přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Miloš Toman: Intuitivní reklama

Miloš Toman: Intuitivní reklama

intuitivni_rklma.gif

Sféra reklamy sice přímo nesouvisí se zaměřením magazínu LinuxEXPRES, ale protože existují určité styčné body – například v oblasti internetové reklamy nebo spamu, ale i v propagaci například projektů svobodného softwaru – má tu recenze knihy zaměřené na reklamu své místo.


Má to smysl?

Má smysl psát recenzi na knihu, která se zaměřením tohoto magazínu zdánlivě vůbec nesouvisí? Domnívám se, že má, a hned bude jasné proč. Jednak existují určité věci, které do oblasti informačních technologií, svobodného softwaru a Linuxu zasahují. Týká se to především internetové reklamy (jak technologií pro její provozování, tak i u leckoho oblíbené blokace nebo filtrace) a také spamu, přesněji ochrany proti němu.

Druhým důvodem je fakt, že i skvělá myšlenka se sama šíří špatně a pomalu, je potřeba jí trochu pomoci. Když někdo například vytváří svobodný software, má obvykle zájem na tom, aby ho používalo co nejvíce lidí. Zde může pomoci dobrá znalost toho, jak lidé reklamu (ať už na prací prášek nebo na nějaký program) vnímají a jak na ni reagují.

V neposlední řadě může taková kniha (pokud je dobře napsána) pomoci i tam, kde je člověk „na druhém břehu“ a je tedy tím, na koho má reklama cílit. Lze pak snáze odhalovat záludnosti, které se někdo při propagaci svého zboží nebo služeb snaží využít.

Třicet myšlenek ve třiceti kapitolách

Kniha obsahuje celkem třicet kapitol (kromě úvodu a závěru), každá z nich nese určitou myšlenku a snaží se ji vysvětlit. Na začátku kapitoly je vždy citát vztahující se k tématu a na konci zase trojice hlavních doporučení. Pokud se někomu nechce číst knihu celou, může se zaměřit na tyto body a v rychlosti (i když to samozřejmě těžko nahradí plnohodnotné přečtení) načerpat aspoň část toho, o čem se píše.

Jednotlivé kapitoly procházejí prakticky vším, co člověka může v souvislosti s reklamou napadnout – od historie reklamy, přes záležitosti značek, reklamu v tisku či rozhlasu nebo na Internetu, až po základní doporučení, jak reklama vypadat rozhodně nemá. Připomínám, že jde o knihu českého autora, proto je vše zasazeno do našeho českého prostředí.

S veškerými tématy si autor pohrává zajímavě, nikde se nedá říct, že by šlo o nudné čtení; někde by šlo sice věci podat stručněji, ale použitá forma rozhodně není na škodu. Co ale bohužel zcela chybí, jsou obrázky. Přitom mnohdy je jediný, třeba i velmi jednoduchý obrázek, lepší než mnoho odstavců textu.

Co se týká internetové reklamy (v nejobecnějším smyslu, tedy například i včetně webových stránek), tak typický „linuxák“ bude asi s většinou tvrzení a doporučení souhlasit, ale moc nových věcí se tu nedočte. Pro kapitolu o spamu to platí ještě více.

Škoda chybějících obrázků

Knihu mohu jednoznačně doporučit k přečtení, je zajímavá i pro ty, kteří žádnou reklamu dělat nechtějí. Už proto, že pochopení hlavních principů je přínosné i pro pohled z druhé strany (tedy ze strany zákazníka). Je však velká škoda, že nebyla kniha obohacena aspoň menším počtem obrázků, které by mohly posloužit k názornějšímu vysvětlení některých věcí a čtení by současně odlehčily.

Nahoru

Odkazy

Přidat téma diskuse

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz

Lukáš Jelínek

Lukáš Jelínek

Dlouholetý člen autorského týmu LinuxEXPRESu a OpenOffice.cz. Vystudoval FEL ČVUT v oboru Výpočetní technika. Žije v Kutné Hoře, podniká v oblasti IT a zároveň pracuje v týmu projektu Turris. Ve volném čase rád fotografuje, natáčí a stříhá video, občas se věnuje powerkitingu a na prahu čtyřicítky začal hrát tenis.


  • Distribuce: Debian, Kubuntu, Linux Mint
  • Grafické prostředí: KDE

| proč linux | blog