Akční čeština je výukový program, určený k procvičování českého pravopisu na základních školách. V současné době je dostupná verze I. pro první stupeň základní školy (2.-4. ročník), další budou následovat. Autorem tohoto programu je Jindřich Šaršon z firmy Sarsoft. Software byl vyvíjen ve spolupráci s učiteli a dětmi několika základních škol a je dostupný pro platformy Windows a Linux. Tolik informace z webové stránky.
Jelikož mám dvě děti odpovídajícího věku, rozhodl jsem se Akční češtinu I. vyzkoušet přímo na nich. Program je možné stáhnout buď ve zkušební verzi, kdy je omezen počet procvičovaných témat a soutěžních kol, nebo v plné verzi, která ovšem vyžaduje registrační kód. Ten je po zaplacení faktury zaslán e-mailem. Druhá možnost je zakoupení CD s programem na dobírku.
Instalace proběhla bez sebemenších problémů. Stačilo stáhnout binární soubor pro Linux, nastavit jej jako spustitelný a spustit jej. Pokud instalaci provádí root, bude program dostupný všem uživatelům. Pokud instalaci spustí běžný uživatel, bude program nainstalován pouze do jeho domovského adresáře. Instalátor nabízí i možnost přidání zástupců do menu KDE nebo GNOME. Zde jsem narazil na drobný problém, zástupce na ploše nebyly vytvořeny korektně, na vině byly české znaky v kódování ISO-8859-2. Rovněž chyběl obrázek ikony. Odeslal jsem bugreport na adresu autora a pustil jsem se do testování. (Problémy s přidáváním zástupců do menu jsou v aktuální verzi programu opraveny.)
Princip hry je jednoduchý. Jedná se o známou housenku, kterou hráč ovládá a pomocí ní doplňuje správné odpovědi. Za každou správnou se hráči přičte deset bodů a housenka se o kousek prodlouží. Předpokladem pro úspěšný postup do dalšího kola je patřičná délka housenky. Není to ovšem tak jednoduché, jak to na první pohled může vypadat. Housenka totiž nesmí narazit na hranice hrací plochy nebo na sebe sama. V takovém případě je zkrácena na svou původní délku a přijde o jeden život. Totéž se stane při nesprávné odpovědi na otázku. Čím vyšší kolo hráč hraje, tím obtížnější je hrací pole - přibývají nové a nové překážky, takže soustředit se na správnou odpověď, vyhýbat se překážkám a ovládat housenku tak, aby nenarazila sama na sebe, je s postupem času stále obtížnější.
Housenka je klasická hra již z doby osmibitových počítačů. Neznamená to však, že by dnes nebyla hratelná: naopak. Pro procvičování pravopisu je to adekvátní způsob; ani dynamika nechybí.
Hru je možné spustit jak v celoobrazovkovém režimu, tak v okně. Jedná se o klasickou 2D plošinovou hru pro jednoho nebo dva hráče. Grafika je ručně kreslená, hlavními hrdiny jsou housenka a červík. V případě, že máte nainstalován program Timidity, použije hra jednoduchý hudební doprovod (který lze vypnout v nastavení). Ve hře se objevuje i několik jednoduchých zvukových efektů, celkově však hudba i zvuky odpovídají duchu hry. Při spuštění si hráč vybere, zda chce ovládat housenku, nebo červíka a zadá své jméno. Zde jsem narazil na druhý drobný problém - do řádku pro jméno nebylo možné zadat některé české znaky. Opět jsem kontaktoval autora a dostal jsem okamžitou odpověď - u některých verzí Mandrakelinuxu se tato chyba objevuje (používám Mandrakelinux 10.1), v Cookeru je to již údajně v pořádku.
Přichází řada na výběr procvičované látky. Nabídka odpovídá učivu probíranému na prvním stupni základní školy - vyjmenovaná slova, psaní i/y po měkkých a tvrdých souhláskách, psaní pádových koncovek podstatných jmen, psaní souhlásek na konci a uvnitř slov, velká a malá písmena ve vlastních jménech a shoda podmětu s přísudkem.
Hra má vždy 40 kol. První je nejjednodušší, na hrací ploše nejsou žádné překážky. Pomocí kurzorových kláves hráč ovládá housenku nebo červíka, který "požírá" písmena na hrací ploše. Čím dále hráč postoupí, tím je hrací plán komplikovanější a hra se stává obtížnější.
Výsledky jednotlivých kol jsou ukládány a slouží pro pozdější statistické využití. Součástí programu je i skript akcnicestina1vysledky, který z uložených dat vytvoří přehled ve formátu HTML a vytvořený soubor zobrazí ve webovém prohlížeči. Díky tomu jsou k dispozici údaje o výsledcích všech hráčů, délce jednotlivých her, počtu správných a špatných odpovědí. Nesprávné odpovědi jsou v přehledu každé hry vypsány a chyby zvýrazněny.
Nyní nastal ten správný okamžik, aby program vyzkoušeli ti, pro něž je primárně určen - žáci prvního stupně základní školy. Oba mí synové bleskově pochopili princip a ovládaní hry a můžu říci, že si ji okamžitě oblíbili. Potvrdilo se, že pokud je výuka podávána zábavným způsobem, který je dětem blízký, berou ji jako hru a daleko lépe učivo vstřebávají. Akční češtinu I. mohu s klidným svědomím doporučit všem rodičům, jejichž děti navštěvují první stupeň základní školy. Minimální investice 295,- Kč do vzdělání se zcela jistě vyplatí.
Díky tomu, že je hra dostupná jak pro Windows, tak pro Linux (což lze považovat téměř za hrdinský čin), bude snad časem skutečně možné rozšíření Linuxu ve školství. Doufejme jen, že firma Sarsoft nezůstane u jednoho titulu a že další - stejně kvalitní - budou následovat.
Multiplatformní vývoj je věc obtížná, zejména kvůli odlišné diakritice, ale ne neřešitelná. Ani rozlišnost linuxových distribucí ovšem vývoji na Linuxu nepřispívá, spíše naopak.
Poprosili jsme autora programu Akční čeština, pana Jindřicha Šaršona, o krátký rozhovor:
Není zcela běžnou praxí vyvíjet komerční aplikace pro více operačních systémů. Co vás vedlo k vývoji pro Windows i Linux a na jaké problémy jste při použití zvolené technologie narazil?
Jako dlouholetý uživatel Linuxu jsem chtěl primárně vytvořit výukový program pro Linux. Z pudu sebezáchovy :-) vznikla i verze pro Windows. Program je kompletně napsaný v Pythonu a využívá výbornou knihovnu PyGame. Python spoustu multiplatformních záležitostí řeší, přesto jsem narazil na vody neprobádané, kde ani Google nepomohl - zvláště s českými specialitami - diakritikou, různými druhy kódování češtiny ve Windows a Linuxu a podobně.
V souhrnu jsem na oba operační systémy nadával přibližně stejně. Linux má nevýhodu ve velkém počtu odlišných distribucí, každá si stejnou věc řeší trochu jinak (např. přidání položky do startovacího menu je doslova věda). Ani jednotlivé verze Windows nejsou z programátorského hlediska tak stejné, jak by se mohlo zdát. Například jsem musel řešit problém, kdy program fungoval na anglické verzi Windows, ale na stejné verzi české už nikoliv.
Program kompletně vznikal na Linuxu, a to včetně vytváření instalačního balíčku pro Windows (zde používám Wine). Takže po doladění několika skriptů a vyřešení platformě závislých funkčností mne multiplatformnost již vůbec nezdržuje ani nezatěžuje.
Je o linuxovou verzi zájem? Máte přehled o tom, kolik uživatelů ji upřednostňuje oproti verzi pro Windows?
Program je "venku" teprve asi měsíc, takže čísla mohou být dost nepřesná. Přesto jsem překvapen, že téměř 20 % stažení zkušební verze je právě pro Linux. Je to podle mého názoru důkaz toho, že se Linux dostává k běžným uživatelům a do domácností.
Jaké máte plány do budoucna? Pracujete na dalších podobně zaměřených projektech? Budete i nadále vyvíjet software pro více operačních systémů?
Máme v plánu vytvořit další výukové programy, a to jak na bázi her, tak i "vážné". Samozřejmě budou také multiplatformní, není důvod, aby nebyly. V blízké době bychom chtěli přidat další platformu - Apple OS X.