samotný vývoj pak běží od roku 2003 a jeho konec je pořád ještě v nedohlednu – samotná hra je stále ještě označovaná jako alfa verze, a to i přesto, že ji rozhodně nejde označit za „zabugovaný nedodělek“ a samotná hratelnost je na velmi dobré úrovni. Faktem ale zůstává, že do finální verze chybí dodělat ještě spoustu větších i menších „drobností“. Důležitým mezníkem ve vývoji pak je také rok 2009, odkdy je celý projekt dostupný s otevřenou licencí – kód má od té doby licenci GNU GPL a grafika a soundtrack pak Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci.

Historii 0 A.D. jsme si již přiblížili a nyní již ke hře samotné. Jak již bylo řečeno, kořeny 0 A.D. lze nalézt v populární sérii Age of Empires. Nejedná se sice v žádném slova smyslu o kopii, ale herní mechanismy jsou si velmi podobné a hráč některého z dílů série AoE najde u 0 A.D. mnohé podobnosti.

Základ hry je tak vcelku prostý – existují čtyři druhy surovin: jídlo, dřevo, kámen a kov, které je potřeba těžit (resp. pěstovat či lovit) a za ně následně stavět budovy, najímat vojsko a dělníky a platit za případná vylepšení či nové technologie. I zde si ale 0 A.D. našlo neobvyklé vylepšení v podobě pracujících vojáků-občanů, kteří (na rozdíl od elitních vojenských jednotek) mohou těžit suroviny či stavět a v případě potřeby vytáhnou meč a štít (či jinou zbraň) a jdou bojovat za větší slávu říše.

Národy a pronárody

0 A.D. si velmi zakládá na historické přesnosti. Samotná hra se odehrává mezi léty 500 před naším letopočtem a 500 našeho letopočtu. Z těch dat také pochází název samotné hry, protože „nula“ je prostě hezky „mezi“, a to i přesto, že žádný rok nula (ať už před nebo po Kristu) nikdy nebyl. Vývojáři podle svých vlastních slov pilně ponořili do studia historie a podoba, a dokonce i jména všech budov a jednotek jsou historicky přesná (alespoň podle našich současných znalostí). S tím také například souvisí to, že každý národ ve hře má své unikátní vojenské jednotky – není zde žádný „obecný“ kopiník či lučištník stejný pro všechny.

Když jsme se již dostali k národům, těch je v současné době „k dispozici“ jedenáct: Řekové, kteří jsou ale rozděleni do tří „frakcí“ (Athéňané, Sparťané a Makedonci), Keltové rozdělení na Galy a Brity, Kartaginci, Iberijci, Peršané, Římané, Maurijci a Egypťané v době vlády Ptolemaiovců.

Celkový počet národů v 0 A.D. by se „prozatím“ měl zastavit na čísle dvanáct. Posledním v současné době připravovaným národem jsou Seleukovci, kteří mají doplnit ptolemaiovský Egypt jakožto zástupce říší Diadochů, tedy nástupců rozpadlé říše Alexandra Velikého.

Hudbou budoucnosti jsou zatím další národy z období let 1 až 500 našeho letopočtu, které by se měly objevit po dokončení vývoje samotné hry ve formě rozšiřující verze. K těmto národům by mohli patřit germánské kmeny (Vandalové, Gótové), Sarmati, Hunové, Dákové nebo Římané v pozdějších obdobích Říše.

Co vlastně chybí?

Jak bylo již výše zmíněno, 0 A.D. se stále nachází ve fázi alfa verze. V současné době to je alfa verze číslo 15 s názvem Osiris, kterou nám vývojáři nadělili přesně pod stromeček 24. prosince loňského roku.

O tom, co všechno je ještě třeba dodělat (a také kolik taková „sranda“ vlastně stojí), si můžete udělat celkem pěkný obrázek z fundraisingové kampaně, která loni na podzim proběhla na serveru Indiegogo. (Fakt, že se nevybrala stanovená částka, neznamená, že vývoj bude ukončen, jen bude i nadále pokračovat stejně rychle – či spíš pomalu – jako doposud.)

K těm nejpalčivějším problémům, které přímo ovlivňují hratelnost, patří problémy s občasným zasekáváním hry, obzvláště při větším počtu jednotek a vylepšení by zasloužila i umělá inteligence – počítačový nepřítel například v současné době vůbec nezvládá námořní mapy a občasné pomatené pobíhání vlastních i nepřátelských jednotek také nevypadá příliš profesionálně, i když na celkový dojem ze hry mají spíše menší dopad.

K dalším položkám na TODO listu vývojářů patří například vylepšení hry pro více hráčů, přidání historické kampaně nebo třeba další, třináctý národ. Jedná se o opensource hru jejíž vývoj prostě jen tak neskončí a rozšiřování v podobě dalších národů, jednotek, staveb či technologií může být teoreticky nekonečné.

Jak 0 A.D. získat?

Ještě před rokem by tato otázka byla docela složitá, ale s tím, jak se zlepšovala hratelnost, se 0 A.D. pomalu, ale jistě dostávalo i do repozitářů většiny běžných distribucí. Balíček 0ad tak naleznete v Debianu, Ubuntu, Fedoře, Slackwaru a dalších. Instalátory jsou k dispozici i pro Windows a Mac OS. Abyste si 0 A.D. mohli zahrát, budete potřebovat alespoň 512 MB RAM, grafickou kartu zvládající OpenGL 1.3 a samozřejmě 3D akceleraci.

0 A.D. rozhodně stojí za vyzkoušení. Pro milovníky strategií je tato hra prakticky povinná, pro ostatní alespoň doporučuji vyzkoušet, nudit se určitě nebudete.

Nahoru

Příspěvky

0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Ondřej Kolín 13. 01. 2014, 19:13:32
Odpovědět  Odkaz 
No, přeji tomu vývoji co nejvíc úspěchů ... Je to opravdu hezké a opravdu promakané, vývojáři jsou mi tím trochu podobní, hlavně dělat fíčury, ale dokončovat ... Tak přeji hodně štěstí
František Zatloukal 0 A.D.: starověké říše v Linuxu
František Zatloukal 13. 01. 2014, 22:12:13
Odpovědět  Odkaz 
Hra je ve velmi slušném stavu (na to, že se stále jedná o alfa verzi), mně schází možnost změnit nastavení grafických detailů - ve výchozím nastavení je vše "jakoby na nejvyšší" a hraní na slabších strojích (nebo bez funkční 3D akcelerace na grafice) je utrpením. Pro někoho může být i problémem chybějící česká lokalizace, na které se však již pracuje (zájemci se mohou zapojit https://www.transifex.com/projects/p/0ad/ ).
Vojtěch Trefný Re: 0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Vojtěch Trefný 14. 01. 2014, 08:08:05
Odpovědět  Odkaz 
Tak dají se vypnout stíny a podobně což docela pomůže. Otázkou je, co je slabší stroj -- s notebookem jen s Intel HD 4000 jsem na žádný problém nenarazil a to rozhodně není nic extra výkon.

S angličtinou bych se už vůbec netrápil -- AoE jedničku jsem hrál někdy tak ve 12letech, anglicky uměl leda tak prd a stejně jsem se zabavil :-)
František Zatloukal Re: Re: 0 A.D.: starověké říše v Linuxu
František Zatloukal 14. 01. 2014, 22:51:37
Odpovědět  Odkaz 
Jasně, ale třeba na mém pracovním "noťasu" mám GMA 3150, kde ani vypnutí stínů nepomůže ;D
0 A.D.: starověké říše v Linuxu
davkol 14. 01. 2014, 11:59:37
Odpovědět  Odkaz 
Háček je v tom, že finální hra asi nikdy nevyjde. Bude živořit na okraji zájmu jako Spring. Nejsou lidi, nejsou jasné cíle... a nejsou prachy. Hra více hráčů začala být aspoň trochu použitelná až teď (hlavní problém byla synchronizace).

Pro srovnání: AoE2 stále žije. Proč? Protože je docela dobře vyvážená, multiplayer včetně ladderu funguje na Voobly a GameRangeru... a Microsoft lije finance do turnajů (na profesionální úrovni). Mezitím vyšlo AoE2HD a na Steamu už je nějaký ten pátek i datadisk od tvůrců Forgotten Empires. Sice je to zatím strašně zabugované, ale během letoška by se to mohlo ustálit. Co je nového? Obrovské/náhodnější mapy a hlavně AI, která se bude chovat jako skuteční hráči (přestože zatím jenom loví kance).

Jediná šance 0 A.D. je snadná tvorba uživatelských kampaní jako ve Wesnothu.
0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Losik 17. 01. 2014, 02:57:06
Odpovědět  Odkaz 
Grafika alespoň ze screenu, strašně připomíná Empire Earth od Sierry. Na příští Lance zkusíme :-)
0 A.D.: starověké říše v Linuxu
quadro 24. 02. 2014, 08:10:10
Odpovědět  Odkaz 
K historické přesnosti, nevím jestli je vhodné použít označení Iberijci, když se jedné o dva na sobě nezávislé národy (Pyreneje, Kavkaz).
Re: 0 A.D.: starověké říše v Linuxu
fri 24. 02. 2014, 09:04:12
Odpovědět  Odkaz 
Ve hře je "Iberians" přeloženo jako "Iberové".
0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Attila 15. 03. 2014, 13:12:38
Odpovědět  Odkaz 
Privítal by som tam národy starotureckých húnov a slovanov.
0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Plankton 13. 04. 2015, 19:04:44
Odpovědět  Odkaz 
Chválím autora/y článku za super recenzi :-). Nadchlo mě to a hra je prostě boží, ikdyž nějaké mouchy ještě má.
0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Hana 17. 02. 2017, 15:56:35
Odpovědět  Odkaz 
Dobrý den, PC hry jdou stále dopředu. Já nejvíce hry nakupuji na stránce https://www.gameking.cz. Mají zde nejen velký výběr, ale i skvělé ceny.
Re: 0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Nechal se nachytat 19. 02. 2017, 18:32:11
Odpovědět  Odkaz 
Jůůůů. Už tam letím. Díky "Hanko". Snad tam 0 A.D. bude taky za super cenu.
Re: Re: 0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Jamicon 20. 02. 2017, 14:01:02
Odpovědět  Odkaz 
Hra bude pravdepodobne priamo v repozitároch distribúcie. Určite ju obsahuje Ubuntu a Gentoo.
0 A.D.: starověké říše v Linuxu
Tomáš Matýs 23. 02. 2021, 15:36:21
Odpovědět  Odkaz 
Vyšla nová verze https://play0ad.com/new-release-0-a-d-alpha-24-xsayarsa/#more-4707

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz

Vojtěch Trefný

Vojtěch Trefný

Dříve dlouholetý Ubunťák nyní uživatel Fedory a programátor v Red Hatu, kde pracuji především na knihovných a nástrojích pro práci se storage (Udisks, Blivet, Libblockdev) a okrajově také na instalátoru Anaconda.


  • Distribuce: Fedora, CentOS
  • Grafické prostředí: Xfce

| blog



Public Relations

GFI Unlimited Secure Email: bezpečná elektronická pošta pro malé a střední firmy

GFIJsou dvě oblasti, které letos budou pro obchodní kontinuitu malých a středních firem (SMB) kriticky důležité: bezpečnost firemních sítí a elektronické pošty. Podle odhadů společnosti GFI Software více než 50 % loňských útoků směřovalo právě na SMB firmy.

Pokračování ...


GFI

Public Relations

Security Operations Center (SOC) - Vaše kyberbezpečnost za paušál

DatasysNemáte zaměstnance s velmi specializovanými dovednostmi v oblasti sítí a bezpečnosti? Dále digitalizujete a adaptujete nové technologie? Do kyberbezpečnosti investujete, ale nároky narůstají? V době stále sofistikovanějších kybernetických útoků přirozeně vzrůstají nároky na udržování IT bezpečnosti.

Pokračování ...


Redakční blog

Pavel Fric

Pavel Fric, 10. April

Zapojte se do tvorby distribuce Mageia

Podílejte se na vytváření balíčků pro Mageiu, dělejte, co je potřeba, staňte se baličem


Pavel Fric

Pavel Fric, 13. March

Lollypop

Lollypop je hudební přehrávač navržený, jak ukazuje jeho podoba, aby výborně zapadl do pracovního...


Pavel Fric

Pavel Fric, 26. February

QElectroTech

Kreslení elektrotechnických i jiných výkresů


Všechny blogy »

ZW3D 2022