Linux E X P R E S, Recenze knihy JavaScript – Programujeme profesionálně

Recenze knihy JavaScript – Programujeme profesionálně

JavaScript je nejvíce nepochopený programovací jazyk na světě. Jeho syntaxe je podobná jazykům C a Java a dokáže se „jen tvářit“ jako objektově orientovaný jazyk, takže si mnoho (Java/C++) programátorů myslí, že ho vlastně perfektně zvládá. Kdysi jsem si to také myslel. Existuje mnoho dobrých knih o JavaScriptu, v češtině je ale nabídka velmi omezená. Knihy, které popíšou hrubé základy jazyka, DOM, HTML a CSS, nepovažuji za šťastné – pomáhají vlastně utvářet křivé pochopení tohoto jinak výborného jazyka. Jestli je tato kniha z těch dobrých, se budu snažit rozkrýt v následující recenzi. Pokusím se zároveň najít pravou tvář samotného JavaScriptu.

JavaScript je programovací jazyk mnoha forem, jak ostatně ukázal Doug Crockford ve své knize a excelentní hodinové přednášce JavaScript – The Good Parts, která je dostupná zdarma na youtube.com. Tento jazyk ovládá široké spektrum lidí – od úplných začátečníků, přes mírně pokročilé programátory až po opravdové experty, kteří vědí, jak JavaScript funguje, co jim může nabídnout a dovedou využít jeho silných vlastností. Bohužel v jeho návrhu bylo učiněno mnoho chyb, kterých se musejí programátoři vyvarovat. Pakliže je JavaScript používán správně a s citem, představuje skvělý nástroj a flexibilní vývojovou platformu. JavaScript jako jazyk je vlastně krásný, jen si musíte tu krásu v něm najít sami.

Ať se nám to líbí nebo ne, JavaScript se brzy stane nejpoužívanějším jazykem na světě. Ačkoli není pro svou povahu vhodný pro psaní robustních serverových aplikací, povedlo se mu to, o co se ten aktuálně nejpoužívanější (Java) snaží již řadu let – proniknout do prohlížečů a do pracovních prostředí uživatelů. JavaScriptu se to daří čím dál tím víc, a jakmile se ustálí standardy a Web2 aplikace se dostanou z polohy experimentálních projektů, bude to jazyk, ve kterém se bude psát většina nového kódu. Proto je dobré si o něm přečíst kvalitní výklad, který by se věnoval všem rysům jazyka. Kniha JavaScript – Programujeme profesionálně by to ze svého obsahu mohla splnit.

Hned v úvodu knihy je jasné, že autor to s JavaScriptem myslí opravdu vážně. Po klasickém „Hello World“ úvodu šetrně začíná vysvětlovat základní konstrukce jazyka, ale již v těchto pasážích trpělivě vysvětluje nejrůznější úskalí a zákoutí jazyka samotného, rozdílných implementací v prohlížečích nebo neočekávaného chování některých verzí. Proměnné, obor platnosti a paměť je druhým tématem úvodní části knihy. Jako další autor, myslím dobře, zařadil povídání o odkazovaných typech, přičemž ještě úplně neodkrývá objektově orientované paradigma (paradigmata), které se v JavaScriptu používají. Musím uznat, že výklad je „hutný“ a autor při čtení předpokládá minimálně základní znalosti programování. Knížku jsem si vlastně obstaral hlavně proto, abych se o JavaSriptu dozvěděl něco navíc – neměl jsem aktuální potřeby a nepracoval na větším JavaScript projektu. To jsem ještě netušil, že to nejlepší teprve přijde.

Kapitola nazvaná Objektově orientované programování popisuje snad všechny nejznámější postupy k OOP v tomto jazyce. U každé metody (resp. návrhového vzoru konstruktoru) jsou čtenáři předloženy výhody a nevýhody daného řešení. Autor postupně ukazuje nejprimitivnější tvorbu objektů, diskutuje problémy a přidává nová a nová řešení. V závěru kapitoly jsou představeny čtyři nejpoužívanější návrhové vzory pro tvorbu objektů v JavaScriptu. Některé pasáže jsem četl vícekrát a musel hodně vzpomínat na univerzitní přednášky o jazycích LISP a Scheme. První část uzavírá kapitola o anonymních funkcích, která může být pro čtenáře neznalého funkcionálních programovacích jazyků jistě zajímavá.

Druhá část knihy, i když dílo takto rozděleno není, pojednává postupně o DOMu (postupně všechny tři úrovně), událostech, formulářích a jejich skriptování, detekcí klienta, úložišti na straně klienta (včetně DOM Storage), ladění chyb, XML (XML DOM a E4X), AJAXu a JSONu. Ačkoliv je tato část zpracována velmi kvalitně, nebavila mě tak jako část o jazyku samotném. Jedná se vlastně o ucelenou kuchařku všech postupů, na které může programátor v JavaScriptu narazit. Dokonce bych si troufl tvrdit, že autor přidal i něco navíc v podobě kapitoly o osvědčených postupech. Ocenit musím také poměrně detailní informace o HTML 5 a dalším vývoji JavaScriptu. Podle mého názoru nechybí nic důležitého.

I když tato paralela nebude nejšťastnější, JavaScript bych možná přirovnal k jazyku Perl. Je to skvělý nástroj, ale pro vytváření rozsáhlejších děl je potřeba určité disciplíny a také hlubší znalosti správných postupů. Protože u nás překlad knihy JavaScript – The Good Parts (zatím) nevyšel, je tato knížka podle mého názoru nejlepším materiálem na českém trhu. Mohu ji vřele doporučit těm, kteří to s JavaScriptem myslí vážně.

Název: JavaScript pro webové vývojáře
Podtitul: Programujeme profesionálně
Autor: Nicholas Z. Zakas
Formát knihy: 167 mm x 225 mm, pevná vazba, 832 stran černobílých
Datum vydání: listopad 2009
Nakladatel: Computer Press
ISBN: 978-80-251-2509-0

M 1. 08. 2010, 13:03:07
Je třeba nějaká znalost JS nebo je knížka vhodná i pro úplného začátečníka?
Re:Recenze knihy JavaScript – Programujeme profesionálně
lzap 2. 08. 2010, 10:41:52
Autor na začátku sám informuje, že sice není třeba žádné znalosti JavaScriptu, ale předpokládá se znalost programování alespoň v jiném jazyce. Také je dobré znát objektově orientované programování a já osobně (autor recenze) bych doporučil znalost funkcionálního programování. V některých částech se to jen hemží OOP technikami funkcionálních jazyků.

Mohu jen doporučit skripta doktora Skoupila o jazyku Scheme. Myslím, že v jednom ze skript je pěkně vysvětlen OOP přístup v tomto funkcionálním jazyce. A to pěkně česky a po krůčcích. Postcipt soubory k tisku na stránce http://vychodil.inf.upol.cz/courses/cs1pp/
Vašek 1. 11. 2019, 20:25:14
Dobrý den do firmy v Praze hledáme opravdu kvalitní IT pracovníky, dokážete mi poradit, kam se obrátit?
Blažek 3. 11. 2019, 20:51:40
Natrápil jsem se hodně, než jsem obsadil všechny pozice v naší firmě, spoustu lidí jsem nabral, ze začátku to vypadalo dobře, ale nakonec jsem je musel propustit, pak jsem narazil na agenturu, která mi dosazuje odborníky přímo na pozice IT, které potřebujeme obsadit.
Vašek 6. 11. 2019, 18:04:53
Odkud ta agentura je? a jak to přesněji funguje? dáte si požadavek přímo na místo, které chcete obsadit? a co dál?
Blažek 10. 11. 2019, 20:54:21
Zadejte si prosím do vyhledávacího portálu agentura Coolpeople, kde najdete všechny potřebné informace, agentura je z Prahy, a funguje to přesně tak jak píšete, budou Vám hledat lidi přesně dle vašich požadavků.

Odpovědět