přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Ubuntu bude mít nový formát balíčků

Ubuntu bude mít nový formát balíčků

Ubuntu

Firma Canonical vyvíjí nový formát balíčků pro Ubuntu, kterým by měly být částečně nahrazeny dosavadní balíčky Debian.


Situace na poli balíčkových systémů se postupně usadila a převládly dva formáty balíčků: RPM a Debian. Druhý ze jmenovaných se zatím používá i v distribuci Ubuntu, ale zdá se, že tomu tak v budoucnu nebude, alespoň částečně. Firma Canonical totiž připravuje nový formát, který bude určen pro nové aplikace nevyžadující žádné speciální závislosti (kromě základního systému).

V balíčku bude vždy obsaženo vše potřebné pro fungování aplikace, metadata budou ryze deklarativní (tj. žádné skriptování instalace) a celý obsah balíčku se nainstaluje do samostatného adresáře. Pro uložení metadat se bude používat formát JSON, správce balíčků bude napsán v jazyce Python. Nové balíčky by měly sloužit hlavně pro instalaci aplikací do telefonů a tabletů.

Nahoru

Příspěvky

Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Rover623 9. 05. 2013, 12:16:53
Odpovědět  Odkaz 
To by se docela hodilo, zrovna nedávno jsem do balíčku jistého programu zapomněl přidat správně závislost na systémové knihovně a hned z toho byl konflikt. V Ubuntu 12.04 už totiž byla po aktualizaci verze 1.6 a já tam prostě zapomněl přidat jeden znak (že to potřebuje 1.5 a novější) a tak se to explicitně dožadovalo verze 1.5 a downgrade systémové knihovny vám apt-get jen tak neudělá.
Re: Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Pavel Šimerda 9. 05. 2013, 12:30:55
Odpovědět  Odkaz 
A jak to má v této situaci pomoct?
Lukáš Jelínek Re: Re: Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Lukáš Jelínek 9. 05. 2013, 15:42:00
Odpovědět  Odkaz 
Pomůže to tak, že to tam přibalí onu knihovnu. Takže výsledek bude jako na Windows, stejná knihovna v padesáti exemplářích a dvaceti různých verzích :-D
Re: Re: Re: Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Tomas 9. 05. 2013, 22:23:31
Odpovědět  Odkaz 
Windows netrpi schyzofreniou ako linux, takze nepotrebuje viac kopii kniznic. Vacsinou stacia tie zakladne v systeme. Canonical sa snazi tuto schyzofreniu odstranit aj z linuxu. ;-)
Lukáš Jelínek Re: Re: Re: Re: Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Lukáš Jelínek 10. 05. 2013, 00:19:16
Odpovědět  Odkaz 
Systém Windows jako takový nepotřebuje. Ale programy si s sebou tahají tuny knihoven, které v základním systému nejsou, ale jsou často u jiných programů. Stačí se podívat, kolik je v systému exemplářů souborů např. sqlite.dll, zlib1.dll, ssleay32.dll a mnohých dalších. A to nemluvím o případech, kdy je program slinkovaný staticky do mnohamegových binárek.
Re: Re: Re: Re: Re: Ubuntu bude mít nový formát balíčků
jadd 10. 05. 2013, 04:06:21
Odpovědět  Odkaz 
Taková knihovna ve Windows se může jmenovat stejně ale mít jinou funkci. Může jich tam být padesát ale každý program ji může mít upravenou pro sebe.
V Linuxu by se to určitě řešilo vylepšením stávající. Proč ale program nemůže použít jen pro sebe potřebné funkce, a být tak maximálně optimalizovaný pro snížení systémových prostředků, a zvlášť pokud nechce porušit licenci a použít svoji, třeba uzavřenou?
Michal Hrušecký Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Michal Hrušecký 10. 05. 2013, 09:58:23
Odpovědět  Odkaz 
Protoze pro snizeni systemovych naroku je mnohem vyhodnejsi pouzit tu stejnou sdilenou knihovnu, ktera nemusi byt v pameti padesatkrat skoro stejna, ale muze tam byt jednou pro vsechny.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ubuntu bude mít nový formát balíčků
jadd 10. 05. 2013, 14:14:06
Odpovědět  Odkaz 
Ano, ale těžší je prosadit novou funkci do stávající, než vytvořit novou, třeba 2 změny za jeden vývojový cyklus distribuce. Program tak může být nezávislý na distribučních správců balíků. Ve skutečnosti 50 programů a ještě které použijí stejné knihovny asi běžný člověk spouštět nebude. A ta licence může být také problém.
Re: Re: Re: Re: Re: Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Tomas 10. 05. 2013, 07:43:55
Odpovědět  Odkaz 
Pokial spravim instalaciu, ktora je zavisla na knizniciach mimo systemu Windows (napr.cygwin), tak si len koledujem o problemy s kompatibilitou.
Linux je podstatne jednoduchsi system ako Windows a napriek tomu trpi rovnakym problemom.
Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Pavel Šimerda 9. 05. 2013, 12:29:18
Odpovědět  Odkaz 
Opožděný apríl?
Tomáš Crhonek Re: Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Tomáš Crhonek 9. 05. 2013, 13:23:15
Odpovědět  Odkaz 
+1
Jiří Eischmann Re: Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Jiří Eischmann 9. 05. 2013, 13:40:51
Odpovědět  Odkaz 
Ne, pouze Reinventing the Wheel by Canonical Number XY :)
Ubuntu bude mít nový formát balíčků
yerry 9. 05. 2013, 14:51:30
Odpovědět  Odkaz 
... ja som to vedel, že táto distribúcia nakoniec skončí ako experiment typu Corel Linux a pod.. No trvalo to dosť dlho, než zaznamenala totálny degres, hádam celú dekádu? Ale veď to sa dalo čakať. Na ten bordel v libkách teda už vôbec nie som zvedavý.
Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Stanislav 9. 05. 2013, 16:51:08
Odpovědět  Odkaz 
Zrovna u telefonů a tabletů bych šetřil místem a všechny společné knihovny měl jen jednou. Tohle by dávalo smysl, jen pokud by k tomu nasadili deduplikaci na úrovni FS.
Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Handy 9. 05. 2013, 17:12:59
Odpovědět  Odkaz 
No nevim.. pomohlo by to u takovyhotoho software, kterej neni v repozitarich a pouziva podivny knihovny... ale takovej software stejne tenhle format podporovat nebude, takze je to zbytecny.. ale je skvely, ze cannonical udelal dalsi vec, ktera celou platformu jeste vic roztrha na nekompatibilni kousky. Rolling updates ubuntu me donutili premejslet, jestli si ho v budoucnu nedam misto debianu, ale tohle tu myslenku poslalo tam, odkud prisla :D
Pavel Petřík Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Pavel Petřík 9. 05. 2013, 22:12:31
Odpovědět  Odkaz 
Uvidíme, pokud se to bude hádat - zvolím jinou distribuci, pokud to poběží spolehlivě, tak mi nový balíčkovací systém nevadí. Jen doufám, že to nebude překážka pro tvůrce programů, aby se nám nezúžil výběr použitelného softwaru... Otázka je také, nakolik to bude šetřit místo na HDD. Na druhou stranu je pochopitelné, že tablety a telefony by se stávajícím formátem měly možná problémy... Zpočátku stejně pojedou dle mého názoru systémy pro PC a mobilní zařízení odděleně, než se to usadí a při nové verzi sjednotí. Nezbývá, než se nechat překvapit...
Michal Hrušecký Re: Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Michal Hrušecký 10. 05. 2013, 10:02:33
Odpovědět  Odkaz 
deb se na telefonech a tabletech pouziva uz dlouho bez problemu. Napriklad slavne linuxove Nokie pouzivaly deby bez problemu. Nerikam, ze stavajici formaty baliku nemaj nektery nevhodny omezeni/chyby, ale zrovna pro uvedeny use case staci jakykoliv format :-D
Ubuntu bude mít nový formát balíčků
mattyy1hp 10. 05. 2013, 10:37:52
Odpovědět  Odkaz 
R.I.P Ubuntu, posedlé mocí ve snaze vytvořit si vlastní platformu nekompatibilníse zbytkem linuxového světa... teď vážně, těch změn je až moc, celé je to trochu moc. Před 2 měsíci jsem přešel na Debian a stále vidím více a více pozitiv.
Ubuntu bude mít nový formát balíčků
James Heather 10. 05. 2013, 21:17:38
Odpovědět  Odkaz 
Ideální by bylo kdyby tyto balíčky fungovali tak že by se stáhl balíček se vším. Poté by instalace zjistila jaké jsou v systému a chybějící instalovala a už existující neinstalovala. Tím by se pro vždy vyřešila závislosti a navíc by teoreticky systém zůstal čistý, tedy v rámci mezí. Jen stahování by trvalo déle. To by šlo částečně vyřešit tak, že věci z repositáře by byly normálně v deb a jen aplikaci tvůrců mimo repositář by měla ty velké balíčky.
To ovšem nejspíš podle článku nehrozí, bohužel.
Tak doufám, že to aspoň bude jen pro mobilní sféru a desktopu se to dotkne minimálně.

Otázka: Jak to vezmou ostatní distribuce vycházející z Ubuntu, jestli nasadí Mir a JSON, nebo půjdou vlastní cestou?
Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Ondřej Fibich 11. 05. 2013, 11:27:14
Odpovědět  Odkaz 
"Ubuntu bude mít nový formát balíčků" - to není pravda, jen jeden z vývojářů představil koncept, který vůbec nemusí být schválen.
Re: Ubuntu bude mít nový formát balíčků
Pavel Šimerda 11. 05. 2013, 11:41:28
Odpovědět  Odkaz 
Aneb typický phoronix.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTI4MzQ

Odpovědět

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz