přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Brackeen, Barker, Vanhelsuwé: Vývoj her v jazyku Java

Brackeen, Barker, Vanhelsuwé: Vývoj her v jazyku Java

Programování her v jazyku Java není úplně obvyklé, a tak mnoho knih na podobné téma k dispozici nenajdeme. U her totiž dominují jazyky C/C++, avšak mnoho titulů (i komerčních) potvrzuje, že to není jediná cesta.


Kniha komplexně popisuje platformu Java 1.4 z hlediska programování multimediálních aplikací a her. Po otevření a prvním prolistování jsem zjistil, že nezačíná obvyklým opakováním jazyka - což je jen dobře. Na to jsou tu jiné publikace. V první kapitole se totiž autoři věnují vláknům.

Grafika ve 2D, to je téma další kapitoly popisující Java2D API. Probrány jsou všechny techniky potřebné pro vytvoření 2D hry, animace, celoobrázková grafika, vyhlazování hran nebo dvojitý buffering. Stranou nezůstanou nejnutnější základy matematiky a geometrie - ovšem pouze zevrubně. V další části je vyřešena interaktivita, zvukové efekty a hudba. Nic tedy nebrání vytvoření skutečné 2D "plošinovky". A také se tak děje ve čtvrté kapitole - tato ukázka je postupně vylepšována a zdrojový kód můžete stáhnout ze stránek autorů.

Mnoho her dnes nabízí souboj s živými protihráči po síti či Internetu. Hrou pro více hráčů se zaobírá další kapitola, popisuje síťové techniky za pomoci knihovny NIO API Javy 1.4.

Jaké bylo moje překvapení, když jsem ve druhé části knihy, věnované 3D grafice, nenašel obyčejný popis rozhraní Java3D nebo OpenGL (pomocí nějaké JNI nadstavby). Autoři postupně čtenáře seznamují se všemi aspekty 3D grafiky (matematika je probrána na můj vkus dosti stroze) a vytvoří vlastní zobrazovací systém, který je sice jednodušší (a hlavně pomalejší - je to čistá Java), ale neznalý této problematiky se tak skvěle naučí tolik potřebné základy.

Od základů zobrazování, stínování, nanášení textur přes ořezávání objektů až po načítání modelů nebo kompletních scén (BSP) autoři postupně projdou veškeré základní techniky 3D. Další kapitoly jsou jen třešničkou na dortu - detekování kolizí, umělá inteligence, skriptování, ukládání hry, optimalizace a rady pro další postup.

Kniha mě nečekaně překvapila nejen svou kvalitou (pomíjím nepřesnosti v překladu), ale zejména velmi širokou možností využití. Zcela zásadní čtení pro Java programátory, kteří mají co dělat s hrami. Část o 3D grafice musím doporučit i vývojářům orientovaným na jiné jazyky, zejména C++. Dobrých knih o počítačové grafice v češtině na trhu totiž moc není.

Grada 2004 (New Riders), vydání první. Doporučená cena 690 Kč/1050 Sk. Počet stran: 712 černobílých.

Nahoru

Příspěvky

Otazka
14. 02. 2006, 20:40:41
Odpovědět  Odkaz 
Chel by som vediet.. ked kniha nepracuje v OGL
tak v ktorom rozhra..??
alebo som nieco zle pochopil?
dakujem.
Re: Otazka
15. 02. 2006, 09:37:57
Odpovědět  Odkaz 
Skutečně v knize najdete pouze zmínku v jednom odstavci o rozhraních Java3D nebo JOGL. Kniha se zaobírá výhradně tvorbou vlastního 3D engine - což je dobře (čtenář pochopí, jak takový engine vlastně funguje).

Odpovědět

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz