Linux E X P R E S, Recenze knihy Blogy: Publikuj a prosperuj

Recenze knihy Blogy: Publikuj a prosperuj

Spolu s obecným rozmachem blogů se začala rozvíjet i specifická oblast jejich použití - pro méně formální firemní komunikaci. Není proto divu, že začaly vznikat také knihy zaměřené na firemní blogy. Patří mezi ně i tato, od autorů Byrona a Brobacka, která může prosperitou ve svém názvu již předem přitahovat pozornost. Oprávněně?

Blogování pro váš business?

Musím začít otázkou, protože slibovat prosperitu je poměrně odvážné - a to i v případě, že jde o tak převratnou technologii, jako firemní blogy zcela jistě jsou. Lze totiž předpokládat, že do knihy tohoto druhu se začte především ten, kdo je blogy a dalšími způsoby přímočaré komunikace prakticky netknutý a bude očekávat konkrétní rady a doporučení, co a jak dělat, co a proč nedělat, na co si dát pozor a tak podobně.

Je potřeba brát v úvahu, že kniha vyšla v originále již v roce 2006 (od té doby technologie zaznamenaly významný pokrok) a že má americký původ (čili je napasována na mentalitu typických Američanů). Na druhou stranu, svět elektronických komunikací je poměrně globalizovaný, takže na vysloveně cizí prvky bychom narážet neměli.

Blogujeme, blogujeme...

Kniha je koncipována v zásadě jako kompletní průvodce firemním blogováním. Začíná samozřejmě seznámením s blogy jako takovými, vysvětluje jejich význam a odlišnosti od běžných webů, představuje různé typy firemních blogů, ukazuje technické možnosti (design, nástroje, doplňky apod.), dává doporučení pro vlastní psaní, radí se zveřejněním blogu a jeho následnou správou. Na závěr se zmiňuje i o dalších možnostech komunikace - včetně mobilního blogování, wikistránek, mikroformátů, hybridních webových aplikací a sociálních sítí.

Přestože styl textu (přesněji spíše překladu - ale původ může být do určité míry i v původním textu) může být trochu hůře stravitelný a také sklouzává k některým klišé (např. "Mějte na paměti, že..." nebo "Chcete-li..."), celkově by neměl být pro nikoho problém vnímat a chápat myšlenky předkládané autory. K tomu přispívá i časté opakování stejných věcí z různých pohledů, které ale zase někomu nemusí být po chuti.

Kdo hledá vysloveně rady pro firemní blogování, bude asi trochu zklamán. Kniha se mnohem více zaměřuje na obecné aspekty blogování - sice ve firemním kontextu, ale velmi generalizovaně. Ovšem najdou se i vysloveně firemní sekce kapitol. To se týká například kapitoly třetí, kde se čtenář dozví mnoho důležitých věcí o tom, jaké podoby může firemní blog mít, jak skloubit blog(y) s firemní kulturou nebo čeho se vyvarovat (zejména jak se nenechat za nevhodné blogování vyhodit z práce).

Co považuji za zajímavé a současně důležité, je důkladný popis technických možností blogů (většina lidí totiž zná jen běžné psaní do blogu, RSS a štítky / tagy jsou již méně známé a trackback nezná skoro nikdo) a také dobře míněné rady pro styl psaní (když to shrnu: články v blogu by neměly připomínat romány Aloise Jiráska) a pro práci s diskusemi (se kterými si leckdo neví rady - jsou lákavé, ale dokáží i pořádně potrápit).

Nečekejte zázrak

Kdo hledá zázračné rady, jak se vrhnout do firemního blogování a z krachující firmy udělat firmu vysoce ziskovou, bude zklamán - v této knize je nenajde. Ale tak naivní snad nikdo není, proto lze říci, že střízlivá očekávání kniha s přehledem naplní. Nepřináší toho až tolik specificky okolo firemních blogů, ale na druhou stranu výborně poslouží každému, kdo chce psát jakýkoli blog (nebo už píše, ale chce psát lépe), ať už firemní nebo třeba jen čistě pro zábavu.

Vlastimil Ott Recenze knihy Blogy: Publikuj a prosperuj
Vlastimil Ott 7. 08. 2009, 09:53:48
A po pravdě - jsou prvky americké mentality a způsobu podnikání přenositelné k nám? Tzn. pochopí třeba šéf malé firmy, že nemá smysl zaměstnance do firemního blogu nutit, ale že by to na druhou stranu byl vhodný marketingový nástroj? A co ti lidi, "šéf si zas něco vymyslel a hodil to na mě"? Poradí kniha argumenty a motivaci?
Re:Recenze knihy Blogy: Publikuj a prosperuj
Lukáš Jelínek 9. 08. 2009, 15:21:39
Kniha poradit může (každý důvod je většinou vysvětlován několikrát), ale je otázka, zda to lidé přijmou. Někde to může narážet na ten problém, že šéf nebude mít ve své podřízené dostatečnou důvěru, ale sám se do toho nebude chtít pouštět.
Petr 8. 08. 2009, 22:58:45
Podle mého názoru je kniha výborná a kdo chce jistě si v ní něco pro sebe, případně pro svou firmu najde. Je ale pravdou, že některé části je potřeba číst tak trochu "mezi řádky" a upravit si formu pro ČR.
Osobně si ale spíše myslím, že na tzv. firemní blogování ještě nejsme v tomto státě tak nějak "připraveni" a zvláště ve větších firmách je to téměř něco nepředstavitelného. Nevím sice jestli to pramení z takového toho čecháčkovství "aby náhodou o nás konkurence nevěděla víc než je zdrávo", ale je to určitě škoda, protože převážná část firemních webových prezentací je sice vzhledově moderní, ale informačně už to bývá horší.
Já osobně by jsem více firemních blogů jen uvítal.
A motivace a argumenty pro nasazení firemního blogování?
To je alespoň pro mě jasné-být v něčem lepší a o kus napřed než konkurence. Je to málo?
Přeji mnoho zdaru do další práce.

Odpovědět

Lukáš Jelínek

Lukáš Jelínek

Dlouholetý člen autorského týmu LinuxEXPRESu a OpenOffice.cz. Vystudoval FEL ČVUT v oboru Výpočetní technika. Žije v Kutné Hoře, podniká v oblasti IT a zároveň pracuje v týmu projektu Turris. Ve volném čase rád fotografuje, natáčí a stříhá video, občas se věnuje powerkitingu a na prahu čtyřicítky začal hrát tenis.

• Distribuce: Debian, Kubuntu, Linux Mint
  • Grafické prostředí: KDE

| proč linux | blog