přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Rozmach Linuxu v automobilech

Rozmach Linuxu v automobilech

Linux

Toyota bude ve svých vozech Lexus od roku 2014 používat Linux. Agentura ABI Research předpovídá posílení podílu Linuxu v tomto tržním segmentu na 20 % do roku 2018. Na otevírání softwaru v automobilech má velkou zásluhu GENIVI Alliance.


Toyota je již druhou automobilkou, která do svých automobilových „infotainmentových“ systémů (informace a zábava) zavede Linux. První byla firma General Motors, která tak učinila u svých luxusních vozů značky Cadillac a použila k tomu systém založený na distribuci Debian. Také Toyota plánuje Linux využít u vozů spadajících do vyšších tříd, konkrétně u své značky Lexus.

Agentura ABI Research předpovídá, že tržní podíl Linuxu do roku 2018 dosáhne 20 %. Linux bude útočit především na pozici Windows Embedded od Microsoftu, lídrem trhu zůstane i nadále systém QNX. Tlak Linuxu se projevuje i u konkurenčních systémů – jejich dodavatelé je postupně čím dál více otevírají.

Na otevírání systémů má značnou zásluhu také GENIVI Alliance, což je sdružení mnoha firem z různých oblastí automobilového a souvisejícího průmyslu (automobilky, výrobci autodílů, hardwarové a softwarové firmy...). Toto sdružení má za cíl podporu používání Linuxu a jiného open-source softwaru v automobilech – především formou sjednocování požadavků, zajišťováním referenčních implementací a poskytováním certifikačních programů.

Nahoru

Příspěvky

Rozmach Linuxu v automobilech
Marek 30. 07. 2013, 08:09:37
Odpovědět  Odkaz 
Nemohu se nezeptat, k jakému účelu ten "linux" je v těch automobilech používán. Z přispěvku to není patrné. Jestli k multimediálním účelům (rádio, dvd, gps, handsfree), tak mohu také prohlásit, že moje stará felicie už nějakou dobu používá android a občas ubuntu. Jinými slovy, zda je ten linux využíván automobilem (řídící jednotky motoru, podvozku apod.), nebo jenom k pohodlí cestujících.
Lukáš Jelínek Re: Rozmach Linuxu v automobilech
Lukáš Jelínek 30. 07. 2013, 12:18:58
Odpovědět  Odkaz 
Je to patrné například z této věty: "Toyota je již druhou automobilkou, která do svých automobilových „infotainmentových“ systémů (informace a zábava) zavede Linux." Tedy že jde o ty "multimediální" účely. Pro vlastní řízení automobilu je použití Linuxu (stejně jako Windows) problematické, jednak nejde o hard-realtime systém (což se ale řešit dá, viz RTLinux nebo RTAI), ale hlavně je pro dané účely zbytečně rozsáhlý, což je problém z hlediska možnosti výskytu chyb a při homologaci (vysoké náklady). Nevím, co přesně automobilky používají, ale lze si představit, že se bude jako hlavní systém používat například PikeOS, kde nativně poběží kritické aplikace a v samostatném kontejneru nad ním Linux pro nekritické věci (pokud pojede všechno na jednom fyzickém stroji - ale spíše se jich bude používat víc).

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz