přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Zákazník napsal negativní recenzi, výrobce mu zablokoval IoT zařízení

EDU Trainings IT školení

Zákazník napsal negativní recenzi, výrobce mu zablokoval IoT zařízení

Odstřižení

Výrobce IoT otevírání garáže, jenž na rozjezd výroby získal peníze crowdfundingem, reagoval na negativní recenzi zákazníka tím, že mu zablokoval přístup k serveru a tím vyřadil zařízení z činnosti.


Denis Grisak před časem získal crowdfundingem peníze na rozjezd výroby zařízení Garadget, které „dodává inteligenci“ otevírání garáže a umožňuje ho sledovat a ovládat přes Internet z mobilní aplikace. Jeden z uživatelů, jenž si Garadget zakoupil přes obchod Amazon a stáhl si aplikaci pro iPhone, měl problémy s fungování aplikace.

Postěžoval si tedy (dost „drsně“) na komunitním webu projektu Garadget a napsal také negativní recenzi na Amazonu. Grisak reagoval tím, že mu zablokoval přístup k serveru: „Martine, sprostá mluva tady a ve tvé negativní recenzi na Amazonu, kam jsi psal jen pár minut po zjištění technických problémů, jen demonstruje tvé špatné sebeovládání. Rád poskytnu technickou podporu zákazníkům v sobotu v noci, ale nebudu tolerovat výbuchy hněvu. Nyní máš jedinou možnost vrátit Garadget do Amazonu a nechat si vyplatit peníze. Tvá jednotka ID 2f0036... bude mít odepřen přístup k serveru,“ napsal na komunitní web.

Komunikace na komunitním webu již byla smazána.

Ben Wood z magazínu CCS Insight vidí v takovém přístupu obecnější problém: „Závěrem je, že už teď je těžké přesvědčit lidi, aby přijali takzvaný Internet věcí. Zejména je potřeba velká dávka důvěry, mít něco, co může otevírat vaše dveře. A pokud se budou dít incidenty jako tento, bude ještě těžší dostat tento druh produktů do lidských domovů. Byl to velmi neuvážený manévr.“

Nahoru

Příspěvky

Zákazník napsal negativní recenzi, výrobce mu zablokoval IoT zařízení
mmm 7. 04. 2017, 07:12:31
Odpovědět  Odkaz 
Zákazník v první řadě projevil hloupost, když zaplatil za cosi s přístupem do jeho garáže, k jeho majetku... Projevil se téměř jako nesvéprávný.
Tedy nezlobte se, ale dovolit jakési podivné službě otevírat dveře v mém domě(zatím "jen" do garáže), to si o nějaký průšvih přímo říká. Může být ještě rád, že nedošlo k něčemu horšimu... Kdyby blbost nadnášela...
Lukáš Jelínek Re: Zákazník napsal negativní recenzi, výrobce mu zablokoval IoT zařízení
Lukáš Jelínek 7. 04. 2017, 13:21:17
Odpovědět  Odkaz 
Tohle je bohužel trend. Místo přímé komunikace mezi zařízeními IoT se komunikuje přes server dodavatele, který ho může za pár let vypnout, přenastavit (aby donutil zákazníka koupit si novější typ výrobku), případně udělat podobnou prasárnu jako tady. Nehledě na to, že může server ovládnout někdo další (útočník) a mít tak pod palcem všechna připojená zařízení.

Lepší cestou je, když zařízení v rámci jednoho subjektu (domácnosti, firmy apod.) komunikují přímo mezi sebou a ne přes nějaký cizí server. Plus přístup z mobilu nebo přes webové rozhraní je řešen také přímo. Ale to je jednak o něco složitější, připravuje to výrobce o lákavý sběr dat a pro přístup např. z telefonu to znamená příslušné nastavení přístupu do sítě (což třeba s dnes oblíbeným CGNAT nejde; řešením je IPv6, ale tam je zatím situace taková, jaká je).

Výsledkem je, že máme to, co máme. Část lidí si bezhlavě pořizuje různé hračky a pak má podobné zkušenosti. Druhá část se IoT a chytré domácnosti bojí, protože vidí tyhle průšvihy. A poslední, nejmenší část si to bastlí všelijak sama, což je docela pracné a vyžaduje to dost znalostí. (Vynechal jsem ty, které tohle celé nechává chladné a IoT vůbec neřeší.)
Re: Re: Zákazník napsal negativní recenzi, výrobce mu zablokoval IoT zařízení
Jirka 7. 04. 2017, 19:25:47
Odpovědět  Odkaz 
"Výsledkem je, že máme to, co máme. Část lidí..."

Dobře zformulováno. Jsem tak nějak od všeho trochu, včetně těch vynechaných, ale samozřejmě s výjimkou první skupiny.

Asi právě proto, že jsem elektronikem od dětství a přímo vidím ty průsery ;-)

Naprosto a nikdy nepochopím údajně běžnou součást lidské povahy, totiž neustálé očekávání, že za mě někdo něco vždycky a opakovaně vyřeší k mé spokojenosti a navíc nejlépe bezplatně, že mi někdo s nejlepšími úmysly bezplatně ochrání má data, mé peníze, majetek apod., že nikdo nikdy nezneužije "otevřená vrátka", která mu nějakým způsobem poskytuju atd.

Kde se to v lidech bere? Vždycky jsem myslel, že tyhle představy automaticky končí nejpozději s nástupem dospělosti, ale asi to tak není...

Linux a open source obecně je jedna z nemnoha výjimek, ale nesedí to jako příměr úplně přesně, protože pomocí něj lze i dělat byznys a přitom ho souběžně využívat svobodně. Navíc tam dobře funguje princip dobrovolného sdílení práce a jejích výsledků ve smyslu vývoje, odstraňování chyb, předávání zkušeností apod.
Zákazník napsal negativní recenzi, výrobce mu zablokoval IoT zařízení
Lubomír Čevela 9. 04. 2017, 16:40:38
Odpovědět  Odkaz 
Lidé by měli být k sobě slušní. O tom není sporu. Jakou důvěru ale lze mít v poskytovatele služby, který někoho na základě takového incidentu odpojí? Poskytovatel služby přece nemá hrát úlohu ideopolicie a odpojovat neslušné uživatele. Ani když ho reakce některých pěkně dopálí. Myslím, že si Denis Grisak právě umrtvil svůj business a lituji všechny, kteří mu v crowfundingu v dobré víře přispěli.
Zákazník napsal negativní recenzi, výrobce mu zablokoval IoT zařízení
Martin 9. 04. 2017, 23:03:24
Odpovědět  Odkaz 
IMHO je to svým způsobem dobře - jak jinak ukazovat BFU nebezpečí závislosti na určitém výrobci/poskytovateli

vždyť by to dopadlo v stejně, kdyby ten poskytovatel měl nějakou nehodu/havárii serveru apod. pak by měli bricknutá zařízení všichni uživatelé...
Jen víc takových
ajouty 11. 04. 2017, 09:17:03
Odpovědět  Odkaz 
Jen víc takových, třeba si část BFU uvědomí jak moc toho svěřují do rukou jiných, čím dřív tím líp. A taky se k podobným věcem bude muset vyjádřit justice protože tady už jsme dávno někde jinde než u uražené ješitnosti správce nějakého bezvýznamného fóra. Tohle už se dostává do míst "Váším zásahem vznikla mému klientovi škoda…"
Petr Valach Zákazník napsal negativní recenzi, výrobce mu zablokoval IoT zařízení
Petr Valach 11. 04. 2017, 12:38:25
Odpovědět  Odkaz 
Souhlasím se všemi výše uvedenými komentáři. Je to opravdu "škola života" a možnost uvědomění si rizik spojených nejen s IoT, ale obecně ve sdílení citlivých dat, v umožnění přístupu k nim nebo k vlastnímu hardwaru třetím osobám a tak dále.
Jen je škoda, že se to musí dít takovýmto způsobem a zrovna na platformě IoT.
Zákazník napsal negativní recenzi, výrobce mu zablokoval IoT zařízení
Jirka 15. 04. 2017, 23:00:07
Odpovědět  Odkaz 
Z podobných důvodů nenávidím moderní cloudové služby. Když není připojení k internetu je nefunkční. Když někomu (a dnes je vše možné) hrábne v hlavě může službu komukoliv zablokovat, nebo ji zrušit. Nechápu tuhle "moderní" dobu :)

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz

Lukáš Jelínek

Lukáš Jelínek

Dlouholetý člen autorského týmu LinuxEXPRESu a OpenOffice.cz. Vystudoval FEL ČVUT v oboru Výpočetní technika. Žije v Kutné Hoře, podniká v oblasti IT a zároveň pracuje v týmu projektu Turris. Ve volném čase rád fotografuje, natáčí a stříhá video, občas se věnuje powerkitingu a na prahu čtyřicítky začal hrát tenis.


  • Distribuce: Debian, Kubuntu, Linux Mint
  • Grafické prostředí: KDE

| proč linux | blog


EDU Trainings

Redakční blog

Pavel Fric

Pavel Fric, 21. srpen

Sayonara Player 1.5.1

Přehrávač, jak má být. Poslední dobou vývoj šlape


Pavel Fric

Pavel Fric, 26. leden

MuseScore 3

První aktualizace třetí řady notačního editoru MuseScore


Redakce

Redakce, 21. prosinec

Pište pro LinuxEXPRES

Baví vás Linux? Pište o něm, není to nic těžkého. LinuxEXPRES hledá nové autory.


Všechny blogy »

Lokia