přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Příspíváte nějakému open source projektu?

Konference Cloud computing v praxi

Příspíváte nějakému open source projektu?

Zajímalo by mě, co musí takový projekt splňovat, aby ho podpořilo hodně lidí. A jakou podporu jsou ochotní poskytnout?


reklama

Nejprve mi dovolte jasnou otázku: Příspíváte něčím na nějaký open source projekt? Jistě můžete přispívat i na jakýkoliv jiný, nepočítačový, projekt, ale to bych rád nechal stranou, i když je to chvályhodné. Podporujete nějaký softwarový nebo 'obsahový' projekt? Jak - penězi? Vlastní aktivitou? Myslíte na něj před spaním místo počítání oveček?

Mě to zajímá, protože v Liberixu se tím zabýváme a hledáme způsoby, jak zkrátit cestu oné podpory od dárců k projektu. Je celkem jedno, jestli jde o peníze, práci/čas nebo jinou 'komoditu'. Máme projekty, které potřebují podporu. Jak to zařídit, aby ji získaly? Co požadovat, jakou měrou?

Ve stovce lidí je devadesát, kteří přijímají informace a aktivně se neprojevují. Devět zbylých se jednou za čas aktivně projeví. Jediný člověk ze sta je schopen a ochoten trvale realizovat nějakou činnost, kterou nemá v popisu své práce nebo ji vykonává ze své vůle. A to možná nemusíme mluvit jen o světě open source... Jak je to u vás v práci?

Příklad 1 - OpenOffice.org

Cíl: Český překladatelský tým OpenOffice.org potřebuje naléhavě spolupracovníky, kteří by se zapojili do překladu. Cílem je získat co nejvíce lidí, kteří alespoň malým dílem přispějí ke zlepšení českých překladů a jejich korektuře.

Koho potřebujeme: Překladatele, korektory (samozřejmě i ženského rodu).

Požadavky: Musí umět anglicky, ovládat kancelářský balík a jeho terminologii a nejlépe také software pro překlad.

Časová náročnost: Od hodiny týdně - čím více, tím lépe.

Objevily se ale nabídky peněz. Jak nabídky zpracovat, když poptáváme lidskou aktivitu? Nabídl jsem transparentní účet Liberixu, který k tomuto účelu slouží. Je to ale správně? Co za peníze pořídit? Nebo odměnit překladatele? Podle jakého klíče? Jak získat důvěru dárců? Jak je přesvědčit, aby přispěli opakovaně?

Příklad 2 - konference XY

Realizovat konferenci XY, sehnat dostatek financí na pokrytí nákladů, kam patří také minimálně cestovné pro lektory. Nejlepší by bylo vyplácet i honoráře, ale to se z nedostatku financí nedělá. Obvykle jsou organizátoři rádi, že se zaplatí jídlo a ubytování. Obvykle není problém získat dostatek lidí na zajištění akce na místě.

Cíl: Získat dostatečně vysoký rozpočet, a to do data T mínus 1 měsíc.

Co potřebujeme: Peníze.

Nebývá problém mít pomocníky, ale někdy chybějí právě peníze. Budou návštěvníci ochotni zaplatit vstupné? Co by za to měli dostat, aby byly obě strany spokojené? Nebo stačí pokladnička na dary? Nebo se zaměřit jen na hledání partnerů (=firem)? Kam ustupovat, nebo naopak - co jim nabídnout?

(Kdo jste na nějaké akci byli, zkuste se na to podívat touto optikou... jak se vám to zpětně jeví?)

Jak to máte vy?

Máte vy osobně potřebu podporovat vývoj softwaru nebo konání nějaké akce? Proč? Co nejčastěji nabízíte, pokud nabízíte, a proč? Co vám brání něco nabídnout?

Díky za reakce. Snažíme se v Liberixu pochopit principy toho, jak uvažují lidé z komunity, jak 'náhodní' uživatelé či čtenáři a jak vyložení fandové. Na základě těchto poznatků chceme upravit nabídky na spolupráci. Míst, kde bychom rádi nějak pomohli, je totiž stále víc a bez spolupracovníků to pochopitelně nepůjde.

Co je třeba jednou udělat, protože to ještě nikdo neudělal

Aktuálně se daří zapojovat více lidí do lokalizace OpenOffice.org, vytváříme množství doplňků pro OpenOffice.org, připravujeme náměty pro odborné školní práce (radikální pomoc by např. potřeboval Scribus), aby existovala jejich veřejná databanka, samozřejmě pracujeme na portálech, openMagazinu, sestavili jsme základní katalog Software pro školy a děláme další věci.

Jenže: Zcela chybí kvalitní propagační materiál Linuxu a OpenOffice.org, neexistuje kvalitní lokální (ČR) open-source marketing a PR. Nikdo netlačí na novináře z mainstreamových časopisů, nikdo nenatáčí virální videa, nikdo nepřipravil mediální plán pro novou verzi linuxové distribuce. Nikdo se nezabývá lobbingem, neuspořádá konferenci v Parlamentu nebo v nejbližší škole, nikdo netlačí na úřady, nikdo se nepustí do odborné diskuze s organizacemi jako BSA, IFPI, s mediálními radami atd.

Na tohle všechno hledáme lidi, protože víme, že tam někde venku jsou - "jen" je umět oslovit.  :-) Jak to vidíte vy?

Nahoru

Top články z OpenOffice.cz

Vlastimil Ott

Vlastimil Ott

Spolupracuji s obecně prospěšnou společností Liberix, školím LibreOffice, WordPress, rozumím open source.


  • Distribuce: Xubuntu, Linux Mint
  • Grafické prostředí: Xfce

| proč linux | blog