přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Jsou open-source elektromobily dobrý nápad?

Jsou open-source elektromobily dobrý nápad?

Antony Ingram z magazínu Green Car Reports se zamýšlí nad tím, zda jsou open-source elektromobily dobrý nápad či nikoliv.


Pod pojmem „open source“, tedy „otevřený zdroj(ový kód)“, si asi většina lidí – kterým tento pojem něco říká – představí open-source software. Ovšem zdaleka nejen software lze poskytovat v souladu s touto filosofií. Známe například pojem „open-source hardware“, tedy takové technické (hmotné) vybavení, ke kterému je otevřeně k dispozici taková dokumentace, podle které lze dané zařízení vyrobit. Pod „zdrojový kód“ zde lze zařadit například elektrická schémata, popis složení materiálů, výrobní postupy a mnoho dalšího.

Hardwarem v širším pojetí může být cokoliv, nemusí to mít nic společného s počítači. Například elektromobil (resp. dopravní prostředek obecně). Antony Ingram z magazínu Green Car Reports se zamýšlí, zda je použití tohoto konceptu právě u elektromobilů dobrým nápadem či nikoliv. A ve shodě s dříve publikovaným postojem Katie Fehrenbacher je podle něj takový nápad špatný, protože dopravní prostředky by měly „prostě fungovat“ a ne být připraveny na úpravy a vylepšování. Jako paralelu ve světě IT nabízí (uzavřenou) filosofii firmy Apple.

Nahoru

Příspěvky

Lukáš Jelínek Jsou open-source elektromobily dobrý nápad?
Lukáš Jelínek 19. 04. 2012, 16:36:13
Odpovědět  Odkaz 
Podle mě jde o těžké nepochopení pojmu "open source". Zjevně si představují, že když je něco "otevřené", bude se v tom každý vrtat a upravovat si to. Že jde o zcela seriózní model vývoje, je asi nenapadá...
Michal Hrušecký Re: Jsou open-source elektromobily dobrý nápad?
Michal Hrušecký 19. 04. 2012, 22:45:02
Odpovědět  Odkaz 
No zrovna do toho auta bych se vrtal/vrtam a upravoval/upravuju ho. Jen to moje soucasny zadnej SW zatim nema... Ale prectu si i ten puvodni clanek, nejen novinku.
Jsou open-source elektromobily dobrý nápad?
Petr Ježek 24. 10. 2014, 15:21:18
Odpovědět  Odkaz 
Je vidět, jak hluboko je běžný svět potopen v láku proprietárního byznysu. O OSS a OSH je v tomto světě málo informací a hodně dezinformací. V autech jde o to, zda je může opravovat pouze autorizovaný opravář disponující proprietárními informacemi nebo i sám uživatel disponující open source informacemi. Bylo a je vcelku běžné, že lidé nezajímající se o věc platí "profesionálům" (vemi různé kvality a odpovědnosti), zatímco lidé se zájmem o věc zpravidla úspěšně najdou zdroj otevřených informací a podle něj si běžné úkony údržby a lehčích oprav udělají sami. Nadšenci se pak podle těchto informací pustí i do větších oprav a rekonstrukcí. S linuxem se v autech brzy setkáme, vývoj palubního infotainmentu běží na plné obrátky podporován řadou automobilek. Zatímco v OSS je odpovědnost za autorizované úkony na uživateli, který je současně správcem, v proprietárním světě jde o profláklý učebnicový vztah pán - správce dvou odlišných subjektů. Pochopitelně u aut platí to co u operačních systémů - kdo chce optimalizovaný produkt na klíč a je za to ochoten a schopen platit dodavateli a správci, koupí Macka (o Windows to s optimalizací rozhodně neplatí) a kdo nehodlá či nemůže, instaluje třeba linuxové distribuce dle svých znalostí a schopností funkční a bezpečné správy.

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz