Linux E X P R E S, Recenze: Ubuntu – Praktická příručka uživatele Linuxu

Recenze: Ubuntu – Praktická příručka uživatele Linuxu

Když se rozhodnete, že jako operačnímu systému na vašem počítači dáte šanci Linuxu, a zároveň o něm nic nevíte, asi vás napadne zajít do knihkupectví a poohlédnout se tam po nějaké knize. Předtím se o tom ještě s někým poradíte (nebo projdete stránky na internetu) a do knihkupectví dorazíte s jedním slovem na rtech – Ubuntu.

Proč je to slovo „Ubuntu“, je docela jednoduché si domyslet. Skoro ve všech diskuzích, které se točí o distribucích vhodných pro začátečníky, se vyskytne. Boduje i v žebřících a soutěžích o nejpoužívanější distribuce, a to nejen u nás, ale i celosvětově. Je tedy logické, že se začátečník přikloní k tomu, začít používat Ubuntu i na svém počítači.

Stojíme tedy v knihkupectví a probíráme se v sekci odborných počítačových knih jednotlivými tituly. Jak se tak probíráme, přijde zásobovač a zakládá nový titul. Kniha je od vydavatelství Computer Press a nese titul Ubuntu – Praktická příručka uživatele Linuxu. A už vás lapili. Kniha má 260 stran, je bohatě ilustrována a navíc je vyztužena dvěma médii. Při bližším ohledání zjistíte, že jsou to dvě dvojvrstvá DVD (jedno pro 32bitovou platformu, druhé logicky pro tu 64bitovou).

Tuto recenzi berte jako pohled uživatele, který Ubuntu nepoužívá, ale Linux samozřejmě ano.

Kniha je psána jako kompletní průvodce instalací a postupy při používání linuxové distribuce Ubuntu. Autorství je připsáno kolektivu autorů a jejich vedoucím byl Ivan Bíbr. Tento autor má za sebou několik let práce na projektu Mandriva Linux, ke kterému sepisuje podobnou knihu a z knihy o Ubuntu je to opravdu znát. Nemusíte se však bát toho, že by autoři neměli dostatečnou erudici, neboť kniha byla napsána ve spolupráci s českým sdružením Ubuntu a s českou komunitou téhož.

Kniha je rozdělena na 11 hlavních kapitol, které mapují Linux jako takový, provedou vás přípravou a vlastním průběhem instalace, poradí s prvními kroky po instalaci. Dále se pak kniha věnuje vlastním aplikacím, postupům a zkrášlením v Ubuntu obsažených programů. Nemusíte se však bát ani toho, že by vás kniha nechala na holičkách při správě systému jako takového. Na závěr najdete sekci často kladených dotazů.

Začnu-li od začátku, docela se mi líbila úvodní sekce popisující, co je to Linux a co jsou to softwarové licence. Zároveň se autoři zmínili o jednotlivých variantách Ubuntu (Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu a spol.) a zaměřili se na to, pro koho je kniha určena. Po přečtení této části zjistíte, že vlastně po každého.

Pak už následují instrukce potřebné před spuštěním instalace. To mi připomíná, že jsem ještě nezmínil, která verze Ubuntu je v tuto chvíli považována za referenční. V knize i na médiích najdete verzi Ubuntu 8.04. Instalace se nemusejí bát ani ti, kteří mají ve svém počítači operační systém Windows a chtějí k němu přiinstalovat Ubuntu. Kniha popisuje i tuto variantu s ohledem na rozdělení disku a nastavení zavaděče systému včetně nástroje Wubi, umožňujícího nainstalovat Ubuntu přímo z Windows bez nutnosti cokoliv dělat s oddíly na pevném disku.

V části popisující instalaci je velký důraz kladen na to, že celý proces komunikace s vámi je již od počátku veden v jazyce českém, což je samozřejmě pro začátečníka velmi velká výhoda. Popsáno je sedm kroků instalace a prostor zůstal i pro vysvětlení nejčastěji se vyskytujících chyb (problémy se zaváděním z DVD, problémy s přihlášením atd.).

Také se mi líbilo, že se kniha netváří jako jediný zdroj informací a zcela nepokrytě informuje o tom, kde najít další zdroje a jak je použít. To je pro začátečníky určitě důležité, protože to dává dobrý základ k tomu, aby to bral jako samozřejmost – samostudium.

V neposlední řadě je zapotřebí zmínit, že do knihy přispěli i autoři, kteří přispívají i na náš portál.

Na druhou stranu se kniha může hodit všem, kteří mají linuxovou distribuci a používají v ní GNOME. To je totiž v Ubuntu jako výchozí. Je zde zmíněna většina užitečných nástrojů, které byste mohli využít, včetně popisu nabízených voleb.

Část nazvaná Aplikace v Ubuntu představuje programy, které jsou jako výchozí obsaženy v Ubuntu. Zároveň je to dobré vodítko pro ty, kteří chtějí vědět, jakými programy by mohli nahradit jimi dosud používané aplikace v jiných systémech. Nepočítejte s vyčerpávajícími popisy funkcí a postupů, jde spíše o soupis typických aplikací – zástupců své třídy. Protože nejen prací je člověk živ, najdete zde i speciální sekci věnovanou hrám v Ubuntu. Najdete zde akční střílečky, strategické hry, simulátory a další, hůře zařaditelné hry. Několik odstavců je věnováno i emulátorům, jako je CrossOver Games nebo Cedega, tedy projektům umožňujícím v Ubuntu běh her původně vytvořených pro operační systém MS Windows.

Kuriózně do sekce Zkrášlujeme a zlepšujeme Ubuntu se vešly popisy dalších grafických prostředí, jako je KDE nebo Xfce. Jejich popis je však opravdu jen symbolický, ale je to logické, neboť nejsou v Ubuntu výchozími. Dovolím si také upozornit na pět stran popisu postupů, které vám mohou pomoci vyladit vaše Ubuntu a pokusit se jej zrychlit (např. vypnutím některých nepoužívaných služeb, odstranění nepotřebných balíčků a knihoven atd.).

Nepozapomnělo se ani na problematiku nastavování a správy zdrojů balíčků, nastavování bezpečnosti, správu tisku, uživatelů a třeba zálohování. Zmíněna je i možnost instalace připojení k síti či k internetu. Také se dozvíte něco o práci v textové konzoli.

To, že kniha byla vytvořena uživateli Ubuntu pro uživatele Ubuntu, je vidět i v poslední části věnované dotazům. Nenajdete zde obecné dotazy, spíše konkrétní a známé, často řešené nedostatky a problémy, takže mnoho začátečníků má dojem, že tento dotaz byl zodpovězen právě pro ně, protože se podobný problém zrovna teď vyskytl u nich.

Můj dojem z knihy je velmi dobrý, pokud chcete používat Ubuntu, pravděpodobně by kniha ve vaší knihovně neměla chybět. Z toho, jak jsem knihu pročítal, si však myslím, že pokročilý uživatel Ubuntu zde moc „novinek“ nenalezne. Naopak pro pokročilé uživatele jiných linuxových distribucí, kteří se chtějí seznámit s konkurencí, je kniha výtečným pomocníkem. Znáte-li však podobnou příručku pro Mandriva Linux, nejde tato o Ubuntu až tak do podrobností. Hlavním tahákem však pro všechny rozhodně budou přiložená média. Obsahují totiž nejenom distribuci, ale i několik doplňků, které standardně v distribuci nejsou (třeba Adobe Reader, Javu nebo Flash player).

Knihu hodnotím jako výtečnou a dostatečně „výpravnou“ či reprezentativní. Jak jsem již naznačil, není obsah knihy úzce spjat s konkrétní verzí Ubuntu, což je jistě dobře. Vše je přehledné a podané velmi srozumitelně. Pokud se rozhodnete knihu si pořídit, nebudete litovat.

Enrico 18. 08. 2008, 18:56:45
Souhlasím s autorem článku, příručka je opravdu dobře napsaná, ktomu ještě 2DVD, navíc teď je na cpress letní sleva... já také doporučuju :-)
RIC 3. 11. 2008, 20:19:04
Moc dobra kniha, moc mi pomohla pri reseni nekterich problemu, je super pro zacatecniki a taky, nikdo ne prohloupi kdyz jsi tuhle knihu koupi - staci aby umel cist ...

Odpovědět

Svatopluk Vít

Svatopluk Vít

Narodil se v Karviné, momentálně je však trvale usazen v Praze. Pracuje na pozici technologického konzultanta pro firmu zabývající se elektronickou komunikací obchodních partnerů. V rámci svých pracovních povinností je často nucen navrhovat rozličná řešení založená na firemních produktech a spolupracující s všemožnými komerčními i opensource nástroji. Je hrdým uživatelem Linuxu a rád prosazuje alternativní řešení do praxe. Ve volném čase poslouchá dobrou hudbu nebo pomáhá kamarádům s provozem webových stránek. A kloubí svůj život s manželkou a dvěma již školou povinnými dcerami.

• Distribuce: Zorin OS
  • Grafické prostředí: GNOME