přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?

Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?

gnome3.png

GNOME 3 bude vydáno již za necelé dva měsíce, jeho tvář – GNOME Shell – je však stále v intenzivním vývoji. Tento článek je pro všechny, které zajímá, v jakém stavu se GNOME Shell momentálně nachází a co od něj můžete za dva měsíce očekávat.


Když jsem na podzim recenzoval GNOME 2.32, diskutovalo se, zda by mělo GNOME zůstat u současného rozhraní, založeného na GNOME Panel, nebo jít cestou nového GNOME Shellu. Vývojáři Linux Mintu oznámili, že vydrží s Panelem tak dlouho, jak to jen půjde. Naopak u progresivních distribucí jako Fedora se očekávalo, že s GNOME Shellem přijdou při první příležitosti. Čekalo se na to, jak se k tomuto rozhodnutí postaví Ubuntu. Jedná se nejen o nejpopulárnější distribuci, založenou na GNOME, ale o nejpopulárnější distribuci vůbec. Autoři Ubuntu se však zachovali šalamounsky. Nepřiklonili se ani k jedné z nabízených variant a přišli s překvapivým rozhodnutím, že budou používat Unity, rozhraní, které do té doby vyvíjeli pro netbookovou verzi Ubuntu. Původně plánovali navrhnout Unity jako prostředí pro GNOME 3 místo GNOME Shellu, ale nakonec to ani nezkusili a jedná se tak pravděpodobně o definitivní odklonění Ubuntu od upstreamu, co se týče rozhraní systému.

Unity však přineslo do platformy GNOME konkurenci. Někteří tvrdí, že vývojáře GNOME Shellu motivovalo začít intenzivně na nové podobě GNOME pracovat. Pravdu znají pouze oni, nicméně faktem je, že po onom oznámení se vývoj GNOME Shellu rozhýbal. Některé z nejdůležitějších částí GNOME Shellu byly výrazně přepracovány a prostředí se zásadním způsobem změnilo. Informací o tom, jak GNOME Shell momentálně vypadá, ovšem mnoho není, proto jsem se rozhodl to pro vás, čtenáře, prozkoumat.

GNOME Shell GNOME Shell

Současnou podobu GNOME Shellu můžete vidět na obrázku výše. Má horní panel, na kterém naleznete zprava nabídku uživatele, oznamovací oblast, hodiny, zástupce aktivního okna a Aktivity, které jsou ústředním bodem GNOME Shellu. Dole se nachází poloprůhledný panel, který obsahuje různé notifikace a zástupce programů. Na otevřeném okně Nautilu potom můžete vidět podobu motivu vzhledu, který byl pro GNOME 3 vytvořen. Osobně mi příliš povedený nepřijde. Šedé ikony vypadají nudně. Mac OS X přinesl před lety trend barevně živých, detailních až fotografických ikon, který přijaly jak Windows, tak KDE. GNOME se tomuto dlouhodobě brání a lpí na jednoduchosti. V kombinaci s šedým tónem nejsou podle mého názoru pro GNOME žádnou výhrou. Nicméně je to jen můj subjektivní názor. Co se nelíbí mně, může se líbit někomu jinému. Co se však nedá odpustit, jsou nedotažené detaily, které ovšem dělají opravdu profesionálně vypadající prostředí. To ostatně pochopili už i tvůrci Ubuntu, kteří na tomto v poslední době hodně zapracovali.

Aktivity

Aktivity jsou centrem ovládání systému. Pozorný čtenář si určitě všiml, že na předchozím obrázku není žádný panel úloh (taskbar). Ano, GNOME Shell opravdu s tímto prvkem, který byl součástí všech rozhraní, vycházejících z Microsoft Windows 95 (včetně současného GNOME a KDE), nepočítá. Chcete-li přepínat mezi okny, můžete použít zkratku [Alt-Tab] nebo přejít do Aktivit. Toho dosáhnete tak, že přejedete myší do levého horního rohu nebo stisknete klávesu [Windows]. Mnoho lidí považuje absenci panelu úloh za problém, ale mně při používání GNOME Shellu nechyběl. Na Aktivity lze pohlížet jako na funkčně propracovanější Exposé, se kterým nemají problémy miliony uživatelů Mac OS X.

Aktivity – náhled na okna Aktivity – náhled na okna

Aktivity doznaly od podzimu nejzásadnějších změn a myslím, že jejich rozhraní se bude v budoucnu ještě výrazně měnit. V současnosti se skládá ze dvou částí. Jedna se nazývá Okna a zobrazuje otevřená okna dané plochy poskládaná do dlaždic. Slouží tak pro přepínání mezi okny. Většina linuxových prostředí dosud přistupovala k virtuálním plochám staticky. Uživatel si nastavil určitý, pro něj optimální, počet ploch a ten většinou už neměnil. V GNOME Shellu máte pouze jednu plochu, dokud nepotřebujete další. Tu vytvoříte kliknutím na velký obdélník se symbolem plus, případně přetažením okna na tento obdélník. Virtuální plochu odstraníte tlačítkem se symbolem minus. Druhá část Aktivit se nazývá Aplikace. Uprostřed naleznete ikony nainstalovaných programů a napravo jejich kategorie. Ve všech náhledech Aktivit se nalevo nachází dock (panel zobrazující spuštěné aplikace a zástupce oblíbených aplikací). V Aktivitách můžete také vyhledávat. Stačí se do nich přepnout a začít psát. Vyhledávání probíhá nejen v aplikacích, ale i v adresářích a integrováno je také webové vyhledávání (v současnosti pomocí Googlu a Wikipedie).

Aktivity - náhled na aplikace Aktivity - náhled na aplikace

Integrace desktopového a webového vyhledávání Integrace desktopového a webového vyhledávání

Panely a applety

S odstraněním GNOME Panelu přijdou uživatelé o veškeré applety, na které byli dosud zvyklí. Bohužel plnohodnotná náhrada je nečeká. Zatím nejsou hotovy ani ty základní, natož nějaké doplňkové. Dosud není dopracované ani jádro GNOME Shellu, takže na rozšíření zatím nikdo příliš nemyslí. Pěkně zpracovaný je applet hodin, který je umístěn nezvykle uprostřed horního panelu. Obsahuje už i zobrazení událostí z kalendářů v Evolutionu. Zatím mi však tato vlastnost nefungovala. Mezi další applety, které už jsou hotové, patří nastavení přístupnosti, nastavení zvuku, napájení a „nabídka uživatele“, ve které můžete nastavit svůj status, otevřít ovládací centrum, zamknout obrazovku, vypnout počítač atd. Pracuje se na appletu pro Network Manager. Zatím se používá ten původní, který v GNOME Shellu působí jako pěst na oko.

Applet Hodiny Applet Hodiny

Applet Network Manageru do GNOME Shellu příliš nezapadá Applet Network Manageru do GNOME Shellu příliš nezapadá

Novinkou, která od podzimu přibyla, je dolní panel, který se zobrazí pouze v momentě, kdy najedete myší do pravého dolního rohu. Umísťují se do něj různá upozornění a zástupci aplikací, od kterých byla očištěna oznamovací oblast. Za zajímavý nápad považuji možnost vstupovat do IM konverzací skrze tento panel. Na druhou stranu mi daný panel tak trochu připomíná odpadkový koš, kde se umístilo všechno, co už nesmělo být v oznamovací oblasti. Je to takový mišmaš, ve kterém se člověk těžko vyzná. Některé ikony otevřou okno, jiné jen „komunikační bublinu“ a jiné nereagují na kliknutí vůbec.

Rychlá komunikace přes dolní panel Rychlá komunikace přes dolní panel

Ovládací centrum

Ovládací centrum v podobě jednoho okna, které obsahuje všechny nástroje pro nastavení, je obsaženo i v současném GNOME, ale preferuje se přístup k nástrojům přes nabídku Systém | Předvolby. Ovládací centrum bylo kompletně přepsáno a v GNOME 3 nahradí nabídku Systém. Výrazněji se neliší od ovládacích center v Mac OS X, Windows nebo KDE. Přepisovat se ale začaly i jednotlivé nástroje. Bohužel zatím platí, že už tak malé možnosti nastavení GNOME jsou ještě chudší. Je to způsobeno jak raným stádiem vývoje (prostě se ještě nestačily naprogramovat), ale také tím, že designéři GNOME mají opět potřebu rozhodovat za uživatele. Vlnu nevole např. vyvolalo rozhodnutí odstranit nastavení akce po zavření víka notebooku. GNOME bude mít napevno nastavené uspání. Argumentem je snaha o integraci softwaru a hardwaru, aby se choval jako jeden produkt. Designéři tímto ale vůbec nereflektují realitu. To si může dovolit Apple, který má obě složky produktu pod kontrolou. Počítačů s Linuxem se prodává minimum a v drtivé většině případů uživatelé systém na počítač instalují. Nechci být v kůži těch, kterým nebude uspávání korektně fungovat.

Nabídka uživatele Nabídka uživatele

Nový systém upozornění

Výrazně přepracovaný byl také systém upozornění. Zatímco designéři Ubuntu razí myšlenku, že upozornění by měla opravdu jen upozorňovat a nenabízet uživateli žádné akce k provedení, designéři GNOME Shellu mají zcela opačný názor a možnosti konat na základě upozornění ještě rozšířili. Nyní je uživateli v rámci upozornění nabízeno např. vrácení změny (undo), na kterou je upozorňováno. Můžete také v rámci upozornění rovnou odepsat tomu, kdo vám zrovna napsal. Osobně se v tomto případě přikláním spíše na stranu Ubuntu a myslím, že upozornění by měla opravdu jen oznamovat. V GNOME Shellu můžete např. odepsat kontaktu na zprávu třemi způsoby – buď přímo v kecálkovi, nebo pomocí dolní lišty, nebo pomocí upozornění. Přijde mi to zbytečně nepřehledné.

Změnilo se také umístění upozornění. Již nemají podobu bublin připojených k oznamovací oblasti vpravo nahoře, ale vyjíždění uprostřed dole. Jedná se o originální řešení a jsem zvědavý, jak na něj budou reagovat uživatelé.

Další postřehy

Nepříjemným zjištěním pro mě bylo, že GNOME Shell již nepočítá s plochou jako s adresářem. Už na ni tedy nejdou umísťovat žádné soubory, případně spouštěče aplikací, a má jen dekorativní funkci. Nejsem z této novinky nadšen, protože plochu jsem používal pro operativní odkládání souborů. Ještě méně budou nadšeni uživatelé Windows, kteří jsou zvyklí sázet ikony na plochu jako brambory.

GNOME Shell zatím nijak nerozvíjí práci se soubory. Víceméně jedinou možností, jak pracovat se soubory, je najít mezi aplikacemi Nautilus a pracovat v něm. Žádná alternativa pro nabídku Místa v současné verzi GNOME Shellu neexistuje.

Jak už jsem psal výše, možnosti nastavení GNOME jsou ještě chudší než nyní. Někde to je způsobeno prostě tím, že vývojáři zatím neměli čas volby doprogramovat, jinde to je bohužel „by design“. Možnosti přizpůsobení GNOME Shellu jsou momentálně prakticky nulové.

Často se v souvislosti s GNOME Shellem zmiňuje špatný grafický výkon. Okenním manažerem je Mutter, na jehož výkon si stěžovali vývojáři Unity, kteří od něj nakonec přešli ke Compizu. GNOME Shell je také z velké části napsán v JavaScriptu, což na výkonu nepřidá. Nicméně na mém půl roku starém notebooku jsem nepozoroval žádné problémy s výkonem, ačkoliv současné GNOME mi přijde subjektivně trochu rychlejší. Největším problémem je však to, že Mutter vyžaduje 3D akceleraci grafické karty. Bez ní GNOME Shell vůbec nespustíte. Nepřipravuje se ani žádná 2D varianta, uživatelé bez 3D akcelerace budou odkázáni na dosluhující GNOME Panel.

Během testování jsem měl problémy se stabilitou. Docela často zamrzával a padal X server. Používal jsem vývojovou verzi Fedory 15, takže nemůžu říct, jestli to bylo způsobeno kombinací GNOME Shellu a Mutteru, nebo jinou částí systému. Nicméně na podzim mi GNOME Shell nespadl při testování ani jednou.

GNOME Shell je často předmětem srovnání s Unity. Za sebe můžu říct, že se mi koncept GNOME Shellu líbí víc než Unity. Na druhou stranu jde zase vidět, že Canonical veškeré designové změny testuje na uživatelích a jednotlivé funkce rozhraní jsou jednoduché a dobře pochopitelné pro uživatele. GNOME Shell takové možnosti testování nemá (minimálně ne v takové míře) a jde to na něm vidět.

Hodně lidí se asi ptá, zda bude GNOME Shell za dva měsíce připraven pro běžného uživatele. Můj názor je, že nebude. Myslím, že nebude mít zásadnější problémy se stabilitou a bude docela slušně použitelný, ale rozhodně nebude dosahovat takové funkční propracovanosti jako současné rozhraní GNOME. Bude potřeba minimálně další půlrok, spíše rok.

Videoukázka práce s GNOME Shellem (Nahrávací program bohužel nezachytil horní panel při normálním zobrazení, můžete jej vidět pouze při přepnutí do Aktivit, v reálu se však zobrazuje vždy.)

Nahoru

Příspěvky

Miroslav Hrončok Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Miro Hrončok 16. 02. 2011, 00:32:38
Odpovědět  Odkaz 
Nechápu, proč cpou (mám namysli jak Unity, tak GNOME Shell) ty svislé panely (doky) doleva. Přijde mi (pro praváka) mnohem přirozenější ho mít napravo.
Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
DiM 16. 02. 2011, 00:58:57
Odpovědět  Odkaz 
A to ja si to v KDE hodil taky nalevo, protoze napravo je vzdycky nejaky posuvnik (jakykoli maximalizovany okno), kterej se snadno mysi "najde", kdyz je proste "uplne vpravo". To podle me je jedinej a asi rozumnej duvod.

Kazdopadne super clanek.
Roman Bořánek Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Roman Bořánek 28. 04. 2011, 01:13:10
Odpovědět  Odkaz 
Tak o tomhle si myslím přesný opak. Pro mě (jako pro praváka) je mnohem přirozenější jet myší k sobě, než od sebe, takže vlevo je to ok.
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
tomATOM 16. 02. 2011, 08:32:32
Odpovědět  Odkaz 
Jak to čtu, tak jsem došel k názoru, že Debian 6 to jistí a po jeho dožití uvidím kdo na tom bude z mého pohledu lépe. To jsou minimálně 2 nebo 3 roky, pro vývojáře a programátory dost času.
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Honza 16. 02. 2011, 08:43:39
Odpovědět  Odkaz 
Nastavení chování po zavření víka notebooku je pro mě naprosto klíčová vlastnost, protože jedu na noťasu s externím monitorem (noťas odpočívá přivřený pod deskou stolu). Pokud tahle funkce skutečně nebude dostupná ani přes nějaký ten gconf-editor, dám Gnome vale. :o/
Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Jaroslav Reznik 16. 02. 2011, 13:33:22
Odpovědět  Odkaz 
Co vim, tak to s externim monitorem pocita a v nejakem dconfu by to nastavit melo jit. To jsem cetl, ale nejsem Gnomselak, takze nevim. Kazdopadne bile ikonky uz dnes ma kazdy, uz ani v Plasme nic nezari barvickama :)))
Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Petr 16. 02. 2011, 14:40:09
Odpovědět  Odkaz 
Notebook občas přenáším z místnosti do místnosti. Při přenášení zavřu víko, položím si na něj myš, telefon, případně něco dalšího a jdu. Přitom se mi něco třeba stahuje, nebo tam něco běží. Nechci, aby se mi to na tu minutu či dvě vyplo a já to začal například stahovat znovu. Tuhle funkci vždy vypínám, o uspávání si rozhoduji sám a ne, že se to bude dělat automaticky.
Miroslav Hrončok Re:Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Miro Hrončok 16. 02. 2011, 14:45:14
Odpovědět  Odkaz 
Naprostý souhlas.
Jiří Eischmann Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Jiří Eischmann 16. 02. 2011, 15:29:18
Odpovědět  Odkaz 
Na tento případ vývojáři myslí. Pokud systém detekuje připojený externí monitor, notebook se při zavření víka neuspí. Problém budou mít ti, kteří notebook zavírají při přenášení a nechtějí, aby se vypnul, nebo ještě hůře ti, kterým se notebook z uspání vůbec neprobouzí. Jinak nevím, jak to bude s gconf-editorem, protože GNOME přechází na dconf, snad se ale dočkáme něčeho obdobného.
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
daks 16. 02. 2011, 09:00:30
Odpovědět  Odkaz 
Nejdřív jsem v souvislosti s Gnome3 měl pocity jako spousta dalších uživatelů ve stylu "tohle nikdy", časem to samozřejmě vychladlo, ale když je teď možnost vyzkoušet live verzi, musím přiznat, že mě trojka fakt nijak nenadchla. Nemít ikony na ploše bych snad nějak překousl, ale docela mi vadí, že nemám na desktopu přehled o plocháh a spuštěných programech na nich. Předpokládám, že se prostředí časem nějak vyvine, ale zatímco jsem pár let používal hned každou novou verzi Ubuntu, letos to asi nebude, protože ani koncept Unity, který se Gnome3 docela podobá, mě nijak neokouzlil. Chybí mi jakási přímočarost v ovládání prostředí, připadám si, jako bych se drbal pravou rukou za levým uchem.
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
mio69 16. 02. 2011, 10:20:50
Odpovědět  Odkaz 
Článek velice pěkný.S Gnome 3 to vypadá dost bledě.Zkoušel jsem Gnome 3 na bází OpenSuse-tu verzi co je ke stáhnutí na stránkách Gnome a je to bída, bída, bída. Dost nedotáhlé do konce, vše tak v polovině cesty, pomalé. A to je dnes 16.2. Do dubna nemají absolutně šanci s tím něco dělat. Unity je na tom o trochu lépe, ale taky plno věcí nedotažených. Celý koncept Gnome Shell je chybný, lidi se toho budou bát.Aby se nebáli, musí to být svižné a rychlé .Vybere si člověk nejaké slušné prostředí? KDE4 to je mrtvě narozené dítě. Setrvat na starším Gnome?. XFCE je až MOC jednoduché.Asi nejrozumější je rozhodnutí Mintu, i když budou zmrazovat mrtvoly...
Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
daks 16. 02. 2011, 10:41:16
Odpovědět  Odkaz 
No já doufám, že Gnome3 Gnome Shell a budu moct s novým Gnome použít libovolného správce oken jako doposud. Jinak Mint mi vyhovuje a XFCE je pro mě taky dobrá alternativa.
Re:Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
daks 16. 02. 2011, 10:44:23
Odpovědět  Odkaz 
safra porte, psal jsem že doufám, že Gnome3 "se nerovná" Gnome Shell, ale nevzalo mi to ostrý závorky... :-(
Miroslav Hrončok Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Miro Hrončok 16. 02. 2011, 11:40:15
Odpovědět  Odkaz 
Nechci vyvolávat flame, jen bych rád podotknul, že pokud srovnám možnosti konfigurace GNOME a Xfce, není to pro mě Xfce, co je moc jednoduché. Pokud jde o aplikace, nikdo Vám nebrání používat oblíbené GNOME aplikace v Xfce. Pokud jde o applety na panel, můžete používat klidně ty z GNOME, přes XfApplet. V zásadě vytvoříte takový hybrid - Xfce Session, Xfce Panel, Xfce Desktop etc. + Nautilus, Gedit, XfApplet. Jediný problém by byly opět ikonky na ploše, prtože o ty se podle mě stará Thunar a to by se asi mlátilo s Nautilem, ale při troše snahy.
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
mio69 16. 02. 2011, 11:00:43
Odpovědět  Odkaz 
Jako prostředí mi nejkultivovaněji připravené připadá Jolicloud. Je sice pro neetboky, zkoušel jsem ho na desktopu a s mojim AMD si rozuměl dobře,ovladače mi to našlo a nabídlo hned (je to Ubuntu),klidně bych ho mohl použivat jako desktopové prostředí.Problém asi by byl s jádrem, které je optimalizované pro neetboky. Možná kompilace jiného jádra by pomohla, hodně lidi to tak používá i na desktopu.Ale Gnome Shell je fakt průser.Moc mě to mrzí, protože Gnome byla má srdcová záležitost. Trojkou ho pochovají.Pomalu, ale jistě.Ono totiž vymyslet něco nového je fakt problém.Měli zvolit cestu evoluce, cestu apletů a dalších vylepšení.
Andrej Pavelka Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Andrej Pavelka 16. 02. 2011, 12:09:36
Odpovědět  Odkaz 
Prosím Vás, ako ste ten Gnome Shell inštaloval? Ja som to inštaloval podľa tohto http://ubuntuguide.net/install-gnome-shell-and-set-default-at-start-up-in-ubuntu-10-04 a bol som z toho prostredia naozaj sklamaný. Malo neúnosne dlhú odozvu, takú, že sa to nedalo zniesť. Akokeby som naň potreboval 2 x 2,5 GHz procesor a grafiku aspoň nejakú 256 MB. Bol som rád, že sa mi pri tej obrovskej odozve podarilo nastaviť naspäť metacity. Procesor ja mám 1,7 GHz a grafiku integrovanú Intel 128 MB.
Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
mio69 16. 02. 2011, 13:18:53
Odpovědět  Odkaz 
Do Ubuntu 10.10 ta nová verze mi nešla vůbec, je pro ni trochu starší Gnome Shell, které je jiné. Já zkoušel Live CD Gnome viz: http://www.gnome3.org/tryit.html a to je hrůza, zkuste a uvidíte, fakt průser.
Jiří Eischmann Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Jiří Eischmann 16. 02. 2011, 15:25:10
Odpovědět  Odkaz 
Nijak jsem ho neinstaloval, stáhl jsem si vývojovou verzi Fedory 15 a hodil si ji na klíčenku. Nemám koule si tím rozbít produkční systém.
Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
andre klapper 16. 02. 2011, 17:13:45
Odpovědět  Odkaz 
Well, you installed an ancient version of gnome-shell that was packed by your distribution weeks (or even months?) ago, but gnome-shell is still changing rapidly.
If you want to get a recent impression, run a recent version... See http://gnome3.org/tryit.html for more info.
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
sj 16. 02. 2011, 12:43:49
Odpovědět  Odkaz 
pripomina mi to dost ubuntu unity 2d, ktere ted pouzivam, a musim rici ze se mi libi i vyhovuje vipe nez gnome 2.x, sice ma jeste sve nedostatky a spoustu chyb... ale jako koncept je to dobry a co hlavni, uz i pouzitelny... nicmene je ocela alespon pro me smutne, ze dva kohouti delaji v podstate totez a opet se tristi uz tak dost roztristena GUI, podle meho nazoru, a jiste by to uvitali i ostatni, by mel byt trend vyvoje spise opacny 3-4 stabilni a bezproblemova GUI, dve jadra (stabilni a vyvojove), jeden "appstore" pro vsechny distrubuce... takhle kdyz je linux tak moc roztristeny a nejednotny a musi se pro kazdou distrubuci kompilovat programy zvlast, tak si vetsina velkych hracu rozmysli vyvoj a takove hry ci photoshop, ms office a dalsi se na linux podivaji akorat pres wine, coz je myslim skoda.... ale jinak se mi docela libi, ze se jak ted gnome3 tak zejmena unity a celkove canonical a ubuntu, snazi priblizit mac osx a applu...
Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Tomas 16. 02. 2011, 16:26:07
Odpovědět  Odkaz 
Mě osobně je to jedno, aspoň bude z čeho vybírat.
Re: Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Faramir 16. 07. 2011, 01:38:03
Odpovědět  Odkaz 
Souhlasím, roztříštěnost je velký problém linuxu. Kdyby vývojáři pracovali na jedné distribuci, jednom či dvou GUI (KDE + Gnome), podpoře HW a webových technologií a netříštili síly do desítek stejných ale ve výsledku polofunkčních věcí, měl by linux velkou šancu se rozšířit, takhle bohužel je odsouzen k přežívání na okraji okolo toho jednoho procenta, což je podle mě velká škoda.
Ostatně mám na netbooku vedle Windows 7 nainstalované i OpenSUSE 11.4 s Gnome 3 a většinu času jsem ve Windows, jsou prostě rychlejší a použitelnější. Už jen připojení k wifi v SUSE je docela problém, zatímco Windows mají 90% signál po celém bytě, tak SUSE má v sousední místnosti slabých 40%... Neexistuje emailový klient, který by umožňoval připojení k Hotmailu (maily, kalendář, kontakty), ani přes Evolution se mi to nepovedlo, i když se mi nakonec povedlo nainstalovat doplněk MAPI, tak prostě Hotmail nefunguje. A POP3 není řešení, zrovna tak přejít jinam. No a je toho víc, co je na Windows či OS X naprosto běžné, tak v linuxu nefunguje. Vývojáři by se prostě měli zaměřit na jednu distribuci pro notebooky, jednu pro desktopy a jednu pro servery a dotáhnout je k dokonalosti včetně SW. Když nejsou zdroje na 3 akcelerovaná prostředí, ať se dvě zruší a vývojáři ať dovedou jedno do 100% stavu. A tak je to se vším.
Vím, že pravověrní linuxáci se mnou nebudou souhlasit, ale běžní uživatelé chtějí 100% funkčnost a tu bohužel linux nemůže nabídnout :-( Nechcou řešit, že když přidají jeden řádek do konfiguráku, budou fungovat dva monitory, to je prostě potřeba naklikat, běžní lidé se nekamarádí s příkazovou řádkou a řešením problémů...
Jiří Eischmann Re: Re: Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Jiří Eischmann 17. 07. 2011, 13:53:41
Odpovědět  Odkaz 
Pro vzdálený přístup k poště na serveru existuje kvalitní a široce rozšířený protokol - IMAP. Používají ho naprosto všichni kromě jedné, jediné firmy - Microsoftu. IMAP umí bezvadně hromada klientů. Pokud potřebujete z nějakého důvodu používat Hotmail, holt si musíte uvědomit, že nemá standardní protokoly a s okolním světem si moc nerozumí.
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Petr 16. 02. 2011, 13:06:10
Odpovědět  Odkaz 
Díky za zajímavý článek. Gnome-shell nevypadá moc použitelně pro můj styl práce. Z obav nad změnami v Gnome zůstávám na Ubuntu 10.04 a tajně doufám, že než bude ukončena podpora někdo dostane rozum, přestane vymýšlet koniny a vrátí se k doladění původního Gnome. Až na ten opravdu nefajn OpenFile dialog mi v současné verzi nic nechybí ani neotravuje. Všechno co používám funguje, zvykl jsem si na určité nastavení a styl práce. Používám DVD verzi od pana Bíbra a je to bomba.

Neplánujete stejný článek i o Unity?
Další hřebík do rakve?
Jirka 16. 02. 2011, 13:33:32
Odpovědět  Odkaz 
Coby letitý uživatel KDE jsem vždycky Gnome vnímal jako sice jiné a ne zrovna příjemné, přesto však použitelné prostředí. Po příchodu KDE 4 jsem z této novinky rozhodně nebyl nadšen a je tomu tak v podstatě dodnes, přestože se hodně zlepšilo.

Když ale vidím onen Gnome Shell, tak si říkám, jestli by pojmenování nemělo být spíš Gnome Hell. Opravdu jsou vývojáři už natolik na jiné planetě, že si myslí, že zásadní změna ovládání PC je pro BFU přínosem? Já se za BFU nepovažuju, přesto se s nimi setkávám (a to i s těmi značně tupými) a je mi jasné, že tudy (nejen) pro ně cesta opravdu nepovede...

Pořád víc a víc lituju, že Linux se namísto odlaďování stávajících aplikací k dokonalosti vytrvale věnuje experimentům. Pro koho? Kdo stojí o to, aby přestalo být funkční to, co předtím bylo notoricky bez problémů a přibyly nové, převážně nesmyslné věci a "features"?

Počítač a jeho operační systém mají především spolehlivě sloužit, tedy být prostředkem a ne cílem. To se s KDE 4 podařilo na značně dlouhou dobu znemožnit, nyní se k podobnému kroku chystá další pracovní prostředí.

Dobrou chuť a doufám, že to nepovede k zániku Linuxu na desktopu.
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
lzap 16. 02. 2011, 23:03:12
Odpovědět  Odkaz 
Presne tak. Vpravo to absolutne byt nemuze. Clovek by pak na to nechtene klikal pri posouvani scrollbary.
Pavel Baksy Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Pavel Baksy 17. 02. 2011, 18:50:43
Odpovědět  Odkaz 
Díky za pěkný článek, těšil jsem se na něj, co jsem našel video na Youtube. Já jsem si shodou okolností ve stejné době také nainstaloval GNOME Shell, ale dovolím si poznamenat, že jsou v něm drobné rozdíly. Hlavní: práce s plochami.

Omlouvám se za svůj odkaz, ale je krátký a hlavně tam je video:

http://www.openfree.cz/dubnovy-cil-projektu-gnome-gnome-shell

A taky tam najdete, jak jednoduše, snadno (a strašně pomalu) nainstalujete GNOME Shell tak, jak jej vidíte na mém videu.

Plochy se totiž v poslední vývojové verzi přidávají automaticky. Je to podle mě velmi zajímavá funkce. Než jsem přešel na Linux, dlouhá léta jsem pracoval s Windows a stále si na koncept s více plochami špatně zvykám. Tohle mi je ale hodně blízké.
V diskuzi vidím samou nespokojenost. První verze (vč. té, která je standardně v Ubuntu) mě vůbec neberou a byl jsem dlouho zděšený, že budu muset GNOME Shell (nebo nedejbože na Unity). Jenže teď na tom jedu už několik dní a nadšení z prvních okamžiků něčeho nového mě stále neopouští.

Nevadí mi mírná nepřehlednost (absence přepínače oken a podivný taskbar), úplně miluju spouštění aplikací (stisknu win, abych se dostal do Činností, a hned prostě píšu název a mačkám enter), líbí se mi různé grafické efekty (např. přetahování ikon ze seznamu aplikací přímo na novou plochu aplikaci prostě spustí či přetahování oken v menu Činnosti na novou plochu), přepínač ALT-TAB s náhledy oken atd. atd. (Mnohé z toho na videu bohužel neuvidíte.) Jasně, bez podpory 3D to asi pojede..

GNOME Shell je ve velmi intenzivním vývoji a skoro každý týden přibude nějaká novinka.

Stabilita je mizivá, padá mi to cca 2x za den, ale to se jistě do vydání zlepší.

Osobně doporučuju, pokud máte aspoň trochu hlavu otevřenou novinkám, si jej zkusit. Běží mi na Ubuntu 10.10 a těším se na každou novou funkci.
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell - s činnostmi?
fri 17. 02. 2011, 21:49:13
Odpovědět  Odkaz 
Mám stejný názor, a to jsem to kromě dvou obrázků v pohybu ještě ani nic neviděl. Dívám se na to takticky a strategicky. Je to už aspo%n dva roky, co přišlo KDE 4. A tehdy to taky několik měsíců nebylo úplně ono. Dobrá zpráva je, že bylo postupně čím dál tím lepší, a proces pokračuje. Tak nějak uspokojivě probíhá cesta k úspěchu. :-) (i když se mnou moc nehýbe, ani když mi na jedné mašině tři a půl roku, hned od začátku, nejede zvuk - něco mezi hardwarem a softwarem, víc tam toho není - ale jinak dobrý...)

Když jsem si přečetl článek o GNOME 3, řekl jsem si: "to je ono, to si taky rád vyzkouším." A kromě to občas mrknu i na další správce oken. Zásadní poznatek je ten, že je jich víc. Můžete každou hodinu spokojeně brejlit na jiné, ale doporučuje se dvacet minut, a čtyři už je pro lidskou psychiku dost. Ostatně za zkoušku se toho v Linuxu nemusí zas tolik utratit. Jediné, co by mě trochu rozesmutnilo, by bylo, kdyby to ti lidé nezkoušeli zas a znovu.
Re:Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Nemo7 26. 02. 2011, 11:45:41
Odpovědět  Odkaz 
>> Nevadí mi mírná nepřehlednost
To mi vadí strašně. Na Linux jsem přešel a Gnome si vybral kvůli konzervativnímu(a zároveň jednoduchému) přístupu k ovládání. Opravdu mě už neberou skákající okna a podobné "blbinky", jenom zdržují. Proto jsem zděšen, co se s Gnome děje. Vydržím u starších verzí Gnome co to půjde a pak případně přejdu na jiný Windows Manager.
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
alfonz 19. 02. 2011, 12:42:15
Odpovědět  Odkaz 
Pěkný článek, je vidět že vývojáři gnome ještě stále nemají klapky na očích a jsou ochotni riskovat.

Zajímalo by mě, jestli také zjistíte, jaké jsou současné možnosti Unity?
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
honyczek 22. 02. 2011, 16:48:38
Odpovědět  Odkaz 
Me by zajimalo, jestli pujde nejakym zpusobem nadale pouzivat stavajici GNOME bez Shellu, nebo jestli udelaji i neakcelerovanou verzi GNOME3. Musim kvuli tomu prechazet na jiny Windows Manager, kdyz stanice (at fyzicka nebo virtualni) nebude podporovat efekty Compizu?
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
xavier 25. 02. 2011, 11:23:42
Odpovědět  Odkaz 
ja nevim :( proc to vsichni posunuji k tem omalovankam ala W-system...klasicke gnome je uplne vymazlene a prehledne.
Xfce je pristi volba, pripadne pak nejake fluxboxy a pod. U tech je skoda nutnosti psat si vlastni konfiguraky. Mam rad jednoduchou plochu,jeden az dva panely a co nejmin omalovanek a blaznivych efektu.
Jak aktuálně vypadá GNOME Shell?
Štefan Miklošovič 18. 03. 2011, 01:41:02
Odpovědět  Odkaz 
Som pouzivatelom mac os x a nestacim sa cudovat, ako vsetko smeruje ku gui a la mac. Unity, to je cisty Dock v mac os, este aj tie bodky indikujuce spustene programy su tam :) Expose, to iste ... Len jeden vrchny panel, tak ako na macu, tlacitka pre minimalizovanie, zavretie, maximalizovanie okna byvalo vzdy vpravo, a uz je vlavo, tak ako v macu ... no velmi zaujimave, nahoda to nebude.

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz