Linux E X P R E S, Recenze knihy Raspberry Pi – Uživatelská příručka

Recenze knihy Raspberry Pi – Uživatelská příručka

Kdo by o tom neslyšel, kdo by to nechtěl. Je to malé, levné, šikovné a běží na tom Linux. Co to umí, jak se s tím dělá, a hlavně k čemu to je dobré? Na tyto a další otázky naleznete odpovědi právě v této knize, která se Raspberry Pi věnuje a kterou napsal ten nejpovolanější – spoluautor počítače se stejnojmenným názvem.

Od základů a nejen pro začátečníky

To že se čtou návody k různým elektronickým zařízením obecně málo a zřídka, o tom není třeba pochybovat. A tak jsem na tuto knihu zpočátku nahlížel i já. Má vůbec cenu číst nějakou příručku k zařízení, které vypadá na první pohled tak jednoduše, jako nějaká obyčejná karta, když člověk běžně pracuje s podstatně složitějšími zařízením, s klasickým počítačem nebo notebookem, který je nejen složitější, ale také nepodstatně dražší? Logicky by to měl zvládnout každý a třeba i bez příručky.

Raspberry Pi Raspberry Pi

Pěkně napsaný úvod na začátek jistě leckterého bystrého čtenáře uvede na pravou míru. Raspberry Pi má svojí historii, stojí za ním určitá myšlenka a snaha vytvořit něco, co... V nejlepším je třeba přestat, a tak snad postačí, když v tomto okamžiku uvedu, že na své si určitě přijdou nejen začátečníci, ale i ostřílení linuxoví fanoušci.

Praktický obsah

Na začátku jsme seznámeni se zařízením jako takovým, jsou vysvětleny možnosti počítače Rapsberry Pi s ohledem na periferní zařízení a datová úložiště (paměťové karty, USB disky), je uveden postup instalace jedné ze speciálně upravených linuxových distribucí, zmíněny odlišnosti mezi jednotlivými modely a mnohé další.

Protože se dál předpokládá instalace Raspbianu, což je Debian Wheezy upravený speciálně pro Raspberry Pi, je druhá kapitola věnovaná Linuxu obecně, tzn. základům systému, struktuře souborů, práci s uživateli, instalaci a aktualizaci dostupného softwaru. Tuto kapitolu mohou směle přeskočit uživatelé Linuxu, totiž Debian GNU/Linuxu, a na své si tak přijdou především začínající uživatelé tohoto systému.

Kapitola 3 se zabývá řešením možných potíží. Ty se mohou jako u každého jiného počítače objevit prakticky kdekoliv, ty nejběžnější jsou zde popsány dopodrobna s ohledem na praktické zkušenosti běžných uživatelů počítače Raspberry a s ohledem na praktické postupy a příklady nastavení a diagnostiku problémů. I poměrně složité problémy jsou zde vysvětleny s jednoduchostí a příklady, jak je vyřešit.

Další část je věnovaná připojení k síti. Jak pomocí integrovaného síťového portu RJ-45, tak pomocí externího USB WiFi adaptéru. Tato kapitola v podstatě popisuje specifika Debianu (částečně také jiných systémů, např. Fedory) a obecně platné postupy při řešení problémů tohoto typu. V tomto ohledu je v podstatě univerzální, platná nejen pro tento typ počítače.

V páté kapitole jsou uvedeny informace týkající se správy a vytvoření oddílů v Linuxu a postup přesunu systému na větší SD kartu v případě, že uživateli ta stávající přestane stačit.

Konečně šestá kapitola se zabývá specifiky počítače Raspberry Pi, tzn. uvádí parametry nastavení samotného zařízení včetně praktických příkladů možností přetaktování Raspberry Pi, nastavení rozdělení dostupné paměti (pro systém, resp. grafickou kartu) a další.

Tím je polovina knihy za námi a za ní následuje ta druhá, která se dělí podle činností, které je možno s Raspberry Pi provádět.

Nejprve to je použití zařízení jako počítače pro přehrávání domácího kina pomocí distribuce Raspbmc (distribuce XBMC upravená pro Raspberry Pi). Dál vytvoření kancelářského počítače, ať už za pomoci webových cloudových služeb typu dokumenty Google, tak i OpenOffice atp. Následuje příklad využití počítače jako domácího webového serveru včetně instalace LAMPWordPressu.

Protože není pochyb o tom, že primární účel Raspberry Pi je pro potřeby výuky a vzdělávání, tak nejen z tohoto důvodu je převážná část druhé části knihy věnovaná programování a hackování hardwaru, rozšiřujícím deskám a také jazyku Python a Scratch. Na jedné straně se zde objevují takové příklady, jako je můj první program typu "Ahoj světe!", a na straně druhé tu nalezneme příklad hry s pohybujícím se hadem či jednoduchého IRC klienta.

A nejen to. Autor dokáže i tyto jednoduché ukázky programování podat s takovým nadšením a elánem, že od programování postavičky ve Scratchi se najednou ocitneme u praktických možností a příkladů programování robotů pomocí různých externích čidel připojených přes rozhraní GPIO v Raspberry Pi.

Jsou zde rozebrány takové věci, jako jsou možnosti skládání vlastních součástek typu odpor, dioda (a dalších) a jejich připojení k samotnému Raspberry Pi včetně konkrétních příkladů práce s nimi (vstupem/výstupem dat, např. rozsvícení diody či rozpoznaní stisku externího tlačítka) přímo v prostředí Pythonu.

Autor jde do takových detailů, že nechybí ani návod k určení odporu rezistoru pomocí jeho barevného označení nebo možnosti objednání těchto komponent u konkrétních prodejců (pro ČR zřejmě nepříliš vhodné). Poslední část je věnována rozšiřujícím deskám pro snadnější vytváření vlastních projektů a práci s externími zařízeními a čidly.

Dobrý dárek nejen k Vánocům

Základní lidskou potřebou je touha po poznání, tuto větu jste možná jako já mohli zaslechnout v jednom z dílu populárního seriálu Star Trek. Pokud tedy patříte mezi ty, kteří rádi poznávají nové věci, kteří se snaží pochopit, jak daná věc funguje, kteří chtějí vyzkoušet něco nového a také se něco nového naučit, pak je pro vás Raspberry Pi a tato knížka to pravé. Stejně tak bych knihu doporučil všem těm, kteří o koupi Raspberry Pi teprve přemýšlí, nebo už ho vlastní.

I když je v knize samotné vidět snaha autora přimět uživatele Raspberry Pi k tomu, aby se pustili do programování, neodsuzuje ani jiné formy použití tohoto počítače. Už jenom to, že člověk zkusí něco, co nepatří mezi zažité formy použití počítače, se cení, a tak je zde vidět snaha o to, zpřístupnit toto zařízení nejen profesionálům, ale i široké veřejnosti tak, aby za počítačem nebylo vidět jen ono tajemno skryté za krabicí počítačové skříně, ale to, co činí počítač počítačem a jeho uživatelům umožní, ať si s ním dělat, co chtějí, ať už to bude sledování filmů, hraní her, programování nebo psaní textu. Prostě cokoliv a k tomu jsou Raspberry Pi i tato kniha v podobě praktické uživatelské příručky vytvořeny.

Název: Raspberry Pi, Uživatelská příručka
Autor: Eben Upton, Gareth Halfacree
EAN: 9788025141168
Počet stran: 232 stran
Formát: 145×205 mm – brožovaná lepená
Nakladatelství: Computer Press (Albatros Media a.s.)

Martin Šín

Martin Šín

Martin Šín (*1980) vystudoval pedagogickou fakultu a nyní pracuje jako učitel matematiky a výpočetní techniky na střední škole. Ve volném čase překládá a také hraje hry (ani jedno mu příliš nejde). V práci se snaží prosazovat open-source programy.

• Distribuce: Debian

| proč linux