Kniha zahrnuje široké spektrum technologií a postupů, které se používají při vývoji linuxového softwaru především v jazyce C, informace o přenositelnosti mezi jednotlivými platformami, integraci pomocí síťových rozhraní, implementaci grafických uživatelských rozhraní, dokonce není opomenuta problematika samotného linuxového jádra.
V prvních kapitolách se dozvíte obecné informace o Linuxu jako takovém, o vývojářském procesu v něm a základních používaných nástrojích a rozebrána je zde také problematika přenositelnosti jak v Linuxu, tak v oblasti hardware.
Pokud to s vývojem myslíte opravdu vážně, pak vás jistě zaujme kapitola čtvrtá, která se zaměřuje na správu verzí a spolupráci programátorů při vývoji - je analyzován centralizovaný vs decentralizovaný přístup, pro každý z nich jsou zde uvedeny nástroje spolu s praktickým úvodem do jejich používání.
V dnešní době informační společnosti a internetu je velmi důležitá také následující kapitola, jež se věnuje síťovému programování - seznámíte se s sockety, síťovými adresami, datagramy a knihovnami pro síťové programování.
Dalším logickým krokem v knize je sedmá kapitola obsahující problematiku databází, jsou zde rozebrány možnosti použití různých způsobů trvalého ukládání dat. Naučíte se využívat zabudovaný databázový engine a posléze také nainstalovat a zprovoznit plnohodnotný databázový server PostgreSQL a spouštět SQL příkazy v prostředí jazyka C.
S problematikou databází úzce souvisí rozsáhlá kapitola LAMP, věnovaná hlavním komponentám webových aplikací - Linux, Apache, MySQL (popř. PostgreSQL) a PHP (popř. Perl). Dozvíte se, jak nainstalovat a nakonfigurovat Apache server s PHP 5, nakonfigurovat a spustit databázi MySQL a osvojíte si základy PHP.
Lahůdku představují tři kapitoly zabývající se vývojem jádra - kompilací, instalací, hackováním, rozhraním jádra jak externím (systémová volání, události apod.), tak interním (API jádra) a konečně také moduly jádra Linuxu.
Další kapitola je věnuje velmi důležitému postupu v rámci procesu vývoje softwaru, kterým je ladění. Dozvíte se zde něco o správě paměti, základních nástrojích pro ladění včetně těch grafických a také o ladění jádra.
V knize najdete také atraktivní kapitoly věnující se grafickému rozhraní, konkrétně vývojové platformě GNOME (knihovny Glib, Cairo, GDK, GTK+ a další) s praktickou ukázkou vytvoření jednoduchého přehrávače hudby, v jiné kapitole je probrán projekt FreeDesktop a další kapitola se věnuje grafice a zvuku v Linuxu (systém X Window, OpenGL, SDL).
Sazba knihy, ačkoli strohá, je přehledná a pro daný účel efektivní, v textu se dobře orientuje. Nezbytností pro rychlé hledání je též rozsáhlý rejstřík.
Zdrojové kódy ke knize jsou k dispozici na adrese http://www.zonerpress.cz/download/zdrojove-kody-linux-profesionalne.zip.
Jon Masters & Richard Blum: Linux profesionálně - programování aplikací, Zoner Press, 2008, první vydání, 539 stran černobílých, 490 Kč.