přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme

Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme

Ubuntu

Mark Shuttleworth ujišťuje, že kdo nechce být při vyhledávání (přes Dash) v Ubuntu sledován, může si předávání dat vypnout. Výchozí nastavení, kdy se data předávají firmě Canonical a jejím partnerům, se však měnit nebude.


Firma Canonical před časem „přitvrdila“ v monetizaci distribuce Ubuntu. Při vyhledávání přes Dash se zadávané údaje přenášejí na server firmy a odtud jsou dále předávány dalším partnerům (například společnosti Amazon). Podle toho se pak vybírají produkty, které se objeví v nabídce k zakoupení. Toto „šmírování“ ostře kritizoval například Richard M. Stallman, kriticky se vyjadřovala i organizace EFF.

Nyní sám šéf firmy Mark Shuttleworth reaguje na tuto kritiku. Firma prý připraví možnost jednoduchého vypíná (a zapínání) on-line vyhledávání – s tím, že to bude něco jako „anonymní režim“ ve webovém prohlížeči. Ve výchozím stavu však bude vyhledávání data na server odesílat. Podle EFF to není dostatečné řešení; tím by bylo výchozí vypnutí tohoto způsobu hledání, s tím, že by si ho uživatel mohl případně zapnout (protože pro mnoho uživatelů může být užitečné).

Nahoru

Příspěvky

Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
honza 18. 02. 2013, 21:44:57
Odpovědět  Odkaz 
Další hřebík do rakve Ubuntu.
Petr Valach Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Petr Valach 18. 02. 2013, 22:03:55
Odpovědět  Odkaz 
Takhle tvrdě bych to nevyjádřil, ale je to podivné. Důvody nechápu, vlastně jo, ale nelíbí se mi to ani trochu.
Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Martin Kozub 18. 02. 2013, 22:50:01
Odpovědět  Odkaz 
Ono je to složité. Pokud v Canonicalu chtějí nějakou funkci, tak je jasné, že když bude by-default vypnutá, nebude ji téměř nikdo používat a veškerá snaha ji prosadit bude tímto způsobem marná - a tudíž i investice do ní.
Na druhou stranu, samotnému se mi toto (snad anonymní) šmírování nelíbí. Doufám že to v Ubuntu 13.04 vyřeší trochu lépe než je to teď ve 12.10. Mělo by tam být alespoň více nastavení a uživatel by měl být více informován o tom, že vyhledávání v dashi odesílá data. No uvidíme.
Petr Valach Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Petr Valach 18. 02. 2013, 23:23:29
Odpovědět  Odkaz 
Jo, to chápu, ale proč proboha taková věc? Asi jde o prachy. V tom případě se ptám: To neumí Canonical získat peníze jinak?

Jak to, že se s tím jinde - co já vím - nesetkáme?

Díky panu Jelínkovi za info.
Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Marv-CZ 19. 02. 2013, 08:38:32
Odpovědět  Odkaz 
Myslím, že kompromisem by bylo, aby při prvním použití této funkce vyskočilo dialogové okno s vysvětlením a dotazem, zda používat či ne. Předvolené může být klidně, že ano. Většina uživatelů stejně takové věci nečte a automaticky odklikává. Ale to už je jejich chyba, upozorněni byli a počet aktivací by tím Canonicalu moc neklesl.
Lukáš Jelínek Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Lukáš Jelínek 19. 02. 2013, 12:12:06
Odpovědět  Odkaz 
Mimochodem jsem si všiml, jak u mnohého OSS pod Windows narostl počet balastu (různých "skvělých toolbarů" apod.) nabízeného při instalaci. Někdy bývá předvolena jeho instalace, někdy ne. Bylo by zajímavé vědět, kolik lidí si tam něco takového třeba společně s PDF Creatorem nainstaluje.
Re: Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Rovano 19. 02. 2013, 13:46:26
Odpovědět  Odkaz 
Horší je, že i u komerčních.
Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Jenda 19. 02. 2013, 15:20:16
Odpovědět  Odkaz 
Mně to nevadí. Ubuntu používám. Na linux jsem se snažil přejít od Ubuntu 7.10. Až asi poslední rok mi vše funguje a je to můj jediný systém. Shuttleworth sype do Ubuntu velké peníze a prostě chce něco i nazpět. Investuje do Ubuntu TV, Ubuntu for phone. Peníze se asi dají sehnat jinak. Můžete prodávat OS jako Microsoft, nebo můžete prodávat celý hardware jako Apple. Pokud chcete ale všechno zadarmo, tak to je malinko problém to pak udržet funkční. Kupme si všichni u Cannonicalu 20GB cloud na Ubuntu One za 30 dolarů ročně, když nás bude milion nebo třeba pět, třeba to vyhledávání a "šmírování" Mark zruší.
Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Mach 20. 02. 2013, 09:33:58
Odpovědět  Odkaz 
Ano, tak nějak. Hodně lidí bohužel spojuje, resp. nechápe rozdíl mezi termíny "zadarmo" a "zdarma".
Lukáš Jelínek Re: Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Lukáš Jelínek 20. 02. 2013, 09:44:09
Odpovědět  Odkaz 
"Zadarmo" a "zdarma" je totéž. Není totéž "free" (as free speech) jako "free" (as free beer). Jde ale o to, jaký obchodní model se zvolí. Některé firmy (Red Hat, SUSE...) jdou cestou placené podpory, jiné volí jiné cesty. Canonical si zvolil tuto, která se mi sice příliš nelíbí, ale je běžná u webových aplikací a asi bude čím dál častější, pokud se tomu lidé nevzepřou (jako že to asi neudělají, protože je pro ně méně bolestné toto než "platit na dřevo" nebo být tak trochu pokusnými králíky jako u Fedory a openSUSE, případně používat distribuci plnou starého SW jako u CentOS).
Re: Re: Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Mach 20. 02. 2013, 20:53:28
Odpovědět  Odkaz 
Ano, souhlasím, vždyť jsem to napsal. Ovšem přiznávám, že šifrovaně. Tak ještě jednou:

Zdarma mi poskytnou produkt, jehož vývoj není zadarmo.
Andrej Pavelka Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Andrej Pavelka 20. 02. 2013, 15:47:57
Odpovědět  Odkaz 
Podľa mňa nič nie je na tom také hrozné. Canonical vo svojom Ubuntu nie prvý krát zavádza niečo, čo sa nezdá viacerým ľuďom, ale čas ukázal, jeho kontroverzné rozhodnutia boli fajn. Napríklad, koľko debaty bolo okolo toho, keď sa vo vydaní 10.04 rozhodol tlačítka v záhlaví okna premiesniť na ľavú stranu? Bolo jej dosť. O chvíľu prišli s ďalšim kontroverzným rozhodnutím: nastaviť Unity ako východzie a jediné prostredie. To, že je jediné predinštalované prostredie, to je možno trochu obmedzujúce (alternatívne prostredia sa dajú doinštalovať), ale fakt je, že s Unity nič nepokazil a celkovo Ubuntu sa darí a Canonical očakáva rastúci počet inštalácií Ubuntu. Niet sa čo Čudovať, že Valve vydal Steam pre Ubuntu. Vôbec ma "monetizácia" ubuntu neprakvapuje, pretože na ňom vidno veľa práce a určite sa na ňom ešte veľa práce vykoná a to sa musí z niečoho platiť a čo je úžesné, nemusí to platiť zákazník, ako je v prípade Windws alebo Mac. Ja si prajem, aby to v Canonicale išlo takto ďalej.
Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Mach 20. 02. 2013, 21:05:06
Odpovědět  Odkaz 
Možnost v GUI cokoliv přenastavit je dle mě v současné době spíše kontraproduktivní. V "dávných" dobách, kdy byl linux doménou fandů je pryč. Po tom všichni snili a doufali, že ta doba přijde. No a dnes je to tady, sice pomalu, ale jistě. S tím se ale dostáváme do přesně opačného problému: laičtí uživatelé obvykle přílišnou konfigurovatelnost neocení. Otázka: Instaloval jste nějaký linux "nelinuxové" osobě? Jeho plocha i veškerá nastavení se ani po čase nezmění. Používá systém - o nastavení se nestará.

Toto je pouze jeden z několika důvodů, proč minimalizaci konfigurace vítám. Celkem výstižně to charakterizuje výrok, že Ubuntu používají ti, kteří neumí nainstalovat Debian. V tom to je. Ubuntu mi nikdo nenutí, je to volba.
Andrej Pavelka Re: Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Andrej Pavelka 21. 02. 2013, 14:20:26
Odpovědět  Odkaz 
Linux som inštaloval hneď niekoľkým "nelinuxovým" osobám. Dávnejšie som Ubuntu 10.04 dal na počítač svojmu kamarátovi, živnostníkovi, ktorý si na ňom robí veci do firmy a je mi vďačný. Práve teraz má u mňa starší počítač s nainštalovaným Xubuntu 12.04, ktorý mu ešte mám dokončiť. Ďalej som dal Linux Mint Debian edíciu na jeden dosť starý počítač s pcesorom o výkone menšom, ako 1 GHz, zdá sa mi, že to bolo 0,7 GHz a v porovnaní s Windows XP, ktorý bol na ňom predtým, bežal ten stroj ako nový. Dal som ho človeku, ktorý Linux nikdy predtým ani len nevidel a celkovo mal dosť málo skúsenosti s počítačom. A pochvaloval si. Naposledy som dával Linux Xubuntu susedovi naučenému na Windows XP, ktorého hnevala pomalosť Windowsu, vírusy, nízka stabilita. Zatiaľ je celkom spokojný.

Ďalej som prostredníctvom Linuxu pozachraňoval dáta na "x" počítačoch, na ktorých padol Windows a podával som Linux na vyskúšanie do dualbootu "x" ľuďom, ale konkrétne prípady tu rozoberať nebudem, lebo to by bol do diskusie veľmi dlhý príspevok a možno si to všetko ani nepamätám.
Petr Valach Re: Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Petr Valach 23. 02. 2013, 11:51:27
Odpovědět  Odkaz 
S tímhle výrokem souhlasím jen částečně. Ano, je pravda, že BFU to neřeší a prostě systém používá. Vždyť to vidím u kolegy grafika, který si nijak nepřizpůsobil program, který ho živí (corel draw), ani ty, které miluje (adobe creative suite). Kdežto já mám prostředí operáku a programů doslova vymazlené.

Takže s čím nesouhlasím, je, že je dobře, že je malá možnost uzpůsobit si prostředí systému. Hlavně v případě Ubuntu je to víc než třeba. Sice jsem se vrátil k výchozímu nastavení Unity (používám HUD atd., akorát jsem si trochu upravil scrollbary), ale nebudu popírat, že vzhled Unity je na můj vkus hrozný. Takže BFU ať si dělá, co chce, ale já si chci to, co používám, přizpůsobit vlastním požadavkům, které - btw. - jsou hodně drsné. Jsa náročným uživatelem :-) ale nejsem jako šéf, který automaticky třeba daný soft, metodu vyhazuje. Já hledám, hraju si, zkouším a snažím se.
Andrej Pavelka Re: Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Andrej Pavelka 26. 02. 2013, 18:02:01
Odpovědět  Odkaz 
Suhlasim s tym, ze to moze byt kontraproduktivne, ale pre mna je ta volba dvolezita, pretoze mam starsi book a unity potrebuje lepsiu graficku akceleraciu ako mam ja. Dal som tam teda xfce a som s nim spokojny, akurat mi vadi, ze sa don miesia prvky z Gnome. Planujem sa s tym este pohrat.
Jiří Eischmann Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Jiří Eischmann 20. 02. 2013, 22:41:23
Odpovědět  Odkaz 
"to sa musí z niečoho platiť a čo je úžesné, nemusí to platiť zákazník, ako je v prípade Windws alebo Mac"

Vždycky to zaplatí zákazník. Ať už je to v ceně produktů, na které má reklamu přímo v systému, nebo v ceně počítače, který si koupil (výrobci, kteří prodávají počítače s Ubuntu většinou Canonicalu něco platí - za tweaky, za podporu,...). Já už se dnes spíš příkláním k tomu, abych za něco prostě zaplatil rovnou penězi a pak měl od takového vlezlého monetarizování pokoj, protože už to je úplně všude.
Petr Valach Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Petr Valach 23. 02. 2013, 11:54:07
Odpovědět  Odkaz 
Tak s tímhle můžu jedině souhlasit. Nechápu nářky na Unity, když je přece fajn. Sice jsem odstřelil pár nesmyslů, které mě příšerně zdržovaly (nějaké slábnutí oken fakt mít nemusím), potřebuju výpočetní sílu kompu na práci a ne na nesmysly, ale jinak je celkem fajn. I když s celým seznamem výhrad, ale ty mám u každého linuxového desktopu.
Petr Valach Re: Re: Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Petr Valach 23. 02. 2013, 12:00:32
Odpovědět  Odkaz 
Omlouvám se, chtěl jsem reagovat na příspěvek pana Andreje Pavelky.
Shuttleworth: Výchozí nastavení vyhledávání nezměníme
Olda M 5. 05. 2015, 16:06:01
Odpovědět  Odkaz 
Mě to je jedno jestli mi někdo bude posílat nabídky - já stejně nemám prachy takže smůla... :-) Na druhou stranu - když to pomůže Linuxu na vzestupu tak jsem pro.

Odpovědět

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz